Vivaldi coalitie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Er moet er ene zijn die erover begint hé.

Wat denken jullie?

Ik ben alvast gematigd opgelucht dat er terug een federale regering is, vooral omdat 't circus geen goede reclame is voor "de" politiek, terwijl we niet zonder kunnen. Wie denkt dat de wereld wel verder draait terwijl hij of zij gewoon naar Sterren op de Dansvloer kan blijven kijken, vergist zich helaas. Al moet ik toegeven dat ik na 26 mei 2019 voor een tiental weken was afgehaakt om stevig bij te studeren over allerlei aspecten van hardware ter voorbereiding van de samenstelling van mijn nieuwe pc obv. ryzen 3900x/Sapphire Pulse 5700 XT, en dat dat harde werk mij bepaald geen windeieren heeft gelegd, maar dit geheel terzijde.

Waar ik veel minder vrolijk van word, zijn de, weliswaar vage, plannen om het beleid van de gezondheidszorg te splitsen over de deelstaten, met behoud van federale solidariteit. Dit zal op termijn tot een toename van wirwar aan beleid leiden, waar Covid-19 net aantoonde dat eenheid van commando net wenselijk is. Bovendien dreigt dergelijk beleid tot een splitsing van het budget voor gezondheidszorg leiden, en finaal dus tot een (gedeeltelijke) splitsing van de sociale zekerheid zelf.

Ik ben daar geen voorstander van. Moedertaal mag nooit je kansen op genezing/managing chronische ziekte beïnvloeden. Ik hoop dan ook dat dit luik van het federale regeerakkoord dode letter blijft.


Voor we van start gaan, voor wie zin heeft, wou ik alvast graag enkele mythes de wereld uithelpen:

1. Het volk (en dat zijn kiesgerechtigde Belgen) stemt over de zetelverdeling van het federale parlement. Vervolgens kiest het parlement een meerderheid, nl. 50% vd zetels + 1. Dat zijn de regels. De hypocriete verontwaardiging over een minderheid aan Vlaamse kant (eigenlijk Antwerpse provinciekant), terwijl Michel 1 uit een piepkleine Franstalige fractie bestond, heeft me al meermaals doen lachen en grommen tegelijk.

2. Een Vlaamse stem is niet minder waard dan een Franstalige via één of ander duister institutioneel anti-Vlaams complot.
Immers, het aantal zetels per kieskring wordt toegekend per inwonersaantal van die kieskring. Niet het aantal kiesgerechtigden. Een volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt immers de inwoners, niet de kiezers. Dus als er in een kieskring meer blancostemmers, thuisblijvers, migranten of jongeren (<18j) wonen, dan stijgt de waarde van die zetels wel, natuurlijk. Anders is het in het Brussels parlement: daar is het aantal zetels voor de Vlaams-Brusselse vertegenwoordigers vastgesteld op 17 - ruim disproportioneel ivm. het aantal Brusselaars dat zich als dusdanig identificeren.

3. Transfers lopen in België van Vlaanderen naar Wallonië / Wallonië geeft meer uit dan Vlaanderen.
Weeral fout: transfers lopen in dit land van gezinnen/mensen met een hoog inkomen naar mensen/gezinnen met een laag inkomen. Een studie uit 2019 toont dat netjes aan, met als leuk voorbeeldje transfers van de rijkste provincie uit ons land (Waals-Brabant) naar o.a. de Belgische kust (West-Vlaanderen dus). Er wonen nu eenmaal meer arme mensen in Wallonië als in Vlaanderen.

4. België = twee verschillende democratieën
Weeral fout. De politieke opvattingen van Vlamingen en Walen lijken meer op elkaar dan we denken (RepResent consortium, juni 2019). Er zijn zeker wat verschillen in accenten en prioriteiten, maar de thema's waren dezelfde: migratie, werkgelegenheid, klimaat, ... De knoop lijkt blijkbaar vooral in het verschillend aanbod van de partijen over de verschillende taalbubbels te zitten. Daarom zouden federale partijkartels een meerwaarde zijn in dit land - toch op het federale niveau.


