covidsafe coronatest

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Lees ik het goed.
Dat je vanaf nu moet kunnen bewijzen via de covidsafe app dat je volledig gevaccineerd bent als je naar een festival wil na 13 augustus. Of moet je ook een coronatest hebben die minder dan 48 oud is ook al ben je volledig gevaccineerd?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ofwel is het een semi festival met social distancing en mondkapjes(zoals Parklife). Geen covidsafe controle.

Vanaf 13 augustus kan je een festival zonder mondkapjes of social distancing organiseren op voorwaarde dat de bezoekers ofwel volledig gevaccineerd zijn( inclusief wachttijd van 2 weken na laatste vaccinatie*), ofwel een recente negatieve test.
Als je volledig gevaccineerd moet je dus enkel een test afnemen als je tweede prik te dicht bij de start van het festival gezet werd.

* Mogelijke moeten mensen die gevaccineerd zijn met J&J 4 weken wachten ipv. 2
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Helemaal belachelijk die covid-safe. Mensen als ik, nooit ziek geweest of gevoeld, dus nooit een positieve PCR test, maar wel een pak antistoffen, hebben geen recht op de QR code. Zogezegd omdat ze niet kunnen weten wanneer je exact covid hebt doorgemaakt. Mijn bloedafname in maart was negatief, die in juni, sterk positief, dus kunnen ze het eigenlijk wel weten. Natuurlijke immuniteit is gewoon de beste: mijn vrouw had tussen januari en juni slechts een daling van 3% in haar antistoffen.
Onlangs gelezen dat er mensen zijn die in februari hun vaccin kregen, half juli al zo goed als geen antistoffen meer hadden...

Iedereen pushen om dat vaccin te laten prikken, daar gaat het 'm om, platte commerce, niks volksgezondheid...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik vind dit een prima zaak. Wie niet besmettelijk is kan op die manier zonder mondmasker genieten van cultuur. Voor mij een absolute meerwaarde.

Vanaf half augustus valt de evt 'discriminatie' weg want iedereen die een vaccin wou, heeft er één gehad.

Wat mij wel niet duidelijk is: is de covid Safe app niet voldoende? Ik hoor spreken van een covid Safe ticket... Wat is het verschil? Waarom niet alles in één app integreren?




Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

sdecoster schreef:Vanaf half augustus valt de evt 'discriminatie' weg want iedereen die een vaccin wou, heeft er één gehad.
Vergeet het maar. Ik krijg mijn tweede vaccin bijvoorbeeld dinsdag 03/08.
Evenementen vanaf 13/08 komen dus te vroeg voor mij.

Ik ken mensen met AZ, waarbij hun tweede spuit niet kon vervroegd worden naar 8 weken, die hem pas eind augustus krijgen (50+'ers trouwens).
Dan heb je ook nog J&J waarbij ze al spreken van 4 weken wachttijd na de spuit.

En als laatste argument dat ik nu aan kan denken: de jongere doelgroep krijgt nu pas volop hun eerste prik.

De eventuele discriminatie zal pas wegvallen vanaf oktober lijkt mij dus...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben sinds het begin van deze pandemie nog niet eens getest geweest. Ik weet dus ook niet of ik het ooit nodig ga hebben.

En umm 03/08 dan is 13/08 al redelijk safe voor vaccin. Ik hoorde 10 dagen tot 2 weken weet ook niet waar dat verschil in zit.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

boonpwnz schreef:Ik hoorde 10 dagen tot 2 weken weet ook niet waar dat verschil in zit.
Immuniteit bouw je op op werkdagen, werkt in het weekend niet door te veel pintjes :angel:

Het is 10 tot 14 dagen, zo exact is het ook niet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

honda4life schreef: Het is 10 tot 14 dagen, zo exact is het ook niet.
Voor eventueel besmettingsgevaar zal het inderdaad niet op een dag komen.
Maar voor de wetgever moet het wel exact minimum 14 dagen zijn, met minder val je in België bij de (nog)-niet-gevaccineerden.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

sdecoster schreef:Ik vind dit een prima zaak. Wie niet besmettelijk is kan op die manier zonder mondmasker genieten van cultuur.
Ik ga u moeten teleurstellen, gevaccineerden kunnen nog altijd besmettelijk zijn :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

iceke schreef: Ik ga u moeten teleurstellen, gevaccineerden kunnen nog altijd besmettelijk zijn :angel:
Maar wel maar 0,4% tov de 100% van een niet gevaccineerde.
Toch wel een andere grootte-orde hé :).

edit: correctie van de cijfers
Laatst gewijzigd door heist_175 30 jul 2021, 15:29, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bron ? Ik las ergens 30 tot 50%
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

0,4% zelfs maar

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210729_93122266
Bij een half procent van de ingeënte Israëlische zorgmedewerkers brak het coronavirus door het vaccin.
Niet alleen ouderen en mensen met een zwakke afweer kunnen na een volledige vaccinatie nog covid-19 oplopen, ook bij jonge, gezonde mensen kan dat soms gebeuren. Mensen die dit overkomt, hebben minder neutraliserende antistoffen tegen het virus in hun bloed dan gevaccineerden die niet besmet raken.

