Slimme meter uitlezen (P1)

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

bruma schreef:@tom35

En wat moet die software voor je doen?
En is dat dan hetzelfde als wat die voor mij moet doen?
Gisteren, vandaag, morgen, volgde (5) jaar?
En wil jij voor mijn toepassing meebetalen en ik voor de uwe?
En welke partij schrijft de software en waarom mag ik dat niet of kan ik niet kiezen wie of wat te gebruiken. En wat met Jan met de pet die zelfs de klok nog niet weet hangen laat staan dat hij nog een klepel moet zoeken.
Ze hebben de weg open gelaten dat je kan kiezen naar functionaliteit van diverse aanbieders maar ook naar DYIers

En als we even kijken naar Oostenrijk
Mensen met een thuisbatterijsystemen kunnen een deel ervan ter beschikking stellen van hun leverancier en worden daarvoor vergoed mét een koppelingsdoos van hun leverancier.

Wat makkelijk om fluvius zo carte blanche te geven. Het doel van de slimme meters is dat ons piekverbruik omlaag gaat of anders gezegd dat de kabels minder belast worden. Dat is dus niet mogelijk met dit kreng, sorry anders kan je dat niet noemen. Als fluvius en VREG het capaciteitstarief gaan invoeren met 50€/kw/maand dat je er over gaat gaan er veel mensen schrikken wat bepaalde toestellzn op korte termijn verbruiken en pas een jaar na datum de pandoering krijgen.. Niet iedereen is een pc nerd die data uit dat kreng gaat halen. Daarnaast kan je dat pas x tijd na datum uithalen en wie gaat daar mee bezig zijn wat hij eergisteren om 1300-1315 allemaal gedaan heeft.. . De minste functionaliteit die fluvius zou moeten voorzien is zorgen dat er een live waarschuwing komt op gsm via sms of mail dat als je nog x minuten aan dit verbruik blijft doorgaan je 50e aan je broek hebt of zelfs meer. Dat kan simpel maar dat kost hun geld omdat de burger zijn patroon niet snel aanpast en hun aandeelhouders veeel geld nodig hebben.dat zouden ze echt aantonen dat het hun te doen is om het net niet te zwaar te belasten.. Echter zonder investeren van honderden euro's en dure abbos kan je dat vergeten tenzij je een pc nerd bent waar 90% vd bevolking niet toe behoort. Dus neen die slimme meter is gewoon een toestel dat een extra belasting verantwoord en de rest is blabla.. Je moet je ev met een batterij van 75kw die voor de helft leeg is is op een deftige manier proberen op te laden zonder 100e extra capaciteitstarief te moeten betalen die maand...

Tom
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

tom35 schreef:Wat makkelijk om fluvius zo carte blanche te geven. Het doel van de slimme meters is dat ons piekverbruik omlaag gaat of anders gezegd dat de kabels minder belast worden. Dat is dus niet mogelijk met dit kreng, sorry anders kan je dat niet noemen. Als fluvius en VREG het capaciteitstarief gaan invoeren met 50€/kw/maand dat je er over gaat gaan er veel mensen schrikken wat bepaalde toestellzn op korte termijn verbruiken en pas een jaar na datum de pandoering krijgen.. Niet iedereen is een pc nerd die data uit dat kreng gaat halen. Daarnaast kan je dat pas x tijd na datum uithalen en wie gaat daar mee bezig zijn wat hij eergisteren om 1300-1315 allemaal gedaan heeft.. . De minste functionaliteit die fluvius zou moeten voorzien is zorgen dat er een live waarschuwing komt op gsm via sms of mail dat als je nog x minuten aan dit verbruik blijft doorgaan je 50e aan je broek hebt of zelfs meer. Dat kan simpel maar dat kost hun geld omdat de burger zijn patroon niet snel aanpast en hun aandeelhouders veeel geld nodig hebben.dat zouden ze echt aantonen dat het hun te doen is om het net niet te zwaar te belasten.. Echter zonder investeren van honderden euro's en dure abbos kan je dat vergeten tenzij je een pc nerd bent waar 90% vd bevolking niet toe behoort. Dus neen die slimme meter is gewoon een toestel dat een extra belasting verantwoord en de rest is blabla.. Je moet je ev met een batterij van 75kw die voor de helft leeg is is op een deftige manier proberen op te laden zonder 100e extra capaciteitstarief te moeten betalen die maand...

Tom
Velen weten nog niet eens wat een watt of kilowattuur wil zeggen... dus jij denkt dat daar een markt voor is?
Heb jij al aan de wagens gezien nu de benzineprijs aan recordhoogte staat?
Ach het water moet bij velen al aan de lippen staan alvorens comfort en luxe opgegeven wordt, een spaarcentje voor de oude dag, dat zien ze dan weer wel zeker :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Mensen hebben nog altijd het opzet van slimme toestellen niet voldoende door. Het zijn de verkopers van slimme toestellen die slim zijn, de kopers zijn veeleer aan de domme kant :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:slimme toestellen
Welke slimme toestellen... ik heb ze nog niet gezien hoor.

Het is niet omdat een meter nu digitaal is en z'n data kan doorsturen dat hij plots "slim" is :nono:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

DarkV schreef:
Dizzy schreef:slimme toestellen
Welke slimme toestellen... ik heb ze nog niet gezien hoor.

