Afghanistan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het probleem, de vergissing, de oplossing, ... en wat nu ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1895
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 157 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vrees dat er daar al 40 jaar vergissingen zijn gemaakt.
In de jaren 80 kregen de fundamentalisten zware steun uit het westen omdat ze vochten tegen het Communisme.

Dat die fundamentalisten niet alleen anti-communistisch, maar ook anti-westers waren heeft men toen geminimaliseerd.

Gemakkelijke oplossingen zijn er niet, je zit daar nu met een bevolking die grotendeels analfabeet is en die buiten guerillastrijder geen enkele opleiding genoten heeft.

Gemakkelijke oplossingen zijn er niet.
Ofwel laat je de bevolking in de steek, en laat je de Taliban gerust zolang ze geen internationale terroristen herbergen(zoals de vorige keer).
Ofwel ben je bereid om daar decennia lang te een bezettingsmacht te houden om te zorgen dat de jongere generaties kunnen lezen/schrijven een job uit te voeren(met uiteraard een stevig prijskaartje en de risico's voor de militairen).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is een complex gegeven al blijf ik toch met enkele cruciale vragen zitten...

Waarom doet het leger - wat numeriek in de overmacht is - niets (corruptie, sympathie voor Taliban, ...) ?

Waarom is er geen verzet ? (in plaats van uit het buitenland te roepen dat "HUN" land wordt overgenomen door de Taliban) ?

Wat is het percentage bij mannen/vrouwen dat sympathiseerd met de Taliban (voor zover je dat objectief kan meten) ?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Goh, het meest verstandige was niet binnenvallen in Afganistan om te beginnen. De tweede beste oplossing was ergens in 2002 nadat Al Quaida grotendeels verslagen was wegtrekken ipv nation building te proberen doen.

Nu was er een kaartenhuisje gebouwd met veel westerse steun, neem die weg en het stort in elkaar.

Waarom zou je als soldaat je leven wagen voor een regering die quasi geen legitimiteit heeft en je niet eens betaalt of ondersteunt?

Ik denk niet dat er extreem veel sympathie is voor de Taliban, maar dat men nog minder voelt voor de (nu ex) regering, en al zeker niet voldoende om er voor te gaan strijden.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

DarkV schreef:Waarom doet het leger - wat numeriek in de overmacht is - niets (corruptie, sympathie voor Taliban, ...) ?
Als je als soldaat al maanden niet betaald bent en niet eens kogels hebt voor je wapens heb je waarschijnlijk niet veel goesting om oprukkende troepen die zwaar bewapend zijn tegen te houden.
Al zeker als de eigen organisatie een rommeltje is en de aanvallers perfect georganiseerd zijn en sterk gemotiveerd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja, gisteren hoorde ik één of andere buitenland-kenner spreken over het terugtrekken van de US als "de blunder" van de 21e eeuw.
De eerste blunder was de inval in Afghanistan (2001)
De tweede in Irak
De derde in Syrië
De vierde in Lybië

Verdere blunders:
Het blijvend erkennen van Saudi Arabië en nog van die Middeleeuwse landen als "de goeie".
Het blijvend focussen op Rusland, Iran, China als de slechten
Het verlenen van steun aan degenen die trachten een stabiel systeem te ontwrichten
Kan nog even doorgaan

Eigenlijk moeten we gewoon stoppen met politie spelen van de wereld. 1500 jaar oorlog en onderlinge twisten hebben ons gebracht waar we nu zijn. Het is een utopie te denken dat we met een marinebasis en wat luchtaanvallen een land/systeem kunnen veranderen.
Alle buitenlandse troepenmachten terugtrekken was een goeie beslissing. Wat was het alternatief? Nog 20 jaar de boeman spelen? Wie zegt dat het toen anders zou geweest zijn? Het is alleen jammer dat we er niet uit leren.
Mocht elk land zijn leger terugtrekken, en enkel nog als "defensie" uitbouwen, de wereld zou er heel wat mooier uitzien. Maar steeds wordt er militair ingegrepen om eigen belangen te dienen.

Ik vind het ook jammer voor Afghanistan, en hun vrouwen. Maar het feit dat er amper een schot gelost is. Dat er blijkbaar niemand zelfs bereid is om zich ook maar iets te verzetten, zegt genoeg... (trouwens, bij ons zitten vrouwen in het leger. De koerden hebben een vrouwenleger. Misschien moeten de vrouwen zich maar massaal verzetten?) De taliban zal stabiliteit brengen. Op hun manier ja. Tot er iemand/een groepering op staat, die intern de strijd wenst aan te gaan.

