Sonoff ZBmini : ontkoppelen schakelaar en relay

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb een aantal Sonoff ZBmini gekocht om oude domme schakelaars slim te maken. Die gaan op sommige plaatsen ook gebruikt worden met slimme lampen, waar ik daar dus gewoon de ZBmini en de lampen in parallel zet zodat die beide 24/7 stroom hebben. Het relay-gedeelte van de ZBmini gebruik ik in zo'n geval dan niet.

Ik vroeg me nu echter af of je de relay en de schakelaar totaal los van elkaar kan gebruiken in bvb Home Assistant. Als dat zo is, zou ik namelijk nog altijd de slimme lampen kunnen aansluiten op de relay. Die zou ik dan normaal altijd dicht laten, zelfs als de schakelaar bediend wordt. Maar ik zou dan bvb ook in HA een script kunnen maken om de lampen te resetten door die relay 6x open & dicht te doen (het zijn Ikea Tradfri lampen).

UPDATE
Ik heb mijn eerste geinstalleerd aan een stel domme lampen. Vreemd genoeg wordt zo een ZBMini als Light getoond in Phoscon. In Home Assistant daarentegen zie ik 2 deCONZ entities, namelijk een Switch en een Light. Dit doet vermoeden dat de ZBMini wel degelijk de 2 afzonderlijk kan doen, maar dat in Phoscon de 2 automatisch gekoppeld worden. Ik zie niet direct een manier om de 2 te ontkoppelen, want ik heb niets geconfigureerd, en de fysieke schakelaar doet automatisch ook de lichten aan of uit.
EDIT: ook eens geprobeerd van in HA de status van de lichten op On te zettten, maar dan zie ik in HA ook de status van de switch wijzigen naar On, dus lijkt er toch niet op dat het gaat werken. Ik ga er in elk geval maar vanuit gaan dat het niet zal gaan, en dus gewoon mijn slimme lichten in parallel aansluiten.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”