Home assistant

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Naar aanleiding van een recente melding in "Ik heb nieuwe speelgoed", zonet Home Assistant geïnstalleerd.

Ik heb hier wel een RPI liggen maar het is eenvoudiger voor mij gewoon even een VM aan te maken dus heb het draaien onder CentOS (misschien toch niet zo'n goede keuze).

Ondertussen heb ik Home Assistant draaien... maar nu ? De tutorials lijken me toch iets te beknopt... heeft er iemand ervaring mee ?
PieterVO
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jun 2017, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 53 keer

Ik gebruik Home Assistant nu al een hele tijd. Dit om Plex, Philips Hue, Ikea Tradfri, Yeelight, Xiaomi sensors, zelf gebouwde radiator motor (a.h.v. MQTT), onze receiver, ... te bedienen en te laten samenwerken. Zo heb ik onder andere een alarm systeem geconfigureerd, gaan de lichten uit als we een film starten, gaan ze aan als we pauzeren, gaan overal de lichten automatisch aan en uit a.h.v. bewegingssensoren. De mogelijkheden zijn echter eindeloos! :-D

Een nadeel is dat het soms kan gebeuren dat een onderdeel niet meer werkt doordat er automatisch nieuwe firmware is geïnstalleerd op die component. Normaal is dit echter na een week al opgelost.

Alles wordt eigenlijk geconfigureerd in configuration.yaml bestand : zie https://home-assistant.io/docs/configuration/
Elke onderdeel heeft een specifieke configuratie. De onderdelen waarmee Home Assistant samenwerkt kan je hier zien: https://home-assistant.io/components/. Per component staat er uitgelegd hoe je die in Home Assistant moet integreren.

Nog een tip is dat je alle componenten kan laten samenwerken met Home Kit van Apple en Google Assistant van Google. Dus je kan direct alles bedienen met je stem :wink:.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Daar ik al Tado heb, met wat simpele IFTTT automatisatie, en nu ook mijn eerste Tradfri lichtsetje, ga ik me hier toch ook eens moeten in verdiepen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PieterVO schreef:Alles wordt eigenlijk geconfigureerd in configuration.yaml bestand : zie https://home-assistant.io/docs/configuration/

Tja, hierin heb ik...

Code: Selecteer alles

media_player:
  - platform: sonos

light:
  - platform: lifx
... gezet maar wat nu ? De "discovery:" tag staat er trouwens ook in maar dat lijkt niet te werken ?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Vanwaar de keuze voor CentOS? (Niet dat ik zelf een goede reden heb om steeds Debian te kiezen). En waarom denk je dat het geen goede keuze was?
Liko
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 nov 2017, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

PieterVO schreef: Een nadeel is dat het soms kan gebeuren dat een onderdeel niet meer werkt doordat er automatisch nieuwe firmware is geïnstalleerd op die component. Normaal is dit echter na een week al opgelost.
Dit kan je toch niet serieus menen?

Minstens een week down omdat er, ongewenst, een nieuwe firmware is gepushed?

Dat is toch een reden om niet met dit systeem te werken!
PieterVO
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jun 2017, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 53 keer

Liko schreef: Dat is toch een reden om niet met dit systeem te werken!
Ik denk dat je dat nadeel hebt bij elk systeem die verschillende componenten van verschillende fabrikanten laat samenwerken.
r2504 schreef: Tja, hierin heb ik...

Code: Selecteer alles

media_player:
  - platform: sonos

light:
  - platform: lifx
... gezet maar wat nu ? De "discovery:" tag staat er trouwens ook in maar dat lijkt niet te werken ?
Is dat je hele configuration.yaml? Vind Home Assistant uw Sonos? Vergeet niet dat je Home Assistant moet herstarten na het bewerken van die configuration file.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Vanwaar de keuze voor CentOS? (Niet dat ik zelf een goede reden heb om steeds Debian te kiezen). En waarom denk je dat het geen goede keuze was?
Goh, ben geen Linux kenner en het feit dat ik er RHEL zag bijstaan gaf me enigsinds de motivatie. Waarom geen goede keuze... blijkt dat de stappen die beschreven staan niet compleet zijn en ik toch wel wat troubleshooting heb moeten doen voor het "werkte". Ondertussen krijg ik Home Assistant trouwens niet meer opgestart vanwege een probleem met Python.

