Home assistant

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

MClaeys schreef:Momenteel ben ik op zoek naar een camera deurbel waar ik de camera ook van op men dashboard kan zetten.
Van Doorbird (link naar hub en camera component) kan ik zeggen dat het bijzonder goed werkt. Live feed + foto van laatste persoon die aangebeld heeft. Maar er zijn er wel meerdere. Ff op het forum zoeken of kijken onder de camera componenten waar ze tussen zouden moeten staan (net als gewone ip cams uiteraard).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Doorbird werkt met Fritzbox, das wel extra handig, ik kende het merk nog niet. Eens zien hoe het zit met de gong, want ik heb geen kabels liggen voor een bekabelde gong te hangen. En eens wat inlezen rond de connectiviteit, want ik ben voor een bel wat huiverig voor dat cloud gedoe dat na een paar jaar stopt, dan word het een dure baksteen :).
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

MClaeys schreef:want ik ben voor een bel wat huiverig voor dat cloud gedoe dat na een paar jaar stopt, dan word het een dure baksteen :).
Igv Doorbird dan inderdaad wel een heel dure baksteen :)

Ivm de gong, je kan die ook via Wifi aansluiten geloof ik (heb zelf een netwerkkabel getrokken en wordt zo via PoE gevoed).
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb een goedkope ALDI draadloze deurbel, werkt op 433MHz. Wordt opgepikt door m'n RFLink, en ik trigger dan een python script om via een aangesloten webcam een foto te nemen en dat naar mezelf te mailen ;)

Niks cloud, werkt ook, en als mijn deurbel kapot gaat koop ik een andere...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik heb een 433Mhz deurbel maar ik krijg ze niet aan men systeem gekoppeld (misschien nog eens verder naar zoeken). Men server staat in een ruimte naast de voordeur dus webcam zou ook nog wel kunnen werken dan inderdaad :). Geen slechte piste :).
horaasje
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2018, 15:10

MClaeys schreef:Home Assistant en Ubiquity gaan wat dichter bij elkaar staan: https://www.home-assistant.io/blog/2018 ... assistant/
Heb sindskort ook een UniFi PoE+ switch en wat AP's, zou willen uitbreiden naar outdoor AP en enkele beveiligings camera's.
Maar nu lees ik net, en ondervind ik zelf, dat het onmogelijk is om op die switch poorten beveiliging te zetten!
Dus basic geen switch port security adhv. MAC adres ...
Het alternatief wat ze bieden is een RADIUS server opzetten (of dit door een USG te laten doen) en aan de switch poorten dit RADIUS profiel toe te kennen waarin dan de users in de vorm van MAC adressen staan. Vrij omslachtig en dan moet je nog zo'n security gateway kopen of zelf een RADIUS server opzetten thuis.

Wel goed om te horen dat ze bezig zijn met een samenwerking met Home Assistant.
Had graag voor mijn NHC wat meer connecties gehad met oa. Google Assistant bv., maar dat zou eraan komen.

Eens kijken wat mogelijk is via OpenHAB ..
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen heb ik volgende dingen al ermee uitgebouwd:
  • detectie van wie thuis is, afhankelijk daarvan bepaalde andere dingen sturen. Dit adhv bluetooth/wifi smartphones, smartwatches, laptops... (gezien ieder zijn materieel heeft is dit geen probleem)
  • koppeling met alarmsysteem voor uitlezen van sensoren/alarm en daar acties aan gekoppeld
  • bericht bij deurbel (voor 't geval je elders zit en 't niet gehoord hebt) - afhankelijk van of je thuis bent of niet krijg je iets anders ;)
  • automatisch aansturen van lampen (momenteel KaKu)
  • Aansturen van Logitech Harmony hub activities
  • koppeling vanuit de harmony hub naar emulated hue / emulated roku voor commando's te kunnen sturen vanuit de Harmony activities welke normaal niet supported zijn - dit is nog niet 100% in orde, maar gezien ik de hub pas sinds gisteren heb ;)
todo:
  • zigbee (eenmaal de module binnen is)
  • Uitlezen watermeter als ik ooit eens die adapter in orde heb
  • whatever else i can think of that is also useful
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hoe doe je de locatiedetectie? Ik wil dat gaan gebruiken om bvb automatisch alles uit te schakelen als iedereen uit huis is en er bvb een lamp vergeten is, maar wifi is in mijn ogen niet het meest betrouwbare, gsm's gaan al eens in "sleepmode" waardoor ze geen verbinding hebben met wifi.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Momenteel gebruik ik een mix:
- Unifi presence detection (is dus over wifi)
- bluetooth presence detection

