Vivaldi coalitie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mortov Molotov schreef:4. België = twee verschillende democratieën
Weeral fout. De politieke opvattingen van Vlamingen en Walen lijken meer op elkaar dan we denken (RepResent consortium, juni 2019). Er zijn zeker wat verschillen in accenten en prioriteiten, maar de thema's waren dezelfde: migratie, werkgelegenheid, klimaat, ... De knoop lijkt blijkbaar vooral in het verschillend aanbod van de partijen over de verschillende taalbubbels te zitten. Daarom zouden federale partijkartels een meerwaarde zijn in dit land - toch op het federale niveau.
Niet akkoord; Belgie is wel twee verschillende democratieen, maar om andere redenen.
Ten eerste zou ik eerder "twee aparte democratieen" zeggen, om de nadruk van "verschillend" af te halen.
Maar vooral: wanneer je in vlaanderen niet op een waalse partij, of in wallonie op een vlaamse partij, kan stemmen, dan heb je automatisch twee aparte democratieen.
Ik herinner me nog altijd Leterme, de man met de 700000(?) voorkeurstemmen, waarvan 0(!!) in wallonie.
Dat soort constructies toont aan dat je parallel werkt, en dat laat ook toe dat in beide landsdelen de partijen campagne voeren op andere onderwerpen en zonder rekening te moeten houden met de andere kant; een waalse partij kan nl geen stemmen verliezen of winnen aan mensen in vlaanderen, en vice versa.
En dan riskeer je op termijn wel wat uit mekaar te groeien.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

sky schreef:Hebben ze zelf ook niet de kans gehad om een nieuwe regering te vormen?
Ik denk niet dat die kans er ooit echt was, langs beide zijden werd het elkaar toch niet echt gegund.

Het was de PS - die de deal getorpedeerd heeft - vooral te doen om een "we hebben het geprobeerd" te hebben, want de andere partijen zeiden dat ze niets wilden doen zolang niet minstens de N-VA/PS optie geprobeerd zou geweest zijn. Nu, uiteindelijk ging men daar toch wel van terug gekomen zijn, maar om het (vrij vruchteloos) te kunnen versnellen heeft de PS dan die schijnvertoning met de N-VA gedaan. De N-VA moest wel meedoen want anders ging de kritiek ook weer niet te harden zijn, "ze willen geen verantwoordelijkheid nemen".

Het wantrouwen van beiden tegen elkaar is hierdoor m.i. enkel nog maar gegroeid.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 01 okt 2020, 18:14, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hier kan ik met mijn hoofd ook niet bij.
Je stemt voor een federale regering, maar je kan maar op een deel ervan stemmen. Dat is toch compleet van de pot gerukt?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

CCatalyst schreef:
sky schreef:Hebben ze zelf ook niet de kans gehad om een nieuwe regering te vormen?
".

Het wantrouwen van beiden tegen elkaar is hierdoor m.i. enkel nog maar gegroeid.
En waarom is dat?
Omdat NV-A en VB al jaren hun propaganda is dat splitsing beter zou zijn. En je hebt mensen die, als je alles lang genoeg blijft herhalen, het wel zullen geloven.

Ben niet pro OVLD, maar Lachaert is een van de weinige die tenminste inzien, of dat laat hij toch uitschijnen, dat regionaliseren niet altijd beter is.

En ik kan je verzekeren dat bij de klant waar ik voor werk, je regelmatig kan zien dat bevoegdheden splitsen soms zelfs contraproductief is.

Deelstaten afschaffen, 1 regering met 10 ministers.
En we kunnen starten met het echte werk ipv dat constant gezeur tussen de regeringen.

Vlamingen en Walen zijn niet dezelfde, dat klopt, maar uiteindelijk willen we allemaal het zout op onze patten kunnen doen. En het zijn alleen de 2 bovenstaande partijen en een deel van de cd&v die een regionalisatie willen.

Die 2 partijen spelen natuurlijk handig in op de angst van de mensen, maar zij die denken dat het beter zal zijn in een de regio Vlaanderen, als de NV-A en VB het voor het zeggen hebben, tja die geloven nog in Sinterklaas, denk ik.

We splitsen eerst België en binnen 10jaar splitsen we Vlaanderen.
Oost en West-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant, elk met hun eigen 10 ministers, of wat?

