Tips voor automatisch bedienen van verlichting?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben momenteel bezig met het automatiseren van het aangaan van verlichting. Uitgaan van verlichting ben ik momenteel nog niet mee bezig aangezien me dat nog een stukje moeilijker lijkt. 1 ding met de keer.

Momenteel heb ik het volgende proces opgezet in onze slaapkamer:
1. bewegingsensor verandert van state. De bewegingsensor ziet het bed niet, maar kijkt naar de deur toe
2. timer: is het tussen 14u en 22u? Om accidentjes tijdens de testfase te vermijden (WAF)
3. is het licht recent afgezet? Via input boolean die aangaat gedurende 10 seconden nadat het licht af gaat, heb dit gemaakt voor alle lichten in de kamer (ook nachtlampjes)
4. is iemand thuis? via presence detection
5. is het donker? Op basis van het aantal lux dat de bewegingsdetector meet
6. is de bewegingsensor aan of af? Indien aan --> ga verder
7. doe het hoofdlicht aan

Dit werkt momenteel redelijk strak. Echter zie ik nog wel wat potentiële problemen.

Stel: ik ga binnen als er voldoende licht is. Ik blijf een uurtje en ik ga weg wanneer er onvoldoende licht is. Bij het weggaan zal de bewegingsmelder mij opmerken en het licht ongewenst aan doen. Hoe kan ik dit mogelijks oplossen? Ik denk dat ik om dit op te lossen moet ervoor zorgen dat de bewegingssensor de kamer volledig ziet, maar dat gaat tijdens het slapen dan een probleem vormen.

Ik zou ook graag nog een check toevoegen om te zien of er geen andere lichten aanstaan. Want indien eender welk licht aanstaat in de kamer, dan moet het hoofdlicht niet aangaan door de motion sensor. Zou ik hiervoor de group lights kunnen gebruiken? Zet die als state: on wanneer één van de lichten aan staat?

Hebben jullie andere tips voor automatisch aanzetten van verlichting en het vermijden van false positives?

Hebben jullie ook tips voor het automatisch afzetten van verlichting? Dit werkt ok via de motion sensor voor bijvoorbeeld een toilet of een gang maar niet voor een slaapkamer of een living. Ik kan het natuurlijk wel doen als iedereen het huis uit is, maar dan kan het zijn dat een licht in de slaapkamer heel lang blijft branden als iedereen in de living zit.

Dank bij voorbaat!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Goztow schreef:Momenteel heb ik het volgende proces opgezet in onze slaapkamer:
1. bewegingsensor verandert van state. De bewegingsensor ziet het bed niet, maar kijkt naar de deur toe
Nog een geluk. Het zou daar anders nogal een lichtshow worden :banana:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Goztow schreef: Stel: ik ga binnen als er voldoende licht is. Ik blijf een uurtje en ik ga weg wanneer er onvoldoende licht is. Bij het weggaan zal de bewegingsmelder mij opmerken en het licht ongewenst aan doen. Hoe kan ik dit mogelijks oplossen? Ik denk dat ik om dit op te lossen moet ervoor zorgen dat de bewegingssensor de kamer volledig ziet, maar dat gaat tijdens het slapen dan een probleem vormen.
Evt. op te lossen met een 2e bewegingssensor die je ergens kan plaatsen om dan het scenario 'heeft de kamer verlaten' af te vlaggen?
Goztow schreef: Ik zou ook graag nog een check toevoegen om te zien of er geen andere lichten aanstaan. Want indien eender welk licht aanstaat in de kamer, dan moet het hoofdlicht niet aangaan door de motion sensor. Zou ik hiervoor de group lights kunnen gebruiken? Zet die als state: on wanneer één van de lichten aan staat?
Yep.

Goztow schreef: Hebben jullie ook tips voor het automatisch afzetten van verlichting? Dit werkt ok via de motion sensor voor bijvoorbeeld een toilet of een gang maar niet voor een slaapkamer of een living. Ik kan het natuurlijk wel doen als iedereen het huis uit is, maar dan kan het zijn dat een licht in de slaapkamer heel lang blijft branden als iedereen in de living zit.
Ik gebruik voornamelijk timers... of je kan terug een 2e sensor gebruiken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Welke bewegingssensoren gebruiken jullie? Wordt snel een dure hobby aan 35 euro per stuk.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb een hue en eentje van ikea. De hue is de betere in ongeveer alles.

