Eenvoudige home assistant functionaliteit / scripts - starten met home assistant

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben net begonnen met home assistant te "spelen". Ik ben dus nog een complete beginneling. Momenteel voornamelijk bezig met de integratie van al mijn "smart" devices in het overview en met het opzetten van bepaalde functies die ik later in mijn scripts zal willen toevoegen. Ik heb nog geen enkele automatisatie geschreven.

Ik vind homeassistant niet zo eenvoudig om te leren dus deel ik graag mijn ervaringen om het anderen eenvoudiger te maken.

Om te starten met het begin, ik heb deh ome assistant geïnstalleerd op een raspberry pi 3b+ via deze tutorial: https://www.home-assistant.io/getting-started/ . Dit werk goed.

Ik heb twee add-ons geïnstalleerd: configurator en node-red. Ik moet node-red nog leren, als iemand een goede tutorial kent, dan graag ;). Configurator heb ik al gebruikt om enkele van mijn smart devices toe te voegen die niet in de wizard staan of interessante functionaliteit toe te voegen.

Wat te doen als je niet meer in home assistant kan nadat je configuration.yaml hebt gewijzigd en herstart hebt
Mogelijks laadt home assistant niet meer vanwege een type foutje. Dit kan zo klein zijn als een spatie vergeten zijn (ja: eigen ervaring)! Hierbij de manier om dit op te lossen vanaf de command line op de raspberry pi: https://community.home-assistant.io/t/e ... cli/100421

Wake on LAN functionaliteit toevoegen zodat de computer kan opstarten op commando van home assistant

Via de configurator in configuration.yaml het volgende toevoegen:

Code: Selecteer alles

wake_on_lan:
switch:
  - platform: wake_on_lan
    name: "Computer aan"
    mac: 00:11:AA:BB:CC:DD --> jouw eigen mac-adres hier invullen
    host: 192.168.1.02 --> jouw eigen ip-adres hier invullen
Op je computer configureren dat wake on LAN je computer kan wakker maken. Zie mijn tutorial hier: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=57019 Mogelijk heten de configuratie-opties anders voor jouw computer.

OSRAM smart + stekkers worden zijn unreachable na integratie van philips hue in home assistant

Via de configurator in configuration.yaml het volgende toevoegen:

Code: Selecteer alles

hue:
  bridges:
    - host: 192.168.1.02 --> het ip-adres van je philips hue bridge hier invullen
      allow_unreachable: true
Mijn evohome smart thermostaat toevoegen aan home assistant

full tutorial: https://www.home-assistant.io/integrations/evohome/

Via de configurator in configuration.yaml het volgende toevoegen:

Code: Selecteer alles

evohome:
  username: jouw e-mailadres waarmee je kan inloggen op de website https://international.mytotalconnectcomfort.com/Account/Login
  password: jouw paswoord waarmee je kan inloggen op de website https://international.mytotalconnectcomfort.com/Account/Login
  scan_interval: 180
Presence detection
Ik ben momenteel bezig met "presence detection" te regelen. We zijn twee volwassenen met 2 kinderen, momenteel wens ik enkel voor de 2 volwassenen presence detection te regelen, en dit via aanwezigheid van de smartphone.

Om goed te begrijpen hoe dit werkt in home assistant eerst een beetje uitleg. In de configurator add-on heb je twee belangrijke files: configuration.yaml en known_devices.yaml . In configuration.yaml ga je de methode van "device_tracking" vastleggen terwijl je in known_devices de ganse lijst krijgt van devices die via deze methodes gevonden zijn (je vult die best niet manueel in, maar eens ze erin staan kan je wel bepaalde opties zoals de naam aanpassen). In 'instellingen" kan je daarop de twee personen aanmaken en de devices die gelinkt zijn aan deze personen met hen linken.