Een land van een scheet groot met meer regeringen dan tenen aan je voet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Grote postjesruzie met wantrouwen is ontstaan binnen Groen. De maskers vallen af.
Wat een moment van glorie had moeten worden - Groen maakte sinds 2004 geen deel meer uit van een regering - eindigde in drama.
Na de stemming voor Vivaldi, begon een crisis die tot bijna zes uur 's ochtends duurde, waar volgens ingewijden flink wat tranen bij te pas kwamen.
De Nacht van de Lange Messen is het rimpeleffect van de ontgoochelende verkiezingen vorig jaar.
Volgens ingewijden dreigde Almaci op de politieke raad - die op voorstel van de voorzitter beslist over de ministerposten - met ontslag als Calvo minister zou worden.
'Dat doe je toch niet', was binnen de partij te horen.
Ik vraag me ook af hoe de groene kiezer straks zal reageren op een regering met Groen die de kernuitstap weer uit handen geeft en zelfs gascentrales wil laten bouwen. En dat enkel maar voor wat postjes waarvoor ze dan nog al vechtend over de straat rollen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ITnetadmin schreef:
Mortov Molotov schreef:4. België = twee verschillende democratieën
is belgie wel ergens een democratie?

ok, we hebben verkiezingen maar dan?

de partijvoorzitters bekonkelen een akkoord, 7 man waarvan er (g)een(?) verkozen is in dat parlement
dan kiezen ze hun politici, hoeveel vd 20 zetelen in het federaal parlement?

7 man die in hun eigen voorzittersverkiezing het met gemiddeld 5 à 7000 stemmen gewonnen hebben beslissen voor 10 miljoen burgers.

dan heb ik echt nog niet over de enorme kloof tussen de 2 landsdelen
Laatst gewijzigd door 1207 01 okt 2020, 19:36, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Sinds ~30 jaar hebben we een democratie in de grondwet en een particratie in de praktijk.

Dat is ook de reden waarom het "de burgers krijgen de politici die ze verdienen" adagium niet van toepassing is op ons. Dat geldt alleen in een échte democratie. Wij krijgen een politicus omdat de voorzitter hem aangeduid heeft, niet omdat wij die "verdienen".
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mooi en duidelijk van onze noorderburen die van op de zijlijn geobserveerd hebben:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... g~befd73e5
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

CCatalyst schreef: Ik vraag me ook af hoe de groene kiezer straks zal reageren op een regering met Groen die de kernuitstap weer uit handen geeft en zelfs gascentrales wil laten bouwen. En dat enkel maar voor wat postjes waarvoor ze dan nog al vechtend over de straat rollen.
Ik ben van Gent, dit vragen wij al zeer lang af. Maar er is een bepaald naïef blank middenklasse volk die kost wat het kost blijft stemmen, de bakfiets mens
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

honda4life schreef:Mooi en duidelijk van onze noorderburen die van op de zijlijn geobserveerd hebben:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... g~befd73e5
En dan de poll onderaan:

Moet een rijk land als Nederland armere landen binnen de EU financieel steunen?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

bollegijs schreef:
CCatalyst schreef: Ik vraag me ook af hoe de groene kiezer straks zal reageren op een regering met Groen die de kernuitstap weer uit handen geeft en zelfs gascentrales wil laten bouwen. En dat enkel maar voor wat postjes waarvoor ze dan nog al vechtend over de straat rollen.
Ik ben van Gent, dit vragen wij al zeer lang af. Maar er is een bepaald naïef blank middenklasse volk die kost wat het kost blijft stemmen, de bakfiets mens
Voeg daar nog aan toe alle bedrijfswagens vanaf 2026 elektrisch...
15 kWh / 100 km, stel dat je bescheiden 15.000 km/jaar rijdt, dan kom je aan 2250 kWh extra per wagen per jaar, aan 800.000+ bedrijfswagens...
Geeft 200 MWh continu, of een de helft van de kleinere Doel-reactoren 1 ;-)
Oei gas... ook niet echt de energievorm van de toekomst meer denk ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

bollegijs schreef:
CCatalyst schreef: Ik vraag me ook af hoe de groene kiezer straks zal reageren op een regering met Groen die de kernuitstap weer uit handen geeft en zelfs gascentrales wil laten bouwen. En dat enkel maar voor wat postjes waarvoor ze dan nog al vechtend over de straat rollen.
Ik ben van Gent, dit vragen wij al zeer lang af. Maar er is een bepaald naïef blank middenklasse volk die kost wat het kost blijft stemmen, de bakfiets mens
Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen. Ik ben ook van Gent. Woon tussen Gent-Sint-Pieters en de R40.
Heb zeker niet op groen gestemd, maar sinds het circulatie plan en de auto arme plaatsen, is het een verademing om te voet of met de fiets naar het centrum te gaan.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

