slimme schakelaars

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben een beetje aan het spelen met domotica.
Ik heb o.a. een paar HUE lampen.
Je kan zo een Hue Tap plaatsen of de Hue dimmer switch, maar als iemand de standaard schakelaar gebruikt, dan staan de lampen zonder stroom.
Het is ook niet echt een zicht om overal een extra schakelaar te zetten, boven de bestaande.

Je zou de draden kunnen verbinden met een lasdop en wago klemmen, maar dat vind ik precies zo drastich.
Ik las dat je de schakelaars van aqara kan aansluiten ter vervanging van je bestaande schakelaars.
Je zou ze dan kunnen bedienen met de smart schakalaar zonder een app of zo, maar als je ze uitzet, staan de lampen ook weer zonder stroom veronderstel ik.
Zo aqara schakelaar heeft ook maar 2 functies vermoed ik, aan en uit, geen scene selectie of iets anders fancy, darvoor moet je dus de app of zo dan gebruiken.

Wat hebben jullie gedaan met de bestaande schakelaars?
Veel smart schakelaars vereisen ook een een L en N draad, die er meestel niet is.
Een aantal smart dimmers hebben geen N draad nodig, maar hoe zit dat dan met je Hue lamp?
Dan dimt die schakelaar je Hue lamp, als je dimmer op 10% staat, zal je lamp dus ook niet meer helderder krijgen, zonder de dimemer te bedienen.

Een smart schakelaar, die je kan programmeren, bedraad aansluiten zonder N, zal dus waarschijnlijk niet bestaan.

Wat hebben jullie voor schakelaars en hebben jullie de oude laten staan.
Als je domotica uitvalt, heb je anders geen licht meer.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

sky schreef: Een smart schakelaar, die je kan programmeren, bedraad aansluiten zonder N, zal dus waarschijnlijk niet bestaan.

Wat hebben jullie voor schakelaars en hebben jullie de oude laten staan.
Als je domotica uitvalt, heb je anders geen licht meer.
Ik heb overal de Fibaro Dimmer 2, aangesloten via het "2-draads" principe, omdat ik idd geen N heb achter mijn schakelaars. Werkt voor mij iig perfect, en heeft als grote voordeel dat de schakelaars gewoon blijven werken, zelfs als de hele controller platligt.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

NickG schreef:Ik heb overal de Fibaro Dimmer 2, aangesloten via het "2-draads" principe, omdat ik idd geen N heb achter mijn schakelaars. Werkt voor mij iig perfect, en heeft als grote voordeel dat de schakelaars gewoon blijven werken, zelfs als de hele controller platligt.
Ik gebruik ook de fibaro dimmers, zij het dat ik ze geinstalleerd heb in de meterkast. Voordeel is inderdaad dat de bestaande schakelaars blijven werken, zelfs als alle communicatie onmogelijk is.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Met de fibaro dimmer kan je je lampen dan aan en uit zetten, of dimmen als je HA uit ligt,
maar in de praktijk gebruik je die dus niet en doe je je lichten aan en uit of scene selection met je HA.

Of gebruik je de fibaro knop ook in je HA als input voor andere acties?
En heb je er dan zo een bypass voor lage belastingen moeten bijzetten?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik gebruik geen bypass. De laagste load die ik heb aangesloten is 4x Philips WarmGlow/Dimtone 4W.

Met de knoppen doen we ook scene selectie ja, bijvoorbeeld: 2x = buitenverlichting togglen, 3x = nachtroutine starten. Die acties starten we meestal via Google Home, maar een 'fysieke' switch is wel zo handig als dat even niet zou werken
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Wat je ook kan gebruiken zijn de Hue schakelaars van Niko.

Ik vind dit persoonlijk een zeer nette oplossing, met behoud van de bestaande bekabeling. Ze hebben dezelfde grootte en uitzicht van de gewone Niko schakelaars, maar ze gebruiken wel degelijk zigbee om de lampen aan de sturen.

