luidsprekerkabel shielden

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Niet echt domotica, maar goed...

luidsprekerkabel, hdmi en stroom naar mijn AV receiver lopen in dezelfde schacht in de muur. Dat zorgt voor een klein beetje ruis op mijn luidsprekers.

Nu zou ik mijn luidsprekerkabel in de schacht wat willen shielden en dacht om die gewoon in aluminiumplakband te draaien, simpel en goedkoop. Moet ik die shielding aarden ? Want uiteindelijk gaat die shielding ook nog altijd in het elektromagnetisch veld van de stroomkabels zitten... Of is dat verwaarloosbaar ?
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

kijk zeker eerst of de ruis/brom wel van die stroomkabel komt.
Zet desnoods even die zekering af en sluit de dingen die je gebruikt aan met een verlengkabel , dan ben je zeker.

Je zou niet de eerste zijn die pas na die werken ontdekt dat hij het verkeerde probleem probeerde aan te pakken.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Groot werk is het nu niet echt. 't Is niet dat ik in de muren ga kappen...
Ik ga niet zoeken naar andere oorzaken omdat dit de meest voor de hand liggende is.
Vraag is eigenlijk gewoon: moet shielding geaard zijn ?
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Ja, en liefst aan beide kanten om het meest effectief te zijn. Al ben ik het eens met @profke. Leg eerst eens een losse kabel en kijk of het probleem daarmee weg is, dan krijg je toch al een beter idee vanwaar die storing komt.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Zeker dat het geen grondlus is ? Hier buiten lopen mn speakerkabels naast een stroomkabel waar bij moment 14A door gaat, zonder 1 enkel probleem.
Logic3S
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:45
Locatie: In de buurt van een ROP
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

Het lijkt mij zéér onwaarschijnlijk dat zo een klein magnetisch veld dat een stroomkabel opwekt, krachtig genoeg zou zijn om in een luidspreker(kabel) een vermogen op te wekken dat hoorbaar is. Volgens mij zit je met een ander probleem.

Hoe dan ook, om op je vraag te antwoorden: je afscherming moet je zeker "aarden", t.t.z. je moet hem een vast potentiaal geven. De meest voorkomende zijn ofwel de aarding, ofwel de massa van een toestel (soms ook intern verbonden). Als je hem niet aan een potentiaal hangt, maak je eigenlijk een antenne die net het omgekeerde effect zal hebben! Aarden aan beide kanten is geen vereiste en wordt soms bewust niet gedaan om geen stromen te laten vloeien door de afscherming.

Ik durf wel niet te zeggen of de buiten-/binnenmantel van zo een tape effectief geleidt.
ISP: EDPnet VDSL XL (100/40 Mbps (down/up), 100/40 sync)
Modem/Router: Fritzbox 7530 met OpenWRT 23.05 (als modem + router)
Wifi: TP-Link Omada
VoIP: OVH (in & out)
Mobiel: Samsung Galaxy S20 FE met Hey!
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

aangezien je het over luidsprekerkabel hebt, ga ik er van uit dat je passieve luidsprekers hebt. Daarvan is de impedantie te laag, om instraling te hebben. Bovendien heb je het over ruis, en niet over brom: als er al een bron is die straalt in het hoorbare gebied (20~20.000Hz) gaat het om netspanning, die een brom van 100Hz gaat produceren. Ruis is een breed spectrum aan frequenties, en dus zelden afkomstig uit 1 bron
Volgens mij gaat het gewoon over de ruis die je AV-installatie produceert. Je kan de luidsprekerkabel eens loskoppelen aan de versterkerkant, en luisteren of de ruis er nog op zit. Maar afschermen heeft volgens mij geen zin. Bovendien, mocht je tóch willen afschermen, dien je dit aan slechts 1 kant te doen, en dan bij voorkeur aan de kant van de versterker.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat maakt een luidsprekerkabel zo speciaal, voor niet-audiofiele toepassingen?
Er zijn denk ik toch genoeg industriële kabels op het internet te vinden met een goed schild aan een schappelijke prijs, beter en sneller als zelf te knutselen.

Maar zoals reeds aangehaald, eerst even testen of het werkelijk van je luidsprekerkabel komt, wat me ook te betwijfelen lijkt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben nog nooit in audiofiele (of zelfs andere) middens tegengekomen dat luidsprekerkabels best shielded zijn. Zelfs die belachelijke dure high-end luidspreker-kabels zijn nog altijd gewoon 2 draden zonder shielding rond. De uitleg van flupke is in elk geval plausibel.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Logic3S schreef: Hoe dan ook, om op je vraag te antwoorden: je afscherming moet je zeker "aarden", t.t.z. je moet hem een vast potentiaal geven. De meest voorkomende zijn ofwel de aarding, ofwel de massa van een toestel (soms ook intern verbonden). Als je hem niet aan een potentiaal hangt, maak je eigenlijk een antenne die net het omgekeerde effect zal hebben! Aarden aan beide kanten is geen vereiste en wordt soms bewust niet gedaan om geen stromen te laten vloeien door de afscherming.

Ik durf wel niet te zeggen of de buiten-/binnenmantel van zo een tape effectief geleidt.
Bedankt voor een duidelijk antwoord op een simpele vraag.


Wel gek dat "een klein beetje ruis" direct door sommigen begrepen wordt als een brom of een ander gigantisch probleem :wink:
Dat beetje ruis hoor ik maar als er geen audio is en als ik mijn oor op de speakers leg. Helemaal niet hoorbaar bij gewoon gebruik. Wou dus gewoon weten hoe ik zo'n simpele ingreep correct uitvoer
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Kan je als test niet alle andere kabels in schacht afkoppelen en tijdelijk via andere weg aansluiten? Kans is groot dat je nog ruis gaat horen. Zo abnormaal is beetje ruis niet, zeker als je het volume redelijk hoog zet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

didi79 schreef:Bedankt voor een duidelijk antwoord op een simpele vraag.
Wel gek dat "een klein beetje ruis" direct door sommigen begrepen wordt als een brom of een ander gigantisch probleem :wink:
Wat verwacht je anders van een technologie forum?
Jouw vraag was duidelijk:
didi79 schreef: Moet ik die shielding aarden
Hierop kwam een duidelijk antwoord:
Ja (aan één zijde om aardlussen te voorkomen).

Maar je had ook een opening statement:
didi79 schreef:luidsprekerkabel, hdmi en stroom naar mijn AV receiver lopen in dezelfde schacht in de muur. Dat zorgt voor een klein beetje ruis op mijn luidsprekers.
En de meeste antwoorden kwamen hierop (en niet op de vraag).
  • - het verschil tussen "ruis" en "brom".
    - dat "ruis" niet veroorzaakt wordt door een nabijgelegen stroomkabel waarop een 50Hz wisselspanning zit (brom wel).
    - dat jouw shielding heel waarschijnlijk "dat klein beetje ruis" niet zal wegnemen (veroorzaakt door de versterker).
Ik vind de antwoorden toch niet zo gek :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”