sky schreef: Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen. Ik ben ook van Gent. Woon tussen Gent-Sint-Pieters en de R40.
Heb zeker niet op groen gestemd, maar sinds het circulatie plan en de auto arme plaatsen, is het een verademing om te voet of met de fiets naar het centrum te gaan.
Offtopic: circulatieplan was goeie zet, alleen wat te extreem in maar 2 gevallen. maar LEZ (meer de uitwerking ervan), bloemekenswijk, Camping Stropke, Lubeck straat, boudelopark, ambitie om meeste camera's van alle steden te hebben, en de vele zieke bruggen (of bruggen die er maar niet komen).
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

sky schreef:
bollegijs schreef:
CCatalyst schreef: Ik vraag me ook af hoe de groene kiezer straks zal reageren op een regering met Groen die de kernuitstap weer uit handen geeft en zelfs gascentrales wil laten bouwen. En dat enkel maar voor wat postjes waarvoor ze dan nog al vechtend over de straat rollen.
Ik ben van Gent, dit vragen wij al zeer lang af. Maar er is een bepaald naïef blank middenklasse volk die kost wat het kost blijft stemmen, de bakfiets mens
Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen. Ik ben ook van Gent. Woon tussen Gent-Sint-Pieters en de R40.
Heb zeker niet op groen gestemd, maar sinds het circulatie plan en de auto arme plaatsen, is het een verademing om te voet of met de fiets naar het centrum te gaan.
Ja das waar voor rust moet je in een stad wonen... drukte op het platteland zeker ?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Amedeeus het feit is dat er op den duur weinig platteland meer overschiet :lol:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

amedeeus schreef:
sky schreef:
bollegijs schreef:
CCatalyst schreef: Ik vraag me ook af hoe de groene kiezer straks zal reageren op een regering met Groen die de kernuitstap weer uit handen geeft en zelfs gascentrales wil laten bouwen. En dat enkel maar voor wat postjes waarvoor ze dan nog al vechtend over de straat rollen.
Ik ben van Gent, dit vragen wij al zeer lang af. Maar er is een bepaald naïef blank middenklasse volk die kost wat het kost blijft stemmen, de bakfiets mens
Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen. Ik ben ook van Gent. Woon tussen Gent-Sint-Pieters en de R40.
Heb zeker niet op groen gestemd, maar sinds het circulatie plan en de auto arme plaatsen, is het een verademing om te voet of met de fiets naar het centrum te gaan.
Ja das waar voor rust moet je in een stad wonen... drukte op het platteland zeker ?
Kan jij vergelijken?
Ik heb 15jaar op het platteland gewoond. Putte bij Mechelen, zoek maar op. Hier in het centrum van Gent is het rustiger dan daar met een mooie voldoende grote tuin, met tal van vogels.
Verschillende nestjes van mezen, vinken, roodborstjes bij de buren die bij ons komen eten. ideaal voor de vogels. Groot terras, schommel, trampoline, ....

Op 14 dagen komt de auto 1 dag buiten om naar de Colruyt te gaan.

Ontopic: juist Bart De Wever op canvas, echt lachwekkend, wat een kleuter.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

bollegijs schreef:
sky schreef: Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen. Ik ben ook van Gent. Woon tussen Gent-Sint-Pieters en de R40.
Heb zeker niet op groen gestemd, maar sinds het circulatie plan en de auto arme plaatsen, is het een verademing om te voet of met de fiets naar het centrum te gaan.
Offtopic: circulatieplan was goeie zet, alleen wat te extreem in maar 2 gevallen. maar LEZ (meer de uitwerking ervan), bloemekenswijk, Camping Stropke, Lubeck straat, boudelopark, ambitie om meeste camera's van alle steden te hebben, en de vele zieke bruggen (of bruggen die er maar niet komen).
Het circulatieplan werkt gewoon. Het was een moedige beslissing die electoraal beloond is geworden.

De LEZ zijn ook goed maar er moet wel voldoende tijd gegeven worden om aan te passen en steun voor mensen die het minder breed hebben. Ik heb zelf een nieuwe wagen gekocht terwijl mijn wagen destijds een "econetic" was en ik een premie voor milieuvriendelijkheid kreeg :lol: Nu de LEZ waren er al elders, in Antwerpen bijvoorbeeld.

