Overgewicht, obesitas... [afgesplitst uit Covid-19 topic]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

iceke schreef:De sleutel om af te vallen is imho cardio, 5h per week trainen & gezonde voeding doet veel.
Die gezonde voeding zal veel meer doen dan die cardio.
Je moet maar gewoon eens opzoeken hoe lang je moet sporten om te compenseren voor bijv. één 'Snickers' reep.
Die reep is in een hap op, maar dat sporten moet je wel veel langer doen.
https://gezondnu.nl/dossiers/sport-en-b ... per%20uur.

Dus 1 reep chocolade = 1 uur hardlopen.
Het idee van "ik eet er nog eentje, en dan sport ik wel wat langer", mag je dus wel vergeten.

Ik zeg niet dat sporten nutteloos is, maar je kunt veel beter iets aan die input doen, dan denken dat je het wel allemaal gaat verbranden.
De combinatie is nog beter, voorlopig heb ik het allemaal van de veranderde voeding.
Waar ik meest schrik voor heb, is dat sporten (zelfs al is het matig) mij weer gaat meer doen eten.
Dan moet je goed opletten dat de extra beweging in verhouding staat tot wat je er weer extra bijeet, en als je eens de beweging laat, dat je dan weer minder eet.

Voor mensen die moeilijk het snoepen kunnen laten, voor mij is het eenvoudigste om die zaken gewoon niet in huis te hebben.
Geen chocolade, geen chips, en dergelijke.
Als ik ze niet in huis heb, kan ik ze ook niet opendoen.
Tegelijk moet ik zeggen dat ik die snoeplust tegenwoordig goed onder controle heb.
Met de feestdagen had ik mijzelf 2 dozen van die mini marsepein snoepjes van 'Niederegger' cadeau gedaan.
Ik heb daar iedere werkdag eentje van gegeten, terwijl de doos voor mij lag.
Vroeger zou ik dat niet gekund hebben, denk ik.
DarkV schreef:Ik drink Zero... veel calorieen ga ik daarmee niet uitsparen denk ik dan.
Ik heb nog eens een documentaire gezien van de BBC: light frisdranken (om het even of natuurlijke of scheikundige light) die dus suiker vervangen door iets anders, creëren een hongergevoel.
Het probleem is dat als je iets zoets krijgt, je lichaam calorieën verwacht, krijgt het die niet, dan ga je automatisch weer meer eten.
Daarom heb ik persoonlijk liever iets met een klein beetje suiker (geen Cola, want dat barst van de suiker), dan iets met kunstmatige zoetmiddelen.
Dizzy schreef:Mensen zijn echter bijzonder creatief om zich weg te steken achter excuses om maar niet te moeten doen waarvan ze wel beseffen dat het nodig is.
Ja, maar mijn ervaring is wel dat mensen die mager zijn, puur omdat ze een goed metabolisme hebben, nogal gemakkelijk anderen met de vinger wijzen.
Ik had een collega die mij een jaar of 10 geleden erop wees dat mijn buikje aan het groeien was, en "dat ik er iets moest aan doen".
Meneer las mij de les over hoe gezond hij wel at, en dit en dat.
Een jaar of 5 geleden merkte ik dezelfde tendens bij zijn buikje.
"Ha, ja, het zit in de familie, mijn vader heeft ook een buikje".
Zo streng hij was voor mij, zo mild was hij voor zichzelf.
Ik ben ook decennialang mager, daarna slank, enz. geweest, maar ik heb nooit die attitude gehad om te denken dat ik slank was omdat ik het allemaal goed deed, en een ander niet omdat hij het allemaal slecht deed, zo simpel is het natuurlijk niet.
Dizzy schreef:Telewerk op zich is geen reden om te verdikken, wel hoe je het invult.
En toch, ik merk dat heel veel van mijn collega's bijgekomen zijn, zelfs jonge mensen van in de 20 of in de 30, waarvan je zou verwachten dat ze nog heel veel mogen eten voordat ze verdikken.
Het is ook geen toeval dat experts het over "de Corona kilo's" hebben.
Dizzy schreef:Als je te lang blijft zitten of je zit constant in de kast met snoep of de frigo, tja.
Maar het is wel makkelijker om uit je frigo te zitten als je frigo thuis is, en je niet zo heel veel meehebt naar je werk.
Tomby schreef:Het hangt ook van persoon tot persoon af, denk ik. In mijn studententijd woog ik 65kg en ik mocht echt eten wat ik wou. Ik ben beginnen verzwaren nadat ik afgestudeerd was en een firma-wagen had.
Zou dat werkelijk dat zijn?
Ik had lange tijd geen firmawagen, en ik was ook aan het verdikken.
De ene zegt "sedert ik getrouwd ben, het moet van dat goed eten zijn", de andere denkt dat het aan de firmawagen ligt, ik denk dat het gewoon het metabolisme is dat verandert met verouderen, want zoals bij jou at ik in mijn jeugd veel meer dan nu, en toen was ik mager.
McClaeys schreef:Bij mij zijn de kilo's zoals de taksen op brandstof, elke gram binnen gaat er aan volle pot bij, elke gram er uit slechts voor de helft of minder.
Mooie vergelijking, het Clicquet systeem dus.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Dus 1 reep chocolade = 1 uur hardlopen
Dat klopt en klopt toch niet.

Door regelmatig te sporten groeien je spieren.
Zelf als je niet aktief sport verbruiken die spieren meer energie dan een gelijkaardige kwak vet ;)

Daarnaast blijft je lichaam aktief extra calorien verbranden na een sportsessie (https://www.runnersworld.com/nl/voeding ... -training/)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

warpozio2 schreef:
Dus 1 reep chocolade = 1 uur hardlopen
Dat klopt en klopt toch niet.

Door regelmatig te sporten groeien je spieren.
Zelf als je niet aktief sport verbruiken die spieren meer energie dan een gelijkaardige kwak vet ;)

Daarnaast blijft je lichaam aktief extra calorien verbranden na een sportsessie (https://www.runnersworld.com/nl/voeding ... -training/)
Je kunt daar veel over discussiëren, maar het feit is dat je veel gemakkelijker calorieën kunt binnenspelen, dan je ze weer kwijtraakt via lichaamsbeweging.
Daarom zeg ik dat wie zichzelf wijsmaakt dat hij meer mag eten, omdat hij het dan wel weer afwerkt, zichzelf wat wijsmaakt.
De fitnesscentra (voor de lockdown) hebben nog nooit zo volgezeten, tegelijk hadden er nog nooit zoveel mensen problemen om hun gewicht onder controle te krijgen.
Ik heb niets tegen sporten, maar denk niet dat je daarmee alles oplost.

Nog een tip: als ik in de supermarkt vlees of vis koop, dan zoek ik iets van rond de 100g.
Heel vaak vind je dat niet, wat ik dan doe is iets in meerdere stukjes snijden en in van die diepvrieszakjes invriezen.
Ik weeg die niet speciaal, dus de ene keer zal ik misschien iets meer binnen hebben dan de andere keer, maar ik weet wel dat als er op de verpakking staat dat iets 390g weegt, en ik snij het in 4 dat elk stukje gemiddeld iets minder dan 100g weegt.
De rest vries ik dus in, en dan heb ik nog iets voor een volgende keer.
Het is immers moeilijk om anders porties te vinden die de juiste grootte hebben, en een mens heeft de neiging van te denken dat dat laatste beetje nu ook geen kwaad kan, en zo eet je heel vaak net iets teveel.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee, dat ietsje teveel train je eraf....het is pas als je rommel gaat eten dat het moeilijk gaat worden.
Ik eet hier amper rommel, die extra boterham of biefstuk train ik er wel af, een Snickers gaat nooit lukken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

iceke schreef:Nee, dat ietsje teveel train je eraf....het is pas als je rommel gaat eten dat het moeilijk gaat worden.
Ik eet hier amper rommel, die extra boterham of biefstuk train ik er wel af, een Snickers gaat nooit lukken.
Dus ik eet rommel dan?
De zelfgemaakte soep is rommel?
Het stukje vlees?
De zelfgemaakte aardbeienconfituur?

Wat je zegt, klopt gewoon niet.
Toch niet voor iemand die gewichtsproblemen heeft.
Die traint dat er niet weer vanaf.