Het is niet omdat een meter nu digitaal is en z'n data kan doorsturen dat hij plots "slim" is :nono:
Exact wat ik bedoel, die term wordt te pas en vooral te onpas gebruikt. We hebben niet eens een slimme minister :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

honda4life schreef:
tom35 schreef:Wat makkelijk om fluvius zo carte blanche te geven. Het doel van de slimme meters is dat ons piekverbruik omlaag gaat of anders gezegd dat de kabels minder belast worden. Dat is dus niet mogelijk met dit kreng, sorry anders kan je dat niet noemen. Als fluvius en VREG het capaciteitstarief gaan invoeren met 50€/kw/maand dat je er over gaat gaan er veel mensen schrikken wat bepaalde toestellzn op korte termijn verbruiken en pas een jaar na datum de pandoering krijgen.. Niet iedereen is een pc nerd die data uit dat kreng gaat halen. Daarnaast kan je dat pas x tijd na datum uithalen en wie gaat daar mee bezig zijn wat hij eergisteren om 1300-1315 allemaal gedaan heeft.. . De minste functionaliteit die fluvius zou moeten voorzien is zorgen dat er een live waarschuwing komt op gsm via sms of mail dat als je nog x minuten aan dit verbruik blijft doorgaan je 50e aan je broek hebt of zelfs meer. Dat kan simpel maar dat kost hun geld omdat de burger zijn patroon niet snel aanpast en hun aandeelhouders veeel geld nodig hebben.dat zouden ze echt aantonen dat het hun te doen is om het net niet te zwaar te belasten.. Echter zonder investeren van honderden euro's en dure abbos kan je dat vergeten tenzij je een pc nerd bent waar 90% vd bevolking niet toe behoort. Dus neen die slimme meter is gewoon een toestel dat een extra belasting verantwoord en de rest is blabla.. Je moet je ev met een batterij van 75kw die voor de helft leeg is is op een deftige manier proberen op te laden zonder 100e extra capaciteitstarief te moeten betalen die maand...

Tom
Velen weten nog niet eens wat een watt of kilowattuur wil zeggen... dus jij denkt dat daar een markt voor is?
Heb jij al aan de wagens gezien nu de benzineprijs aan recordhoogte staat?
Ach het water moet bij velen al aan de lippen staan alvorens comfort en luxe opgegeven wordt, een spaarcentje voor de oude dag, dat zien ze dan weer wel zeker :wink:
Vandaar dat ik ook zeg een eenvoudige app er bij te leveren die preventief aangeeft dat je een bepaalde grens gaat overschrijden en die maand 50, 100,150e gaat meer moeten betalen.. Zoals die nu geleverd wordt gaat dit een pure melkkoe zijn waar velen 600-1200euro per jaar extra gaan moeten betalen dat pas vaststellen wanneer het te laat is en niet begrijpen wat ze er aan doen.. Dit is zoals het principe van de lez... Je wagen mag er niet in als hij milieu onvriendelijk is maar als je betaald is dat ineens geen probleem meer..

Tom
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

tom35 schreef:Als fluvius en VREG het capaciteitstarief gaan invoeren met 50€/kw/maand
Is dat bedrag een feit of gewoon een wilde gok ?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

In hun initiële video was er sprake van 38€
Dit bleek bedragen te zijn excl. BTW om zo weinig mogelijk reacties te krijgen op prijs (ook al zijn ze verplicht om incl BTW te communiceren naar de particulier)
Zo zijn de bedragen van 50€ naar boven gekomen

Als je de simulatie uitvoert en rekent dan kom je afgerond op 56€ uit

Zelf reken ik met 60€ en gezien het herberekend wordt per maand is dit dan 5€/kW dat je boven de 2,5kW piek uitkomt
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb ergens tarieven zien passeren per dnb en die lagen zelfs nog hoger dan die 50e..ondertussen zou ook al gemeld zijn dat wie begin 2022 een digitale meter heeft maximaal het dubbele aan nettarieven gaat moeten betalen tov wat hij daarvoor betaald heeft.
Die slimme meter heeft zonder investering van honderden euro's en een need thuis die met al die spullen overweg kan alleen maar tot doel de burger veel geld uit zijn zakken te halen. Als de mensen niet alle maanden op het fluvius portaal gaa checken zouden ze wel is snel een extra factuur van 1200e of meer voorgeschoteld krijgen.. Dat capaciteitstarief is de doodsteek voor de slimme meter.. De enige manier hoe je dat gaat kunnen ontwijken is het zwaar investeren in batterijen die je zogenaamde met een ontwijken van belasting kan terug verdienen tot er teveel dit ontwijken en er een belasting komt omdat die milieu onvriendelijk zijn en er niemand aan gedacht heeft dat die na 10-15j moeten gerecycleerd worden.. Weet je wel dat riedeltje bij zonnepanelen..
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat je verschillende tarieven zou gezien hebben kan (zal) kloppen want het capaciteitstarief is er eentje per DNB. De eeuwige discussie waarom Gaselwest de duurste is in druk bewoond gebied ten opzichte van een andere die in hetzelfde dorp en het platte land zijn werkgebied heeft.

Het capaciteitstarief bestaat uit een vast deel afh van uw piek/15min maar ook uit een variabel deel per kWh. Dit deel is lager indien je een DM hebt dan dat je nog een TT hebt.

