laptop verplicht aan te kopen via de school voor 1ste middelbaar

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

1 van onze kinderen gaat in september naar het 1ste middelbaar.
Mijn wederhelft weet mij deze week te melden dat deze school voorschrift dat er verplicht een laptop via de school moet aangekocht worden;

Kiezen voor ****** is kiezen voor ons laptopproject. Elke leerling op onze school dient te beschikken over een persoonlijke ******-laptop.
Ook wij houden rekening met de financiële gevolgen hiervan. Daarom voorzien wij dat je de laptop eenmalig kan aankopen of maandelijks afbetalen.

Prijzen vergelijken met laptops in de detailhandel, is appelen met peren vergelijken.
Je zal het schooltoestel niet in de reguliere handel vinden, omdat er specifieke aanpassingen zijn voor onze school. De school maakt geen winst op de toestellen, de enige winst is LEERWINST voor de leerling. Wij zorgen ervoor dat u voor dit bedrag een toestel huurt of koopt met een uitgebreide garantie en een volledige service. Een toestel dat volledig binnen onze pedagogische krijtlijnen valt.

Wij hebben geen commerciële toestellen, maar speciale op maat gemaakte business toestellen.
De school kiest bewust voor een uniform toestel voor alle leerlingen. Om die reden staan we leerlingen niet toe een laptop van thuis te gebruiken.

Via deze link kan u de infobrochure rond ons laptopbeleid terugvinden.


het gaat om een https://h20195.www2.hp.com/v2/GetPDF.aspx/c06930048.pdf voor de prijs van €735
HP Probook X360 435 G7

Windows 10 Pro Nat. Academic
AMD Ryzen 3 4300u
13.3" FHD UWVA 250 1920x1080 TOUCH
4GB DDR-3200 SODIMM
128 GB M.2 SATA SSD TLC
Intel® Dual Band Wireless-AX200 ax (2x2) Wi-Fi / Bluetooth® 5
2 USB 3.1 Gen 1 (1 charging)
1 USB 3.1 Type-C™ Gen 1 
1 HDMI 1.4b
1 headphone/microphone combo
5MP NoMic World Facing Webcam
Azerty klavier

we hebben aan het begin van de lockdown al een laptop gekocht, echter voor de school moet het een nieuw toestel zijn aangekocht via Signpost
leuke noot, herstellingen die buiten garantie vallen, bv een gebarsten scherm dienen ook verplicht door hen hersteld te worden.
verder rekent de school ook nog €75/jaar voor academic software.

het betreft een nieuwe school die vorig jaar is opgestart, dit jaar is er maw enkel een 1 ste en 2 de middelbaar.
volgens de directie hebben zij geen recht op middelen van de digisprong???

Het gaat om een school onder het gemeenschapsonderwijs.

iemand dit al meegemaakt, ik ben hier persoonlijk helemaal niet mee akkoord maar directie zegt dat dit te nemen of te laten is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Idem hier. Lijkt er zelfs op dat Signpost de tekstjes aanlevert want ook bij ons had de school het over ‘leerwinst’. Bij ons zijn de toestellen wel goedkoper. Wij betaalden €635 voor een Lenovo Thinkpad. Je krijgt wel 4j garantie met Next Business Day On-Site support. Wordt nog afwachten hoe de apparaten beheerd worden. Games zijn niet toegelaten en zij configureren e.d. Ben dus wel eens benieuwd of ik voor mezelf een admin account kan aanmaken.

Wel is het zo dat bij ons BYOD wel mag, maar ze raden een Signpost toestel aan omwille van de support, directe beschikbaarheid van vervangtoestellen e.d. Verder ook geen jaarlijkse kost dat ik van weet, en school biedt volledige 6 jaar middelbaar aan.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn dochter die naar het 3e middelbaar gaat krijgt gratis een chromebook van school. Mijn zoon moet een laptop kopen (kost: 349 EUR). Daarbij krijg je de komende 2 jaar nog 100 EUR korting per jaar op de schoolrekening. Ze zitten beide in een katholieke school van dezelfde scholengroep.

