Kleuren fiber-leidingen openbare weg

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Bij ons zijn ze de straat aan het openleggen voor verniewing van nutsleidingen en zie zowel groen, purper en oranje leidingen liggen.
Welke kleur zijn van wie?

Afbeelding
https://www.dropbox.com/s/cu5dmahzji8g6 ... _55_46.jpg

Ik zie dat ze ook Fluvius aan het bijleggen zijn (op de leiding staat Fluvius Telecom) en die zijn zwart. Enige tijd geleden hebben ze de weg eens opengemaakt om fiber-leidingen te leggen van een Base GSM-mast naar de dichtstbijzijnde straat cabinet, dus denk dat Telenet dus groen is?

Paars is vermoedelijk Proximus dan?

Zwart - Fluvius
Groen - Telenet ?
Paars - Proximus ?
Oranje - ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Groen is zeker Telenet.
Van Oranje ben ik niet geheel meer zeker, maar ik dacht dat dit Proximus is. Maar hier zal ongetwijfeld wel iemand zitten die het met zekerheid weet.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lijkt precies een foto van de straat die ik elke dag neem in Aalst :)
Daar zijn ze atm ook bezig een stuk Proximus fiber aan het leggen. Die dikke kabel/mantel is oranje die ze in de grond stoppen.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vaganzza schreef:Van Oranje ben ik niet geheel meer zeker, maar ik dacht dat dit Proximus is.
Voor koper was het vroeger inderdaad oranje, geen idee wat men voor fiber gebruikt (misschien paars ?)
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

De grote operatoren zullen hun vaste kleuren hebben, maar daar is verder geen regelgeving in. Wij (gemeentebestuur) hebben ook heel wat fiber laten leggen, is groene buis van ons. Onze oudere bekabeling zit in zwarte en oranje buizen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

vverbeke schreef:De grote operatoren zullen hun vaste kleuren hebben, maar daar is verder geen regelgeving in. Wij (gemeentebestuur) hebben ook heel wat fiber laten leggen, is groene buis van ons. Onze oudere bekabeling zit in zwarte en oranje buizen.
Als er geen reglementeren is, is dit toch een gemiste kans? Lijkt me wel handig in geval iemand een leiding breekt of moet opzoeken.

Dus oranje kan dus koper leiding zijn? Kan niet zien of het effectief fiber is, maar zie niet direct onderbrekingen bij de huizen.

We hebben ook gele, maar die is van Telenet (ex Integan) voor de ondergrondse coax.

Ik hoop ook dat Proximus de FTTH ondergronds laat lopen, want vind die gevelleidingen aartslelijk en niet meer van deze tijd. Heb van de moment ik afwist van de werken, 2x Proximus geïnformeerd met de vraag on dit misschien ineens mee te nemen in de werken, maar nooit enige respons verkregen
Ze zijn immers tot 400m van ons huis met de uitrol (op gevels) bezig en zijn reeds foto's komen nemen van onze gevels.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

LoewieKatorz schreef: Ik hoop ook dat Proximus de FTTH ondergronds laat lopen, want vind die gevelleidingen aartslelijk en niet meer van deze tijd. Heb van de moment ik afwist van de werken, 2x Proximus geïnformeerd met de vraag on dit misschien ineens mee te nemen in de werken, maar nooit enige respons verkregen
Ze zijn immers tot 400m van ons huis met de uitrol (op gevels) bezig en zijn reeds foto's komen nemen van onze gevels.
Volgens de uitleg die ik gehad had, is het altijd bovengronds tegen de gevels.
Oerlelijk, maar veel sneller voor hun.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mag men zomaar fiber of andere kabels op de gevel van een privé woning plaatsen ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Als die op de rooilijn staan wel denk ik.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Dit mag zeker.

In principe alles wat onder "openbaar nut" en/of "gevelrecht" valt.

Straatverlichting, Elektriciteit, telecom, spankabels voor bovenleidingen tramverkeer, noem maar op.
Vaak staan er in gemeentelijke reglementen nog ruimere interpretaties in overigens.

Voor exacte informatie -> dienst stedenbouw stad/gemeente. Maar er zijn dingen die federaal geregeld zijn ook.