Wat de Knack wetenschap rubriek (maar je vindt dat overal terug, en het is ook superlogisch) erover schrijft :
Knack Wetenschap schreef:Wanneer personen met zwaarlijvigheid 6 maanden sporten, is het gemiddelde gewichtsverlies slechts 2 kg, waarvan nog slechts 1 kg gewichtsverlies van overblijft nog eens 6 maanden later. Dat is dus niet het verhoopte spectaculair effect. Integendeel: de bewering dat we zwaarlijvigheid uit de wereld kunnen helpen door alleen maar te gaan bewegen, klopt dus niet. Eigenlijk is het verminderen van de calorie-inname en/of gezonder eten veel effectiever om een gewichtsdaling te bekomen: na 1 jaar tekent men dan een gemiddelde gewichtsdaling van 8 kg op bij personen met zwaarlijvigheid.
https://www.knack.be/nieuws/wetenschap/ ... 84949.html
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee, ik denk dat mijn dieet niet zoveel verschilt met het uwe.
Uiteindelijk probeer je zo voedzaam mogelijk te eten...en de rest train je eraf.
2500 calorieën per dag om op gewicht te blijven + 500 tot 1000 cardio...
Je gaat gvd hard moeten wegen om die 500/1000 calorieën er niet af te sporten.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

iceke schreef:Nee, ik denk dat mijn dieet niet zoveel verschilt met het uwe.
Uiteindelijk probeer je zo voedzaam mogelijk te eten...en de rest train je eraf.
2500 calorieën per dag om op gewicht te blijven + 500 tot 1000 cardio...
Je gaat gvd hard moeten wegen om die 500/1000 calorieën er niet af te sporten.
Ik had het nog nooit uitgerekend, maar volgens mij neem ik veel minder calorieën tot mij, en ik doe geen cardio.
Als ik het uitreken kom ik op +/- 1650 kCal.
Het zal nog iets meer zijn omdat je nog margarine op de boterham hebt, en olijfolie om te bakken.
Neem 1700.
Misschien onderschat ik hier nog bepaalde zaken, dat zou kunnen.

Voor vandaag heb ik gerekend :

242,1 kCal (+/- 100g varkensvlees)
498 kCal (6 sneden bruin brood)
66 kCal (ham op brood)
176 kCal (aardappelen)
162 kCal (prei)
74 kCal (aardbeienconfituur, schatting, want zelfgemaakt)
156 kCal (2x 250g tomatensoep, schatting, want zelfgemaakt)
56 kCal (yoghurt)
120 kCal (suiker in yoghurt)
20 kCal (melk in koffie)
45 kCal (sinaasappel)
-------------------------------
1615 kCal

Maar ik heb toch meer vertrouwen in de wetenschap en de persoonlijke ervaring, en die zegt dus dat sport veel minder effect heeft dan minder eten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik kan dat alleen maar beamen - wel wat afgevallen door sport, maar het grote effect was aanpassen van de voeding.

Mensen overschatten wat ze verbranden, en onderschatten wat ze eten.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

devilkin schreef:Ik kan dat alleen maar beamen - wel wat afgevallen door sport, maar het grote effect was aanpassen van de voeding.
Mensen overschatten wat ze verbranden, en onderschatten wat ze eten.
Inderdaad, en iedere dag minder dan die 2.500 kCal eten lijkt mij voor veel mensen makkelijker vol te houden dan iedere dag cardio oefeningen doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

2500kcal lijkt me ook wat aan de hoge kant, voor een gewoon (lees: niet super sportief) leven.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Ik heb eens gehoord dat calorieën tellen eigenlijk nonsens is... veel te veel randfactoren, eentje bv de vervang ingrediënten van light producten zijn veelal van chemische oorsprong en hebben ander effect op het lichaam die indirect niet tot gewichtsverlies kan leiden
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

devilkin schreef:2500kcal lijkt me ook wat aan de hoge kant, voor een gewoon (lees: niet super sportief) leven.
Wat je ook zult tegenkomen: je eet 2.500 kCal in de verwachting 's avonds eens goed te sporten.
En dan komt er wat tussen.
De buitensport wordt gedwarsboomd door slecht weer, of er komt onverwachts net bezoek op het moment dat je wilt vertrekken, of ...
Maar ook al is de sport die dag geannuleerd, de calorieën zijn wel binnen, die kun je niet meer ongedaan maken.
Ik denk dat veel mensen trouwens maar 1 of 2 keer per week aan sport doen.
Dus dat wordt dan 7 keer teveel eten, en slechts 2 keer compenseren.

Ik probeer meer voor de zekerheid te gaan, wat aan calorieën niet in de input zit, daar hoef ik ook geen urenlang proberen ze weer kwijt te raken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Alsof dat met 1500 calorieën per dag niet juist hetzelfde is ?
Zit er nooit geen (ja ja dat mag ondertussen van onze dikke vd :angel: ) dag tussen dat je daar over gaat ?
Van te weinig te eten krijg ik honger en koppijn.
Van te sporten krijg ik energie en een goeie nachtrust.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

iceke schreef:Alsof dat met 1500 calorieën per dag niet juist hetzelfde is ?
Neen, het is niet hetzelfde, anders zouden de mensen én de wetenschap er niet op uitkomen dat sporten niet de oplossing is.
iceke schreef:Zit er nooit geen (ja ja dat mag ondertussen van onze dikke vd :angel: ) dag tussen dat je daar over gaat ?
Tuurlijk wel, maar ik val dus wel globaal gezien af, traagjes, dat wel.
Maar volgens de wetenschap, en volgens eigen ervaring sneller en blijvender dan dat ik zoveel extra calorieën zou tot mij nemen, en ze er dan weer proberen af te sporten.
iceke schreef:Van te weinig te eten krijg ik honger en koppijn.
Van te sporten krijg ik energie en een goeie nachtrust.
Maar vermager je ervan?
En wat is je leeftijd?
En hoeveel uur per dag ben je dan met dat sporten bezig?
Mijn ervaring is dat als je nooit een hongergevoel hebt, je in het beste geval stabiel blijft qua gewicht.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bijna 50, maandag zwemmen, dinsdag fietsen, woensdag roeien, donderdag fietsen en in de zomer zondag voormiddag fietsen. 1 uur per dag, fietsen loopt meestal uit tot 90 minuten.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als je zoveel sport en op je eten let zou het heel erg gesteld zijn als dat niet gezond genoeg is om te vermageren of je gewicht te behouden hè

Ik heb zelf paar jaar geleden keto gedaan (pronokal via dokter). Omdat we dat toen met een aantal collega’s tegelijk deden ging dat verbazingwekkend goed. Ben goed afgevallen MAAR ik deed tegelijk ook aan sport. Na een goeie 22kg te vermageren bleef ik ook redelijk lang rond dat gewicht hangen zonder te diëten, maar wel regelmatig beweging en sport.

Sinds de baby is geboren (maart 2019) is dat sporten weg, eet ik meer ‘snelle’ dingen en is het terug om zeep. Sinds begin deze maand, toen ik het laatste gaatje zag van mijn riem had ik echt zoiets van ‘dit kan niet meer’. Maar deze keer ga ik zonder diëten verder. Anders eten (meermaals/dag en minder) is de boodschap. Tijdens dat keto dieet dronk ik veel meer EN had ik 6 maaltijden per dag. Dat probeer ik nu ook zo te doen en ook nu, zonder dieet, lijkt dat goed te lukken. Maar hopelijk blijvend wegens dat ik gewoon mee eet met de rest van het gezin.

In ieder geval, bij mij is het besef gekomen dat ik mijn kinderen tekort doe door niet meer zo actief te (kunnen) zijn als ik zou willen. En dat terwijl ik tot mijn 30 enorm sportief was ...

Wat mij verbaasd, bvb, is dat bij het sporten (home crosstrainer, lopen, ...) mijn conditie meestal nog wel meewil (na de 2de adem) maar mijn voetzolen enorm pijn beginnen te doen. Ik heb nu andere sportschoenen gekocht, vandaag eens zien of ze helpen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

iceke schreef:Bijna 50, maandag zwemmen, dinsdag fietsen, woensdag roeien, donderdag fietsen en in de zomer zondag voormiddag fietsen. 1 uur per dag, fietsen loopt meestal uit tot 90 minuten.
Blijft er dan nog iets over van je avond?
Bij mij is het niet de bedoeling dat er na het werken, sporten en koken geen tijd meer over is voor nog iets anders.
Ik volgde tot voor Covid bijv. taalcursussen, sommige jaren was dat 2x per week, andere jaren 1x per week.
Ik kijk ook graag naar het nieuws, of lees eens wat in een boek.
Ik woon ook niet naast mijn werk, dus daar ben ik ook nog eens 1/2 uur mee kwijt, en het kan nu zijn dat je van thuis werkt vanwege Covid, maar dat zal ook niet zo blijven.
Volgens mij gaan de meeste mensen zo'n sportweek niet volhouden.

Blijft nog de vraag: ben je ervan vermagerd, of is het alleen op gewicht blijven?
Wat ik nu eet is bedoeld om te vermageren, niet om gewoon op gewicht te blijven.
Het is geen officieel dieet, en ik ben ook niet bij een diëtist geweest.
Laatst gewijzigd door boulder 20 mei 2021, 08:27, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

MClaeys schreef:Hier met reservatie, weinig volk tegelijk, maar een deel van het bad open etc... Van het andere wat verder weet ik het niet, daar ga ik niet meer sinds ik er niet met men short in mag.
Hier is het ook met reservatie hoor... ik dacht dat ze 3 man per baan toelaten (dus in totaal 36 man).

