Warmtepomp in home assistant?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
flimofly
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Ik ben een huis aan het verbouwen en daarin wordt ook domotica voorzien.

Ik merk nu echter dat de bestelde warmtepomp, een Thermia Atlas (geothermie), niet echt makkelijk aan te sturen is vanuit Home Assistant (of de Niko Home Controller). Er is wel een online platform dat je toelaat om vanop afstand je verwarming aan te zetten en de curve aan te passen maar er zijn voor zover ik kan zien alleen nog maar DIY oplossingen (GitHub) om dit te integreren in een slim systeem.

Zijn er hier mensen met een Thermia wp die hier ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een custom component toevoegen hoeft toch ook niet zo moeilijk te zijn?
Deze? https://github.com/CJNE/thermiagenesis

Verder lees ik daar Modbus TCP, je vindt vast wel ergens een datasheet waar de adressen in staan, vermoedelijk kan je daar ook wel mee aan de slag.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
flimofly
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Begrijp ik het goed dat je dan nog zelf in YAML o.i.d. aan de slag om bijvoorbeeld je wp een graad hoger te zetten wanneer je zonnepanelen boven een bepaalde opbrengst gaan?

Om een of andere reden dacht ik dat zoiets tegenwoordig al standaard ingebouwd zat.
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Ik zet de warmtepomp aan in oktober en weer uit in april. Is daarvoor domotica nodig? Soms is dat overkill en dit is een heel goed voorbeeld daarvan. Vandaar ook dat dat soort interfaces niet echt bestaan (of met een heel hoog hobby-gehalte).
flimofly
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

luukske schreef:Ik zet de warmtepomp aan in oktober en weer uit in april. Is daarvoor domotica nodig? Soms is dat overkill en dit is een heel goed voorbeeld daarvan. Vandaar ook dat dat soort interfaces niet echt bestaan (of met een heel hoog hobby-gehalte).
Ha, dat was idd mijn tweede vraag. Misschien reageert die wp zo traag dat aansturen weinig zin heeft. Tegelijk zou ik denken dat er toch mogelijkheden zijn, o.m. met weersvoorspellingen: als er vriestemperaturen worden voorspeld een graad hoger gaan bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

flimofly schreef:Begrijp ik het goed dat je dan nog zelf in YAML o.i.d. aan de slag om bijvoorbeeld je wp een graad hoger te zetten wanneer je zonnepanelen boven een bepaalde opbrengst gaan?
Nee, te beheren via gui, je moet zelfs niet in de yaml bezig zijn voor zover ik begrijp dus geen idee van waar je dat haalt.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik lees dat het hier over een Thermia Atlas gaat. Die heb ik hier ook staan, maar aansturing is niet mogelijk buiten de app om. Maar waarom ik reageer: heb je ook geen passieve koeling bij deze WP? Wij wel en daarmee kan die nooit uitgeschakeld worden.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Iets toevoegen in HA hoeft niet perse om te automatiseren natuurlijk, het kan ook gewoon voor visualiseren van zaken op 1 plaats.
Geen idee wat je uit die pomp kunt trekken van data, dus geen idee hoe nuttig het in dit geval is.
flimofly
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Vaganzza schreef:Ik lees dat het hier over een Thermia Atlas gaat. Die heb ik hier ook staan, maar aansturing is niet mogelijk buiten de app om. Maar waarom ik reageer: heb je ook geen passieve koeling bij deze WP? Wij wel en daarmee kan die nooit uitgeschakeld worden.
Klopt dat is bij ons ook zo. Maar ik wil ze niet uitzetten, ben zoals @MClaeys al aangeeft in de eerste plaats geïnteresseerd in alles binnen HA te brengen in plaats van in verschillende apps.

In tweede instantie had ik in gedachten om de WP hoger te zetten op basis van voorspelde temperatuur of overproductie zonnepanelen. Dit lijkt precies echter niet echt een dingetje dat mensen doen, of vergis ik mij nu?

Ik zie na nog wat meer research dat er wel iets bestaat voor (sommige modellen van) Thermia WP:
- kit van ThermIQ (hardware en software bridge)
- Thermia integratie in HA
- Iemand heeft een Python API voor Thermia Online ontwikkeld

Zelfs de eerste, met hardware module à 140 EUR, lijkt toch nog eerder een hobby project te zijn waarbij je de thermostaat misleidt maar waarbij de ontwikkelaars zelf lijken toe te geven dat ze niet echt goed weten hoe zo'n WP precies werkt :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

flimofly schreef: Ha, dat was idd mijn tweede vraag. Misschien reageert die wp zo traag dat aansturen weinig zin heeft. Tegelijk zou ik denken dat er toch mogelijkheden zijn, o.m. met weersvoorspellingen: als er vriestemperaturen worden voorspeld een graad hoger gaan bijvoorbeeld.
Dat is toch de functie van je buitenvoeler?
In een nieuwbouw met optimale isolatie en een WP met als bron een diepteboring ben je toch ook veel minder afhankelijk van externe weersomstandigheden.