Code: Selecteer alles

HP Probook 445 G7
14" FHD (1920x1080)
CPU Ryzen 3 4300U (4-core 2,7 GHz)
8GB RAM DDR4
256 GB PCIe M.2 SSD
1 USB-C en 3 USB poorten
RJ45 poort voor bekabeld netwerk

Stevige hoes
Next Business Day on-site garantie, overal in België
Vervangtoestellen op school
Maximale kost bij herstelling buiten garantie (39€)
Diefstalverzekering buiten school
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Onze dochter gaat straks ook naar 1ste middelbaar.
Laptop wordt aangeboden door school voor €6,00 per maand. De school koopt de laptops aan met een groot deel subsidie.
Je moet zelf voor een muis en oortjes zorgen. Er zit normaal een verzekering bij voor schade, maar daarvan hebben we voorlopig nog niets op papier.
Je mag ook voor een eigen toestel kiezen, maar dan krijg je geen ondersteuning bij problemen.
Mijn mening is normaal kiezen voor een eigen toestel, maar in dit geval gaan we toch kiezen voor een laptop van school. Voorstel lijkt me heel interessant. Onze kinderen hebben elk een eigen (oude) laptop, deze van de dochter zal dus vermoedelijk binnenkort aan de kant staan...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn partner staat ook in het onderwijs en heeft als leerkracht recht op zo'n laptop.
Ik kan u verzekeren, deze spullen zijn te traag om deftig mee te werken in vergelijking tot een goede koop van gelijk budget.
Na 3 jaar ongetwijfeld aan vervanging toe.
Uiteraard moet daar nog een bedrijf zijn boterham aan verdienen, anderzijds zijn deze toestellen ook wel verzekerd.
Lader kwijt/kapot, breuk, diefstal, ... daar moet je dan maar gebruik van maken.

Maar hoe zijn pubers... Ze slagen er al eens niet in om hun grafisch rekenmachine op te laden.
Euh powerbanks zijn voor de smartphone, en net zoals een computer dient dat alléén maar voor spelletjes e spelen :angel:
Koop op z'n minst dan een model van hetzelfde merk / adapteraansluiting (USB-C).

't kost wel wat maar het idee is wel dat er minder papieren boeken aangekocht hoeven te worden.
Ook zou je mogen verwachten geen grafisch rekenmachine meer nodig te hoeven hebben.

(als ik me goed voorheb kunnen ze een eigen toestel nooit weigeren)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

lithion schreef:...Mijn zoon moet een laptop kopen (kost: 349 EUR). ...

Code: Selecteer alles

HP Probook 445 G7
14" FHD (1920x1080)
CPU Ryzen 3 4300U (4-core 2,7 GHz)
8GB RAM DDR4
256 GB PCIe M.2 SSD
......
Dan vind ik deze toch een betere deal dat die erboven.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

lacer schreef:
lithion schreef:...Mijn zoon moet een laptop kopen (kost: 349 EUR). ...

Code: Selecteer alles

HP Probook 445 G7
14" FHD (1920x1080)
CPU Ryzen 3 4300U (4-core 2,7 GHz)
8GB RAM DDR4
256 GB PCIe M.2 SSD
......
Dan vind ik deze toch een betere deal dat die erboven.
Correct, wegblijven van 4GB ram de dag van vandaag om te beginnen!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waar is de tijd dat we tegen 1 september voor een cursusblok en balpennen moesten zorgen...

Ik vraag me trouwens sterk af wat die 'leerwinst' dan wel mag zijn. De kwaliteit van ons onderwijs is in de laatste 20 jaar in elkaar gestuikt...

Als communicatiemiddel en om huiswerk te doen, ok. Maar wat kan een 12jarige met een eigen laptop in klas aanvangen?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Welke bovenmenselijke capaciteiten moet een PC voor een leerling 1e middelbaar hebben? Welke hoogstaande activiteiten en performmante processen gaan die daarmee draaien? Voor een 12-jarige leerling zou iedere hedendaagse PC of chromebook toch moeten volstaan?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

4GB ram en 128GB ssd voor 735 euro.
You're being had :-)
Tomby schreef:Ben dus wel eens benieuwd of ik voor mezelf een admin account kan aanmaken.
Mij lijkt het, dat als ik een laptop moet kopen en betalen, dat ik er ook admin van ga zijn.
Staat het hun niet aan, dan wipe en reinstall ik hem zelf.