Het is dus tijdig reserveren of je hebt geen plaatsje.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

bollegijs schreef:Ik heb eens gehoord dat calorieën tellen eigenlijk nonsens is... veel te veel randfactoren
Dat is ook wel zo, en niet alleen om de reden die je aanhaalt:
- calorieën tellen is praktisch heel moeilijk, het lukt misschien een tijdje, maar is nooit langduring vol te houden
- niet alle calorieen hebben hetzelfde effect (bv vet is heel calorierijk maar heeft geen effect op insuline)
- sommige soorten voedsel/kruiding lokken overeten uit (combinaties van koolhydraten, vetten en zout bv), andere net andersom (meeste groentes)
- de timing van die calorieën speelt een rol (je hormonale en dag-nacht ritme)
- de frequentie van calorieën speelt een rol (1x per dag vs verschillende malen per dag eten heeft een ander effect)
- de hoeveelheid vezel speelt een rol (vezel zelf heeft geen (directe) calorieën maar vezelrijke voeding verteert trager en heeft dus een minder grote impact op bv insuline)

Ik ben er, na jaren onderzoek, achter gekomen dat een paar dingen (voor mij) belangrijk zijn:
- die insuline pieken onder controle houden (door weinig koolhydraten en proteine te eten, voornamelijk vet)
- die gevaarlijke overeet combinaties vermijden (meestal vetten met koolhydraten met kruiding: chips, nootjes, frit met zout erop, koffiekoeken, ... maar evengoed aardappelen met sauzen, boterham met boter ...)
- niet frequent eten (1x maal per dag is genoeg)
- afwisselen tussen streng en niet streng (in de week héél goed opletten, in het weekend minder)

Dit lijkt voor mij te werken nu na mijn 50ste

En ja, de eerste weken is dat met hoofdpijn en slapte, maar ook dat gaat voorbij.
Waarna ik nu overloop van de energie en toch afval !
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

ahrand schreef:- niet frequent eten (1x maal per dag is genoeg)
Say whaaaaaat?

Dan loop ik 60% van de dag met honger rond en is de kans op snoepen nog 100x hoger dan normaal.

Nu, uw betoog is ook precies hetzelfde over: wat is een ideaal gewicht, BMI? Uw buikomtrek? Gewoon goed voelen is al een hele prestatie en of dat nu met enkele kilo's overgewicht is of niet.

Zag hier ergens een voorbeeld staan, 1m82, 89 kilo was al te zwaar, op dieet, 83 kilo was nog te dik... Dan denk ik, wtf? Op 83 kilo lijk ik vel over been en ben precies even groot. Op 87 kilo zie ik er trouwens jonger uit dan wanneer ik lichter sta omdat je dan ook elke rimpel beter ziet staan.

Ben nooit mager geweest, nooit. Thuis aten ze geen fast food. Tot mijn 16e wist ik niet eens wat dat was en de Quick vond ik idioot duur en niet eens lekker. Kreeg 1 glas cola per dag en snoepte amper (enkel klein zakje chips op zaterdag) en reed elke dag 20km met de fiets en toch woog ik altijd net boven wat mijn BMI mocht zijn.

Maat van mij eet niks anders dan frieten, vlees, nooit groenten en staat graatmager. Allez, dat ideaalbeeld dat ze ons inprenten... Dat werkt gewoon niet voor iedereen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het klopt dat niet iedereen evenveel moeite moet doen om kilo's kwijt te spelen door een beter metabolisme maar met de leeftijd zal elk metabolisme achteruit gaan dus ook mensen met een voordeel zullen uiteindelijk met dezelfde natuurwetten rekening dienen te houden: meer eten dan je verbruikt = verdikken. Net zoals het onnodig is om mensen met een slecht werkend metabolisme met de vinger te wijzen is het onzinnig om mensen waarbij alles wel goed werkt met de vinger te wijzen om iets waar ze zelf ook niets aan kunnen doen. Het is een fabeltje dat je niets bijkomt als je langere tijd veel meer eet dan je verbruikt. Zelfs een pannenlat zal bij dagelijks frieten, chips en chocola bijkomen als hij/zij in de zetel blijft liggen. Bij de ene zal het gewoon rapper gaan dan bij een ander maar het zal gebeuren. Het is te vergelijken met een beginnende rokende tiener. Die denkt ook dat het allemaal wel meevalt maar men is op LT wel zijn longen en zoveel andere zaken aan het vernietigen. Traag maar zeker.

Ons lichaam is gewoon zo gemaakt. Vroeger was het moeilijk om voedsel te vinden in de natuur en dus was ons lichaam voorzien om om te gaan met tekorten. Dat doet het door een teveel aan voedingsstoffen op te slaan oa in de vorm van vet. Dat vet kan je beschouwen als een batterij van ons lichaam waarop het kan teren bij ontbering. Wat wij dus als een probleem beschouwen is eigenlijk een feature van ons lichaam. Mensen met totaal geen vet zijn minder gezond dan ze zelf denken.

Door de veranderingen in de maatschappij en de handel is voedsel in onze regio overal overvloedig aanwezig en vooral zeer rijk aan voedingsstoffen. Waar voeding dient om voldoende energie op te slaan voor onze dagelijkse bezigheden zijn wij begonnen met ons lichaam continu te bombarderen met energiebommen. Ons lichaam probeert deze bommen toch maar op te slaan. Daarnaast is door dezelfde moderne levenswijze het bewegen enorm afgenomen. Waar mensen moesten jagen en wroeten om aan eten te geraken zit men nu uren op zijn gat en rijdt met met de wagen naar de bakker 1,5km verder. DAAR zit het probleem. In landen waar het leven veel harder is zie je veel minder gewichtsproblemen.

Dan is er de factor karakter. Voedsel is over aanwezig maar niemand is verplicht alles te eten, dat is een vrije keuze. Dat vet en suiker enz niet gezond zijn is algemeen bekend. De inhoud van alle voeding bevat een label met de inhoud en energiewaarde. De voorbeelden tot waar overvloedig eten kan leiden lopen elke dag op TV of waren tot voor kort minister... van gezondheid. Het probleem is dus niet onbekend noch onzichtbaar. Te veel mensen zijn te ongezond bezig en uitvluchten zoeken helpt niet om te vermageren er is dus een zekere vastberadenheid nodig om de zaak te keren. No pain, no gain gaat wel degelijk op in deze.

Dan de verhouding eten/beweging. Natuurlijk is het moeilijker om eraf te sporten wat er nooit in had moeten zitten maar dat vereist karakter om eerst neen te kunnen zeggen. Dat je veel moet sporten om een snickers eraf te krijgen had je dus beter bedacht toen je voor de rek met snickers stond, niet als je na een half uur bewegen al kapot bent. Misschien kan het helpen dat als je in de verleiding bent om iets te kopen dat je eens snel naar de calorieën kijkt en berekent hoe lang je erover zal moeten bewegen om het eraf te krijgen, dan leg je het waarschijnlijk terug :lol:
Dit doorbreekt ook het systeem van eten als beloning. Als je beseft dat je ipv u te belonen u eigenlijk aan het straffen bent dan is de klik misschien sneller te maken.

Hetzelfde met het excuus telewerk. Ja, telewerk geeft de toegang tot eten in eigen huis zonder veel controle van anderen maar het is wel jij die die frigo vult en bepaalt hoe vaak je hem open trekt en beslist wat en hoe vaak je er iets van eet. Je kan evengoed fruit in de frigo steken en dat eten en de gewonnen verplaatsingstijd gebruiken om te sporten. Ik was in het begin een beetje aangekomen door telewerk omdat ik te lang bleef zitten. Dat is opgelost met een simpele timer en mezelf verplichten om de trap te nemen om drank te halen. Tijdens de pauze wandel, loop of fiets ik. Ik was snel terug op mijn gewone gewicht en sinds ik meer loop ben ik meerdere kilo's vermagerd. Dat was niet gebeurd als ik de kast vol snoep had gestoken en daar elke dag langs ging en een pizza in de microgolf stak ipv te voet naar de winkel te gaan.

