Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 420 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dat er mensen zijn die te weinig betaald krijgen voor hun werk klopt, net zoals er mensen zijn die de kantjes ervan af lopen maar de reacties die hier komen gaan over het veralgemenen van deze fenomenen. Niet iedereen die begunstigde is van een sociale regel is een profiteur, DAAR gaat het over. Er is in Oekraïne bvb ook veel corruptie maar moet je daarom elke Oekraïner als een maffiosi bekijken? Opnieuw, men maakt dezelfde fout als wat Putin wil bekomen nl mensen tegen elkaar opzetten voor andere belangen. Hij wil niet liever dat we de Oekraïners beschouwen als nazi's.
-----------------------------------------------------------------------
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 321 keer
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 15 keer

Petrikske schreef: 1 maand geleden Ach nee hoor, zijn bedoelingen zijn al langer door meederen gekend.
Heb nog een poging gedaan maar er pakt geen verf op zoals ze bij ons zeggen.
Je mag altijd cijfers weerleggen met andere cijfers.
Met verf en buikgevoel ga je weerlegde argumenten niet kunnen toedekken.

En zoals Dizzy terecht opmerkt, je maakt dezelfde fout als Puntin.
En net zoals jij terecht argumenteert tegen wat Putin laat uitvoeren mag er geargumenteerd worden tegen sommige ideeën die jij hier meent te moeten verkondigen en hopelijk niemand ooit op het idee brengt in werkelijkheid te laten uitvoeren.
Dat je je dan vervolgens terugtrekt van het discussiefront is je eigen keuze.
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 535 keer
Bedankt: 55 keer

ivob schreef: 1 maand geleden
Petrikske schreef: 1 maand geleden Ach nee hoor, zijn bedoelingen zijn al langer door meederen gekend.
Heb nog een poging gedaan maar er pakt geen verf op zoals ze bij ons zeggen.
Je mag altijd cijfers weerleggen met andere cijfers.
Met verf en buikgevoel ga je weerlegde argumenten niet kunnen toedekken.

En zoals Dizzy terecht opmerkt, je maakt dezelfde fout als Puntin.
En net zoals jij terecht argumenteert tegen wat Putin laat uitvoeren mag er geargumenteerd worden tegen sommige ideeën die jij hier meent te moeten verkondigen en hopelijk niemand ooit op het idee brengt in werkelijkheid te laten uitvoeren.
Dat je je dan vervolgens terugtrekt van het discussiefront is je eigen keuze.
Met cijfers kan je alles bewijzen, ik wil gewoon m'n punt maken dat er mensen zijn die door tegenslagen, gezondheid etc in de problemen komen en die mensen hebben zeer zeker recht op hulp en steun.
Maar er zijn er ook andere, gezonde jonge mensen die niet willen werken maar wel bedelen om steun.
En niet alleen dat, sommigen verzieken ook de leefwereld van hard werkende mensen.
Zo heeft m'n jonge buurman vorige week nog laten verstaan dat hij het niet langer aan kan en spoedig gaat verhuizen.
En dat is een jongen die wat tegenslagen heeft gehad maar niet wil opgeven en elke dag braafjes naar z'n werk gaat om s'avonds afgepeigerd thuis te komen. (klinkerlegger in de bouw)
Als zijn feestende buren hem tijdens de zomermaanden uitlachen als hij naar z'n werk vertrekt terwijl ze nog aan het feesten zijn dan vind ik dat heel erg.
We zijn al vaak in overleg geweest met politie, gemeentebestuur, sociale huisvestingsmaatschappij.
Maar ja...niemand kan of wil ingrijpen, geen geld, besparingen etc, etc...

Dit is slechts 1 voorbeeld van een hele waslijst calamiteiten waarmee we een boek kunnen vullen.

Altijd bereid tot geven van nog meer verhalen maar liever niet langer in het topic alhier.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Met anekdotes kan je ook alles bewijzen en dat probeert men dus ook.

Ik vrees een beetje voor uw buurman want als dat hem al doet verhuizen dan zal hij nog vaak grotere tegenslagen kennen. Er zal echter ook wel een goede reden zijn waarom hij niet gewoon mee feest. Ik had ook vrienden die lachten als ik moest studeren en zij konden uitgaan maar ja, die lachen nu iets minder en ik veel meer. Je moet je ook niet laten leiden door wat anderen doen of zeggen want voor je het weet denk je bvb dat iedereen een profiteur is, dat de vaccins robots implanteren of dat we geleid worden door reptielen.