Meer info: https://www2.meethue.com/nl-be/friends-of-hue/niko
sdiepend
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jun 2019, 10:47
Bedankt: 1 keer

MrBlueSky schreef:Wat je ook kan gebruiken zijn de Hue schakelaars van Niko.

Ik vind dit persoonlijk een zeer nette oplossing, met behoud van de bestaande bekabeling. Ze hebben dezelfde grootte en uitzicht van de gewone Niko schakelaars, maar ze gebruiken wel degelijk zigbee om de lampen aan de sturen.

Meer info: https://www2.meethue.com/nl-be/friends-of-hue/niko
Maar als uw hue bridge niet werkt dan kan je uw lichten ook niet meer bedienen met de schakelaar?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Volgens mij is de relatie direct met de lampen. De communicatie verloopt dus niet via de hub.
Niet 100% zeker...

EDIT: link
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

sdiepend schreef:
Maar als uw hue bridge niet werkt dan kan je uw lichten ook niet meer bedienen met de schakelaar?
Eerst en vooral: de topic starter heeft al Hue verlichting. Zo'n oplossing van Niko werkt perfect voor het probleem dat hij omschrijft, al kosten die schakelaars wel wat (€50 a 60).

Bovendien, het is eigen aan Hue (en bij uitbreiding Zigbee) dat er in het netwerk een controller is.
Als jij zegt 'hue bridge niet werkt', kan je dat op 2 manieren zien:
- Kan niet verbinden met internet. Geen probleem dan! Alles blijft lokaal werken.
- De bridge is echt stuk/gefrituurd. Ook dan geen probleem. Je kan een ander device (zoals de Hue dimmer switch) als controller instellen om zo (wellicht tijdelijk) je licht te kunnen bedienen via basisfuncties. Wat ik niet kan bevestigen is dat de Niko switch als controller in te stellen is, gezien deze niet over een eigen batterij beschikt.

Edit: Dat laatste is wat je dus terugvindt in de link van devastator :wink:
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Een hue tap heeft ook geen batterij. Volgens mij gaat het signaal naar het eerste toestel en routeert die het verder. Het zou dus misschien wel kunnen, maar best eens met een tap proberen terwijl de hub uit staat.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

devastator schreef:Ik gebruik geen bypass. De laagste load die ik heb aangesloten is 4x Philips WarmGlow/Dimtone 4W.
Ik heb wél bypasses, bij de voordeur en op mijn toilet, om dat de load daar <10W is. Eerst geprobeerd zonder maar dat bleek niet stabiel te werken, van zodra er een bypass tussenzat geen issues meer gehad.
sdiepend
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jun 2019, 10:47
Bedankt: 1 keer

MrBlueSky schreef:
sdiepend schreef:
Maar als uw hue bridge niet werkt dan kan je uw lichten ook niet meer bedienen met de schakelaar?
Eerst en vooral: de topic starter heeft al Hue verlichting. Zo'n oplossing van Niko werkt perfect voor het probleem dat hij omschrijft, al kosten die schakelaars wel wat (€50 a 60).

Bovendien, het is eigen aan Hue (en bij uitbreiding Zigbee) dat er in het netwerk een controller is.
Als jij zegt 'hue bridge niet werkt', kan je dat op 2 manieren zien:
- Kan niet verbinden met internet. Geen probleem dan! Alles blijft lokaal werken.
- De bridge is echt stuk/gefrituurd. Ook dan geen probleem. Je kan een ander device (zoals de Hue dimmer switch) als controller instellen om zo (wellicht tijdelijk) je licht te kunnen bedienen via basisfuncties. Wat ik niet kan bevestigen is dat de Niko switch als controller in te stellen is, gezien deze niet over een eigen batterij beschikt.

Edit: Dat laatste is wat je dus terugvindt in de link van devastator :wink:
Ik ontken niet dat hij al Hue verlichting heeft, ik heb er zelf trouwens ook. Heb gisteren eens geprobeerd om gewoon de bridge uit te zetten, en dan kan je uw hue lamp dus niet meer bedienen met de hue switch, en met de gewone schakelaar gaat het initieel ook niet, na een tijdje te wachten wel.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

krijg je dat allemaal ingebouwd in een standaard inbouwpotje, met drukknop, dimmer en bypass?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Je bypass zal je bij je spotje moeten steken denk ik.

