Coronalert... wie gebruikt het (niet) ?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik kan dat alleen maar beamen. Hier een groen scherm terwijl madamme al even geleden positief getest is... Eigenlijk is het een farce.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Griet is dus blijkbaar niet van de slimste :roll:

Geen idee of de krant enige duiding geeft bij het artikel want anders worden dergelijke verhalen weer opgepikt door andere niet al te slimme mensen :roll:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Stroper schreef:Iemand die besmet is, moet in principe thuisblijven en komt dus geen mensen tegen die hij niet kent(waarvoor de app in de eerste plaats bedoelt is).
Dit slaagt toch werkelijk nergens op... Precies of je bent pas besmettelijk nadat je weet dat je positief getest hebt op Covid... Heel rare redeneringen die ik hier lees...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Vaganzza schreef: Dit slaagt toch werkelijk nergens op... Precies of je bent pas besmettelijk nadat je weet dat je positief getest hebt op Covid... Heel rare redeneringen die ik hier lees...
dit is het zoveelste bewijs dat men vooral met regeltjes, protocollen en procedures bezig is en niet met het virus an sich.
Het laatste argument is dan dat de meeste mensen niet slim genoeg zijn.

ik zie het al gebeuren
de madame besmet, ligt met symptomen in haar bed, heeft in de app ingegeven dat ze besmet is. de gsm ligt naast de gsm van haar vent en diens app blijft vrolijk groen
de uitleg
u bent haar vent dus hoeft de app neit te werken ( ze al het wel zeggen)
u heeft de app te laat geïnstalleerd
als ge besmet zijt meot ge uw app verwijderen
...

hoeveel tienduizenden euro's heeft da gekost?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Geen idee hoeveel dagen de app terug gaat in de tijd... bijvoorbeeld

- Dag 1 besmet (maar geen symptomen of besmettelijk)
- Dag 3 symptomen (geen idee of je dan ook automatisch besmet bent)
- Dag 5 doe je een test
- Dag 7 krijg je het resultaat en geef je dit in de app in

De vraag is dan voor welke periode de app je contacten gaat markeren als "risico contact" ?

Welke mensen krijgen een rood scherm... deze welke je ontmoet hebt op Dag 7, 5, 3, 1 ?
1207 schreef:de uitleg
u bent haar vent dus hoeft de app neit te werken ( ze al het wel zeggen)
u heeft de app te laat geïnstalleerd
als ge besmet zijt meot ge uw app verwijderen
...
Sorry maar dit zijn fabeltjes op basis van foutieve informatie en zeker geen officiele richtlijnen !
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

DarkV schreef: Sorry maar dit zijn fabeltjes op basis van foutieve informatie en zeker geen officiele richtlijnen !
Ik haal het gewoon uit eht artikel

ik citeer
In een update die er zit aan te komen, zal de app zichzelf verwijderen na een positieve test.
ik geef in dat ik besmet ben en dan verdwijnt de app vanzelf? :)
als gij besmet zijt en de mens waar ge mee neukt krijgt het bericht dat al zijn contacten veilig zijn? wie heeft da verzonnen?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik lees hier heel de tijd: "ingegeven in de app dat ze besmettelijk is..."
Zo werkt het toch helemaal niet ?! Van de uitleg die ik in de app gezien heb, moet je bij een Corona test de app een code laten genereren en die code tonen aan de arts of labo die de test doet. Als de test positief blijkt gaan zij er dus voor zorgen dat die code geregistreerd wordt als zijnde een besmettelijke en op die manier gaat die informatie verder door het netwerk. Zelf kun je onmogelijk aangeven dat je besmet bent, en misschien maar goed ook, want hoeveel flauwe plezante zouden er niet aangeven dat ze besmet zijn. Omgekeerd vraag ik me af hoe die codes verwerkt worden. Als iemand van dat labo ze manueel nog ergens moet ingeven, is dat natuurlijk ook weer een plaats waar het verkeerd zou kunnen gaan. Ze hadden beter met QR codes gewerkt die ingescand worden op de test-locatie, maar ja, dan moeten ze daar overal een scanner en tool hebben voor de registratie.

Vermoedelijk worden dus enkel op het moment van de test (en paar dagen ervoor) alle codes die ermee in contact kwamen, verwittigd. Aangezien haar echtgenoot pas achteraf de app installeerde, en er dus pas ná de test, en registratie van die code, mee in contact kwam, gaat de app hem niet verwittigen. Toegegeven, dat zou beter moeten kunnen, maar er zomaar uit concluderen dat die app helemaal niet deugt, is nogal kort door de bocht.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:Als de test positief blijkt gaan zij er dus voor zorgen dat die code geregistreerd wordt als zijnde een besmettelijke en op die manier gaat die informatie verder door het netwerk.
Is dit zo ? Ik dacht dat je na een positief resultaat een code kreeg die je zelf in de app moest invoeren om je besmetting te bevestigen (op zich lijkt me dit een dom idee aangezien het systeem dan wederom afhankelijk is van de goodwill van de gebruiker van de app).
Tomby schreef: Toegegeven, dat zou beter moeten kunnen
Dat aspect kan niet beter... je begint pas codes uit te wisselen op het moment dat de app op je toestel staat.