Ik gebruik momenteel drie methodes om te tracken of iemand thuis is of niet: bluetooth (die gebruikt de bluetooth die in de raspberry pi 3b zit ;) ), ping (die pingt de smartphones) en de home assistant app (die gebruikt onder andere GPS en connectie met mijn wi-fi thuis). Het voordeel is dat deze drie methodes allemaal een eigen "tracked device" maken zelfs als het dezelfde smartphone is. Bijvoorbeeld ik heb eentje die noemt "Nokia 8.1 via ping", eentje "Nokia 8.1 via bluetooth" en eentje "Nokie 8.1 via app". En als één van de drie thuis staat, dan beschouwt hij de persoon ook gewoon als thuis. In theorie dus: hoe meer methodes, hoe zekerder je bent dat iemand thuis is. Als naturlijk de smartphone af ligt, dan werkt het niet :). Ik ga nu de komende dagen zien of dat ook zo is ;).

In configuration.yaml heb ik dus:

Code: Selecteer alles

device_tracker:
  - platform: bluetooth_tracker
    interval_seconds: 15
    consider_home: 150
    track_new_devices: yes
    request_rssi: true
  - platform: ping
    interval_seconds: 5
    consider_home: 150
    track_new_devices: no
    hosts: 
      smartphone1_ping: 192.168.1.4
      smartphone2_ping: 192.168.1.5
De methode via de app werkt door de home assistant app op ios of android te installeren. In hassio maak je eerst beide gebruikers aan in instellingen --> gebruikers. Dan log je in met de juiste gebruiker op de smartphone app. Dan krijg je in instellingen --> integraties telkens de integratie van elke app te zien. In instellingen --> personen kan je checken of deze ook gelinkt zijn aan de juiste persoon, normaal gebeurt dat automatisch.

Node red tutorials
Tutorials om te starten met Node-Red.



Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Een collega van mij heeft een custom component gemaakt voor afhaal van afval, ik zal hem vragen het hier ook te plaatsen.
Screenshot_20200119_145524_io.homeassistant.companion.android~2.jpg
Verder is alles nog wat in opbouw en experimenteel. Zal eens een lijstje maken later en hier posten :). Van Evohome is er ook een component van een user op het forum dat meer toegespitst zou zijn op de EU versie overigens, zelf nog niet getest.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je kan https://github.com/pippyn/Home-Assistan ... alkalender gebruiken om iets mee te bouwen voor belgische afvalkalenders.

(tip: HACS installeren op Hass.io, zit leuk speelgoed tussen!)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat gebruiken jullie voor presence detection ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Unify en Fritzbox integratie.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Unifi en Bluetooth.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

devilkin schreef:Unifi en Bluetooth.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Kan je me een url sturen met meer info hierover ajb? Enkel config of ook hardware nodig?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

https://www.home-assistant.io/integrati ... h_tracker/

https://www.home-assistant.io/integrations/unifi/

Voor unifi heb je een controller nodig, bluetooth zit ingebakken in een pi, maar je bent beter af met een externe stick voor bereik.

Kan morgen m'n config wel eens posten.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Unifi + Google maps location sharing.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sorry voor de newbie vraag maar is het mogelijk om een linkje te geven naar zo'n unifi controller op amazon of zo? :)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

De controller is een software component dat je moet installeren om een Unifi-based netwerk te beheren. Standalone heb je er niks aan ;)

Link: https://www.ui.com/download/unifi/

Je kan die ook kopen als een hardware appliance, de Unifi Cloud Key. Zelf vind ik dat behoorlijk overpriced, maar ieder z'n ding. Ik draai de controller op een VM op m'n Synology NAS.

https://www.ui.com/unifi/unifi-cloud-key/
https://unifi-protect.ui.com/cloud-key-gen2
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

devilkin schreef:Ik draai de controller op een VM op m'n Synology NAS.
Een VM is overkill voor de unifi controller. Hier draait het ook op de NAS maar in een docker container.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

stabiel? ik had enorm veel problemen ermee, dus overgestapt op een vm. welke image gebruik je?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Unify kan ook op een PI geïnstalleerd worden dacht ik. Ik draait het op een VM op men ESXi :).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Aangezien ik geen unifi router heb dus niks voor mij?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb enkel de access points.
rasman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 apr 2007, 16:17
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 1 keer

