Slimme meter uitlezen (P1)

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

Iemand goede software om een slimme meter uit te lezen en te visualiseren op een Raspberry Pi?
Op zich lijkt "P1 Monitor" van ZTATZ wel goed, maar zonder het op een bestaande RPi te kunnen installeren is dit onbegonnen werk als ik al m'n programma's en scripts telkens moet overzetten.
Het contactformulier op de website werkt niet, en geen verdere referenties te vinden.
Anders had ik wel even contact opgenomen.


Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

DSMR gebruik ik, men database staat op een stick en backups gebeuren naar OneDrive.
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

Ik gebruik domoticz op een rpi, maar is wellicht wat overkill over hetgeen het maar moet doen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

DMSR up and running, wel weer jammer dat deze niet meer werkt samen met MySQL... alweer een database erbij, van het SD-kaartje te sparen is er weinig sprake op den duur.

(Nu op termijn home assistant nog eens op orde krijgen... Hass.io is a bitch om zelf te installeren!)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik heb een USB stick gemount (en automount op gezet bij reboots, dat heeft het vorige keer even genekt :oops: ). En dan de database naar daar verplaatst om het SD kaartje te sparen.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

MClaeys schreef:Ik heb een USB stick gemount (en automount op gezet bij reboots, dat heeft het vorige keer even genekt :oops: ). En dan de database naar daar verplaatst om het SD kaartje te sparen.
Is dit een voorbeeld van een tutorial die je kunt volgen om dat te doen? (o.a. stap 6 lost het probleem op)
https://www.raspberrypi-spy.co.uk/2014/ ... pberry-pi/
Ik vermoed dat dit ook zijn nut heeft bij HA en/of domoticz om de database daar naartoe te verplaatsen, om zo het sd kaartje te ontlasten, klopt?
Dan rest de vraag nog als je hassio op een RPI draaien hebt, hoe je dat in de praktijk aanpakt...
Ik had eerst de usb mass storage boot overwogen, maar dat is blijkbaar toch onomkeerbaar:
https://www.raspberrypi.org/documentati ... des/msd.md

is deze een correcte manier om de log files van hassio naar een usb stick te verplaatsen?
https://www.cribbstechnologies.com/inde ... tant-logs/

thx!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kunnen we dan (eindelijk) de P1 uitlezen?
Destijds in het proefproject kon dat niet.
Ze hadden in mijn appartementsgebouw slechts 1 P1 poort gezet voor alle meters, en die "mocht dan niet uitgelezen worden om privacyredenen", en moeite doen om alle meters van eentje te voorzien "was niet nodig want 99.9% gebruikt dat toch nooit".
Vraag mee zijdelings af of je zo'n poort wettelijk zou kunnen afdwingen zoals dat in NL en DE wel moet (iirc).
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Ik gebruik Home Assistant om meter uit te lezen.
Zal vanaf volgende Home Assistant volledig correct werken voor de belgische slimme meter.

Iets anders die je zou kunnen gebruiken is https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef:Kunnen we dan (eindelijk) de P1 uitlezen?
Destijds in het proefproject kon dat niet.
Ze hadden in mijn appartementsgebouw slechts 1 P1 poort gezet voor alle meters, en die "mocht dan niet uitgelezen worden om privacyredenen", en moeite doen om alle meters van eentje te voorzien "was niet nodig want 99.9% gebruikt dat toch nooit".
Vraag mee zijdelings af of je zo'n poort wettelijk zou kunnen afdwingen zoals dat in NL en DE wel moet (iirc).
Beide gebruikerspoorten zijn gesloten bij plaatsing. De technicus zal de poort dan niet automatisch activeren. Je moet hiervoor een aanvraag doen (mandaat) via de Fluvius-website. Via een authenticatie zal je je gegevens moeten geven waardoor dit geborgd is voor de GDPR-wetgeving. De poort kan dan van op afstand geactiveerd worden. Is er uitzonderlijk geen communicatie mogelijk? Dan zal een technicus ter plaatse komen om dit via het service menu in orde te brengen. Na een verhuis zal de gebruikerspoort van op afstand terug gesloten worden omdat er dan geen mandaat meer is. De P1- en S1-poorten worden altijd samen geactiveerd of gedesactiveerd. Er is geen aparte vraag mogelijk
https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... erspoorten
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat beantwoordt de vraag niet.
Bij ons (geinstalleerd als proefproject) staat een blok van 6 meters en slechts 1 ervan *heeft* die poorten aan boord, de rest lust zijn data door naar die ene.
En dan mogen we die nie uitlezen want alle data van alle klanten loopt daardoor.
Ze hebben dat zo gestoken omdat meters zonder die poorten goedkoper zijn, en de meeste klanten "die toch nooit gebruiken".
Ik vraag me af of ze dat nog zo doen, en indien ja, of je je recht op uitlezen wettelijk kan afdwingen, ook al moeten ze dan een nieuwe meter komen hangen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

