Mijn huis "smart" / intelligent maken (met google home)

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Is mogelijk (wordt ondersteund door het softwarepakket dat ik gebruik), maar dan moet ik de instellingen voor de camera zo tweaken dat je er voor de rest dus niks meer op ziet 's nachts :-(

Exposure moet dan zo kort zijn, dat enkel de nr plaat zichtbaar is. Exposure te lang (zoals nu): personen goed zichtbaar, nr plaat totaal overbelicht. Ik hou het wel even op hetgeen ik heb ;-)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

devastator schreef:Vandaag eindelijk de tijd gehad om mijn D1 mini garage poort opener te plaatsen (ter vervanging van mijn pi zero).
Heb je getest, of er rekening mee gehouden, wat de D1 doet met de data pins bij het opstarten? Uit ervaring weet ik dat je moet oppassen bij microcontrollers en raspberry pi achtigen dat de data pins niet hoog of laag getrokken bij opstarten waardoor je relais onbedoeld aantrekt. In het slechtste geval gaat je garagepoort vanzelf open na een stroomuitval ;)
liegebeestig schreef:Nog beter: nummerplaat herkenning op je camera's en zo de juiste poort openen?
Is leuk en zou wel kunnen, maar heeft ook nadelen:
  • Vereist veel meer CPU power om de beelden te analyseren.
  • Werkt soms goed, soms minder goed (snachts, bewegend object).
  • Kan pas detecteren wanneer hij de oprit oprijd terwijl je anders de poort al kan triggeren als hij nog 500m ver is bijv zodat de poort volledig open is bij aankomst.
  • Werkt dan alleen maar voor 1 bepaalde situatie, je gaat er dan vanuit dat de auto van de vrouw nooit in de garage gesteld word.
Ik denk dat een ultrasoonsensor veel eenvoudiger, betrouwbaarder en flexibeler is. :)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

MaT schreef: Heb je getest, of er rekening mee gehouden, wat de D1 doet met de data pins bij het opstarten? Uit ervaring weet ik dat je moet oppassen bij microcontrollers en raspberry pi achtigen dat de data pins niet hoog of laag getrokken bij opstarten waardoor je relais onbedoeld aantrekt. In het slechtste geval gaat je garagepoort vanzelf open na een stroomuitval ;)
Inderdaad, ik heb de juiste pinnen geselecteerd:
* niet high on boot (relais !)
* geen pinnen die een speciale betekenis hebben wanneer zo low zijn tijdens starten (zodat ie niet in flash-modus komt wanneer de poort gesloten is :-)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

2 vragen : - iemand ervaring met de RM BROADLINK PLUS voor het bedienen van tv en airco?
- waarom reageert men tablet en gsm niet altijd op 'oké google....' ?
de koe zegt boe
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Iemand al ervaring met "slimme" rookmelders?

Zijn die het extra geld waard, en zo ja, welke zijn goed ?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Een vriend van me is heel tevreden met zn Nest Protect, maar weet niet wat nu de status is nadat ze wijzigingen in hun API hebben doorgevoerd.
Ik weet niet zeker of het het extra geld waard is...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Ik heb de nest protect v2 rookmelders
Goeie rookmelders, maar veel smart kan je er niet mee besturen.

Wel zijn geld waard, als je er meerdere plaatst communiceren ze met elkaar. Er zijn nog wel enkele voordelen aan
de koe zegt boe
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

bambipower schreef:Wel zijn geld waard, als je er meerdere plaatst communiceren ze met elkaar. Er zijn nog wel enkele voordelen aan
Goh, ik twijfel... zou er toch een viertal willen plaatsen... da's meteen 400 euro.

Bijvoorbeeld een fireangel kan je ook koppelen en kost de helft... waarom zou ik dus dubbel betalen ?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Je moet het in je eigen context zien.

Krijg je bij fireangel ook een verwittiging op je gsm? Hoe is de batterijduur ( ik lees veel klachten dat fireangel al na 2 jaar batterijvervanging hoeft) en zijn batterijen inbegrepen? De nest heeft er 6 aa die inbegrepen zijn.