MaT schreef:
devilkin schreef:Ik draai de controller op een VM op m'n Synology NAS.
Een VM is overkill voor de unifi controller. Hier draait het ook op de NAS maar in een docker container.
o

ook geprobeerd in Docker en was zeer traag en onstabiel
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Goztow schreef:Aangezien ik geen unifi router heb dus niks voor mij?
Ik heb enkel de AP's, men router/modem is een Fritzbox. Daarvan is de integratie als volgt:

Code: Selecteer alles

device_tracker:
  - platform: fritz
    host: !secret fritz_ip
    consider_home: 120
    new_device_defaults:
      track_new_devices: false
      hide_if_away: false
Voor Unify ben ik overgegaan op de integratie in HA zelf.
HA Integraties.JPG
Ik merk wel dat ik nog wat aan de settings moet tweaken, tegenwoordig heb ik dat het licht in de keuken s'nachts soms aan gaat omdat ik "thuis kom", ik lig dan gewoon te slapen. Das nu wel met slaapmodus opgelost maar toch. Ik heb dit sinds ik Android 10 heb, hiervoor nooit.

Pi-Hole volg ik ook op op HA

Code: Selecteer alles

pi_hole:
  host: 192.168.1.6
  
Op mijn ToDo-list:
- brievenbus sensor
- Deurbel (ik heb een 433Mhz antenne maar nog niet aan de praat gekregen)
- Brandmelders (hopelijk ook via die 433Mhz, ze zijn onderling gelinkt zo alleszins)
- Floorplan
- Xiaomi Roborock integratie
- Xbox integratie
- Wat meer motion sensoren en deursensoren
- Misschien een IR blaster om andere toestellen te bedienen nog zoals TV (al bedien ik dat nu allemaal via Xbox)

Spotify integratie wou ik, ben ik van afgestapt omdat ik men vrouw haar muziek niet in mijn aanbevelingen wil, en zij mijn muziek niet bij de mijne :p
Gezinsbudget had ik er ook graag in gestoken, kwestie van wat zaken te kunnen opvolgen. Wat niet zichtbaar zou mogen zijn dan op een account van een centraal scherm bvb. Maar user accounts is nog maar slecht geïntegreerd momenteel, laatst was men vrouw haar PW vergeten en je kan dus enkel de account deleten en weer terug aanmaken.
sdiepend
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jun 2019, 10:47
Bedankt: 1 keer

Voor de geïnteresseerden deze woensdag home automation meetup in Gent, met voornamelijk home-assistant als thema momenteel. Ben ook altijd op zoek naar mensen die graag eens hun setup willen demonstreren. https://www.meetup.com/home-automation- ... 266553830/
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

MClaeys schreef:
Goztow schreef:Aangezien ik geen unifi router heb dus niks voor mij?
Ik heb enkel de AP's, men router/modem is een Fritzbox. Daarvan is de integratie als volgt:

Code: Selecteer alles

device_tracker:
  - platform: fritz
    host: !secret fritz_ip
    consider_home: 120
    new_device_defaults:
      track_new_devices: false
      hide_if_away: false
Die van bluetooth is gelijkaardig:

Code: Selecteer alles

device_tracker:
- platform: bluetooth
  new_device_defaults:
    track_new_devices: true
    hide_if_away: false
MClaeys schreef: Ik merk wel dat ik nog wat aan de settings moet tweaken, tegenwoordig heb ik dat het licht in de keuken s'nachts soms aan gaat omdat ik "thuis kom", ik lig dan gewoon te slapen. Das nu wel met slaapmodus opgelost maar toch. Ik heb dit sinds ik Android 10 heb, hiervoor nooit.
Wss omdat je GSM wakker wordt - zet je de wifi af 's nachts?

