aso tso bso

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er wordt geklaagd over teveel nadruk op aso, correcter: dat ouders hun kroost teveel naar aso sturen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210903_97574377
De Vlaamse fixatie op aso
Ondanks de grote nood aan technische profielen, noodkreten uit de sector en waarschuwingen van vakexperts zijn ­vorig schooljaar opnieuw meer leerlingen in het aso gestart. De Vlaming en z’n fixatie op het aso, het blijft een krachtig duo.
Maar is dat gek?
1/ "bureaujobs" betalen niet slecht, je moet al zelfstandig aannemer worden om met een bak geld naar huis te komen
2/ hoe ga je technische jobs volhouden tot 67 jaar
Lees bv de comments eens op dit topic bij Tweakers: https://tweakers.net/nieuws/186394/alli ... nelen.html
> lage verloning (tenzij zelfstandige)
> fysieke belasting

Aan een bureau zitten op uw 60ste dat zal nog wel lukken, maar een terras of een dak leggen, of met volle kruiwagens beton rijden een ganse dag?

Ik geloof dus best dat je een (serieus) dikke boterham kan verdienen in een vakopleiding, maar hoe lang hou je dat fysiek vol?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Fysiek een bureaujob is ook heel hard voor je lichaam.

Maar niet alle technische profielen zijn bouwvakkers.. Er zijn zooo veel tso/bso profielen nodig. Zoals voor "gewone" jobs zoals winkelbediende, verkoper, koks, assistants, verzorgers,...

Ik denk dat het misverstand hier begint.

Persoonlijk denk ik dat het probleem vooral ligt bij ouders die toekomstperspectief willen geven. Misschien wil je op je 12 een loodgieter worden, maar als je 18 bent om dan bv naar unief te gaan en iets anders te doen zal dan serieus wat moeilijker zijn. Niet onmogelijk, maar de kans is groot dat ze dan opgeven.

Hetzelfde verhaal met het aantal 1ste-jaar aan unief: iedereen mikt om zoveel mogelijk opties te hebben, maar het is gewoon niet voor iedereen weggelegd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Daar haal je zelf al de clichés aan. ASO = goedbetaalde bureaujob, TSO/BSO = slechtbetaalde zware job, of je moet al zelfstandig zijn.

Er zijn genoeg ASO'ers die er na 6 jaar de brui aangeven en dan maar in de colruyt gaan werken (bij wijze van spreken).

Het zit puur in ons kopke.
Je krijgt het er nu eenmaal niet makkelijk uit dat ASO het hoogste is, en TSO zakken is, en BSO nog meer zakken. En aangezien iedereen "het beste" wil voor zijn kinderen, kunnen ze dus niet hoog genoeg starten. Nog steeds wordt te vaak naar scores gekeken ipv interesses om een studiekeuze te bepalen.

Uit eigen ervaring:
In een ver verleden ging het toenmalig PMS mij in het Latijn steken (aja, want goeie scores). Daar heb ik vriendelijk voor bedankt en gewoon "moderne" gedaan. Economie, talen, muziek, plastische opvoeding, voordracht, .... maar mijn topvak was technologische opvoeding.
Na 2 jaar kreeg ik te horen van de klastitularis dat mijn punten wel niet slecht waren, maar dat het mij geen zak interesseerde en ik dus beter naar het TSO ging gaan. Man, is er toen een wereld open gegaan. In industriële wetenschappen lag het niveau minstens zo hoog als in het ASO, zo niet zelfs hoger. Maar we kregen metaalbewerking (draaien/frezen), elektriciteit, mechanica, technisch tekenen, enz... Uiteindelijk industriëel ingenieur geworden, en nog geen moment spijt gehad van mijn studiekeuzes! Ik kan het iedereen aanraden van een richting te kiezen volgens eigen interesse. Je moet lang genoeg naar school gaan, waarna je nog lang genoeg moet werken...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