Ik probeer dit steeds te vergelijken met een groep leeuwen. Daar heb je ook één leider. Elke andere leeuw mag/kan de strijd aangaan. Als deze verliest, wordt die gedood of mag vertrekken. Wint hij, neemt hij de groep over. Nooit is er een probleem met hiërarchie en de groep blijft stabiel.
Wat denk je dat er gebeurt mochten wij nu ingrijpen, en de leeuw doodschieten? Chaos! Precies wat er gebeurt in al die landen waar we ons gaan moeien zijn.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Vergeet ook het psychologische aspect niet van de Taliban die overal geïnfiltreerd zijn.

Ge kunt als soldaat perfect weerstand bieden tegen een aanval om dan op de lijst te belanden en zodra ge de basis verlaat, afgemaakt te worden door gelijk welke rando. Of terwijl gij op de basis veilig zit en dapper weerstand levert, wordt heel uw familie afgeslacht.

En dat terwijl gij daar onbetaald zit en het is alleen maar een kwestie van tijd is.

Als dan het alternatief is dat men u en uw familie in geval van overgave laat leven, is dat vaak genoeg voor de meesten.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Zou de hoofdreden niet zijn dat den Amerikaan zich terugtrekt om zijn coronaspuitjes (geneeskunde/mutualiteit) te kekostigen. Op zich met zo weinig verzet en corruptie (hoe komt de taliban aan hun geld en wapens :idea: ) zegt toch ook genoeg. Napoleon had het zo gemakkelijk niet om gebied over te nemen :eek: .
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

DarkV schreef:Het probleem, de vergissing, de oplossing, ... en wat nu ?
Lijkt me duidelijk: een niet te ovezien menselijk drama ... De beelden van de mannen met pek over hun hoofd en de strop spreken toch voor zich.

En dat dit ook voor ons gevolgen zal hebben, lijkt me even logisch: Afghanistan zal opnieuw een kweekschook worden voor niets of niemand ontziende radicalisten.

Het is natuurlijk gemakkelijk om op de VS te schieten maar waar zat de rest van de Westerse wereld ... ?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

koenraaddeconinck schreef: Lijkt me duidelijk: een niet te ovezien menselijk drama ... De beelden van de mannen met pek over hun hoofd en de strop spreken toch voor zich.
Hohja, da's ook weer zo'n beeld... Het ziet er grof en barbaars uit (is het ook volgens onze verlichte geest).
Maar het waren blijkbaar dieven die gevat waren. Het lijkt me wel een effectieve manier om andere dieven op betere gedachten te brengen :-p
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat de gevangenissen gewoon geopend werden bewijst dat ze niet gewoon criminelen wensen aan te pakken.
Trouwens 'dieven', ik zou wel eens willen zien wie van jullie geen dief zou worden in zo'n situatie.

Allemaal gemakkelijk hoor, hier vanuit ons veilige nestje met volle winkelrekken wat commentaar geven... :roll:
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Laatste commerciële vlucht is net kunnen vertrekken in Kabul na uren wachten: https://www.flightradar24.com/THY6DT/28cd1eca
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Stroper schreef:Ofwel laat je de bevolking in de steek, en laat je de Taliban gerust zolang ze geen internationale terroristen herbergen(zoals de vorige keer).
Berg die hoop maar alvast op.
De madrass's zijn de kweekvijver voor de trainingskampen.
De trainingskampen zijn de kweekvijver voor aanslagen.
DarkV schreef:Waarom doet het leger - wat numeriek in de overmacht is - niets (corruptie, sympathie voor Taliban, ...) ?
Schrik en niet gemotiveerd.
De taliban betaalt vermoedelijk ook beter dan de lokale overheid?
Waarom is er geen verzet ?
Ik denk dat verzet leidt/lijdt tot een headshot.
Als een gans dorp tegen de Taliban is, maar uw gebuur verraadt dat je de Amerikanen geholpen hebt, schieten ze die helper neer. No questions asked.
In het neerslaan van de vrijheidsstrijd van de Indonesische bevolking deed Johan De Vries het net zo: dorpelingen die nog een rekeningen te vereffenen hadden met hun buren, kwamen in "het boekje". De rest is geschiedenis.