Dat gezegd, lijkt dit mij een goedkope truc om de kost van schoollaptops af te wentelen op de ouders, maar de centrale controle wel te behouden.
Ik voel me daar niet comfortabel bij.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hetzelde hier, maar de verplichting is ook voor het derde jaar.
Dus 2 pc’s.
Oh ja, samen ook nog eens voor €650 aan boeken.
€760 x2 plus €650.
€2170 dus en het schooljaar moet nog beginnen. :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

R2D2 schreef:Welke bovenmenselijke capaciteiten moet een PC voor een leerling 1e middelbaar hebben? Welke hoogstaande activiteiten en performmante processen gaan die daarmee draaien? Voor een 12-jarige leerling zou iedere hedendaagse PC of chromebook toch moeten volstaan?
kun je dat niet aan een school vragen als ze zo'n laptop verplichting opleggen?
de doorsnee medion laptop voldoet aan de vereisten

een deftige laptop doet gewoon de 6 jaar uit
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

ITnetadmin schreef:4GB ram en 128GB ssd voor 735 euro.
You're being had :-)
Inderdaad 4x meer memory en disk voor 100 euro minder.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vraag eens de leerplannen op en waar die laptops zich daarin bevinden. Niks tegen nuttige digitalisatie of leerondersteuning, maar doen om te doen en mogelijk zelf achteruitgang betekenen + zotte kosten naar de ouders schuiven (wat is er mis met een laptoppool op school, van de school) is er wat over.

Trouwens Chromebooks brrr Google account nodig, zou dikke nee zijn bij mij. Waarom niet BYOD en (foss) software eventueel?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vind eigenlijk dat die laptop nog meevalt. De boeken daarentegen. Tegenwoordig allemaal invulschriften die je na een jaar bij het papier belanden. Voor komend ac jaar 350 EUR (zit eentje van 80 EUR bij voor wiskunde)
Yera
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2021, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

NuKeM schreef: Waarom niet BYOD en (foss) software eventueel?
Reden:
BYOD en foss verdienen signpost, dewelke connecties heeft met de overheden, niets aan…
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Veel scholen of om niet zeggen allemaal stappen over naar dit systeem.
Op de school waar de vriendin werkt zijn het Dell's met i5, 16GB RAM en 256GB NVME en de huur ervan kost een 40 EUR / jaar.
De laptops worden met alle benodigde programma's aan de leerlingen overhandigd.
Bij problemen kunnen ze de laptop op school inleveren en krijgen ze direct een andere mee.
Voor eigen schade is er een vrijstelling van dacht ik 40 EUR. Dus scherm stuk gedaan? Kost u 40 EUR.

Is zo'n systeem normaal? Ergens wel, iedereen hetzelfde toestel. Zo vermijden ze dat er iemand met een 2k gamelaptop naast iemand zit dat amper iets degelijk van veroorloven. Wanneer het eigen toestel stuk gaat heeft niet iedereen de fondsen om dit snel te laten herstellen, of te vervangen. In beide gevallen zit men sowieso even zonder toestel en moet men bij overschakeling naar ander toestel alles opnieuw installeren.

De bedoeling is ook dat ze ALLES in OneDrive opaslaan, toestel stuk? Inloggen op ander toestel van school en even laten syncen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hier een chromebook van 360 euro. Je kan die ook huren dan is de totaalkost iets hoger. Bij financiële problemen kan je ofwel een vzw contacteren die meehelpt betalen ofwel een regeling treffen met de school. Voor die prijs zit er ook een servicepakket bij.

Die chromebook zou 6 jaar moeten meegaan.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik blijf op mijn honger zitten... Wat is de toegevoegde waarde?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als de school ervoor kiest om iedereen te verplichten met dezelfde laptop te leren, dat ze dan iets op poten zetten als 'huren', en geen verplichte aankoop.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

woutervh schreef:Ik blijf op mijn honger zitten... Wat is de toegevoegde waarde?
Ik zie die wel. We gaan meer en meer naar een papierloze maatschappij. Nier alle kinderen kunnen even goed overweg met it, al zeker niet op professioneel vlak.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Het is toch compleet van de pot gerukt dat een school je verplicht een laptop te kopen met specs waarvan je weet dat ze nu al voorbijgestreefd zijn ...

Volgens mij hebben ze juridisch geen poot om op te staan. Hoeveel oogappels zullen op 12-j. leeftijd ter gelegenheid van communie of lentefeest geen laptop gekregen hebben met 16 giga aan boord, een ssd. van 512 of 1TB, etc. ? Je zou haast gaan geloven dat de school of iemand van de staf, er persoonlijk iets aan verdient.

En dan nog de reguliere kosten, kosten voor "vrijblijvende" uitstappen, etc.

Tja, ook onderwijs wordt blijkbaar meer en meer een "recht" voor de happy few.

En wat met gezinnen die noch via huur, leasing, aankoop of afbetaling zich dergelijke (overbodige) uitgave kunnen veroorloven?