is dat van tweakers geen topic over het stroomnet?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Inderdaad, daarnaast helpt het niet dat veranderen van richting zo moeilijk wordt gemaakt, vooral dan richting hoger onderwijs. Het zou voor velen (incl. ouders) al schelen te weten nog (op een realistische manier) alle kanten op te kunnen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dima_2005 schreef:Fysiek een bureaujob is ook heel hard voor je lichaam.
Dat is maar hoe je het organiseert. Ik heb een "bureaujob" (white collar job), maar loop tijdens meetings/workshops vaak rond. Mijn Polar sporthorloge moet tijdens mijn werkdagen nooit waarschuwen voor "it's time to move" :).
Hoe je een terras kan aanleggen of ouderlingen kan verzorgen zonder fysieke belasting, is andere koek.
Maar niet alle technische profielen zijn bouwvakkers.. Er zijn zooo veel tso/bso profielen nodig. Zoals voor "gewone" jobs zoals winkelbediende, verkoper, koks, assistants, verzorgers,...
De problemen situeren zich eerder niet bij koks en winkelbediendes, maar eerder wel bij bouwvakkers en in de zorg.
woutervh schreef:Daar haal je zelf al de clichés aan. ASO = goedbetaalde bureaujob, TSO/BSO = slechtbetaalde zware job, of je moet al zelfstandig zijn.
De kans dat ASO een job (na bachelor/master) oplevert die na 10j €3K bruto oplevert, is wel groter dan bij technische beroepen of vaklui.
Er zijn genoeg ASO'ers die er na 6 jaar de brui aangeven en dan maar in de colruyt gaan werken (bij wijze van spreken).
Ik ken zelfs masters die daar gestart zijn, wegens de crisis in 2008 :).
Uit eigen ervaring:
In een ver verleden ging het toenmalig PMS mij in het Latijn steken (aja, want goeie scores). Daar heb ik vriendelijk voor bedankt en gewoon "moderne" gedaan. Economie, talen, muziek, plastische opvoeding, voordracht, .... maar mijn topvak was technologische opvoeding.
Na 2 jaar kreeg ik te horen van de klastitularis dat mijn punten wel niet slecht waren, maar dat het mij geen zak interesseerde en ik dus beter naar het TSO ging gaan. Man, is er toen een wereld open gegaan. In industriële wetenschappen lag het niveau minstens zo hoog als in het ASO, zo niet zelfs hoger. Maar we kregen metaalbewerking (draaien/frezen), elektriciteit, mechanica, technisch tekenen, enz... Uiteindelijk industriëel ingenieur geworden, en nog geen moment spijt gehad van mijn studiekeuzes! Ik kan het iedereen aanraden van een richting te kiezen volgens eigen interesse. Je moet lang genoeg naar school gaan, waarna je nog lang genoeg moet werken...
IW en EM zijn dan ook de grote uitzondering in TSO: cognitief sterke richtingen en quasi 1:1 doorstroming naar industrieel ingenieur.
Block schreef:is dat van tweakers geen topic over het stroomnet?
Het ging dan ook niet over het artikel, wel over de commentaren.
Zoek eens op "personeel", de leukste vond ik:
Zonder personeel valt er niets te updaten. De netbeheerders willen wel maar kunnen niet omdat er steeds minder mensen nog een beroep willen waar je een overall bij aan moet trekken.
Zou het graag doen maar ik krijg nu dubbel betaald om een overhemd aan te trekken.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Mijn oprit is er ééntje in kasseien.

2 Mannen hebben die op 2 dagen gelegd (redelijk grote oprit).
1 Van die twee ging ver op pensioen (63j).

Zelf heb ik een bureaujob en redelijk wat last van mijn rug en toen ik hem vroeg hoe die dat volhield, zo een hele dag voorover gebogen staan, dan antwoorde die mij:

' Ik ben kasseilegger van mijn 15 jaar, ik heb dat altijd al gedaan en nooit last gehad van mijn rug, bureaumannekes ja, die hebben last van hun rug... '
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Nob schreef: ' Ik ben kasseilegger van mijn 15 jaar, ik heb dat altijd al gedaan en nooit last gehad van mijn rug, bureaumannekes ja, die hebben last van hun rug... '
Ik kan me wel voorstellen dat als je van begin af aan goed op je houding let en geen absurde lasten draagt/jezelf forceert heel de tijd dat je dat inderdaad wel lang kan volhouden.
Je ziet spijtig genoeg in de bouw meer dan genoeg kerels die zichzelf continu forceren. Als je jong bent dan lijkt dat allemaal te gaan maar na een paar jaar ben je kapot.
Met onze recente renovatie heb ik veel van die mannen toeren zien uithalen waar van ik pijn kreeg van er naar te kijken.

En het is waar dat bijzonder veel bureau werkers een vreselijke houding hebben en dus rugklachten. En we zitten allemaal véél te veel stil.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Soms is verschil ASO en TSO ook wel moeilijker. Bepaalde TSO richtingen zijn ook wel gericht op verder studeren. Sommigen ook moeilijker verschil te zien met BSO (bakkerijtechnieken, brood & banket beiden tso, bakker bso) maar waarschijnlijk omdat ik die richtingen en sector totaal niet ken.

Denk dat de echt technische profielen waar je met secundair diploma al "afgestudeerd" bent eerder bij BSO zitten maar dus wel ook bij paar TSO richtingen. Vele (toch in alle geval in mijn nogal ASO gerichte familie) interpreteren BSO echter nog veel foutief als buitengewoon onderwijs en helemaal inferieur...

Zelf TSO (handel) en voor bepaalde vakken beter voorbereid op het toenmalige 'toegepaste informatica' dan een aantal ASO richtingen. Handel is dan ook niet echt handel of verkoop maar meer economie en minder wiskunde dan het ASO equivalent. Iets praktischer 'hands on' en richting BSO gaat dat nog verder. In principe kan je ook vanuit BSO verder studeren maar denk dat basis dan wel beperkt is en zal zeer moeilijk zijn.

Snap ouders ook wel want "afzakken" is kansen verminderen en het is een keuze die invloed heeft op de rest van je leven.