En er is een max heffing bepaald voor alle netkosten samen

Dus wie nog een analoge meter (TT) heeft zal per kWh meer capaciteitskosten hebben dan wie een DM heeft plus dat er nog prosumententarief is indien hij/zij PV's hebben.
KKS
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2021, 19:49

dupondje schreef:Ik gebruik Home Assistant om meter uit te lezen.
Zal vanaf volgende Home Assistant volledig correct werken voor de belgische slimme meter.
Hey Dupondje, kan je aangeven hoe je dit hebt klaargespeeld?
Ik heb een Rapsberry Pi met Home Assistant rechtstreeks verbonden met een P1 kabel naar de P1 van m'n Belgische digitale meter.
Bij het toevoegen van een "DSMR Slimme meter" in Home Assitant wordt er (na keuze DSMR 5B) gevraagd naar:
Selecteer apparaat
  • /dev/ttyUSB0 - FT232R USB UART - FT232R USB UART, s/n: AB0MLLYG - FTDI
    /dev/ttyAMA0 - ttyAMA0, s/n: n/a
    Enter Manually
Geen idee wat ik hier moet ingeven..., niets lijkt te werken
Laatst gewijzigd door KKS 26 dec 2021, 09:38, in totaal 1 gewijzigd.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Boys,

Bij mij kwamen ze langs om een slimme meter te plaatsen voor elek en gas maar mijn gas aansluiting is heel oud en dat moest een ander team doen. Dus nog een maand wachten.
Nu die kerel vroeg me of ik nacht en dag tarief wilde, met een digitale meter kan ik dat kiezen en is het gratis aan te sluiten.
Ik heb nu enkelvoudig. Zit daar een catch achter ?

Voor mijn elek en gas uit te meten in mijn home assistant. Is er ergens een draadloze ( wifi, zigbee, zwave ) module die ik kan koppelen ? Met vaste kabel gaat niet lukken.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

yaris schreef:Boys,

Bij mij kwamen ze langs om een slimme meter te plaatsen voor elek en gas maar mijn gas aansluiting is heel oud en dat moest een ander team doen. Dus nog een maand wachten.
Nu die kerel vroeg me of ik nacht en dag tarief wilde, met een digitale meter kan ik dat kiezen en is het gratis aan te sluiten.
Ik heb nu enkelvoudig. Zit daar een catch achter ?
Het voordeel dag/nacht verdwijnt zowat vanaf 2022. Dus veel maakt het niet uit wat je kiest.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

yaris schreef:Boys,

Bij mij kwamen ze langs om een slimme meter te plaatsen voor elek en gas maar mijn gas aansluiting is heel oud en dat moest een ander team doen. Dus nog een maand wachten.
Nu die kerel vroeg me of ik nacht en dag tarief wilde, met een digitale meter kan ik dat kiezen en is het gratis aan te sluiten.
Ik heb nu enkelvoudig. Zit daar een catch achter ?

Voor mijn elek en gas uit te meten in mijn home assistant. Is er ergens een draadloze ( wifi, zigbee, zwave ) module die ik kan koppelen ? Met vaste kabel gaat niet lukken.
Ik heb er eentje van smartgateways.nl draaien. Wordt gevoed door p1-poort. Geeft alle gegevens wireless door via mqtt. (Ik vermoed dat je ook wel een broker zal hebben draaien).
Geeft heel goede support. Toen ik mijne kocht, zat hij pas op de Belgische markt en quasi alle verbeteringen die ik doorgaf, paste hij onmiddellijk aan ...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Avenger 2.0 schreef:
yaris schreef:Boys,

Bij mij kwamen ze langs om een slimme meter te plaatsen voor elek en gas maar mijn gas aansluiting is heel oud en dat moest een ander team doen. Dus nog een maand wachten.
Nu die kerel vroeg me of ik nacht en dag tarief wilde, met een digitale meter kan ik dat kiezen en is het gratis aan te sluiten.
Ik heb nu enkelvoudig. Zit daar een catch achter ?
Het voordeel dag/nacht verdwijnt zowat vanaf 2022. Dus veel maakt het niet uit wat je kiest.
Verdwijnt het voordeel dan ook voor de elektriciteitskost, nieuwe maatregel?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

bruma schreef:
Avenger 2.0 schreef: Het voordeel dag/nacht verdwijnt zowat vanaf 2022. Dus veel maakt het niet uit wat je kiest.
Verdwijnt het voordeel dan ook voor de elektriciteitskost, nieuwe maatregel?
Distributie kosten 's nachts worden duurder om te compenseren, maar elektriciteitskost blijft hetzelfde dacht ik.
KKS
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 dec 2021, 19:49

Avenger 2.0 schreef:
bruma schreef:
Avenger 2.0 schreef: Het voordeel dag/nacht verdwijnt zowat vanaf 2022. Dus veel maakt het niet uit wat je kiest.
Verdwijnt het voordeel dan ook voor de elektriciteitskost, nieuwe maatregel?
Distributie kosten 's nachts worden duurder om te compenseren, maar elektriciteitskost blijft hetzelfde dacht ik.
Volgens mijnenergie.be:
Onderscheid verdwijnt:
Wat het dag- en nachttarief betreft, verdwijnt het onderscheid tussen het duurdere dag- en het goedkopere nachttarief al vanaf 2022. Dat is enkel het geval voor het deel distributienettarieven op je elektriciteitsfactuur, niet voor het deel elektriciteitskosten. Je energieleverancier kan dus nog altijd een nachttarief aanbieden. Het voordeel zal – gezien de grote impact van de nettarieven op je totale factuurbedrag – sterk terugvallen.