Hier staat de WP (L/W, dus niet eens een diepteboring) in de wonng (een renovatieproject dus niet eens nieuwbouw met optimale isolatiegraad) alle seizoenen 24/7 aan. De warmtevraag is altijd gelijk (het heeft men een WP geen zin om aan nachtverlaging te doen) en wordt bepaald door de stookcurve ism de buitenvoeler. In het stookseizoen is er nu ook weer niet zoveel zon op overschot (en zeker niet op basis van een geautomatiseerde api weersvoorspeller) dat je de leefruimte extra warm moet gaan stoken en al helemaal niet met de combinatie WP/VVW. Die laatste reageert veel te traag.

Een sturing op basis van zonneproductie heeft alleen veel zin bij een weerstandsverwarming voor SWW (en dan kan je je afvragen of in een moderne woning zo'n toestel nog zin heeft) want deze kan werken volgens het aan/uit principe. Een WP werkt niet volgens het aan/uit principe. Die werkt efficiënter door zo lang mogelijk op een zo laag mogelijk vermogen te draaien en met zo weinig mogelijk stop/start cycli.
Het zou ook kunnen werken in een passiefhuis met alleen weerstandsverwarming als hulpverwarming. Maar in dat geval heb je ook geen WP meer nodig.

Wanneer het alleen de bedoeling is om de data van de WP uit te lezen kan je even goed een smartautomaat (Shelly en dergelijke) op de kring(en) van de WP plaatsen.
Sol Invictus!
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Vaganzza schreef:Ik lees dat het hier over een Thermia Atlas gaat. Die heb ik hier ook staan, maar aansturing is niet mogelijk buiten de app om. Maar waarom ik reageer: heb je ook geen passieve koeling bij deze WP? Wij wel en daarmee kan die nooit uitgeschakeld worden.
Lichtjes offtopic, maar wat is je ervaring daarmee? We overwegen het ook voor onze nieuwbouw. Waarom heb je ervoor gekozen ipv bv airco?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

De vrouw haar sinussen verdragen geen airco, ook in de auto niet omdat dit te droge lucht is.

Bovendien verbruikt die passieve koeling amper energie. En ja, dat werkt meer dan prima. Tijdens een week 40° hadden wij elke morgen mooi 22° en dat liep dan in de dag op tot zo'n 24°. Heel aangenaam dus. Ik moet wel zeggen dat wij overal screens hebben en dat die dicht waren. En eerlijk gezegd zijn die screens de grootste blockers van de zon en bijgevolg ook de warmte. De passieve koeling doet de rest.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vaganzza schreef:De vrouw haar sinussen verdragen geen airco, ook in de auto niet omdat dit te droge lucht is.

Bovendien verbruikt die passieve koeling amper energie. En ja, dat werkt meer dan prima. Tijdens een week 40° hadden wij elke morgen mooi 22° en dat liep dan in de dag op tot zo'n 24°. Heel aangenaam dus. Ik moet wel zeggen dat wij overal screens hebben en dat die dicht waren. En eerlijk gezegd zijn die screens de grootste blockers van de zon en bijgevolg ook de warmte. De passieve koeling doet de rest.
Maar je luchtvochtigheid gaat omhoog, waardoor het ook warmer aanvoelt...
Temperatuur zegt niet alles qua gevoelstemperatuur helaas.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Het was hier heel aangenaam in die periode (anders ook hoor). Iedereen die hier kwam was jaloers op de temperatuur binnen. Dus de gevoelstemperatuur zat meer dan ok.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Mee
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 dec 2005, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Ondertussen al een oplossing gevonden flimofly? Ik heb ook een Thermia warmtepomp en heb ze via deze integratie volledig in HomeAssistant gekregen. Inclusief mooie thermostaten (vloerverwarming en sanitair warm water) en dergelijke (300 entitities! Niet allemaal nuttig en werkend natuurlijk).

Wij hebben ook vloerkoeling en dit werkt heel goed, we hebben wel heel het huis (inclusief zolderkamers) voorzien van vloerverwarming met het oog op maximale koeling. Vochtigheid in huis is inderdaad wel een issue, ik heb voor de 'vochtigste' momenten een ontvochtiger gekocht die het net goed houdt in huis.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4864
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

...
Sol Invictus!
Stef25
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2022, 11:30

Wij zijn momenteel aan het bouwen en hebben een thermia calibra cool (met diepteboring) besteld.
Later ga ik ook home assistant installeren op een tablet die ik dan aan de muur hang.
Hebben jullie een voorbeeld van een dashboard met thermia?
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Ik dacht dat thermia amper tot geen aansturingsmogelijkheden met HA had...
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”