Gent is gewoon bezig in de richting van moderne steden wereldwijd. De stad weer aan de bewoners geven en inzetten op alternatieven voor de wagen. Het is inderdaad een pak leuker om in Gent rond te lopen en de leegloop was een giller van formaat. Als ik 1 ding niet graag zie in Gent is het de enorme drukte, er is soms gewoon teveel volk. Voor de horeca heb ik een excellijst van 3 pagina's om aan een tafel te geraken, zo slecht gaat het :)

Ben onlangs in Frankrijk geweest, het fietscomfort is er om te janken en de moordstrookjes zijn daar nog vaak een luxe. Gent deed het op dat vlak lang slecht maar maakt nu een enorme inhaalbeweging. De vele fietsbruggen en connecties maken fietsen echt wel leuk EN veilig. En ja, knal centrum Gent kan je rustiger zitten dan in de rand of zelfs in een dorp, zeker na de recente aanpassingen.

Uiteraard is er nog veel werk en ontbreken er nog belangrijke stukken en bruggen maar daarvoor moet vaak de overheid over de eugh... brug komen en die stuurt het geld dus naar Antwerpen. Antwerpen kreeg een station met meerdere verdiepingen, in Gent moet men content zijn met een half station terwijl het het drukste station van Vlaanderen is :bang: De verapazbrug hetzelfde en dan is er nog de tunnel die er al lang had moeten zijn aan Dampoort.

on topic: De regering heeft de verdienste er te zijn. Na zoveel tijdverlies mag dat wel. De zure mensen zijn uiteraard weer wat ze het best kunnen zijn maar het startschot is gegeven en de trein is vertrokken. Ik ben al blij dat uit de verklaring vooral positivisme blijkt en dat hebben we ook nodig in deze crisistijden. Ik hoop dat de periode met het constant gekibbel wat achter ons ligt want werk is er genoeg. Ik hoop dat deze regering meer Gent is dan Antwerpen, meer willen vooruitgaan dan angst voor de verandering, meer kansen voor iedereen van goede wil, samen vooruit ipv allen tegen elkaar...

En de rekening? Die is voor ons, zoals altijd en zoals ze ook bij elke andere regering voor ons zou zijn. We hebben gezien wat "show us the money" heeft opgebracht: een gat van jewelste in een periode van voorspoed. De migratie werd ook niet opgelost door de staatssecretaris en als klap op de vuurpijl bleek er zelfs een trafiek op zijn eigen kabinet te bestaan. Gelukkig net voor de fatale error van uit de regering te stappen.

NVA heeft kansen gehad om een regering te vormen maar is ook mede schuldig aan tijdverlies. Wie gaat er nu onderhandelen met VB? Dat was toch op voorhand een doodlopende straat en gewoon tijdverlies. Nu was dat verstandig (van hen) want tijdverlies is niet in het nadeel van NVA maar wel in het nadeel van België. Ik heb nooit begrepen hoe een persoon die goed bij zijn hoofd is de leiding wil geven aan mensen die de boel kapot willen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Tja, een democratie vind ik dit land niet.
Je krijgt verkiezingen, en nadien wordt een jaar lang alles gesaboteerd om de verkiezingsuitslag in jouw landsdeel te saboteren.
Er komt een regering die geen meerderheid heeft aan Vlaamse kant.
In plaats van direct na de verkiezingen voorzittersverkiezingen te houden, houden al die partijen maandenlang elk op hun beurt verkiezingen, zodat het maandenlang duurt tegen dat alle gesprekspartners bekend zijn.
Burgemeesters die voor 6 jaar verkozen zijn, lopen weg voor een beter betaald postje, en zetten hun kiezers te kakken, die krijgen een opvolger die ze nauwelijks kennen.
Er komen "witte konijnen" tevoorschijn, die niet via de kiezer gepasseerd zijn.
De Senaat, vol met gecoöpteerden, dus ook daar wordt de kiezer buitenspel gezet.

DIt is niet mijn regering, ik geef ze niet het voordeel van de twijfel.
Wie de uitslag niet respecteert, krijgt het de volgende keer weer op zijn bord.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

amedeeus schreef: Ja das waar voor rust moet je in een stad wonen... drukte op het platteland zeker ?
Drukte en verkeersveiligheid zijn 2 verschillende zaken.
Hoe je het ook draait of keert een auto is inefficiënter in een stad in vergelijking met fiets of openbaar vervoer(zeker als er slechts een persoon in een auto zit)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

CCatalyst schrijft: ...Sinds ~30 jaar hebben we een democratie in de grondwet en een particratie in de praktijk...

Hendrik Vuye geeft aan in één zijner boeken dat zelfs onze grondwet hierin te kort schiet!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

wied schreef:CCatalyst schrijft: ...Sinds ~30 jaar hebben we een democratie in de grondwet en een particratie in de praktijk...