De combinatie van de 2 geeft een goed beeld heb ik al willen merken.

Je kan evt ook eens kijken naar de android app Ariela, welke ook support heeft voor location.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ah, het is al even geleden dat ik voor een app had gekeken en ik vond ze altijd dik tegenvallen. Deze ziet er nog wel goed uit. Tnx voor de tip.
Bluetooth tracking wil ik ook nog wel bekijken achteraf, om in te stellen dat de rolluik niet open gaat als er nog iemand in de slaapkamer aanwezig is. Daar heb ik me nog niet in verdiept.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer


Voor wie Harmony Hub gebruikt op HA, niet updaten naar de laatste firmware.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

devilkin schreef:Ondertussen heb ik volgende dingen al ermee uitgebouwd:
  • koppeling met alarmsysteem voor uitlezen van sensoren/alarm en daar acties aan gekoppeld
hoe doe je de koppeling met het alarm, en welk alarm heb je als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

MClaeys schreef:
Voor wie Harmony Hub gebruikt op HA, niet updaten naar de laatste firmware.
Bedankt voor de heads-up! Ik overwoog een Harmony Elite + Hub (If I must) om mijn oude (maar nog zeer goed werkende) Harmony 1100 te vervangen en dan te koppelen aan een nog te bepalen automatisatiesysteem zoals HA. Maar denk niet dat ik tot de aanschaf overga dan.

[Rant]
Als ze local network control expres hebben geblokkeerd en alles via hun cloud moet of een andere big-brother cloud service (Google Home, Amazon Alexa, enz) dan sla ik het over. Ik ben die geforceerde moves naar 101 cloud-services en hardware-lockins kotsbeu.. Maar ik begrijp dat het voor Jan Modaal allemaal gemakkelijker is om zoveel mogelijk niet in eigen beheer te willen, en daar dan het geld zit om die fabrikanten/leveranciers zo lang mogelijk te laten overleven. But that's not me!

(sidenote: de Harmony 1100 moet ik eigenlijk ook al jaar en dag via een online connectie configureren, de set-up applicatie is basically een browser, (laatste app-update: 19 januari 2010 :D)
[/Rant]
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Op de blog van homeassistant is ook wat meer info verschenen hierover: https://www.home-assistant.io/blog/2018 ... local-api/

-Hopelijk gaat het over een foutje van logitech, ze blijven het opvolgen.
-Er is een 2e API voor lokale toegang die ze nu proberen werkend te krijgen.
-Je kan de oude firmware terugzetten en internettoegang blokkeren om het snel terug werkend te krijgen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen is al duidelijk dat Logitech dit niet gaat terugdraaien, en het onder het mom van een security fix verpakt wordt.

https://community.logitech.com/s/questi ... -fw-415206

Er is wel al een pull request ingediend voor home assistant om gebruik te maken in de toekomst van de websocket implementatie, dus het is nog niet dood.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Er zou een nieuwe firmware update verschenen zijn waarmee het weer zou werken :)
https://tweakers.net/nieuws/147196/harm ... stelt.html
https://www.home-assistant.io/blog/2018 ... local-api/
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Voor de geïnteresseerden, ik heb een custom sensor en bijhorende custom Lovelace card gemaakt voor De Lijn. Edit: nog erbij vergeten te vermelden dat het dus gaat om de realtime data voor haltes van De Lijn. Voor ons persoonlijk heeft dat veel nut omdat we vaak vergeten te checken wanneer er een tram naar het centrum aankomt en we die dan dikwijls net missen :) Nu hebben we met deze sensor dus altijd snel een overzicht zonder altijd de app van De Lijn te moeten checken.