EDIT: vraagje aan de fibaro gebruikers: hebben jullie je zekering/automaat ook vervangen ? Volgens de handleiding moeten die dingen afgezekerd worden op 10A.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Dimmers moeten idd aan de verbruiker kant. Module + schakelaar past net in een standaard potje, maar ik heb voor nieuwe potjes wel extra diepe van 6cm gebruikt, dat werkt toch net wat makkelijker.
devastator schreef: EDIT: vraagje aan de fibaro gebruikers: hebben jullie je zekering/automaat ook vervangen ? Volgens de handleiding moeten die dingen afgezekerd worden op 10A.
Hmm nee, dat moet ik mss nog eens bij mijn elektricien navragen dan.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoi,

Ik heb momenteel twee lichtpunten welke ik graag zou automatiseren:
- een schakeling met twee wisselschakelaars
- een schakeling met twee wisselschakelaars en een kruisschakelaar

Ik vraag me af hoe ik daar het best die fibaro switch 2 zou kunnen gebruiken?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Op deze manier :)
Afbeelding

De fibaro monteer je waar je:
  1. Voeding (L en N draad) hebt.
  2. Een draad toekomt van de laatste schakelaar voor het lichtpunt (verbonden met S1 op de fibaro) zodat de fibaro weet wanneer de fysieke schakelaars bedient worden.
  3. Een draad vertrekt naar je lichtpunt.
Meestal is dit bij de laatste schakelaar voor het lichtpunt dus.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

MaT schreef:Op deze manier :)
Afbeelding

De fibaro monteer je waar je:
  1. Voeding (L en N draad) hebt.
  2. Een draad toekomt van de laatste schakelaar voor het lichtpunt (verbonden met S1 op de fibaro) zodat de fibaro weet wanneer de fysieke schakelaars bedient worden.
  3. Een draad vertrekt naar je lichtpunt.
Meestal is dit bij de laatste schakelaar voor het lichtpunt dus.
Volledig fout zo.
Je moet 1 schakelaar vervangen (de laatste STD 6) door een kruisschakelaar.
Verder gebruik je S1,S2,L van de Fibaro.

Afbeelding
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Ik ben toch vrij zeker dat mijn schema wel correct is.
Kan jij eens een schema tekenen hoe jij het ziet met 1 wisselschakelaar en 2 kruisschakelaars?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

MaT schreef:Ik ben toch vrij zeker dat mijn schema wel correct is.
Kan jij eens een schema tekenen hoe jij het ziet met 1 wisselschakelaar en 2 kruisschakelaars?

In jouw opstelling moeten eerst je lichtschakelaars aanstaan alvorens je Fibaro kan bedienen.
Het is toch handiger dat je kan bedienen met je lichtschakelaars OF de Fibaro?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Neen toch:
  • De fibaro krijgt voeding van L en N. Deze staat dus continu aan.
  • Via S1 krijgt hij spanning binnen van de schakelaars zodat hij weet wanneer een schakelaar bediend word. Hoeveel schakelaars en welk type maakt niet uit, zolang ze maar de L kunnen schakelen zoals in een traditionele schakeling. En of die L nu van de fibaro komt of rechtsreeks van de L-draden maakt niet uit.
  • Een relais of elektronische sturing schakelt uitgang Q.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Oké... dat kan misschien wel zo zijn.
Leek me niet echt duidelijk dat deze modules ook een ingang hadden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
abl
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 dec 2018, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb een vergelijkbaar probleem als de topicstarter.

Recent heb ik de lampen in mijn garage vervangen door Led-lampjes. Hiertoe heb ik Merten wisselschakelaars (puls) gekocht en een Fibaro Dimmer 2 module, die ik geintegreerd heb in mijn Homeseer-systeem.

Ik heb de schakelaars aangesloten als weergegeven in de bijlage. Ik kan de lampen inderdaad bedienen via de twee schakelaars, maar ik moet ze blijvend indrukken om de verlichting te laten branden. Zo gauw ik de puls aan een kant terug laat veren, gaat de verlichting weer uit.

