Heeft er al iemand een digitale watermeter?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Honda denkt al meer dan 2 dagen na hoeveel hij precies geïnvesteerd heeft in die regenwater installatie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef:Hoeveel investeringskosten?
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... nstallatie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:Honda denkt al meer dan 2 dagen na hoeveel hij precies geïnvesteerd heeft in die regenwater installatie.
Nee, de vraag is totaal irrelevant in dit topic en boeit ook niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Helemaal niet irrelevant. Kwestie van te weten op hoeveel decennia je die kostprijs terug verdient. Denk dat anderen daar ook benieuwd naar zijn. En of het sop de kool wel waard is. Het gros van de consumenten is nu eenmaal meer begaan met zijn portemonnee dan met het milieu.
@DarkV: jouw link heeft het uitsluitend over de kostprijs van het reservoir. Maar daarmee alleen kom je er bijlange niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Beetje doorscrollen:

"In totaal...
Voor een regenwaterinstallatie met betonnen reservoir betaal je tussen de 2.000 en 4.650 euro. Voor een met een kunststof regenwaterreservoir ligt de prijs tussen 2.900 en 6.000 euro. Vergeet niet dat de btw, het transport en de installatiekosten hier nog moeten bijgeteld worden. "
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

En dus is het maar een zeer beperkte prijsindicatie want installatiekosten en BTW zijn niet te onderschatten.
Computer(k)nul
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

ddd schreef:Beetje doorscrollen:

"In totaal...
Voor een regenwaterinstallatie met betonnen reservoir betaal je tussen de 2.000 en 4.650 euro. Voor een met een kunststof regenwaterreservoir ligt de prijs tussen 2.900 en 6.000 euro. Vergeet niet dat de btw, het transport en de installatiekosten hier nog moeten bijgeteld worden. "
Euh... Dat schreef ik toch? De reservoir is maar een (beperkt) gedeelte van de totale kostprijs. Ik begrijp niet waarom er geen antwoord op mijn vraag kan komen. De totale kostprijs?
Allez, ik sla er een slag in. Ga uit van totale prijs van 8000 euro. Honda bespaart 200 euro per jaar. Break even na 40 jaar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dat is niet alleen het reservoir, maar ook pomp en filters. Reservoir is maar een fractie (staat bovenaan in het artikel):
"Voor een betonnen regenwaterput van 5.000 liter (minimaal verplicht te plaatsen volume) betaal je gemiddeld 772 euro, voor een put in kunststof is dat gemiddeld 1.650 euro”

Installatiekost is altijd op maat, en heb ik ook geen idee van, ik ben geen waterputplaatser. :-)

Bij onze nieuwbouw is dat direct mee geplaatst. Dan is het wel wat goedkoper natuurlijk... ze zijn toch aan't graven. Daarom heb ook ik geen aparte prijs van "plaatsing regenwater installatie".
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Amazor schreef:
Bij mijn ouders:
Vandaag hadden ze voor de eerste keer sinds 9 dagen een verbruikswaarde op de website van één dag. Een verbruik die te laag was om realistisch te zijn. Signaalkwaliteit was 30%.
Deze namiddag hebben ze een waarschuwings-sms gekregen om melding te maken dat er continu waterverbruik is. Zij hebben gebeld naar IWVA en daaruit bleek dat er een verkeerd watermeternummer gekoppeld werd aan het account. Ondertussen hebben zij ook een signaalkwaliteit van 100% met correcte gegevens.
In ons appartement in Koksijde hebben wij ook een digitale meter. Ik heb nu is even de gegevens nagekeken en de signaalsterkte is maar 28% en hij geeft een schatting van verbruik op dagen dat wij niet daar waren en zelfs een verbruik op een dag dat wij niet daar waren.

Ik hou mijn hart al vast voor de jaarlijkse afrekening.

IS er ergens een document dat vermeld hoeveel de minimale comunicatie sterkte moet zijn ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef:Maar daarmee alleen kom je er bijlange niet.
Inderdaad... het hangt er ook vanaf of je reeds een gescheiden systeem hebt voor je water (zowel afvoer van het dak als de aanvoer naar je toilet bijvoorbeeld). Het artikel vermeld trouwens heel wat meer... oa. het pompsysteem, de filter, het omschakelsysteem, keuring, ... maw. alles wat je nodig hebt behalve de effectieve aansluiting op je dak en verbruikers (maar dat is specifiek per woning).
stevenvs schreef:In ons appartement in Koksijde hebben wij ook een digitale meter. Ik heb nu is even de gegevens nagekeken en de signaalsterkte is maar 28% en hij geeft een schatting van verbruik op dagen dat wij niet daar waren en zelfs een verbruik op een dag dat wij niet daar waren.