Het is ook moeilijk ingrijpen tegen mensen die lachen en feesten zolang dat binnen de wettelijke normen valt. Tegen ongefundeerde frustraties rondbazuinen wordt bijvoorbeeld ook niet opgetreden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy.. het is 1 anekdote uit een hele lange lijst, en natuurlijk vallen nachtelijke tuinfeesten met luide muziek en geroep buiten de wettelijk toegelaten norm.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Lijsten van anekdotes blijven anekdotes en veralgemeningen blijven veralgemeningen. Nachtlawaai kan je aangeven en er staan wel degelijk mogelijkheden om dat aan te pakken, er worden zelfs populaire zaken voor gesloten. Ik zeg ook niet dat die mensen die je viseert niets verkeerd doen maar je moet daarom niet iedereen over dezelfde kam scheren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 1 maand geleden Met cijfers kan je alles bewijzen,
Nee dat kan je niet.
De cijfers die ik je gaf ivm sociaal tarief (jij begon daarover en niemand anders) zijn nl. geen voor interpretatie vatbare statistiek maar harde feitelijke cijfers over de kost per kWh.
Maar er zijn er ook andere, gezonde jonge mensen die niet willen werken maar wel bedelen om steun.
Ja en door die verplicht als kanonnenvlees naar het leger te sturen denk jij dan de "torenhoge werkloosheid" en het tekort aan manschappen in het Belgisch leger in één klap te verhelpen?
Dat is juist wat Putin doet: wat hij het minderwaardige deel van de bevolking vindt of ongeschikt voor iets anders naar het front sturen. Gingen we nu net niet de strijd aan omdat we daar hier totaal anders over denken?
Het ene probleem verplicht overhevelen naar een andere sector lost geen twee problemen op. Je vergroot er alleen de problemen van de andere sector mee.
Dit is slechts 1 voorbeeld van een hele waslijst calamiteiten waarmee we een boek kunnen vullen.
Altijd bereid tot geven van nog meer verhalen maar liever niet langer in het topic alhier.
Ik betwijfel jouw anekdotische verhalen niet maar het is dan ook niet meer dan dat.
Voor iedere anekdotische ervaring kan zonder moeite een tegengestelde geleverd worden.
En je gaat er de torenhoge werkloosheid niet mee oplossen door individuele probleemgevallen verplicht door te verwijzen naar andere sectoren want het blijft daar ook wat het is: een probleemgeval. Je verschuift alleen het probleem. Je lost er niets mee op.
Sol Invictus!
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 63 keer

Moet zeggen,ik kan je garanderen dat schieten met scherp niet hetzelfde is dan met oefen munitie schieten,ook niet met een aanvals geweer, en zeker al helemaal niet met een anti tank wapen bijv of iets anders van zwaar kaliber . Het maakt een verschil en ik heb dat zelf mogen ervaren toen diegene rechts van mij te dicht lag,en er een huls van een Fall op mijn arm terecht kwam(ik had mijn mouwen opgetrokken,en dat was niet verboden) die huls bleef dus voor de helft aan mijn arm hangen voor enkele seconden ik heb toen erg hard gejodeld ze.

Verplichte legerdienst is erg eenvoudig,iedereen weet dat men moet gaan tussen 18 en een 25 jaar dacht ik,er zijn mensen die zich aan een medisch centrum moeten aanmelden en die wegens een handicap of erge ziekte worden afgekeurd,de rest mag eraan beginnen een zestal maanden zou genoeg moeten zijn,en nu zowel jongens als meisjes he.
Er zijn genoeg scandinavische landen,en ook Israel waar dit het geval is . Er word wel rekening gehouden met bepaalde beroepen zo zal een dokter in spe of verpleeger natuurlijk terecht komen bij de medische dienst.
En je leert ook de mensen kennen die in het franse landsdeel wonen,en er mee praten,toen ik afzwaaide was mijn Frans evengoed als mijn Nederlands.

En vergeet ook niet,de Sovjets waren toen al in Duitsland he,dus iedereen wist wat er zou kunnen gebeuren mocht onze defentie als zwak aanzien worden .
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Daar ging het dan ook helemaal niet over.
Een verplichte leger/burgerdienst voor iedereen tot een bepaalde leeftijd en ongeacht het geslacht of hoe en met wat men zich identificeert is iets totaal anders dan een bepaalde groep van de bevolking eruit pikken omdat men vindt dat ze niet productief genoeg zijn.
Het eerste is, indien goed uitgewerkt, op iedereen van toepassing.
Het tweede is gewoon willekeur en leidt na een tijd tot misbruiken. En het verlaagd eerder de productiviteit van een leger/burgerdienst dan te verhogen.