In feite komt het al sik het me goed herinner neer op: "Je mag bezwaren hebben, de firma in kwestie mag daarnaar luisteren, maar je kan de plaatsing nièt weigeren".
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mooi voorbeeld zijn de doosjes van Telenet/Infrax die je nog volop in steden tegen de gevels ziet.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

DarkV schreef:
Vaganzza schreef:Van Oranje ben ik niet geheel meer zeker, maar ik dacht dat dit Proximus is.
Voor koper was het vroeger inderdaad oranje, geen idee wat men voor fiber gebruikt (misschien paars ?)
Proximus gebruikt oranje, dat gaan ze niet gauw veranderen.
Ze zijn de enigen met oranje, waardoor hun kabels, koper of fiber altijd goed herkenbaar zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Is al eens een topic over geweest: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=45141

Als je dichter gaat staan vind je vaak - maar niet altijd - wel ergens een opdruk op de mantel zelf, zeker bij recenter aangelegde kabels is dat het geval.
LoewieKatorz schreef: Als er geen reglementeren is, is dit toch een gemiste kans? Lijkt me wel handig in geval iemand een leiding breekt of moet opzoeken.
Dit gaat van decennia ver, indertijd keek men daar helemaal niet achter. Het is pas sinds Gellingen dat men er meer aandacht is aan beginnen besteden, maar er is nog veel werk. Arbeiders die dagelijks graven weten doorgaans wel uit ervaring wat wat is.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

https://adoc.pub/praktische-leidraad-vo ... grond.html
Buis: individuele buis waarin een kabel kan worden gestopt of waaruit een kabel kan worden verwijderd zonder een sleuf te maken. -Deze buizen zijn doorgaans 110 tot 150 mm breed; ze worden meestal gelegd als straatoversteek, hetzij om kabels te beschermen, hetzij als reserve voor latere jaren. Vandaar de naam "wachtbuis" of "reservebuis". Dergelijke wachtbuizen worden soms ook gelegd in de lengte van het voetpad als een concessionaris binnen een vrij korte termijn (1 à 2 jaar) een bijkomende plaatsing van kabels verwacht. De kleur van de wachtbuizen is willekeurig: er bestaan hier geen regels over. -De “HDPE-buizen“ voor glasvezelkabels of microbuizen waarin later microglasvezelkabels worden geplaatst zijn ook als buizen te beschouwen. Deze buizen zijn duidelijk geïdentificeerd per bedrijf aan de hand van een kleurcode en een gepersonaliseerde markering (zie bijlage 1)
In die bijlage kan je dan een lijst vinden met kleuren.
Maar dit is uit 2007, geen idee hoe relevant nog, en dit is voor het Brussels gewest.

Brussel had/heeft, als ik me niet vergis, ook een wetgeving die nutsbedrijven verplicht samen te werken. ttz als er iemand een straat open legt moeten de anderen de kans krijgen om daar van te 'profiteren' want telkens er werken geweest zijn is er een murtuarium van X-Jaren voor dezelfde straat terug openmag.

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 27 mei 2021, 15:20, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik verschiet er nu vooral van dat er al een "beetje" afspraken gemaakt worden.
Zeker als de volledige straat vernieuwd wordt.
Want het is gewoon dom om niet alle maatschappij alles ineens te laten doen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Onze straat wordt dit najaar heraangelegd. De nutswerken zijn al afgelopen, maar er werd hier geen fiber gestoken. Niet door Px, niet door Fluvius, ... Nochtans werkt hier iemand in straat voor Px en heeft hij dat intern besproken, maar nee hoor... geen avance...

Binnen dit en 5 jaar zal die nieuwe straat opnieuw open moeten om die fiber te trekken, was het antwoord... :eek:
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef: Brussel had/heeft, als ik me niet vergis, ook een wetgeving die nutsbedrijven verplicht samen te werken. ttz als er iemand een straat open legt moeten de anderen de kans krijgen om daar van te 'profiteren' want telkens er werken geweest zijn is er een moratorium van X-Jaren voor dezelfde straat terug open mag.

J.
Geen idee van Brussel, maar zeker van toepassing op (de binnenstad van) Leuven.
Computer(k)nul
biot
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

svermassen schreef:
LoewieKatorz schreef: Ze zijn immers tot 400m van ons huis met de uitrol (op gevels) bezig en zijn reeds foto's komen nemen van onze gevels.
Volgens de uitleg die ik gehad had, is het altijd bovengronds tegen de gevels.
Oerlelijk, maar veel sneller voor hun.
Dan heb je het aan de verkeerde gevraagd: de partij die veel tijd/geld bespaart door het langs de gevel te leggen. Als je het compleet weigert dan gaat de fiber naar beneden, onder de grond, langs je huis, aftakking binnen, en terug naar omhoog bij de andere buur.