Ik heb hier al een klein fortuin aan rookmelders gegeven ( ook omdat ik verhuur ) en al veel problemen gehad. Vooral apparaten die een eigen leven gingen leiden ( afgaan voor niets ). Momenteel heb ik daar met de nest v2 geen last van ( hout vasthouden ).
Nu ineens voor iets duurder, maar uiteindelijk goedkoper model gekozen.
de koe zegt boe
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

bambipower schreef:Krijg je bij fireangel ook een verwittiging op je gsm?
Nee, maar heb je al eens nagedacht wat je gaat doen als je die krijgt ?

Ga je meteen de brandweer verwittigen die dan je deur komt inbeuken voor misschien een vals alarm ?

Tijd om naar huis te rijden voor een controle heb je toch niet.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Sociale buurt, iedereen kent iedereen. Mensen genoeg die ik een belleke kan doen om even een kijkje te nemen.
de koe zegt boe
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben afgestapt van van RPi en na paar maand nog eens opnieuw begonnen.
Dit maal met een windows pc met in een oracle virtualbox een ubuntu vm met hassio. Ik kreeg een zenuwinzinking van die RPi.
Bij de laatste crash alles verloren wat ik al gemaakt had. Had een backup, maar kon er niet aan, vermits de sd niet beschikbaar is in hassio :eek:

Nu heb ik volgende vraag. Mijn Zwave stick (Aeotec) is alleen zichtbaar in hassio als ik in ubuntu vm in het menu bij apparaten --> usb --> de "sigma designs" aanvink.

https://ibb.co/HtB1Y8k

is er een manier om dit default aan te zetten bij booten van ubuntu?


edit: Heb het zelf al gevonden :-)
Als je een usb filter maakt, en je voegt je toestel toe aan de lijst, dan start hij dat toestel automatisch op.
'Filter' hadden ze in dat opzicht toch een betere naam mogen geven ;-)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

bambipower schreef:2 vragen : - iemand ervaring met de RM BROADLINK PLUS voor het bedienen van tv en airco?
- waarom reageert men tablet en gsm niet altijd op 'oké google....' ?
als je proximus tv hebt mag je het al vergeten..
de mijne ligt hier aan de kant gezien het voor tv niet werkt :(
(ben wel van plan die ooit terug in dienst te nemen voor de verlichting e.d.)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

sky schreef:Ik ben afgestapt van van RPi en na paar maand nog eens opnieuw begonnen.
Dit maal met een windows pc met in een oracle virtualbox een ubuntu vm met hassio. Ik kreeg een zenuwinzinking van die RPi.
Bij de laatste crash alles verloren wat ik al gemaakt had. Had een backup, maar kon er niet aan, vermits de sd niet beschikbaar is in hassio :eek:
Pi's zijn zeer leuk voor experimenten en niet kritische projectjes. Voor zaken die wat kritischer zijn als domotica zou ik het ook niet gebruiken. Dat heb ik zelf ook geleerd uit ervaring indertijd.

Bij mij was het vooral dat hij na een crash tijdens het booten soms in een keuzemenu kwam wat een keyboard input vereiste. de enige mogelijkheid was dan een scherm en keyboard aanhangen om door te gaan. Misschien dat dit vandaag niet meer voorkomt maar van toen heb ik beslist dat de pi niet zo geschikt is voor dingen waarvan je verwacht dat ze werken of op zen minst zichzelf herstellen na stroomuitval oid.
Ook de problemen met de voeding soms en het gebruikt van SD-kaart voor je OS maken het minder geschikt voor zo'n dingen. Zeker als je homeassistant logs bijhoud van al je sensoren en toestanden kan je SD kaart wel eens versneld de geest geven.

Ik draai homeassistant momenteel in docker op de NAS. Weinig belastend voor het systeem (veel minder dan een virtueel OS), gemakkelijk te upgraden (volledig automatisch zelf met watchtower), en andere toepassingen zoals een mqtt broker, rtl_433 voor 433/868Mhz sensoren, sbfspot om mijn inverter uit te lezen,... draaien ook in docker.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Splitter schreef:
als je proximus tv hebt mag je het al vergeten..
de mijne ligt hier aan de kant gezien het voor tv niet werkt :(
(ben wel van plan die ooit terug in dienst te nemen voor de verlichting e.d.)
Das jammer. Weet je waarom het niet lukt met proximus tv? Er zit toch een learn functie op?
Op welke decoder heb je getest? Momenteel heb ik decoder v4, maar als ik van scarlet naar proximus ga, hoop ik de v6 of v7 te krijgen
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik had het bestudeerd een tijd geleden. De infra rode zender zit niet op de goede 'golflengte' en is dus niet compatibel. Dat was zeker voor v4 en v5.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

idd v5, noch infrarood/radio noch via bluetooth
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

