Splitsing van het land - discussie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je gelooft toch niet echt dat overal ter wereld enkel de lokale taal gebruikt mag worden in het onderwijs?
Gelukkig leeft de rest van de wereld wel in de 21ste eeuw, waardoor onderzoeksteams en -papers vrijelijk en vlot gedeeld kunnen worden.

We zijn in Vlaanderen nog steeds (redelijk) goed bezig op allerhande indicatoren, maar de vadsige genoegzaamheid - zoals door sommigen hierboven tentoongespreid - gaat ons eerder vroeg dan laat zuur opbreken.
Hoe vroeger een degelijk remediëringstraject opgestart wordt, hoe minder lastig dat traject is.

Wees maar genoegzaam over PFOS en de terugdraaiende elektriciteitsmeter.
Het had alvast véél beter gekund en als Vlamingen mogen we eisen dat de politieke klasse het veel beter moet organiseren.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Tja, als men al met bronnen afkomt die duidelijk pleiten voor een splitsing dan is het logisch wat hun "studies" vermelden :roll: Dit zijn bovendien mensen die men buitengegooid, of moet ik zeggen gesplitst, heeft omdat ze niet in de frigo wensten te gaan zitten.

Trouwens, de taaldiscussie is één van de dingen die wel geregeld zijn door de staatshervormingen. Vlaanderen heeft haar taal kunnen beschermen en heeft onderwijs als bevoegdheid. Dat is zeer goed dus waar lullen we nog over.

Ondertussen zijn we onze sterke punten (taalkennis) aan het verkwanselen. De talenkennis gaat zoals de rest van de schoolresultaten achteruit. We zijn enkel nog goed in opleiding voor mensen... die geen hulp nodig hebben, eliteonderwijs terwijl de rest achteruit boert. Ondertussen maken we onszelf wijs dat we geweldig goed bezig zijn... in vendelzwaaien. We strijden keihard verder tegen horeca die zich namen als "De Bon vivant" aanmeten of webstekken die zich website durven noemen.

Ook het respect voor de eigen taal is ver te zoeken. Op de Vlaamse TV kan je meer Antwerps horen dan Nederlands. En dan als toppunt, de Vlaming kent zijn eigen vlag niet eens :bang:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

DirkJan schreef: Vlaanderen één van de sterkste regio's, zeker in EU en zelf in de wereld. Restdeel België bij zowat het armste wat we in EU aantreffen.
Kan je daar eens cijfers over geven? Of is het een nationalistisch buikgevoel? Zelfs Letland doet het voor onderwijs bijvoorbeeld volgens de OESO beter dan uw heilige graal. Anders catalogeer ik dit bij de grote hoop blablabla.
En als we het dan over de 'economische' superioriteit mogen hebben... Ik heb hier achter mijnen hoek in Brasschaat een steenrijke familie wonen die hun fortuin hebben vergaard uit de roofbouw in de Congo. Met dat roofkapitaal beheren ze nu 2/3 van de palomolieproductie in Zuidoost Azië. Zo kan je natuurlijk jezelf superieur voelen en bij de top van de wereld behoren. De neokoloniale en uw imperialistische insteek druipt er van alle kanten af.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Het Vuye/Wouters epistel illustreert waarom "vlaams" voelen niet door nazi Duitsland interventie werd veroorzaakt. Het is wat mij betreft duidelijk ook dat splitsing niet de enige oplossing hoeft te zijn, op voorwaarde dat we dit keer het hele bestel hertekenen op een faire manier. Onderhandelaars daarbij afdoen als rattenvangers/mestkevers zal weinig helpen om iedereen rond de tafel te krijgen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef: Trouwens, de taaldiscussie is één van de dingen die wel geregeld zijn door de staatshervormingen. (...). Dat is zeer goed dus waar lullen we nog over.:
dat in de heft van dit land de beleidsmakers , bijna direct na die verdeling, het volstrekt irrelevant vonden dat haar kinderen de taal vd andere helft vd bevolking nog zouden leren. Een dag na die bevoegdheidsverdeling werd het Nederlands uit het Waalse onderwijs geschrapt, hier en daar bleef het een vrijwillige keuze.
dat soort chronisch desinteresse in uw landgenoten helpt natuurlijk niet. Geen argument of verwijt maar gewoon een vaststelling waar elkeen zijn conclusies mag uit trekken.

zoals gezegd,
van mij mag het, leg het uit zoals ge wilt maar doe dan niet alsof ge allemaal 1 en hetzelfde volk zijt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Als je ziet hoe het niveau van het Frans evolueert in Vlaanderen, zou ik me niet teveel op de borst kloppen.
Dat ze in Franstalig België dwaze maatregelen durven nemen, hoeft Vlaanderen nog niet te nopen tot dezelfde onzin. Als je het Frans machtig bent, opent de deur wagenwijd om vlot te kunnen werken in/met Brussel, Wallonië, Frankrijk en Luxemburg. Lijkt me niet slecht.
Hetzelfde trouwens voor Franstaligen: de deur gaat plots open voor Nederland en Vlaanderen als je het Nederlands machtig bent.

