Slimme E14 spots ?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bestaan er smart E14 spots ? In onze home cinema hebben we E14 R50 spots (Philips Reflector). Ik zou die willen vervangen door slimme verlichting zodat de kamer automatisch dimt wanneer de TV aan gaat. Ik vind echter nergens zulke spots. Om de een of andere reden hebben alle slimme E14 lampen zo'n ouderwetse peer-vorm.

Daarnaast vraag ik me wel ook nog af hoe ik die ga aansturen. Op dit moment heb ik enkel automation op onze verwarming, wat ik met een simpel scriptje op mijn server draaiend heb adhv een combinatie van ping (om te checken of de TV aan is) en dan IFTTT om mijn Tado aan te sturen. Ik heb gezien dat IFTTT bvb niets heeft voor Ikea Tradfri. Ga ik hiervoor naar Home Assistant moeten gaan ? Heb daar jaren geleden al eens naar gekeken maar dat was toen behoorlijk complex en ik heb het snel opgegeven gezien mijn simpele use case. Is dat vandaag al wat beter ?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een eenvoudige google search levert mij toch al een reeks smart E14 spots op.
Maar is het nodig om de lampen slim te maken? Misschien is een slimme schakelaar of dimmer beter en goedkoper. Zeker als het om meerdere lampen gaat.


Platform: dat is natuurlijk een complexe keuze afhankelijk van wat je allemaal wil sturen en wat met wat moet communiceren. Blijf je binnen 1 technologie dan volstaat een bridge en een app. Blijf je binnen wifi dan is een bridge zelfs niet nodig. (bijvoorbeeld Shelly)

Wil je verschillende platforms combineren dan moet je uitkijken naar controllers als home assistent of Homey.
Ikzelf heb Homey en combineer daarmee ongeveer alle standaarden op de markt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

R2D2 schreef:Een eenvoudige google search levert mij toch al een reeks smart E14 spots op.
Maar is het nodig om de lampen slim te maken? Misschien is een slimme schakelaar of dimmer beter en goedkoper. Zeker als het om meerdere lampen gaat.
Grappig, ik kwam net even hier terug op mijn topic omdat ik exact tot dat besef gekomen was nadat ik merkte dat mijn spots eigenlijk dimbaar zijn. Uiteraard kun je de spots dan niet individueel regelen, maar dat is ook geen noodzaak.
BTW, met google vond ik toch niets hoor. Of toch, ergens 1 merk op Amazon UK maar die waren uit roulatie.
R2D2 schreef:Platform: dat is natuurlijk een complexe keuze afhankelijk van wat je allemaal wil sturen en wat met wat moet communiceren. Blijf je binnen 1 technologie dan volstaat een bridge en een app. Blijf je binnen wifi dan is een bridge zelfs niet nodig. (bijvoorbeeld Shelly)
Wel ja, mijn eerste idee was dus het automatisch dimmen van de lichten als mijn TV aan gaat. Dat laatste detecteer ik met een simpele ping. Dus ik moet dan iets hebben om zelf de lichten programmatorisch te kunnen aansturen.

Maar hoedanook kan ik nu dus wel verder want zo een slimme dimmer is eigenlijk de way to go.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Anders bestel je even E14 naar GU10 tussenstukjes. Snel opgelost en pak meer keuze. :-)
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Tomby schreef:Bestaan er smart E14 spots ?
IKEA LEDARE Led-lamp E14 reflector R50 400 lu
Heppie NY!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat is er daar ‘smart’ aan ?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Welke slimme schakelaars raden jullie aan? Ik zie online veel lof over Lutron Caseta, maar dat lijkt enkel geschikt voor de US op 110V.
Philips Hue heeft een module om bij in je schakelaar te steken, maar dan moeten de lampen ook nog steeds van Hue zijn.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb goede ervaringen met fibaro en shelly dimmers. De fibaro's heb ik in de meterkast ingebouwd, the shellies achter een schakelaar.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zal mijn ouderdom zijn, maar ik zie ook nauwelijks het bos door de bomen. Om te beginnen is er inderdaad een verschil tussen slimme dimmers die niets anders zijn dan afstandsbedieningen van lampen die zélf dimmen, en echte dimmers die dus de 220V output dimmen en dus bruikbaar zijn met niet-slimme verlichting. Idem voor zogenaamde slimme schakelaars.
En dan heb je welke smart platformen ondersteund worden. Apple Homekit, Google Assistant, Amazon Alexa, Homey, etc... En natuurlijk wordt altijd maar een subset ondersteund. En dan zit je dus ook nog met weten welke automatisatie waar je kunt doen, want tenzij je helemaal in Home Assistant duikt, zit je toch overal altijd beperkt, lijkt me. Bvb wat ik nu doe met een simpel scriptje met IFTTT (nl. verwarming aan/uit als de TV aan/uit gaat) is voor zover ik weet al helemaal niet mogelijk met Apple Homekit.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