MaT schreef: Ik draai homeassistant momenteel in docker op de NAS. Weinig belastend voor het systeem (veel minder dan een virtueel OS), gemakkelijk te upgraden (volledig automatisch zelf met watchtower), en andere toepassingen zoals een mqtt broker, rtl_433 voor 433/868Mhz sensoren, sbfspot om mijn inverter uit te lezen,... draaien ook in docker.
Mijn DS212+ is niet compatible met docker, niet zwaar genoeg denk ik.
Dat is momenteel dus gene optie.
Kan later nog altijd een full export van HA doen als ik een andere nas zou hebben.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dat is een model met ARM CPU. Ondanks dat docker ARM ondersteunt bied synology geen package aan voor ARM :(
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Hallo,
Ik draai Hassio op mijn Synology DS918+ via Docker.
Alles draait vlot.
Ik heb al een aantal automatiseringen gemaakt die prima werken.
Nu probeer ik een automatisering te maken met TTS via mijn Sonos One.
Ik heb het script overgenomen via https://www.home-assistant.io/cookbook/sonos_say/.
Dan de automatisering aangemaakt
alias: TTS
description: TTS test
trigger:
- entity_id: input_boolean.mytest
platform: state
condition: []
action:
- data:
delay: 00:00:05
message: Ik ben aan het testen!
sonos_entity: media_player.sonos_living
volume: 0.55
service: script.sonos_say
Als ik de automatisering uitvoer lijkt deze te werken want de Sonos stopt met spelen en nadien hervat hij terug, maar de tekst wordt niet afgespeeld.
In de Sonos app krijg ik de melding in bijlage.
Heb me al suf gezocht maar geen oplossing gevonden.
Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door Daddy007 13 nov 2019, 22:29, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Ik vermoed dat dat komt omdat je geen certificaat gebruikt voor homeassistant.

De text-to-speech engine maakt een mp3 bestand (zie je in de screenshot) en stuurt vervolgens een url naar de sonos met de locatie van dat bestand om af te spelen. De url is https en dus verwqcht de sonos een geldig certificaat. Aangezien hij dat niet krijgt kan hij ook niets afspelen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Toen ik HA nog had draaien op mijn RPi heb ik dat toch werkende gekregen, zonder certificaat dacht ik.
Ben nu sinds kort terug begonnen in een vm, maar ben nog niet aan de sonos integratie toegekomen.
Moest ik zover zijn, laat ik het zeker weten.
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Ik gebruik Duck dns om te connecten op HASSIO en dat is via https.
Wel ik heb net Hassio op een RPI geïnstalleerd zonder Duck dns, gewoon ip:8123 en daar werkt de tts wel.
Het zal dus wel aan het ontbrekende certificaat liggen zoals MaT zegt.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ah, dan had MaT idd gelijk, dat van mij was inderdaad lokaal, dus geen ssl nodig.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

@Daddy007

dit al geprobeerd?

https://flows.nodered.org/node/node-red ... ospollytts

MAJOR CHANGE STARTING FROM V1.1.0, IN HANDLING COMMUNICATIONS BETWEEN NODE-RED AND SONOS. Due to added support for HTTPS installation, the node behaviour has been changed. The node will now create his own webserver, instead of using node-red webserver. This permits to overcome SSL certificate problems with Sonos. If your node-red run behind a firewall, REMEMBER TO FORMWARD the node webserver port (default port is 1980). If your node-red is running behind a firewall and you ran an older version, remember to add a rule in your firewall, to forward the new port. The old configured port 1880 is not valid anymore and the node will default to 1980 instead.

ps: dit ook nog gevonden:
https://www.home-assistant.io/integrati ... _translate


If you are using SSL certificate or Docker, you may need to add the base_url configuration variable to your http integration as follows:

#Example configuration.yaml entry
http:
base_url: https://example.duckdns.org
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

@sky
Zal die node red dit weekend eens proberen.
Dat van de base url: deze stond reeds in mijn configuration.yaml.
Bedankt voor de tips!
Als ik het werkend krijg laat ik hier iets weten.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zelf ben ik zeer tevreden van HASSIO, maar...