Let the talks begin #Avanti ;)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De eerste 3 letters van "Vivaldi" zouden best geschrapt worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er is ni veel Duits aan die coalitie, laat staan Italiaans ;-)
Splitsen die koehandel, we zijn weer 4 jaar kwijt.
Waar gaat ons geld naar toe ? Naar statiegeld, de flikken, migranten, Europa, buitenlandse energieleveranciers & naar de Boeddhisten for god sake
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ik ben nieuwsgierig hoe de ploeg gaat samenwerken.
Onder DiRupo, wat toch een heterogenen ploeg was, was de samenwerking nog redelijk.
Onder Michel, wat een eerder homogene ploeg was, zaten ze constant in elkaars haren. Het resultaat van dat gekibbel en het gevoerd beleid was een afstraffing bij de verkiezingen.

Er staat veel in de tekst dat mensen kan verbinden, maar:
- eerst zien en dan geloven: asiel & migratie, energie, ...
- budgettair ziet het er niet goed uit (al zal het makkelijk zijn om beter te doen dan de begrotingen van Michel of Verhostadt)
- er wordt gesproken over lange termijn (firmawagens, NMBS, ...) wat alvast een goede zaak is, bij veel dossiers moet je een beleid/visie op lange termijn nastreven en niet leven van de ene mediakick of oneliner naar de andere
- heel nieuwe ploeg, nauwelijks bestuurservaring (bv CDV minister Annelies Verlinden)
- het is wel een grote ploeg, efficiënt is dat niet bepaald

En natuurlijk de oppositie: gaan ze zich opstellen als guerilla, of gaan ze dossiermatig oppositie voeren?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

bwoa

na de het 1e land te zijn met een homosexuele allochtoon als premier zijn we nu het 1e land met een transgender in onze regering, Toch iets moois
In de komende jaren is er ook geen geld om te verbranden, daar zal de ene of andere wel blij mee zijn
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

1207 schreef:geen geld om te verbranden, daar zal de ene of andere wel blij mee zijn
Het is een slimme kerel, maar toch opmerkelijk dat de SPA zo iemand nog naar voor durft te schuiven :?
Er staat evenwel niets op zijn Wikipedia-pagina hierover, wel op de helikopterpagina zelf https://nl.wikipedia.org/wiki/Agustaschandaal

@1ste
Di Rupo was/is geen allochtoon, hij is geboren in België. Zijn ouders (en broers/zussen) zijn wel geboren in het buitenland (Italië).
En of De Sutter de eerste transgender is in een regering, dat zou me sterk lijken.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

1207 schreef:bwoa

na de het 1e land te zijn met een homosexuele allochtoon als premier zijn we nu het 1e land met een transgender in onze regering, Toch iets moois
In de komende jaren is er ook geen geld om te verbranden, daar zal de ene of andere wel blij mee zijn
Was Trudeau in Canada niet eerder? +- zelfde moment. (1 jaar eerder blijkbaar en geen allochtoon, die is moeilijker maar daar valt Dirupo ook niet onder)
blijkbaar de eerste https://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3ha ... %C3%B3ttir maar allemaal rond dezelfde periode.
Op lager regeringsniveau ga je blijkbaar al terug naar 1967 (australie) wat wel uitschieter is.

Transgenders is beetje hoe groot je regering wil zien maar zijn er ook meer.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

tien schreef:
1207 schreef:bwoa

na de het 1e land te zijn met een homosexuele allochtoon als premier zijn we nu het 1e land met een transgender in onze regering, Toch iets moois
In de komende jaren is er ook geen geld om te verbranden, daar zal de ene of andere wel blij mee zijn
Was Trudeau in Canada niet eerder? +- zelfde moment. (1 jaar eerder blijkbaar en geen allochtoon, die is moeilijker maar daar valt Dirupo ook niet onder)
blijkbaar de eerste https://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3ha ... %C3%B3ttir maar allemaal rond dezelfde periode.
Op lager regeringsniveau ga je blijkbaar al terug naar 1967 (australie) wat wel uitschieter is.

