2.1 versterker met HDMI-ARC of?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Een vraag over een wereld waar ik niet 100% in thuis ben...

Mijn TV-hoek is niet geschikt voor een surround systeem 5.1 of meer. Heeft ondermeer te maken met het feit dat mijn TV hoek verscholen zit achter een gebogen muur langswaar de trap omhoog loopt. Hierdoor krijg je een heel vreemd geluidsbeeld.
Enfin. We hebben dit in het verleden al uitgeprobeerd. Mijn ervaring is dat surround sound echt goed krijgen een zenuwslopend proces is en niet echt bevorderlijk voor een fijne TV avond, en met een veel te hoge WAF. Degelijk stereogeluid met een diepe bas geeft een zéér mooi resultaat in de kleine ruimte waar we zitten.

Wat ik nu zoek is een versterker die ik kan aan mijn oude en trouwe Polk speakers en actieve subwoofer hangen. Deze zitten netjes verscholen in een ingebouwde TV kast. Vroeger hingen die aan een Sony versterker. Tegenwoordig aan een - oud model - Sonos connect:amp.

Wat wil ik?
- goede kwaliteit (geen chinese low cost)
- versterker start op wanneer de TV geluidssignaal geeft (TV is nagelnieuw en heeft alle mogelijke uitgangen HDMI Arc incluis).
- liefst ook een analoge sub-uitgang
- waarvan het volume kan geregeld worden via de TV afstandsbediening (of waarvan ik het volume vast zet, maar dan mag het ding ook geen ruis of hiss genereren bij lage volumes)
- liefst een toestel dat niet teveel warmte genereert
- Sonos-compatibiliteit: hoeft niet echt. We luisteren naar muziek in of via andere ruimtes.
- geen soundbar (da's handige marketing)
- set it and forget it (ik wil vooral het ding "aanleggen" de kast dichtdoen, en hoogstens één of twee keer per jaar die kast terug opendoen. We leggen de TV aan. Het ding werkt. We schakelen de TV uit, het ding sluit af.)

Ik heb al vanalles uitgezocht. Dure Denons en Marantzen, maar ook de nieuwe Connect:amp.

Ik denk momenteel er een hoog aangeschreven https://allo.com/sparky-eu/volt-plus-d-amp.html aan te hangen, waarbij ik het ding (en de subwoofer) inschakel via een smartplug (eventueel met IFTT integratie, ik moet nog zoeken dewelke).

Iemand enig idee?
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb een setup met een Sony BDV-N590 (https://www.coolblue.nl/product/188855/ ... -n590.html), deze is enkel aangesloten via HDMI-ARC op mijn TV. Er is ook nog een Apple TV op de TV aangesloten. Dankzij het HDMI-CEC kan ik deze 3 apparaten met alle 3 de afstandsbedieningen controleren. Ze gaan ook automatisch samen uit en aan.
Zelfs indien ik geen afstandsbediening vindt, kan ik het nog via mijn telefoon of ipad aan of uitzetten.

Lang verhaal kort: je moet inderdaad op zoek naar een versterker die HDMI-ARC ondersteund en die HDMI-CEC ondersteunt.

PS Ik heb hier ook een 2de (betere) audio-installatie (Arcam + KEF) maar als ik het geluid van TV of film daarop laat afspelen, vind ik niet dat die audio goed klinkt. Dus beter een 2de goedkoop setje, geoptimaliseerd voor film lijkt me een pak eenvoudiger.

Als je tijd en goesting hebt (en uw Polk speaker is bi-amp), kan je je ook aan deze tutorial wagen:
https://makezine.com/2019/08/16/hacking ... eaker-amp/
wimvl
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jul 2008, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Zelf ervaring met de receivers van de Yamaha RX-VXXX reeks. Gebruik ze in dezelfde setup als jij voor ogen hebt.

In combinatie met Panasonic viera: schakelt mee aan/uit met de tv en het volume wordt geregeld door de afstandsbediening van de tv.

Check zeker de HTR-4072 of RX-V485 (zelfde toestel, andere naam).
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Om het even welke versterker en een Harmony afstandsbediening die versterker en TV bedient.
Of de NAD D 3045. Uitstekende versteker met HDMI ARC en SUB OUT voor € 749.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

demenne schreef:Ik heb een setup met een Sony BDV-N590 (https://www.coolblue.nl/product/188855/ ... -n590.html), deze is enkel aangesloten via HDMI-ARC op mijn TV. Er is ook nog een Apple TV op de TV aangesloten. Dankzij het HDMI-CEC kan ik deze 3 apparaten met alle 3 de afstandsbedieningen controleren. Ze gaan ook automatisch samen uit en aan.
Zelfs indien ik geen afstandsbediening vindt, kan ik het nog via mijn telefoon of ipad aan of uitzetten.

Lang verhaal kort: je moet inderdaad op zoek naar een versterker die HDMI-ARC ondersteund en die HDMI-CEC ondersteunt.

PS Ik heb hier ook een 2de (betere) audio-installatie (Arcam + KEF) maar als ik het geluid van TV of film daarop laat afspelen, vind ik niet dat die audio goed klinkt. Dus beter een 2de goedkoop setje, geoptimaliseerd voor film lijkt me een pak eenvoudiger.

Als je tijd en goesting hebt (en uw Polk speaker is bi-amp), kan je je ook aan deze tutorial wagen:
https://makezine.com/2019/08/16/hacking ... eaker-amp/
demenne schreef:
Lang verhaal kort: je moet inderdaad op zoek naar een versterker die HDMI-ARC ondersteund en die HDMI-CEC ondersteunt.
Inderdaad.

Ik denk dat ik met inruilactie voor de sonos amp ga. Met twee symfonisken. Doet normaal ook alles out of the box.

Veel interessante pistes gezien hier, maar bovenstaande is wat duurder, maar heeft nog het voordeel dat het compatibel is met de rest van de sonossen.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”