Onze samenleving is, zoals ik al meermaals heb gepost, op drift. Ik zou toch eens een briefke richten aan Dhr. Weyts met de vraag wie dit zal betalen en wat zijn standpunt is ter zake. NVLD'er zijnde, zal hij hier natuurlijk weer een logische uitleg voor hebben. Zelfde configuratie, iedereen hetzelfde materliaal, blablabla.

INTRIEST !

Dit zou bij mij niet zo maar de revue passeren. Brief naar minister, big boss van gemeenschapsonderwijs en desnoods publiceren in kranten. Natuurlijk, ik weet het, kinderen betalen hiervoor een prijs maar wat is het standpunt van het oudercomité, participatieraad, begeleidend CLB, ... ? Ik denk dat zij hier ook een vinger in de pap hebben en kunnen reageren namens meerdere ouders / gezinnen.

Ik vind dit eens te meer de complete waanzin doch ja, "this is Belgium". Als iemand hier iemand ziet omhoog vallen, gelieve dit onmiddellijk te melden want ik kom kijken. In dit apenland gelden zelfs de wetten van de fysica niet meer m.i.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Idd.
Koop je een goeie business laptop, dan kan je ook nog ram en hdd vervangen in midlife, en dan moet hij wel een hele tijd meekunnen.
Oppassen met laptops uit de winkel tegenwoordig: dat zijn wegwerpdingen geworden waar je zelden nog de ram van kunt upgraden, en vaak zit de ssd daar ook al vast op het MB.

Vroeger kon je voor 400 euro een laptop in eerder welke winkel kopen en dan zelf upgraden, die tijden zijn helaas voorbij.
Upgradebare toestellen vind je quasi enkel nog in de business lines.

Zoals hierboven gesteld: willen ze een school issued laptop, dan moeten ze hem maar verhuren.
En eigenlijk zou zelfs dat niet mogen.
Ik zou ook weigeren mijn werklaptop te huren.
Hoogstens een waarborg.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef: Vroeger kon je voor 400 euro een laptop in eerder welke winkel kopen en dan zelf upgraden, die tijden zijn helaas voorbij.
Upgradebare toestellen vind je quasi enkel nog in de business lines.
Dat is ook een beetje zever... in de zin van, ik heb in heel mijn leven nog geen laptop <400€ tegen gekomen waarvan de cpu krachtig genoeg was om geen bottelneck te zijn in w7/8/10... dan maakt het weinig uit of je daar nog wat meer memory of een snellere ssd kan in plaatsen of niet.
Dat je atm enkel nog upgradebare toestellen vind in de business lines is ook zever, enkel de ultra portables en de ultra budget laptops hebben geen geheugenslot of gesoldeerde opslag & dat is nog altijd een minderheid van de laptops.

Nu spreek ik tegen mijn eigen winkel, maar ik snap wel ergens waarom scholen dit uitbesteden en je verplichten om met eenzelfde laptop te werken, voor hen heeft het enkel voordelen....voor de ouders....tja.

Of een laptop met 4gig ram atm een goeie investering is = dan weer een hele andere discussie.
Of onderwijs gratis moet zijn ook & waarom men met commerciële (ms) office software wil werken ontgaat mij ook volledig.
Maar puur : we starten allemaal met dezelfde middelen = geen slechte keuze.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor software is het probleem dat men dezelfde software wil gebruiken die ze op de werkvloer zullen tegenkomen.

Enerzijds logisch, anderzijds was in een ver verleden WordPerfect de standaard, daan werd dit MS Office. En momenteel zijn er bedrijven die overgeschakeld zijn naar GoogleDocs voor bedrijven.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ben Weyts zou toch fors investeren in digitisering onderwijs?

Blijkbaar op kosten van de leerlingen.

Als de school schrijft dat ze er niets aan verdienen dan zijn ze wel goed in 't zak gezet door hun leverancier.

HP X360 toestellen zijn als particulier te vinden aan 750€ met betere specificaties op alle gebied.

Toestellen met slechts 4GB zijn inderdaad niet te vinden want te zwak qua specificaties. Daar heeft de school dus wel gelijk.
https://www.coolblue.be/nl/product/8620 ... zerty.html


Wat wel nog in voordeel van aanbod op de school kan zijn, is de batterij die op dergelijk traag en klein toestel wellicht genoeg is voor 12u gebruik zonder opladen.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 21 aug 2021, 15:39, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

fvhbrugge schreef:Als de school schrijft dat ze er niets aan verdienen dan zijn ze wel goed in 't zak gezet door hun leverancier.
Ze zeggen niks over het feit dat Signpost hoogstwaarschijnlijk schijteveel geld verdient aan hun monopoliepositie en dat op de kap van de leerlingen (of hun ouders).