Transgenders is beetje hoe groot je regering wil zien maar zijn er ook meer.
Trudeau is toch gewoon getrouwd met een vrouw nl Sophie Grégoire
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Los van enige politieke strekking vind ik dat de stemming moet gerespecteerd worden wat die ook moge zijn, dat is nu eenmaal democratie of je dat nu leuk/goed vindt of niet.
De bevolking heeft rechts gestemd, dan moet je zo geen constructies gaan bedenken met alle minderheden samen om de twee grootste partijen buiten spel te zetten.
Om nog maar te zwijgen over hoe ondemocratisch / kinderachtig het cordon is.

Het enige wat deze coalitie van minderheden bindt is dat ze allen veel geld mogen uitgeven om zo toch min of meer populariteit te winnen bij de bevolking. Maar... dat geld moet van ergens komen en is er nu niet en zelfs nog minder dan anders.
Vroeger konden die cadeaus uitdelen eigenlijk ook niet, en het is tijd om dat te beseffen en er iets aan te doen!
Gaan we onze kinderen opzadelen met een enorme staatsschuld omdat we een extra feestdag, minimumpensioen, vaderschapsverlof, ... goed vinden uit egoïstisch standpunt ?
Nu lenen we goedkoop en zijn de interesten verwaarloosbaar, maar wacht maar met zo'n schuldenberg als deze interesten terug stijgen... Dat gaat ons heel zuur opbreken.

Maarja... nu voor mijne portemonnee goed, onze kinderen moeten het later maar oplossen.
Dat is struisvogelpolitiek.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1336
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

quovadis schreef:Trudeau is toch gewoon getrouwd met een vrouw nl Sophie Grégoire
Blijkt inderdaad gewoon supporter te zijn, bedankt.

(zijn overigens ook veel trans getrouwd maar dat is heel ander verhaal)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

honda4life schreef:De bevolking heeft rechts gestemd, dan moet je zo geen constructies gaan bedenken met alle minderheden samen om de twee grootste partijen buiten spel te zetten.
Correctie, Vlaanderen heeft rechts gestemd. Federaal is er een meerderheid met deze regering.
Het riedeltje blijven herhalen dat er geen Vlaamse meerderheid is in deze regering heeft geen belang, die moet er niet zijn, enkel op federaal niveau is dat nodig.
Mocht er een rechtse regering gevormd zijn, zoals de vorige bv. dan was er geen Waalse meerderheid maar dat is voor sommigen blijkbaar geen probleem.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

honda4life schreef:Los van enige politieke strekking vind ik dat de stemming moet gerespecteerd worden wat die ook moge zijn, dat is nu eenmaal democratie of je dat nu leuk/goed vindt of niet.
dit is bij deze toch gebeurd. Er is een meerderheid dus is de stemming gerespecteerd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

honda4life schreef:Los van enige politieke strekking vind ik dat de stemming moet gerespecteerd worden wat die ook moge zijn, dat is nu eenmaal democratie of je dat nu leuk/goed vindt of niet.
De bevolking heeft rechts gestemd, dan moet je zo geen constructies gaan bedenken met alle minderheden samen om de twee grootste partijen buiten spel te zetten.
Om nog maar te zwijgen over hoe ondemocratisch / kinderachtig het cordon is.
Correctie: Een Vlaamse minderheid heeft rechts en pvda gestemd (48% dacht ik ). Dwz dat 52% dat niet gedaan heeft. Komt daarbij dat wij in België ook nog Wallonië en Brussel hebben. Wat dus maakt dat +- 30% van de belgen heeft rechts gestemd. En dus wordt de democratie wel degelijk gevolgd. Deze regering dekt 70% van de Belgische bevolking, of je dat nu leuk vindt of niet ;-)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Denk dat velen idd vergeten dat vorige regering er een Waalse minderheid was maar dat zijn velen al vergeten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

