Toezichtsraad Facebook bevestigt Zwarte Piet-ban

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

woutervh schreef:Het punt is net dat die roetpiet opgedrongen wordt.
Aan wie en door wie? Als ik morgen en niet op 6 december een feest met een roze of blauwe Piet wil organiseren, dring ik dan iets op?
woutervh schreef:Er is helemaal geen evolutie, enkel een opgedrongen, afgedwongen verandering
Het sinterklaasfeest is op die paar decennia dat ik hier rond loop op zich al drastisch veranderd. Zonder zelfs de discussie van de zwarte piet van de laatste jaren. En zo oud is de cinema die we nu kennen nu ook weer niet. Het is niet omdat de figuur rond de klaas al efkes mee gaat of de nar die hij bij heeft, dat ook het feest dat we kennen al zo oud is. Orgineel was het zelfs een koppelfeest om mensen uit te huwelijken. Een verloren traditie dan maar? Verandering ga je altijd hebben, ongeacht welke invloeden daar ook verantwoordelijk voor gaan zijn.

Zo is er ook de laatste jaren de Haloween hetze van over de oceaan over gewaaid of is er de adoptie van coca-cola klaas die terug meer op de voorgrond treedt. Binnen 50 jaar bestaat sinterklaas misschien ni meer. Wie weet, so what?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:In de biblebelt in NL en in de US zijn er massa's kinderen die bewust dom en angstig worden gehouden. Het is niet omdat jij het niet ziet in uw omgeving dat het niet zou bestaan.
Vooral blijven ontkennen en blijven vergoelijken.
There are no Americans in Baghdad!
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

boulder schreef:
heist_175 schreef:In de biblebelt in NL en in de US zijn er massa's kinderen die bewust dom en angstig worden gehouden. Het is niet omdat jij het niet ziet in uw omgeving dat het niet zou bestaan.
Vooral blijven ontkennen en blijven vergoelijken.
Ik ben niet degene die ontkent dat er in alle religies "predikanten" zijn die aan zij met een luisterend oor graag een godvrezende wereld willen opdringen :lol: .
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

heist_175 schreef:Ik ben niet degene die ontkent dat er in alle religies "predikanten" zijn die aan zij met een luisterend oor graag een godvrezende wereld willen opdringen .
Jaja je hebt gelijk (krijg je nu een ego kick?), dat zal in alle religies wel voorkomen.
Maar, jij die het altijd zo graag hebt over cijfers en data. Ik zou die cijfers per religie wel eens willen zien.

Komt daar dan nog bij dat er verschillende vormen van extremisme zijn. Die biblebelt NL bvb, da's niet echt een geweldadige vorm van extremisme, daar heb ik dus geen last van (al kan ik er erg weinig begrip voor opbrengen), IS, en andere daarentegen...
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Nob schreef:
heist_175 schreef:Ik ben niet degene die ontkent dat er in alle religies "predikanten" zijn die aan zij met een luisterend oor graag een godvrezende wereld willen opdringen .
Jaja je hebt gelijk (krijg je nu een ego kick?), dat zal in alle religies wel voorkomen.
Maar, jij die het altijd zo graag hebt over cijfers en data. Ik zou die cijfers per religie wel eens willen zien.

Komt daar dan nog bij dat er verschillende vormen van extremisme zijn. Die biblebelt NL bvb, da's niet echt een geweldadige vorm van extremisme, daar heb ik dus geen last van (al kan ik er erg weinig begrip voor opbrengen), IS, en andere daarentegen...
Inderdaad, gistereen nog in Frankrijk weeral een terroristische islamitische moordaanslag.
Maar hey, in de bible belt zijn er die de Bijbel letterlijk nemen....

Dat is dus vergoelijken en whataboutisme.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

1207 schreef:
Dizzy schreef:Ik was voor de sint en blijf dat. .
dat staat dan weer in schril contrast met eerdere uitspraken in dit topic da liegen tegen kinderen pedagogisch onverantwoord zou zijn en dus niet mag. de suggestie sinterklaasleugen dart de band tussen ouder en kind onherstelbaar zou ... (en ja, je hebt het niet letterlijk gezegd dus zuiver legalistisch kun je die paraplu inderdaad opentrekken)
zoals verwacht blijf je dus warm en koud tegelijk blazen
Dat is geen contrast want bij die opmerking, die oorspronkelijk dan nog van een ander kwam trouwens, heb ik nooit gezegd dat dit ook een einde van de sint moest betekenen. Nergens heb ik gesproken over "onherstelbaar", dat zuig je ook meteen lekker uit de eigen duim :roll:

Straks moet ik nog gaan "toegeven" dat liegen tegen je kinderen the way to go is :roll: Waarom is de roe geschrapt? Toch ook omdat uw kinderen slaag geven niet meer acceptabel is en dus OOK een zoveelste evolutie. Een leugen voor bestwil kan voor mij dus wel degelijk en in deze traditie wil ik persoonlijk dat door de vingers zien. Er zijn echter mensen die kiezen om niet mee te doen met de traditie en gewoon te kiezen om niet te liegen tegen hun kinderen. Dat is alles wat daarover gezegd is.

Tradities veranderen continu en dat is dus ook voor deze traditie zo. Niemand heeft daar problemen mee behalve een paar extremisten die enkel het extremisme in andere herkennen. Het afschaffen van de sint is gewoon niet eens een optie, zelfs de piet kan perfect en dat gebeurt ook zo in de realiteit zonder enig probleem in België.

Extremisten hebben we in alle richtingen maar uiteraard zijn er altijd mensen die blind zijn aan één kant en erg opmerkzaam aan de andere kant. Daar bestaat een term voor maar ik kom er niet direct op.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Woke ? :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”