Custom sensor code en details om de installeren kan je hier vinden: https://github.com/bollewolle/delijn-sensor
Custom card code en details om te installeren kan je hier vinden: https://github.com/bollewolle/delijn-card

De code maakt daarnaast gebruik van een package die ik gebouwd heb: https://github.com/bollewolle/pydelijn

Anyway, het is het eerste Python projectje dat ik maak (afgelopen jaar pas mee begonnen met leren) maar wel wel interessant om te maken. Vooral nuttig gebleken om naar de code van andere sensoren te kijken (zeker voor asyncio te leren). De card is in javascript geschreven waar ik minder bekend mee ben. Sowieso als er mensen zijn met meer kennis van eender welke talen, alle verbetering tips altijd welkom.

Hopelijk kan het nuttig blijven en als er vragen zijn laten jullie het maar weten.
Dirk.DC
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2019, 21:27
Locatie: Ninove

Geachte,
ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben op zoek naar iemand uit de streek rond Ninove die bereid zou zijn
mij wat verder te helpen met Raspberry Pi & Home assistant.
Electronica & Micro procesoren is altijd al mijn hobby geweest.
Programmeren in machine taal & assembler(M6809; ASM51) lukt dus wel.
Maar nu ik Raspberry Pi ontdek heb bots ik een beetje tegen een muur van
onbekenden zoals Python, Bash, Hassio & Home assistant.
Ondertussen heb ik mits veel zoeken toch al het één en ander met Raspberry
pi kunnen aan de praat krijgen.Weerstation (Infocenter vanop HitGub, Pimonori Pirate radio)

Momenteel heb ik Home Assistant op een RPI3+ geïnstalleerd. Daarop heb mists veel zoeken/uren 2 temperatuur sensoren OneWire + een Wifi schakelaar TP100 aangesloten en aan de praat gekregen. Nu probeer ik het VLC web interface van mijn Pimonori Pirate radio toe te voegen maar vind niet direct hoe. ik denk dat ik MQTT moet gebruiken maar wet het niet goed.

ik heb nog veel ideeën zoals
-mijn zelfgemaakte automatische thermostaat via RS232 te koppelen aan Home Assistant;
-zelf een Domotica systeem maken; momenteel werkt alles nog met drukknoppen als schakelaars en impuls schakelaars om de verlichting aan/uit te schakelen.

Het zou leuk zijn iemand uit de streek te vinden die bereid is mij soms wat
extra Sw uitleg te bezorgen om me weer een beetje verder op weg te helpen.

Bedankt op voorhand,
Dirk De Coppel
(54jaar)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Vanaf nu kunnen nieuwe gebruikers van NEST dit niet meer integreren in Home Assistant want NEST heeft deze optie afgesloten (dev accounts niet meer aan te maken): https://www.home-assistant.io/blog/2019 ... cess-data/ (mogelijk tijdelijk, ze zijn hun dev programma aan het aanpassen of zoiets).
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gisteren eens aan de slag gegaan met een Sonoff mini die ik ooit gepreorded had, maar nog niet geflasht met custom firmware (klein ding, iets moeilijker te solderen).
Ik werd helemaal blij toen ik las dat deze mini's een DIY mode hebben waardoor je ze kan flashen zonder te moeten solderen!
Dat ging (mits wat opzoekwerk en zwak gevloek, want echt heel makkelijk hebben ze het niet gemaakt) en er staat nu ESPHome.io op.

Het mini doosje zit achter een wandschakelaar met verklikkerlichtje voor een buitenspot. Wel heb ik wat elektrisch isolerende tape toegevoegd over de blote contacten, want dat leek me een risico.

De eerste automation was er direct een die de spot uitzet 5 minuten nadat hij is aangezet (met HA of via switch), zo voorkomen we dat hij maar weer eens blijft branden :)

Blij verrast van die mini, misschien nog eentje kopen voor het lampje aan de voordeur ;)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Uit nieuwsgierigheid: is er een reden waarom je EspHome verkiest boven tasmota ?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Omdat het (volgens hun eigen schrijven) sneller werkt en beter integreert met HA (geen MQTT middle man). Verder komt de syntax ook redelijk overeen en kan je alles makkelijk beheren vanuit HA.
Ik heb nooit Tasmota geprobeerd, maar esphome werkt gewoon zeer goed.