Wat me opvalt is dat men erg focust op de moeite om te vermageren en te weinig op de voordelen. Ja, een inspanning is nodig MAAR als je er negatief tegenover staat zal het moeilijker zijn om het te doen dan als je focust op wat er positief aan is. Denk aan het resultaat niet aan de moeite. Denk aan wat je opnieuw zal kunnen, aan hoeveel beter je je zal voelen, aan hoeveel beter je er zal uitzien, aan hoe anderen uw inspanningen zullen bewonderen,...
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

boulder schreef: Blijft er dan nog iets over van je avond?
Zoals met alles is dat gewoon inplannen, als ik niks inplan schiet er niks over.
boulder schreef: Ik volgde tot voor Covid bijv. taalcursussen, sommige jaren was dat 2x per week, andere jaren 1x per week.
Ik kijk ook graag naar het nieuws, of lees eens wat in een boek.
Dat plan je toch ook gewoon in, geen tijd is gewoon een uitvlucht
Ik woon ook niet naast mijn werk, dus daar ben ik ook nog eens 1/2 uur mee kwijt, en het kan nu zijn dat je van thuis werkt vanwege Covid, maar dat zal ook niet zo blijven.
Volgens mij gaan de meeste mensen zo'n sportweek niet volhouden.
Met de fiets naar't werk hé, dan heb je je sport gehad voor de dag
Blijft nog de vraag: ben je ervan vermagerd, of is het alleen op gewicht blijven?
15kg
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dizzy schreef:Dan is er de factor karakter.
Vergeet niet dat sommige voedingsstoffen ook gewoon verslavend zijn, bvb suikers. En een verslaving is niet eenvoudig om vanaf te geraken. Dan kan je roepen karakter, karakter, maar de roker die al 12 keer gestopt is zegt ook telkens dat het puur karakter is.
Dizzy schreef:Als je beseft dat je ipv u te belonen u eigenlijk aan het straffen bent dan is de klik misschien sneller te maken.
Sport kan evengoed een beloning zijn, tis maar hoe ge er tegenover staat. Lopen is afzien, zwemmen is een deugd :roll:
Dizzy schreef:Ik was in het begin een beetje aangekomen door telewerk omdat ik te lang bleef zitten.
Eerst is het geen excuus, een zin later zijt ge er zelf door aangekomen. Het enige verschil is dat je het op tijd opgemerkt hebt. Trouwens, de ene vind telewerk top, voor de andere is het mentaal kapotgaan constant thuis zitten, en eens in een neerwaarse spiraal... Het is te kort door de bocht om van iedereen met overgewicht te zeggen dat ze alleen maar excuses verzinnen om niet te vermageren. Ook niet iedereen met overgewicht zit zich maar vol te stauwen met pizza uit de microgolf of een dagelijks rondje frituur en liters cola.

Ik denk ook dat het een misconceptie is dat mager zijn je beter zal doen voelen. Das het topcliché.
SPR schreef:wat is een ideaal gewicht, BMI?
Ik dacht dat inmiddels de trend al was om niet meer naar BMI te kijken omdat het geen correcte maatstaf is, maar ik weet niet wat het alternatief is. Een initiele indicatie zal het wel kunnen geven lijkt mij, ook al telt het niet voor iedereen.
DarkV schreef:Het is dus tijdig reserveren of je hebt geen plaatsje.
Dat het maar snel gewoon weet open is, of ik moet rijkere vrienden gaan zoeken met een zwembad in de hof :p
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef: Ik dacht dat inmiddels de trend al was om niet meer naar BMI te kijken omdat het geen correcte maatstaf is, maar ik weet niet wat het alternatief is. Een initiele indicatie zal het wel kunnen geven lijkt mij, ook al telt het niet voor iedereen.
Het ideale is het meting van de verhouding spieren tot vet. Maar das iets wat je niet eenvoudig thuis kan doen.
Er zijn wel slimme weegschalen die dat doen, maar met de nodige foutenmarge.

BMI en buik/heupomtrek zijn manieren die iedereen eenvoudig thuis kan doen en zolang je geen topsporter/bodybuilder bent zal het voor de meesten een correcte indicatie zijn.
Want het kan, doordat spieren meer wegen dan vet, inderdaad voorkomen dat je een te hoog BMI hebt en toch een gezond gewicht omdat je veel spieren hebt. Maar in de praktijk zal dit bij niet-atleten nauwelijks voorkomen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

MClaeys schreef:
Dizzy schreef:Dan is er de factor karakter.
Vergeet niet dat sommige voedingsstoffen ook gewoon verslavend zijn, bvb suikers. En een verslaving is niet eenvoudig om vanaf te geraken. Dan kan je roepen karakter, karakter, maar de roker die al 12 keer gestopt is zegt ook telkens dat het puur karakter is.
Net zoals de rokers die WEL definitief gestopt zijn. Er zijn hier ook mensen die aangeven dat ze zelf gestopt zijn met hun voedingspatroon. Dat het niet gemakkelijk is zal iedereen beamen maar niet gemakkelijk is niet hetzelfde als onmogelijk. Iemand met karakter zal eerder volhouden, een ander zoekt excuses om uit te leggen waarom het niet gemakkelijk is. Iemand die het zelf niet lukt kan ook hulp zoeken bij een dietist of aansluiten bij een sport/fitness groep. Van klagen valt men over het algemeen amper af, anders was er weinig probleem met overgewicht in België :lol:
MClaeys schreef:
Dizzy schreef:Ik was in het begin een beetje aangekomen door telewerk omdat ik te lang bleef zitten.
Eerst is het geen excuus, een zin later zijt ge er zelf door aangekomen. Het enige verschil is dat je het op tijd opgemerkt hebt. Trouwens, de ene vind telewerk top, voor de andere is het mentaal kapotgaan constant thuis zitten, en eens in een neerwaarse spiraal... Het is te kort door de bocht om van iedereen met overgewicht te zeggen dat ze alleen maar excuses verzinnen om niet te vermageren. Ook niet iedereen met overgewicht zit zich maar vol te stauwen met pizza uit de microgolf of een dagelijks rondje frituur en liters cola.
Klopt, iedereen is vatbaar voor de valkuilen maar zaak is om een probleem te onderkennen en er ook iets aan willen doen. Je kan ook blijven bij de vaststelling dat het de fout van telewerk is en er niets aan doen, dat helpt minder.

Dat mentale aspect speelt zeker maar als je buiten gaat voor beweging kom je ook in de frisse lucht, kan je je gedachten verzetten en kom je ook eens iemand tegen voor een gesprek. Kortom het is niet omdat er een probleem is dat er niets aan kan gedaan worden, velen stoppen bij de vaststelling ipv te handelen.

Dat niet iedereen even gemakkelijk afvalt heb ik al -tig keer gezegd. Anderzijds is het wel vaak zo dat de mensen met een fout eetpatroon en dat niet kunnen/willen aanpassen een probleem met hun gewicht hebben of krijgen. Het eetpatroon is belangrijk en zelfs belangrijker dan beweging want het is deels preventie van het probleem dat nadien enkel veel moeilijker op te lossen is. Opnieuw, erover spreken hoeveel moeite het kost doet niets af aan het feit dat de moeite dient gedaan te worden.

Mager voelen is inderdaad niet gelijk aan beter voelen, te mager zijn is een even groot probleem en ik haalde al aan dat te weinig vetpercentage zelfs niet gezond is. Wat wel klopt is dat op het optimaal gewicht van uw lichaam zitten een positieve invloed heeft op uw gemoed. Uw eigenbeeld is belangrijk en te veel overgewicht heeft helaas geen positief effect daarop.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:Dat het niet gemakkelijk is zal iedereen beamen maar niet gemakkelijk is niet hetzelfde als onmogelijk. Iemand met karakter zal eerder volhouden, een ander zoekt excuses om uit te leggen waarom het niet gemakkelijk is. Iemand die het zelf niet lukt kan ook hulp zoeken bij een dietist of aansluiten bij een sport/fitness groep. Van klagen valt men over het algemeen amper af, anders was er weinig probleem met overgewicht in België :lol:
Iedereen die teveel weegt beseft dit, net zoals iedere roker vermoedelijk wel beseft dat het ongezond is.

Alles komt dan ook neer op karakter en volhouden om er iets aan te doen (en als Bourgondier is dat niet altijd eenvoudig).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Toevallig vandaag een artikel in de krant over overgewicht voorkomen bij telewerk. Veel van wat hier gezegd is komt erin terug.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

SPR schreef:Say whaaaaaat?

Dan loop ik 60% van de dag met honger rond en is de kans op snoepen nog 100x hoger dan normaal.
Eén maaltijd per dag zou ik ook niet volhouden.
Integendeel, ik neem er 3 per dag, en tussendoor probeer ik de honger wat te bedwingen met soep.
Wat ik de laatste maand wel gedaan heb is het warme avondeten vervangen door warm eten 's middags (op voorhand gemaakt, en dan opgewarmd, anders gaat dat niet met het werk).
SPR schreef:Zag hier ergens een voorbeeld staan, 1m82, 89 kilo was al te zwaar, op dieet, 83 kilo was nog te dik... Dan denk ik, wtf? Op 83 kilo lijk ik vel over been en ben precies even groot. Op 87 kilo zie ik er trouwens jonger uit dan wanneer ik lichter sta omdat je dan ook elke rimpel beter ziet staan.
Dat ben ik.
Mijn huisdokter zei mij ook dat ik moest opletten, ook ivm. Covid.
Ik zie er in mijn gezicht niet dik uit of zo, het zit allemaal geconcentreerd op de buikzone, en dat is nu net het slechtste soort vet.
Maar bij afvallen val je meestal eerst af waar je niet wilt afvallen, pas daarna komt de rest aan de beurt.
Ik heb nu het probleem dat mijn broeksriem gaatjes te kort heeft om ze genoeg aan te spannen, moet eens naar een schoenmaker om er te laten bijzetten.
SPR schreef:Ben nooit mager geweest, nooit. Thuis aten ze geen fast food. Tot mijn 16e wist ik niet eens wat dat was en de Quick vond ik idioot duur en niet eens lekker. Kreeg 1 glas cola per dag en snoepte amper (enkel klein zakje chips op zaterdag) en reed elke dag 20km met de fiets en toch woog ik altijd net boven wat mijn BMI mocht zijn.
Wij aten ook geen fastfood (McDonalds was nog niet naar België gekomen in mijn jeugd), en ik at veel meer dan nu, maar ik was wel mager.
Daaraan zie je dat iedereen anders is.
Advies van mensen die zelf alles mogen eten en toch niet bijkomen, is als advies budgetbeheer van een miljonair aan iemand op budgetbeheer.
Niet echt to the point dus...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Mijn twee centjes es toevoegen.