yezzer schreef: Ik vermoed dat dit ook zijn nut heeft bij HA en/of domoticz om de database daar naartoe te verplaatsen, om zo het sd kaartje te ontlasten, klopt?
Dan rest de vraag nog als je hassio op een RPI draaien hebt, hoe je dat in de praktijk aanpakt...
Ik heb gewoon hun stappenplan gebruikt. Wel eerst een stick aangesloten en ext4 geformat. Dan ingesteld dat hij elke keer bij booten weer moet mounten. De pi zelf booten van USB kan ook dacht ik inderdaad.
Bij mij draait HA/Hass.io op een NUC op ESX, dus daar let ik er niet op. Wel met afzonderlijke database server, ik had op den duur een database van 30+ gig en dan duurde het zo belachelijk lang om te booten of backups te nemen. En ik log niet meer alles, zat veel rommel tussen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het enige wat niet doorkomt is de waarden van de gas.
De signaalindicator is goed, maar er staat een "9" bij...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat werkt bij mij wel, na het instellen duurde het wel een dag voor die cijfers door kwamen. Die zijn ook minder live omdat de meter maar elke 5 minuten stuurt.
Screenshot_20200216_105847_com.brave.browser.jpg
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Dat beantwoordt de vraag niet.
Bij ons (geinstalleerd als proefproject) staat een blok van 6 meters en slechts 1 ervan *heeft* die poorten aan boord, de rest lust zijn data door naar die ene.
En dan mogen we die nie uitlezen want alle data van alle klanten loopt daardoor.
Ze hebben dat zo gestoken omdat meters zonder die poorten goedkoper zijn, en de meeste klanten "die toch nooit gebruiken".
Ik vraag me af of ze dat nog zo doen, en indien ja, of je je recht op uitlezen wettelijk kan afdwingen, ook al moeten ze dan een nieuwe meter komen hangen.
Ik ga deze vraag nog ns herhalen, mss dat er hier intussen al mensen zijn die in een appartement wonen en een nieuwe meter gekregen hebben.
Reden van deze herhaling: dinsdag komen ze hier de proefopstelling vervangen door nieuwe meters (die overigens van geen kanten contact gaan maken met hun thuisbasis via 4G, want de kelder hier is een bunker; maar da's hun probleem :-) ).
Zelf uitlezen is dus een absolute must, die ze me vorige keer ook beloofd hadden, om daarna doodleuk te stellen "dat er maar 1 meter van poorten voorzien werd voor 'de goeiekoop', want 'niemand leest da toch uit', en dat die poorten openstellen dus 'onmogelijk was omdat alle data van alle appartementen daarop uit te lezen zou zijn', einde discussie".
Je ziet dat ik dus geen vertrouwen heb in hun communicatie hieromtrent, en dat ik naar persoonlijke ervaringen zoek.

Indien daar issues mee zouden zijn, eis ik gewoon een "bekabelde", want die zijn er de eerste jaren nog niet.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij een collega hebben ze slimme meters komen hangen voor de appartementen en die zijn met P1 poort. En dat was niet op zijn vraag alleszins.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

De P1 kabel om een slimme meter uit te lezen, kan je dat eigenlijk zelf maken?
Ik dacht bijvoorbeeld aan dit (https://nl.aliexpress.com/item/33040891 ... vXpot&mp=1), in combinatie met een rj11 kabeltje dat iedereen wel liggen heeft, en dat je dan in 2 knipt en volgens de juiste manier verbind.
Of... is dat té eenvoudig gedacht, want ik lees dat als je dat zelf maakt met een ftdi usb adapter, je een weerstand moet toevoegen én de rxd inverted moet zijn...http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter ... ocId935754
Hier ook al wat zitten kijken, (https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1956852) maar ik geraak er toch niet direct aan uit.
Ik heb weliswaar nog geen slimme meter, en weet dus ook niet welke het juist zal zijn, zodat een kant en klare P1 kabel bestellen niet echt kan, gezien er daar verschillende soorten van zijn, al naar gelang de meter die je hebt:
https://nl.aliexpress.com/item/32945187 ... web201603_
als je de recencies leest, dan zie je bij de Belgen wel regelmatig verschijnen: Sagemcom T210-D
https://nl.aliexpress.com/item/32986693 ... web201603_
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb al kabelconfiguraties gezien.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je geen goesting hebt om te prutsen: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hier die van sossolutions in gebruik, voor die prijs wou ik zelf niet gaan prullen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het probleem is dat veel kabels tegenwoordig van binnen superdunne adertjes hebben.