Het is zelfs niet meer wachten op vluchtelingenstromen. Die zijn al gestart.
Of hoe de Amerikanen ook daar weer in eigen voet schieten: veel kans komen er enkele vluchtelingen tot in Europa, waarop de bange Europeaan dan maar op halve of hele neonazi's stemt. En met zo'n bende wil de US de strijd aangaan tegen China en Rusland? Oeps...

Het is een blunder van Trump, maar Biden heeft nagelaten de blunder goed te maken.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

bollegijs schreef:Laatste commerciële vlucht is net kunnen vertrekken in Kabul na uren wachten: https://www.flightradar24.com/THY6DT/28cd1eca
En een C130 die precies nog niet helemaal weet wat hij eigenlijk gaat doen:
https://www.flightradar24.com/FEVEP12/28cd318a
heist_175 schreef:Berg die hoop maar alvast op.
De madrass's zijn de kweekvijver voor de trainingskampen.
De trainingskampen zijn de kweekvijver voor aanslagen.
Madrassas ligggen/lagen vooral in Pakistan. Waarom worden/werden deze dan niet aangepakt?
Laatst gewijzigd door woutervh 16 aug 2021, 11:00, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

woutervh schreef: Hohja, da's ook weer zo'n beeld... Het ziet er grof en barbaars uit (is het ook volgens onze verlichte geest).
Maar het waren blijkbaar dieven die gevat waren. Het lijkt me wel een effectieve manier om andere dieven op betere gedachten te brengen :-p
Online vindt ge geneog informatie over de 1e keer taliban daar

hun enige fout die ze toen hebben gemaakt was met Bin Laden
als ze dat niet doen dan mogen ze voor het westen, rusland en china zoveel handen afhakken als ze willen, voetbalstadia zo vaak als ze willen gebruiken om mens te onthoofden en dat meisjes niet naar school mogen? who care's?

China was al duidelijk op dat punt. Geen vrijhaven voor de Oeigoeren of ge hebt een probleem met ons
voor de rest maakt het ons niet uit wat ge doet
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

We, het Westen, heeft daar niets te zoeken en zich niet te moeien. Hoeveel totale mislukkingen zijn daar nog voor nodig om dat in te zien?

Onze "hulp" en "vredesmissies" zijn dan nog eens vaak een schaamlapje voor economische belangen of ideologische strijd. De enige die erbij winnen zijn wapenfabrikanten en handelaars, al de rest verliest.

En lokaal verzet zal er wel zijn maar dat is te weinig om tegen bewapende groepen echt te vechten. Als je als soldaat niet betaald wordt en je gezin/dorp dreigt afgemaakt te worden dan bedenk je je wel, anders eindig je tegen een muur of het uiteinde van een koord. Reken dan nog eens dat er heel wat collaborateurs zijn, net zoals hier, je bent verraden voor je het weet. Onlangs Eben-Emael bezocht, een oninneembaar fort geacht, na enkele uren was het ingenomen :roll:

Vrouwen kunnen nog minder dan mannen verzet plegen wegens amper rechten. Verzet betekent dan gewoon sterven. De enige optie is vluchten en dat zullen we snel genoeg merken.

Wie zegt dat de Amerikanen daar moesten blijven tegen de beslissing van Trump in moet dan ook maar erbij zeggen dat we ook mee mogen betalen voor die operatie.

De enige druk die je kan gebruiken is de economische maar ook daar zien we dat we maar al te graag uitzonderingen maken als het onze economische belangen bedreigt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

