Coronalert... wie gebruikt het (niet) ?

petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 257 keer
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer

Re: Coronalert... wie gebruikt het (niet) ?

Berichtdoor petrol242 » 6 dagen 23 uur 34 minuten geleden (16 Okt 2020, 10:44)

Ik kan dat alleen maar beamen. Hier een groen scherm terwijl madamme al even geleden positief getest is... Eigenlijk is het een farce.

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 57 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Berichtdoor DarkV » 6 dagen 23 uur 33 minuten geleden (16 Okt 2020, 10:45)

Griet is dus blijkbaar niet van de slimste :roll:

Geen idee of de krant enige duiding geeft bij het artikel want anders worden dergelijke verhalen weer opgepikt door andere niet al te slimme mensen :roll:

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer

Berichtdoor Vaganzza » 6 dagen 23 uur 24 minuten geleden (16 Okt 2020, 10:54)

Stroper schreef:Iemand die besmet is, moet in principe thuisblijven en komt dus geen mensen tegen die hij niet kent(waarvoor de app in de eerste plaats bedoelt is).

Dit slaagt toch werkelijk nergens op... Precies of je bent pas besmettelijk nadat je weet dat je positief getest hebt op Covid... Heel rare redeneringen die ik hier lees...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO

1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 80 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor 1207 » 6 dagen 23 uur 14 minuten geleden (16 Okt 2020, 11:05)

Vaganzza schreef:Dit slaagt toch werkelijk nergens op... Precies of je bent pas besmettelijk nadat je weet dat je positief getest hebt op Covid... Heel rare redeneringen die ik hier lees...

dit is het zoveelste bewijs dat men vooral met regeltjes, protocollen en procedures bezig is en niet met het virus an sich.
Het laatste argument is dan dat de meeste mensen niet slim genoeg zijn.

ik zie het al gebeuren
de madame besmet, ligt met symptomen in haar bed, heeft in de app ingegeven dat ze besmet is. de gsm ligt naast de gsm van haar vent en diens app blijft vrolijk groen
de uitleg
u bent haar vent dus hoeft de app neit te werken ( ze al het wel zeggen)
u heeft de app te laat geïnstalleerd
als ge besmet zijt meot ge uw app verwijderen
...

hoeveel tienduizenden euro's heeft da gekost?

DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor DarkV » 6 dagen 23 uur 11 minuten geleden (16 Okt 2020, 11:07)

Geen idee hoeveel dagen de app terug gaat in de tijd... bijvoorbeeld

- Dag 1 besmet (maar geen symptomen of besmettelijk)
- Dag 3 symptomen (geen idee of je dan ook automatisch besmet bent)
- Dag 5 doe je een test
- Dag 7 krijg je het resultaat en geef je dit in de app in

De vraag is dan voor welke periode de app je contacten gaat markeren als "risico contact" ?

Welke mensen krijgen een rood scherm... deze welke je ontmoet hebt op Dag 7, 5, 3, 1 ?

1207 schreef:de uitleg
u bent haar vent dus hoeft de app neit te werken ( ze al het wel zeggen)
u heeft de app te laat geïnstalleerd
als ge besmet zijt meot ge uw app verwijderen
...

Sorry maar dit zijn fabeltjes op basis van foutieve informatie en zeker geen officiele richtlijnen !

1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 80 keer
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Berichtdoor 1207 » 6 dagen 22 uur 57 minuten geleden (16 Okt 2020, 11:21)

DarkV schreef:Sorry maar dit zijn fabeltjes op basis van foutieve informatie en zeker geen officiele richtlijnen !

Ik haal het gewoon uit eht artikel

ik citeer
In een update die er zit aan te komen, zal de app zichzelf verwijderen na een positieve test.

ik geef in dat ik besmet ben en dan verdwijnt de app vanzelf? :)
als gij besmet zijt en de mens waar ge mee neukt krijgt het bericht dat al zijn contacten veilig zijn? wie heeft da verzonnen?

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 358 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 807 keer

Berichtdoor Tomby » 6 dagen 22 uur 48 minuten geleden (16 Okt 2020, 11:30)

Ik lees hier heel de tijd: "ingegeven in de app dat ze besmettelijk is..."
Zo werkt het toch helemaal niet ?! Van de uitleg die ik in de app gezien heb, moet je bij een Corona test de app een code laten genereren en die code tonen aan de arts of labo die de test doet. Als de test positief blijkt gaan zij er dus voor zorgen dat die code geregistreerd wordt als zijnde een besmettelijke en op die manier gaat die informatie verder door het netwerk. Zelf kun je onmogelijk aangeven dat je besmet bent, en misschien maar goed ook, want hoeveel flauwe plezante zouden er niet aangeven dat ze besmet zijn. Omgekeerd vraag ik me af hoe die codes verwerkt worden. Als iemand van dat labo ze manueel nog ergens moet ingeven, is dat natuurlijk ook weer een plaats waar het verkeerd zou kunnen gaan. Ze hadden beter met QR codes gewerkt die ingescand worden op de test-locatie, maar ja, dan moeten ze daar overal een scanner en tool hebben voor de registratie.