Hierop een RJ11 gaan zetten is vaak pure ellende.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

MClaeys schreef:Hier die van sossolutions in gebruik, voor die prijs wou ik zelf niet gaan prullen.
Same here. Supertevreden van. Ik gebruik ook DSMR reader op een remote pi. De data wordt opgeslagen op een remote database (postgres)
toxictooms
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 3 keer

De P1 meter van homewizard werkt ook heel goed, mooie simpele en overzichtelijke app. Kost ook de wereld niet ;)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

ITnetadmin schreef: Reden van deze herhaling: dinsdag komen ze hier de proefopstelling vervangen door nieuwe meters (die overigens van geen kanten contact gaan maken met hun thuisbasis via 4G, want de kelder hier is een bunker; maar da's hun probleem :-) ).
Dat is geen 4G, maar NB-IOT (een LTE variant). Dat dekt een muur meer dan de LTE variant aka 4G die je gebruikt om te surfen/bellen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

devastator schreef:
MClaeys schreef:Hier die van sossolutions in gebruik, voor die prijs wou ik zelf niet gaan prullen.
Same here. Supertevreden van. Ik gebruik ook DSMR reader op een remote pi. De data wordt opgeslagen op een remote database (postgres)
Moet ik eens bekijken, hoe lang is uw retentie? Bij mij geraakt na een tijd de database corrupt en kan ik niet meer terugkijken. Maar een afzonderlijke databaseserver met postgres kan ik wel eens bezien.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Geen idee eigenlijk. Het is een echte database, dus dat zou niet corrupt mogen gaan

Edit: zie deze docker-compose https://raw.githubusercontent.com/xirix ... ample.yaml
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zorg maar voor een platte P1 kabel, als je dat groene deurtje dat de poorten beschermt wil kunnen toedoen, want voor de ronde lijkt er niet genoeg uitsparing te zijn in het deurtje.
Ik dacht persoonlijk een kort adaptertje te maken om de 6PnC fiche (ik weet niet exact of de poort 4 of 6 draadjes nodig heeft) om te zetten op utp, die dan trekken tot in mijn kelder (ettelijke meters, want de stroomkast staat in de gemeenschappelijke kelder), en daar terug converteren om een P1 adaptertje op te plaatsen. Ook al omdat ik van UTP nog meters en meters liggen heb, en van telefoonkabel niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

devastator schreef:Het is een echte database, dus dat zou niet corrupt mogen gaan
BIzarre uitspraak.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

DarkV schreef:BIzarre uitspraak.
Heb jij al ooit een fatsoenlijke RDBMS corrupt zien worden? Dan heb ik het niet over corrupt gaan owv het filesystem
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Uit zichzelf zal een RDBMS zelden corrupt gaan (al zijn sommigen wel gevoeliger dan andere wanneer je de engine eruit knalt).

Maar of het nu de fout is van het onderliggend filesysteem of niet maakt niet uit... als je RDBMS geen features heeft om uit zichzelf te recoveren ben je alsnog gezien.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Interessante vraag maar die hele digitale meter is echt niet ok. Als je als burger met een rpi of zelf software moet gaan sleutelen om data uit te lezen weet je dat er echt iets goed fout zit. Fluvius zou de nodige software moeten meegeven en zelfs zover dat er een melding komt opletten want als je zo nog x minuten verder gaat overschrijd je een eventueel ingestelde limiet. Zo kan je tenminste sturen.. Nu leveren ze niets en is het voor Jan met de pet ondergaan.. Daaraan merk je dat het ze alleen te doen is om geld.. Je weet wel 60% vd bevolking gaat max 10%*meer betalen Als je je gedrag aanpast.. Ja hoor..