Ik geef trouwens dezelfde feedback aan solicitanten die "de andere landstaal" niet machtig zijn: wil je echt zo'n groot deel van "de markt" per definitie uitsluiten in uw carrière?

En opnieuw: we hoeven diezelfde dwazigheid niet te gaan invoeren in Vlaanderen, hoewel we goed op weg zijn.
Met de demonisering van de Franstaligen, is de demonisatie van het Frans goed op weg.
En de weigering voor immersie-onderwijs, gecombineerd met de paniekaanvallen bij het aanbieden van Engelstalige Masteropleidingen, zie ik een hysterische verkramping rond taal in Vlaanderen, die ons hélemaal niet verder helpt.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

1207 schreef:
zoals gezegd,
van mij mag het, leg het uit zoals ge wilt maar doe dan niet alsof ge allemaal 1 en hetzelfde volk zijt.
Prima, maar stop jij dan ook met te zeggen dat de noordelijke belgen allemaal 1 en hetzelfde volk zijn, en die een eigen staat of land willen hebben. Deal?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Med schreef:[
Prima, maar stop jij dan ook met te zeggen dat de noordelijke belgen allemaal 1 en hetzelfde volk zijn, en die een eigen staat of land willen hebben. Deal?
en waar heb ik dat ergens gezegd, het stukje volk klopt wel. fascinerend dat je plots over noordelijke Belgen begint en de term Vlaming zelf niet durft schrijven. Is dat al zo'n politiek beladen term geworden?
ik stel vast dat bijna 50% vd Vlaamse bevolking voor partijen stemt die Vlaamse onafhankelijkheid als 1e programmapunt hebben.

het bedrijf Belgie werkt niet en waar het mij eerder logisch lijkt om de ingeslagen weg verder te zetten en ook gewoon consequent af te maken willen andere de knop linea recta terugdraaien. Geen idee tot op welk punt ze de klok willen terugdraaien natuurlijk.
er is een reden waarom men in 1960 deze weg heeft genomen, dat was niet uit verveling.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

1207 schrijft: ...dat in de heft van dit land de beleidsmakers...

Qua stemmen spreken we haast over 2/3de vlamingen en 1/3de franstaligen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

1207 schreef:ik stel vast dat bijna 50% vd Vlaamse bevolking voor partijen stemt die Vlaamse onafhankelijkheid als 1e programmapunt hebben.

het bedrijf Belgie werkt niet en waar het mij eerder logisch lijkt om de ingeslagen weg verder te zetten en ook gewoon consequent af te maken willen andere de knop linea recta terugdraaien. Geen idee tot op welk punt ze de klok willen terugdraaien natuurlijk.
er is een reden waarom men in 1960 deze weg heeft genomen, dat was niet uit verveling.
Ik stel vast dat er geen referendum komt omdat men de uitslag al kent. Dat van dat 1 programmapunt is al -tig keer weerlegd. Mensen stemmen om tal van redenen op een partij. Als uw redenering zou kloppen dan kan men VB-stemmers allemaal racisten noemen want er zijn wel wat bruine programmapunten te vinden. Heel uw uitleg rammelt dus weer maar u blijft volharden in het rammelen.

Probleem is dat slechts een kleine minderheid die weg wil verderzetten naar dat punt, zelfs binnen de partijen die je noemt is niet iedereen voorstander. Terugkeren op vergissingen is niet onverstandig. Dat is ook niet linea recta zoals je fout blijft doordrammen maar kan perfect met behoud van de punten die wel goed waren.

Er is een reden waarom niemand zo ver doorgeslaan is in deze waanzin dan wij.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Dizzy schrijft: ...Terugkeren op vergissingen is niet onverstandig...