cadsite schreef:Als je als soldaat al maanden niet betaald bent en niet eens kogels hebt voor je wapens heb je waarschijnlijk niet veel goesting om oprukkende troepen die zwaar bewapend zijn tegen te houden.
Na 20 jaar opleiding door Amerikanen niet beschikken over kogels lijkt me bizar... ik lees dat het Afghaanse leger zelfs een luchtmacht heeft en de modernste middelen (die nu in handen komen van de Taliban ?)
cadsite schreef:Al zeker als de eigen organisatie een rommeltje is en de aanvallers perfect georganiseerd zijn en sterk gemotiveerd.
Geen idee of de Taliban zo georganiseerd is... er is daar geen eenheid van commando (het land zit trouwens vol van de warlords).
heist_175 schreef:Ik denk dat verzet leidt/lijdt tot een headshot.
Dat risico liepen de verzetstrijders hier ook in WOI/II...
heist_175 schreef:Het is zelfs niet meer wachten op vluchtelingenstromen. Die zijn al gestart.
38 miljoen inwoners... humanitaire drama's... en hen hier allemaal opvangen is totaal zinloos, dus moeten we ginder wel een oplossing zoeken (al roepen sommigen dan weer dat we ginder niets te zoeken hebben, tja dan hebben de vluchtelingen hier ook niets te zoeken... nogal kort door de bocht).
Dizzy schreef:We, het Westen, heeft daar niets te zoeken en zich niet te moeien.
Zie hierboven... trouwens ik denk dat we wel blij zijn dat de Amerikanen zich hier destijds zijn komen moeien (anders spraken we nu allemaal duits).
Dizzy schreef:Onlangs Eben-Emael bezocht, een oninneembaar fort geacht, na enkele uren was het ingenomen
Recent ook bezocht al begrijp ik de link niet (hier weet iedereen dat de Taliban kwam en wat de gevolgen ervan zijn, in Eben-Emael zijn de Duitsers gewoon uit de lucht gevallen met een ongekend wapen).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

DarkV schreef:Dat risico liepen de verzetstrijders hier ook in WOI/II...
Inderdaad, en zelfs na de oorlog waren veel verzetsstrijder slechter af dan sommige collaborateurs. De reeks kinderen van het verzet is zeer leerzaam daarover.

We kunnen inderdaad niet iedereen opvangen maar dat ze komen is zeker. Je kan niet onschuldig overal sheriff gaan spelen en wapens verkopen om dan te gaan lopen als het te heet wordt. Ofwel investeer je inderdaad ginder in een leefbare situatie zonder dat je er enkel economisch wat staat te scheppen ofwel komen de gevolgen naar hier. Dat geldt trouwens niet alleen voor dit conflict maar ook voor de klimaatproblemen.

De Amerikanen zijn hier destijds zich komen moeien omdat hun economische en militaire belangen in gedrang kwamen. Het heeft hen ook heel wat opgeleverd. Anderzijds zijn er helaas nog altijd groepen die betreuren dat den Duits verloren heeft en wij niet allemaal schlagers zingen :lol:

In het fort wisten ze ook dat de Duitsers klaar waren maar zelf waren ze minder klaar. Het nieuwe wapen was een (krachtigere) bom, zo geweldig nieuw was dat dus niet. Men had die beperkte groep Duitsers moeten kunnen afhouden maar dat gebeurde om onduidelijke redenen niet. In ieder geval was ik liever een soldaat in een oninneembaar geacht fort dan een Duitser met een pokkezware bom die dat fort moest innemen met een minderheid.

De Duitsers beschikten ook over perfecte plannen van heel het fort, zeer merkwaardig.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

woutervh schreef:
koenraaddeconinck schreef: Lijkt me duidelijk: een niet te ovezien menselijk drama ... De beelden van de mannen met pek over hun hoofd en de strop spreken toch voor zich.
Hohja, da's ook weer zo'n beeld... Het ziet er grof en barbaars uit (is het ook volgens onze verlichte geest).
Maar het waren blijkbaar dieven die gevat waren. Het lijkt me wel een effectieve manier om andere dieven op betere gedachten te brengen :-p
Excuseer? Zo'n beelden zijn shockend. Ik herinner me als 18jarige de beelden van de instortende torens. Die staan gebrand op mijn netvlies. Maar wat ik veel erger vond, waren de executievideo's die de ronde deden waarbij journalisten met een mes werden onthoofd, of mensen ingegraven werden met heel hun lichaam, waarna hun enigste overgebleven lichaamsdeel, het hoofd gestenigd werd. Of hoe een bende jongemannen in een kooi werden gezet, waarna heel de kooi in een soort zwembad werd gehesen door een kraan en iedereen verdronk.