Kans groot dat huidig PMS (clb dus) mij zelfs naar buso zou doorverwijzen (schoolhistorie zit hier ergens anders beschreven maar zowel de P en de S zullen nu alarmbellen horen). Dankzij (aanvankelijk) goede scores ben ik ook uit hun klauwen gebleven en was 18+ dus kon zelf weigeren toen de eerste leerkrachten me naar hun doorverwezen (rond 1993, in 2017 is gebleken dat ze gelijk had). Huidige CLB neemt de P en de S iets serieuzer (maar hun psycho's zijn blijkbaar van hetzelfde overheid/papierschuif niveau dan hun M dokters). Niet zeker of dat beter zou geweest zijn. Uiteindelijk toch diploma gehaald, moeder verkoopt me nu nog altijd als voorbeeldstudent (3 jaar gedubbeld, ongetwijfeld zwaar gedelibereerd 'voldoening') en vader kon het eigenlijk al helemaal niks meer schelen.

Masters... Ken er verschillende met verschillende masters (zit in paar groepen waar dit iets meer voor komt dan 'normale' mensen) maar andere problemen voorkomen dat ze hun eigenlijke studies niet kunnen uitvoeren. Oa rechten studeren is zéér theoretisch maar eens afgestudeerd moet je heel goed (en veel) met mensen overweg kunnen. Psychologie lijkt ook populair maar ik zelf wil al absoluut geen auti als psycholoog. Soms is het een beetje extreem geval van "zolang de punten goed zijn gaat alles ok" maar uiteindelijk moet je verder...
Als ik de ICT opleiding nu bekijk twijfel ik serieus of ik dat nog wel zou aankunnen, is heel hard veranderd en ook veel meer naar IT management. (mogelijk omdat rega nu universiteit is, bij mij nog 'gewoon' hoger onderwijs korte type buiten universiteit... blijkbaar is dat nu "helpdesker" :roll: )

kasseilegger... bij vrijwilligerswerk was er onze manus van alles (70+ intussen overleden) 'nooit ergens last van' maar eigenlijk had hij toch liever dat iemand jonger de zwaardere taken deed :lol: Soms moet je er langer mee bezig zijn voor ze toegeven hoe oud en versleten ze zijn.

Sorry voor de veel te veel tekst maar beetje gevoelig onderwerp en het meeste gezaag ertussen uit geknipt :lol: (echt, dit was nog langer)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

ASO is rustiger en tegenwoordig ook al technischer.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Akkoord met tien. Heel veel aso richtingingen zijn niet zo 'algemeen', en er zijn ook TSO richtingen die niet technisch zijn op de manier waarop de meeste mensen naar tso kijken. Van bso ken ik ook weinig, ookal komen sommige van die richtingen in het vaarwater van TSO.
Onze school was een ASO-school met enkel onze 2 richtingen als TSO, en veel vakken hadden we samen.

Het 2de jaar is vrij belangrijk, omdat ze daar kinderen vaak verschillende dingen willen meegeven ondanks dat ze vaak al de keuze maken tussen wetenschap en handel (je kan nog altijd kiezen tussen ASO, TSO, KSO, BSO daarna)

Wetenschap was niks voor mij, dus ik ben handel gaan doen in de 2de graad en ben doorgestroomd naar boekhouder-informatica in de 3de graad, was gewoon tso en beide richtingen stomen je klaar om ofwel verder te studeren, ofwel 100% in een kantoorjob terecht te komen.
De cliché's werden hier al aangehaald, en als ik naar mijn eigen school kijk destijds, kan ik de denkwijze van de ouders niet goed volgen. Veel aso-richtingen geven je een basis om iets verder te doen (hence, de algemeen). Mijn richting was inclusief 2 stages, welke ik met een aanbeveling en jobaanbieding heb afgerond en een (nu mss niet meer waardevol) getuigschrift bedrijfsbeheer ben van afgestudeerd.

Ik herinner me nog goed dat er in het 4de en 5de (laatste jaren dat dat kon) mensen van ASO "afzakten" naar onze richting, in de hoop het makkelijker te hebben. Alle 3 zijn volgens mij max. een week gebleven wanneer ze doorhadden dat onze werkdruk veel groter was: veel meer voorbereiding thuis, projecten tussen handel en BI, ons 'boekhuidhuiswerk' van ons fictief bedrijf, bijna elke dag, tweewekelijkse presentaties, en uiteraard het uitwerken van onze bedrijfsplannen die op het eind van het jaar gepresenteerd en goedgekeurd moesten worden door een echte bank en de investeerders. + langere dagen want wij zaten aan het max. van de uren. ASO mocht die uren opvullen met vakken naar keuze indien gewenst.
Geen enkele ASO richting zou voor mij makkelijker zijn, want ik deed dat met plezier en daarom voelde dat ook vlot, maar het was opvallend hoe sterk de kinderen echt geloofden/geloven in "hoe lager aan de trap, hoe makkelijker/luier". Maar die cliché's bestaan ook, en ik zou het eerlijkgezegd ook zelf nooit geweten hebben als ik er niet in terecht was gekomen.

