Action smart connect power plug

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zijn er mensen die hier ervaring hebben met de sensors (movement sensor en deursensor) of de sirene?

Ik zit namelijk te overwegen om een sensor te plaatsen aan een schuifraam, als een soort extra beveiliging. Is natuurlijk niet de bedoeling dat als ik het schuifraam zou open doen dat de sirene ook af gaat. Dus hoe kan ik dit instellen? Enkel via de app?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Nog iemand een tip voor een wifi plug die flashable is naar tasmota, met wifi en stroomverbruik kan lezen? De link naar die van Amazon (Gosund?) voor 8,5 eur is verdwenen, en die van de action kunnen niet meten...
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

deze is met o.a. tasmota te flashen
https://www.banggood.com/15A-Upgrade-Ve ... rehouse=CN
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

yezzer schreef:deze is met o.a. tasmota te flashen
https://www.banggood.com/15A-Upgrade-Ve ... rehouse=CN
Ziet er super uit maar preorder of nog geen prijs?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Na mijn niet zo fantastische ervaringen met Chinese (goedkope) usb gbit network adapters.... Hoe veilig zijn deze?

(lees: ding is in no time kapot gegaan, uiteindelijk open gedaan en in vgl met een 'merk van hier' zat er mss 1/3 aan componenten in)

Je gaat hier uiteindelijk toch redelijk wat stroom doorjagen.. Da's een van de redenen waarom ik er tot hiertoe ben afgebleven

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

OK ik volg. Maar is er een alternatief? De Philips hue plugs zijn wel goed maar hebben geen meting voor zover ik weet.

Ik gebruik nu vooral edimax sp2101 maar die zijn moeilijk te vinden en te duur nu. Ik heb er een partijtje van kunnen kopen voor ene goeie prijs.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

devilkin schreef:Na mijn niet zo fantastische ervaringen met Chinese (goedkope) usb gbit network adapters.... Hoe veilig zijn deze?
Mijn sonoff basic met led kerstverlichting heeft kortsluiting gemaakt afgelipen week. Zelfs de differentieel heeft daarbij het loodje gelegd.

Voor mij geen china plugs meer
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Maar welke dan wel??
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Fibaro?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier osram smart plus.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hier Coolcam en Fibaro (z-wave) en Ikea met Homey als hub.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

devastator schreef:Voor mij geen china plugs meer
Ik ken er al die Fibaro inbouw dingen voor veel rook hebben gezorgd...
Onze originele samsung lader heeft een hotelkamer letterlijk in de fik gestoken

Vrees ervoor dat je soms niet weet wat er in de merk producten intern inzit en mogelijk de merken ook niet?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Mijn fibaro dimmers vertrouw ik wel. Die heb ik ook allemaal afgezekerd op 10A.

Is ook een bedrijf uit europa, dus vertrouw ook meer dat hun CE labrl echt is
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Shelly plug S
  • Europees bedrijf
  • Voldoen aan de standaarden voor de Europese markt en ze hebben ervaring met certificering voor de Amerikaanse markt (UL listing).
  • Heeft een ingebouwde temperatuur sensor om oververhitting te detecteren (uitleesbaar).
  • Heeft een instelbaar max vermogen tot 2500W.
  • Perfect te integreren in homeassistant, domoticz, openhab,.. door ingebouwde ondersteuning voor MQTT, REST, CoAP.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dat klinkt als de ideale plug, MaT! Dank je. Ik zie 'm niet op amazon.de, zo op het eerste gezicht. Waar is ie te koop? Ik vrees wel meer dan 8,5 eur, niet? Edit: duitse webshops 25 euro...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Hij is momenteel niet verkrijgbaar op amazon helaas:
Je kan hem altijd rechtstreeks van de officiele shelly site bestellen, dat is meestal ook het goedkoopste.

Iets duurder dan €8,5 inderdaad, maar een opgeblazen differentieel kost je meer ;)
€19.90 voor de plug + €4.80 verzending = €24.7 totaal. Koop je meerdere dingen ineens dan word de verzending per stuk kleiner natuurlijk.