En men moet ook eerst weten wat men wil: een goed uitgebouwd beroepsleger eventueel aangevuld met lang genoeg opgeleide en getrainde dienstplichtigen of een excuustruus van 25.000 man die niet eens allemaal ingezet kunnen worden voor het doel waar ze uiteindelijk voor dienen. De keuze voor dat laatste is gewoon extra weggegooid geld dat je dan beter elders kan gebruiken. Kies je voor het eerste zal de burger uiteraard wel meer belastingen moeten willen betalen. En die keuze maakt men dan beter tijdig. Niet wat symbolen in stand houden omdat het vanwege de groepsparaplu moet die dan bij het eerst het beste conflict niet tegen hun taak blijken opgewassen te zijn.
Wanneer je wil bewijzen dat een land niet werkt moet je natuurlijk verder doen zoals de laatste jaren en stelselmatig leger, politiek, gezondheidszorg, civile bescherming,..... wegbezuinigen omdat bij de eerste de beste ramp/crisis/conflict voor voldongen feiten te worden gesteld en je te behelpen met knip en plakwerk.
Laatst gewijzigd door ivob 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 1 maand geledenNachtlawaai kan je aangeven en er staan wel degelijk mogelijkheden om dat aan te pakken, er worden zelfs populaire zaken voor gesloten. Ik zeg ook niet dat die mensen die je viseert niets verkeerd doen maar je moet daarom niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Ik scheer helemaal niet iedereen over dezelfde kam (zucht..) ,er zijn mensen die onze steun zeer zeker wel verdienen.
En de mogelijkheden om overlast en nachtlawaai aan te pakken zijn ons zeer zeker bekend en deze worden ook op het verzoek van de politie gebruikt.
Werken deze? Meestal niet maar ik blijf de kracht vh getal hanteren.
Waarmee ik bedoel dat we bij overlast dit blijven melden ook al vinden we het jammer dat we hiervoor telkens een patrouille moeten laten uitrukken.
Maar de steun van de politie sterkt ons wel.
Het is mij en anderen trouwens reeds gelukt om een groep jongeren uit een woning te laten zetten door een rechter.
Dat was ongeveer hetzelfde verhaal, lockdownfeestjes tussen 22u en 6u in de ochtend met natuurlijk alle ramen open, luide muziek, roepen en tieren en wat nog meer.
Na de zoveelste politieinval met een 4-tal politiecombi's , kleinere voertuigen, politiehond incluis vond de rechter het welletjes en greep in.
Dus de kleine burger kan weldegelijk een verschil maken als hij maar de nodige stappen zet en deze ook blijft herhalen zolang het nodig is.
Mijn echtgenote is het gehannes ondertussen wel spuugzat en wil de woning verkopen.
Gans het leven voor gewerkt en nu verkopen voor een paar amokmakers? Als het aan mij ligt zeer zeker niet.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 262 keer
Bedankt: 380 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zeg gasten, Get a room.
Na het "ontvolgen van de energietopic zal deze topic ook volgen denk ik. En ja, het gaat over jullie *** en +++
Is dat nu zo moeilijk om on topic te blijven? jeeeez :nono: :cop: :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

:wink:
ivob schreef: 1 maand geleden Daar ging het dan ook helemaal niet over.
Een verplichte leger/burgerdienst....
ivob ik beweer nergens om de legerdienst verplicht te maken.
Waar ik wel voor pleit is een beperking van tijd in de de 100% werkloosheidsvergoeding (zeker voor jonge mensen) zonder dat hiervoor ook maar een tegenprestatie mag verwacht worden.
Dus laten we eens starten met een poging om werklozen te activeren dmv gemeenschapswerk bevoorbeeld.
Geen zin om het steentje bij te dragen dan gaat dit ten koste van de werkloosheidsuitkering.
Jonge mensen verplichten om bij het leger te gaan zal niet werken.
Zelfs herinvoering van de dienstplicht lijkt me een verspilling van voorzieningen.
Laat elk land daarentegen een beroepsleger uitbouwen alles in samenspraak met de andere navo partners.
En ja de overheid zou dan best wel meer campagne kunnen voeren om jongeren warm te maken voor een carriere bij het leger.
Lossen we met dit alles de werkloosheid op?
Zeer zeker niet, maar net zoals bij bv het fileprobleem zal de oplossing liggen in een en,en verhaal.
1 zaligmakende oplossing bestaat gewoon niet.
Jarenlang in de werkloosheid blijven hangen is daarentegen echt wel nefast zeker voor de ontwikkeling van jongeren.

Dus nogmaals.
Alles afnemen? NEE
Legerdienst Verplichten? NEE

Toegevoegd na 4 minuten 26 seconden:
on4bam schreef: 1 maand geledenZeg gasten, Get a room.
Bij deze alvast m'n excuses on4bam.
Laten we aub opnieuw on topic gaan.

Ik hoop alvast dat Zelensky deze week niet naar Brussel komt.
Lijkt me veel te gevaarlijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 1 maand geleden ivob ik beweer nergens om de legerdienst verplicht te maken.
Mijn reactie in deze was dan ook niet op jou gericht maar op de post ervoor.
En dat je inzake defensie als land een keuze moet maken was mijn mening. Niet die van een ander.
Je moet je als land niet gaan bemoeien in een conflict van derden wanneer je niet eens in staat bent jezelf te verdedigen.
Dat is politiek spierballengerol dat alleen meer levens van anderen kost zonder dat je zelf veel risico loopt.

Jij sleurt er voortdurend het sociaal energietarief, lokale wijkproblemen en nu weer de werkloosheidsvergoeding bij.
Wanneer je niet wil dat daar dan reactie op komt moet je er gewoon niet over beginnen. Laten we het daarbij dan maar houden.

Maar ik ben wel benieuwd naar je aangekondigde toekomstige avonturen in Oekraïne.
Laatst gewijzigd door ivob 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
sukkelaar
Member
Member

Petrikske schreef: 1 maand geleden Ik heb een woning in een sociale woonwijk, het is m'n leefwereld dus. 😉
mja, sociale woningen

de vlaamse regering heeft in de afgelopen jaren, dankzij haar paranoia, massaal geïnvesteerd in sociale huurders controleren
na hun paranoia vonden ze op de 180 000 huurders 600 huurders die men verder moest controleren.
daarvan bleek 300 effectief te frauderen
de conclusie op oa de VRT? 50% vd gecontroleerde huurders zijn fraudeurs en oplichters. in de jaren 90 was men blij dat arme kinderen zich zo konden opwerken en ui:t de shit konden geraken. Vandaag is men afgunstig en jaloers omdat die mensen hulp krijgen
SPR
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

https://www.hln.be/buitenland/duitse-re ... a5f90df74/

178 stuks van de Leo 1. Pas tegen de zomer geleverd, volgens mij veel te laat.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat in eerste instantie ook, maar als ik gisteren de verliezen aan Russische kant zag...
1030 soldaten, heb nooit zo'n hoog dagcijfer gezien.
Meer dan 30 gepantserde voertuigen.