Toen kwamen we dus tot de conclusie dat alles vooral met interesse te maken heeft. Zoals wij ASO niet zouden gekunt hebben, zouden zij TSO niet gekunt hebben.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vanaf dat kinderen op deze wereld komen worden ze geconditioneerd voor de toekomst en de 'carrière.' Meestal is het dan het prestige van de ouders dat bepaalt waar hun kinderen in het onderwijs terecht komen zonder rekening te houden met de mogelijkheden en de goesting van hun kroost.

Ons onderwijs is tegelijk erop gestoeld om kinderen in vakjes op te delen, het een vakje al wat meer prestigieus dan het andere, wat tot heel veel falen en frustratie leidt en waarbij een goede opleiding tenslotte de rug wordt toegekeerd. Het is ook de rede waarom er zo wordt neergekeken op bepaalde jobs en waarom er knelpuntberoepen ontstaan.

Het ironische daarbij is dat sommige vakjes wel eens beter presteren dan eerst gedacht. Zo heb ik in mijn middelbaar industriële wetenschappen gevolgd, TSO met een pak wiskunde waar ze in het aso niet toe kwamen. In het vijfde jaar kregen wij er een aantal mensen uit de wiskunde-wetenschappen bij die dachten van even wat af te zakken naar een lager niveau. Niets was minder waar natuurlijk en ze hebben stuk voor stuk het jaar kunnen overdoen... Ik wil maar aangeven hoe nutteloos het is om een waarde te geven aan een algemene richting die alles en niks zegt. Zeker als we zien waar kinderen achteraf in hogere studies en in hun professionele carrière terecht komen.

Een ander voorbeeld. Een neef van mij volgde 'menswetenschappen' (toen nog VSO) en had uitstekende resultaten. Toch wou hij absoluut met hout werken en ging de richting houtbewerking volgen. Iedereen was er tegen en verklaarde hem gek. Zo vele jaren later heeft hij een florerend schrijnwerkersbedrijf en verdient meer dan goed zijn kost met datgene dat hij graag doet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

ASO is niet zozeer algemeen, als "puur theoretisch".
BSO is het tegenovergestelde, quasi puur praktisch.

TSO is alle overschot (uitgezonderd kunst).
Als een richting deels theoretisch en deels praktisch is, dan vind je ze in het TSO.
Maar dat zorgt dus voor grote verschillen binnen het TSO zelf, waar sommige richtingen zeer zware theorie hebben, die in het ASO niet zou misstaan, en aan de andere kant er richtingen zijn die net teveel theorie hebben om in het BSO te kunnen geven.

Qua technisch verschil:
In ASO/KSO/TSO heb je naar 6 jaar (3e graad) het diploma middelbaar (niveau 4 EQF - European Qualification Framework).
Niveau 2 en 3 haal je respectievelijk na 1e en 2e graad.
In het BSO moet je getuigschrift 2e graad hebben voor niveau 2, en geeft getuigschrift 3e graad pas niveau 3; je moet de 4e graad ("het zevende jaar") afwerken om het diploma middelbaar te halen.


Dat watervalgedoe, dat ga je er *echt* niet uitkrijgen, want dat is gewoon de realiteit:
We mogen dan mss wel niet neerkijken op BSO (en deels TSO), maar ASO biedt de meeste "opties" naar later toe.
Om het overdreven te stellen: iemand in een BSO gooien en dan later merken dat ie goed is in theorie, valt quasi niet meer te recupereren.
Het omgekeerde, "doe maar ASO en we zien dan wel", is wel een optie.
Je ziet dat bv ook in de B attesten: "geen Latijn", "geen ASO", etc
Richtingen met zware theorie zijn niet meer in te stappen eenmaal je achterstand hebt omdat je de richting niet gedaan hebt en dus bepaalde vakken niet gehad.

Daarbij komt dat BSO (en deels TSO) een reputatie hebben.
Veel lln met schoolmoeheid die daar het kot op stelten zetten, dingen afbreken, en als je als tiener geen sterke persoonlijkheid hebt kan dat niet alleen nefast zijn voor je resultaten, maar ook psychologisch.
Die reputatie is niet onverdiend, btw.
Zelden een ASO klas het kot zien afbreken of op de vuist gaan met mekaar of de leerkracht; TSO/BSO is een ander paar mouwen bij momenten.

tien schreef:Vele (toch in alle geval in mijn nogal ASO gerichte familie) interpreteren BSO echter nog veel foutief als buitengewoon onderwijs en helemaal inferieur...
We bekijken het dan ook vanuit het niveau van de theoretische kennis.
Ik ken een leerkracht muziek die ooit moest vervanging doen en aardrijkskunde geven aan een 4e BSO.
Die vloekte op de cursus, want na een snelle peiling bleek dat die klas de buurlanden van Belgie niet eens kon benoemen.
Met zo weinig parate kennis riskeer je uiteraard gehandicapt te zijn in de maatschappij.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: We bekijken het dan ook vanuit het niveau van de theoretische kennis.
Ik ken een leerkracht muziek die ooit moest vervanging doen en aardrijkskunde geven aan een 4e BSO.
Die vloekte op de cursus, want na een snelle peiling bleek dat die klas de buurlanden van Belgie niet eens kon benoemen.
Met zo weinig parate kennis riskeer je uiteraard gehandicapt te zijn in de maatschappij.
De vraag is dan : ligt dit aan het BSO onderwijs of het type van leerling wat hierin terecht gekomen is. Omdat er geen andere mogelijkheden meer waren.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