Gisteren mailtje gehad van Somfy:
Volgens onze gegevens heb je in de afgelopen 3 maanden een verouderde methode gebruikt om in te loggen op je Somfy TaHoma/Somfy Connexoon. Hierbij informeren wij je dat, in verband met de veiligheid, onze systemen bijgewerkt worden op 3 december 2019, waarna inloggen niet meer mogelijk is via onderstaande methodes:
  • Een oude Somfy App (versie voor 2018) of een verouderd toestel (iPhone 4 of ouder, iPad 1 of Android 4.0 of ouder). Wij adviseren je om de Somfy app te updaten of een nieuwer toestel te gebruiken.
  • Applicaties van derde partijen: Home Assistant, Mediola of Jeedom. Wij adviseren je de applicatie te updaten zodat je onze nieuwe API gebruikt – voor meer informatie bezoek de desbetreffende partner website.
Nu heeft Home Assistant as een oplossing klaar, maar hiervoor moet ik een callback open zetten naar mijn HASSIO instance :| don't like that, veel gedoe om dat veilig te krijgen en niet voor Jan en alleman open te zetten. Is natuurlijk de API van Somfy die dat voorschrijft maar toch. Gelukkig lijken ze het één en ander te willen automatiseren via hun (betalend) Nabu Casa platform, maar daar wil ik nu ook niet aan toegeven.

Daarnaast ook gemerkt toen er hier wat internetproblemen waren dat Home Assistant (toch de mijne met alles wat ik gebruik) gewoon totaal niet meer werkt zonder internet (geraak zelf niet op het dashboard), dat terwijl het gros van mijn zaken ook gewoon intern zitten en zouden moeten kunnen werken zonder internet. Dat doet me weer twijfelen of HASSIO de goede keuze was.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Dat is helaas het probleem met al de cloud oplossingen :-(.

Ik heb de Nabu Casa cloud, ben er tevreden van. Is maar 5$/maand, heb ik wel over om een OSS project te ondersteunen dat ik dagelijks gebruik. Bovendien moet ik dan ook niet meer klooien om Google Home aan de praat te krijgen. Belangrijkste voordeel is ook dat ik geen port forwarding moet doen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

NuKeM schreef:Nu heeft Home Assistant al een oplossing klaar, maar hiervoor moet ik een callback open zetten naar mijn HASSIO instance :| don't like that, veel gedoe om dat veilig te krijgen en niet voor Jan en alleman open te zetten. Is natuurlijk de API van Somfy die dat voorschrijft maar toch. Gelukkig lijken ze het één en ander te willen automatiseren via hun (betalend) Nabu Casa platform, maar daar wil ik nu ook niet aan toegeven.
Update en ik slik wat woorden in.
Via de integrations is Somfy de eerste integration in zijn soort die via Nabu Casa de API aanbiedt (een weekje ofzo terug nog maar bekend gemaakt op hun jaarlijkse presentatie, nu al werkende). Dit alles zonder cloud abo of betaling. Gewoon Somfy toevoegen, even inloggen op de redirect naar Somfy en klaar :) Geen gedoe met callbacks die je zelf moet beveiligen. Bravo Home Assistent! Enige nadeel is dat er een extra partij tussen zit, maar ach, kan ik mee leven denk ik :)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Goztow schreef:Ik had het bestudeerd een tijd geleden. De infra rode zender zit niet op de goede 'golflengte' en is dus niet compatibel. Dat was zeker voor v4 en v5.

Ondertussen de broadlink rm4 pro werkend gekregen op de proximus v4 decoder. Wel veel werk om de zenders er in te zetten, en daarna via routine beschikbaar te maken voor spraakcommando’s. Daar ben ik mee bezig.

Ik heb het gedaan met deze app, dan voor de decoder kiezen voor ’cisco’ en dan ist de 4de keuze. De zenders moet je er natuurlijk zelf inzetten
https://play.google.com/store/apps/deta ... ernational

Geen idee, of het belangrijk is : als je de broadlink rm4 pro besteld via ali, heeft de broadlink een frequentie meer, dan een broadlink die je bvb besteld via amazon. Dus eigenlijk zijn er 2 versies :bang:
de koe zegt boe
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”