Vermoedelijk worden dus enkel op het moment van de test (en paar dagen ervoor) alle codes die ermee in contact kwamen, verwittigd. Aangezien haar echtgenoot pas achteraf de app installeerde, en er dus pas ná de test, en registratie van die code, mee in contact kwam, gaat de app hem niet verwittigen. Toegegeven, dat zou beter moeten kunnen, maar er zomaar uit concluderen dat die app helemaal niet deugt, is nogal kort door de bocht.
Afbeelding

DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor DarkV » 6 dagen 21 uur 59 minuten geleden (16 Okt 2020, 12:19)

Tomby schreef:Als de test positief blijkt gaan zij er dus voor zorgen dat die code geregistreerd wordt als zijnde een besmettelijke en op die manier gaat die informatie verder door het netwerk.

Is dit zo ? Ik dacht dat je na een positief resultaat een code kreeg die je zelf in de app moest invoeren om je besmetting te bevestigen (op zich lijkt me dit een dom idee aangezien het systeem dan wederom afhankelijk is van de goodwill van de gebruiker van de app).

Tomby schreef: Toegegeven, dat zou beter moeten kunnen

Dat aspect kan niet beter... je begint pas codes uit te wisselen op het moment dat de app op je toestel staat.

Nogmaals een reden om de app te installeren en te stoppen met excuses zoals privacy en batterij verbruik.

In een update die er zit aan te komen, zal de app zichzelf verwijderen na een positieve test.

Ik kan het artikel niet lezen maar dit is totaal nieuw voor me en lijkt me een fabeltje.

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 101 keer
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer

Berichtdoor ddd » 6 dagen 21 uur 49 minuten geleden (16 Okt 2020, 12:29)

https://coronalert.be/nl/hoe-werkt-het/

Puntje 4 en 5.

"Is je test positief? Je bent besmet en daarom moet je minstens 7 dagen thuis in isolatie blijven. Verlaat je huis niet tot de symptomen voorbij zijn. Het is nu erg belangrijk dat je zo snel mogelijk de anderen beschermt. Dit kun je doen via de app.

Bij het testresultaat krijg je éénmalig de vraag om je willekeurige codes te delen, voor de dagen wanneer je besmettelijk was. App-gebruikers met wie je in nauw contact kwam, krijgen dan een anonieme waarschuwing. Ze weten nooit dat het van jou komt."

DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor DarkV » 6 dagen 21 uur 36 minuten geleden (16 Okt 2020, 12:42)

Het is dus de gebruiker zelf die z'n test resultaat moet bevestigen in de app (zoals ik al schreef is dit slecht design).

Verder is "wanneer je besmettelijk" was een moeilijk iets... je kan bij het eerste symptoom meteen een test ondergaan of pas x-aantal dagen nadien een test ondergaan. Hoe weet de app dan welke periode het moet nemen ?

Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 120 keer

Berichtdoor Stroper » 6 dagen 15 uur 46 minuten geleden (16 Okt 2020, 18:32)

Voor de mensen die interesse hebben in de blootstellingsdata op hun telefoon:
https://covid.aaltra.eu/nl/

Ik heb 1 (laagrisico)-contact en 328 codes van andere mensen(aangezien die codes regelmatig wijzigen is het aantal contacten dus lager).

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 146 keer
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer

Berichtdoor Vaganzza » 5 dagen 16 uur 15 minuten geleden (17 Okt 2020, 18:03)

VRT journalist Koen Wauters heeft het ook zitten en in het artikel staat duidelijk dat de app werkt zoals het moet: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/16 ... ent-ik-sc/
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO

DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor DarkV » 5 dagen 12 uur 30 minuten geleden (17 Okt 2020, 21:48)

Stroper schreef:Ik heb 1 (laagrisico)-contact

En wat moet ik verstaan onder laagrisico ? Ik heb nul risicocontacten.

Dit geeft wel inzicht in hoe de app werkt...

Rond 11 uur krijgt hij op de Coronalert-app ook de melding dat hij besmet is. Hem wordt gevraagd om die info te delen met iedereen met wie hij in nauw contact stond. Hij geeft zijn toestemming en "vijf minuten later kleurt de app van mijn vrouw ook rood."

Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 120 keer

Berichtdoor Stroper » 5 dagen 51 minuten 34 seconden geleden (18 Okt 2020, 09:27)

DarkV schreef:En wat moet ik verstaan onder laagrisico ? Ik heb nul risicocontacten.

Volgens professor Bart Preneel (KU Leuven) in het artikel in De Morgen:
De melding met groen scherm betekent dat de gebruiker in contact is geweest met een besmet persoon, zonder dat er een verhoogd risico is. “Omdat het contact niet langer dan 15 minuten duurde, of omdat er meer dan anderhalve meter tussen zat. Iemand die je toevallig op straat gekruist hebt, bijvoorbeeld.”

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”