Een simulatie via Mijnenergie.be leert ons dat het goedkoopste tweevoudig tarief bij een gemiddeld verbruik (dag: 1.600 kWh, nacht: 1.900 kWh) je vandaag 682,36 euro per jaar kost. Valt het voordeel op de distributienetkosten ’s nachts weg, dan betaal je volgend jaar 44 euro meer en verdwijnt nagenoeg het volledige voordeel dat je vandaag nog ten opzichte van een enkelvoudig tarief geniet. Niet onbelangrijk: de Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) heeft het voordeel van het nachttarief de voorbije jaren al afgebouwd.
website VREG:
In 2022 verdwijnt het onderscheid tussen dag-, nacht- en uitsluitend nachttarief volledig.
Er wordt voor de netkosten niet langer een korting toegepast voor het nacht- en uitsluitend nachtverbruik. Daarnaast worden de netkosten vanaf dan grotendeels aangerekend via een capaciteitstarief (kW).
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

pfuhu schreef:
yaris schreef:Boys,

Bij mij kwamen ze langs om een slimme meter te plaatsen voor elek en gas maar mijn gas aansluiting is heel oud en dat moest een ander team doen. Dus nog een maand wachten.
Nu die kerel vroeg me of ik nacht en dag tarief wilde, met een digitale meter kan ik dat kiezen en is het gratis aan te sluiten.
Ik heb nu enkelvoudig. Zit daar een catch achter ?

Voor mijn elek en gas uit te meten in mijn home assistant. Is er ergens een draadloze ( wifi, zigbee, zwave ) module die ik kan koppelen ? Met vaste kabel gaat niet lukken.
Ik heb er eentje van smartgateways.nl draaien. Wordt gevoed door p1-poort. Geeft alle gegevens wireless door via mqtt. (Ik vermoed dat je ook wel een broker zal hebben draaien).
Geeft heel goede support. Toen ik mijne kocht, zat hij pas op de Belgische markt en quasi alle verbeteringen die ik doorgaf, paste hij onmiddellijk aan ...
Deze heb je gekocht dan ?

https://smartgateways.nl/product/slimme ... i-gateway/

Dus voeding is via je P1 poort op je meter ?
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb die met schermpje gekocht (de andere dus). En inderdaad: Volledig gevoed via P1-poort.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

KKS schreef:
Hey Dupondje, kan je aangeven hoe je dit hebt klaargespeeld?
Ik heb een Rapsberry Pi met Home Assistant rechtstreeks verbonden met een P1 kabel naar de P1 van m'n Belgische digitale meter.
Bij het toevoegen van een "DSMR Slimme meter" in Home Assitant wordt er (na keuze DSMR 5B) gevraagd naar:
Selecteer apparaat
  • /dev/ttyUSB0 - FT232R USB UART - FT232R USB UART, s/n: AB0MLLYG - FTDI
    /dev/ttyAMA0 - ttyAMA0, s/n: n/a
    Enter Manually
Geen idee wat ik hier moet ingeven..., niets lijkt te werken
Plug je kabel in, en kijk wat er verschijnt als device als je dmesg doet bv.
Is afhankelijk van device denk ik.
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Kies daar de bovenste optie met FTDI. Die regel laat zien dat de kabel in elk geval goed herkend wordt.
Het duurt trouwens een tijdje (bij mij ongeveer een uur, homeassistant zegt twee uur) voordat de data in homeassistant wordt weergegeven.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

De energy component van Home Assistant geeft maar resultaat per verstreken uur, vandaar de wachttijd (zo is het toch bij mijn Shelly EM in HA)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

pfuhu schreef:Ik heb die met schermpje gekocht (de andere dus). En inderdaad: Volledig gevoed via P1-poort.
Kreeg je deze gemakkelijk op je WiFi netwerk? En is deze verbinding goed want dit is een probleem dat ik heb. Hangt quasi onder een AP en toch nog een weak signal.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

