Betaalde opdracht: Sensor fijnstof automatiseren met stopcontact

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Dag allemaal,

Ik zoek iemand die voor mij de benodigde onderdelen zou willen monteren, instellen en mij de nodige instructies bezorgen voor volgende klus:

Ik heb thuis een ventilatie systeem D systeem, een van de buren stookt regelmatig afvalhout/plastic/rommel en dat geeft binnen veel rook en geurtjes. Tot nu toe ging ik dan zelf even naar beneden en trok ik de snoer even uit. Nu zit ik met een babytje thuis en voel ik de verantwoordelijkheid om dit te automatiseren. Met deze persoon is er geen dialoog mogelijk, reeds geprobeerd, ook reeds klacht ingediend bij de gemeente.

Op onderstaande thread zag ik dat sommige mensen hier al een automatisch systeem voor hebben gemaakt met behulp van een fijnstofsensor en home automation. Normaal gezien zou ik dit zelf wel uitpluizen, maar met een pasgeboren baby heb ik mijn handen voorlopig vol.
https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threa ... ls.399697/

Iemand interesse om mij hierbij te helpen? (voor een vergoeding) Ik had het volgende bv in gedachte:
- Je bezorgt mij een lijst met aan te kopen onderdelen
- Ik laat ze tot bij jou verzenden
- Je monteert de onderdelen en installeert de nodige software & instellingen
- Je stuurt het mij op & bezorgt de nodige instructies zodat ik het thuis in kan stellen.

Wat moet het doen? Fijnstof monitoren en indien fijnstof limiet x aantal keer overschreden wordt binnen x tijd, stopcontact uitschakelen voor x tijd.
Liefst een systeem dat eventueel later uitgebreid kan worden met nog meer toestellen/automation.

De fijnstof sensor die ik momenteel in gedachte heb: Nova Fitness SDS011
https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit ... f-pm25pm10

Indien locatie belangrijk is: regio Aalst.

Op vlak van smart home & programmeren ben ik een leek, maar ben wel technisch aangelegd.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is relatief simpel, tip:
In combinatie met een Tasmota compatibele schakelaar en jouw sensor ben je op de goede weg zonder al te veel programmeerwerk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

lol, dan installeer je een systeem D omdat continu ventilatie gezonder is dan binnenlucht, trek je fijnstof binnen die op een luchtkwaliteitskaart pikzwart zou zien.
(Maarja die kaarten zijn ook maar mathematische berekeningen en geen effectieve waarden.)

heb hier hetzelfde, ten westen van hier zit er ook een stookbuur, blaast met de overheersende westenwind alles richting ons huis.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het probleem is aanzuig ter hoogte van schouwhoogte... Wie bedenkt dat in godsnaam.
Alsof schouwen nooit bestaan hebben.

Edit:
Mijn voorgestelde parts list:

https://www.aliexpress.com/item/1005001829353085.html
Heeft 5V voeding nodig (= oude GSM-lader)
Ja er zijn nog andere modules, maar sommigen maken hun 5V niet galvanisch gescheiden, met de onzekerheid welke rimpel.
Zou eigenlijk te gevaarlijk kunnen zijn, nadeel is dat je een extra voedingsadapter nodig hebt.

https://tasmota.github.io/docs/SDS011/

Flashen is niet zo heel moeilijk.
Ik zou je graag willen helpen, maar weet niet of ik de belofte kan waarmaken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bestaat er geen filtersysteem dat aan de inlaat kan gezet worden?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

En moet zo een sensor buiten of net binnen zijn ? Of beide ? Ik denk buiten, om te voorkomen dat je het uberhaupt naar binnen haalt.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

devastator schreef:En moet zo een sensor buiten of net binnen zijn ? Of beide ? Ik denk buiten, om te voorkomen dat je het uberhaupt naar binnen haalt.
Inderdaad best buiten. Of wel moet je de sensor in de toevoer (waar ook de filter zit) van de de ventilatieunit kunnen plaatsen.
Ik ga waarschijnlijk met Tasmota werken en mijn ventilatieunit op een (tasmota) gestuurd stopcontact plaatsen.
Wil gerust wel wat info hierover posten, maar project is geen hoge prioriteit, dus kan nog even duren voordat deze voltooid is.
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

honda4life schreef: https://www.aliexpress.com/item/1005001829353085.html
Heeft 5V voeding nodig (= oude GSM-lader)
Ja er zijn nog andere modules, maar sommigen maken hun 5V niet galvanisch gescheiden, met de onzekerheid welke rimpel.
Zou eigenlijk te gevaarlijk kunnen zijn, nadeel is dat je een extra voedingsadapter nodig hebt.

