Oude Garagedeur opener en a/b ...

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hoi, ik kan natuurlijk ook een dagje googelen, maar dacht het toch al eens hier te vragen.

Mijn achterbouw is sinds kort terug voorzien van stroom. De vorige eigenaar had het allemaal nogal defect en ‘open’ achtergelaten. Wonder boven wonder, de oude Chamberlain Lifmaster motor blijkt nog te werken, zelfs de afstandbediening doet het nog, dus best leuk zo een automatische poort. Bij het dichtgaan valt die auto in het slot, en langs de buitenkant is er een codeslot (code onbekend). Dus als ik de poort verbind met de motor MOET ik dus de A/B gebruikt om ze open te krijgen. Heb er wel een trekkoord aangehangen om de poort uit het slot te trekken en dan manueel open te doen, maar toch ..

Lang verhaal, hier de vragen:
  • - Iemand ervaring met zo een oude codesloten om daar de code van te achterhalen ?
    - Het AB kastje is nu een groot lomp geval, net iets groter als een pakje sigaretten. Online zie ik universele AB’s ter grootte van een sleutelhanger. Iemand ervaring met zo een universele AB, moet ik ergens op letten ?
    - Iemand ideetjes om daar wat automation mee te doen ? E.g. bewegingssensor of nabijheidssensor voor de wagen of ...
    - Laatste vraag, ik schaf een van de komende weken een nieuwe wagen aan, vink ik de optie voor universele garage opener aan , of niet ? Want dat is dan wel mooi geïntegreerd, maar geen zin als dat niet werkt.
Andere opties ? Ideetjes ? Netwerk/internet is zowel bedraad als draadloos aanwezig.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een garagepoortopener kost nu ook zo veel geld niet meer hé en is best eenvoudig te monteren, dat is misschien voordeliger dan je tijd er in steken.

De klassieke codesloten zijn niet noodzakelijk veilig (vingerafdruk), als het commando om de poort te openen gewoon een droog contact is, dan is het héél onveilig en kan je net zo goed overwegen deze te vervangen (of een drukknop buiten te zetten :angel:)

Ongecodeerde 433 MHz afstandsbedieningen kunnen eenvoudig gecloned worden (echt kleine afstandsbediening van 2x3 cm ofzo).
Het principe van een wagen is vast identiek, ongecodeerd?
Deze kan je net zo goed op een plek uit het zicht in je wagen kleven/leggen.

Home automation is lastig, het laatste wat je wil is dat je eigendom ongewenst open gaat ;-)
Wat is dit dan? En voertuig naderend voor de poort en smartphone of wagen zopas gedetecteerd op wifi/bluetooth?
Wat als je wagen voor de poort staat, en je verbinding even weggevallen is, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

De bedoeling is om de motor te behouden, al de rest mag vervangen worden. Of zou ik beter gewoon de motor vervangen ? Nu is dat met een ketting en werkt het allemaal wel goed, heb beetje schrik dat de hermontage ervoor gaat zorgen dat het niet meer goed open/dicht gaat.

Maar ik kan dus zonder meer die afstandbediening vervangen ? Dat codeslot is gewoon een code en als die juist is stuurt die een contact aan voor open en nog eens is dicht, dus qua security redelijk brol want als je het erafvijst en dat contact sluit is het open natuurlijk.

Maar security is niet mijn concern, eerder comfort en zorgen dat alles mooi open en dicht gaat. Security zal aan de toegangspoort komen :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als security niet jouw concrern is, zou je eventueel deze kunnen bekijken:
https://www.hbopeners.be/a-52451032/gar ... ortopener/

Je hebt vast een lager sluipverbruik en een poort die véél sneller opent.

Ja, je zou normaliter de afstandsbediening kunnen clonen met een afstandsbediening van rond de 3€.
Voor 15€ vind je vast wel een nieuw klavier, zelfs met RFID.

Goed openen en sluiten hangt vooral af hoe je je rolgeleiders afstelt.
Een poort sluit je door handmatig naar beneden te drukken, een garagepoortopener door richting poort te drukken.
De rolgeleiders moeten dus meer omhoog geplaatst worden zodat de horizontale kracht deels wordt omgezet in verticale kracht met behulp van de geleiders.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mogelijke problemen:

1) Remote.
Veel remotes sturen een simpele, onveranderende code uit, die je makkelijk kan klonen (maar een dief dus ook).

2) Keypad.
Vaak zijn de goedkopere keypads enkel intern beveiligd.
Maw eenmaal de code juist is, en die wordt gechecked in de keypad, maken ze een contact en gaat de poort open.
Dat kan je dus gewoon bypassen.
Een goed systeem heeft de code check ergens in een unit in de garage, niet aan de keypad.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Mogelijke problemen:

1) Remote.
Veel remotes sturen een simpele, onveranderende code uit, die je makkelijk kan klonen (maar een dief dus ook).