Ik verwacht ook nog een Xiaomi sensor, we zien wel wat die doet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Ik gebruik een Hue Motion sensor die enkel de ingangsdeur bestrijkt van de slaapkamer en een Google Nest mini erbij. De Hue Motion sensor werkt niet tussen middernacht en zes uur s'morgens.

Ik kom de kamer binnen en het licht gaat aan voor een vooraf ingestelde tijd, zodra ik in bed kruip geef ik een gesproken commando via de Google Assistent om het licht uit te doen. Moet ik tijdens de nacht uit bed, dan zijn mijn ogen genoeg gewend aan de duisternis om mijn weg te vinden naar de ...
Eventueel kan ik via een gesproken opdracht met de Google Assistent toch het groot licht aandoen. Is het eens later dan middernacht kan ik bij het binnnenkomen van de slaapkamer ook het gesproken commando geven voor licht. Het leuke aan de Google Nest mini in de slaapkamer is dat je nog wat radio of streaming muziek kunt luisteren eventueel.

Binnenkort nog twee Nest mini erbij, eentje in de keuken en in de badkamer. Prachtig systeem in samenwerking met Hue lampen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vanuit een privacy perspectief zou ik zoiets nooit in een slaapkamer of andere ruimte met overduidelijk privé karakter zetten. Maar, ieder z'n ding.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Room based presence detection heb ik nooit goed aan de praat gekregen. Ik heb de handdoek in de ring geworpen. Niets zo vervelend als het licht dat uitgaat in een kamer terwijl je er bezig bent maar de motion sensor je niet detecteert...

Voor kamers waarin je lange tijd bent, vind ik niet dat het goed werkt (met motion sensors). In de keuken als je aan tafel zit bv, worden die kleine bewegingen dikwijls niet geregistreerd. In kamers waar je maar korte tijd bent (gang, hal, koele berging, wc) werkt het wel goed. Althans, dat is mijn ervaring.

Globale presence doe ik mbv mijn alarm. Als mijn 2 telefoons gedurende een half uur niet op het netwerk zitten en het alarm is uit, dan krijg ik een melding, maar that's it. De status van het alarm is bij mij altijd leading.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Om goed te zijn moet je dan motion sensors hebben in de 3 vlakken, zodat je alle bewegingen kan oppikken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Zelfs dan... Als je TV kijkt bv, dan zit je redelijk stil. Zelfde met eten aan tafel. Ik ken een aantal mensen die wel druksensoren onder de zetel hebben, en zo kijken of er iemand in de zetel is. Als dat zo is, dan motion detection uit.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Er wordt mij kwalijk genomen dat ik verwijs naar een knop naast de deur waarop ik duw als ik binnenkom om het licht aan te doen en terug op duw als ik vertrek om het uit te doen, maar:

1. ofwel lukt het je om op één of andere manier te detecteren of je slaapt
2. ofwel werk je met een timer zodat het licht niet aangaat tussen X en Y uur
3. ofwel ga je toch eindigen met één of andere 'knop' die je aanwezigheid of je slaaptijd aangeeft

1. blijkt moeilijk
2. dan ga je dus:
A. ofwel goed de weg naar de wc moeten weten in het donker
B. een 'knop' moeten voorzien om alsnog het licht aan te doen
3. wat is dan de meerwaarde van je automatisatie ?

3 geldt trouwens ook voor 2.B.

Maar noem het maar mopjes die ik maak, we zullen later nog eens spreken…

J.

PS. nu kan de moderator de rest misschien gewoon terugzetten omdat het niet zo offtopic was als hij dacht.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

1 bewegingsmelder in de ruimte.
1 bewegingsmelder buiten de ruimte
1 deurcontact.