We hebben 20 jaar geprobeerd daar beschaving bij te brengen. Op enkele weken is dat om zeep en is een ernstige bedreiging voor onze moderne westerse beschaving. Als deze mannen in de middeleeuwen willen blijven leven dan denk ik dat het beter is om ze terug te katapulteren naar het stenen tijdperk. Gooi het volledig plat en laat wereldwijd de verlichting 2.0 beginnen. Dat wil zeggen: dat een geloof niet meer past in onze moderne beschaving en mogen we als een geestesziekte gaan zien. Straffe uitspraken? Heel zeker. Maar de doden door het geloof in de menselijke geschiedenis is gewoon gestoord.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Dizzy schreef:
De Amerikanen zijn hier destijds zich komen moeien omdat hun economische en militaire belangen in gedrang kwamen. Het heeft hen ook heel wat opgeleverd. Anderzijds zijn er helaas nog altijd groepen die betreuren dat den Duits verloren heeft en wij niet allemaal schlagers zingen :lol:
De Amerikanen zijn zich komen moeien omdat den Dolf in navolging van Pearl Harbor hen de oorlog had verklaard, in de hoop dat de Japanners hetzelfde gingen doen met de Russen.

Pas dan is de USA in oorlogsmodus gegaan. Ervoor was dit enkel steun via vrijwilligers aan China/UK en via handel met de UK.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

DarkV schrijft: ...trouwens ik denk dat we wel blij zijn dat de Amerikanen zich hier destijds zijn komen moeien...

Zonder twijfel, want hun "imperialistische" refleksen hebben zich pas veel later in de moderne geschiedenis ontwikkeld :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Volgens Robin R. Zou er een taliban 2.0 zijn ontstaan die wat milder is wat geweld tegen burgers betreft. (Wel nog afwachten)
https://www.hln.be/dossier-afghanistan- ... ~a186dff9/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:dan een Duitser met een pokkezware bom
Er waren twee varianten... de kleinste was kleiner dan een voetbal, de grooste iets groter maar perfect te dragen met twee man.
Dizzy schreef:De Duitsers beschikten ook over perfecte plannen van heel het fort, zeer merkwaardig.
De meeste forten in Belgie zijn gebouwd door duitse bedrijven... niet moeilijk dan.
mailracer schreef:Volgens Robin R. Zou er een taliban 2.0 zijn ontstaan die wat milder is wat geweld tegen burgers betreft. (Wel nog afwachten)
https://www.hln.be/dossier-afghanistan- ... ~a186dff9/
Nochtans zag ik gisteren één van hen vertellen dat hun enige bedoeling was DE WERELD te onderwerpen aan hun ideologie... en iedereen die niet hetzelfde iee heeft gaat eraan. Ik vrees dat het enorm naief is om te denken dat hun idee ondertussen veel geevolueerd is... en dat zullen we snel merken.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

mailracer schreef:Volgens Robin R. Zou er een taliban 2.0 zijn ontstaan die wat milder is wat geweld tegen burgers betreft. (Wel nog afwachten)
https://www.hln.be/dossier-afghanistan- ... ~a186dff9/
De taliban 2.0 bestaat nog steeds uit vele verschillende stammen, de kans op interne oorlog na deze machtsgreep is er ook nog.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

38 miljoen inwoners, 1% bebaarde barbaren? Ik lees zelfs cijfers van 75.000?
Dan vraag ik mij af al degene die staan roepen...steek ze een geweer in hun handen en verdedig uw land in plaats van de lafaard uit te hangen.
Zeker degenen die niet veel uitwegen hebben en waarschijnlijk toch rap tussen 6 planken liggen onder de taliban...schiet er zoveel mogelijk neer eer je zelf het loodje legt.

En een echte oplossing op korte termijn? Waarschijnlijk niet, aanpassen aan de barbaren en life goes on.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik begrijp dat ook niet. Er zouden 200 000 Afhanen opgeleid zijn om het land te beschermen. Ook zijn ze bewapend door het Westen. Dat ze al "vallen" na enkele weken is niet uit te leggen. Dat is niet van niet kunnen maar van niet willen. Veel liever komen ze naar hier smeken achter papieren dan hun eigen familie te beschermen en er voor te vechten!

Daarom, nogmaals een pleidooi voor het compleet platgooien van dat land. Als we hen nu laten doen, zitten we binnen x aantal tijd weer met aanslagen zoals 11 september. Nuken, klaar.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

hèhè, de pantoffelhelden zijn ook wakker blijkbaar.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Imo, zeer complex, maar ga mijn café-visie ook geven:
Of je doet niets en het duurt daar nog even voor er beterschap komt (uit verzet), mogelijke duurt dat generaties en wie weet wat er in de plaatst komt (dictator ofzo) + al die tijd is het een voedingsbodem voor extremisten die ook makkelijker tot hier bij ons geraken met de gekende gevolgen. Daarnaast zullen er weer massa's vluchtelingen komen (regelmatig de niet zo slechte medemensen die hun land verlaten, waardoor het er weer slechter op wordt).
Of je steekt er veel tijd (één volledige generatie?), geld en energie in zonder te koloniaal over te komen.