tom35 schreef:Als fluvius en VREG het capaciteitstarief gaan invoeren met 50€/kw/maand dat je er over gaat
Is het tarief niet €50/jaar, dus €4,2 per maand dat je een piek hebt die hoger ligt?
Daarnaast kan je dat pas x tijd na datum uithalen en wie gaat daar mee bezig zijn wat hij eergisteren om 1300-1315 allemaal gedaan heeft./quote]
De poort geeft real-time data.
De minste functionaliteit die fluvius zou moeten voorzien is zorgen dat er een live waarschuwing komt op gsm via sms of mail dat als je nog x minuten aan dit verbruik blijft doorgaan je 50e aan je broek hebt of zelfs meer. Dat kan simpel
Dat kan idd simpel.
Per kwartier (proberen te) vermijden dat je boven de 2,5kW (of een andere waarde die je ingeeft) gaat; of correcter: het equivalent in kWh.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
tom35 schreef:Als fluvius en VREG het capaciteitstarief gaan invoeren met 50€/kw/maand dat je er over gaat
Is het tarief niet €50/jaar, dus €4,2 per maand dat je een piek hebt die hoger ligt?
Daarnaast kan je dat pas x tijd na datum uithalen en wie gaat daar mee bezig zijn wat hij eergisteren om 1300-1315 allemaal gedaan heeft./quote]
De poort geeft real-time data.
De minste functionaliteit die fluvius zou moeten voorzien is zorgen dat er een live waarschuwing komt op gsm via sms of mail dat als je nog x minuten aan dit verbruik blijft doorgaan je 50e aan je broek hebt of zelfs meer. Dat kan simpel
Dat kan idd simpel.
Per kwartier (proberen te) vermijden dat je boven de 2,5kW (of een andere waarde die je ingeeft) gaat; of correcter: het equivalent in kWh.
Neen het tarief wordt op maandbasis bekeken, die 50e/kwh is per maand. De basis ligt op 2.5kwh maar aangezien ze op kwartierbasis gaan rekenen betekent dit een maximum verbruik van 625w op dat kwartier. En let op die 50€ is per kwh, maw ga je er 2kwh, dat is op dat kwartier 500wh over (wordt op kwartierbasis gemeten) mag je 110e+btw betalen voor die maand enz.. .dus ga je strijken terwijl je vaatwassers op staat en je zet je vrouw het kookvuur op dan zou je nog wel is een hele dure maand kunnen krijgen..
VREG heeft uitgerekend in geschat dat 60% vd Vlamingen maximum 10% meer gaat betalen voor hun elektriciteit dan vandaag.. 60% aub.. Dat wil zeggen dat 40% meer dan 10% meer gaat betalen dan dat ze nu al betalen. Alleen al de uitdrukking maximaal hetzelfde of 10% meer betalen zou bij iedereen alle toeters n bellen moeten door afgaan want dat is echt een manipulatie van data..mogelijk is dat dus 10% die minder of hetzelfde gaat betalen en 50%die 10% meer gaat betalen.
Wat die poort betreft, mogelijk geeft die real time data maar voor zover ik geïnformeerd ben is er vandaag de dag nog geen enkele betalende app aanbieding die je daarbij helpt. Ze geven je allemaal analyses van data na d feiten. Die Apps kosten maandelijks geld en voordat je ze kan gebruiken mag je honderden euro's investeren. Vergeet niet dan jij als technerd niet de doorsnee vd maatschappij vertegenwoordigd, 90% is niet mee in dit verhaal en eerlijk ik heb een technische achtergrond maar het zou me heel veel moeite kosten om daar op te lossen.
N
Als het echt om het beschermen van ons netwerk zou gaan zou fluvius er 1 app kunnen bijleveren die jouw verwittigd na bv x min pas op want aan dit tempo ga je op 15 min over een voorop ingestelde grens en nogmaals vandaag legt vreg de grens op een effectief verbruik van 625w op 15 minuten.. Daarmee concludeer ik dat het alleen maar om geld te doen is..
Neem dus even een stapje achteruit en leg dit alles bij elkaar wetende dat 90% niet bezig is met dat capaciteitstarief, diezelfde 90% niet weet wat dat is en wat dat betekent en dat dan een afrekening bij die 90% vd bevolking na 12 maanden komt... Daar gaan heel veel mensen verschieten als ze hun eerste eindafrekening krijgen in 2023..
Gedaan met verjaardagsfeestjes of kerst en Nieuwjaar met de hele familie en een zware feestdis waar de oven friteuse kookplaat vaatwasser ed een hele dag staan te draaien want dat gaat je bakken geld kosten.

Zet naast het capaciteitstarief nu uw ev naast met een batterij van 75kw die half leeg is die je moet opladen op je oprit omdat je die dag 120km op een autosnelweg gereden hebt hoeveel uren denk je dan nodig te hebben om die 32.5kw + laadverliezen uit je stopcontact zonder extra capaciteitstarief te gaan betalen.. Met een nachtje ga je echt niet toekomen tenzij je honderd euro of meer capatarief gaat betalen. Ik heb bij de heraanleg vd straat hier die er volgend jaar aankomt gevraagd een laadpaal of 2 te zetten, hun reactie dat is te duur je moet maar opladen op de oprit.. Natuurlijk dan passeren ze 2 keer via de kassa, ze moeten en geen geld uitgeven voor een laadpaal En jouw elektriciteitsrekening gaat omhoog door het capaciteitstarief..

Wat ga je doen als je broer of zus of zoon of dochter langs komt en vraagt mag ik ff de wagen in de stekker steken voor een uurtje want de batterij is plat en de laadpaal id buurt is bezet of meer dan een km stappen.. En ja ze zeggen nu dat je binnen de 250m een laadpaal moet kunnen bereiken,dat wil zeggen dat ze effectief 500m uit elkaar staan, met een straat of wijk met rijwoningen van 6 m breed, hoeveel huizen, auto's zijn dat..100? Succes met de jacht op de laadpaal in 2026 wanneer al die loonwagens elektrische moeten zijn. Dat is nog maar 4 jaar he..

Iedereen pushen richting een batterij die pieken afvlakt omdat dat zoveel goedkoper is en zodra de meerderheid daarop inspeelt en de dbs hun inkomsten zien dalen en dus de gemeentes een probleem krijgen omdat hun infuus opdroogt zullen ze die gaan belasten net zoals ze met zps gedaan hebben. Om nog te zwijgen van de kosten van die batterijen, wil je eentje dat je helpt om je piekbelasting onder kontrole te houden en die bv snachts bij weinig verbruik oplaad dan betaal je een heel pak meer dan voor een gewone bufferbatterij en sterker, wanneer ga je die slimme bufferbatterij opladen als er dan nog een ev op je oprit staat die je alle nachten moet opladen, als fluvius het toelaat natuurlijk want ook dat komt er aan, zij gaan bepalen wanneer je je auto mag opladen.. . Stel je maar voor dat de halve straat een ev heeft en die snachts gaat opladen de kabels smelten gewoon weg id grond dan of het net gaat er uit..