Maar da's allemaal best oké voor Benneke van de N(eoliberaal)-Vlaamse Alliantie, een overheidsorgaan dat nog eens geld vraagt aan de maatschappij ipv "gratis te zijn dmv belastingsgeld" (ondanks het feit dat ze reeds betaald worden met belastingsgeld) past perfect in hun kraam. Sociale afbouw.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

Pas maar op dat je op het einde van het schooljaar geen afrekening voor het elektriciteit van de laptop krijgt van de school :lol:
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

JamesEarlGray schreef:Ze zeggen niks over het feit dat Signpost hoogstwaarschijnlijk schijteveel geld verdient aan hun monopoliepositie en dat op de kap van de leerlingen (of hun ouders).
De CEO zit bij OVLD in de politiek en we weten ondertussen (Sihame) dat daar alles kan.

Als ik dat hier zo lees valt het op onze school mee. De laptop kost voor de ouders 40 EUR / jaar. De reële leasekost ligt hoger en de school past het verschil bij. Nu gaat dat nog dankzij de Corona subsidies die ze van Weyts hebben gekregen. De school stelt zich nu al de vraag hoe ze dit binnen een paar jaar moeten klaarspelen.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

stevenvs schreef:Pas maar op dat je op het einde van het schooljaar geen afrekening voor het elektriciteit van de laptop krijgt van de school :lol:
Vorig jaar ging deze discussie ook op voor een school hier in buurt. In de briefing voor de ouders stond er toen dat de leerlingen steeds met volgeladen laptop naar school moesten komen, want dat er in de klaslokalen niet meteen (extra) oplaadpunten gingen worden voorzien. De laptops waren "voorzien van een batterij die het een werkdag moest volhouden" :? .

Het is inderdaad nogal triest dat de aangeboden toestellen vaak zo benepen zijn, maar anderszijds moet je de lat laag genoeg leggen om het voor iedereen min of meer betaalbaar te houden. Vanuit organisatorisch standpunt snap ik zeker dat ze voor iedereen dezelfde middelen willen voorzien. Dat begint al met eenvoudige zaken als Office in het Engels of Nederlands, laat staan verschillen in hardware, Windowsversies, ...
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Het doet me wat denken aan het grafisch rekenmachine dat je verplicht moet kopen. Uiteindelijk gebruik je dat ook niet zoveel of het had evengoed met een 15 euro toestel gekund.

Toen ik in het middelbaar zat, hadden we enkel een laptop/pc nodig voor een tweetal chemielabo's. De verslagen moesten ook digitaal worden gemaakt. Er was toen natuurlijk ook excel en word les, maar dat is denk ik afgeschaft.

Vorige jaar kon je bijvoorbeeld meerdere maanden deze laptop kopen voor 470 euro. Het is dus niet dat goedkope laptops niet bestaan.

https://tweakers.net/pricewatch/1596404 ... nbord.html

We kopen af en toe ook 20tal laptops van HP en de prijs is dan 10% lager dan laagste pricewatch prijs. Er wordt dan nog niet eens moeite gedaan om te onderhandelen. :roll: Als je ook het beheer van de laptop aan de school moet geven en meer dan volle pot moet betalen, voor wie koop je die laptop dan eigenlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En dan verkast uw zoon/dochter na het eerste middelbaar naar een andere school, waar ze een ander model laptop gebruiken.
Het model dat jij aangeschaft hebt, krijg je 2dehands voor €300 kwijt en je kan opnieuw €800 ophoesten om het gekozen model van de andere school te kopen.

In de lagere school komen ze ook met laptops, komend schooljaar enkel in 5 en 6, dacht ik.

Hier vind je wat info van de Vlaamse regering zelf: https://www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/ ... en-scholen
Afbeelding

Ik had begrepen dat de subsidies van de overheid naar de scholen voor de laptops in schijven terugbetaald ging worden aan de ouders. Als de overheid een schijf betaalt aan de school, dat die school dan kan kiezen om de schijf ook terug te geven aan de ouders. Of anderzijds te investeren in andere ICT-gerelateerde zaken.
Is een school verplicht om de middelen te gebruiken voor digitale toestellen en ICT-infrastructuur?
Ja. Bij vaststelling van misbruik van de middelen zullen de middelen of een gedeelte van de middelen van de schoolbesturen worden ingehouden. AGODI zal de nodige verantwoordingsstukken opvragen.
(Agodi = Agentschap voor Onderwijsdiensten)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

cybersurfr schreef: het gaat om een https://h20195.www2.hp.com/v2/GetPDF.aspx/c06930048.pdf voor de prijs van €735
HP Probook X360 435 G7