Misschien is het zo zwart-wit niet en moeten we hopen nu ze toch even van 'vrijheid' hebben kunnen genieten, dat ze in eigen land sneller daarnaar terug zullen willen via verzet.

https://www.hln.be/dossier-afghanistan- ... ~a7a69458/
Zware beelden
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

20 jaar is een volledige generatie.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1895
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 157 keer
Recent bedankt: 3 keer

Fallschirmjaeger schreef:20 jaar is een volledige generatie.
Ik denk toch eerder dat je daar minstens 40 jaar voor nodig gehad zou hebben.
Dan kan je ervoor zorgen dat de jongere generaties kunnen lezen en schrijven en iets van werk kunnen doen, en dat de oudere generatie te oud zou zijn geweest om nog veel te vechten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

cadsite schreef:hèhè, de pantoffelhelden zijn ook wakker blijkbaar.
Ja, pijnlijk zoveel simplismes op een hoopje. De Amerikanen hadden blijkbaar ook ineens beter een atoombom op ons gegooid want veel weerstand was er hier ook niet. Een kernoorlog is uiteraard de oplossing, dat heeft altijd toch geweldig gewerkt :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Daarom, nogmaals een pleidooi voor het compleet platgooien van dat land. Als we hen nu laten doen, zitten we binnen x aantal tijd weer met aanslagen zoals 11 september. Nuken, klaar.
Dreigende oorlogstaal, alleen vraag ik me af hoe dit te doen.
..., Britten, Russen en Amerikanen hebben al decennia geprobeerd om hen plat te bombarderen met de meest moderne middelen, maar die talibans kruipen diep weg in een onherbergzame en moeilijk toegankelijke bergketen waar ze als sneeuw voor de zon in verdwijnen.

Wat de voorbije weken duidelijk maakt is dat ze niet zo dwaas zijn als ze er (soms) uitzien, maar een heel slimme strategie hebben opgebouwd om zich 'low profile' massaal onder de bevolking te manifesteren en erg geduldig het juiste tijdstip af te wachten om als een regenworm bij nat weer tevoorschijn te komen. Hoe kan je anders op zo een korte tijd zo een immens groot land terug overmeesteren. Daar had Dolf een punt kunnen aan zuigen , als je wil spreken van een 'blitzkrieg'.
Laat ze nu maar eventjes de onderlinge heerschappij samen uitvechten daar. En wij moeten in het Westen een veel strengere screening en asielbeleid gaan voeren voor dit soort fanatiekelingen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@Dizzy

In een oude (zwart/wit) documentaire heb ik een keer horen vertellen door piloten in opleiding dat zij 1 bom op Japan moesten droppen en 1 op Europa... (Satellietuitzending van Yesterday of Smithsonian)!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef:
cadsite schreef:hèhè, de pantoffelhelden zijn ook wakker blijkbaar.
Ja, pijnlijk zoveel simplismes op een hoopje. De Amerikanen hadden blijkbaar ook ineens beter een atoombom op ons gegooid want veel weerstand was er hier ook niet. Een kernoorlog is uiteraard de oplossing, dat heeft altijd toch geweldig gewerkt :lol:
Gewoon terug katapulteren naar het stenen tijdperk door alles wat ook maar modern oogt, te vernietigen. En dat mag met de grove middelen. Het Westen, de wereld heeft genoeg geduld gehad met deze barbaren en hun geitensik. Ik wil geen herhaling van deze barbarij dat 20 jaar geleden plaats heeft gevonden. Ik vind nuken toch wel beschaafder dan iemand zijn hoofd afsnijden in naam van Allah.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Heb je dan echt 0,0 realiteitszin???
Kom eens met concrete stappen ipv dit soort gelul. :roll:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

wied schreef:@Dizzy

In een oude (zwart/wit) documentaire heb ik een keer horen vertellen door piloten in opleiding dat zij 1 bom op Japan moesten droppen en 1 op Europa... (Satellietuitzending van Yesterday of Smithsonian)!
Oei, dan zaten ze 1 keer toch ver uit de richting :lol:

Een heel land platbombarderen inclusief onschuldigen is niet minder barbaars. Het is trouwens de beste manier om nog meer haat te zaaien en een vuile bom terug te krijgen. Het probleem is veel ingewikkelder dan gewoon een bom erop en klaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1895
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 157 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er waren premature plannen om een atoombom op Nazi-Duitsland(maar niet op de bezette gebieden) te gooien, maar de Nazi's waren al lang verslagen voor de bommen klaar waren.
Dat is er dus niet van gekomen.