Guide
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ah, ok. Dat klopt inderdaad, naadloze integratie. Ik gebruik het meestal enkel voor custom projecten (bv garagepoort). En dan ook nog eens makkelijk deployen vanuit HA zelf.

Ik heb dit weekend alle buitenverlichting voorzien van sonoff basics icm tasmota. De tijdschakelaars die ik had waren stuk gegaan, en ik had nog wat sonoffs liggen. De standaardfunctionaliteit van Tasmota is top:
- timers
- triggers
- MQTT group topic (alle kerstverlichting uit met 1 commando)

Ik heb ze zelfs nog niet geintegreerd in HA, werken nu puur op timer :lol:
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Mmm iets te vroeg gejuicht, de Sonoff Mini is natuurlijk een enkelpolige schakelaar die een dubbelpolige vervangt. Gevolg is dat mijn LED spot ook als hij uit staat zeer zacht brandt. Misschien mijn bekabeling eens nakijken/meten dat er ergens fase en nuldraad een foute kleur gekregen hebben ofzo.
Even snel gezocht, maar zo'n dubbelpolige prefab compacte ESP8266 switches vind ik niet direct :( toch nog even verder naar zoeken, want dat draagt mijn voorkeur.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik denk dat alle 'schakelaars' voor achter bestaande schakelaars enkelpolig zijn ...
Mijn fibaro dimmers zijn dat volgens mij ook.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

NuKeM schreef:Mmm iets te vroeg gejuicht, de Sonoff Mini is natuurlijk een enkelpolige schakelaar die een dubbelpolige vervangt. Gevolg is dat mijn LED spot ook als hij uit staat zeer zacht brandt. Misschien mijn bekabeling eens nakijken/meten dat er ergens fase en nuldraad een foute kleur gekregen hebben ofzo.
Even snel gezocht, maar zo'n dubbelpolige prefab compacte ESP8266 switches vind ik niet direct :( toch nog even verder naar zoeken, want dat draagt mijn voorkeur.
is een shelly 2.5 soms een alternatief? men spreekt van 2 relais, dus dat zou misschien voor u in aanmerking kunnen komen?
https://shelly.cloud/shelly-25-wifi-sma ... utomation/
btw, check eens bij gelegenheid uw pm aub, thx
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

De Shelly 2.5 is hiervoor helaas niet geschikt (die deelt zijn voeding input met de andere inputs, die dus niet gescheiden zijn). Spijtig, want die shelly's kan je ook makkelijk flashen met esphome firmware.

Zelf iets maken met een tweepolig relais is niet zo moeilijk, maar het compact en afgeschermd krijgen is iets anders :(
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Overbruggingsweerstand steken.


Ik heb er zelf 3 in gebruik van Fibaro, omdat ik 3 led lampen had die bleven gloeien (Elektroboom heeft er ook een video van)

Edit:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

NuKeM schreef:Gevolg is dat mijn LED spot ook als hij uit staat zeer zacht brandt. Misschien mijn bekabeling eens nakijken/meten dat er ergens fase en nuldraad een foute kleur gekregen hebben ofzo.
Al iets gevonden? Veelal is het probleem dat de nuldraad onderbroken word door het contact ipv de fasedraad. Je sonof op de andere draad aansluiten zou dan kunnen helpen. Als je beide draden wil onderbreken kan je eventueel 2 sonnof mini's plaatsen die gestuurd worden met hetzelfde commando. Als je spotjes op 12V werken kan je eventueel een extra relais bijplaatsen die de nuldraad onderbreekt voor de spot.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Heeft er hier iemand ervaring met de Xiaomi BLE temperatuur en vochtigheid sensoren in combinatie met home assistant?