België heeft idd niet "rechts" gestemd: de linkerkant (PVDA + Groen/Ecolo) heeft meer gewonnen dan de rechterkant (VB).
Zelfs in Vlaanderen kan je u maar de vraag stellen of het VB (toch wel uiterst rechts) stemmen gewonnen heeft met rechtse praat (migranten, moslims, ...) of met linkse praat (minimumpensioen).
Ieder ziet de eigen waarheid natuurlijk.

Feit blijft dat de vorige, rechtse, regering geen meerderheid meer heeft en dus afgestraft is.
De nieuwe regering bevat een aantal winnaars wel (Groen + Ecolo) en een aantal winnaars niet (VB + PVDA) en
dus ook een aantal verliezers wel (OVLD, MR, CDV, PS, SPA) en een aantal verliezers niet (NVA, CDH, PP).

Het geneuzel over regionale meerderheid of minderheid, is gewoon onzin. Al bekt het wel goed :).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb het onderstaande geschreven voor een ander publiek maar kan het evengoed het ook hier delen;

Hallo,

Ik ben gisteren naar het congres van Groen geweest voor goedkeuring van de regeringsdeelname. Dat was allemaal rap-rap. Er was geen ruimte om zoals gewoonlijk serieus door te bomen over alles.

Ik wil even delen mijn indrukken over zaken met een syndicale insteek.

Het regeerakkoord is te vinden op;
https://www.tijd.be/content/dam/tijd/re ... rs_DEF.pdf


==== 5 dagen opleiding voor alle werknemers ====
-> zie pagina 31

> Om de werknemers zo goed mogelijk voor te bereiden op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, zal er in
> overleg met de sociale partners en de deelstaten een “individuele opleidingsrekening” ingevoerd worden,
> die gedurende de volledige loopbaan gebruikt kan worden. Binnen het kader van de wet werkbaar en
> wendbaar werk, is het de bedoeling er op interprofessioneel niveau voor te zorgen dat elke VTE gemiddeld
> recht heeft op vijf opleidingsdagen (of het aantal uren dat daarmee overeenstemt) per jaar. De ambitie is
> om voor het einde van de legislatuur voor elke werknemer tot een individueel recht op opleiding te komen.
> Bedrijven met minder dan 10 werknemers en bedrijven met minder dan 20 werknemers blijven mutatis
> mutandis onder de systemen van uitzonderingen of afwijkingen vallen.

=== Uitbreiding Telewerk ====

zie pagina 20
> De behoeftenplannen inzake de huisvesting van federale overheidsdiensten
> zullen daarom, in overleg met de werknemers, structureel rekening houden met 2
> telewerkdagen/week als aanpassing van het gecorrigeerd aantal VTE volgens het principe "comply or explain";

zie ook pagina 33

=== Uitbreiding doelgroep sociaal tarief ===
pagina 42

> De regering onderzoekt hoe de consumenten kunnen worden beschermd tegen onverwachte kosten en
> ongewenste reclame en of de toekenning van het sociaal tarief voor telecom kan geautomatiseerd worden.

zie pagina 52

> In de strijd tegen energie-armoede bekijkt de regering of een uitbreiding van de doelgroep van het sociaal
> tarief uit voor iedereen die recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming in lijn is met de EU-regelgeving.


=== Verschuiving alternatieve verloning naar euros ===

pagina 43

> Met betrekking tot de personenbelasting streeft de regering naar een vereenvoudiging waarbij
> aftrekposten, belastingverminderingen en uitzonderingsregimes zo veel mogelijk uitdoven en
> waarbij we een geleidelijke verschuiving organiseren van alternatieve verloningsvormen richting
> verloning in euro’s;

=== Brede fiscale hervorming met lagere lasten op arbeid ===
pagina 43

=== Bedrijfswagen ===
zie pagina 52

> Alle nieuwe bedrijfswagens moeten tegen 2026 broeikasgasvrij zijn.