Zeker niet, alleen zien we daar in "de politiek" heel zelden een voorbeeld van...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

1207 schreef:ik stel vast dat bijna 50% vd Vlaamse bevolking voor partijen stemt die Vlaamse onafhankelijkheid als 1e programmapunt hebben.
Ha, de kiezer is rationeel :-D . Ik hoor vooral dat er op die partijen gestemd wordt omdat "die bruin mannen weg moeten" en omdat we "al die vreemden niet moeten binnenlaten".
Ik stel voor dat de partijen die voor vlaamse onafhankelijk zijn eens een referendum houden over die onafhankelijkheid. Of wacht... was er onlangs geen poll? Ik ben er zeker van dat ze alvast daarvoor geen meerderheid gaan vinden. Misschien is campagne à la "350 miljoen pond voor de NHS" wel een idee om de mensen te overtuigen :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

wied schreef:Dizzy schrijft: ...Terugkeren op vergissingen is niet onverstandig...

Zeker niet, alleen zien we daar in "de politiek" heel zelden een voorbeeld van...
Vind je, draaien als de wind komt net zeer veel voor in de politiek.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Draaien als de wind is iets helemaal anders dan inzien wat ooit fout beslist werd...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Niets anders, men draait niet als wat men besloot juist bleek te zijn, integendeel dan gaan de pluimen op de hoed of elders.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://www.hln.be/binnenland/bart-de-w ... ~a2ea655c/

En opgescheept worden met "teflon" Marc (neoliberaal in hart en nieren), een justitie met tunnelvisie, een burgerservice die geleid wordt door de managers/fatcats van de zuid-as, enz, enz... Dankjewel, geef mij maar René Magritte, manneke-pis, frietjes, bier, chocolade... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

De Nederlanders zitten echt te wachten op ons hoor. :bang:
Zo zie je maar dat hij helemaal niet bezig is met realistische scenario's, maar met mist strooien in de hoop extra onnozelaars overstag te halen.
Sukkelaar...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Daar staat nog minder dan 10% op te wachten. De man is al langer op de dool en dit is opnieuw een teken daarvan.

Als dat de volgende stap is dan weet je ook ineens dat er nooit wat van zal komen. Misschien is dat wel zijn onderliggende boodschap.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

cadsite schreef:De Nederlanders zitten echt te wachten op ons hoor. :bang: .
Nederland annexeren en uitbuiten zoals we met de congo gedaan hebben?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Er valt niets te rapen buiten wat Heineken, laat maar zijn :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Ik kan me moeilijk inbeelden dat Nederland aan het wachten is op massa's extra staatsschuld en een of andere ingewikkelde, dure en inefficiëntie staatsstructuur. Veel zal vlaanderen niet moeten eisen.

Nog een toffe nationale feestdag. :beerchug:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Natuurlijk niet, zij zijn de trotse bezitters van een vette pensioen spaarpot (ca 1.700 miljard €). Net zoals zij Italie bekijken, beschouwen zij ons evenzeer als zuiderse "krekels"...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dizzy schreef:Er valt niets te rapen buiten wat Heineken, laat maar zijn :lol:
Dan wordt het tijd dat je je eens verdiept in de rijke Nederlandse bieren.

Den tijd dat er enkel Heineken en ander pisbier was is al lang voorbij hoor.

Ga maar eens naar Albert Heyn, daar staat het vol met echt beestig lekker Nederlands bier.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Niet enkel nederland... in elk land gaat de biercultuur vooruit en buiten de grenzen groeien juist de kleinere. De tijd dat enkel .be en .nl echte trappisten hadden is ook al ver achter de rug, hier zullen ze over een paar jaar verdwenen zijn maar zelfs in usa (of all places) komen er enkel bij.
We hebben hier nog veel goede maar de gemiddelde belg komt niet verder dan een paar inbev producten.
Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

1207 schreef:
cadsite schreef:De Nederlanders zitten echt te wachten op ons hoor. :bang: .
Nederland annexeren en uitbuiten zoals we met de congo gedaan hebben?
Als men denk een Nederlander in de luren te leggen, zal men van een kale reis terugkomen.

Hoe verging het met Fortis toen men het Nederlands kroonjuweel ging kopen?
Nederland en Frankrijk zijn er thans wel bij gevaren...
dragonflo schreef:Ik kan me moeilijk inbeelden dat Nederland aan het wachten is op massa's extra staatsschuld en een of andere ingewikkelde, dure en inefficiëntie staatsstructuur. Veel zal vlaanderen niet moeten eisen.