Hendrik Vuye geeft aan in één zijner boeken dat zelfs onze grondwet hierin te kort schiet!?
Ik vind ook dat onze grondwet veel teveel zaken mogelijk maakt.
Zo "koos" de restregering Michel na de val over het Marrakech pact ervoor om in lopende zaken te gaan, in plaats van vervroegde verkiezingen uit te schrijven.
Nochtans hadden ze maar 1/3e van de zetels in het parlement.
Zolang er geen nieuwe regering was -een proces wat bijv. Bouchez zo lang mogelijk gesaboteerd heeft- kon die minderheidsploeg gewoon doordoen, niets in onze grondwet legt een tijdslimiet op voor het vormen van die regering.
Het heeft nu 16 maand geduurd, het had kunnen 5 jaar zijn.

Dan heb je ook nog het feit dat je als Vlaamse kiezer geen Franstaligen kunt belonen/afstraffen via verkiezingen.
De oplossing die hier voorgesteld wordt (bijv. door Patrick Dewael) -een federale kieskring- wil het mogelijk maken dat voor een beperkt aantal zetels men wel federaal zou kunnen stemmen.
Het onrecht wordt dus misbruikt om het kiessysteem te manipuleren, want als men dit echt onrechtvaardig vindt, dan moet men het ineens voor alle zetels mogelijk maken, volgens het systeem 1 man/vrouw, 1 stem.
Maar dat willen de Franstaligen niet, want dan zien zijn een 'état belgoflamand' opduiken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Is het niet de logica zelf dat je een volksvertegenwoordiger (lees en begrijp het woord goed) kiest uit je eigen streek ?

Iemand uit Luik kan toch de mensen van aan de kust niet serieus vertegenwoordigen, of is het dat wat je wil ?
Of misschien gaan er wel de helft van de nva stemmen, die nu proteststemmen zijn, uit protest voor FN stemmen...en dan ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:Dankzij de mensen die nog op CD&V gestemd hebben mag Kris Peeters zich opmaken voor een wedde van 22122,10 EUR per maand, bovenop de 8932.86 EUR/maand die hij al ontvangt in het Europees parlement. Vergeet ook niet dat die wedde volledig belastingvrij is, terwij dat geld wel betaald wordt met de belastingen van jou en mij. Zo'n beloning was het zeker waard om 5 jaar lang stokken in de wielen te steken van de N-VA. https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 55240.html
Bron voor die weddes? Ik vind dat niet zo direct terug.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Joe de Mannen schreef:Is het niet de logica zelf dat je een volksvertegenwoordiger (lees en begrijp het woord goed) kiest uit je eigen streek ?

Iemand uit Luik kan toch de mensen van aan de kust niet serieus vertegenwoordigen, of is het dat wat je wil ?
Of misschien gaan er wel de helft van de nva stemmen, die nu proteststemmen zijn, uit protest voor FN stemmen...en dan ?

J.
Voor mij hoeft het niet per se, zo'n federale kieskring, maar wat mij betreft is het het een of het ander.
Ofwel komt het er wel, maar dan voor alle zetels, met 1 man/vrouw, 1 stem principe.
Of het komt er niet, en het blijft zoals het is.
Maar wat men vanuit de Vivaldi coalitie voorstelt is een poging om de spelregels te manipuleren, door 30 zetels federaal te maken, en de rest gewoon zoals nu.
Patrick Dewael zei in 'de Afspraak op Vrijdag' dat hij ook dacht aan kleinere kieskringen.
Het was nochtans de VLD van Verhofstadt die de provinciale kieskringen invoerde, omdat ze dachten daar hun voordeel mee te doen bij verkiezingen.
Nu dat niet meer lukt, willen ze ze weer kleiner maken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

In Brussel kan ik perfect voor alle Nederlandstalige en Franstalige lijsten stemmen. Maak het gewoon zo voor gans het land. Als ik goesting heb om te stemmen op een Franstalige omdat ik vind dat die ons land vooruit kan helpen, dan waarom niet? Er zijn veel mensen van Kortrijk die veel dichter wonne bij Walloniê dan bij Antwerpen hoor :). Als je het toch zo lokaal wil ;).
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Maakt de taal uit? of het nu spa of PS is, ecolo of Groen.
Het is uiteindelijk links tegen rechts.