Ikzelf heb altijd goede ervaringen gehad met de officiële shop met als enige 'minpuntje' dat de levering wel een paar dagen langer kan duren dan je van amazon gewend bent.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Na wat hebben gelezen op hun site kan ik me hier wel in vinden. Ook het feit dat ze openstaan voor 3rd party firmwares is een pro... ik heb er me een paar besteld, we'll see ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Heb met Black Friday ook wat spullen via Shelly besteld. Ze waren wat overdonderd door het succes want ze konden de bestellingen niet tijdig verwerken/uitsturen.. Ik wacht er nog steeds op (beetje vanalles: 1PM, 2.5, Plug S, allemaal om te experimenteren) :) Zou wel al twee weken bij de Bulgaarse post liggen maar sinds eind verleden week is er beweging op het trackingnummer :)

Een geluk dat het niet dringend is en ik een geduldige mens ben :-D
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

krisken schreef:Zijn er mensen die hier ervaring hebben met de sensors (movement sensor en deursensor) of de sirene?

Ik zit namelijk te overwegen om een sensor te plaatsen aan een schuifraam, als een soort extra beveiliging. Is natuurlijk niet de bedoeling dat als ik het schuifraam zou open doen dat de sirene ook af gaat. Dus hoe kan ik dit instellen? Enkel via de app?
Iemand? :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@KRISKEN: Als de deursensor open is kan je een melding geven met een push notificatie of de sirene laten afgaan in de smart automations in de (tuya) app. Gebruik de tuya app in de playstore voor de action leds, sensors etc dan heb je meer opties!
Je kan ook een "knop" maken in de app als je thuis bent of niet (alarm aan of uit) dat deze automation uit of aan zet zodat je sirene niet afgaat als je thuis bent. Of je kan de leave en arrive detectie van de app gebruiken.

Hieronder een voorbeeldje van die automations en buttons (werkt wel via internet/cloud!)
Screenshot_20200106-124042.png
Als ik hier 'rental start' druk kan je hier 'automations' aan koppelen, echter voor een eigen huis kan je ook de conditie kiezen dat de app detecteert dat je thuis komt of niet. Dit doe ik niet, ik gebruik hiervoor mijn Mikrotik router die check of wij op de wifi zitten en voer ik de automation dan uit :-) (api)
Screenshot_20200106-124221.png
Screenshot_20200106-125502.png
Met een 'rental start' druk/actie gaat die meerdere taken doen, daar kan jij de automatie van het alarm aan/uit zetten. Ik zet hier de automation "oprit licht" aan. Dit is een automation die het licht aanzet bij wanneer de zon onder gaat (condition: sunset) In jouw geval kan je daar condition: sensor door open instellen en het alarm laten afgaan, als je deze automation dan via een 'arrive' actie/knop dan uitzet, dan kan je eigenlijk er voor zorgen dat je alarm niet afgaat als jij thuis bent. Je kan dit uitbreiden naar zelfs tijdsinstellingen zodat het 's nachts wel afgaat ook al ben je thuis, de lichten in huis laten flikkeren etc :-D feestje
Screenshot_20200106-130402.png
Screenshot_20200106-130501.png
Dit is een voorbeeldje van hoe zo'n sensor er uit ziet en een automation met melding (stil alarm in dit geval met melding naar smartphone). Dergelijke automation moet je aan/uit zetten met een knopje ('rental start/end') of met een leave/arrive automation zodat je geen meldingen krijgt als je thuis bent bijvoorbeeld. Elke automation kan meerdere condities en acties hebben.

Zelf stoor ik er mij niet aan dat dit via de cloud gaat, alle tuya timers zitten op de sensoren zelf en de rest loopt via AWS (frankfurt), als je voor beperkte automatie een heel systeem moet bouwen en draaiende houden is dit ook niet eenvoudig. Het is ook wel zo dat wifi knoppen altijd direct werken (zonder internet/cloud). Ik gebruik het wel niet voor dingen die er voor zorgen dat je bepaalde functies niet hebt, overal is een "low level" backup voor.

