Herstelling/Renovatie bijgebouw

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Iemand raad ? Ons bijgebouw is door de stormen dit en vorig jaar beschadigd geraakt en is niet meer weerbestendig.

Dit bijgebouw is ‘gedoogd’ in de zin dat het er al lang staat, maar het staat zeker niet conform de huidige richtlijnen. Noch qua ligging, noch qua grootte. Bijgevolg, na inlichting, mag het gebouw niet gerenoveerd/verbouwd worden.

Echter … het gebouw staat er, en om het te herstellen zou de gevel bekleding en dak vernieuwd moeten worden. In hoeverre kan de staat/overheid/stad mij dat eigenlijk weigeren ?

Ik begrijp dat het niet vergund kan worden, maar ik pas het gebouw niet aan. Ik herstel enkel de defecten met nieuwe materialen. Dat die er anders uitzien … ok .. maar meer ook niet.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Het enige dat je echt gemoedsrust kan geven is een regularisatie.
Misschien op de "Belgische manier" via een architect die van wanten weet?

En anders: gewoon doen met alle risico's van dien.
Intussen hebben ze nogal hoge resolutie satelliet foto's...
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Een regularisatie krijgen we niet omdat het gebouw te dicht op de perceel grens staat blijkbaar. Een architect contacteren staat inderdaad op de planning.

Eigenlijk wel klote zo van die regels. We hebben nu een bijgebouw van 70m2 en het aangeboden alternatief is om het te verbouwen naar een gelijkvloerse constructie van maximaal 40m2 en enkel mag dienen als opslagplaats of tuinhuis. Terwijl de rest van de straat zwembaden, poolhouses, tuin kantoren e.d. Hebben.

Verkeerde ambtenaar ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Inderdaad. Eentje die de standaard regeltjes volgt.
Ga jezelf niet veel aan kunnen veranderen.
Best niet teveel roeren in het potje.

Sommige architecten krijgen dat soms wel in orde.
't Zal niet de eerste de beste zijn én nen aardige duit kosten allicht...
Goed bevragen dus.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Repareren mag wel, uitbreiden of vervangen niet.
Volgens mij valt dat dan onder "instandhoudingswerken"?
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... stedenbouw
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sasuke schreef:
Echter … het gebouw staat er, en om het te herstellen zou de gevel bekleding en dak vernieuwd moeten worden. In hoeverre kan de staat/overheid/stad mij dat eigenlijk weigeren ?

Ik begrijp dat het niet vergund kan worden, maar ik pas het gebouw niet aan. Ik herstel enkel de defecten met nieuwe materialen. Dat die er anders uitzien … ok .. maar meer ook niet.
De ambtenaar van de stad is nog braaf.
Hij mag ook een bouwovertreding laten vaststellen en verplichten van het gebouw af te breken… of conform de vergunning te bouwen.

Blijf zeker goede vrienden met uw buurman, als deze klacht indient heb je het aan je rekker.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Een bouwovertreding kan hij niet vaststellen, het gebouw staat er al langer dan 30j ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zoals ik het begrijp kan dat dus wel als je (herstel)werken uitvoert:
Wat is het statuut van het goed eens de verjaring is ingetreden?
De verjaring heeft alleen tot gevolg dat de overtreder beschermd is tegen de strafvordering en/of de herstelvordering van de handhavende overheid. De verjaring is dus niet gelijk te stellen met een vergunning en neemt het illegale karakter van de werken niet weg. De verjaarde constructie blijft met andere woorden illegaal. Indien er nieuwe illegale werken aan zo’n verjaarde constructie worden uitgevoerd zal in beginsel een eventueel later bevel tot herstel ook betrekking hebben op de voorheen bestaande illegaliteit.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ondertussen afspraak gemaakt met een Architect. Herstellen zal blijkbaar moeilijk zijn, maar afbreken en iets nieuws zetten dat wél kan voldoen aan onze vereisten zouden we wel vergund moeten kunnen krijgen. Ben benieuwd. De ambtenaar had al gemeld dat ze geen thuiskantoor in de tuin willen vergunnen, "dat kan toch evengoed in de woning ... er mag nog een verdiep bij ..."

Straf ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, de kronkels van de ambtenaren. :roll:
Hier wilden we ons tuinhuis vervangen door een groter om daar ook een stuk fietsberging in te voorzien.
Zodoende hadden we alles mooi bij elkaar staan en maar 1 bijgebouw.
Mocht niet, dat was een te grote constructie en nog wat andere zever qua uitzicht en zo.
Er kwam namelijk ook nog een carport bij en dat was dan teveel op één plaats.
Maar we mochten wel een 2de tuinhuis bijzetten in het tuingedeelte :bang:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

En dan moet je architecten ook met een korrel zout nemen.

Ben ook eens 8000 euro aan archtectenkosten kwijtgespeeld aan iets ’dat wel vergund zou worden’
de koe zegt boe
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op te lossen met de clausule “betaling na bekomen bouwvergunning”
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Kijk eens rondom u en je snapt direct dat de ambtenaren niet te vervelend zijn maar net enorm te laks. Het is net omdat hier werkelijk alles lijkt te kunnen dat sommigen dat ook verwachten. Nergens ter wereld mag men zoveel koterijen en gedrochten combineren en daarom dragen wij dan ook de titel ugly Belgian houses.

Heb het zelf ook meegemaakt. KI bleek van mijn huis serieus hoger te zijn dan van gebuur wiens huis wel halfopen was ipv rijhuis, al de rest was identiek. Toen ik verhaal ging halen was het van ja, die man werkt hier nu niet meer met een vette knipoog. Nadien wel nog wat afdreigen om de hele wijk te laten herzien en iedereen meer te laten betalen. Waar? Aalst natuurlijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, maar liever variaties dan zo van die huizen zoals in NL met allemaal hetzelfde uiterlijk en kleur :angel:
Maar bij bijgebouwen spant België wel de kroon van variaties.
Hier op de verkaveling waren ook zo van die richtlijnen opgelegd qua soort stijl en dergelijke.
Blijft niets meer van over :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”