Slimme meter uitlezen (P1)

honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 274 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer

Slimme meter uitlezen (P1)

Berichtdoor honda4life » 11 Feb 2020, 18:56

Hallo iedereen,

Iemand goede software om een slimme meter uit te lezen en te visualiseren op een Raspberry Pi?
Op zich lijkt "P1 Monitor" van ZTATZ wel goed, maar zonder het op een bestaande RPi te kunnen installeren is dit onbegonnen werk als ik al m'n programma's en scripts telkens moet overzetten.
Het contactformulier op de website werkt niet, en geen verdere referenties te vinden.
Anders had ik wel even contact opgenomen.

Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer

Re: Slimme meter uitlezen (P1)

Berichtdoor MClaeys » 11 Feb 2020, 19:05

DSMR gebruik ik, men database staat op een stick en backups gebeuren naar OneDrive.
Xbox Live: MClaeys

beont
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor beont » 11 Feb 2020, 19:26

Ik gebruik domoticz op een rpi, maar is wellicht wat overkill over hetgeen het maar moet doen.

honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor honda4life » 11 Feb 2020, 22:05

DMSR up and running, wel weer jammer dat deze niet meer werkt samen met MySQL... alweer een database erbij, van het SD-kaartje te sparen is er weinig sprake op den duur.

(Nu op termijn home assistant nog eens op orde krijgen... Hass.io is a bitch om zelf te installeren!)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MClaeys » 12 Feb 2020, 07:05

Ik heb een USB stick gemount (en automount op gezet bij reboots, dat heeft het vorige keer even genekt :oops: ). En dan de database naar daar verplaatst om het SD kaartje te sparen.

yezzer
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Berichtdoor yezzer » 12 Feb 2020, 09:29

MClaeys schreef:Ik heb een USB stick gemount (en automount op gezet bij reboots, dat heeft het vorige keer even genekt :oops: ). En dan de database naar daar verplaatst om het SD kaartje te sparen.

Is dit een voorbeeld van een tutorial die je kunt volgen om dat te doen? (o.a. stap 6 lost het probleem op)
https://www.raspberrypi-spy.co.uk/2014/ ... pberry-pi/
Ik vermoed dat dit ook zijn nut heeft bij HA en/of domoticz om de database daar naartoe te verplaatsen, om zo het sd kaartje te ontlasten, klopt?
Dan rest de vraag nog als je hassio op een RPI draaien hebt, hoe je dat in de praktijk aanpakt...
Ik had eerst de usb mass storage boot overwogen, maar dat is blijkbaar toch onomkeerbaar:
https://www.raspberrypi.org/documentati ... des/msd.md

is deze een correcte manier om de log files van hassio naar een usb stick te verplaatsen?
https://www.cribbstechnologies.com/inde ... tant-logs/

thx!

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 581 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 12 Feb 2020, 12:57

Kunnen we dan (eindelijk) de P1 uitlezen?
Destijds in het proefproject kon dat niet.
Ze hadden in mijn appartementsgebouw slechts 1 P1 poort gezet voor alle meters, en die "mocht dan niet uitgelezen worden om privacyredenen", en moeite doen om alle meters van eentje te voorzien "was niet nodig want 99.9% gebruikt dat toch nooit".
Vraag mee zijdelings af of je zo'n poort wettelijk zou kunnen afdwingen zoals dat in NL en DE wel moet (iirc).

dupondje
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer

Berichtdoor dupondje » 12 Feb 2020, 13:45

Ik gebruik Home Assistant om meter uit te lezen.
Zal vanaf volgende Home Assistant volledig correct werken voor de belgische slimme meter.

Iets anders die je zou kunnen gebruiken is https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader

TheCeet
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor TheCeet » 12 Feb 2020, 17:19

ITnetadmin schreef:Kunnen we dan (eindelijk) de P1 uitlezen?
Destijds in het proefproject kon dat niet.
Ze hadden in mijn appartementsgebouw slechts 1 P1 poort gezet voor alle meters, en die "mocht dan niet uitgelezen worden om privacyredenen", en moeite doen om alle meters van eentje te voorzien "was niet nodig want 99.9% gebruikt dat toch nooit".
Vraag mee zijdelings af of je zo'n poort wettelijk zou kunnen afdwingen zoals dat in NL en DE wel moet (iirc).

Beide gebruikerspoorten zijn gesloten bij plaatsing. De technicus zal de poort dan niet automatisch activeren. Je moet hiervoor een aanvraag doen (mandaat) via de Fluvius-website. Via een authenticatie zal je je gegevens moeten geven waardoor dit geborgd is voor de GDPR-wetgeving. De poort kan dan van op afstand geactiveerd worden. Is er uitzonderlijk geen communicatie mogelijk? Dan zal een technicus ter plaatse komen om dit via het service menu in orde te brengen. Na een verhuis zal de gebruikerspoort van op afstand terug gesloten worden omdat er dan geen mandaat meer is. De P1- en S1-poorten worden altijd samen geactiveerd of gedesactiveerd. Er is geen aparte vraag mogelijk

https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... erspoorten
iPhone 11 Pro: Proximus Smart Ent Comfort
ISP: Afbeelding edpnet FiberXL

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 581 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 12 Feb 2020, 20:16

Dat beantwoordt de vraag niet.
Bij ons (geinstalleerd als proefproject) staat een blok van 6 meters en slechts 1 ervan *heeft* die poorten aan boord, de rest lust zijn data door naar die ene.
En dan mogen we die nie uitlezen want alle data van alle klanten loopt daardoor.
Ze hebben dat zo gestoken omdat meters zonder die poorten goedkoper zijn, en de meeste klanten "die toch nooit gebruiken".
Ik vraag me af of ze dat nog zo doen, en indien ja, of je je recht op uitlezen wettelijk kan afdwingen, ook al moeten ze dan een nieuwe meter komen hangen.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MClaeys » 12 Feb 2020, 20:23

yezzer schreef:Ik vermoed dat dit ook zijn nut heeft bij HA en/of domoticz om de database daar naartoe te verplaatsen, om zo het sd kaartje te ontlasten, klopt?
Dan rest de vraag nog als je hassio op een RPI draaien hebt, hoe je dat in de praktijk aanpakt...

Ik heb gewoon hun stappenplan gebruikt. Wel eerst een stick aangesloten en ext4 geformat. Dan ingesteld dat hij elke keer bij booten weer moet mounten. De pi zelf booten van USB kan ook dacht ik inderdaad.
Bij mij draait HA/Hass.io op een NUC op ESX, dus daar let ik er niet op. Wel met afzonderlijke database server, ik had op den duur een database van 30+ gig en dan duurde het zo belachelijk lang om te booten of backups te nemen. En ik log niet meer alles, zat veel rommel tussen.

honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor honda4life » 16 Feb 2020, 09:34

Het enige wat niet doorkomt is de waarden van de gas.
De signaalindicator is goed, maar er staat een "9" bij...

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MClaeys » 16 Feb 2020, 11:01

Dat werkt bij mij wel, na het instellen duurde het wel een dag voor die cijfers door kwamen. Die zijn ook minder live omdat de meter maar elke 5 minuten stuurt.
Screenshot_20200216_105847_com.brave.browser.jpg

Terug naar “Home automation en domotica”