Ze gaan massaal veel tanks krijgen maar ja... hoeveel van die Leo 1's gaan ze nog gestart krijgen? (zouden al 20 jaar ergens staan)
We weten gewoon ook niet wat Rusland buiten mankracht nog in de strijd kan gooien hé.
Ik denk trouwens dat er snel vliegtuigen zullen komen van verschillende navo landen.

En Boedanov nu toch bevestigd als nieuwe minister van defensie nadat de corruptieschandalen ook Reznikov de das om hebben gedaan.

https://www.hln.be/nieuws/oekraine-kies ... a2a7e7024/
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Die Leo 1 zullen ze nog wel kunnen starten,bovendien zal men de slechtste exemplaren gebruiken als onderdelen voor anderen.Men zal zeer waarschijnlijk ook een veel moderner richt syst. aanbrengen,en ook nog enkele andere dingen moderniseren.Maar je hebt gelijk tegen de zomer is eigenlijk al zeer laat,aangezien Rusland nu al bezig is met aanvallen,men wil duidelijk niet wachten tot die Leo 2 verschijnen,nu is het ook wel af te wachten wat Rusland daar tegenover zal zetten,destijds zei men dat het Warschouw Packt zou hebben beschikt over 100 000 tanks, natuurlijk waren daar alle ex oostblok landen ook bij en het gaat nu ook over vrij oude modellen.

Het zal nu iedereen wel duidelijk worden dat Rusland niet kijkt naar enkele mensenlevens meer of minder,het Probleem voor de oversten is dat ook de gewone Russische soldaten dit nu wel zelf aan het ondervinden zijn,voor een aanval moet men tussen de 300 en 600% meer manschappen hebben dan de verdedigers,om een redelijke kans te maken,als de aanvallers niet meer dan veel manschappen kunnen inzetten en maar weinig materieel dan moet men er rekening mee houden dat de aanvallers 100 den procenten meer slachtoffers zullen hebben.

Soms gebruikt men alleen maar mankracht om de verassing te kunnen gebruiken,als je eerst beschietingen doet,en daarna soldaten stuurt is iedereen op zijn hoede.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Duitsland, Nederland en Denemarken samen zouden 20 a 25 Leo 1's kunnen leveren tegen de zomer en een 80-tal tegen het eind vh jaar en nog eens 100 in 2024 (bron: Reuters)

Het zal dus toch niet zo simpel zijn om die oude tanks klaar te krijgen.
Maar hoe oud ze ook zijn, ik denk toch dat ze in samenwerking met de Leo 2's wel degelijk een verschil kunnen maken als er maar genoeg geleverd worden.
En mochten ze toch in panne vallen, dankzij de quick release koppelingen zou een volledig motorpack in zo'n 20 minuten te vervangen zijn en dat in het veld.
Toch straf voor een ouwerdje uit 1965, oh ja.. de Gepard is ook gebouwd op een Leo 1 onderstel.

Wat betreft de Leopard 2 zou Duitsland nu toch de A6 variant gaan leveren, de 7é versie is de meest recente upgrade.

Leopard 2a6
De 2A6 is een verdere modernisering (Kampfwertsteigerung I) van bestaande tanks en kreeg een langer Lang 55 kanon, keuze voor een hulpmotor, verbeterde bescherming tegen landmijnen en keuze voor een airco. De eerste van 225 werden in maart 2001 geleverd aan Duitsland als verbetering van 160 oudere 2A5's en 65 A4's. Ook Nederland, Griekenland, Spanje en Zweden hebben zo'n modificatie destijds besteld.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Leopard_2

Zelensky is ondertussen in de UK, ik vind dat toch wel heel gevaarlijk van hem. (1 gek en een vuurwapen of mes is genoeg)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

We zijn hier altijd bezig over die tanks,maar even zo belangrijk zijn tankwagens,die de diesel vervoeren, een Leo 2 zou zomaar eventjes 400 Liter diesel verbruiken op 100 km en dat (in vgl. met andere oude modellen) zou dan nog zeer zuinig zijn. In de slag om de ardennen zijn de Duitse Tiger 2 tanks gewoon achter gelaten door de bemanning (s nachts eruit geklommen en te voet naar huis),men was wel doorgebroken maar de aanvoer was blijkbaar niet in overeenstemming met het verbruik van die tiger 2.
Er zijn plaatsen in de Ardennen waar nog steeds die Tiger tanks staan,als aandenken van die slag.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

En net om die reden is de vraag om lange afstandsraketten nu heel hoog.
Als Rusland nu een heel groot offensief wil beginnen dan hebben die ook veel brandstof en munitie nodig.
Door alle opslagplaatsen diep achter de frontlijn te kunnen blijven bestoken zal het denkelijk onmogelijk worden voor de Russen om hun aanvoer op orde te houden.
Denk maar aan het begin van de oorlog en hun 60km lange kolonne die vast kwam te zitten op weg naar Kiev.
En laat ons er maar vanuit gaan dat de beste manschappen en officieren reeds zijn gesneuveld, dus ik ben benieuwd hoe ze het gaan aanpakken.
Maar de aanvoer van de tegenstander uitschakelen is altijd al belangrijk geweest hé.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 3 keer

“De rekensom klopt niet”: volgens oud-kolonel Housen is er iets vreemds aan de hand met het nieuwe Russische offensief.