Net afgewerkt:
  • Deurbel - is RF433Mhz. Niet vergeten - als je rfxtrx gebruikt en je deurbel stuurt altijd hetzelfde signaal uit -

    Code: Selecteer alles

    fire_event: true
    te zetten (https://www.home-assistant.io/integrati ... ch.rfxtrx/) - daar heb ik zelf lang op zitten zoeken ;)
  • State machine voor verlichting (zie Node-Red thread)
  • Integratie hue sensor in het verlichtings verhaal voor als je 's nachts even de woonkamer inkomt
Voor mezelf op de todo lijst:
  • Brievenbus - daarvoor komt er een Xiaomi motion sensor af met de boot
  • Extra Xiaomi zigbee knoppen voor in huis
  • Integratie van drie Shelly.cloud Shelly Plug S plugs
    • eentje aan wasmachine (notificatie als het stroomverbruik stopt, dan is de was klaar
    • idem maar dan broodmachine
    • ... nog geen idee ;)
  • Integratie afvalkalender gebeuren
  • Switchen van Slack notificaties naar Signal notificaties. Dit kan sinds 0.140.0, maar vereist nog een extra docker container - moet ik nog es uitzoeken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

devilkin schreef:Wss omdat je GSM wakker wordt - zet je de wifi af 's nachts?
Nope, ik zet eigenlijk nooit niks uit van men gsm. En het is pas sinds Android 10 dus het kan een of andere feature zijn waar ik niet van weet.
devilkin schreef:Die van bluetooth is gelijkaardig:
Heb je daar geen range problemen mee? Met bluetooth kan je moeilijk het hele huis monitoren lijkt mij.

devilkin schreef:als je rfxtrx gebruikt en je deurbel stuurt altijd hetzelfde signaal uit
Eerst nog zoeken wat ik allemaal moet activeren qua protocols op die rfxtrx :p alles activeren is niet aan te raden naar 't schijnt :p
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

MClaeys schreef:
devilkin schreef:Die van bluetooth is gelijkaardig:
Heb je daar geen range problemen mee? Met bluetooth kan je moeilijk het hele huis monitoren lijkt mij.
Met de ingebouwde bluetooth geraak ik nog geen kamer ver, de stick die er nu insteekt geraakt ver genoeg ;)
MClaeys schreef:
devilkin schreef:als je rfxtrx gebruikt en je deurbel stuurt altijd hetzelfde signaal uit
Eerst nog zoeken wat ik allemaal moet activeren qua protocols op die rfxtrx :p alles activeren is niet aan te raden naar 't schijnt :p
[/quote]
Best, want anders kan die wel nogal verzuipen in signalen heb ik al gemerkt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

MClaeys schreef:tegenwoordig heb ik dat het licht in de keuken s'nachts soms aan gaat omdat ik "thuis kom"
Energiebesparende feature van je toestel?
Je wifi gaat dan in een sleep mode oid om energie te besparen waardoor de je als 'afwezig' word gezien. Als de wifi dan sporadisch eens terug verbind word je terug als thuis gezien en triggeren je automatiseringen.
Is het geen oplossing om de homeassistant app te gebruiken? Deze geeft je locatie door dmv GPS coordinaten.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Doet die app op Android dat al? Die is nog maar vrij resent.

Ik zie alleszins geen energiebesparende zaken op mijn gsm, mogelijk met de update een nieuwe wifi driver waar nog een probleem mee is dan. Hij ligt op dat moment ook altijd op de wireless charger.

Nu, met de home status is het probleem van de baan. Ik wacht wel enkele patches op Android af voor ik er me "moe" in ga maken :).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tutorials om te starten met Node-Red.



Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:25, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die kende ik nog niet, Thx!

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben momenteel bezig met "presence detection" te regelen. We zijn twee volwassenen met 2 kinderen, momenteel wens ik enkel voor de 2 volwassenen presence detection te regelen, en dit via aanwezigheid van de smartphone.

Om goed te begrijpen hoe dit werkt in home assistant eerst een beetje uitleg. In de configurator add-on heb je twee belangrijke files: configuration.yaml en known_devices.yaml . In configuration.yaml ga je de methode van "device_tracking" vastleggen terwijl je in known_devices de ganse lijst krijgt van devices die via deze methodes gevonden zijn (je vult die best niet manueel in, maar eens ze erin staan kan je wel bepaalde opties zoals de naam aanpassen). In 'instellingen" kan je daarop de twee personen aanmaken en de devices die gelinkt zijn aan deze personen met hen linken.

