Melding krijgen wanneer apparaat stroom krijgt

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Hallo,

In ons "nieuwe" huis staat op zolder een mazoutbrander die het sanitair warm water/verwarming en vloerverwarming stuurt. Op elke kring staat een Grundfos UPS 25-40/180 circulatiepomp/klep die op commando van de brander start/stopt. Volgens de info die ik kon vinden werkt dit gewoon op 220V.

Ik had graag wat meer inzicht gehad in wat/wanneer opstart om wat bij te sturen. Wanneer de pomp draait meet ik 220V, wanneer de pomp niets doet 0V natuurlijk. Wat zou de makkelijkste manier zijn om bij het inschakelen/uitschakelen van de 3 pompen een melding te krijgen? Ik denk bijvoorbeeld om dit in Home Assistant te krijgen waardoor ik een mooie tijdlijn krijg per pomp.

Shelly, Sonoff, ... ?

Bedankt!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Een shelly EM. Zet die over elke Line, en je meet verbruik.
Zo weet je gelijk of ze draait of niet.

Je gaat er wel 2 nodig hebben, want op elke EM kan je maar 2 klemmen aansluiten.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maat van me gebruikt zo'n fibaro wall plug waarmee jeje verbruik kan meten en heeft dat op zijn regenwaterpomp aangesloten. Zo kan hij zien hoeveel keer er wordt afgetrokken per dag :-).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ygeffens schreef: 01 dec 2022, 13:18 Een shelly EM. Zet die over elke Line, en je meet verbruik.
Zo weet je gelijk of ze draait of niet.

Je gaat er wel 2 nodig hebben, want op elke EM kan je maar 2 klemmen aansluiten.
of een Shelly EM3 toch ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb nog een Shell EM 1 liggen met 3 klemmen (nooit gebruikt), doe een bod :-)
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

yaris schreef: 01 dec 2022, 13:27 Maat van me gebruikt zo'n fibaro wall plug waarmee jeje verbruik kan meten en heeft dat op zijn regenwaterpomp aangesloten. Zo kan hij zien hoeveel keer er wordt afgetrokken per dag :-).
:think:
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Joe de Mannen schreef: 01 dec 2022, 19:29
ygeffens schreef: 01 dec 2022, 13:18 Een shelly EM. Zet die over elke Line, en je meet verbruik.
Zo weet je gelijk of ze draait of niet.

Je gaat er wel 2 nodig hebben, want op elke EM kan je maar 2 klemmen aansluiten.
of een Shelly EM3 toch ?
Zou kunnen, ik dacht dat dat specifiek was voor 3 fases gelijktijdig te meten.
Maar misschien heeft ie genoeg aan 1. Misschien draaien ze alle 3 gelijktijdig. Dan hoef je maar 1 EM over 1 pomp aan te sluiten. 't is niet dat we hier verbruik willen meten, maar wel in of uit bedrijf.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”