Tom
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

@tom35

En wat moet die software voor je doen?
En is dat dan hetzelfde als wat die voor mij moet doen?
Gisteren, vandaag, morgen, volgde (5) jaar?
En wil jij voor mijn toepassing meebetalen en ik voor de uwe?
En welke partij schrijft de software en waarom mag ik dat niet of kan ik niet kiezen wie of wat te gebruiken. En wat met Jan met de pet die zelfs de klok nog niet weet hangen laat staan dat hij nog een klepel moet zoeken.
Ze hebben de weg open gelaten dat je kan kiezen naar functionaliteit van diverse aanbieders maar ook naar DYIers

En als we even kijken naar Oostenrijk
Mensen met een thuisbatterijsystemen kunnen een deel ervan ter beschikking stellen van hun leverancier en worden daarvoor vergoed mét een koppelingsdoos van hun leverancier.
seawolf
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2021, 20:43

Ik ben ooit begonnen met de P1Monitor van ztatz.nl maar vond het irritant dat mijn raspberry helemaal in beslag genomen werd alleen door deze monitor. Later ben ik overgestapt naar de docker versie. Eerst op de raspberry pi en nog wat later via een server. Werkt prima, updaten is peanuts
https://marcel.duketown.com/p1-monitor-docker-versie/
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mocht iemand een versie weten van zo'n p1 dongle die draadloos werkt - en liefst niet via WiFi...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Chroma
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 nov 2021, 12:31

tom35 schreef:Interessante vraag maar die hele digitale meter is echt niet ok. Als je als burger met een rpi of zelf software moet gaan sleutelen om data uit te lezen weet je dat er echt iets goed fout zit. Fluvius zou de nodige software moeten meegeven en zelfs zover dat er een melding komt opletten want als je zo nog x minuten verder gaat overschrijd je een eventueel ingestelde limiet. Zo kan je tenminste sturen.. Nu leveren ze niets en is het voor Jan met de pet ondergaan.. Daaraan merk je dat het ze alleen te doen is om geld.. Je weet wel 60% vd bevolking gaat max 10%*meer betalen Als je je gedrag aanpast.. Ja hoor..

Tom
Fluvius gaat een uitgebreide api tegen betaling beschikbaar maken voor commerciële partners...
Zo kunnen ze nogmaals in de kist met geld graaien en kan de grote groep, die geen tweaker is, tegen betaling aan informatie geraken via een app
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Eh, er is een API beschikbaar voor iedereen?

Kan je perfect uitlezen met oa. Home Assistant, of de data binnenlezen bij energie-id. Je kan het ook al binnenpakken bij bvb June, wss Smappee ook wel (of in de nabije toekomst).

Dus het is nu een beetje aan app-developers om dit te ontsluiten via android/ios apps.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 14 keer

Kan je hier je gading niet vinden?
https://maakjemeterslim.be/ems
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

devilkin schreef:Mocht iemand een versie weten van zo'n p1 dongle die draadloos werkt - en liefst niet via WiFi...
Waarom geen WiFi?

Ik denk dat er op de markt genoeg UART naar ethernet converters zijn.
Een klein kabeltje solderen met een weerstandje, en eventueel een transistor zal er wel aan te pas komen om het signaal te inverteren.
https://www.waveshare.com/uart-to-eth.htm

Misschien zelfbouw? Arduino met een ethernet-shield?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Geen wifi omdat:
* ik niet nog een traag ding op wifi wil wat de rest mee gaat vertragen
* m'n wifi 's nachts uit gaat en ik daar dus data zou gaan missen
* wifi eigenlijk redelijk energie-inefficient is ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
A teaspoon of baking
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 mei 2020, 20:22
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 6 keer

Hier Home Assistant draaien op mijn Pi. Aan het kijken om de meter ook te integreren.

Iemand ervaring met deze voor het uitlezen van een slimme meter: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

devilkin schreef:Geen wifi omdat:
* ik niet nog een traag ding op wifi wil wat de rest mee gaat vertragen
* m'n wifi 's nachts uit gaat en ik daar dus data zou gaan missen
* wifi eigenlijk redelijk energie-inefficient is ;)
Deze dan: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/

Zo een µC met zo weinig dataverbruik echt je netwerk vertragen?
Wifi mag dan wel energie-inefficiënt zijn, voor 1€ heb je al héél wat elektriciteit tov. de potentiële besparing.
(zo'n ethernet chip wordt toch ook goed warm dus wat is de winst?).

Inderdaad, slimme meters hebben een beetje power ter beschikking, deze wordt niet bij jouw verbruik geteld.
(of het voldoende is, da's de vraag).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”