De Tuya dingen (dus action stuff) kan je ook allemaal flashen naar Tasmota https://github.com/arendst/Tasmota maar dan moet je zelf de automation (Rasp PI bv met home-assistant.io draaien), zelf zie ik dit op bepaalde locaties niet zitten aangezien een corrupte ssd kaart of een pi die crashed etc meer kan voorvallen dan dat de cloud/internet er uit valt. Als het internet uitvalt zijn de huurders toch ook weg :-) (no internet = no vacation)

Uiteraard als je dit gaat gebruiken voor een alarm zullen mensen zeggen "wat als ze internet doorknippen", dan werkt dit niet meer. Echter als ze je stroom afzetten gaat dit ook niet werken, daarvoor heb je een echt alarm nodig. Hier blijft overal wifi, internet en sensoren op batterijen werken aangezien die ver weg op zolder zitten met batterijen voor 40+ uur plezier (4G) zonder stroom :-)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bedankt @tim voor de zeer volledige uitleg! Ik werk momenteel nog met de LSC app zelf, maar ga die andere zeker ook eens bekijken. Reeds geïnstalleerd en inderdaad, een PAK meer mogelijkheden!

Ik heb reeds gewerkt met de automation etc (oa voor de verlichting thuis aan te steken bij zonsondergang, net als de kerstverlichting).

Ik heb de deursensor vandaag gekocht en op mijn voordeur gezet bij wijze van test. Als de deur open gaat krijg ik netjes een melding en als de deur sluit eveneens. Dus heb ik er een extra conditie aan gekoppeld : van zodra de deur open gaat tussen zonsondergang en zonsopgang moeten alle lichten (van LSC uiteraard) automatisch wit gaan branden op het sterkste niveau. In totaal gaan er dus 2 LED strips, 2x GU10, 2x E14 en 6x E27 gaan branden. Als de deur sluit gaat alles automatisch ook uit met een vertraging van 3 minuten.

Op zich zou een akoestisch signaal ook handig zijn (de sirene dus), alleen wil je niet dat als jezelf binnen komt de sirene aan gaat. Je kan dit natuurlijk op voorhand uitzetten met de app, maar als net je smartphone plat is of je bent hem vergeten, dan sta je met beschaamde kaken :)

@Tim : kan je eens meer info geven ivm die geurverfrisser?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Geurding is gewoon eentje voor in het stopcontact met een smart plug tussen :-)
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Tim.Bracquez schreef:Gebruik de tuya app in de playstore voor de action leds, sensors etc dan heb je meer opties!
Ik heb recent mijn hele zWave infrastructuur omgeschakeld naar Tuya, dus ik lees even mee hier. Over welke app heb je het juist? Want er zijn er twee: Tuya Smart en Smart Life.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Als je moet kiezen tussen de 2 apps : https://gadget-freakz.com/tuya-smart-li ... stant/?amp

Maar klopt niet helemaal, want ifttt werkt eigenlijk ook met tuya app. De achterliggende API calls zijn eigenlijk ook het zelfde en beiden apps worden nu als "tuya" brand gezien en dus zelfde API functionaliteit
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ondertussen zijn ze binnen. Nog eens zien of ik effectief MQTT ga doen of de REST api gebruiken - momenteel nog geen MQTT broker draaien.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik zou voor MQTT gaan, HA ondersteunt zelfs auto discovery via MQTT. Ik doe tegenwoordig eigenlijk bijna alles 'via' MQTT. Zelfs tasker heeft een MQTT plugin !
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zit nog wat te zoeken achter de meerwaarde van MQTT. Ik gebruik het momenteel ook (nog) niet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Met MQTT worden de state wijzigingen onmiddelijk gepushed.
Met REST moeten de clients actief gaan pollen. Afhankelijk van je use case maakt dat mss niets uit.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ah, ok. Good one - in deze wel handig.
Mijn overige integraties (deconz/harmony hub/rfxtfx/...) gebruiken geen MQTT, vandaar mijn twijfels of ik het voor nu specifiek deze case wou gaan beginnen gebruiken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”