Tot zover wat mij is opgevallen.

Groet,
Walter

+ Userbase;

Ook interessant maar dat heeft geen syndicale insteek;

Arco staat niet het regeerakkoord. Over Belfius is enkel afgesproken om hun kunstcollectie 'te verankeren' , (lees dat het niet naar het buitenland verdwijnt meen ik), Belfius zelf gaat niet verkocht worden momenteel, marktomstandigheden zijn er niet naar voor.

6% btw voor sloop er heropbouw, pagina 28
In het kader van sociaal woningbeleid zal het verlaagd btw-tarief van 6% voor de afbraak en de heropbouw
van gebouwen worden uitgebreid tot heel het Belgisch grondgebied.
Rijbewijs met punten , pagina 58;
Een studie over de rol van het rijbewijs met punten in vergelijking met andere landen en over het
gebruik van radarverklikkers zal worden uitgevoerd. De regering maakt werk van een structurele
aanpak van hardnekkige recidive, ook voor overtredingen die doorgaans afgehandeld worden met
een onmiddellijke inning. De wet betreffende het rijbewijs met punten vormt hiervoor de basis.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef: Di Rupo was/is geen allochtoon,.
Marokkanen zijn/blijven ergens tot in de 3e 4e generatie allochtonen, het was gewoon als boutade bedoelt natuurlijk :)
Belgie is volgens unia-achtige organisaties tenslotte het meest seksistische, racistische, onverdraagzame en discriminerende landje op deze planeet

dan ben ik wel blij met dit soort nieuws

regering zelf?
een normale periode is 5 jaar of zo'n 1800 dagen. 1/3e van die periode is al versmost en ik verwacht er niet veel van.
Ik zie ze het einde niet halen
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Vluchtig eens een hoop berichtgevingen doorgenomen, en mijn grootste vraag is "met welk geld?".
Maar dat lijkt een vraag te zijn die bij elke begroting wel naar boven komt bij veel mensen.

Wat ik mij evenzeer af vraag is waar al die vice-premiers ineens vandaan komen? Heb ik ergens een memo gemist dat iedereen tegenwoordig vice-premier is?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Trojan schreef:Vluchtig eens een hoop berichtgevingen doorgenomen, en mijn grootste vraag is "met welk geld?".
Maar dat lijkt een vraag te zijn die bij elke begroting wel naar boven komt bij veel mensen.

Wat ik mij evenzeer af vraag is waar al die vice-premiers ineens vandaan komen? Heb ik ergens een memo gemist dat iedereen tegenwoordig vice-premier is?
"In België is het gebruikelijk dat elke partij in de federale regering een vicepremier levert. De vicepremiers vormen samen met de premier het informele kernkabinet, dat de ministerraden voorbereidt."


edit: is ook zo in de Vlaamse regering: In de huidige Regering-Jambon zijn dit Ben Weyts (N-VA), Hilde Crevits (CD&V) en Bart Somers (Open Vld).


Komt omdat er zoveel partijen in de regering zitten
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

woutervh schreef:
Correctie: Een Vlaamse minderheid heeft rechts en pvda gestemd (48% dacht ik ). Dwz dat 52% dat niet gedaan heeft. Komt daarbij dat wij in België ook nog Wallonië en Brussel hebben. Wat dus maakt dat +- 30% van de belgen heeft rechts gestemd. En dus wordt de democratie wel degelijk gevolgd. Deze regering dekt 70% van de Belgische bevolking, of je dat nu leuk vindt of niet ;-)
Je switcht de getallen.

52% heeft rechts of pvda gestemd.

48% heeft dat niet gedaan. Daarover is juist de commotie, die vlaamse minderheid ...