Ja natuurlijk kan dat, en als je langs een aangesloten straat loopt zal je er vanzelf zo wel zien.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vaganzza schreef:Onze straat wordt dit najaar heraangelegd. De nutswerken zijn al afgelopen, maar er werd hier geen fiber gestoken.
Ik hoor regelmatig van gemeentes waar men een straten volledig opnieuw gaat aanleggen... en ook daar wil Proximus geen fiber leggen ondanks de vraag vanuit de gemeente.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Bij ons in de buurt zijn er nu ook werken bezig en het blijkt Fluvius te zijn volgens de borden. Vandaag krijg ik echter een brief in de bus van Proximus over de fiber die men gaat aanleggen en de werken (opbreken straat/trottoir) die daarvoor nodig zijn.

Men zal contact opnemen voor die werken staat erin dus weldra zal ik iets meer hierover kunnen vertellen. Ik heb destijds al zo'n oranje tube laten steken om de fiber sneller binnen te kunnen krijgen.

Na edit: Dat blijken 2 aparte aansluitingen te zijn. Er is dus kans dat men onze gloednieuwe straat 2 keer gaat openbreken. Tenzij men opteert om nog lelijkere kabels en bakskes aan de muur te gaan hangen. Ik heb nog geluk want de Proximusaansluiting ligt voor de oprit van mij buren. Ze zullen tevreden zijn als niet proximus klant :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Hier (antwerpen-zuid) hebben proximus en fluvius in een periode van 2maand het trottoir ook 4 keer open gelegd.

1 keer voor fluvius hun hoofdleidingen
1 keer proximus hun hoofdleidingen naar de grote proximus putten
1 keer proximus van de grote put (per straat) naar de kleine putjes, om de 3a4 huizen
1 keer van de kleine putjes, door de voortuin naar bepaalde huizen voor gevel montage
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het valt wel op dat op het moment dat Fluvius werken doet in de wijk er ineens een brief van Proximus komt, puur toeval uiteraard :lol:

De politiek had de verdelers moeten verplichten anderen op hun netwerk toe te staan want nu heb je 2 keer de werken/kosten en kan je nog niet zomaar overschakelen naar een andere provider. Wat een verspilling. Waarom splitsen we Vlaanderen niet in een deel met Fluvius en een ander deel met Proximus :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

biot schreef:Dan heb je het aan de verkeerde gevraagd: de partij die veel tijd/geld bespaart door het langs de gevel te leggen. Als je het compleet weigert dan gaat de fiber naar beneden, onder de grond, langs je huis, aftakking binnen, en terug naar omhoog bij de andere buur.
Kan je dit weigeren ? Ik dacht dat nutsmaatschappijen het recht hadden een kabel tegen je gevel te bevestigen ?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het heeft geen zin dat je mensen een wachtleiding laat plaatsen om nadien dan gewoon alles tegen de muur te kwakken. Ik denk niet dat velen dat hier zien zitten tegen hun nieuw huis.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wanneer de gevel op de rooilijn staat kan dat. Zelfs straatverlichting of kabelbevestiging voor "den tram" kan. We hebben het hier dan wel over rijhuizen waarbij een wachtbuis sowieso al minder zin heeft en dat het zelden over nieuwbouw gaat. Niet iedereen heeft een voortuin of een oprit op private grond.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dus als je huis niet grenst aan de straat maar een voortuin heeft kan het niet? Ik ken weinig rooilijnen vandaar mijn vraag.

PS Ik heb de kabels van zeer dichtbij kunnen zien er staat Luminus telecom op en ze zijn zwart met rode streep.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk het inderdaad niet. Maar je staat dan wel zelf in voor het stuk naar de rooilijn/aansluiting.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat is geen enkel probleem, dat stuk heb ik nl al voorzien bij de bouw, er is al een wachtbuis getrokken. Bovendien ligt de aansluiting onder de straat niet eens voor mijn eigen oprit.

Fluvius is hier de meterstanden komen checken maar die persoon wist niets van de werken. Ik ben gisteren gaan joggen en zag dat het toch om een redelijk uitgebreid gebied gaat en dat is toevallig het gebied waar proximus nu ook werken aankondigt. Men is blijkbaar uit om zo snel mogelijk de galsvezelklanten aan zich te binden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”