Mythes:
1a. te dik door een traag metabolisme
1b. ik eet niet te veel, ik eet net genoeg want mijn lichaam weet wat het nodig heeft
2. meer moeten sporten om af te vallen
3a. ik eet groenten dus ik ben tout court gezond, ongeacht het overige dat ik eet en drink
3b. je wordt enkel dik van ongezonde voeding en ongezonde voeding maakt je tout court dik
4a. 's morgens niet eten is ongezond want het zorgt voor een vertraagd of verlaagd metabolisme
4b. regelmatig vasten (intermittent fasting) zorgt voor een verlaagd metabolisme
5. afvallen doe je door te diëten en een stabiel laag gewicht behoud je door normaal te eten
6. afvallen kan in één ruk van begin tot doel zonder pauze, sneller is beter

Feiten:

1a. Verschil in metabolisme is compleet opgeblazen. Bij metingen blijkt dat mensen bij een bepaald gewicht en spiermassa en bepaalde hoeveelheid lichamelijke activiteit ongeveer een vaste hoeveelheid energie verbruiken. Te dik of te dun ligt dus niet aan metabolisme maar aan het feit dat het lichaam het hongergevoel bij sommigen slecht regelt + het feit dat je lichaam zodanig gewend is aan slechte gewoontes dat het systeem van hongergevoel omver ligt. Dit kan bij de meeste mensen significant gecorrigeerd of tenminste aangepakt worden.

1b. Door slechte gewoontes raakt je lichaam gewend aan constant veel te lekker en dus hoogstwaarschijnlijk te veel eten. Er ontstaat prikkelgewenning, je vindt gezond eten te saai of niet lekker genoeg. Je eet dus enkel rommel en vaak ook meer dan nodig, want eten levert jou door die prikkelgewenning geen plezier meer op zoals vroeger en je blijft het dus zoeken in hogere dosissen, zoals drugs in feite. Meer dan nodig eten kan door allerlei redenen:

· ongeschikte voeding die te veel energie bevat voor de verzadiging die het oplevert. Oplossing: op voorhand mealpreppen met enkel gezonde voeding en niet afwijken van die planning

· ongeschikte voeding die te lekker is en dus véél te gemakkelijk aanzet tot overeten. Oplossing: eet voornamelijk zelfgemaakte voeding die gezond én niet té lekker is (want van te lekkere voeding ga je veel makkelijker te veel eten)

· ongeschikte voeding die te hard afwijkt van de macro's die een mens doorgaans nodig heeft. Oplossing: probeer te beginnen met suikers te minderen, veel meer vezels te eten en over te stappen op zelf klaargemaakte voeding en af te bouwen van voeding die verwerkt is op eender welke manier (koekjes uit te fabriek, salami, kant-en-klare maaltijden)

· psychische redenen: mensen kunnen emotioneel eten. Probeer je best te doen die slechte gewoonte af te leren.

· andere slechte gewoontes: mensen kunnen eten als ze zich vervelen of omdat ze het gewend zijn zoals een snack tijdens TV. Oplossing: Eten zou functioneel moeten zijn, niet élke keer een beloning want zo bedrieg je jezelf en je lichaam.

· bij een zeer klein deel van de bevolking, hormonale storingen die zorgen voor:
- een constant hongergevoel ongeacht de hoeveelheid opgenomen voeding. Helaas niet veel aan te doen.
- dat de berichtgeving niet werkt die het lichaam normaal zou moeten sturen als het genoeg heeft gegeten. Kies voor voeding die heel weinig calorieën heeft en relatief snel verzadigt, bv. soepen en gigantisch veel groenten

· stress: door werkgerelateerde omstandigheden, privé-situatie en zelfs gewoon door gemiddeld te weinig te slapen. Te weinig slaap zorgt voor meer cortisol en laat je meer hunkeren naar het lekkere maar ongezonde eten zoals fastfood, én het vertraagt het verbranden van je vetreserves. Oplossing: meer slapen, stressfactoren afbouwen.

· totaal geen idee hebben hoeveel je eigenlijk eet. Oplossing: meticuleus calorieën en macro's tellen

· te snel eten. Oplossing: Plan A. eet bewust trager. Plan B: als je 1/2de of 2/3de van je maaltijd binnen hebt, pauzeer vijf minuten en eet nadien de rest op. Tegen dan is je lichaam veel beter mee met hoe vol je je eigenlijk al voelt. Als je tijdens die pauze enkele glazen water binnengiet is het makkelijk om het gevoel van verzadiging op te zoeken zonder effectief veel gegeten te hebben. Soep is hier zeer analoog: zeer arme voeding met veel water, geeft snel een verzadigd gevoel. Vergeet echter niet je macro's in het oog te houden, want overleven op enkel soep is niet de bedoeling.

2. Sporten doe je vooral om athletisch te worden, niet om kilos te verbranden. Want jezus wat een depri mentaliteit is dat? moeten boeten voor je zonden. Sporten omdat je beter wilt worden in een bepaalde tak lijkt mij veel positiever qua insteek, zeker als je niet constant moet letten op die calorieën. Bottom-line: als je wilt afvallen moet je letten op je voeding, niet meer sporten. Sporten doe je om te sporten, niet om te compenseren voor iets (of enkel om te compenseren voor een zittende job).

3a. mensen staan er niet bij stil, maar geschikte voeding strookt (in dalende volgorde van prioriteit) met de volgende kenmerken:
· CICO: is het aantal calorieën (of Joules, wat uw boot ook doet drijven) dat je gemiddeld eet in balans met wat je gemiddeld nodig hebt? Zo niet ga je massa verliezen of bijkomen.
· Macronutriënten: eet je de correcte verhouding vet, koolhydranten en eiwitten? Van eiwitten is het geweten dat die het best van alle macro's de honger stillen. Helaas is het eten van veel eiwitten voor traditionele mensen niet evident doordat er veel kritiek is op het eten van veel vlees. Ze zijn niet gewend eiwitten elders te zoeken. Er zijn echter meer dan voldoende bronnen van eiwitten, zelfs van de plantaardige soort. Je moet gewoon effe zoeken en het leren eten. Bv. bonen, peulvruchten en zelfs plantaardig eiwitisolaat als je zo nodig veel eiwitten wilt eten.
· Micronutriënten: genoeg vezels (zeer belangrijk! cf. The Guardian: Blow to low carb diet as landmark study finds high fibre cuts heart disease risk), mineralen en vitamines, door genoeg variatie in voeding en zeker door genoeg groenten te eten. Fruit mag ook, maar in beperktere mate wegens vaak nogal suikerig en dus minder gezond in grote hoeveelheden.
Maar zeg, dat is toch niet lekker? Nee, klopt en dat is exáct de bedoeling: eten moet in principe niet lekker zijn, het moet in de eerste plaats vooral nuttig zijn. Als je lekker wilt eten, doe je dat sporadisch als pleziertje. Maar constánt eten voor het plezier? Dat is helaas niet goed voor je lichaam. Van die slechte gewoonte moeten we af. Het mag lekker zijn, maar niet elke dag zo lekker als fastfood of snoep, want die niveau's van lekkerte stimuleren helaas slechte gewoontes zoals te veel eten en gezond eten niet meer lekker vinden.

3b. Hierbij haal ik het eerste puntje uit 3a aan. Helaas maakt het jouw lichaam niet uit of de voeding algemeen gezond of ongezond is, als je te veel eet. Gezonde voeding maakt het makkelijker om niet te veel te eten, maar het is geen wondermiddel. CICO: calories in, calories out. Als je meer eet dan je verbruikt, dan verzwaar je. Als je dat doet in combinatie met zéér intensief sporten, kan je spiermassa bijkweken, anders is het helaas vet. Oplossing: eet gewoon niet te veel, maakt niet uit wat het is dat je eet.

4. Een vertraagd metabolisme gebeurt enkel in geval van acute uithongering. Daarvan is enkel sprake als je veel dagen op rij (minstens een week en zelfs langer) significant minder eet dan je lichaam gewend was. Bij intermittend fasting (waar ontbijt overslaan een mogelijkheid is) is de gemiddelde opname van voeding niet minder dan gewoonlijk, je spreidt het gewoon anders. Belangrijk om te weten is dat bij afvallen of bijkomen het vooral gaat over gemiddelden. Eten op bepaalde tijdstippen is amper tot niet van belang. Je kan zelfs OMAD (one meal a day) doen en toch perfect OK zijn. Het is een kwestie van gewenning, maar het maakt geen verschil voor je metabolisme. Bij OMAD kan je wel langere delen van de dag hongerig dus grumpy rondlopen, dus het is aan jou om dit in te passen op een optimale wijze in je leven volgens je eigen noden.