https://tasmota.github.io/docs/SDS011/

Flashen is niet zo heel moeilijk.
Ik zou je graag willen helpen, maar weet niet of ik de belofte kan waarmaken.
Bedankt om mee te denken. Na wat te Googlen kwam ik volgende sites & lijst tegen.

Lijst
https://luchtwachtersdelft.nl/boodschap ... stofmeter/
Webshop
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/luch ... rkshop-kit

Op luchtwachtersdelft schrijven ze dat je niet moet solderen, klopt dat? Kan je de stofsensor aansluiten op de ESP8266 met behulp van de kabels in de lijst?

Welke smart plug is compatibel met tasmona? Voorlopig vind ik enkel https://www.tasmota.shop/gb/plugs/5-ue- ... currency=2
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Als je toch gaat sturen waarom dan ook niet binnen een sensor om je ventilatie te sturen? Dus zowel een sensor op aanzuiging buiten en binnen.
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

cybersurfr schreef:Als je toch gaat sturen waarom dan ook niet binnen een sensor om je ventilatie te sturen? Dus zowel een sensor op aanzuiging buiten en binnen.
Ik denk dat ik het binnenin ga plaatsen voorlopig, zeker omdat er een usb kabel nodig is voor de voeding. Waarschijnlijk ergens in de buis van de toevoerlucht, net na de warmtewisselaar zodat er geen vorst/vocht is.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zie niet in waarom je niet hoeft te solderen, tenzij je een heel dun draadje torsen betrouwbaar zou vinden.
Ook zou ik niet te veel hoop leggen op Dupont wires op vlak van definitieve opstelling, dat is vragen om problemen.

PS: Heb je ook nagedacht of je wifi-bereik voldoende is, zulke boards moet je nu ook geen 30m door alle muren heen van verwachten.

Ik denk trouwens dat je wel kant en klare relais modules kan vinden:
https://www.enecont.com/produkt/nlii-iv ... ith-relay/

Het is me nog niet duidelijk, is het "stopcontact" in de buurt van je aanzuig, of heb je echt wel een draadloze oplossing nodig?
Er bestaan echt wel handige oplossingen met (meerdere) 433 MHz plugs van Action, aangestuurd door een Arduino en 433 MHz transmitter.
Ik kan je misschien wel iemand aanraden die zulke projectjes wil doen als hobby.

Misschien ook de vraag of je werkelijk PM moet meten, of een VOC sensor voldoende is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

honda4life schreef:Ik zie niet in waarom je niet hoeft te solderen, tenzij je een heel dun draadje torsen betrouwbaar zou vinden.
Ook zou ik niet te veel hoop leggen op Dupont wires op vlak van definitieve opstelling, dat is vragen om problemen.
In dat geval geef ik het beter uit handen, geen soldeermateriaal noch ervaring hiermee.
honda4life schreef: PS: Heb je ook nagedacht of je wifi-bereik voldoende is, zulke boards moet je nu ook geen 30m door alle muren heen van verwachten.
Stopcontact, ventilatie-unit en plaatsing van de fijnstof-sensor zou ik allemaal proberen in dezelfde ruimte te plaatsen zodat wifi signaal hopelijk voldoende doorkomt.
honda4life schreef: Het is me nog niet duidelijk, is het "stopcontact" in de buurt van je aanzuig, of heb je echt wel een draadloze oplossing nodig?
Er bestaan echt wel handige oplossingen met (meerdere) 433 MHz plugs van Action, aangestuurd door een Arduino en 433 MHz transmitter.
Ik kan je misschien wel iemand aanraden die zulke projectjes wil doen als hobby.
Steeds welkom om me door te verwijzen via PM. Stopcontact is in de buurt, dus een bedrade optie zou ook mogelijk zijn. Maar dan zou ik weer iemand nodig hebben die dit kan uitvoeren.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat denk je van deze sensor (wifi)
https://www.aliexpress.com/item/1005003800667976.html

