Gratis IoT clouddiensten

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

Ik prul in de wintermaanden wel vaker met (WiFi) microcontrollers, toch wel vaak in een aantal dingen thuis automatiseren / meten 100% naar wens.
Ja... sommige gekken hebben een PID-gestuurde bijkomende koelventilator op hun passief gekoelde ZP-omvormer, in de hoop dat dit de levensduur ten goede komt :angel:

Momenteel maak ik gebruik van ThingSpeak, maar helaas zitten daar beperkingen van 8 velden / kanaal en in aantal requests per dag. Data moet wel vlot te exporteren zijn naar Excel voor verdere analyse, wat vaak een beperking is van deze (gratis)cloud diensten.

Oké gratis bestaat niet, je mag ook niet te veel verwachten dus uiteraard...
Maar er zijn vast wel betere alternatieven, zijn hier mede liefhebbers van DIY µC's en IoT?

Zoek je op Google vind je een eindeloze lijst aan aanbieders waar je de bomen door het bos niet meer ziet, laat staan overal de kleine lettertjes gelezen kan hebben.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is het technisch een optie om dat zelf in-house te doen?
Eigen centrale, en VPN setup om eraan te geraken?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb wel een raspberry pi draaien... zoek toch iets betrouwbaarder (uiteraard zonder een groot verbruik van een volwaardige server)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Wat is in uw optiek niet betrouwbaar genoeg aan een Rpi?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Zandmen
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 okt 2020, 18:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Heb je grafana al bekeken?
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Kijk eens naar AllThingsTalk https://www.allthingstalk.com/pricing
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

MaT schreef:Wat is in uw optiek niet betrouwbaar genoeg aan een Rpi?
Euh... regelmatig sneuvelt er wel eens een SD-kaartje ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Veel pi's vanaf de 2 kunnen tegenwoordig ook booten via USB vanaf een USB stick of externe HDD/SSD :wink:
https://www.raspberrypi.org/documentati ... des/msd.md
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zandmen schreef:Heb je grafana al bekeken?
Bedankt voor de tip, heb juist de installatie gedaan in combinatie met nodered en influxdb...
Begrijp niet goed wat mensen zien in home assistant als ik deze mogelijkheden zie.

Moet me alleen nog eens verdiepen hoe ik m'n rpi wat clean hou na talloze probeersels die je nooit echt 100% opgeschoond krijg.
Virtualenv?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

honda4life schreef:Begrijp niet goed wat mensen zien in home assistant als ik deze mogelijkheden zie.
Hangt af van wat je precies nodig hebt. Dit is wel appels met peren vergelijken.
honda4life schreef: Moet me alleen nog eens verdiepen hoe ik m'n rpi wat clean hou na talloze probeersels die je nooit echt 100% opgeschoond krijg.
Virtualenv?
Dat, of docker ?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

honda4life schreef: Begrijp niet goed wat mensen zien in home assistant als ik deze mogelijkheden zie.
Integratie van afzonderlijke home automation systemen, inclusief allerlei cloud services, volledige automatisatie ervan, gebruik maken van triggers in je huis, weer, ... Grafana/influxdb vs HA - het zijn compleet verschillende zaken.

Je kan wat graphs uit HA krijgen, maar als je dat wat 'te goei' wil doen ben je beter af met Grafana.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

honda4life schreef:Moet me alleen nog eens verdiepen hoe ik m'n rpi wat clean hou na talloze probeersels die je nooit echt 100% opgeschoond krijg.
Virtualenv?
Na de "basisinstallatie" met al uw settings/aps een image wegschrijven met Win32 Disk Imager en deze als cleane installatie gebruiken.
Je kan hetzelfde doen als je een definitieve setup hebt om als backup te kunnen dienen indien het toch zou gebeuren dat uw sdcard corrupt zou geraken.

Hier draaien meerdere RPi's, heb dat probleem van corrupte sd-card nog niet gehad en vind het een verwaarloosbaar nadeel tov de voordelen van die systeempjes.
Laatst gewijzigd door Ernie 23 okt 2020, 12:57, in totaal 2 gewijzigd.
Heppie NY!
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Kunnen rpi's eigenlijk netbooten?
Ben hier ook die kant op aan het gaan, momenteel testjes met openhab op een al overladen synology zijn en zou interessant zijn om daar wat load af te krijgen. Anders toch eens werk maken van iets nukkig bij te zetten.
(volgens google moet het kunnen)
Laatst gewijzigd door tien 23 okt 2020, 12:42, in totaal 1 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

devilkin schreef:
honda4life schreef: Begrijp niet goed wat mensen zien in home assistant als ik deze mogelijkheden zie.
Integratie van afzonderlijke home automation systemen, inclusief allerlei cloud services, volledige automatisatie ervan, gebruik maken van triggers in je huis, weer, ... Grafana/influxdb vs HA - het zijn compleet verschillende zaken.

Je kan wat graphs uit HA krijgen, maar als je dat wat 'te goei' wil doen ben je beter af met Grafana.
Ik denk dat de bemerking gaat tussen node-red en een HA systeem
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ernie schreef:Hier draaien meerdere RPi en heb dat probleem van corrupte sd-card nog niet gehad en vind het een verwaarloosbaar nadeel tov de voordelen van die systeempjes.
Hier wel, en het heeft lang geduurd vooraleer ik de hoofdoorzaak achterhaalde: van zodra er (veel) geswapt moet worden omdat het bordje te weinig geheugen heeft wordt de SD-kaart binnen de kortste keren overhoop geschreven.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dikwijls is dat de reden. Zelf boot ik van sd, maar staat het os enz op een externe schijf.

Sent from my SM-T970 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Sinna schreef:
Ernie schreef:Hier draaien meerdere RPi en heb dat probleem van corrupte sd-card nog niet gehad en vind het een verwaarloosbaar nadeel tov de voordelen van die systeempjes.
Hier wel, en het heeft lang geduurd vooraleer ik de hoofdoorzaak achterhaalde: van zodra er (veel) geswapt moet worden omdat het bordje te weinig geheugen heeft wordt de SD-kaart binnen de kortste keren overhoop geschreven.
Zijn de kaartjes dan eigenlijk echt kapot? Of gewoon hersteld na formatteren?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

powaq schreef:Zijn de kaartjes dan eigenlijk echt kapot? Of gewoon hersteld na formatteren?
Mijn ervaring: kaput. De cellen zijn gewoon kapot geschreven.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

honda4life schreef:Moet me alleen nog eens verdiepen hoe ik m'n rpi wat clean hou na talloze probeersels die je nooit echt 100% opgeschoond krijg.
Virtualenv?
Ik kan ook alleen maar docker aanraden.
Containers vervuilen je systeem niet, zijn gemakkelijk backups van te maken om alles te verhuizen naar ergens anders of opnieuw te beginnen, je kan experimenteren met meerdere containers van hetzelfde programma of verschillende versies tegelijk,...

Misschien een kleine leercurve, maar eenmaal je je draai gevonden hebt erin kan je er echt mee spelen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”