Ik heb het regeerakkoord eens diagonaal gelezen. Ik denk spontaan aan nieuwjaar. Ik heb ook altijd voornemens waarvan ik totaal geen idee heb hoe ik ze ga verwezenlijken. Meestal ook omdat ik ze voldoende vaag houd (zoals ook in regeerakkoord gebeurt).

Moest ik mijn leven plannen zoals dit regeerakkoord werd opgebouwd, dan zou dat er als volgt uitzien:
Ik ga straks naar de garage, offerte laten maken voor een full-option Audi RS Q8 (vette bak toch?). Ik ga hem gelijk ook bestellen.
Hoe ik dat ga betalen (en of ik dat wel kán betalen), zien we later wel ...
Laatst gewijzigd door pfuhu 01 okt 2020, 11:50, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

quovadis schreef:"In België is het gebruikelijk dat elke partij in de federale regering een vicepremier levert. De vicepremiers vormen samen met de premier het informele kernkabinet, dat de ministerraden voorbereidt."


edit: is ook zo in de Vlaamse regering: In de huidige Regering-Jambon zijn dit Ben Weyts (N-VA), Hilde Crevits (CD&V) en Bart Somers (Open Vld).


Komt omdat er zoveel partijen in de regering zitten
Ahzo, daar was ik niet van op de hoogte. TIL
pfuhu schreef:Je switcht de getallen.

52% heeft rechts of pvda gestemd.

48% heeft dat niet gedaan. Daarover is juist de commotie, die vlaamse minderheid ...
https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Belg ... on#Results

NVA: 25 zetels
VB: 18
PVDA: 12

Samen 55 zetels, ofte een meerderheid van de 87 Vlaamsche zetels, ofte net iets meer dan 1/3 van de totale 150 zetels.
Als we enkel rechts nemen is het plaatje iets anders, want met 43 zetels hebben ze dus geen meerderheid langs Vlaamsche kant.

Maar omdat extreem rechts en links nooit samen gaan besturen, heeft het (imho) dus geen enkele zin om te argumenteren dat de meerderheid van de vlamingen rechts of pvda gestemd heeft en doordat geen van hen in een regering zit de Vlamingen genegeerd worden.
Laatst gewijzigd door Trojan 01 okt 2020, 12:01, in totaal 1 gewijzigd.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

pfuhu schreef:
woutervh schreef:
Correctie: Een Vlaamse minderheid heeft rechts en pvda gestemd (48% dacht ik ). Dwz dat 52% dat niet gedaan heeft. Komt daarbij dat wij in België ook nog Wallonië en Brussel hebben. Wat dus maakt dat +- 30% van de belgen heeft rechts gestemd. En dus wordt de democratie wel degelijk gevolgd. Deze regering dekt 70% van de Belgische bevolking, of je dat nu leuk vindt of niet ;-)
Je switcht de getallen.

52% heeft rechts of pvda gestemd.

48% heeft dat niet gedaan. Daarover is juist de commotie, die vlaamse minderheid ...
Bedankt voor de verbetering. Maar voor mij blijft dat 'de helft', en de rest van het betoog blijft.
Ik vind trouwens ook dat, als simpele West-Vlaming zijnde, Antwerpen oververtegenwoordigd is in de Vlaamse regering. En ben er zelfs redelijk zeker van dat de geldstromen van hier wegvloeien... En dan? Als ons landje er maar beter van wordt
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

pfuhu schreef:
woutervh schreef:
Correctie: Een Vlaamse minderheid heeft rechts en pvda gestemd (48% dacht ik ). Dwz dat 52% dat niet gedaan heeft. Komt daarbij dat wij in België ook nog Wallonië en Brussel hebben. Wat dus maakt dat +- 30% van de belgen heeft rechts gestemd. En dus wordt de democratie wel degelijk gevolgd. Deze regering dekt 70% van de Belgische bevolking, of je dat nu leuk vindt of niet ;-)
Je switcht de getallen.