Nog een toffe nationale feestdag. :beerchug:
Ik zie Frankrijk nog akkoord gaan met een extra departement met de naam Wallonië...
Maar Nederland zit echt niet te wachten op een Vlaamse Bourgondiër.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Men kan dit niet eens op voetbalvlak realiseren, laat staan op nationaal vlak. Werkelijk niemand zit hierop te wachten, niet in België en zeker niet in Nederland. En wat zouden we winnen om een aanhangsel van Nederland te zijn terwijl we nu de meerderheid vormen. Het dwaaste voorstel in jaren. Vreemd dat men die man nog serieus neemt met zo'n onzin.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Dus je wilt u afscheuren, maar wel onder de noemer België voort blijven doen..
ik wil een beter functionerend land.

in overleg uiteengaan is ook een optie hé
maar goed, ik snap dat je wil bangmaken en een oorlog suggereert

hoe werkt belgie?
blijkbaar is de overstroming vorige week mee te wijten aan geklooi met de stuwdammen.
ondertussen zijn er al 3 à 4 politieke niveaus die alle verantwoordelijkheid afschuiven en hun paraplu's hebben klaarliggen.
Geheel zoals je binnen belgie kunt verwachten.
nu is het natuurlijk vakantie voor de 7 parlementen dus elke verdere aanpak is voor ten vroegste oktober.


belgie volgens onze noorderburen,
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

1207 schreef:
heist_175 schreef: Dus je wilt u afscheuren, maar wel onder de noemer België voort blijven doen..
ik wil een beter functionerend land.
Dan delen we dezelfde bezorgdheid.
Met alles naar Vlaanderen te trekken is er 1 zekerheid: beter functionerend ga je daar niet (automagisch) mee krijgen.
Kijk naar de Vlaamse bevoegdheden en aanschouw hoe die bevoegdheden meesterlijk verkwanseld worden.
Als uw doel "een beter functionerend land" is, dan is het middel "splitsing" niet het juiste.
Voor iemand met enkel een hamer ziet elk probleem er natuurlijk uit als een nagel om op te kloppen, ergo: verruim uw horizon aan opties om tot het doel (beter functionerend land) te komen.
blijkbaar is de overstroming vorige week mee te wijten aan geklooi met de stuwdammen.
ondertussen zijn er al 3 à 4 politieke niveaus die alle verantwoordelijkheid afschuiven en hun paraplu's hebben klaarliggen.
Geheel zoals je binnen belgie kunt verwachten.
Nochtans is het deze keer heel simpel:
- Europees: veelvuldige waarschuwingen gegeven
- Federaal: veelvuldige waarschuwingen gegeven
- Waals niveau: niet gereageerd en/of niet adequaat gereageerd
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische ... n_2019.svg

Misschien heeft Arjen Lubach dit kaartje wel gebruikt om te concluderen dat de Walen slimmer zijn, want er zijn daar blijkbaar meer rijke mensen (blauw) dan arme (rood)... :-D

heist_175 schrijft: ...Waals niveau: niet gereageerd en/of niet adequaat gereageerd...

Inderdaad, preventief ruimte beginnen maken voor de verwachte regenval had mogelijk de "tsunami" kunnen voorkomen, iets wat Engie blijkbaar op andere plekken wel goed heeft aangepakt!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik hoorde in Terzake een professor nochtans zeggen dat de somberste voorspelling uitging van regenval tussen 60 à 150mm, welke perfekt door de dam opgevangen kon worden.
Helaas had niemand voorspeld dat er meer dan 200mm zou vallen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

warpozio2 schreef:Ik hoorde in Terzake een professor nochtans zeggen dat de somberste voorspelling uitging van regenval tussen 60 à 150mm, welke perfekt door de dam opgevangen kon worden.
Helaas had niemand voorspeld dat er meer dan 200mm zou vallen.
Dat hangt af van wanneer je die voorspelling verwacht had.
Er waren wel degelijk voorspellingen van 200mm, maar die waren al betrekkelijk dicht tegen de stortbui zelf.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Kijk naar de Vlaamse bevoegdheden en aanschouw hoe die bevoegdheden meesterlijk verkwanseld worden.
vandaag zijn eht incompetente ministers van rechtse partijen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn
demir is 1 vd grootste talenten naar 't schijnt. nu wil ze 50 miljoen in symptoombestrijding steken maar klimaatverandering aanpakken? ni meedoen hé want er is ergens een land dat ook nog niet 100% wil meedoen dus mag Vlaanderen ngo wa achterblijven. Ze zal de plannen eens bestuderend e komende 4j :) ondertussen wordt elk lapje groen hier rond mij volgebouwd met appartementen (da moogt ge letterlijk nemen)

Als uw doel "een beter functionerend land" is, dan is het middel "splitsing" niet het juiste.
geen idee hoe jij erbij komt dat dit 100% zeker zo zal zijn.