Ik hou mijn hart al vast voor de jaarlijkse afrekening.
Je ziet nu reeds dat het fout gaat... maar je gaat een gans jaar wachten ? Als ik jou was zou ik NU reeds contact opnemen.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Contact opgenomen met de watermaatschapij voor Koksijde.
Ze gaven inderdaad toe dat Koksijde-Bad heelslecht was qua signaal sterkte. Een van de problemen is dat de parkeer automaten op dezelfde frequentie werkt als de meters. ( wat eigenlijk ofwel een slechte grap is ofwel een afscheep verhaal)

Het zou in de toekomst moeten verbeteren maar daar konden ze natuurlijk geen datum opzetten.
Volgende keer als ik daar ben ga ik de actuele meterstand eens nakijken met de meterstand online.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

stevenvs schreef:
Amazor schreef: In ons appartement in Koksijde hebben wij ook een digitale meter. Ik heb nu is even de gegevens nagekeken en de signaalsterkte is maar 28% en hij geeft een schatting van verbruik op dagen dat wij niet daar waren en zelfs een verbruik op een dag dat wij niet daar waren.

Ik hou mijn hart al vast voor de jaarlijkse afrekening.

IS er ergens een document dat vermeld hoeveel de minimale comunicatie sterkte moet zijn ?
Oeps, de notificaties niet in het oog gehouden.
Over die signaalsterkte is geen documentatie beschikbaar, toch al zeker voor de eindgebruiker niet.
Het E-loket heeft een link naar een help-pagina voor meer uitleg ... die niet werkt, voor zover ik mij herinner.
Op moment van schrijven ligt zelfs het volledige E-loket plat en is inloggen onmogelijk.
Er werd mij wel opeens verteld dat de signaalsterkte toch minimum 95% moest zijn om de installatie als geslaagd te beschouwen.

Als ik jou was zou ik het watermeternummer die op de teller aanwezig is eens vergelijken met deze op jouw account (of factuur, als je er niet op zou geraken).
Want een geregistreerd verbruik dat niet klopt met de realiteit is niet de bedoeling en dus onbetrouwbaar om zo te laten.
Als de communicatie echt te slecht zou zijn zou er eigenlijk totaal geen verbruik geregistreerd mogen worden zou ik zeggen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Foechoer schreef: geeft mij: (wat nieuwe lijnen gemaakt om de leesbaarheid te verbeteren:

Code: Selecteer alles

https://gebruikersnaam:[email protected]/api/yearly?meter=12345678 

Code: Selecteer alles

https://gebruikersnaam:[email protected]/api/devices?meter=12345678
Domme vraag: welke gebruikersnaam:wachtwoord gebruik je?

Water-link maakt gebruik van waylay.io en die bieden (ondertussen?) een SDK aan voor javascript en python (beta).
'k Moet ergens iets verkeerd doen, maar de login krijg ik niet in orde...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Even dit oudje oprakelen: ik probeer de data van een watermeter in Home Assistant te laden. Ik loop echter op hetzelfde probleem vast als bitbite: de authenticatie.

https://gebruikersnaam:wachtwoord@water ... r=12345678
Deze URL klopt in feite niet; je moet je eerst aanmelden via water-link.be en nadien kan je in dezelfd browser waylay URL ook zonder username/password gebruiken.
Maw: na inloggen via water-link.be werkt dit ook: https://water-link-customer-portal.wayl ... r=12345678
Maar daar ben ik niet veel mee als ik die laatste URL via een curl scriptje wil uitlezen.

Iemand die daar al succes mee geboekt heeft?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zo'n elektrische meters, of het nu voor stroom, gas of water is in combinatie met een automatische kraan, is eigenlijk wel interessant voor huurders.

Die lopen wel eens tegen het probleem dat wanneer ze verhuizen de verhuurder/IMMO gaat weigeren de nutsvoorzieningen over te nemen als er nog geen nieuwe bewoner is geweten. Dan moet de uitgaande bewoner op diens kosten de meters laten afsluiten om gerust te zijn. Anders kan die nog problemen en kosten krijgen voor de periode dat die weg is.