Windows 10 Pro Nat. Academic
AMD Ryzen 3 4300u
13.3" FHD UWVA 250 1920x1080 TOUCH
4GB DDR-3200 SODIMM
128 GB M.2 SATA SSD TLC
Was me nog niet opgevallen maar dit zijn idd wel magere specs voor die prijs. Onze laptop van Signpost was €635 maar dan ook nog met 8GB RAM en 256GB SSD.
Ik zou eens horen bij Signpost zelf, al gaan ze wellicht wel niets van info willen geven.

EDIT: Is zo een X360 geen convertible? Wellicht daarmee zo duur maar waarom ze dat dan opdringen is me wel een raadsel.
Yera
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2021, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Het is nobel om uit te gaan van één model voor allen, maar dan zal men ook weer uniformen invoeren voor de ‘gelijkheid’?

Basiszaken zoals taal en basis foss software kan men vastleggen in een reglement.

Dat dit trouwens de digitale geletterdheid verhoogt betwijfel ik sterk…

Op school gebruiken ze de laptops voornamelijk als leuk hebbeding om eens iets anders te doen.
Correct gebruik van een spreadsheat of tekstverwerker moet je niet op hopen (dat zit namelijk niet in de leerkrachten opleiding)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

An sich geen issue met "iedereen dezelfde laptop".
Maar dan niet als aankooptoestel.
En zeker niet een overpriced low spec onding als dit.
Een massa aankoop als dit, met onderhandelde korting, moet beter kunnen vastkrijgen voor minder geld.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik ben compleet tegenstander. Dat ondanks dat ik zelf vergroeid ben met mijn PC.
Maar we moeten de discussie wel eerlijk voeren.
Bij mijn kinderen krijg je bijvoorbeeld het eerste schooljaar €17/maand terug via de schoolrekening, en de komende 2 schooljaren normaal gezien ook, maar dat bedrag is nog niet gekend.

Los daarvan, de standaard toestellen die ze aanbieden zijn belachelijk.
Mijn dochters werden verplicht eentje te kopen van €700 (4GB ram - 128 SSD) of €760 (8GB ram - 256 SSD).
Dat ze dat eerste toestel zelfs al durven aanbieden!!
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mannekes, niet zo zeuren.
Je moet het anders bekijken...

Grafisch rekenmachine van +- 100€ spaar je uit, ongetwijfeld zijn er ook wel een aantal andere boeken digitaal goedkoper, ooit hebben je kinderen toch een eigen laptop nodig, ...

Is het een goede deal voor z'n geld... Als kenner NEE!
Hoe zou het trouwens werken met die Office365 accounts in het onderwijs, denk je dat die gratis zijn trouwens?

Je moet ergens beginnen en dit zijn helaas zo enkele overgangsjaren.

Kinderen kosten nu eenmaal veel geld, daar had je eerder aan moeten denken dan ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Bij veel scholen is het de schoollaptop gefinancierd door de ouders. Dat is dus niet echt de laptop van je kind. Het beheer zit niet bij de eigenaar.

Office 365 A1 is gratis voor leerlingen en leerkrachten.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wordt die laptop voor het examen dan ook gewiped net als de rekenmachines :P (of hebben ze andere accounts en een waterdicht systeem).
Ik begin een oude mens te worden, zoveel is duidelijk, want ik zie weinig meerwaarde. Een computer, beamer/smartboard en wat animaties ofzo om de les kracht bij te zetten ok, maar een laptop voor elk kind, ik zie het niet. Een tablet met goede pen input enzo, misschien, dan wel in combinatie met smartboard en veel werk van de leerkracht om dat goed te integreren. Maar een laptop, nee. Ik herinner mij mijn kromme rug nog van mijn boekentas, een laptop zal daarin ook niet helpen trouwens.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

NuKeM schreef: Ik begin een oude mens te worden, zoveel is duidelijk, want ik zie weinig meerwaarde.
als de laptop verplicht is waarom sluiten scholen dan geen contracten met vulpen en bicfabrikanten af?
kun je daar ook ngo wat aan verdienen als je alleen maar vulpenmerk x toelaat, enkel aan te kopen via school

vulpennen
gebruiken ze dat nog op school?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”