+1 voor de Shelly Dimmer. Met een beetje geluk geraak je die kwijt in de inbouwdoos van je bestaande schakelaar... (en kan je IFTTT blijven gebruiken dacht ik..)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

tdemeyer schreef:+1 voor de Shelly Dimmer. Met een beetje geluk geraak je die kwijt in de inbouwdoos van je bestaande schakelaar... (en kan je IFTTT blijven gebruiken dacht ik..)
Als ik het goed zie is dat een dimmer met enkel smart control. Ik vind een hardware knop toch ook nog altijd wel belangrijk voor als je gewoon even snel het licht aan of uit moet doen. Je kan bovenop die Shelly dan wel een slimme schakelaar zetten, maar als ze dan toch op dezelfde plaats moeten lijkt deze EcoDim dimmer me toch wel interessanter. Daar dan een standaard draai/druk-dimmer bovenop en je bent klaar.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Zowel Ikea als Lidl verkopen spotjes E14 die met een spart controller aangestuurd worden, ikea met eigen protocol en Lidl onder Zigbee dacht ik. Heb hier een hele set liggen, moet me er dringend eens mee bezig houden (een nieuwe baby in huis is leuk speelgoed maar vreet tijd!)...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

KRL100 schreef:Zowel Ikea als Lidl verkopen spotjes E14 die met een spart controller aangestuurd worden, ikea met eigen protocol en Lidl onder Zigbee dacht ik. Heb hier een hele set liggen, moet me er dringend eens mee bezig houden (een nieuwe baby in huis is leuk speelgoed maar vreet tijd!)...
Gaat het effectief over spotjes, of eerder peertjes ? Want het is dus echt de form factor die het probleem is.

Hier heb je het soort spotjes dat ik zoek : https://www.ikea.com/be/nl/p/ledare-led ... -50365827/ . Dit zijn domme E14 spots van Ikea. Bemerk de smalle vorm in het verlengde van de E14 voet. Ik ben die nog altijd niet in 'slimme' vorm tegengekomen.

Deze Ikea's zijn ook E14 maar voldoen dus niet, want gaan direct breder boven de voet. Bijna alle E14 slimme lampen die ik zie, hebben deze ouderwetse kaarsvorm : https://www.ikea.com/be/nl/p/tradfri-le ... -70424312/
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Gebruik zoiets:

En dan een Philips Hue of andere slimme GU10 spot er in.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Tomby schreef:
tdemeyer schreef:+1 voor de Shelly Dimmer. Met een beetje geluk geraak je die kwijt in de inbouwdoos van je bestaande schakelaar... (en kan je IFTTT blijven gebruiken dacht ik..)
Als ik het goed zie is dat een dimmer met enkel smart control. Ik vind een hardware knop toch ook nog altijd wel belangrijk voor als je gewoon even snel het licht aan of uit moet doen. J
Neen hoor: je kan de dimmer aansturen met één of twee drukknoppen (naar keuze). Heb er hier enkele in gebruik (in klassieke inbouwdoos + niko drukknop): kort drukken: aan/uit - lang drukken: dimmen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

VOiD schreef:Gebruik zoiets:
Da's inderdaad wat SPR hierboven ook al suggereerde. Ik denk nog altijd dat de combinatie dan niet lang genoeg gaat zijn, en ik het geheel niet in de armatuur ga kunnen schroeven, maar ik denk ook dat ik het alleen maar ga weten met het te proberen want het is niet dat dat standaard vormen zijn, en al zeker niet als je via zo een adaptor gaat.
Sowieso gaat mijn voorkeur wel uit naar onafhankelijk regelbare slimme lampen ipv slimme dimmer. Reden is dat 1 van de lampen naar achter de zetel gericht is, en onze nieuwe TV enorm spiegelt (OLED) waardoor ik voor TV die lamp volledig uit wil hebben, zonder noodzakelijk ook alles uit te hebben.