Met zo'n digitale meters is de nutsmaatschappij technisch in staat met een muisklik de meters te 'verzegelen' . Zodat de vertrekkende bewoner zijn slotfactuur kan krijgen en gerust is. Daar moet daar geen medewerker voor langskomen. En dat maakt dat ze die dienst zouden kunnen aanbieden tegen een veel lagere prijs.

Weet iemand of er al netbeheerders zijn die dat effectief zo gebruiken?
stefanu
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2022, 16:45
Bedankt: 2 keer

Volgende de gdpr wetgeving kan je ten allen tijde all jouw gegevens opvragen die een firma over jou heeft.
Aangezien Waterlink zelf geen api wil ter beschikking stellen, ha ik het zo doen. Hopelijk zijn er velen die het zo willen proberen, misschien dat ze op een duur toch buigen.
[email protected]
De eerste antwoorden waren ontwijkend, zo van, je kan uw gegevens op het portaal bekijken.... Maar die is niet wat gdpr wetgeving zegt
https://www.gegevensbeschermingsautorit ... de-burgers

update1: ik heb een eerste excel gekregen met mijn verbruiksdata en ook persoonlijke gegevens.
ik ga nu nog bijkomend vragen welke gegevens ze delen. (zoals naar waylay.io). En hoe ik mijn nieuwe verbruiksdata kan krijgen....
Dat laatste gaat natuurlijk moeilijk zijn. Ze kunnen moeilijk elke dag die gegevens gaan (manueel blijkbaar) aanmaken. Zal wel zien.
ik ga ook eens rondzoeken wat de rechten zijn ivm met dagelijkse gegevens die doorgestuurd worden.
Het zou natuurlijk handig zijn als zoveel mogelijk mensen hun gegevens zo opvragen. Dit geeft hen dan misschien toch een reden om dit op de een of andere manier te automatiseren...
Gebruikersavatar
letoir
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 dec 2010, 22:11
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

bitbite schreef: 18 feb 2021, 08:57
Foechoer schreef: geeft mij: (wat nieuwe lijnen gemaakt om de leesbaarheid te verbeteren:

Code: Selecteer alles

https://gebruikersnaam:[email protected]/api/yearly?meter=12345678 

Code: Selecteer alles

https://gebruikersnaam:[email protected]/api/devices?meter=12345678
Domme vraag: welke gebruikersnaam:wachtwoord gebruik je?

Water-link maakt gebruik van waylay.io en die bieden (ondertussen?) een SDK aan voor javascript en python (beta).
'k Moet ergens iets verkeerd doen, maar de login krijg ik niet in orde...
Het lukt me ook niet, kan iemand mij dit ELI5 uitleggen aub.

Ik heb ondertussen ook een mail gestuurd naar Privacy@waterlink.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

svermassen schreef: 11 jan 2021, 20:24 Handig, want dan moet geen extra toestel uitlezen via een Dongle.
nee, handig, want dan moet de watergroep zelf geen stopcontact gaan proberen te plaatsen bij de watermeter in een put in de garage,
of een data-signaal kunnen krijgen in de kelder van een super-geisoleerd gebouw :angel:


het zal veel meer uit gemak voor het bedrijf zijn, dan voor het gemak van de gebruiker die daar toevallig een voordeel inziet waar de watergroep niet eens aan gedacht zal hebben.
het is trouwens nog maar de vraag of jij die data gaat kunnen uitlezen, het kan evengoed zijn dat fluvius die doorsluist naar de watergroep zonder dat ergens te tonen of beschikbaar te stellen...
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef: 12 jan 2021, 10:21
ddd schreef:Beetje doorscrollen:

"In totaal...
Voor een regenwaterinstallatie met betonnen reservoir betaal je tussen de 2.000 en 4.650 euro. Voor een met een kunststof regenwaterreservoir ligt de prijs tussen 2.900 en 6.000 euro. Vergeet niet dat de btw, het transport en de installatiekosten hier nog moeten bijgeteld worden. "
Euh... Dat schreef ik toch? De reservoir is maar een (beperkt) gedeelte van de totale kostprijs. Ik begrijp niet waarom er geen antwoord op mijn vraag kan komen. De totale kostprijs?
Allez, ik sla er een slag in. Ga uit van totale prijs van 8000 euro. Honda bespaart 200 euro per jaar. Break even na 40 jaar.
Hmm al rekening gehouden met eigen waterwinning ( https://www.vmm.be/water/heffingen/eige ... f-afmelden ). Ik betaal ongeveer 400 euro per jaar aan water en voor eigen waterwinning met 4 personen een kleine 150 euro. Dit was enkele jaren geleden. Ik had geen eigen waterwinning maar mijn huis stond zo geregistreerd. Moraal van het verhaal is dat je duurder uitkomt dan gewoon leidingwater te gebruiken. Tenzij je het niet aangeeft natuurlijk !
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, maar dan een eigen waterwinning dat gebruikt wordt als huishoudelijk water?
Heb het van een collega ook nog gehoord dat ze duurder uitkomen.
En dan komt daarbij ook nog eens de hele filtersysteem dat wel wat geld kost.

Is dat je enige bron, dan kan je moeilijk riskeren van het niet aan te geven.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

svermassen schreef: 04 nov 2022, 11:41 Ja, maar dan een eigen waterwinning dat gebruikt wordt als huishoudelijk water?
Heb het van een collega ook nog gehoord dat ze duurder uitkomen.
En dan komt daarbij ook nog eens de hele filtersysteem dat wel wat geld kost.

Is dat je enige bron, dan kan je moeilijk riskeren van het niet aan te geven.
Wel toen ze in de jaren 70 de bijdrage hebben ingevoerd had mijn huis geen aansluiting op het water dus gingen ze ervanuit dat er eigen waterwinning was.
Dus dat is sowieso betalen dan.
Heb je een regenput dan zal het ervan afhangen vermoed ik wat je ermee doet. Denk vanaf dat je regenwater gebruikt voor bv WC en/of douche dat je dan wel loost in de riolering en dat je dan een forfait per bewoner moet betalen.
Soit belangrijk om op voorhand uit te zoeken want met de investeringskost + forfait kan het wel een duur grapje worden.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Particulieren hoeven dit niet aan te geven als het gaat om regenwater.
Grondwater voor huishoudelijk gebruik dacht ik wel.
Dat is datgene dat mijne collega heeft, zo put van 90-100m diep.
Daar zit ergens een verschil.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Ter info aangaande eigen waterwinning bv.
https://www.farys.be/nl/eigen-water
Als eigen waterwinner moet je betalen voor de afvoer en zuivering van je afvalwater. Daarom rekenen we je jaarlijks een vergoeding aan.
Deze vergoeding verschilt per gemeente.
We maken een onderscheid tussen zuivere en gemengde eigen waterwinners. Gemengde eigen waterwinners gebruiken niet alleen eigen water maar ook leidingwater.
Tarieven voor zuivere eigen waterwinners
Tarieven voor gemengde eigen waterwinners
Bij kleinverbruikers wordt alleen de lozing van grondwater gefactureerd, bij grootverbruikers worden alle vormen van eigen waterwinning aangerekend.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Raar, dit zegt iets anders.
https://www.vmm.be/contact/veelgestelde ... atschappij

Of het staat op mijn factuur en heb het nooit gezien.
Want van de installatie is destijds een verplichte keuring geweest waar het ook duidelijk op stond.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@svermassen mijns inziens staat daar in feite hetzelfde nl kleinverbruikers worden alleen voor de lozing van grondwater (dus niet voor regenwater) gefactureerd = er is geen heffing (en aangifteplicht) voor waterzuivering voor kleinverbruikers (=residentiële gebruiker) m.b.t. gebruikt regenwater
Gebruikersavatar
letoir
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 dec 2010, 22:11
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

niemand die weet hoe we de meter data kunnen uitlezen, zou ze graag willen gebruiken om het verbruik te meten.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

letoir schreef: 16 nov 2022, 19:57 niemand die weet hoe we de meter data kunnen uitlezen, zou ze graag willen gebruiken om het verbruik te meten.
Ik heb een Slimme Watermeter van https://smartgateways.nl/product/slimme ... r-gateway/

Voor België heb je zeer waarschijnlijk de Kent V100 optie nodig, installatie ging zeer vlot en de support was ook OK. Uiteindelijk is dit gewoon een ESP gebasseerd platform, maar had niet zoveel zin om het zelf uit te zoeken...

Kleine sidenote: Ergens anders op het forum waren er wat complaints over smartgateways.nl omdat ze een Home Assistant dashboard hebben gestolen van een andere community member.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”