De hypocrisie! :bang:

Klagen dat er te veel leerlingen naar het ASO gaan, maar leerlingen die willen naar de B-stroom gaan mogen niet als ze een attest lager onderwijs hebben. :bang:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

ITnetadmin schreef:maar ASO biedt de meeste "opties" naar later toe.
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens en ik vind dat eigenlijk zwaar overroepen. Mensen denken daar de meeste opties te krijgen en het zijn dan vooral de ouders die dat denken. Kijk naar de knelpuntberoepen en dat zegt dan genoeg.

Op mijn werk ben ik diegene die de SIRA studenten begeleidt. SIRA is een samenwerking tussen de vakbonden en de werkgevers in de scheikunde waarbij een opleiding wordt voorzien voor jongeren tot 25 jaar tot proces operator in de scheikunde. Tot hiertoe waren die jongens en meisjes die ik onder mijn vleugels had bijna allemaal afkomstig uit het aso die dan verder zijn gaan studeren en dan afhaken. Die komen dan op de arbeidsmarkt zonder een specifieke beroepskennis en dit is nefast. Die eindigen als rekkenvuller in de Delhaize (niet dat die jobs niet nodig zijn, verre van en ik kijk daar absoluut niet op neer) maar dit is een reëel voorbeeld van één van mijn SIRA studenten nu met een aso achtergrond. Die mogen dan heel dankbaar zijn voor die SIRA opleiding, die natuurlijk zeer technisch gericht is.
Heel nu en dan zitten daar studenten bij zonder diploma secundair onderwijs, waar de opleiding eigenlijk voor bedoeld is, en die groeien meestal ook uit tot zeer goeie operatoren omdat ze die tweede kans gretig aanpakken.
Ik ben nog nooit een SIRA student tegen gekomen die een technische opleiding volledig heeft afgewerkt.

Ik bedoel maar, de meeste opties creëren de jongeren voor zich zelf mits de nodige inzet en engagement ongeacht hun voorgaande achtergrond. Heel weinig mensen komen uiteindelijk terecht in een job waar ze specifiek voor gestudeerd hebben.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Ik heb het gevoel dat er zelfs te weinig mensen weten wat TSO nog veel meer biedt.
Er zijn ook tal van andere richtingen die sterker staan op de bedrijfsmarkt dan ASO richtingen:
Handel daar leer je boekhouding (enkel en dubbel)
Kantoor (Werken met excel, access en de taal duits wordt aangeleerd)
Informatica en boekhouden informatica --> dikke plus natuurlijk om te kunnen programmeren.

In mijn ogen zijn niet wiskundige ASO richtingen zo goed als waardeloze investeringen, je moet zowieso al hoger onderwijs gaan doen om relevant te zijn. De business tak van TSO is eigenlijk beter voorzien op de bedrijfsmarkt en geven een betere aanzet op alle business richtingen in het hoger onderwijs.

Wat mij zelfs erger stoort in ASO is dat het vak informatica niet meer bestaat, dat wordt nu door de leerkracht Nederlands, Wiskunde gegeven als onderdeel van hun les. Dus Nederlands is dan Word en PPT en Wiskunde is dan Excel. Die ASO studenten moeten dan bureaujobs gaan doen... I don't think so.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

8balljunkie schreef:Wat mij zelfs erger stoort in ASO is dat het vak informatica niet meer bestaat, dat wordt nu door de leerkracht Nederlands, Wiskunde gegeven als onderdeel van hun les. Dus Nederlands is dan Word en PPT en Wiskunde is dan Excel. Die ASO studenten moeten dan bureaujobs gaan doen... I don't think so.
Ik heb het hier al eens gezegd.
Mijn dochter kreeg in 2de ASO 'informatica' tijdens de godsdienstles. "favorieten in een browser". :roll:
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik zit midden tussen de leerkrachten, die zowel in ASO, BSO en TSO lesgeven. Als ik deze draad lees dan zie je toch wel elk cliché dat je kan bedenken over het technisch onderwijs voorbijkomen.

1.Vooral de mythe van de cascade ASO --> TSO --> BSO. Dat je je kind uit de laagst betaalde jobs wil houden, 100% akkoord. Maar het is foutief dat TSO onder ASO staat. Het is foutief dat BSO een ticket is naar miserie. Integendeel. Ik denk dat een ne klassieke IW 10 keer meer uitzichtmogelijkheden heeft dan de gelijke opleiding in het ASO. Als je wil onderwaterlassen en dat is BSO? So what, ga dan toch naar het BSO.

