Zigbee/Tuya

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik dacht dat de blue een iets krachtiger bord bevat en als ik me niet vergis vreet die ook geen sd kaartjes.
Ik heb het onlangs op een raspberry pi gezet maar na 2 sd kaartjes toch maar naar een SSD overgeschakeld, nu werkt het stabiel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vind de gemakkelijkste oplossing nog altijd om het via docker op bvb een NAS te draaien. Veel mensen hebben al een NAS staan. Kan je meteen ook andere images draaien (zoals pi-hole). En ook naar beheer van de container (backuppen, overplaatsen op ander toestel, ...) is veel simpeler vind ik (aangezien ik geen linux-kennis heb ...)
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Even een specifieke vraag ertegenaan gooien:
Stel je hebt een zigbee 3.0 netwerk opgezet op basis van een (recent model) zigbee coordinator die dus met het nieuwe zigbee 3.0 protocol werkt.
En je wil het bereik van dat netwerk vergroten en je neemt daar een zigbee router in op, op basis van de Z-stack 1.2 firmware
Hier draait dus deze om het netwerk te vergroten: https://www.zigbee2mqtt.io/advanced/zig ... outer.html
Ik weet dat zigbee 3.0 neerwaarts compatibel is, dus dat werkt wel degelijk, ook in de praktijk bij mij dus.
Zijn er specifieke consequenties voor uw zigbee netwerk als uw erbij gevoegde router dus geen zigbee 3.0 model is, maar dus een ouder model dat op oudere 1.2 z-stack software draait? (en waar je geen zigbee 3 firmware kunt op flashen)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Catchthemoment schreef:
yaris schreef:
SPR schreef:
bambipower schreef:Lidl is tuya(!!!!), en werkt perfect op de tuya of smartlife app. Dus nogmaals proberen toe te voegen

https://developer.tuya.com/en/
Na 7 keer 2 minuten wachten opgegeven. Via de Lidl Home app was er verbinding na 3 seconden. Toestellen toevoegen ging ook vlot. Uiteindelijk is de Lidl Home app identiek aan die van LSC en Tuya mijn gedacht. Zelfde opbouw en alles. Alleen het Lidl logo is storend. :|

Bij zo'n stick moet je toch ook altijd een device aan laten staan wil het werken? Laptop, Pi, etc? Ben complete noob op dat vlak en probeer zo veel mogelijk in te lezen maar vaak toch ook niet super duidelijk.
Ja je gebruikt een "servertje". Dit kan een PI, nuc, ... zijn. Ik heb nu de home assistant blue besteld. Duurt nog wel even voor het toekomt.
Ik heb home assistant draaien met een zigbee en een zwave stick. Geen hub van eender welk merk ertussen. Werkt super allemaal.
Nu let op, je gaat veel tijd kwijt zijn ga je die route. Je kan ook kijken naar https://homey.app/nl-be/?gclid=CjwKCAjw ... 14QAvD_BwE


Heb je nog iets van hardware liggen dat 24/7 mag aan staan en niet teveel verbruikt ?

Edit: Dit bakje heb ik besteld
https://www.home-assistant.io/blue/
Ben van plan over te schakelen van Vera naar home assistant. Wat is het voordeel van "home assistant blue" ten opzichte van een gewone raspberry Pi met home assistant? Ben je niet meer beperkt?
Valt de home assistant blue mee ?
Zoals na jou comment gezegd, geen SD kaart zoals in een PI. Maar voor de rest is het gewoon "fancy" :-). Een nuc of ander zuinig toestel is evengoed hoor. Een pi kan je mee starten maar eens je deftig alles hebt draaien wil je niet dat het stukgaat , is echt vervelend.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”