Ik vind het altijd raar dat men op personen stemt, terwijl het partijprogramma toch wel de essentie is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
Gray schreef:het zal zolang duren tot de tering naar de nering moet worden gezet van Europa.
Geld uitdelen en sinterklaas spelen kan iedereen, besparen of belastingen verhogen dat is nog iets anders! :-o
Socialisten en Groenen hebben dan ook een probleem als het geld van iemand anders op is :lol:
Niet anders dan de NVA in de vorige regering dus, die regering die eindigde met een giga tekort van 12miljard, in een gunstige conjunctuur.
CCatalyst schreef:Grote postjesruzie met wantrouwen is ontstaan binnen Groen. De maskers vallen af.
Niet anders dan bij andere partijen, lijkt me? Alleen hebben die het binnenskamers opgelost?
Groen heeft meer ervaren personeel dan dat ze stemmen hebben gehaald om dat ervaren personeel ook een uitvoerend mandaat te geven.
Ik vraag me ook af hoe de groene kiezer straks zal reageren op een regering met Groen die de kernuitstap weer uit handen geeft en zelfs gascentrales wil laten bouwen. En dat enkel maar voor wat postjes waarvoor ze dan nog al vechtend over de straat rollen.
Dat is de foute vraag, een vraag die eigenlijk half relevant is.
De kerncentrales gaan toch toe, al dan niet enkele jaren langer openhouden is een discussie in de marge. De echte discussie gaat over al dan niet nieuwe centrales (zie NVA en VVD in NL). En dat is complete waanzin. Dus dat de partij hier op toegeeft is logisch, ze zullen wel weerstand ondervinden bij hun achterban. Maar als je daar schrik van hebt, moet je niet in een regering stappen.
De grootste broekschijters staan aan de zijlijn óf hebben (als partij) zelfs nog nooit één uitvoerend mandaat durven opnemen.
boulder schreef:Tja, een democratie vind ik dit land niet.
Je krijgt verkiezingen, en nadien wordt een jaar lang alles gesaboteerd om de verkiezingsuitslag in jouw landsdeel te saboteren.
Er komt een regering die geen meerderheid heeft aan Vlaamse kant.
In plaats van direct na de verkiezingen voorzittersverkiezingen te houden, houden al die partijen maandenlang elk op hun beurt verkiezingen, zodat het maandenlang duurt tegen dat alle gesprekspartners bekend zijn.
Burgemeesters die voor 6 jaar verkozen zijn, lopen weg voor een beter betaald postje, en zetten hun kiezers te kakken, die krijgen een opvolger die ze nauwelijks kennen.
Er komen "witte konijnen" tevoorschijn, die niet via de kiezer gepasseerd zijn.
De Senaat, vol met gecoöpteerden, dus ook daar wordt de kiezer buitenspel gezet.

DIt is niet mijn regering, ik geef ze niet het voordeel van de twijfel.
Wie de uitslag niet respecteert, krijgt het de volgende keer weer op zijn bord.
Het is maar wat je wil zien. Iedereen heeft mogen/moeten stemmen en met die uitslag moet je het dan maar doen.
NVA en VB bleken niet in staat om hun giga-stemmenaantal om te zetten in een regering die voldoet aan wat de wet voorschrijft.
Jan Jambon is nu Vlaams minister-president en heeft niet eens op een Vlaamse kieslijst gestaan? Is dat dan zoveel beter?

@uitslag niet respecteert
Ben je nu niet gewoon aan het wenen, omdat de partij van uw keuze niet aan de knoppen zit.
Hierboven had al iemand de vergelijking gemaakt met de wenende (foeterende, woedende) CDV in Kortrijk, toen Quickie met een smerige streek toch de burgemeester kon worden. Niet wat veel Kortrijkzanen wilden, maar verder weinig aan te doen.
Als uw voorkeurspartij niet in de regering zit, maan ze dan aan om oppositie te voeren en zo deze regering het vuur aan de schenen te leggen.
Gray schreef:Maakt de taal uit? of het nu spa of PS is, ecolo of Groen.
Het is uiteindelijk links tegen rechts.

Ik vind het altijd raar dat men op personen stemt, terwijl het partijprogramma toch wel de essentie is.
Die tegenstelling links-rechts. Is het VB rechts met hun €1500 pensioen?
Is de NVA nu plots links, omdat minister Demir de Groene Delle "gered" heeft?
Het gaat over keuzes en focus: waar spendeer je tijd en moeite aan en waar minder.
Steek je uw tijd/energie in dossiers (Demir) of in Twitter (Francken), zelfde partij.
Steek je uw tijd/energie in polemiek (De Crem) of in een breed draagvlak (Crevits), zelfde partij.
Steek je uw tijd/energie in realisaties (Somers) of in achterklap/gefoefel (De Gucht), zelfde partij.
Steek je uw tijd/energie in ruzie maken (Dewinter) of in scherpe communicatie (Van Grieken), zelfde partij.

