Zigbee dimmer module achter schakelaar

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

Hallo,

Momenteel hebben we in de living een set van 3 hanglampen die bediend worden met 1 schakelaar. In de hanglampen zitten 3 G9 hallogeenlampen van 40W per stuk. Deze zou ik willen vervangen door G9 ledlampen omwille van het verbruik 3.2W en we verkiezen ook koud ipv warm wit licht.

Nu zouden we deze ook graag, net als enkele van onze andere lampen slim willen maken. Deze zijn van Philips Hue en bedienen we via de Hue app en ik ben ook aan het experimenteren met Home Assistant op mijn Synology nas. Aangezien er geen slimme G9 lampen (hue of zigbee) bestaan zou ik deze Zigbee 3.0 dimmer module willen plaatsen achter de schakelaar. Dit is de handleiding.

Schema (mijn excuses voor de slechte schets)
Afbeelding
Linkerhelft is de huidige opstelling:
Schakelaar onderaan bedient een lamp die ik ook met een andere schakelaar aan de andere kant van de living bedien (wisselschakeling).
Schakelaar linksboven bedient een lamp.
Schakelaar rechtsboven bedient de set van 3 lampen waar mijn vraag over gaat. Deze wil ik dus op afstand en ook via de schakelaar kunnen bedienen.

Klopt het dat ik het moet aansluiten volgens het schema aan de rechterkant? Werkt mijn schakelaar rechtsboven dan nog wel? Ik wil dus alleen de lampengroep en dus schakelaar linksboven slim maken.

Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

Niemand?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je schema is niet volledig. Zet er ook eens je verbruiker(s) op.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

Kan je een beetje uit de tekst halen, de draden links zijn van boven naar beneden:
1. lamp
2. lamp die ik met zigbee module wil bedienen
3. lamp, deel van wisselschakeling
4. lamp, deel van wisselschakeling
5. fase

dit is allemaal een vermoeden want ik heb het hier niet aangelegd en het is een heel oud huis. maar zoals ik het zie toen ik het schetste denk ik dat het zo moet zijn.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Werken aan elektriciteit op basis van "vermoedens" ? :nono:
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

Bekijk gewoon het schema en hoe het nu werkt. Hoe zou het anders nu kunnen werken dan? Ik heb gewoon de schakelaars en afdekplaatjes van de muur gehaald en het geschetst.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je schema klopt (vermoed ik ;-) ) in die zin dat je nu je schakelaar rechtsboven slim gemaakt hebt.

Je schakelaar linksboven gaat blijven werken, want eigenlijk verandert daar niets: zit nog altijd op de fase via de L aansluiting op de zigbee module.

De gelinkte G9 ledlampen zijn niet dimbaar. Ik denk dat je beter dimbare neemt, die kunnen beter tegen ... dimmen.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 902
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 35 keer

Bedankt!
Dit is mijn eerste inbouwmodule en ik had geen idee hoe deze exact werkt.
Daarom dacht ik dat ik met het nieuwe schema de lamp van de schakelaar linksboven niet meer zou kunnen bedienen of dat deze schakelaar alleen maar zou werken als die rechtsboven ook aan is.
Voorlopig is dimmen niet nodig, alleen aan/uit. Als we echt willen dimmen en de lampen het niet aankunnen dan vervang ik deze wel. Ik heb nu een setje van 6 stuks van niet-dimbare gevonden voor 14€ dus heb wel wat reserve (heb er maar 3 nodig).
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dan gebruik je beter geen dimmer. Je niet-dimbare lichten gaan langer meegaan.
Een dimmer module zal dimmen, ook al gebruik jij die functie niet. Bijv. bij aanleggen van de lichten zal dat (in een fractie van een seconde) geleidelijk zijn ipv direct full bright. Dat gedrag kan je wellicht in de zigbee opties aanpassen, maar toch.
Verder kan je met een potentiometer op de module de minimale lichtsterkte instellen. Potentiometer is nooit 100% correct, dus ook hier kans dat je nooit full bright gaat mee kunnen instellen.
Blijf je wat langer op de schakelaar drukken, dan zal die dimmen (prentjes helemaal links onderaan p1 van de handleiding).

OF je gebruikt toch ineens dimbare LEDs, meerprijs daarvan valt wel mee.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”