2) Keypad.
Vaak zijn de goedkopere keypads enkel intern beveiligd.
Maw eenmaal de code juist is, en die wordt gechecked in de keypad, maken ze een contact en gaat de poort open.
Dat kan je dus gewoon bypassen.
Een goed systeem heeft de code check ergens in een unit in de garage, niet aan de keypad.
Zoals de TS aanhaalde is dit geen bezorgdheid.
Eerder een losse garage zonder toegang tot de woning.

Als ze er op uit zijn de wegen te stelen is de kans groot dat ze in huis toch op zoek gaan naar sleutel etc (of erger) ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Veel remotes sturen een simpele, onveranderende code uit, die je makkelijk kan klonen (maar een dief dus ook).
Moet je toch al voor teruggaan in de tijd. Rolling codes zijn al even de norm. Maar wel na te gaan uiteraard.
Sasuke schreef: - Iemand ervaring met zo een oude codesloten om daar de code van te achterhalen ?
Hangt af van merk/model. Als er niets op staat, eens proberen open te maken en zien of je vanbinnen iets kan identificeren.
Sasuke schreef:- Het AB kastje is nu een groot lomp geval, net iets groter als een pakje sigaretten. Online zie ik universele AB’s ter grootte van een sleutelhanger. Iemand ervaring met zo een universele AB, moet ik ergens op letten ?
Als zo'n universele AB werkt heb je een probleem en kan je het best vervangen door een moderne implementatie. Dan moet je ook de passende remote erbij kopen.
honda4life schreef: Zoals de TS aanhaalde is dit geen bezorgdheid.
Eerder een losse garage zonder toegang tot de woning.
Maar je moet het ook niet té makkelijk maken, ongeacht de situatie.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Codebakje slopen.
Als er WiFi is en security geen issue is, Sonoff SV (isolated mode en output kortsluiten) koppelen aan de drive (bv. contact codebakje gebruiken). Sonoff RF Bridge kopen en wat remotes (433 MHz). Zorgen dat bij druk op remote contact x ms sluit. Klaar.
Persoonlijk zou ik alles ook flashen zodat er geen chinezen meer tussen zitten (Tasmota, Esphome,...).
Geen idee wat een universele remote in de meeste wagens eigenlijk kan/doet (welke standaarden ondersteund worden), ik zou er niet op rekenen dat dat werkt.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

NuKeM schreef:Geen idee wat een universele remote in de meeste wagens eigenlijk kan/doet (welke standaarden ondersteund worden), ik zou er niet op rekenen dat dat werkt.
BMW doet in principe rolling code wat ik betwijfel, blijkbaar moet je de ontvanger dan terug inleren > gaat die automatisch over naar minder veilige fixed code?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ben toch weer wat wijzer geworden en zal eens zien waar ik uitkom. Alle intere dingen zijn allemaal chamberlain liftmaster (van +/- 1993), het code bakje blijkt een bosch 31D0705A te zijn, vind ik niets van terug, maar zal wel dezelfde leeftijd zijn.

Anyway, poort gaat nu al auto open en toe met op een knopje te drukken :-) Nu beetje uptodate brengen, wist wel niet dat zo een poort motor ZO goedkoop was ('t is wel een poort uit 1 stuk - metaal, geen sectionele)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sasuke schreef:Ben toch weer wat wijzer geworden en zal eens zien waar ik uitkom. Alle intere dingen zijn allemaal chamberlain liftmaster (van +/- 1993), het code bakje blijkt een bosch 31D0705A te zijn, vind ik niets van terug, maar zal wel dezelfde leeftijd zijn.

Anyway, poort gaat nu al auto open en toe met op een knopje te drukken :-) Nu beetje uptodate brengen, wist wel niet dat zo een poort motor ZO goedkoop was ('t is wel een poort uit 1 stuk - metaal, geen sectionele)
Maakt niet zo veel uit, misschien heb je wel een ander hulpstuk nodig.
Ben je wat handig met een boormachine, doe je dat op een halve dag zelf.
Het vermoeiendste is nog boven uw hoofd werken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

&oppic starter een auto die op slot valt moet dat niet zijn poort of grage poort
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

glda19 schreef:&oppic starter een auto die op slot valt moet dat niet zijn poort of grage poort
‘auto’ in deze zin is een afkorting van automatisch ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

NuKeM schreef:Persoonlijk zou ik alles ook flashen zodat er geen chinezen meer tussen zitten (Tasmota, Esphome,...).
En hoe bestuur je dat dan remote ? Of moet je dan van in de wagen op je eigen WIFI zitten ?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Via een 433MHz remote, heel eenvoudig te vinden :)
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

Sasuke schreef:
Lang verhaal, hier de vragen:
  • - Iemand ervaring met zo een oude codesloten om daar de code van te achterhalen ?
    .
Ik heb een liftmaster 60 overgeërfd en als je de lampkap van de motor open doet zie je een oranje ( kan ook een andere kleur zijn) waar je op kan drukken. Als je erop drukt dan flikkert er een lampje en heb je ongeveer 30s de tijd omeen nieuwe code in te drukken en 2x enter. Als je liftmaster een ander typenummer heeft zal youtube je ongetwijfeld verder helpen. Als je toevallig een liftmaster60 hebt wil ik de handleiding gerust ook eens doorsturen als die zou ontbreken.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”