Bron: https://www.hln.be/buitenland/de-rekens ... ~a4144a3d/

Een betalend artikel maar iemand een idee wat er niet klopt volgens Housen ?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Betalend? Ik kan het volledig lezen. (zie PM)

Kijk.. er worden heel wat mededelingen de wereld ingestuurd en dit als het Oekraïne betreft om nog meer wapens te verkrijgen
Zo worden nu door Kiev berichten verspreid dat Rusland nog duizenden tanks achter de hand houd, 400 vliegtuigen etc etc..
Iedereen zit dus als het ware te goochelen met de gekste cijfers en als je die dan gaat analyseren kan je bijna niet anders dan vaststellen
dat 1 en ander behoorlijk bij de haren is getrokken.
Er worden door de Russen ondertussen ook schijnaanvallen uitgevoerd in de hoop dat Oekraïne troepen gaat verplaatsen zodat er een leemte ontstaat waar de Russen dan gebruik van kan maken om daar een offensief te starten.
Verder hecht ik wel geloof dat ze in Kiev bevreesd zijn voor het extra aantal manschappen die Rusland bereid is om in de strijd te werpen maar die hebben wel uitrusting, munitie, voedsel nodig.... gaan de Russen dat kunnen bolwerken?
Ik zag net alweer heel wat beelden van Russische tanks die over eigen soldaten rijden, of los door een mijnenveld racen tot ze de lucht invliegen etc, etc...
Hiërarchie? Wie beslist zoiets?
Dit kan erop duiden dat de Russen nu kost wat kost moeten voort moeten maken omdat ondertussen de ondergrond bevroren is en je met gepantserde voertuigen terreinwinst kan maken terwijl Oekraïne de dagen aan het aftellen is voor Leo's, Challengers en andere gepantserde voertuigen.

Als die navo tanks pas in maart/april gaan geleverd worden kan het regenseizoen reeds begonnen zijn, dus dat word dan een modderfest waar die zware tanks zich denkelijk makkelijk gaan vast rijden.
Voor de Russen die nu 'moeten' komt de bevroren ondergrond dan misschien weer te vroeg omdat ze nog niet klaar zijn met de training, voorbereiding, en uitrusting van hun troepen.

Denys heeft het er ook over in z'n laatste videobijdrage enkele minuten geleden geupload. (video bevat enkele stills van de miskleunen waar de Russen in 1 klap heel wat tanks verliezen)

Zou me niet verbazen dat het bezoek van Zelensky aan de UK, Frankrijk en Brussel reeds was om vliegtuigen los te krijgen.
Reden: de tanks gaan te laat komen, en wie weet kan je met vliegtuigen de Russen dieper in de modder bombarderen.
Al vrees ik toch dat die vliegtuigen snel vernietigd gaan worden door Russische luchtafweer en wie weet hebben de Russen echt nog veel migs achter de hand.

Ik ben ondertussen van 1 zaak zeker en dat is dat ik nergens zeker van ben wat de nabije toekomst gaat brengen.

fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Heb daarnet Kol. Roger Housen gehoord op VRT Nieuws over de situatie,volgans hem zijn de Russische aanvallen van nu voorbereidingen om Oekraine te verplichten hun rezerves nu al te moeten inzetten,dat zou dan niet meer kunnen tijdens een echte grote aanval,waarvoor de Russen op dit moment nog helemaal niet de nodige aantal manschappen of materieel ter plaatse heeft,de echte aanval komt er maar eind deze maand,het heeft trouwens ferm gevroren in Oekraine de laatste tijd. Maar dan komt men al heel dicht aan een periode van warmere temp.en trouwens de Oekrainers zouden zeer sterke verdedeging hebben opgebouwd,met 3-4 verschillende linies, met daartussen veel mijnen die alles ten minste al vertragen.Rusland zit ook vast door de levering v/d eerste Leo tanks,daar zijn ze blijkbaar wel bang voor,dus een ofensief is erg gewurgd tussen de winterse condities/het nu nog tekort aan maschappen en materiaal en de levering van Leo 2,volgens Housen gaan de Russen het dus deze keer niet halen wegens de te krappe tijdsspannes,en de te sterke verdediging linies,het is volgens mij de eerste keer dat hij zich positief uitlaat over Oekraine.

Wat vliegtuigen betereft daar blijft hij erg negatief over,ook al omdat het gedrag van oekraine zou kunnen veranderen en men Rusland zelf zou kunnen aanvallen, heel erg.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 69 keer

Nu, vanuit mijn armchair generaal perspectief zie ik vliegtuigen ook niet zo veel uithalen hoor.