52% heeft rechts of pvda gestemd.

48% heeft dat niet gedaan. Daarover is juist de commotie, die vlaamse minderheid ...

Ik heb het regeerakkoord eens diagonaal gelezen. Ik denk spontaan aan nieuwjaar. Ik heb ook altijd voornemens waarvan ik totaal geen idee heb hoe ik ze ga verwezenlijken. Meestal ook omdat ik ze voldoende vaag houd (zoals ook in regeerakkoord gebeurt).

Moest ik mijn leven plannen zoals dit regeerakkoord werd opgebouwd, dan zou dat er als volgt uitzien:
Ik ga straks naar de garage, offerte laten maken voor een full-option Audi RS Q8 (vette bak toch?). Ik ga hem gelijk ook bestellen.
Hoe ik dat ga betalen (en of ik dat wel kán betalen), zien we later wel ...
Er zijn verschillende manieren om dat te tellen natuurlijk
- Wat is "rechts"? Is OVLD rechts? Is CDV rechts? Voor de ene wel, voor de andere niet.
- Wat tel je met de percentages, stemmenaantal of zetels?

VB+NVA hebben 49,4% van de Vlaamse zetels (43/87) en 44,7% van de Vlaamse stemmen (25,6% + 19,1%) of 47,2% ( (1.086.787 + 810.177)/(4015340) als je niet tussentijds afrondt.

@budget
Terechte vraag, maar niemand (als in: geen enkele partij) ligt er blijkbaar wakker van. Zij die vroeger in de oppositie hard van hun oren maakten over budgettaire orthodoxie, hebben het geld door ramen en deuren naar buiten gegooid in de vorm van cadeautjes, met een giga-tekort als gevolg (pre-corona). Ik ben dus heel benieuwd hoe de NVA oppositie gaat voeren tegen zo'n financiering (meer lenen dus). Alsof Verhofstadt oppositie gaat voeren tegen Sale&Leaseback constructies: compleet ongeloofwaardig :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wij hebben hier in Kortrijk identiek dezelfde discussie gehad toen CD&V aan de kant is geschoven door een grote coalitie.
Hetzelfde gebleit van 't is niet eerlijk, niet democratisch,...

Dien dan klacht in of stop met janken. :roll:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maar NVA staan wel weer waar ze liefst staan. Aan de zijlijn Calimero spelen :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het probleem voor NVA is dat ze nu oppositie zullen voeren vanuit de oppositie, en niet vanuit de regering.
Ze doen dus exact hetzelfde, maar krijgen er minder geld voor. :angel:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik snap niet wat er ondemocratisch zou zijn aan een regering met een verkozen meerderheid... natuurlijk volgens de bleiters die er niet mogen bij zijn...

En vlaamse of waalse meerderheid, het is een federale regering.

Als ge kijkt naar de vlaamse regering, met die bleiters aan het roer, dan ist toch ook gene vette zenne.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

+ eigenlijk hoort een separatistische partij niet thuis in een federale regering. Het doel moet zijn van het land als geheel vooruit te krijgen, niet om het uit elkaar te halen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

We zullen het anders formuleren.
Vlaanderen en Wallonië verenigen federaal lukt niet meer, beiden gewesten hebben totaal andere behoeftes.

Ofwel 1 regering voor alles en meer niet, ofwel splitsen die handel en elk hun eigen regering.
Ik ben geen uitgesproken voorstander van beide, maar er moet iets gebeuren want dit is een slechte samenwerking die zo niet langer kan met een bende zakkenvullers aan de "top".
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: @budget
Terechte vraag, maar niemand (als in: geen enkele partij) ligt er blijkbaar wakker van..
ja...dat was de zwaarste teleurstelling. Is misschien 30 seconden over gesproken op het congres. Zoals ik heb begrepen is er afgesproken om iets van een 0,23% op de begroting te besparen (hoe, geen idee) maar met een vork naargelang de economische situatie.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

honda4life schrijft: ...ofwel splitsen die handel en elk hun eigen regering...