Waarschijlijk is elke "Tuya" compatibel stopcontact wel te combineren mits bepaalde drempels.
https://www.aliexpress.com/item/1005003717714427.html
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

honda4life schreef:Wat denk je van deze sensor (wifi)
https://www.aliexpress.com/item/1005003800667976.html

Waarschijlijk is elke "Tuya" compatibel stopcontact wel te combineren mits bepaalde drempels.
https://www.aliexpress.com/item/1005003717714427.html
Lijstje gemaakt en ga het met behulp van een bevriende informaticus proberen.

ESP8266 (chip voor sensor)
NOVA SDS011 (fijnstof sensor zelf)
Hierop ESPhome flashen zodat het kan werken met home assistant.
Raspberry aankopen voor home assistant en een smart stopcontact zodat deze aangestuurd kan worden vanuit home assistant
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Helaas heel weinig tijd hier, maar ik gebruik dezelfde sensor en ook esp8266 en esp32 modules. Zorg dat de esp module een 5V pin heeft. De rest is kinderspel als je wat jumper kabeltjes heb om alles te verbinden.
De esp32 die ik gebruik heeft dacht ik wel meer hardware seriële interfaces, mogelijk is dat interessant als de esp8266 er maar één heeft die voor flashing ofzo gebruikt wordt (al kan je dat uitzetten of een software seriële poort maken).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Lazio schreef:Hierop ESPhome flashen zodat het kan werken met home assistant.
Dan kan je beter Tasmota flashen zoals bovenstaand, je vindt vast wel een manier om een RPI overbodig te maken zo.
Mogelijkheden genoeg van HTTP requests, MQTT requests, ...
De plugs zijn er ook genoeg die naar Tasmota om te flashen zijn (Sonoff bijvoorbeeld), dat werkt zéker samen.
NuKeM schreef:De esp32 die ik gebruik heeft dacht ik wel meer hardware seriële interfaces, mogelijk is dat interessant als de esp8266 er maar één heeft die voor flashing ofzo gebruikt wordt (al kan je dat uitzetten of een software seriële poort maken).
Ja, maar kan je net zo goed bitbangen.

Trouwens erg bereid te helpen, interesseert me wel.
Ga helaas het engagement niet aangaan hardware te laten leveren en er mogelijks niet klaar mee geraken ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Is het geen optie om een filter te testen.
In theorie zou active koolstof kunnen helpen. Plaats je dan best juist na je systeem bij het inblazen.

Geen idee of dat ook in praktijk zal werken
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

honda4life schreef:
Lazio schreef:Hierop ESPhome flashen zodat het kan werken met home assistant.
Dan kan je beter Tasmota flashen zoals bovenstaand, je vindt vast wel een manier om een RPI overbodig te maken zo.
Mogelijkheden genoeg van HTTP requests, MQTT requests, ...
De plugs zijn er ook genoeg die naar Tasmota om te flashen zijn (Sonoff bijvoorbeeld), dat werkt zéker samen.
NuKeM schreef:De esp32 die ik gebruik heeft dacht ik wel meer hardware seriële interfaces, mogelijk is dat interessant als de esp8266 er maar één heeft die voor flashing ofzo gebruikt wordt (al kan je dat uitzetten of een software seriële poort maken).
Ja, maar kan je net zo goed bitbangen.

Trouwens erg bereid te helpen, interesseert me wel.
Ga helaas het engagement niet aangaan hardware te laten leveren en er mogelijks niet klaar mee geraken ;-)
Bedankt voor jouw advies en hulp!

Had al deze plug gevonden, pre-configed met Tasmota indien ik met Tasmota zou werken.
https://www.tasmota.shop/gb/plugs/5-ue- ... currency=2

Indien via home Assistant zou ik voor de LSC van de action gaan, zo te zien is er een simpele workaround om het werkend te krijgen met HA
https://www.action.com/nl-be/p/lsc-smar ... -stekker2/
https://community.home-assistant.io/t/a ... ion/339860

Voorlopig had ik Home Assistant in gedachte omdat het mij toegankelijker lijkt voor een beginner, inderdaad een financieel nadeel dat er een Raspberry aangekocht moet worden, maar leek me wel handig voor in de toekomst nog projectjes te kunnen doen.