Nochtans is het deze keer heel simpel:
- Europees: veelvuldige waarschuwingen gegeven
- Federaal: veelvuldige waarschuwingen gegeven
- Waals niveau: niet gereageerd en/of niet adequaat gereageerd
In belgie is niets simpel

een gokje
de dam is eigendom van niveau a
het water valt onder bevoegdheid van niveau b
de medewerkers worden door niveau c betaald, maar hun pensioenrechten valt dan onder niveau b
de bureaus van de medewerkers vd stuwdam is uiteraard niveau d maar die worden gedeeltelijk gefinancierd onderhouden door niveau E
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Ik hoor ook meer en meer stemmen zeggen dat het menselijk leed eerder te voorkomen was, iemand heeft daar in paniek de sluizen open gezet midden in de nacht van een niet pro actief geleegde 100 jarige dam anders kon ie ontploffen. Op dat moment werd geen enkel getroffen gemeente gewaarschuwd, volgende keer beter sirene aanzetten als de dam open gaat.

Ooggetuigen en verantwoordelijke lijken op eerste zicht een ander verhaal te vertellen over de hoeveelheid water er werd los gelaten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ben toevallig net terug van een lang geleden gepland weekendje Voeren, een streek die ook wat waterlast had. Veel inboedel die langs de straat staat om te laten ophalen. Ijzerhandelaars (uit Nederland) die komen kijken wat ze kunnen meenemen en de civiele bescherming (uit Jambon-Brasschaat?).

Als je met de mensen spreekt blijkt dat het ongezien was, ook voor mensen die er al lang wonen. Wateroverlast was niet nieuw maar deze hoeveelheid was ongezien. Wie getroffen werd had de pech om slecht gelegen te wonen. De laagste stukken en langs de rivieren.

Als je die riviertjes ziet kan je moeilijk geloven dat ze gevaarlijk kunnen zijn maar dat gaat veel sneller dan verwacht. Er is ook amper overschot. Een verdubbeling van het water betekent dus automatisch al een zware overstroming. De streek is al een vallei die door de Voer gevormd werd. Water loopt dus van alle kanten die lager gelegen vallei in, dat is ook waarom in de Ardennen dorpen/steden getroffen worden, het water komt heel snel en heel hard samen naar 1 plaats, de laagste.

In Vlaanderen verloopt dat anders omdat het grotendeels zo plat is als een politieker. Hier krijg je minder plaatselijke problemen... maar loopt heel de boel onder. Momenteel is het hier ongelooflijk hard aan het regenen. Als dit 2 dagen zou aanhouden dan staat het hier ook compleet onder water ongeacht wat de test op een ander topic aangeeft.

Wat dergelijke rampen net zoals de coronacrisis ons leren is dat je beter goed samenwerkt ipv over onnozeliteiten ruzie zit te maken rond wat posten voor enkelen. Dat je beter niet te ver gaat in het opsplitsen van bevoegdheden die beter centraal beheerd worden. In nood heb je eenheid van commando nodig, geen 3 niveau's die elk apart moeten beslissen en tegenstrijdige beslissingen kunnen nemen.

Wat wel mooi was om te zien is dat de burgers opnieuw aantoonden dat er onder hen geen probleem is. Mensen toonden solidariteit, zelfs met gatachterlijke luie Walen die ons kapot willen maken met inefficiëntie terwijl wij hardwerkende Vlamingen ons kapot werken om dat allemaal te betalen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

overheden pakken regenmiserie aan.

stap 1
nieuwe administratie ambtelijke bureaucratische papieren tijgers oprichten.
Wallonie heeft de zijne al, ze kiezen voor het woordje commissariaat.
Zullen de anderen niveaus volgen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

De politici wéten wat er moet gebeuren, maar hebben schrik van de kiezers.
Iedereen heeft last van het "Bruno-Tobback-syndroom": ik weet wat er moet gebeuren om het probleem op te lossen, maar dan raak ik mogelijk niet herkozen.