tdemeyer schreef:Neen hoor: je kan de dimmer aansturen met één of twee drukknoppen (naar keuze). Heb er hier enkele in gebruik (in klassieke inbouwdoos + niko drukknop): kort drukken: aan/uit - lang drukken: dimmen
Hoe werkt dat dan eigenlijk ? Want hier in de woonkamer hebben we zo een drukknop-dimmer, maar eigenlijk geen idee hoe die werkt. Stuurt die drukknop dan gewoon op analoge manier de interne dimmer aan ? En kun je die daarom ook gewoon vervangen door een Shelly ? Zou wel interessant zijn dan, want dan kan ik in de woonkamer onze dimbare spots ook direct slim maken enkel met die Shelly.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Tomby schreef:Hoe werkt dat dan eigenlijk ? Want hier in de woonkamer hebben we zo een drukknop-dimmer, maar eigenlijk geen idee hoe die werkt. Stuurt die drukknop dan gewoon op analoge manier de interne dimmer aan ? En kun je die daarom ook gewoon vervangen door een Shelly ? Zou wel interessant zijn dan, want dan kan ik in de woonkamer onze dimbare spots ook direct slim maken enkel met die Shelly.
Eigenlijk is het vrij simpel: de meest ideale situatie is als er in de inbouwdoos van je huidige (dimmer/)schakelaar 2 voedingskabels toekomen, en 2 terug vertrekken naar je lichtpunt. Da's mijns inziens de meest "propere" manier om aan te sluiten. Als alternatief werken de nieuwe dimmers (V2) ook als je enkel een fasedraad ter beschikking hebt (er komt dus 1 draad toe in je inbouwdoos, en er vertrekt er ook maar 1)..
Er zijn tips en aansluitschema's te vinden voor meer complexe situaties (bvb: dimmer gebruiken in een wisselschakeling etc..)

De shelly op zich kan je dus aansturen met - naar keuze - een enkele of dubbele éénpolige schakelaar, dan wel een enkele of dubbele drukknop. Wat je hebt stel je gewoon in via de webinterface.. (persoonlijk hebben we enkele drukknoppen in gebruik). Daarnaast kan je natuurlijk de schakelaar/dimmer ook aansturen via de webinterface van de dimmer, de shelly app, of een vorm van home automatisering (MQTT etc..)

Er is overigens ook een behoorlijk aktieve facebook groep (zowel een NL als een ENG) waar je terecht kan bij vragen of problemen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

tdemeyer schreef:De shelly op zich kan je dus aansturen met - naar keuze - een enkele of dubbele éénpolige schakelaar, dan wel een enkele of dubbele drukknop. Wat je hebt stel je gewoon in via de webinterface.. (persoonlijk hebben we enkele drukknoppen in gebruik). Daarnaast kan je natuurlijk de schakelaar/dimmer ook aansturen via de webinterface van de dimmer, de shelly app, of een vorm van home automatisering (MQTT etc..)
Thanks.
Mijn vraag ging eigenlijk vooral over het feit dat die Shelly gewoon een module is waar je draden op aansluit, maar die zelf geen fysieke switch/schakelaar heeft. Dat wil dus zeggen dat je front tip-schakelaar (die die je met de hand bedient) zelf ook nog iets moet schakelen richting de Shelly. Dit is dus anders dan hoe bvb een Niko dimmer werkt.

Bij Niko heb je de dimmer module en ervoor dan gewoon een domme tip-schakelaar die niets anders doet dan iets indrukken in de dimmer module.
Afbeelding

Ondertussen wel begrepen dat je voor/vóór de Shelly dus ook nog een (bedraadde) tip-schakelaar bevestigt.
Afbeelding

Dit is dus eigenlijk Optie 2 in de aansluitmogelijkheden.
Afbeelding

Ik ben eigenlijk allesbehalve fluent in elektrische schema's, maar ik neem aan dat de Shelly intern dus een parallel-schakeling heeft, waardoor hij altijd stroom heeft, maar daardoor dus ook altijd een minimum stroom door je lamp(en) loopt. En als die dus bij een te lage stroom al gaan branden (omdat ze te laag wattage hebben), je hiervoor dan die Bypass nodig hebt.

Anyway, we zijn hier serieus aan het afwijken, maar ik vind het wel interessant te begrijpen hoe dit werkt, en als ik voor nog geen €30 de dimmer in onze woonkamer kan slim maken, lijkt me dat ook wel leuk om mee te spelen. Voor de home cinema, waar ik met die E14 uitdaging zit, ga ik toch gewoon voor E14-GU10 adaptors gaan. Ik heb eens een Tradfri GU10 spot naast een E14 Reflector gehouden en dan gekeken hoe die adaptors eruit zien, en ik zie nu wel dat dit eigenlijk perfect moet lukken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Shelly heeft ook schakelaars, fronten, aangekondigd.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

Tomby schreef:
Wat is er daar ‘smart’ aan ?
:oops: Ik was via slimme verlichting daar op uitgekomen...
Heppie NY!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen zijn mijn Tradfri's al up & running via de GU10-E15 adaptors die hierboven voorgesteld werden. Esthetisch is het niet helemaal dat, omdat de combinatie blijkbaar toch een 2 cm langer uitvalt en je daardoor dus in een houder voor een spot, een uitstekende GU10 spot zitten hebt. Dus later misschien toch een ander armatuur.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”