4bis. Intermitting fasting is een gekende rage en zeker effectief. Enkele voordelen: je lichaam gaat tijdens het vasten je insulinegevoeligheid verhogen, wat effectief het omgekeerde is van diabetes. Zeker bij zwaardere mensen heeft dit positieve gevolgen, want veel insuline zorgt voor meer opslag van visceraal vet (i.e. vet in de buik tussen de organen) wat een zéér ongezonde vorm van vet is. Voor mensen zonder overgewicht speelt dit effect minder tot niet, want hun insulinegevoeligheid is meestal ok. Een tweede voordeel is dat mensen niet zo veel als gewoonlijk kunnen eten als hun venster waarbinnen ze mogen eten beperkt wordt. Je kan ook IF doen door enkele dagen per week maar één normale maaltijd te eten ipv drie of vier. Je loopt die dag dan wel miserabel, maar ondanks de extra honger in de overige dagen gaat je lichaam er normaliter niet in slagen dat tekort te compenseren. Hierover bestaan enkele leuke BBC Horizon episodes (Horizon, 2012-2013, Eat, Fast and Live Longer).

5. afvallen kan je best door gezond te eten en de rommel zo goed mogelijk (eventueel tijdelijk) te bannen. Stabiel laag gewicht houden doe je echter helaas ook door gezond te eten, al kan dat iets soepeler en met iets meer vrijheid in cheatmeals. Calorieën en macro's laten passen in een schema brengt je al een heel eind richting je doel. Als je dan toch eens een cheatmeal eet, probeer je niet vol te proppen maar genoeg te nemen met een normalere portie.

6. afvallen kan je best tussen de 0,5 tot 1% verlies van lichaamsmassa gemiddeld per week. Bij een sneller verlies van massa ga je vroeg of laat crashen en opgeven. Belangrijker dan snelheid is haalbaarheid en succes op lange termijn. Ook belangrijk is hoe veel je afvalt: aangeraden wordt om niet meer dan 10% van je massa per afvalperiode kwijt te geraken. Je lichaam houdt namelijk niet van verandering, zeker niet als het gaat over lichaamsmassa. Als je verder gaat dan 10% per keer, riskeer je veel harder het deksel op de neus te krijgen dankzij het jojo-effect. Na die periode waarin je 10% bent afgevallen (idealiter enkele maanden) is het nodig voor je lichaam om te wennen aan het nieuwe lagere gewicht door DEZELFDE duur stabiel te blijven op dat gewicht. Pas na die volledig periode van stabiel blijven is je lichaam de stress van het afvallen vergeten en kan je weer proberen een volgende afvalperiode te starten. Let erop: max 1% per week en niet meer dan 10% per keer! En nadien even lang stabiel blijven als je bezig bent geweest met afvallen! Effe ter info: een kilogram lichaamsvet bevat grofweg 7k tot 8k kcal. Dat wil zeggen dat als je 1kg per week wilt afvallen (enkel aan te raden als je meer dan 100kg weegt, trouwens) je PER DAG 1000kcal onder je TDEE moet gaan. Dat is verschrikkelijk moeilijk, toch als je lichaamsvetpercentage onder de 20% zit (voor mannen, en voor vrouwen is dat onder de 30%). Doe jezelf een plezier en doe het rustiger aan, toch zeker in het begin.

Enkele interessante video's (die allemaal bestaan in de context van krachttraining en bodybuilding, maar die eigenlijk vrijwel helemaal toepasbaar zijn op de algemende populatie, als je weet welke adviezen je moet wegfilteren):
Basic Principles for Fat Loss | Nutrition for Fat Loss- Lecture 1 deel 2 + er zijn nog meer delen, zit helaas niet in een playlist
(Playlist) Choosing Healthier Foods | Healthy Eating Made Simple #1
(Playlist) Standardizing Your Caloric Intake | Fat Loss Dieting Made Simple #1
(Playlist) Calories Don't Matter | Nutrition Myths #1
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray 20 mei 2021, 12:15, in totaal 3 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

het blijft toch gewoon ordinaire wiskunde?
wat komt er binnen en wat gaat er buiten? zeker als je over mensen praat die 20 of 30 kg zouden moeten afvallen.

het verhaal vh metabolisme klopt maar dan praten we dan niet over marges? Wat kan delphine persoons zich al dan niet ^permiteren om in haar gewichtsklasse te blijven? is 2 koffiekoeken per maand al teveel of niet?

en de mens is een genie wat zelfbedrog betreft.
schrijf eens, alleen voor uw eigen, doodeerlijk op wat ge dagelijks eet en en drinkt.
maar dan echt alles, dus ook die mars, en hou da een week of 2 vol.
Na een maand of 2 bekijkt ge die lijst eens terug vanop een afstand en trek uw conclusies. De kilo's vliegen er nog net niet af van het verschieten.
Laatst gewijzigd door 1207 20 mei 2021, 12:18, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dizzy schreef:Net zoals de rokers die WEL definitief gestopt zijn.
Tuurlijk, dat was ook mijn punt niet. De meerderheid lukt het niet, of niet definitief. Groot respect voor wie het wel lukt.
Dizzy schreef:Iemand die het zelf niet lukt kan ook hulp zoeken bij een dietist of aansluiten bij een sport/fitness groep.
Na verschillende mensen naar de dietist te hebben zien gaan zonder verschil geloof ik daar persoonlijk niet in. Fitness hier wel nog gedaan, dat was op zich nog plezant maar toen werd elke fitness over genomen door Basic Fit en dat was toch een andere sfeer. Vandaar geinvesteerd in enkele fitnesstoestellen thuis.
Stroper schreef:BMI en buik/heupomtrek zijn manieren die iedereen eenvoudig thuis kan doen
Jeansbroeken zonder rek dragen is de indicatie hier, als ze beginnen spannen gaat het de foute richting uit :lol: Ik heb ook niet echt een streefgewicht, ik heb gewoon broeken liggen waar ik terug in wil passen.
Dizzy schreef:Wat wel klopt is dat op het optimaal gewicht van uw lichaam zitten een positieve invloed heeft op uw gemoed.
Hangt van persoon tot persoon weer af, mager zijn heeft nooit invloed gehad op men gemoed, maar das een ander probleem.
Dizzy schreef:Dat mentale aspect speelt zeker maar als je buiten gaat voor beweging kom je ook in de frisse lucht, kan je je gedachten verzetten en kom je ook eens iemand tegen voor een gesprek.
Als mentale gezondheid van frisse lucht afhing waren er veel minder mensen met mentale problemen. Ook dat is weer voor iedereen verschillend.
Dizzy schreef:Opnieuw, erover spreken hoeveel moeite het kost doet niets af aan het feit dat de moeite dient gedaan te worden.
En opnieuw, men enige punt dat ik wil maken is dat je alle mensen met overgewicht zo over dezelfde kam scheert. Ze spreken en klagen er over maar doen er niks aan. Ze doen niet anders dan frituren en pizza's eten.
Ik ken mensen die alle mogelijke moeite doen en waar het gewicht er gewoon aan blijft (ik spreek dan dietist, sport (voor zover mogelijk met het gewicht), tot shakes als maaltijd etc...). Ik ken er evengoed die elke 2 dagen aan het sporten geslagen zijn en er zo tot het onherkenbare vermagerd zijn. Dat ze allemaal te laat hebben ingegrepen, tuurlijk, maar das vijgen na Pasen. Ik heb meer respect voor iemand met overgewicht die de moeite doet dan een magere mens die zich alles ontzegt om dan met de vinger naar mensen met overgewicht te wijzen.

Trouwens weten waar de oorzaak ligt is nog iets anders dan een excuus. Als iemand zegt ik ben verdikt door home-office is dat geen excuus maar een oorzaak. Het dan niet aanpakken want geen tijd/zin, dat is een excuus.
Ik bewoog te weinig en at te veel/graag (+ emo-eten). Das geen excuus, das de oorzaak. Als ik een dag niet beweeg om een of andere reden, das dan met een excuus (komt gelukkig steeds minder voor).
Ik heb overigens ook nergens last van, waardoor de ogen ook te laat open gingen. Pas toen ik trouwde en mezelf op men trouwfoto's zag dacht ik van oei, daar moet ik toch wat aan doen. En traag maar zeker gaat het wel omlaag.
JamesEarlGray schreef:Verschil in metabolisme is compleet opgeblazen. Bij metingen blijkt dat mensen bij een bepaald gewicht en spiermassa en bepaalde hoeveelheid lichamelijke activiteit ongeveer een vaste hoeveelheid energie verbruiken. Te dik of te dun ligt dus niet aan metabolisme maar aan het feit dat het lichaam het hongergevoel bij sommigen slecht regelt + het feit dat je lichaam zodanig gewend is aan slechte gewoontes dat het systeem van hongergevoel omver ligt. Dit kan bij de meeste mensen significant gecorrigeerd of tenminste aangepakt worden.
Ik heb iemand in de familie met ondergewicht, die gaat daarvoor naar dokters en klinieken. Die eet mij met gemak onder tafel, ongelofelijk wat die allemaal kan eten en er blijft geen gram van plakken. Of het metabolisme is, geen idee, maar het verschilt wel degelijk van persoon tot persoon.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

En qua bijhouden van je intake: dat is heus niet zo moeilijk. Een keukenweegschaal, een app alla MyFitnessPal, scan barcode, check of de waarden kloppen qua kcal/vetten/suikers (moet maar 1x),toevoegen, done.