Bizar dat er geen Debian tussen staat... uiteindelijk is dat toch de basis van Raspbian ? Enige suggestie trouwens welke distro aanbevolen zou zijn ?
Liko schreef:Dat is toch een reden om niet met dit systeem te werken!
Tja, het is niet Home Assistant z'n schuld als een andere vendor een niet backwards compatible firmware pushed ?
PieterVO schreef:Is dat je hele configuration.yaml?
Nee, het overige is de standaard basis configuratie vermoed ik.
PieterVO schreef:Vind Home Assistant uw Sonos?
Nope, die melding krijg ik ook te zien... over het feit dat hij m'n LIFX lamp niet kan vinden zegt hij zelfs niets.
PieterVO schreef:Vergeet niet dat je Home Assistant moet herstarten na het bewerken van die configuration file.
Heb ik ook gedaan.
Liko
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 nov 2017, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
Liko schreef:Dat is toch een reden om niet met dit systeem te werken!
Tja, het is niet Home Assistant z'n schuld als een andere vendor een niet backwards compatible firmware pushed ?
Kan het systeem er dan niet voor zorgen dat alles in een vlan komt waarbij de fabrikant dan geen firmare update kan pushen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Liko schreef:Kan het systeem er dan niet voor zorgen
Wie is "het systeem" ?
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 maa 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 34 keer

Ik gebruik nu al een paar jaar domoticz samen met NHC,
maar dacht door deze thread ook maar eens home assistant uit te proberen.

Ik heb Linux mint in virtualbox en heb gebruik gemaakt van de VirtualEnv instructies.
De auto discovery werkt best goed op het eerste zicht en is iets wat ik wel mis bij domoticz.
Mn chromecast, samsung tv en harmony hub worden gedetecteerd (netwerk setting moeten wel op bridge mode staan).
Via overview kan ik dan wat basic acties doen op chromecast (on / off), samsung tv (on/off, volume up / down / mute).
Op de harmony kan ik enkel de huidige activiteit zien en alles uit zetten. Terug een activiteit aanzetten zit er bij de overview niet bij.

Met de developer tools Services kan ik wel een nieuwe activiteit of device command via harmony versturen,
dus het werkt wel. Ik ga nog eens bekijken hoe makkelijk het is om deze activiteiten als knop zichtbaar te maken.
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive / Reverb G2 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nav deze thread en die Tweakers post waaruit ik las dat Tradfri ondersteund is, dacht ik van dit ook eens te proberen... Pff, is niet voor de faint of heart.
Heb het hier proberen werkend te krijgen op Windows, maar is gewoon dikke miserie. Je moet voortdurend uitpuzzelen waarom x of y nu weer niet werkt, en dan ontbrekende packages installeren. Moest oa ook C++ 14.0 buildtools installeren. Wanneer ik het dan eindelijk werkend kreeg met discovery, bleek er een probleem met Tradfri. Weer wat zoeken en googlen, en dan blijkt ook daar weer een issue mee te zijn waardoor Tradfri eigenlijk niet werkt op Windows.

Zal es moeten proberen met een VM of Docker, maar daar heb ik al helemaal geen ervaring mee...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Je moet voortdurend uitpuzzelen waarom x of y nu weer niet werkt
Dat gevoel had ik dus ook... een verre van matuur product... maar misschien heeft het daarom ook versie 0.57 ?
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

ik draai al een 3-tal jaar een alternatief Domoticz. Dit programma kan gerust evenaren met de professionele domoticapakketen. in principe kun je er zelf meer mee en is het nog eens makkelijk in te stellen ook
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De interface van Home Automation vind ik wel veel prettiger (en het feit dat er geen app nodig is die up-to-date gehouden moet worden).
Of je meer kan met Domoticz weet ik eigenlijk niet, ik denk dat ze al vrij dicht tegen elkaar hangen. OpenHAB is ook een alternatief maar naar t schijnt moeilijker om onder de knie te krijgen.
PieterVO
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jun 2017, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 53 keer