Ik gebruik momenteel drie methodes om te tracken of iemand thuis is of niet: bluetooth (die gebruikt de bluetooth die in de raspberry pi 3b zit ;) ), ping (die pingt de smartphones) en de home assistant app (die gebruikt onder andere GPS en connectie met mijn wi-fi thuis). Het voordeel is dat deze drie methodes allemaal een eigen "tracked device" maken zelfs als het dezelfde smartphone is. Bijvoorbeeld ik heb eentje die noemt "Nokia 8.1 via ping", eentje "Nokia 8.1 via bluetooth" en eentje "Nokie 8.1 via app". En als één van de drie thuis staat, dan beschouwt hij de persoon ook gewoon als thuis. In theorie dus: hoe meer methodes, hoe zekerder je bent dat iemand thuis is. Als naturlijk de smartphone af ligt, dan werkt het niet :). Ik ga nu de komende dagen zien of dat ook zo is ;).

In configuration.yaml heb ik dus:

Code: Selecteer alles

device_tracker:
  - platform: bluetooth_tracker
    interval_seconds: 15
    consider_home: 150
    track_new_devices: yes
    request_rssi: true
  - platform: ping
    interval_seconds: 5
    consider_home: 150
    track_new_devices: no
    hosts: 
      smartphone1_ping: 192.168.1.4
      smartphone2_ping: 192.168.1.5
De methode via de app werkt door de home assistant app op ios of android te installeren. In hassio maak je eerst beide gebruikers aan in instellingen --> gebruikers. Dan log je in met de juiste gebruiker op de smartphone app. Dan krijg je in instellingen --> integraties telkens de integratie van elke app te zien. In instellingen --> personen kan je checken of deze ook gelinkt zijn aan de juiste persoon, normaal gebeurt dat automatisch.

Merk op dat ik, om zeker te zijn dat ik altijd dezelfde devices met hetzelf ip-adres vind, in mijn boox3 ervoor heb gezocht dat de dhcp server altijd hetzelfde ip geef aan mijn smartphone. Dit doe je in "my modem" --> "dhcp" --> dan op het pijltje naar beneden drukken --> add static ip address.

Edit: de methode met de app heb ik buiten gegooid. Deze zal niet werken zoals verwacht zolang ik mijn home assistant niet configureer om toegang te hebben tot het net en dat vind ik voorlopig nog een stap te ver. In plaats hiervan een raspberry pi zero w gekocht om een extra Bluetooth tracker toe te voegen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben bezig met het opzetten van verlichting die automatisch aangaat wanneer iemand thuis is en er een beweging wordt gedetecteerd. Ik gebruik hier philips hue motion sensors. Blijkt dat home assistant deze native slechts éénmaal om de 5 seconden "pollt" omdat de API niet meer toelaat. Er is een workaround via node red en mqtt. Meer info hier: https://skylar.tech/faster-hue-motion-e ... -node-red/

Aangezien ik mqtt toch ga nodig hebben om meerdere raspberry pi's te gebruiken voor bluetooth presence detection heb ik dit even opgezet.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Je kan ook deconz gebruiken, die werkt met PUSH ipv POLL.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

DECONZ lijkt me eerder een complete vervanging van de bridge? Voorlopig ga ik vanwege de onzekerheid dat de pi SD kaart het lang uithoudt de bridge nog niet vervangen.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

MClaeys schreef:Pi-Hole volg ik ook op op HA
Om welke reden Pi-Hole in HA?
Heppie NY!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Goztow schreef:DECONZ lijkt me eerder een complete vervanging van de bridge? Voorlopig ga ik vanwege de onzekerheid dat de pi SD kaart het lang uithoudt de bridge nog niet vervangen.
Klopt. Maar die krijgen een meteen een melding wanner er beweging is. HA moet dus niet iedere 5 seconden pollen om te vragen of er beweging was.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ernie schreef:Om welke reden Pi-Hole in HA?
Puur om niet in een andere interface te moeten gaan om er wat zicht op te hebben. Het staat wat weggestoken en er zijn geen acties aan gelinkt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb net Monitor script https://community.home-assistant.io/t/m ... tion/68505 geïnstalleerd op ene nieuwe raspberry pi zero w die in de living de presence detection gaat doen via bluetooth.

Dat is toch allesbehalve "straight forward"... maar ik denk dat ik er geraakt ben. Weer een beetje verder :).
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”