Op het eind van de dag heb je een mooi overzicht.

Het vereist idd wel wat doorzetting. Maar als je serieus bent in je doel... mag het geen belemmering zijn..
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Het klopt dat niet iedereen evenveel moeite moet doen om kilo's kwijt te spelen door een beter metabolisme maar met de leeftijd zal elk metabolisme achteruit gaan dus ook mensen met een voordeel zullen uiteindelijk met dezelfde natuurwetten rekening dienen te houden: meer eten dan je verbruikt = verdikken.
Hmm, klopt toch niet, er zijn mensen die slank blijven.
Dizzy schreef:Net zoals het onnodig is om mensen met een slecht werkend metabolisme met de vinger te wijzen is het onzinnig om mensen waarbij alles wel goed werkt met de vinger te wijzen om iets waar ze zelf ook niets aan kunnen doen.
Ik denk dat dat zelden gebeurt, het probleem is eerder als mensen die alles mogen eten en niet bijkomen uitleggen hoe het moet.
Als je in die situatie bent, heb je gewoon geluk, maar is je advies niet veel waard voor iemand die niet (meer) zo'n metabolisme heeft.
Dizzy schreef:Het is een fabeltje dat je niets bijkomt als je langere tijd veel meer eet dan je verbruikt.
Maar je lichaam kan wel in een soort spaarstand gaan, en daardoor heel weinig verbruiken.
Dizzy schreef:Zelfs een pannenlat zal bij dagelijks frieten, chips en chocola bijkomen als hij/zij in de zetel blijft liggen.
Ook dat klopt niet, ik heb wetenschappelijke documentaires (Horizon, BBC) gezien waarbij men testen deed, er was wel degelijk een categorie die ongelofelijk veel kon eten, en toch niet verdikte. Sommigen kregen zelfs te horen van de dokter dat ze moesten gewicht bijkomen, dat het niet meer gezond was, maar ondanks massa's eten lukte dat niet.
Dizzy schreef:Dan de verhouding eten/beweging. Natuurlijk is het moeilijker om eraf te sporten wat er nooit in had moeten zitten maar dat vereist karakter om eerst neen te kunnen zeggen.
Oei, ik vrees dat ik niet meer op je negeerlijst sta.
Maar je zegt hetzelfde als ik zelf al zei, beter vermijden dat er calorieën teveel bijkomen dan uren trainen om ze er weer af te krijgen.
Als ik in de Colruyt kom, kom ik eerst de alcoholsectie tegen, ik heb nog wat wijn liggen, dus ik neem daar niets, dan de chips en snoep.
Daar ga ik snel door om niet in de verleiding te komen, hoewel dat behoorlijk meevalt.
Dus van heel die rayon heb ik bijna nooit iets mee.
Het niet in huis hebben is veel makkelijker dan het wel hebben en er niet aan te komen.
Dizzy schreef:Hetzelfde met het excuus telewerk.
Het is geen excuus, ik zie het van heel veel collega's, ik ben dus niet verdikt, zij wel.
De koelkast die dichtbij staat, het gevoel jezelf eens te belonen of te verwennen, het is te verleidelijk.
Dizzy schreef:Ik was in het begin een beetje aangekomen door telewerk omdat ik te lang bleef zitten.
Voilà, ondanks dat je het een excuus noemt, was je zelf ook al die richting ingeslagen.
Dizzy schreef:Wat me opvalt is dat men erg focust op de moeite om te vermageren en te weinig op de voordelen. Ja, een inspanning is nodig MAAR als je er negatief tegenover staat zal het moeilijker zijn om het te doen dan als je focust op wat er positief aan is.
Ik ben al 5 maand bezig met die inspanning, gemakkelijk gezegd als jij het niet hoeft te doen.
Ik heb geen behoefte aan pep talk, ik ben goed bezig.
iceke schreef:Dat plan je toch ook gewoon in, geen tijd is gewoon een uitvlucht
Niet zeveren, of je nu inplant of niet, je dag telt 24 uren.
Als jij dus al 90 minuten gaat fietsen (1,5 uur), en dan nog gezond kookt met vers eten, en dan nog een full time job hebt met verplaatsing erbij, zal er al niet veel tijd meer overschieten voor nog iets anders.
iceke schreef:Met de fiets naar't werk hé, dan heb je je sport gehad voor de dag
Dan ben ik minstens 3 uur onderweg, dan moet ik al zeker niet meer denken om nog een taalcursus te volgen.
Dat is thuiskomen, nieuws bekijken, en gaan slapen.
Dizzy schreef:Net zoals de rokers die WEL definitief gestopt zijn. Er zijn hier ook mensen die aangeven dat ze zelf gestopt zijn met hun voedingspatroon.
Ik weet niet, ik eet nog hetzelfde maar de hoeveelheden zijn anders.
Dizzy schreef:Dat het niet gemakkelijk is zal iedereen beamen maar niet gemakkelijk is niet hetzelfde als onmogelijk. Iemand met karakter zal eerder volhouden, een ander zoekt excuses om uit te leggen waarom het niet gemakkelijk is.
Het is spijtig dat jij toch weer in stigmatiseren vervalt.
Ik dacht dat we nu voor één keer een positief topic zouden kunnen hebben, maar toch draait het weer op een schuldgevoel aanpraten uit.
En dat terwijl je zelf moest toegeven dat je ook al bijgekomen was.
Dizzy schreef:Iemand die het zelf niet lukt kan ook hulp zoeken bij een dietist of aansluiten bij een sport/fitness groep.
Het is o zo makkelijk tegen een ander zeggen wat hij moet doen, zoals die collega op het werk die vond dat ik moest afslanken.
Toen hij zelf begon te verdikken volgde hij zijn eigen advies niet op.
Mensen die niet weten wat het is om na het eten toch nog honger te hebben, die kunnen gewoon geen goed advies geven, ze spreken in het ijle.
Laatst gewijzigd door boulder 20 mei 2021, 12:56, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Wat overigens meer helpt dan ik zelf had ingeschat (en dat is dan weer mooi met dat thuiswerk), het gekookt eten s'middags eten.
Vroeger was het al eens snel half 8 a half 9 en dan werk je dat er nadien niet meer zo af. En gezien we nu toch vooral moeten verbruiken overdag mooi meegenomen.

MyFitnessPal ook nog gebruikt. Dat was eerst nog wel een goeie routine, maar na een tijdje ken je de hoeveelheden wel.

Een sporthorloge/stappenteller helpt ook, het toont aan hoe weinig (of veel) je beweegt.


Ik hoopte hier eigenlijk meer gezonde recepten te zien die mensen aanraden (is altijd aangenamer dan een kookboekje) ipv mensen met overgewicht zoeken het zelf, ze zijn lui en steken zich alleen maar vol.
Laatst gewijzigd door MClaeys 20 mei 2021, 13:04, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Toevallig vandaag een artikel in de krant over overgewicht voorkomen bij telewerk. Veel van wat hier gezegd is komt erin terug.
Beweeg de hele dag door om het halfuur, klinkt goed (+ artikel), opnieuw vooral vanuit de theorie.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik ga hier ook eens inpikken in dit topic. Ik heb een 15 jaar geflirt met de 100 kg. Ik stond niet extreem zwaar maar er was toch een buikje. Al veel geprobeerd en ook veel ge jojo'd. Wat uiteindelijk heeft gewerkt voor mij (let dus wel, voor mij, misschien niet voor u) is gewoon mijn ontbijt overslaan. Noem het voor mijn part intermittent fasting, maar ik hou mij niet aan allerhande regeltjes of zo, ik sla gewoon dat ontbijt over. Ik had al langer weinig honger 's morgens dus op zich was het een vrij eenvoudige stap. In het begin zie je om 10u wel scheel van de honger maar je went er vrij snel aan, na een tweetal weken weinig tot geen last meer. De eerste maanden had het zo goed als geen effect, nu is er al een goeie 10 kg af en blijft het zakken, ik zit nu weer ok qua BMI, voor wat dat waard is.

