Overzicht ftth in Wallonië?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Dag iedereen

Voor het fiber aanbod en de projecten die in de stijgers staan, kan ik over Vlaanderen veel terug vinden.
Ik ben echter woonachtig juist over de taalgrens ter hoogte van de Vlaamse Ardennen, net zoals mijn ouders wiens technologie ik werkende moet houden. Ik zou graag voor mijzelf en voor mijn ouders informatie willen zoeken over de huidige stand van zaken en wat er allemaal op de planning staat.

Probleem: Het is niet meteen eenvoudig om hier veel of de correcte informatie overterug te vinden.
Ik heb ook alvast contact opgenomen met de gemeente voordele zelfde vraag.

Vraag:
Zijn er nog mensen op dit forum woonachtig in Wallonië die bezig zijn met dit op te volgen?
Zijn er mensen die een overzicht hebben hierover?
Of mensen die mij gewoon de juiste richting uit kunnen duwen?

Ik probeer mijn net zo wijd mogelijk te sprijden en ga mijn zoektocht verder zetten.

Wat heb ik al gevonden?
Proximus: Is in heel België bezig, maar duidelijk voorkeur voor Vl en Brussel. Plus landelijke gebieden nog lagere prioriteit.

Unifiber: een open netwerk dat gesteund wordt door proximus, maar ook edpnet zelf. Samen met eurofiber. Maar weinig concreet gevonden tot nu toe.

Sofico: Zou in moeten staan om minder commercieel interessante gebieden van een open fiber te voorzien. Maar da's voor mij op dit moment echt een kluwen. En is dit zelfs voor consumenten?


Alvast bedankt om mij toch 1mm verder vooruit te helpen

Mvg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Misschien moet je ook het Franstalig zusterforum volgen:
Planning déploiement fibre en Wallonie 2021-2028

Daar kan je wellicht meer vinden over de situatie in Wallonië
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Unifiber (joint venture tussen Proximus en Eurofiber) is de Waalse tegenhanger van Fiberklaar (joint venture tussen Proximus en EQT).

Is pas deze zomer opgericht, dus de projecten zullen vermoedelijk begin volgend jaar een voor een aangekondigd worden, zoals hier nu met Fiberklaar gebeurd.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Allez, het komt er dus ook echt.
blij om te horen dat ze nu ook in gang aan't schieten zijn. Ben wel benieuwd naar de technologie die ze zullen gebruiken (GPON,..?).
Maar het is sowieso een verbetering, zelfs al zou het gebied dat voor mij van toepassing is, niet voor meteen zijn. Gewoon wetende dat er perspectief is, is al een overwinning.

Ze vielen bij de gemeente uit de lucht van unifiber, nu afwachten of ze zelf contact opnemen met unifiber :p
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”