Ik draai mijn Home Assistant installatie als een Hassbian image op een Raspberry Pi 3.
Persoonlijk denk ik dat dat de makkelijkste manier is om ermee aan de slag te gaan. Je vermijd dan ook alle installatie problemen.
Eenmaal je doorhebt hoe de configuratie en de automations van HA werkt, is het eigenlijk helemaal niet moeilijk. Je kan er ook heel makkelijk zelf componenten voor schrijven of met MQTT allerlei soorten toestellen integreren, wat de mogelijkheden echt eindeloos maakt :wink:.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PieterVO schreef:Ik draai mijn Home Assistant installatie als een Hassbian image op een Raspberry Pi 3.
Persoonlijk denk ik dat dat de makkelijkste manier is om ermee aan de slag te gaan.
Dat wil ik best geloven... maar een andere distro (welke dan ook nog vermeld is op hun website) mag toch niet zo'n groot probleem zijn ?
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Kan idd bevestigen dat het enorm simpel is om via Hass.io en een Pi3 de boel te installeren. Gisteren op een uurtje de boel draaiende gekregen, inclusief z-ware stick werkende en eerste z-wave device. Gewoon op basis van de instructies hier en de videohierwas ook behulpzaam (irritante kerel, dat wel). Verrast dat Plex, de tv, de Harmony Hub, ... automatisch al tevoorschijn kwamen. Al enkele zaken als test toegevoegd, ga mij de komende weken nog wat kunnen amuseren, kzie het al :)

Wel vervelend dat het complexer zou zijn, vermoedelijk dat ze daarom met hun eigen image zijn uitgekomen zeker.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik test ze allemaal op een dual core Atom pc die ik heb liggen, want ik lees van de Pi dat nogal vaak de SD corrupt kan raken en geen zin er elke maand aan te moeten prutsen eens het draait :).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

r2504 schreef:Bizar dat er geen Debian tussen staat... uiteindelijk is dat toch de basis van Raspbian ? Enige suggestie trouwens welke distro aanbevolen zou zijn ?
Voor het geval je Debian eens zou willen proberen, daarnet geïnstalleerd op een Debian (heb wel geen GUI geïnstalleerd, dus puur command)
1) Install Debian
2) Inloggen met account => Su => admin pw
3) nano /etc/apt/sources.list => #plaatsen voor de dvd-drive
4) apt-get install software-properties-common
5) curl -fsSL get.docker.com -o get-docker.sh
6) sh get-docker.sh
7) usermod -aG docker gebruikersnaam
8) apt-get install bash (normaal niet nodig, staat default op Debian)
9) apt-get install socat
10) apt-get install jq
11) apt-get install curl
12) apt-get install avahi-daemon
13) apt-get install dbus-daemon
14) curl -sL https://raw.githubusercontent.com/home- ... io_install | bash -s

Configuratie bekijk ik later wel.
Home Assistant.PNG
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bizar... ik krijg Debian niet geïnstalleerd in ESX.

Bij het booten krijg ik het scherm...
debian.jpg
... en ik kan navigeren met m'n pijltjes, maar als ik op Enter druk bij de (Graphical) install hangt alles :?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat is niet alleen bij ESX het geval, ik had het gelijkaardig bij mijn pc. Gewoon enkele minuten wachten en dan ging hij toch door bij mij. De installatie is de laatste 2 versies traag in opstart (maar tijdens de installatie zelf gaat het vlot). Als je aan het einde een versie zonder gui wil volstaat het trouwens alles af te vinken behalve de system tools. Ik weet niet welke GUI het beste draait op ESX.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Welke debian image gebruik je? Netwerk-boot, usb, CD,...
Misschien een grafische configuratie in je virtuele omgeving? Probeer anders de console install. Bij Debian gaat dat meestal ook vlotter.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar je gebruikt een 32bit versie van debian met deze iso. Ik weet niet op welke architectuur je host en je virtuele draait? En of je dat moet aangeven in je virtuele? Bij VirtualBox is dat alleszins zo, bij ESX weet ik het niet. Voor 64bit is er de amd64 port (ook voor intel processoren hé)

De netinstall is ook een pak kleiner dan de volledige debian op dvd. Misschien eens deze gebruiken :
https://cdimage.debian.org/debian-cd/cu ... etinst.iso
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zelfde probleem... maar de oorzaak zit hem in de console van de vSphere Client.