De voordelen (voor mij!)
* Ik ontbeet vroeg en had daardoor tegen 10u al weer serieuze honger, nu begint mijn hongergevoel pas om 12u.
* Je voedt uw lichaam niet constant met "suikershots", je leert uw lichaam omgaan met langere perioden zonder suikeraanvoer en hebt daardoor ook minder goesting in tussendoortjes.
* 's Morgens bewegen zonder ontbijt is ideaal om vet te verbranden. En ik draai echt niet van mijn sus of zo omdat ik niks binnen heb, een lichaam kan daar perfect mee om.
* Mijn maag is gekrompen, ik ben veel en veel rapper voldaan.
* Als ik dan toch iets kleins binnensteek ben ik direct weer voor lange tijd voldaan, pakweg vieruurtje binnensteken zorgt ervoor dat ik 's avonds veel minder eet.
* Het gevoel van een lege maag staat niet langer gelijk aan honger, ook hierdoor weer minder goestingskes in tussendoortjes.
* Suiker smaakt veel harder af. Daardoor geen goesting meer in overdreven zoete dingen, het smaakt gewoon niet meer zo lekker.
* Het werkt poepsimpel en is daardoor heel lang vol te houden.

Nadelen:
* De eerste twee weken zijn lastig. Desnoods afbouwen door om 10u (en pakweg een week later 11u) al wat binnen te steken. Een lege maag kan je ook vullen met koffie of water of zo.
* Soms stinkadem doordat uw stofwisseling verandert. Ambetant met mondmasker aan en ook minder voor de madam.
* In het begin is het opletten dat je u 's middags niet vol steekt. Dat heeft zijn tijd nodig, waarschijnlijk dat ik daarmee in het begin weinig vooruitgang zag.
* Niet aan te raden als je achterliggende ziektes hebt of bepaalde medicatie neemt of zo, in dat geval in overleg met dokter.

Ik heb hier een periode een hele reeks oefeningen moeten doen i.v.m. rugproblemen. Ik doe ze nog altijd dagelijks en heb er nog wat zaken bij geflanst waardoor ik nu dagelijks een 20tal minuten krachttraining doe zonder daarin heel zot te doen. Door de rugproblemen moeten stoppen met lopen, nu de rug wat beter is ben ik ook van plan om dat weer op te nemen.
Sport is echter niet de mirakeloplossing waardoor de kilo's er gaan afvliegen, het werkt enkel ondersteunend en kan het proces wat versnellen. Het is gewoon in het algemeen beter voor uw lichaam om voldoende beweging te hebben, en dat gaat vlotter en met minder blessure risico als je niet te zwaar staat.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ahrand schreef: Dat is ook wel zo, en niet alleen om de reden die je aanhaalt:
- calorieën tellen is praktisch heel moeilijk, het lukt misschien een tijdje, maar is nooit langduring vol te houden
- niet alle calorieen hebben hetzelfde effect (bv vet is heel calorierijk maar heeft geen effect op insuline)
- sommige soorten voedsel/kruiding lokken overeten uit (combinaties van koolhydraten, vetten en zout bv), andere net andersom (meeste groentes)
- de timing van die calorieën speelt een rol (je hormonale en dag-nacht ritme)
- de frequentie van calorieën speelt een rol (1x per dag vs verschillende malen per dag eten heeft een ander effect)
- de hoeveelheid vezel speelt een rol (vezel zelf heeft geen (directe) calorieën maar vezelrijke voeding verteert trager en heeft dus een minder grote impact op bv insuline)

Ik ben er, na jaren onderzoek, achter gekomen dat een paar dingen (voor mij) belangrijk zijn:
- die insuline pieken onder controle houden (door weinig koolhydraten en proteine te eten, voornamelijk vet)
- die gevaarlijke overeet combinaties vermijden (meestal vetten met koolhydraten met kruiding: chips, nootjes, frit met zout erop, koffiekoeken, ... maar evengoed aardappelen met sauzen, boterham met boter ...)
- niet frequent eten (1x maal per dag is genoeg)
- afwisselen tussen streng en niet streng (in de week héél goed opletten, in het weekend minder)

Dit lijkt voor mij te werken nu na mijn 50ste

En ja, de eerste weken is dat met hoofdpijn en slapte, maar ook dat gaat voorbij.
Waarna ik nu overloop van de energie en toch afval !
Wow, weinig koolhydraten (ok, als je weinig nodig hebt is daar niks mis mee), maar veel vet (massaal veel calorieën!) en weinig eiwitten (slecht voor behoud van spiermassa).

Met insulinepieken is op zich niks mis, met eten van koolhydraten evenmin, maar dat is onder voorwaarde dat je lichaam die nuttig kan gebruiken. Door te sporten ga je je glycogeenreserves aanspreken en door nadien koolhydraten te eten gaat je lichaam insuline loslaten zodat de uitgeputte glycogeenreserves van je spieren weer deftig bijgevuld kunnen worden. Als je te weinig glycogeenreserves hebt door om te beginnen amper koolhydraten te eten, ga je je spierweefsel afbreken om tijdens inspanningen een voldoende hoge bloedsuikerspiegel te bekomen. Door te weinig eiwitten te eten ga je die afgebroken spieren niet deftig terug opgebouwd kunnen krijgen. Resultaat: algemene afname van spierweefsel en dus ook kracht. Slecht voor de lange termijn, want waar oudere mensen mee kampen is algemene zwakte en poreuze botten, iets wat perfect voorkomen kan worden met krachttraining en daaraan gekoppelde geschikte voeding.

Doordat je beweert je goed te voelen met zo weinig koolhydraten en eiwitten vermoed ik dat je zeer weinig tot niet intensief sport. Klopt dat? In plaats van het kind (insulinepieken vermijden, eiwitten en koolhydraten vermijden) met het badwater weg te gooien (door keto te eten) zou je volgens mij beter gewoon matiger eten (of tenminste genoeg eiwitten eten) en dat combineren met wat sport. Je lichaam is er ten slotte voor gemaakt. Door keto als workaround te gebruiken riskeer je nadelen op lange termijn: ouderdomszwakte, vallen, niet deftig kunnen tillen of zelfs wandelen, broze botten, etc. Dit is mijn mening als complete leek, natuurlijk. :-D
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray 20 mei 2021, 13:07, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

boulder schreef:
Dizzy schreef:Toevallig vandaag een artikel in de krant over overgewicht voorkomen bij telewerk. Veel van wat hier gezegd is komt erin terug.
Beweeg de hele dag door om het halfuur, klinkt goed (+ artikel), opnieuw vooral vanuit de theorie.
Simpele manier om het te doen: telkens als het een nieuwsbulletin is sta je recht en wandel je 5 mins rond in je woning.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

MClaeys schreef:Ik heb iemand in de familie met ondergewicht, die gaat daarvoor naar dokters en klinieken. Die eet mij met gemak onder tafel, ongelofelijk wat die allemaal kan eten en er blijft geen gram van plakken. Of het metabolisme is, geen idee, maar het verschilt wel degelijk van persoon tot persoon.
Bedoel je dat die jou tijdens één enkele maaltijd onder tafel kan eten, of dat die een hele week meer dan jij kan eten zonder meer dan jou bij te komen? Dat is nogal een verschil hoor.

Mensen zijn sociale eters: met volk erbij eten mensen meer. Met meer volk erbij eten mensen nóg veel meer. Dit is getest geweest. Misschien eet die persoon dus heel veel met volk erbij, maar daarbuiten misschien veel soberder.

Zo lang jullie allebei je calorieën niet meticuleus tellen of allebei exact hetzelfde eten op een langere termijn (absoluut minstens een week of twee, liefst minstens een volledige maand eigenlijk), kan je geen uitspraken doen over hoe goed iemands metabolisme is.

EDIT: Ik heb ook de reputatie van veel te eten als er mensen bij zijn. Die zeggen dan van "Amai gij zijt ne groten eter!" Ik doe dat niet altijd, ik vind dat gewoon plezierig met volk erbij. Dan zijn er mensen in mijn familie die obees zijn en tijdens maaltijden (toch met mij erbij) relatief weinig eten, wegens geen honger of geen zin. Dat is weeral geen weerspiegeling van de realiteit, want kijk eens hoe dik die is!

Eigenlijk is het héél simpel. Is iemand obees? Dan eet die te veel, hoe veel of weinig dat ook mag lijken voor anderen. Het kan best zijn dat een obees iemand niet veel eet tijdens maaltijden, maar tussendoor constant snoept en frisdrank drinkt. Die kleine beetjes samen tellen samen heel hard mee.

Net hetzelfde voor iemand die niet obees is. Die is zo omdat die niet te veel eet. En dan bedoel ik dat gemiddeld over lange termijn. Als iemand zich voor een gezamelijk familiefeest praktisch uithongert en dan tijdens dat feest monsterlijke hoeveelheden binnenspeelt, dan wilt dat niet zeggen dat die een snel metabolisme heeft, dat wilt gewoon zeggen dat die persoon zijn eten spreidt op een manier dat die meer eet met volk erbij en minder daarbuiten.
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray 20 mei 2021, 13:33, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Elke maaltijd. Die moet bijkomen maar dat lukt niet. Het andere uiterste eigenlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”