2. En dan de mythe van de burojob. Menen jullie dat nu? Een burojob? Is dat het hoogste goed? Wil je dat voor uw kind? Een ratrace voor de rest van hun leven? En welke burojob moet dat dan wel zijn? Het zoveelste interim- bank - consultancy - immo kantoor? Ik zie hier allerlei verhalen over beton sleuren op je 60ste voorbijkomen, maar hoeveel burn-outs op je 30ste wil je daartegenover zetten?

3. En tot slot de mythe: we moeten het allemaal leren voor ons 23ste, en dan zijn we geschoold voor de rest van ons leven. Ook dat is verkeerd.
Stel. Iemand die geen goesting geeft om naar school te gaan, shot die kerel dan toch buiten uit het BSO. Laat hem of haar zijn of haar ding doen, en zorg dat hij opgepikt wordt in het volwassenenonderwijs. Idem. Iemand die jurist geworden is en vaststelt dat hij liever architect was geweest. Doe daar iets mee.

Als ik als 50-er in mijn omgeving rondkijk, dan zie ik de gelukkigste mensen/vrienden vooral in de topklasse, maar zeker en vast ook in de TSO'ers/BSO'ers. Ik zie dropouts uit het college die het volledig gemaakt hebben. Al is het maar omdat ze - tegen de tijd dat een goede ASO student op z'n 25ste begint te werken in z'n "fantastische" burojob - al x jaar voorsprong hebben, hun zaak hebben opgericht, hun eerste personeelslid aan het aanwerven zijn, hun woning zelf ingericht en half afbetaald, enzoverder.
Laatst gewijzigd door jutuiz 07 sep 2021, 17:10, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik kan die analyse eigenlijk niet beter maken.

Wat mijn eigen kinderen betreft laat ik ze hun eigen gang gaan. Mijn zoon heeft TSO elektro-mechanica gestudeerd in het middelbaar waar hij vlot mee aan de slag kan gaan maar hij is nu een opleiding lijnpiloot aan het afmaken...
Mijn dochter heeft ASO gevolgd, heeft een jaar rechten gedaan zonder problemen, maar is uiteindelijk naar de wijsbegeerte overgestapt. Ook hier de bemerking van velen, "Wat ben je daar nu mee?" Alsof ze daar van wakker moet liggen. We zien wel wat het brengt en de opleiding op zich is razend fascinerend.

Dus heel die discussie over de scholingstypes en wat beter of slechter zou zijn, zou eigenlijk niet mogen bestaan want ze is meer op prestige gestoeld dan op praktische bekommernissen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als ik het over "opties" heb, bedoelde ik niet "verder studeren" of "jobs".
Ik bedoelde dat een jongere vaak niet altijd goed weet wat ze nu wel of niet willen, of waar ze interesse voor hebben (school = ontdekken).
Als een jongere BSO gaat doen en later ontdekt dat hij toch meer aanleg en interesse heeft in een TSO of zelfs ASO richting, dan is het veranderen van richting niet van de poes (zie ook het lagere EQF niveau van de BSO opleiding).

Ik ben dan geen fan van het te vrijblijvende onderwijs, oa US style, waar jongeren veel optionele vakken hebben etc.
Maar die komen wel met dingen in aanraking (incl kunst, toneel, maken van schooljournaals, etc), terwijl je hier op voorhand moet weten waarin je geinteresseerd bent, en eenmaal de richting gekozen met niet veel anders meer in aanraking komt.

Uiteraard kunnen lln uit alle richtingen gelukkig worden en goed verdienen in een latere job, maar dan moeten ze wel het geluk gehad hebben om in een richting terecht te zijn gekomen die ze graag deden, of van waaruit ze tenminste konden verder bouwen.
Leerstof verandert per graad, en een vak dat je graag deed kan wel ns oersaai uitdraaien, of omgekeerd.
En in ons systeem van "je kiest je richting en krijgt dan al je vakken op een bord geserveerd zonder opties of niveau aanpassingen", heeft een lln niet veel keuze of mogelijkheden om alsnog iets te proberen (en het al dan niet interessant of niks voor hen te vinden).
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Tenzij voor bepaalde (afgeschermde) beroepen is een diploma (maar) een toegangsticket.

Stoppen met leren vanaf een bepaalde leeftijd?
Daar lach ik als IT'er toch is mee...

De termen ASO, TSO, KSO, BSO zitten met een imagoprobleem.
Enkel op te lossen door verandering in opzet, sensibiliseren zal niet lukken. Het zijn emotioneel geladen termen.



Zelf 2 jaar Latijnse gedaan om dan om te schakelen naar IW. Moeilijkheidsgraad lag gelijkaardig maar wel met andere insteek.
Dit was met wisseling van school en ik moet wel zeggen dat er een verschil is tussen een college en gemengde school. Zowel positief maar natuurlijk ook wel negatief.

Later uiteraard richting hogeschool en vervolgens universiteit.
Persoonlijk vond ik dat een goede keuze en zou ik het opnieuw doen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het zal uiteindelijk een eeuwige discussie blijven en voor een jongere is het inderdaad niet eenvoudig om de juiste keuze te maken.