De luchtafweer is aan beide kanten zodaning uitgebouwd dat effectieve luchtoperaties erg lastig zijn.

Daar komt bij dat en deel van de Russische luchtafweer zich in Rusland bevind, en het dus heikel wordt als daarvoor westerse wapens gebruikt worden om ze uit te schakelen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 1 maand geleden Heb daarnet Kol. Roger Housen gehoord op VRT Nieuws over de situatie,volgans hem zijn de Russische aanvallen van nu voorbereidingen om Oekraine te verplichten hun rezerves nu al te moeten inzetten..
Een groot deel van je posting heb ik denk ik gisteren reeds geschreven.
Het stukje van reservisten oproepen geloof ik niet erg in.
En dit omdat ik vermoed dat ze die gewoon niet hebben,
Ik denk dat gewoon alle gemobilisseerde troepen reeds actief zijn, bedenk immers dat Oekraïne een veel kleinere visvijver dan Rusland heeft.
Wat Oekraïne wel kan bieden is een veel betere ondersteuning en verzorging van z'n troepen.
Ik heb al heel wat loopgraven gezien van Oekraïne en dat zijn vaak parels van bouwsels terwijl de Russen daarentegen..ach ja.
De vele schijnaanvallen die de Russen nu uitvoeren is vooral bedoeld om de ganse frontlijn af te tasten en ook om niemand van Oekraïne rust te gunnen.

Het leveren en inzetten van navo vliegtuigen geloof ik ook niet erg in.
Maar we weten niet hoe diep de US reeds aanwezig is in Oekraïne, maar als die er zich terdege (achter de schermen) mee gaan bemoeien zou het redelijk snel over en uit kunnen zijn met die Russische luchtafweer.
Ik heb hier een tijdje geleden een pdf gepost met de ganse uitleg over hoe ze het deden in Irak en die hadden toch ook heel wat luchtafweer.
Zou me niet verbazen als ze reeds toezeggingen hebben gedaan, waarom zouden anders zoveel landen reeds toezeggingen hebben gedaan om vliegtuigen te leveren.
Er zal achter de schermen veel meer geregeld worden als voor de camera's word toegegeven.
Maar we gaan het wel zien...

Toegevoegd na 13 minuten 5 seconden:
boran_blok schreef: 1 maand geledenDaar komt bij dat en deel van de Russische luchtafweer zich in Rusland bevind, en het dus heikel wordt als daarvoor westerse wapens gebruikt worden om ze uit te schakelen.
Wat de luchtafweer in Rusland te betekenen heeft hebben we de laatste tijd meermaals mogen zien.
Simpele zelfmoord drones kunnen tot diep in Rusland doordringen om daar hun missie uit te voeren.
Het zijn me toch allemaal tekenen aan de wand..

Toegevoegd na 3 minuten 41 seconden:
boran_blok schreef: 1 maand geledenNu, vanuit mijn armchair generaal perspectief zie ik vliegtuigen ook niet zo veel uithalen hoor.
Ik momenteel ook niet, maar mocht Oekraïne alsnog baas worden in de lucht wie weet gaan de US dan alsnog die oude A10 Warthogs leveren en die kunnen op de grond veel uitschakelen.
Dit plan kan wel pas opnieuw op tafel komen als Oekraïne baas is in de lucht.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 1 maand geleden Ik heb al heel wat loopgraven gezien van Oekraïne en dat zijn vaak parels van bouwsels terwijl de Russen daarentegen..ach ja.
Wow, bedoel je nu dat je ter plekke de loopgraven aan het front bezocht hebt om dit vast te stellen? Chapeau.

Of bedoel je gewoon dat dit louter een gefilterde mening is gebaseerd op wat ze de internationale pers willen tonen? Niet meer dan dertien in een dozijn dus?
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Zucht...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

De rezerves zijn geen reservisten, absoluut niet. Dat is een redelijk groot aantal soldaten,zeer goed uitgerust en getraind die zeer mobiel zijn en direkt kunnen worden ingezet,als de vijand een linie dreigt te doorbreken, dus waar de nood het hoogst is gaan die worden ingezet,anders niet. Het kan ook zijn dat soldaten die in de voorste linies vechten na enkele dagen/weken worden afgelost, door de rezerve,en dan zelf naar achter verhuizen en zelf dan rezerve worden,als men enige tijd in de voorste linies heeft gevochten is men zeer zeker ook al goed getraind.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 1 maand geledenZucht...
Iderdaad.
Het leven van internet "specialisten" gaat niet altijd over rozen. :angel:
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren 'zouden' 1140 Russen zijn gedood, hoelang gaat Putler daar nog mee weg komen vraag je zich dan af.
Maandag was ook al een zware dag voor de Russen met 1030 doden.

https://www.hln.be/buitenland/gisteren- ... z3IbB6m1qQ
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
Bedankt: 100 keer

Een video die de schade laat zien aan de civiele infrastructuur.

Verschrikkelijk.

Ik begrijp niet dat de wereld daar niet meer over zegt.
Ik snap dat het in China zijn voordeel is, Europa en de V.S. verzwakken door investeren in Oekraïne en hun leger materiaal verminderd. En China kan goede zaken doen met Rusland, goedkope olie en gas en nog andere voordelen, verkoop Chinese producten die men in EU niet kan verkopen door regels.
India die ook goedkoop olie en gas koopt.