Dat blijkt uit een Israëlische studie onder zorgpersoneel, die in het wetenschappelijke tijdschrift NEJM is verschenen. De doorgebroken infecties – bij 0,4 procent van al het gevaccineerde ziekenhuispersoneel – waren meestal mild of asymptomatisch.
Dat ook volledig ingeënte mensen besmet kunnen worden met het coronavirus en er ziek van worden, is bekend. Maar hoe vaak dat voorkomt in de praktijk, wie er alsnog ziek door kan worden en of gevaccineerden dan zelf weer besmettelijk zijn, is nog niet goed duidelijk. Het Israëlische onderzoek werpt daar iets meer licht op.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
iceke schreef: Ik ga u moeten teleurstellen, gevaccineerden kunnen nog altijd besmettelijk zijn :angel:
Maar wel maar 0,4% tov de 100% van een niet gevaccineerde.
Toch wel een andere grootte-orde hé :).

edit: correctie van de cijfers
Delta zou even besmettelijk blijven, pech voor de moedwillig niet gevaccineerden :bang:

https://www.hln.be/wetenschap-en-planee ... ~a30466a8/
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Bij een half procent van de ingeënte Israëlische zorgmedewerkers brak het coronavirus door het vaccin.
Met doorbreken hier bedoelen ze ziek zijn, dat zegt niets over besmettelijkheid. Volgena mij was in Israel aangetoond dat het Pfizer vaccin maar voor 70% werkte tegen de delta varriant

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:0,4% zelfs maar
Vergeet dat maar dik...
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210730_97149346
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

iceke schreef:
heist_175 schreef:0,4% zelfs maar
Vergeet dat maar dik...
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210730_97149346
Oeps... staan geen cijfers in :)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Ik vraag mij af waarom dat er die gedachte is dat je bijna niemand kan besmetten als je gevaccineerd bent.
Geeft bij vele het idee om zo maar op te doen.
Dat is toch nooit de eerste bedoeling geweest van het vaccin, even als niet ziek worden.
Het beschermd tegen zwaar ziek worden en sterfte en dan ook niet volledig 100%.
Hoe ouder je bent hoe minder je immuunsysteem op het vaccin reageert en de hoeveelheid anti stoffen aangemaakt worden.

Vroeger zonder internet kon je je moeilijk informeren, je moest kranten kopen of naar de bib gaan of boeken kopen. Vandaag de dag kan je je ook moeilijk informeren vind ik, hoe weet je wat waar of niet waar is ?
Mede door Trump is er nu het idee dat ook als iets 100% een feit is dat het voor een deel toch niet zo is.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Zoals heel recent onderzoek van de CDC aantoont: gevaccineerden kunnen, bij een breakthrough infection, het virus even gemakkelijk doorgeven.

Ik zie dan ook niet in hoe het CST concept nog enigszins te verantwoorden is. Voer maar af, of is er teveel politieke trots en straks mag de gezondheidszorg het dan weer oplossen?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Zoals heel recent onderzoek van de CDC aantoont: gevaccineerden kunnen, bij een breakthrough infection, het virus even gemakkelijk doorgeven.
Maar gevaccineerden belanden (bijna) niet meer in het ziekenhuis. Het is dus aan de vaccinweigeraars om te zorgen dat ze niet besmet geraken.
Dus de oplossing is een strenger CovidSafeTicket, alleen gevaccineerden nog toelaten en de weigeraars te bannen(ook als ze hun testen zelf betalen).

In Ierland en Griekenland kan het al, wil je daar naar de horeca kan je kiezen op terras(al dan niet in de regen) met een test, maar binnen is enkel voor gevaccineerden.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb ook deze app en heb voor de 3 categorieën een certificaat.
Wat me nu opviel

Testcertificaat : op 16/06 had ik een heelkundige ingreep , ben toen getest geweest.toen kreeg ik een geldig certificaat in de app.
Groen en geldig
Na 48 uur was deze rood en ongeldig

Nu meer dan een maand verder is deze test terug groen en . . . Geldig.

Nergens vind ik een mailadres om deze bug te melden
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

Kan je met de CovidScanBE app het certificaat van die test eens scannen als "Evenement(Covid Safe Ticket)"? Je hebt dan wel een ander toestel nodig om die QR code te lezen.

Dat het certificaat geldig is, kan eventueel nog, maar zou je niet mogen doorlaten bij evenementen die een test vereisen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

helmuteke schreef:Nu meer dan een maand verder is deze test terug groen en . . . Geldig.
Ik en mijn vriendin hebben ons beide tesamen een maand geleden ongeveer laten testen... haar testen zijn na 72u vervallen... die van mij staan nog steeds geldig :?
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

blatruwe schreef:Kan je met de CovidScanBE app het certificaat van die test eens scannen als "Evenement(Covid Safe Ticket)"? Je hebt dan wel een ander toestel nodig om die QR code te lezen.

Dat het certificaat geldig is, kan eventueel nog, maar zou je niet mogen doorlaten bij evenementen die een test vereisen.
Evenement : niet geldig
Via die app certificaat controleren: wel geldig
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”