Ik heb de tijd nog meegemaakt van het VSO. In voorbereiding op de industriële wetenschappen volgde ik in de eerste graad de richting "Mens- en natuurwetenschappen". Dat was eigenlijk een technische richting maar er zat een uurke latijn in en we kregen ook dactylo. Maar tegelijk moesten we ook een wisselschakeling kunnen maken met lampkes en batterijen.

Op zich was dat niet zo slecht om in de eerste graad wat vanalles mee te geven, wat de keuze achteraf misschien wat eenvoudiger zou maken. Ik heb ook nooit het gevoel gehad om te weinig opties te hebben gekregen, zeker in die IW waar een pak wiskunde gecombineerd werd met een gevorderde opleiding in de elektro-mechanica en natuurwetenschappen. Maar ik wist dan ook vrij snel welke kant ik wou op gaan. Achteraf ben ik in de biochemie en biotechnologie beland. Als ik nu terugkijk op mijn jobinhoud heb ik nog het meeste bagage meegekregen uit die IW in het middelbaar en een pak minder in die hogere opleiding achteraf, waar als ik wou ook onmiddellijk een aantrekkelijke job in zou gevonden hebben. Maar dat ben ik natuurlijk en is niet te vergelijken met de discussie die we hier voeren, hoewel het wel een praktijkervaring is in de letterlijke zin van het woord.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die termen moeten gewoon weg.
Je volgt een Middelbare school opleiding en wat dat is, mag niet uitmaken.
Heb je interesse om kapper te worden of verpleegster of IT-er of ...

Ik heb zelf, samen met met mijn ouders beslist om TSO te volgen.
Gewoon omdat techniek mij interesseerde.

En mijn kinderen ga ik ook niet in een bepaalde hoek duwen.
De oudste zal hier in 2023 haar keuze mogen maken.
Wij zullen ervoor de verschillende scholen bezoeken alsook de Sidn-in beurs (of hoe noemde dat weer).

Ken er ene die in het BSO gezeten heeft als "metser" en die nu hoofdwerfleider is van grote werven.
Hij ging daarvoor graag nog wat cursussen bijstuderen en nu zal em tot zijn pensioen met plezier willen werken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

We moeten idd meer inzetten op levenslang leren.
Daarom verbaast het mij dat de overheid de facto de graduaten kapot quasi kapotgemaakt heeft.

Vroeger werden die door een aparte instelling gegeven, in avondonderwijs, en betaalde je per lesuur.
Je legde examens af, en als je geen tijd had of werkconflict, kon je dat vak altijd opnieuw doen wanneer je maar wou.

Nu is het een hogeschoolding, ehbben die er vaak dagonderwijs van gemaakt (om de 18-jarigen die geen bachelor aankunnen in te duwen), betaal je +-240 euro inschrijving nog voor je aan een vak begint, de vakken zijn duurder, en er wordt met studiepunten gewerkt, dus moetje goed plannen en opletten dat je het vak volledig kan uitzitten.

Ik nam tot net voor de verandering graag 1 of 2 vakjes per jaar op uit richtingen die me interesseerden.
Ik legde dan vaak het examen nog af, kwestie van het punt binnen te hebben moest ik ooit ver genoeg geraken om aan het diploma van de richting te denken.
Ging het niet (net vakantie gepland tijdens de examenperiode, te druk op het werk, etc), dan was dat niet erg.
En intussen schoolde ik me mij in vanalles en nog wat.
Dat is nu quasi onmogelijk geworden.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wat ook opvallend is, is dat er terug meer gepensioneerden zich inschrijven in de unief. Zeker in de richting wijsbegeerte van mijn dochter. Mensen maken hierbij dan de keuze op basis van interesse en niet op basis van carrière of waar de meeste poen te rapen valt.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Allemaal goed dat mensen kiezen voor te studeren naar hun interesses... Maar dan wel spijtig als blijkt dat daar geen job voor te vinden is.

Ik heb er genoeg in mijn kennissenkring die voor richtingen gestudeerd hebben waar je nu eenmaal maar 1 job voor hebt in een universiteit.

Studeren is tonen dat je het kan, maar toch... Niet komen zagen achteraf dat je er geen job in kan vinden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Gepensioneerden hebben niet direct een job nodig of ge staat er anders heel slecht voor 8)

Wat dat studeren voor de job betreft, tja, ik wil ze de kost niet geven die tegen hun goesting gaan werken. Een job vinden daarentegen hangt ook veel af van de persoon in kwestie en de toegevingen of het geluk dat die heeft. Een diploma is uiteindelijk ook maar een uithangbord.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is niet de taak van universiteiten om mensen op te leiden tot de werkvloer.
De minder onmiddellijk relevante richtingen zijn maatschappelijk toch belangrijk, en leiden tot eerder secundaire of tertiaire effecten in de economie, omdat ze ondersteunend werken.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Absoluut akkoord. Een maatschappij is meer dan een hoop werkende mensen. Dat durven we al eens vergeten.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik ben voorstander van een tekst op enkele unief cursussen “Opgelet, deze cursus is academisch en geen voorbereiding voor de werkvloer.” en een schrijnende afbeelding van een arme oude rekkenvuller met een kromme rug ofzo :angel:

Het probleem ligt ook bij de werkgevers die functies/loon binden aan het opleidings’niveau’.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat hebben ze dan afgekeken van Selor ;-)
De overheid is daar ook grote boosdoener in.
Alle loonbaremas (A-B-C-D) zijn gebaseerd op diploma.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb aso altijd bekeken als een theoretische scholing, BSO dan eerder praktisch en TSO een mix van de twee. Je hebt een gezonde mix nodig van alle scholingen wil de arbeidsmarkt iets kunnen. We kunnen niet blijven de werkkrachten uit het Oostblok importeren.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Scholingsniveau heeft wel degelijk gezondheidseffecten

Levensverwachting: https://www.gezondbelgie.be/nl/gezondhe ... erwachting

Gezonde levensjaren: https://www.gezondbelgie.be/nl/gezondhe ... erwachting

En tenzij je gelooft dat enkel masters géén carottentrekkers zijn, stijgt het aantal ziektedagen evenredig met de daling in scholing: https://overheid.vlaanderen.be/bedrijfs ... percentage
Afbeelding

Ik ken ook schrijnwerkers die enkel kunnen blijven werken door de pillen van een 3voudige hernia en lassers met een lodderoog en tintelende polsen. Ik zie een KMO nog geen aangepaste werkhouding stimuleren, iets wat bij "bureauwerk" eerder wel gebeurd.

Ik vind werken met mijn handen super leuk, daar niet van: zowel schrijnwerker, tuinwerk als elektriciteit en een badkamer steken.
Maar eer ik er zoveel aan verdien als ik nu verdien, zal ik méér uren moeten doen (incl de administratie van een eigen zaak) en zal ik fysiek veel zwaarder belast worden. Als ik nu 's morgensvroeg ga lopen, rijden de camionettes naar de werf al rond.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Op Degussa, het huidige Evonik, heeft men destijds de oefening gemaakt naar de levensverwachting van haar werknemers en heeft men 5 decennia bijgehouden hou oud hun werknemers werden afhankelijk van werkregime en statuut en daar komen tot nu toe wel bangelijke gegevens aan het licht.
Er zit zowat 10 jaar(!) tussen elke categorie van werknemer, gaande van bediende in dag regime tot arbeider in shift regime.
Dus de ballon van dat we langer moeten werken omdat we met z'n allen ouder worden is hierbij doorprikt.

Ook komen mensen van niet-belgische origine niet in onze statistieken terecht en die nemen reeds een groot stuk in van onze hard werkende mensen in België.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Stukje zal ook te maken hebben met dat je bij een bureau job iets makkelijker ziek kan doorwerken (toch met homeworking tegenwoordig). Maar je kan er ook niet naast kijken, dat deze "lagere" jobs een bepaald type van mensen aantrekt. Die ergens schommelen tussen ziekenverlof en stempelen. Dat is niet de schuld van de job, maar de mensen die het uitvoeren. Het zou me niet verwonderen dat een groot percentage daarvan "poetspersoneel" is. Toch als ik naar mijn persoonlijke ervaring kijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

petrol242 schreef:Dus de ballon van dat we langer moeten werken omdat we met z'n allen ouder worden is hierbij doorprikt.
We worden ongeveer even oud als vroeger, maar er vallen er onderweg minder dood. Dat lijkt een detail, maar is het niet bepaald. Het terugdringen van kindsterfte heeft de gemiddelde levensverwachting enorm verhoogt, maar mensen werden niet plots ouder :).
Het probleem is eerder demografie (veel "boomers" die op pensioen gaan of al zijn) en weinig werkenden om die pensioenen te betalen.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Fijne discussie...

Ik heb TSO gedaan. Maat van mij ook. 1 jaar hoge school gedaan, beiden slim genoeg maar studeren kotsbeu.

Ben gaan werken. Van vuile jobs naar een bureau job.

Ik verdien na 22 jaar echt niet slecht. Dezelfde maat is bij Inbev begonnen als arbeider aan de band. Hij verdiende daar een loon waar veel startende masters jaloers op zouden zijn.

Ondertussen geeft hij opleiding. Zijn loon is nog steeds hoger dan het mijne.

Zou ik mijn leven anders aanpakken? Oh nee. 8)

Ik heb mijn technische opleiding altijd veel interessanter gevonden dan dat ene jaar ASO dat ik gevolgd heb. Technische vakken waren een openbaring. Draaien, zagen, boren, praktische elektriciteit,... Gebruik ik nu nog regelmatig privė maar de stelling van Pythagoras niet...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Als je als 16 jarige weet wat je wilt verder studeren na het middelbaar ben je vaak beter af in het TSO, omdat je daar al meer kan kiezen in functie van die latere studies. Grote probleem is natuurlijk dat velen te lui zijn om al na te denken over wat ze willen doen in het leven en die keuze voor de meesten verre van evident is.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

SPR schreef:maar de stelling van Pythagoras niet...
Ik gebruik die nog geregeld, om bv poorten in hout te maken of de oppervlakte van een oprit te berekenen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”