Tom
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Het is weinig waarschijnlijk dat de prijs van 50 euro/kwh piek per maand is. Dat zou de totale elektriciteitsprijs minstens verdubbelen. Dan moet er nog een deel bijkomen dat nog apart zal aangerekend worden voor de distributienetten.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Volgens de simulatie van de VREG is het verschil tussen ‘gespreid’ verbruik en ‘vandaag’ amper 100 EUR/jaar. Verschil tussen optimaal laden, aangezien onze BEV, en altijd aan 11kW bedraagt dan weer maximaal 400 EUR/jaar

Denk dat het duidelijk is waar ze de nieuwe accijnzen vandaag gaan halen :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

jphermans schreef: Kreeg je deze gemakkelijk op je WiFi netwerk? En is deze verbinding goed want dit is een probleem dat ik heb. Hangt quasi onder een AP en toch nog een weak signal.
Van de eerste keer probleemloos ingesteld en sindsdien (sedert een jaar) superstabiel ...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

tom35 schreef: Wat makkelijk om fluvius zo carte blanche te geven. Het doel van de slimme meters is dat ons piekverbruik omlaag gaat of anders gezegd dat de kabels minder belast worden. Dat is dus niet mogelijk met dit kreng, sorry anders kan je dat niet noemen.
Klopt als een bus.
tom35 schreef:De minste functionaliteit die fluvius zou moeten voorzien is zorgen dat er een live waarschuwing komt op gsm via sms of mail dat als je nog x minuten aan dit verbruik blijft doorgaan je 50e aan je broek hebt of zelfs meer. Dat kan simpel maar dat kost hun geld omdat de burger zijn patroon niet snel aanpast en hun aandeelhouders veeel geld nodig hebben.dat zouden ze echt aantonen dat het hun te doen is om het net niet te zwaar te belasten.
Zelfs dat is niet voldoende hé Tom.
Met een waarschuwing ben je gewoon te laat om een verhoging te voorkomen.

Men zal zelf proactief moeten (af)schakelen!

Voorbeeldje.
De kookwas doen. :lol:
Mijn wasmachine verbruikt volgens de gegevens van de fabrikant ongeveer 2 kWh om een kookwas te doen (duurtijd van het programma 2h 9min).
Tijdens de opwarmingsfase lees ik op mijn slimme meter ruim 2400 Watt verbruik: met al de rest af (zekeringen uitgeschakeld). 8)
Dat klopt met aanduidingen op het type plaatje (2,4kW).
Minimum de eerste drie kwartieren zal die wasmachine 2,4kW verbruiken: continue!
Om al dat water (en de machine zelf) op temperatuur te krijgen natuurlijk.
Haha, ja, alle andere zaken uitschakelen is goed om eens een "testje" te doen maar het is absoluut een horrorscenario om alles af te schakelen iedere keer er een kookwas moet gebeuren natuurlijk.

Stel dat ik een "basisverbruik" heb van 300 à 500 Watt voor andere zaken (sluipverbruik, PC, scherm, frigo, etc).
Dan zit er maar één ding op om onder de 2,5kWh op kwartierbasis (2,5 / 4 = 0,625) te blijven: actief de wasmachine uitschakelen na bijvoorbeeld 10minuten.
En geautomatiseerd terug inschakelen in "het volgende kwartier".
Wonderwel doet mijn "domme" wasmachine op die manier ook een kookwas. :wink:
Het wasprogramma duurt dan wel langer dan de opgegeven tijd van 2 uur en negen minuten...

Om zulke, ahum, "slimme" sturing gaan te maken voor alle gebruikers in huis is geen evidente zaak.
Welk toestel krijgt op welk moment prioriteit om elektriciteit te verbruiken? :?

Afin, wat ik maar wil zeggen: één keer een kookwas doen, is zelfs al voldoende om boven die 2,5kWh op kwartierbasis uit te komen...
Belachelijk laag die 2,5kWh op kwartierbasis.
Want je wordt "gestraft" voor een hele maand, omdat je de kookwas deed...

Een waarschuwing sturen per SMS of e-mail komt natuurlijk te laat hé.

En, euhm, best jouw kwartier laten samen vallen met het kwartier van de netbeheerder: ook nog eens...
Geen kopje warm water maken tijdens de kookwas of iets opwarmen in de microgolfoven natuurlijk. :angel:
Laatst gewijzigd door Ordon 01 jan 2022, 16:10, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En dan heb je het nog niet over een regenwaterpomp die draait met 1kW als je je WC doortrekt..
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Men kan met die "slimme meter" wél iets heel doortastend doen om te voorkomen dat mensen boven die 2,5 kWh op kwartierbasis komen (of een zelfgekozen waarde: bijvoorbeeld 5 kWh).
De slimme meter instellen zoals de netbeheerders dat doen bij een budgetmeter: in dit geval boven de 2,5 kWh op kwartierbasis (of zelfgekozen waarde) wordt dan onherroepelijk de elektriciteit afgeschakeld!!
Alzo zou de klant zijn "eigen budget" duidelijk op voorhand kunnen vastleggen...
Allicht niet populair, doch héél efficiënt, duidelijk én zonder financiële kater voor de klant achteraf. :angel:

Ik denk echter dat de reactie van de bevolking ook duidelijk zal zijn wat ze vinden van zo'n "capaciteitstarief"... 8)
Nu vragen de netbeheerders feitelijk, op slinkse wijze, "een open cheque"...
wimvg
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2018, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

tom35 schreef:De basis ligt op 2.5kwh maar aangezien ze op kwartierbasis gaan rekenen betekent dit een maximum verbruik van 625w op dat kwartier.
Ofwel heb je de eenheden omgedraaid, ofwel klopt je berekening niet...

Om op 1 uur 2.5kWh te verbruiken moet ik konstant een vermogen van 2.5 kW verbruiken.