Blijkbaar zijn gesprekken aan de gang om daarvoor het land te splitsen in 4 regio's: vlaanderen, brussel, wallonie, oost-kantons...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

ik hoop dat ze het jaar niet uit geraken, 2 nepotisten in de liberale partijen en een fraudeur uit de beerput gehaald bij de sossen.
Een liberaal voor landbouw en een groen minister voor energie is ook al totaal van de put gerukt.

Als die sukkels aanblijven gaan we met zen allen een git zwarte toekomst tegemoet.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Helaas is dat met andere partijen geen haar beter.

De politiek is kiezen tussen pest en cholera.

En als ik dan toch moet kiezen is het voor degene die het minste schade gaat aanrichten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

het zal zolang duren tot de tering naar de nering moet worden gezet van Europa.
Geld uitdelen en sinterklaas spelen kan iedereen, besparen of belastingen verhogen dat is nog iets anders! :-o
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

WalterB1 schreef: Is misschien 30 seconden over gesproken op het congres.
Je kunt ook niet verwachten dat als alles uitonderhaneld is, dat er nog een echte discussie komt op een partijcongres. De chte discussies moeten daar lang aan vooraf gaan, die vormen dan het partijprogramma en je evrtrouwt je afgevaardigden om dat programma zo goed mogelijk te verdedigen om een compromis te maken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gray schreef:het zal zolang duren tot de tering naar de nering moet worden gezet van Europa.
Geld uitdelen en sinterklaas spelen kan iedereen, besparen of belastingen verhogen dat is nog iets anders! :-o
Socialisten en Groenen hebben dan ook een probleem als het geld van iemand anders op is :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Officiele reden waarom Vivaldi gevormd is met alle verliezers: "we moeten vooruit met het land".

Werkelijke reden: de talloze lucratieve postjes die zonder volwaardige regering niet benoemd konden worden. Dat is het enige bindmiddel voor al deze partijen waarmee ze al hun principes uiteindelijk toch inslikken.Bewijs: het is het eerste dat op de agenda komt van de nieuwe regering. Hernieuwbare energie, corona, enz is er allemaal ondergeschikt aan. Maar "we moeten vooruit," vooral met de postjes.

Dankzij de mensen die nog op CD&V gestemd hebben mag Kris Peeters zich opmaken voor een wedde van 22122,10 EUR per maand, bovenop de 8932.86 EUR/maand die hij al ontvangt in het Europees parlement. Vergeet ook niet dat die wedde volledig belastingvrij is, terwij dat geld wel betaald wordt met de belastingen van jou en mij. Zo'n beloning was het zeker waard om 5 jaar lang stokken in de wielen te steken van de N-VA. https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 55240.html

Ook deze regering wordt een ruzieregering, het staat in de sterren geschreven. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat in 2024 eindelijk genoeg kiezers overtuigd zijn om dit te stoppen, met dramatische klappen voor alle partijen die bij deze regering betrokken zijn (kiesdrempel voor enkelen onder hen), en Franstalig Belgie veroordeeld wordt tot VB/N-VA wat niet meer tot een federale postjesregering kàn leiden. Veel kiezers zijn er echt niet meer nodig hiervoor.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Het is maar wat je niet veel noemt; er moeten nog 20 zetels verschuiven richting N-VA, PVDA-PTB en Vlaams Belang om het finaal te blokkeren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

NVA en VB zijn dan ook alleen maar bezig met 'bewijzen dat het niet meer werkt' en niet met waar ze als parlementariers voor betaald worden… triest. En met zo'n insteek kan je geen regering vormen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Euh, wie was het ook al weer die de stekker uit de vorige regering heeft getrokken? Zijn dat niet zij die nu het hardst roepen dat het niet zal werken? Hebben ze zelf ook niet de kans gehad om een nieuwe regering te vormen?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”