Dat is onder andere deze: https://www.banggood.com/Xiaomi-Mijia-B ... rehouse=CN
of dit e-ink type
https://www.banggood.com/Mijia-BT4_0-Wi ... rehouse=CN
of deze nieuwe e-ink versie van de eerste link
https://www.banggood.com/ClearGrass-Dig ... rehouse=CN

Ik heb er hier zo'n 3-tal in gebruik van de eerste generatie en gebruikte tot kort daarvoor de standaard HA integratie, namelijk deze:
https://www.home-assistant.io/integrations/mitemp_bt/

Hét grote probleem is dat de bluetooth communicatie helemaal niet 24/7 actief blijft, en de sensoren @random de bluetooth communicatie verliezen

Er werden in dit topic (https://community.home-assistant.io/t/x ... /43568/225) veel wijzigingen aan de originele integratie aangebracht, en veel mensen hebben dit uitgetest, maar eigenlijk altijd zonder concreet resultaat.
Maar, uiteindelijk dankzij de inzet van user "Magalex" (Aleksey Makarenko) is men in voornoemd topic een paar weken geleden tot een goede oplossing gekomen, namelijk rond 21 november, deze, via o.a. de installatie en configuratie van de custom component 'HACS', zie hier
https://github.com/custom-components/sensor.mitemp_bt

Ik probeer dat nu in de praktijk te brengen in mijn HA, maar ik geraak er helemaal niet uit als ik de stappen volg...
Is er soms iemand die dit ook gevolgd heeft/en dergelijke BLE sensoren van Xiaomi in gebruik heeft in combinatie met HA die wél 24/7 blijven werken?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Bij welke stap loop je vast?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

dag MaT, bedankt voor uw reactie

HACS is blijkbaar geïnstalleerd, hoewel ik bij het aanvragen van het token niet expliciet 'HACS' ingevuld had, maar gewoon 'hassio_bt" of iets in die aard.
Ik zie bij integraties/geconfigureerd dus Hacs staan, maar als ik daar op klik krijg ik een 'entiteit zonder apparaten'...
Foutcode na heropstart bij config validation is deze:
Invalid config for [sensor.mitemp_bt]: [rounding] is an invalid option for [sensor.mitemp_bt]. Check: sensor.mitemp_bt->rounding. (See /config/configuration.yaml, line 34). Please check the docs at https://home-assistant.io/integrations/mitemp_bt/
Ik meen nochtans alle sporen manueel verwijderd te hebben van de vorige mitemp bt
Wat zou ik fout gedaan hebben? Bedankt voor uw hulp!

edit: ook nog even vermelden dat ik HASSio heb, dus stappen 1 en 2 van de link (not needed on HASSio) heb ik niet moeten volgen.
edit 2:de link die door HA hierboven in de foutmelding aangegeven wordt, die leidt naar de vorige/oude/niet correct werkende manier!
(die had ik initieel lopen en dat werkte, maar de BT connectie valt @random weg: kan soms al binnen enkele uren zijn, maar ook dagen...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Ik wil graag meedenken, maar weet dat ik zelf HACS niet geïnstalleerd heb en evenmin ben ik in het bezit van die xiaomi sensoren.

Token naam dat niet HACS noemt is geen probleem, dat is maar de naam in Github zodat je weet waarvoor het dient, het is het token zelf dat belangrijk is.

Heb je de laatste stappen gevolgd bij het installeren van HACS? Waar je 'entiteit zonder apparaat' krijgt moet je nog een stapje verder gaan zoals hier beschreven: https://hacs.xyz/docs/configuration/opt ... ght-corner

Het geklaag over je config betekend waarschijnlijk wel iets. Wat heb je staan op lijn 34 van je configuration.yaml?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

Bedankt MaT om mee te willen denken.
Dus als ik het goed begrijp heb ik nog een stap vergeten, namelijk 'Configure HACS with YAML', dus wellicht in de configuration.yaml nog in te voegen.
zoals het voorbeeld laat zien in de link die je opgaf
hacs:
token: d73jds8f73jkr9d8sufv2br8sd9fy92nr9f80u23r97fhse (Don't copy+paste this token, create your own: dus het mijne hierin vermelden)
plus eventuele opties zoals in de link beschreven.