Tasmota ziet er zeker functioneel uit maar als ik wat Google vind ik het allemaal wat moeilijker om te verstaan, vraagt toch iets van programmeer ervaring/inzicht precies. Maar die vriend van mij zou me daar wel eventueel mee kunnen helpen.

Ik zou bijvoorbeeld overwegen om een notificatie naar mijn gsm te laten sturen bij het overschrijven van een limiet, geen simpele oplossing voorlopig kunnen vinden voor Tasmota. Zelfde om bijvoorbeeld grafieken met waarden weer te geven.
Belgissschenaap schreef:Is het geen optie om een filter te testen.
In theorie zou active koolstof kunnen helpen. Plaats je dan best juist na je systeem bij het inblazen.

Geen idee of dat ook in praktijk zal werken
Had er wat wisselvallige reviews over gelezen, sommige tevreden anderen schrijven het direct af. Een koolstoffilter zou ook vooral helpen om de "geurtjes" weg te krijgen en niet persé de schadelijke stoffen beter te filteren. Er zijn oplossingen met een extra "filterbox" en duurdere F9 filters maar dan zit je al gauw aan een kleine €1000 + jaarlijkse investering voor de aanzienlijk duurdere filters.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tasmota kan ongetwijfeld mail sturen (misschien wat uitzoekwerk), concreet wat heb je er aan het te weten?
Het moet gewoon goed werken, je kan op de webinterface toch de waarden aflezen bij "geurhinder", om zo je grens te bepalen.
Je kan vast ook wel data via MQTT in de cloud sturen (Thingspeak?), heb je grafieken en kan je ook wel weg met een e-mail melding.

Home assistant eenvoudig als beginner? Hmm think again.
Mogelijks toch niet performant genoeg om serieus aan Domotica te doen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Je moet de duurdere filters in je systeem D stoppen. Hier ook het zelfde probleem, zeker als er mist is en de rook laag blijft hangen. Met een type filter G7 (soort karton honinggraat), nu hebben we daar geen last meer van en de lucht is zuiverder.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

honda4life schreef: Mogelijks toch niet performant genoeg om serieus aan Domotica te doen.
Hahaha, think again. Er is een leercurve, dat zeker. Maar als je het met HA niet kunt, ga je het met niets kunnen.

Ik zou gewoon een shelly plug nemen, dan kan je lekker werken zonder cloud. Tasmota heeft idd veel mogelijkheden, maar eens je iets complexer wil gaan doen (bv sensor override, ventilatie uit wanneer niemand thuis, ....), lijkt een echt platform me toch wel aangewezen.

Beetje soldeerwerk kan ik wel doen, als je alle onderdelen hebt. 3d case printen eventueel ook. Programmeren ook, dat heb ik al voor 2 UB'ers gedaan. Tijd is helaas wel altijd een issue, maar als het een redelijk afgebakend iets is ....
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

devastator schreef:Hahaha, think again. Er is een leercurve, dat zeker. Maar als je het met HA niet kunt, ga je het met niets kunnen.
Tasmota laat vast ook wel toe mits enkele timers en rules een override te maken.
Maar je hebt zeker een punt ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

devastator schreef:
honda4life schreef: Mogelijks toch niet performant genoeg om serieus aan Domotica te doen.
Hahaha, think again. Er is een leercurve, dat zeker. Maar als je het met HA niet kunt, ga je het met niets kunnen.

Ik zou gewoon een shelly plug nemen, dan kan je lekker werken zonder cloud. Tasmota heeft idd veel mogelijkheden, maar eens je iets complexer wil gaan doen (bv sensor override, ventilatie uit wanneer niemand thuis, ....), lijkt een echt platform me toch wel aangewezen.

Beetje soldeerwerk kan ik wel doen, als je alle onderdelen hebt. 3d case printen eventueel ook. Programmeren ook, dat heb ik al voor 2 UB'ers gedaan. Tijd is helaas wel altijd een issue, maar als het een redelijk afgebakend iets is ....
Bedankt voor jouw voorstel, heb je een PB gestuurd om eens te polsen wat er mogelijk is.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”