Als je diezelfde 2.5 kWh wilt verbruiken op minder tijd, ga je harder moeten verbruiken:
half uur -> maal 2 -> 5 kW
kwart uur -> maal 4 -> 10 kW

Dat lijkt mij wel doenbaar...

Waarschijnlijk bedoel je dat je kwartuurpiek niet boven 0.625 kWh mag komen, dan mag je niet meer dan 2.5 kW verbruiken...

Dat is niet zo veel, maar toch een stuk beter dan 625 W.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

@wimvg
Op een kwartier mag je inderdaad niet meer vooruitgang zien op jouw meter dan 0,625 kWh.
En dat voor elk kwartier: een hele maand lang, elke maand van het jaar.
Anders: meer betalen. :wink:
wimvg
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2018, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ordon schreef:Men kan met die "slimme meter" wél iets heel doortastend doen om te voorkomen dat mensen boven die 2,5 kWh op kwartierbasis komen (of een zelfgekozen waarde: bijvoorbeeld 5 kWh).
De slimme meter instellen zoals de netbeheerders dat doen bij een budgetmeter: in dit geval boven de 2,5 kWh op kwartierbasis (of zelfgekozen waarde) wordt dan onherroepelijk de elektriciteit afgeschakeld!!
Alzo zou de klant zijn "eigen budget" duidelijk op voorhand kunnen vastleggen...
Allicht niet populair, doch héél efficiënt, duidelijk én zonder financiële kater voor de klant achteraf. :angel:

Ik denk echter dat de reactie van de bevolking ook duidelijk zal zijn wat ze vinden van zo'n "capaciteitstarief"... 8)
Nu vragen de netbeheerders feitelijk, op slinkse wijze, "een open cheque"...
Dat lijkt mij nu wel heel drastisch.

Ik zou er tegenop zien om al mijn klokken terug tegoei te zetten, laat staan een pc die zijn filesysteem corrupt word bij stroomuitval (zonder UPS natuurlijk).

Nee, dit zie ik nooit gebeuren.

Ik ben ook niet blij met het capaciteitstarief, maar het medicijn moet niet erger zijn dan de kwaal....
snarie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 maa 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

dragonflo schreef:Het is weinig waarschijnlijk dat de prijs van 50 euro/kwh piek per maand is. Dat zou de totale elektriciteitsprijs minstens verdubbelen. Dan moet er nog een deel bijkomen dat nog apart zal aangerekend worden voor de distributienetten.
Prijzen zijn terug te vinden op:
https://www.vreg.be/nl/distributienetta ... rdgas-2022

Voor gaselwest wordt dit 42.4282528 Euro/kW/jaar + 0.0102487 Eur/kWh (+ BTW)

Stel stel je gemiddelde maand piek over een jaar is 4000W, en je hebt 5000 kWh verbruikt dat jaar, dan wordt de distributie kost:

4x42,42 + 5000x0.0102487 = 220,92 Eur (met digitale meter)

Zonder digitale meter wordt dit:
106,07 + 5000x0.0324776 = 268,46 Eur, of 47,54 Euo meer!

(overal nog BTW bijtellen)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

wimvg schreef:Dat lijkt mij nu wel heel drastisch.

Ik zou er tegenop zien om al mijn klokken terug tegoei te zetten, laat staan een pc die zijn filesysteem corrupt word bij stroomuitval (zonder UPS natuurlijk).
Dat lijkt drastisch.
Doch de aanrekening gebeurt wél op die drastische wijze...

Men zou toch minstens moeten voorzien dat mensen die nu al moeilijkheden hebben met hun energierekening (rond de één miljoen Belgen !!) niet met een nog hogere, onverwachte(!), afrekening geconfronteerd worden wegens het invoeren van het weinig doorzichtige capaciteitstarief!!
Deze mensen hebben (vaak) de kennis nog de middelen om proactief om te springen met zo'n complex capaciteitstarief.
Tijdig afschakelen is "hard", jazeker, doch wat is het alternatief?
De netbeheerders krijgen, zoals tom35 het terecht stelt, "carte blanche"!
Misschien moeten de netbeheerders deze mensen maar een sirene met zwaailicht geven opdat ze handmatig "iets" tijdig kunnen uitschakelen? :roll:
Tot zo ver het "slimme" van die nieuwe meter...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Feitelijk zijn er niet zoveel gebruikers in huis die continue stroom "moeten" hebben.
Klokken, PC, etc.
Doch die zou men op een aparte kring met een UPS kunnen hangen.
Plezant is zo'n capaciteitstarief in ieder geval niet.
wimvg
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2018, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ordon schreef:Men zou toch minstens moeten voorzien dat mensen die nu al moeilijkheden hebben met hun energierekening (rond de één miljoen Belgen !!) niet met een nog hogere, onverwachte(!), afrekening geconfronteerd worden wegens het invoeren van het weinig doorzichtige capaciteitstarief!!
Dat zal wel opgelost raken via een (al dan niet aangepast) sociaal tarief.