In Homeseer heb ik de parameters zo ingesteld dat het volgens mij zou moeten werken (momentary switch, calibratie zonder bypass, non-dimmable led).

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?
Schakelaars-garage.PNG
abl
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 dec 2018, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Heb zojuist ook geprobeerd met een bypass 2, maar helaas nog geen succes. Iemand die enig idee heeft dit werkend te krijgen?
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

abl schreef:Heb zojuist ook geprobeerd met een bypass 2, maar helaas nog geen succes. Iemand die enig idee heeft dit werkend te krijgen?
Ik snap uw schema niet echt. Waar zit uw lamp op dat schema? Welke draad is de Nul?
Moest ik jou zijn zou ik eerst even proberen met 1 schakelaar in de genre van dit:
Annotation 2020-06-09 201721.png
abl
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 dec 2018, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dank voor uw reactie. Ben helaas zelf niet 'electrisch geschoold' en de vaste (oudere) eletriekers waar ik mee werk hebben moeite met de nieuwe technieken, vandaar dat ik op mezelf ben aangewezen.

De draden die naar de lampen gaan, lopen door de gele buizen die op de muur bevestigd zitten. De gele buizen zijn aangegeven op de tekeningen met de gele blokjes.

Andere aansluitingen met Fibaro zijn me gelukt, maar dit is een hotelschakeling die ik via twee puls schakelaars probeer aan te sluiten.
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

abl schreef:Dank voor uw reactie. Ben helaas zelf niet 'electrisch geschoold' en de vaste (oudere) eletriekers waar ik mee werk hebben moeite met de nieuwe technieken, vandaar dat ik op mezelf ben aangewezen.

De draden die naar de lampen gaan, lopen door de gele buizen die op de muur bevestigd zitten. De gele buizen zijn aangegeven op de tekeningen met de gele blokjes.

Andere aansluitingen met Fibaro zijn me gelukt, maar dit is een hotelschakeling die ik via twee puls schakelaars probeer aan te sluiten.

Ik ben vrij zeker dat je uw lampen schakelt zonder dat uw fibaro iets doet. Want normaal moet uw schakelaar rechtstreeks zitten tussen contact S1 en Sx. Uw fibaro weet niet dat je ergens op drukt op deze manier
Daarbij klopt ook uw uitgang op uw fibaro niet, ik zou zelfs denken dat je op deze manier kortsluiting krijgt bij het schakelen van de fibaro. Ofwel begrijp ik de tekening niet.

Hetgeen ik zou willen weten is:
- De zwarte draden die bij schakelaar 1 in de buis lopen, naar waar lopen die? naar de lamp, naar de andere schakelaar of beide? Welke draad loopt naar waar?
- De zwarte draden die bij schakelaar 2 in de buis lopen, naar waar lopen die?
- Heb je ergens een blauwe draad? (nul)
abl
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 dec 2018, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik vermoed dat 1 zwarte draad naar de lamp gaat en de andere naar de andere schakelaar (want immers een hotelschakeling met twee puls-schakelaars). De aansluiting van dit schema heb ik zoveel mogelijk proberen aan te sluiten aan de hand van een voorbeeld van de website van Robbshop (zie https://www.youtube.com/watch?v=DJtjhYenCHc).

Op tweakers las ik een andere optie om het werkend te krijgen, die volgens mij meer op uw oplossing lijkt...
Bijlagen
Fibaro.PNG
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

beide schema's zijn identiek.
alleen heeft dat van tweakers 5 schakelaars en dat van Beont 1 schakelaar.

Belangrijkste is dat de draad van de dimmer naar de voeding (L) (normaal bruin of rood). ; naar de lamp (zwart?) (die rechtes sinus met een pijltje erdoor) en de draad van de lamp naar de 0 (een blauwe) correct zijn.

Dan 1 schakelaar aansluiten, en pas als dat werkt, de andere schakelaars parallel daarover zetten zoals in het schema van tweakers.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”