Dus:
- links/rechts vind ik zeker niet de belangrijkste laat staan enigste dimensie om een partij op te beoordelen
- stemmen op een persoon vind ik relevanter dan een programma, iedereen legt een eigen focus en moet het doen met zijn/haar eigen karakter/achtergrond.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Joe de Mannen schreef:Is het niet de logica zelf dat je een volksvertegenwoordiger (lees en begrijp het woord goed) kiest uit je eigen streek ?.
het enige dat jij en ik mogen kiezen is de idioot die straks op commando en bevel vd voorzitter periodiek op het juiste knopje duwt
als die in die 5j 1x te koppig zou zijn dan kunnen wij die in 2024 nooit verkiezen omdat de voorzitter hem dan schrapt

meest duidelijk is toch het verhaal bij groen
3 kandidaten en wie valt er naast? de enige die echt verkozen is in het federale parlement.

het enige waar parlementairen nog echt mochten stemmen waren de ethische thema's maar de 7 partijvoorzitters hebben nu beslist dat dat ook niet mag.
Coens, ff opgezocht, is cdv voorzitter geworden met 5000 partijstemmen, hij is zelf niet verkozen maar legt nu wel het parlement ook op ethisch vlak lam en iedereen in de politiek vindt dat normaal want dat hoort bij het grotere compromis.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Uw analyse is correct en we kunnen als burger onmogelijk akkoord zijn met die status quo.
Zie jij hoe we hieruit kunnen geraken?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Is het dan niet aan dat 'rebelse individu' om een andere partij te kiezen en daar eventueel verkozen te geraken ? of zelf een partij op te richten met gelijkgestemden ?

In beginsel is het de logica zelve: ge kiest iemand uit uw buurt die uw belangen gaat vertegenwoordigen in het parlement. Het is compleet onlogisch dat je daar iemand voor kiest die aan de andere kant van het land woont en leeft.

Afstraffen kan je ook al niet want je kan niet 'tegenstemmen'.

Maar ik hoor graag hoe jij het probleem wil oplossen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Joe de Mannen schreef:Is het dan niet aan dat 'rebelse individu' om een andere partij te kiezen en daar eventueel verkozen te geraken ? of zelf een partij op te richten met gelijkgestemden ?
Bijna onmogelijk om een nieuwe partij op te richten en zo verkozen te geraken, vraag maar aan Vuye-Wouters bijvoorbeeld. De kiesdrempels zijn hoog en als je geen (technische) fractie van minstens 5 verkozenen kan vormen, heb je amper spreekrecht (en dus visibiliteit) in het parlement.

Ik stel voor dat we de lijsten gewoon afschaffen. Iedereen die genoeg steun verzamelt, mag zich verkiesbaar stellen (we randomiseren de volgorde op de stembrieven) en beslist eens verkozen bij welke fractie ze zich aansluiten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Of je behoudt de lijsten wel, maar je kan enkel een naamstem uitbrengen en geen lijsstem meer.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200719_97523928
De invloed van de lijststem wordt geneutraliseerd. ‘Het zal nog altijd mogelijk zijn om een stem uit te brengen op een lijst, zoals vandaag het geval is, maar die stem zal alleen meetellen bij het bepalen van het aantal zetels dat een lijst heeft behaald, niet bij het bepalen wie verkozen wordt’, zegt Somers. Vandaag is de invloed van de lijststem al gehalveerd, maar kunnen gemeenteraadsleden toch verkozen raken, niet omdat ze veel stemmen hebben behaald, wel omdat ze bovenaan op de lijst staan. Vanaf 2024 zullen alleen de voorkeurstemmen meetellen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:Uw analyse is correct en we kunnen als burger onmogelijk akkoord zijn met die status quo.
Zie jij hoe we hieruit kunnen geraken?
nope, maar ik weet wel dat we heel dat parlement eigenlijk kunnen opdoeken wegens volstrekt overbodig, het(zelfde geldt natuurlijk voor de andere 7 parlementen. het zijn de partijvoorzitters die overal alles beslissen.

dat zou alleszins al een hoop geld besparen als ik lees dat de uittredingsvergoedingen in 2019 opliepen tot 20 à 25 miljoen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef:In beginsel is het de logica zelve: ge kiest iemand uit uw buurt die uw belangen gaat vertegenwoordigen in het parlement. Het is compleet onlogisch dat je daar iemand voor kiest die aan de andere kant van het land woont en leeft.
Helemaal juist.
En toch kan ik niet op iemand stemmen die op 20km van mij woont, maar wel op iemand die op 150km van mij woont.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

boulder schreef:
wied schreef:CCatalyst schrijft: ...Sinds ~30 jaar hebben we een democratie in de grondwet en een particratie in de praktijk...