Stroom afsluiten zal zeker niet gebeuren...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Even een en ander delen ivm ervaring van kerstdag. Als jij van dienst een menu gemaakt, 3 voorgerechten, soep warmen en hoofdschotel
En zoals gebruikelijk gewerkt zoals altijd
Dus na de mis en place de afwasmachine laten draaien, verwarming WP K/L 2 graden hoger gezet op vraag van een van de koppels bij het binnenkomen.
Gebruikt: air fryer, 2 kookplaten, oven en friteuse

Ik heb als max piek 4,28kW
Reden: tijdens de voorgerechten was op 3 kwarturen de afwasmachine aan t warmen (hoofdwas en droogcyclus)
Geen rekening gehouden met klokken of tijdstippen, gewoon schotel na schotel wat neer kwam op elke 30min een bord.
De friteuse laten opwarmen zodat de kroketten klaar waren als ook t vlees uit de oven kwam, piek 4,08kW

Had ik de afwasmachine vroeger kunnen draaien of niet en had ik de friteuse op een iets ander tijdstip gestart (naar het einde van een kwartier ipv begin) dan had ik een max piek van 3500W kunnen bereiken

Met de cijfers zou de totale piek kost voor december 6,42€ zijn, mits aandacht 4,28€

Ik heb de maaltijd niet afgestemd op piek verbruik

Nu rij ik met mijn eigen EV, heb ik tijdens de kerst een, niet DE, DM uitgelezen elke 6sec waarmee ik een aantal parameters* meet/bereken.
En waarmee ik de EV kan bijsturen in zijn laadproces zodat de 3500W (totale) grens niet overschreden wordt. Lager dan 3500W is moeilijk te halen omdat dat laadproces niet onder de 6A te regelen is en enkel per 1A én ik heb een basis verbruik van de WP. Lukt perfect en indien ik enkel op nachttarief, 9u, zou laden dan kan ik 675km/week rijden, en dan kan ik nog in t weekend laden

*Ik hou de tellerstand afname vast bij elk begin van een kwartier.
Lees elke 6 sec de nieuwe tellerstand uit en ogenblikkelijk vermogen.
Hiermee kan ik aanduiden hoeveel energie in dat kwartier al verbruikt werd, hoeveel er verbruikt zal worden met dat ogenblikkelijk vermogen maar ook welke verbruik in kW je nog zou kunnen bij schakelen om uw ingestelde piek (momenteel experiment met 3500W) te bereiken.

Met deze laatste waarde kan ik mijn 2 elektroboilers aansturen, maar zou ik ook de EV laadwaarde kunnen verhogen op t eind van een kwartuur. Mocht er dan alsnog een grote verbruiker ingeschakeld worden dan wordt de laadstroom terug beperkt. Dit is evenwel nog niet 'geprogrammeerd' of actief

Ik zou de pieken ook kunnen beperken met een thuisaccu maar de waarde die ik zou kunnen besparen is zo klein dat dit momenteel budgettair niet interessant is, los van het failings risico die er nog aan vast hangt, indien er al een systeem is dat met piek verbruik stellingen kan werken (met EV laden)
Een thuisaccu in de winter om pieken op te vangen zal met netstroom geladen moeten worden waardoor die stroom 15% duurder is gezien de energieverliezen van een thuisaccu

Nieuwjaarsdag stelt het probleem zich niet

Besluit: ik kan leven met een maandpiek van 3500 of 4000, 3500 zal normaal voorkomen in Nov, Jan, Feb en de 4000 in Dec voor een bijkomende kost van rond de 20€ ten opzichte van de 2500 limiet
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ordon schreef: Op een kwartier mag je inderdaad niet meer vooruitgang zien op jouw meter dan 0,625 kWh.
Anders: meer betalen.
Dat is de correcte omschrijving, inclusief correcte eenheden.
In het verhaal hierboven is het een wirwar van foute eenheden en daarom niet te volgen.

@kookwas
Die doe ik 's nachts (als er onvoldoende PV was) of tijdens mijn telewerk (als de PV's genoeg geven).
Dan zijn er geen (nauwelijks) andere verbruikers en kan ik onder de 3kW blijven.

@kerstmenu
Vergeet niet dat je er mogelijks 2 keer aanhangt.
Als je kerstavond/kerstdag/2de kerstdag het feest doet en nadien nog eens met nieuwjaar, heb je al 2 maanden een dikke factuur aan uw broek.

En opnieuw: niet omdat het moet, wel omdat de DNB's willen blijven cashen en cash uitkeren aan de gemeentes; gecombineerd met het categoriek weigeren om te investeren in het netwerk zodat we de toekomst kunnen omarmen.
Als je gelooft dat het over de netwerkbelasting gaat, dwaal je enorm. Er zijn veel betere manieren om het netwerk minder te belasten en/of de netwerkbelasting te spreiden: real-time API per segment en een voorspel-API per segment.
Als half de wijk om 17u 2kW trekt, zien ze bij de DNB's sterretjes. Als ik om 3u 's nachts 8kW trek (bv EV laden) heeft het netwerk daar 0,0 last van.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb momenteel als 'piek' ergens rond de 7kW. Hoofdreden is het simultane gebruik van was- en droogmachine, een elektrische waterboiler en een elektrische verwarming in ons bijgebouw die tijdens de koude maanden (wegens thuiswerk) quasi constant aanstaat. Auto laad ik enkel 's nachts op ... en vanaf binnenkort zal ik eens kijken om die aan max 4kW ofzo te laden of dat ik ergens iets kan sturen qua vermogen ifv gewenste SoC op een bepaald uur. Momenteel stuurt de wagen welk vermogen er afgenomen wordt, maar dat is een vaste waarde volgens een tijdschema.

Het enige dat we dus kunnen spreiden is het simultane gebruik van was-, droog en afwas machines ... maar dat spaart niet veel op jaarbasis, zelfs met capaciteits tarief. Ik vermoed dat ik zelfs iets minder ga betalen dan vorige jaren (of toch niet meer).

OT: Uitlezen doe ik tegenwoordig via https://enelogic.com en een youless P1 meter(tje). Data van de youless wordt ook weggeschreven naar een DB thuis.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”