En andere landen die Rusland niet voor het hoofd willen schieten.

Maar die landen hebben toch ook satellieten die zien dat er zo veel burger schade is.

Om te zwijgen over de andere wereld problemen die er zijn, voedsel, klimaat, onderwijs, uitbuiting, burgeroorlogen, proxi-oorlogen, ...
Na de val van de Sovjet-Unie had ik het idee dat de wereld beter ging worden. Ook met China, maar de laatste 10 jaar gaat het weer de slechte kant op.
Iedereen werkt iedereen tegen en eigen volk eerst.

Kijk ook maar naar de aardbeving in Turkije en Syrie, in Syrie is het nog erger, die mensen zaten daar al in de miserie.
En dan heb ik geen kinderen. Voor mij maakt het allemaal niets uit, ik ben er over max 50-60 jaar niet meer of eerder.
Hoe de wereld leiders toch zo hun macht misbruiken. Echt ongelooflijk.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 1 maand geleden Gisteren 'zouden' 1140 Russen zijn gedood, hoelang gaat Putler daar nog mee weg komen vraag je zich dan af.
Maandag was ook al een zware dag voor de Russen met 1030 doden.

https://www.hln.be/buitenland/gisteren- ... z3IbB6m1qQ
Da aantallen worden steeds groter,in Rusland zal men hoe dan ook op een bepaald moment zich vragen beginnen te stellen dit kan zo niet altijd blijven doorgaan,ik lees ondertussen ook nog dat er alweer een Russische Generaal zou zijn gesneuveld,het kan in zo een situaties (russische Soldaten zijn niet gemotiveerd,hebben slechte uitrusting en dikwijls ook niet genoeg water) ook gebeuren dat men tijdens een vuurgevecht zijn oversten zal afknallen om zich daarna over te geven/
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 260 keer
Bedankt: 216 keer

DarkV schreef: 1 maand geleden Ik heb vandaag nog een filmpje gezien van een Russische vrouw die protesteerde over haar zoon... maar uiteindelijk was haar enige klacht dat ze geen geld had gekregen.
Ik heb het filmpje nog niet gezien, maar ik vraag mij af of dat geen propaganda van het Kremlin is, op die manier brengen ze elke moeder die klaagt over het verlies van haar zoon aan het front in diskrediet, want "die klagen maar om geld te krijgen".
Merk op dat toen er die vergadering was tussen Poetin en 'een delegatie van de moeders van soldaten aan het front', Dennis zei dat daar actrices tussen zaten...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Abusimbal schreef: 1 maand geleden Een video die de schade laat zien aan de civiele infrastructuur.
Aangrijpend inderdaad, video laat nog maar eens zien hoe de Russen maanden voordien al waren begonnen
met de opbouw vh aantal troepen aan de grens met Oekraïne terwijl ze bleven volhouden dat het was om te oefenen.
En nadien een opsomming van de vele gruwelijke misdaden tegen de burgerbevolking.
En ik denk niet dat er snel een einde gaat komen aan de gruwel, wie weet gaan er spoedig elders oorlogen begonnen worden. :-(
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 260 keer
Bedankt: 216 keer

fluppie schreef: 1 maand geleden Het is zeker niet altijd zo geweest,in de jaren 80 had Belgie een redelijk goed uitgerust leger,van 100 000 man, wat veel was voor een klein land zoals het onze,maar sommige politieke partijen vonden blijkbaar dat onze vrijheden zeker waren en er geen oorlog in Europa meer mogelijk was,schaamteloos is er toen zwaar bespaard,en de verplichte legerdienst is afgeschaft door Leo Delcroix (cvp). We moeten nog heel content zijn dat we nog onze F 16 hebben want er is daar ook zeer veel weestand tegen geweest,maar de Navo zelf had toen (gelukkig)ook nog iets te zeggen.
Hoe lang is het geleden dat bepaalde politieke partijen (Vooruit en Groen om ze niet te noemen) protesteerden tegen de aankoop van nieuwe gevechtsvliegtuigen?
Dat was natuurlijk vóór de oorlog in Oekraïne, maar het toont wel aan hoe kortzichtig men in de politiek met uitgaven omgaat.
Gevechtsvliegtuigen?
Niet meer nodig, er komt toch geen oorlog in Europa meer.
Oei, er is toch een oorlog in Europa.
Wat hebben we nog liggen?
Quasi niets, we hebben alles verkocht.
Tijd om te zwijgen over onze vorige beslissingen...