Als je na een deuropening detecteert (als de deur terug gesloten is) of je beweging in de gang of in de slaapkamer hebt, weet je aan welke kant van de deur iemand zich bevindt en of die nét is binnengegaan of buitengegaan.

Werkt alleen niet als er al iemand aanwezig is en iemand anders gaat weg ...

Ik gebruik op een plaats het deurcontact en de bewegingsmelder in de ruimte. Is er beweging in de ruimte geweest, blijft het licht aan tot de deur open en dicht gaat. Is de deur terug toe en er gedurende enkele seconden ook geen beweging meer (mijn detector registreert wel de volledige ruimte, dus geen kans in een dode hoek te staan), dan doet ie het licht uit aangezien er niemand meer is.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

devastator schreef:Room based presence detection heb ik nooit goed aan de praat gekregen. Ik heb de handdoek in de ring geworpen. Niets zo vervelend als het licht dat uitgaat in een kamer terwijl je er bezig bent maar de motion sensor je niet detecteert...
Vooral als je kleine boodschap aan het doen bent als man, nogal moeilijk om dan even wilde bewegingen te maken :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

https://github.com/martikainen87/Home-A ... ncy-Sensor

Mooi voorbeeld waar misschien wel wat inspiratie uit te putten is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

honda4life schreef: Vooral als je kleine boodschap aan het doen bent als man, nogal moeilijk om dan even wilde bewegingen te maken :angel:
Te wild plassen en voor je het weet gas boete.
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

devastator schreef:Voor kamers waarin je lange tijd bent, vind ik niet dat het goed werkt (met motion sensors). In de keuken als je aan tafel zit bv, worden die kleine bewegingen dikwijls niet geregistreerd. In kamers waar je maar korte tijd bent (gang, hal, koele berging, wc) werkt het wel goed. Althans, dat is mijn ervaring.
Daar dienen aanwezigheidsmelders voor, geen bewegingsmelders. Kan je misschien nog eens proberen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dank je voor de tips. Dit bevestigt dat ik voorlopig enkel mijn lichten automatisch doe aangaan en het afzetten voorlopig met de knop of google home zal doen.

@ je kan een knop gebruiken: uiteraard! Met automatisatie los je geen problemen op, het is gewoon een leuke hobby. Net als sommigen graag barbecue'en. Ik braad mijn vlees ook gewoon in de pan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Goztow schreef:@ je kan een knop gebruiken: uiteraard! Met automatisatie los je geen problemen op, het is gewoon een leuke hobby. Net als sommigen graag barbecue'en. Ik braad mijn vlees ook gewoon in de pan.
Wat een vergelijking. Vlees gebakken op een houtskool barbecue krijgt een compleet andere smaak dan hetzelfde vlees gebakken op de pan. Degene die dit ontkent, heeft overduidelijk geen smaakpapillen. Met domotica steek je, cru gezegd, het licht niet langer zelf aan, je automatiseert het. Maar dat licht blijft hetzelfde, met of zonder domotica.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Klopt niet. Licht met een knop is licht aan of uit. Licht met domotica is een samenspel van meerdere lampen, brightness en kleur kan je kiezen, uur van aan gaan kan je kiezen. Is dus niet hetzelfde.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ja, met een conventionele knop wel.

Mijn setup met Flic buttons en Lifx lampen hebben per knop custom gedrag, met handige shortcuts (single, dubbel, long) voor alles...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

devilkin schreef:Om goed te zijn moet je dan motion sensors hebben in de 3 vlakken...
Wat bedoel je met '3 vlakken'?

@Goztow: wat voor sensoren gebruik je?
Heppie NY!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hue
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ernie schreef:
devilkin schreef:Om goed te zijn moet je dan motion sensors hebben in de 3 vlakken...
Wat bedoel je met '3 vlakken'?

@Goztow: wat voor sensoren gebruik je?
Bewegingssensoren in de drie dimensies. Boven aanzicht, en zijaanzicht voor en opzij.

Die sensoren hebben zo goed als geen dieptezicht.


EDIT: Ondertussen Xiaomi Aqara motion sensor binnengekregen... zeer trage reset tijd tussen beweging en geen beweging.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”