Die situatie is ook niet echt vergelijkbaar, want Duitsland en Japan waren aggressors die andere landen bezetten.
Hier zit je echt met een burgeroorlog, en een deel van de bevolking die in het stenen tijdperk wil leven.

Als buitenstaander is er geen ideaal scenario.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

timmermc schreef: Wat de voorbije weken duidelijk maakt is dat ze niet zo dwaas zijn als ze er (soms) uitzien, maar een heel slimme strategie hebben opgebouwd om zich 'low profile' massaal onder de bevolking te manifesteren en erg geduldig het juiste tijdstip af te wachten om als een regenworm bij nat weer tevoorschijn te komen. Hoe kan je anders op zo een korte tijd zo een immens groot land terug overmeesteren. Daar had Dolf een punt kunnen aan zuigen , als je wil spreken van een 'blitzkrieg'.
Laat ze nu maar eventjes de onderlinge heerschappij samen uitvechten daar. En wij moeten in het Westen een veel strengere screening en asielbeleid gaan voeren voor dit soort fanatiekelingen.
Ik denk ook dat de volledige waarheid niet geweten is. Een hele tijd geleden eens een reportage gezien, waar een journalist aan de wandel was met een taliban opperhoofd. Het bleek dat een heel groot stuk van Afghanistan eigenlijk onder Taliban-bewind stond. Enkel in de hoofden van de Westerse politici werd het 20 jaar leden volledig bevrijd. In de praktijk stonden enkel enkele grote steden onder het bewind van de marionettenregering in Kaboel. Nogal wiedes dat de Taliban dus heel snel alles heeft kunnen overnemen. Het is niet alsof ze letterlijk gans het land gewapenderhand hebben moeten overnemen.

En ja, ik probeer een heel afwachtende houding aan te nemen tov beeldmateriaal. Beelden zijn gewillig. Je mag er donder op zeggen dat we de komende tijd gebombardeerd gaan worden met beeldmateriaal van mishandelde vrouwen, analfebete, misvormde kinderen, gifgasaanvallen, ondervoeding, opgeblazen weeshuizen en kattenpensionnen.
Laatst gewijzigd door woutervh 16 aug 2021, 16:21, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

De situatie is sowieso anders. Ik denk niet dat je een heel land overneemt in enkele weken zonder veel verlies. Wetende dat er meer militairen zijn dan taliban strijders is dit denk ik een geheim akkoord.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Flinke deuk voor het imago van de VS. Biden heeft er zich toch serieus aan mispakt. Enfin, in de publieke optiek toch, met de verhaaltjes dat het Afghaanse leger voldoende getraind was om de Taliban aan te kunnen en de uittocht probleemloos ging verlopen. Wellicht wist hij wel beter. Maar nog steeds niets van toespraak ofzo.

Eigenlijk voert hij uit wat Trump altijd had willen uitvoeren, maar wat Trump nooit gedaan heeft wegens de negatieve adviezen die hij kreeg, net voor hetgeen nu precies aan het gebeuren is.

Het is nog het meest erg voor jonge vrouwen, LGBT geboren na 2001 in Afghanistan. Daarvan zijn er sommigen straks al 20 jaar, en die hebben nooit de "oude" wereld gekend waar ze nu weer ingezogen gaan worden. Dat betekent heel veel vrijheden afgeven en zich weer moeten onderwerpen aan de man. Iets wat IMHO zeer moeilijk is als je ook (of enkel) het andere meegemaakt hebt.

Canada en co verbinden zich er wel toe om vluchtelingen op te vangen, maar we zullen zien wat daar in de praktijk van zal komen, en of de Taliban wel bereid zal zijn om "hun" vrouwen te laten vertrekken... Desondanks mag de EU zich weer opmaken voor nog een golf vluchtelingen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”