Ik heb nu even de VMWare host client (web interface) gestart en de VMWare remote console gebruikt... en die stond dus netjes te wachten op het volgende scherm. Blijkbaar refreshed the vSphere client console dus niet correct om één of andere redenen.

Dus nu de stappen van MClaes...

5) curl -fsSL get.docker.com -o get-docker.sh
-bash: curl; command not found

Een apt-get install curl ontbrak dus nog (zie dat het op stap 11 staat).

13) apt-get install dbus-daemon
E: unable to locate package dbus-daemon

Misschien tegen beter weten in dan maar verder gegaan... maar uiteindelijk krijg ik geen verbinding op poort 8123.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

dbus-daemon ging bij mij ook niet, was ik er vergeten bij plakken. Maar maakte geen verschil, het werkte wel (behalve in Firefox, daarin werkt de webpagina niet bij mij).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

dbus is essentieel en zit in de basis installatie. Het is nodig om programma's met elkaar te laten communiceren. De daemon wordt opgestart bij het booten. Het moet dus niet apart geïnstalleerd worden.
Geef dit eens in in een console :

Code: Selecteer alles

ls /etc/rc*.d
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dan krijg ik rc1.d tot en met rc6;d en ook rcS.d

Om een of andere reden krijg ik geen z-wave device paired, maar geen idee of het aan de software ligt (foute adres van de z-wave stick ofzo) of aan de z-wave module. Ik moet me echt wat meer gaan verdiepen in Linux. Foute adres it wass. 433Mhz test ik volgende week wel.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

In die directories met de runlevels kan je dus zien welke diensten er in welk runlevel gestart worden. Standaard boot Debian op in runlevel 2 (rc2.d). Als je gaat kijken welke diensten er dan gestart(S01) en gestopt (K01) moeten worden, kan je zien dat DBus opgestart zal worden...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Geen idee of je er nog mee bezig bent. Inmiddels ook wat Z-wave modules toegevoegd en getest. Werken perfect, eigenlijk nog eenvoudig te doen.
Grootste nadeel, het maakt de interface zo rommelig en onbruikbaar (maar dat is aan te passen, moet ik nog zoeken hoe).
Modules HA.PNG
Modules HA2.PNG
Heb ook een Qubino Smart Meter, hier wou ik al mijn verbruik mee meten maar ik heb de indruk dat dat niet gaat (het meet wat je er op aansluit, maar je kan er moeilijk je hele kast op aansluiten).
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Standaard toont hij inderdaad meteen allen sensoren van z-wave devices maar je kan die inderdaad uitzetten (of op een andere pagina/group plaatsen). Ben zelf nog naar op zoek hoe ik de mqtt stream van Flukso kan gebruiken om het water/gas/elek verbruik te tonen. Heb ik nog niet werkende gekregen, maar moet er nog eens goed de tijd voor nemen.

Grote probleem met HA is dat er zo gigantisch veel mogelijkheden en interessante implementaties zijn dat je op den duur niet meer weet waar starten. Oa. HADashboard en Node-RED lijken me wel eens interessant om te verkennen, maar voorlopig ga ik me eerst op de basis toeleggen :) Iig wel leuke tool om in te verdiepen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Inmiddels ook wat Z-wave modules toegevoegd en getest.
Wat heb je van rolluik system ?
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik ben overgestapt op Openhab omdat zij als enige een koppeling hebben met Niko Home Control
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik ben afgestapt van Niko Home Control omdat ze enkel koppeling hadden met Niko Afbeelding (en inmiddels ook OpenHab maar nog beperkt dacht ik). In principe is het dan ook te porten naar HA. Ik had eerst eigenlijk Domoticz op het oog, en hoewel ze op sommige zaken zeker voor staan (automations maken met drag en drop, visuele map van het zwave netwerk) ziet het er erg 1998 uit, en mobiel onbruikbaar zonder bepaalde plugins/skins.