Voor de regenschade etc: betonstop aka bouwshift, in Vlaanderen bestaat die al op papier, in Wallonië zelfs dat amper.
Niet meer zomaar overal bouwen, ondanks dat het bouwgrond is/was. Maar welke burgemeester, provinciale deputatie, Vlaamse overheid heeft het lef om dat tegen de burger te zeggen? Niemand. Dus blijft de bouwshift dode letter en blijven we - zowel in VL als in WAL - lekker verder bouwen waar het beter niet zou gebeuren.

Het commissariaat zal zijn om zich achter te kunnen verstoppen ofzo?
Maar zelfs dat helpt niet. Er zijn zat studies die de kilometerheffing één van de noodzakelijke maatregelen noemt om de mobiliteitsknoop wat te ontwarren. Toch presteren we het (op Brussel na, die hebben het licht gezien) om de SKH telkens opnieuw te (laten) verketteren.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Hetgeen in Wallonië gebeurt is met de wateroverlast is een ramp voor al de mensen daar en solidariteit zou elke politieke, ideologische en taalbarrière moeten overstijgen in dit land. L'Union fait la force, niet waar.

Ter illustratie van de mesthoop die we geworden zijn (en da's dan nog een eretitel) volgend citaat uit het Nieuwslbad:

"Met 14.000 Vlamingen stonden we in een mum van tijd klaar om naar Waals rampgebied te trekken. Croix-Rouge, de Franstalige evenknie van Rode Kruis Vlaanderen, laat hulp echter maar mondjesmaat toe en niemand begrijpt waarom. Van ee taalkwestie zou geen sprake zijn ..."

Walgelijk ...

Maar het land zal nooit gepslitst worden. Ook perverte systemen hebben een autoregulerend evenwicht, zo zegt de systeemleer ons. En bovendien zal 'het establishement" of m.a.w. "the big money" dit ook wel voorkomen ... dus voor de voorstanders van een splitsing: droom zacht verder.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Misschien had je een breder citaat moeten hanteren
‘Spontane vrijwilligers schieten te hulp op eigen risico, maar als wij mensen uitsturen, willen we dat niet doen zonder hen goed te briefen en dus te ­beschermen. Dat ze niet zomaar in overstroomde kelders mogen af­dalen, bijvoorbeeld, want er kunnen toxische stoffen aanwezig zijn of ze kunnen geëlektrocuteerd worden.’
(...) Dat bevestigt ook San­drine Devers, woordvoerster van Croix-Rouge. ‘Wij nemen the lead,’ zegt ze, ‘en we doen dat steeds in nauw overleg met ons crisiscentrum in Luik en met de lokale overheden van de getroffen gebieden. Pas als de noden duidelijk zijn, weten we welke hulp we aan het Rode Kruis Vlaanderen kunnen vragen.’
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Over de betonstop en de plannen deze belangrijke opmerking. Plannen hebben is leuk maar als je ze niet uitvoert is het exact hetzelfde als er geen hebben. Bovendien is het probleem in Vlaanderen een serieus pak groter want de bebouwing is er veel groter dan in Wallonië waar er wel nog veel ruimte en natuur is.

Men moet in België, ongeacht welke taal men spreekt, werk maken van degelijke ruimtelijke ordening. Dan bedoel ik niet plannen maken die volgende regeringen moeten proberen uitvoeren maar NU starten met een ommezwaai in het beleid.

Zoals Heist aangaf betekent dit moedige politici die onpopulaire maatregelen durven nemen. Een beetje zoals Stevaert de weekendhuisjes met de sloophamer te lijf ging. Er zullen dus mensen moeten verhuizen om terug plaats te geven aan het water. De huidige Vlaamse papieren regels zijn gewoon een uitstel om zo snel mogelijk nog rap al wat nog rest vol te bouwen. Politici trekken hier met cadeau's naar verjaardagsfeestjes van bouwpromotoren met wie ze schimmige deals regelen om nadien de journalisten die erover berichten voor de rechter te slepen :bang:

De hulp van privépersonen duidt enkel aan dat er geen probleem is tussen burgers over de taalgrenzen heen. Uiteraard moet deze hulp ook veilig en nuttig georganiseerd worden. De berichtgeving toont echter dat velen eerder bezig zijn met het opzetten van mensen tegen elkaar dan met het checken van beweringen om gazetten te verkopen of andere belangen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

heist_175 schrijft: ...maar dan raak ik mogelijk niet herkozen...

So what, als ik me niet vergis kon Chris Peeters evenmin stemmen blijven trekken en werd daarom maar benoemd tot vice-president van een europese investeringsbank!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”