Hendrik Vuye geeft aan in één zijner boeken dat zelfs onze grondwet hierin te kort schiet!?
Ik vind ook dat onze grondwet veel teveel zaken mogelijk maakt.
Zo "koos" de restregering Michel na de val over het Marrakech pact ervoor om in lopende zaken te gaan, in plaats van vervroegde verkiezingen uit te schrijven.
Nochtans hadden ze maar 1/3e van de zetels in het parlement.
Zolang er geen nieuwe regering was -een proces wat bijv. Bouchez zo lang mogelijk gesaboteerd heeft- kon die minderheidsploeg gewoon doordoen, niets in onze grondwet legt een tijdslimiet op voor het vormen van die regering.
Het heeft nu 16 maand geduurd, het had kunnen 5 jaar zijn.
Dat de regering Michel I heeft voort gedaan is omdat niemand in het parlement een motie van wantrouwen heeft ingediend, of dat deze een meerderheid heeft gevonden. Als de NVA op dat moment kiest om in de oppositie te gaan zitten, maar wel gedoogsteun wil geven aan de regering, kan je het moeilijk Michel kwalijk nemen dat hij voort blijft roeien.

Uiteindelijk moet voor elke wet enzo nog steeds een meerderheid van de stemmen gehaald worden in het parlement.

Het perverse aan deze affaire is nu juist dat er wetten zijn voorgedragen en gestemd vanuit de oppositie, terwijl het initiatief voorbehouden is aan de regering.

Wat betreft de verkiezingen! Ik vind al dat we te vaak naar de stembus moeten trekken om dit circus aan de gang te houden. Als het dan al gepland is dat er 3 verkiezingen samen vallen op één dag (federaal, gewestelijk en europees als ik mij niet vergis), dan gaat niemand met gezond verstand enkel voor het federale luik nieuwe verkiezingen organiseren ipv die paar maanden uit te zitten met een minderheid of lopende zaken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Trojan schreef: Dat de regering Michel I heeft voort gedaan is omdat niemand in het parlement een motie van wantrouwen heeft ingediend, o.
uw procedure-uitleg klopt natuurlijk maar daar lig ik neit wakker van, twijfel of ik de enige ben

feit blijft dat eind 2018 de regering viel en eht tot de herfst 2020 duurde voor een nieuwe regering. Michel trapte het af en dus werd intern bij de MR een nieuwe gezocht. De regels laten perfect toe dat wilmès tot aan haar pensioen premier in lopende zaken had kunnen blijven.
de regels laten toe dat Belgie ondertussen de helft vd tijd in lopende zaken is
als vroeger de regering viel kwamen er verkiezingen, nu dus niet meer want dat moet blijkbaar niet

dat is hallucinant
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nja in 2024 vallen alle verkiezingen samen wat voor miserie dat gaat geven idk/...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

heist_175 schreef:Of je behoudt de lijsten wel, maar je kan enkel een naamstem uitbrengen en geen lijsstem meer.
Neen, want louter de volgorde van de lijst bepaalt óók wie verkiesbaar is en wie niet, cf. het belang van de lijstduwersplaats. In mijn voorstel kan bv. een parlementslid dat in ongenade is gevallen bij de partij toch herverkozen worden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boonpwnz schreef:Nja in 2024 vallen alle verkiezingen samen wat voor miserie dat gaat geven idk/...
als we da halen
1 dag en het is overal al dikke ambras
groen ligt overhoop, cd&v ligt overhoop, Bij de MR is het zever omdat bouchez nogal opportunistisch een michel kiest en onderling is het al zever tussen netto en brutopensioen...

nu goed als de regering volgend jaar valt is croo zeker al premier tot '24 en waarschijnlijk eerder 26
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

boonpwnz schreef:Nja in 2024 vallen alle verkiezingen samen wat voor miserie dat gaat geven idk/...
Vallen samen in hetzelfde jaar, maar niet allemaal gelijktijdig: Vlaams, federaal en Europees in mei, gemeente en provincie in oktober. Enkel federaal kunnen er vervroegde verkiezingen komen, dus 2024 wordt sowieso druk.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”