Als rolluik modules gebruik ik de roller shutter modules van Fibaro. Omdat ik ze bij mij centraal schakel ben ik voor die van ZwaveCenter gegaan. Die passen op een din rail en zijn degelijker dan dat ik zelf zo iets in elkaar zou prutsen.

Het nadeel van HA, en ik ben er nog niet uit hoe ik het oplos, hij toont elke module 2 keer van verlichting, en slechts 1 van de twee werkt. Maar dat is wel te verbergen normaal.
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 maa 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 34 keer

De api van Niko Home Control is idd niet public, maar wel makkelijk te vinden. Via sniffen van netwerk verkeer NHC app en anders google (OpenHab implementatie). Ik gebruik nu al 2 jaar domoticz met Niko Home Control hardware pluging, maar nooit geplushed naar officële build.

Het default theme van domoticz ziet er idd nogal ouderwets uit, maar kan je ook aanpassen.
Op mobile gebruik ik gewoon de domoticz app die sinds een jaar beschikbaar is.

Nu, ik ben ook niet helemaal tevreden van domoticz, daarom hier ook aan het meevolgen :)
Vooral de netwerk discovery van HA is wel tof en het is ook wel makkelijker om een nieuwe module / plugin toe te voegen.

Is al iemand bezig om NHC in HA te krijgen?
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive / Reverb G2 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

NHC staat er wel info online voor in OpenHab. Wie wat kan programmeren (of na een vraag op de Home Assistant forums zijn er wast ook wel die er mee aan de slag gaan, elke update voegen ze redelijk wat platformen toe).

Gisteren nog wat aan de configuratie zitten prutsen om het overzichtelijker te maken? Dat lukt wel redelijk. Enkel die sensoren in die cirkels wil ik op een andere manier weergeven (want last-boot bvb is niet leesbaar bvb en zo heb ik er nog wel een paar die ik er op wil zwieren). Tof om mee te spelen in de vrije tijd wel, maar een t draait wil ik er niet te veel meer aan komen :p.
Bijlagen
Grembergen.png
Verdieping.png
Gelijkvloers.png
PieterVO
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jun 2017, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 53 keer

Tip voor Home Assistant is Alexa! Sinds December kan je de Amazon Dot en Echo ook in Belgë bestellen :-D.
Je moet wel bereid zijn om Engels te praten.

Ik heb het momenteel geïntegreerd door gebruik te maken van AppDaemon (met nginx) binnenin Home Assistant. Door AppDaemon te gebruiken kan je echt alles integreren wat je maar wil ;).

Ik heb ook een flash-briefing skill gemaakt voor Alexa die het laatste uur journaal van op de radio afspeelt (vrt+ nieuws). Indien iemand geïnteresseerd is mag je mij altijd een bericht sturen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Voice controll in het Engels is geen probleem hier. Met Alexa heb ik nog geen ervaring, er staat in de interface wel een microfoon maar als ik daar op klik hoort het niks. Daar heb ik verder nog niet naar gezocht, zou het wel later willen gebruiken maar de basis wil ik eerst af hebben voor ik verhuis :p.
Home Assistant Microfoon.png
Het nadeel van Alexa lijkt mij dat het niet op Android beschikbaar is, of vergis ik mij? Jammer dat er geen Cortana integratie is, die draait op men pc, men Xbox, als ik wil op men gsm ook :D. Google Assistant gebruik ik al wat op de gsm, maar ik vond Cortana beter werken op Windows Phone vroeger. Met Siri geen ervaring. Misschien binnenkort dan maar eens een dot aanschaffen om wat te experimenteren, of eerst met Google Assistant aan de slag gezien ik dan gratis met de gsm al aan de slag kan :).
PieterVO schreef:Ik heb het momenteel geïntegreerd door gebruik te maken van AppDaemon (met nginx) binnenin Home Assistant. Door AppDaemon te gebruiken kan je echt alles integreren wat je maar wil ;).
Ah, iemand met wat meer doorgedreven ervaring binnen HA dus, das goed om te weten :D
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”