Idem ditto met het energiebeleid, altijd weer de extra korte termijn die telt.
Kerncentrales willens nillens sluiten, dan zien dat er een probleem is met de bevoorrading, dan op de knieën bij Engie, en dan je blauw betalen om ze toch wat langer open te houden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 1 maand geleden Da aantallen worden steeds groter,in Rusland zal men hoe dan ook op een bepaald moment zich vragen beginnen te stellen dit kan zo niet altijd blijven doorgaan,ik lees ondertussen ook nog dat er alweer een Russische Generaal zou zijn gesneuveld,het kan in zo een situaties (russische Soldaten zijn niet gemotiveerd,hebben slechte uitrusting en dikwijls ook niet genoeg water) ook gebeuren dat men tijdens een vuurgevecht zijn oversten zal afknallen om zich daarna over te geven/
Vergeleken met het begin van de oorlog zou het de laatste tijd gaan om een 4-voud aan dodelijke slachtoffers aan Russische kant.
Ik denk dat het niet alleen motivatie is maar ook dat die vers gemobiliseerden niet goed getraind zijn, een nieuwe tankbemanning trainen doe je niet op enkele weken.
Dit leek wel duidelijk in het recente beeldmateriaal waarop te zien is hoe de Russen in een korte tijdsspanne veel tanks verloren.
Ik denk ook dat ze op het thuisfront totaal geen idee hebben hoeveel Russen er het leven laten in Oekraïne.
De bevelvoerders laten dan ook veel gesneuvelden verdwijnen dmv mobiele crematoria of massagraven, dit om geen kistegeld te moeten betalen aan de nabestaanden en vermoedelijk ook om niet het risico te lopen dat er een opstand zal komen.
Iets wat me ook verbaasde in de docu van Abusimbal is het feit dat men ondertussen al spreekt van 700.000 Russen die gevlucht zouden zijn, dus vermoedelijk toch niet veel zin om te gaan vechten in Oekraïne.

Toegevoegd na 4 minuten 28 seconden:
boulder schreef: 1 maand geledenMerk op dat toen er die vergadering was tussen Poetin en 'een delegatie van de moeders van soldaten aan het front', Dennis zei dat daar actrices tussen zaten...
Waren allemaal KGB'ers en ander overheidspersoneel, er zijn nadien heel wat foto's tevoorschijn gekomen vanop andere plaatsen waar telkens dezelfde mensen op figureren.
Nog een sterk stukje propaganda... onlangs was er een filmpje waarop oudere vrouwen ter compensatie een bontmantel die ze hadden gekregen van de overheid trots toonden voor de camera en ze dankten Putler voor het mooie cadeau.
Nadien kwam naar buiten dat ze de bontjas na het filmen moesten terug geven.

Toegevoegd na 3 minuten 19 seconden:
boulder schreef: 1 maand geleden Wat hebben we nog liggen?
Quasi niets, we hebben alles verkocht.
Tijd om te zwijgen over onze vorige beslissingen...
Herinner ook dat elke aankoop gepaard ging met schandalen over smeergeld en co.
Dus over de corruptie in Oekraïne zou Belgie ook beter z'n mondje dicht houden.
sukkelaar
Member
Member

Petrikske schreef: 1 maand geleden Artikel van wo 23 nov 2022
"Bijna de helft van 669 gecontroleerde huurders sociale woning heeft een eigendom in het buitenland."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/23 ... -eigendom/
Maar moeten we echt weer die toer op gaan?
stel je eens de vraag waarom men er maar 600 huurders controleert vd 180 000, zeker in de tijdsgeest vandaag.
bewijst dit net niet dat er eigenlijk geen probleem is? we spreken over 0,3% die men gecontroleerd heeft en 0,15% die betrapt zijn.
Enkele uurtjes gemeenschapswerk kan echt niet voor 1200€ of meer?
ga je dan stadspersoneel, die nu een normaal contract van 1800-2000 hebben, ontslaan om hen hetzelfde werk voor 1200 te laten doen? dat ga je nl automatisch krijgen

afsplitsen heeft weinig zin
toen ik nog gezond was ging ik met jou akkoord. toen ik ziek werd is mijn mening serieus veranderd.
hoeveel geld de overheid pompt in administratie en controles is pure kafka. als we neit opletten is de warmste week straks de vlaamse sociale zekerheid en het is pijnlijk om zien hoe de rechtse vlaamse regering de sociale noden negeert en zelfs verergert maar wel, heel succesvol, een heel discours van wantrouwen en profitariaat verkoopt met de werkende vlaming als groot slachtoffer. heel veel mensen stappen los mee in dat verhaal want iedereen kent wel die buur die "profiteert" want hij ziet aan die mens niets dus kan die onmogelijk iets mankeren.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik sta elke dag op met pijn en ga er s'avonds weer mee slapen en dat sinds 2004 maar dat doet niet ter zake.

Wat wel zeker is dat we in het Oekraïne topic zitten. ;-)
En blijkbaar dus toch de US (samen met Noorwegen) die de Nordstream leiding hebben opgeblazen.
Benieuwd hoe en of de wereld hierop zal reageren.
Ik deelde destijdsd hier reeds het Joe Biden "We will bring an end to it.'' filmpje.

Het ganse verhaal van Seymour Hersh.
https://seymourhersh.substack.com/p/how ... ord-stream

Ook nog een woordje uitleg over de vele 'brandjes' in Rusland..
Je kan doorspoelen naar het item tot "43:13 - CIA Cold War sleeper cells"

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 262 keer
Bedankt: 380 keer
Recent bedankt: 4 keer

En we zijn weer vertrokken :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
sukkelaar
Member
Member

Petrikske schreef: 1 maand geleden.
Ik deelde destijdsd hier reeds het Joe Biden "We will bring an end to it.'' filmpje.
Een president die een geheime sabotage actie publiek aankondigt? Navostaten die mekaar aanvallen? Is dat niet het einde vd alliantie?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”