Ik ga dat er allemaal eens ingooien, THX !
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

MaT schreef:
NuKeM schreef:Gevolg is dat mijn LED spot ook als hij uit staat zeer zacht brandt. Misschien mijn bekabeling eens nakijken/meten dat er ergens fase en nuldraad een foute kleur gekregen hebben ofzo.
Al iets gevonden? Veelal is het probleem dat de nuldraad onderbroken word door het contact ipv de fasedraad. Je sonof op de andere draad aansluiten zou dan kunnen helpen. Als je beide draden wil onderbreken kan je eventueel 2 sonnof mini's plaatsen die gestuurd worden met hetzelfde commando. Als je spotjes op 12V werken kan je eventueel een extra relais bijplaatsen die de nuldraad onderbreekt voor de spot.
Ik heb de Sonoff mini verwijderd en ga een andere oplossing zoeken. Bij het verwijderen viel al op dat één van de kabels los was gekomen (erg korte klemingangen op de Sonoff...) en hij voelde warm aan (daar kan ik nog mee leven), het boezemt al bij al me geen vertrouwen in op vlak van veiligheid.
Als ik de spanning meet tussen L en aarde en N en aarde kom ik op hetzelfde uit (iets van een 130V), dus het zou denk ik niet echt uitmaken of ik ze wissel of niet (denk ik, heb me nog niet echt ingewerkt in dit onderwerp).
Een overbruggingsweerstand is een mogelijke oplossing en zou eigenlijk aanwezig moeten geweest zijn in de lamp zelf. Maar, ik heb geen zin (zoals hierboven gezegd) nog een veiligheidsrisico (extra draad op al krappe klem) toe te voegen aan de schakeling op de Sonoff.
Ik denk dat ik de LED-spot zal vervangen door een Hue spot ofzo. Veel meer geld, maar ook gemak en zekerheid.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dan klopt er toch iets niet aan je installatie of de manier waarop je gemeten hebt hoor. Tussen L en aarde moet je 230V hebben en tussen N een aarde 0V.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Het kan zijn dat op het installatieadres van NuKeM nog een oud elektrisch net ligt (met 110V tussen L en N || 220V tussen L1 en L2).
De N komt dan niet toe op een 220V stopcontact.
Je meet 110V tussen de contactpunten (L1 en L2) en aarde.

Ooit in een appartement geleeft waar bovenstaand het geval was.
Exacte waarden ontsnappen me op dit ogenblik.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk ook dat er hier iets niet 'standaard' is (lees 'oud') in de wijktransfokast. Waarschijnlijk zitten we met een 130V fasespanning en 230V lijnspanning... Niet veel aan te doen als ze me dan een niet geaarde N geven, buiten dan zelf een transformator zetten en daaraan de secundaire aarden...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen eens de moeite gedaan om alle automatisaties om te zetten naar Node-Red.

Wat een verademing... ;) en er gelijk nog een paar extra's in gezwierd.

Iemand trouwens een idee hoe ik makkelijkst zou kunnen detecteren dat er post in de brievenbus zit? Ik dacht met een onderbreking van een laser, maar dat lijkt me dan weer enorm powerhungry (brievenbus staat niet aan het huis)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Als het voldoende is om te detecteren dat het klepje opengaat, zijn er al tal van projectjes te vinden op youtube of de community.
Als je echt wil detecteren of er echt inhoud aanwezig is in de brievenbus word het een ander paar mouwen. Dat is blijkbaar nog niet veel voorgedaan.
Ik heb zelf wel eens nagedacht of zo'n systeem en mij lijkt het beste om in dat geval een soort IR gordijn te maken. Ja IR leds en lasers verbruiken veel stroom, maar je hoeft niet perse continu te proberen detecteren. Je kan bijvoorbeeld elke 5 a 10 minuten eens checken en je harware dan in deep sleep laten gaan (ik dacht aan een esp8266 gebaseerde microcontroller). Eventueel een zonnepaneeltje en laadcircuit monteren om de batterij bij te laden overdag.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”