Nogmaals een reden om de app te installeren en te stoppen met excuses zoals privacy en batterij verbruik.
In een update die er zit aan te komen, zal de app zichzelf verwijderen na een positieve test.
Ik kan het artikel niet lezen maar dit is totaal nieuw voor me en lijkt me een fabeltje.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

https://coronalert.be/nl/hoe-werkt-het/

Puntje 4 en 5.

"Is je test positief? Je bent besmet en daarom moet je minstens 7 dagen thuis in isolatie blijven. Verlaat je huis niet tot de symptomen voorbij zijn. Het is nu erg belangrijk dat je zo snel mogelijk de anderen beschermt. Dit kun je doen via de app.

Bij het testresultaat krijg je éénmalig de vraag om je willekeurige codes te delen, voor de dagen wanneer je besmettelijk was. App-gebruikers met wie je in nauw contact kwam, krijgen dan een anonieme waarschuwing. Ze weten nooit dat het van jou komt."
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is dus de gebruiker zelf die z'n test resultaat moet bevestigen in de app (zoals ik al schreef is dit slecht design).

Verder is "wanneer je besmettelijk" was een moeilijk iets... je kan bij het eerste symptoom meteen een test ondergaan of pas x-aantal dagen nadien een test ondergaan. Hoe weet de app dan welke periode het moet nemen ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor de mensen die interesse hebben in de blootstellingsdata op hun telefoon:
https://covid.aaltra.eu/nl/

Ik heb 1 (laagrisico)-contact en 328 codes van andere mensen(aangezien die codes regelmatig wijzigen is het aantal contacten dus lager).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

VRT journalist Koen Wauters heeft het ook zitten en in het artikel staat duidelijk dat de app werkt zoals het moet: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/16 ... ent-ik-sc/
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Stroper schreef:Ik heb 1 (laagrisico)-contact
En wat moet ik verstaan onder laagrisico ? Ik heb nul risicocontacten.

Dit geeft wel inzicht in hoe de app werkt...
Rond 11 uur krijgt hij op de Coronalert-app ook de melding dat hij besmet is. Hem wordt gevraagd om die info te delen met iedereen met wie hij in nauw contact stond. Hij geeft zijn toestemming en "vijf minuten later kleurt de app van mijn vrouw ook rood."
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: En wat moet ik verstaan onder laagrisico ? Ik heb nul risicocontacten.
Volgens professor Bart Preneel (KU Leuven) in het artikel in De Morgen:
De melding met groen scherm betekent dat de gebruiker in contact is geweest met een besmet persoon, zonder dat er een verhoogd risico is. “Omdat het contact niet langer dan 15 minuten duurde, of omdat er meer dan anderhalve meter tussen zat. Iemand die je toevallig op straat gekruist hebt, bijvoorbeeld.”
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik stel mij intussen vragen bij het doorgeschoten privacy gedoe dat men heeft toegepast bij de corona alert app, waardoor ze nutteloos is.

Volgens dat ding heb ik een (1) "low risk" contact gehad. Maar doordat dat alle info is die je krijgt, ben je dus beperkt tot "je hebt ergens de afgelopen 14 dagen contact gehad met iemand die intussen positief getest heeft".
Doordat ze op vlak van privacy zo idioot ver zijn doorgeschoten, is dat dus totaal irrelevantie info geworden.

In zo een geval wil je mijns inziens minstens weten:
-Welke dag was dat contact (gezien dat ik heel voorzichtig ben, zou dat al heel handig zijn om te weten waar dat contact plaatsvond, en dus ook hoeveel zorgen ik me daarrond moet maken.)
-Wanneer is die persoon positief getest (een week na het contact? een week voor het contact (wat deed die dan buiten?)? enz
-Hoelang was het contact (2min bij de bakker? 20m elders (wat eigenlijk niet kan want zolang zie ik geen mensen....)

Zelf zou ik liefst nog de gps coordinaten van dat contactmoment erbij willen, maar goed, dat maakt het terugtracen naar personen misschien iets te gemakkelijk.

Al bij al geeft de app gewoon te weinig info.

[Mod]
Bericht verplaatst naar het aparte Corona App topic

Thanks Philippe! Was vergeten dat er een apart topic was!
Laatst gewijzigd door philippe_d 25 okt 2020, 14:01, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

M'n vriendin heeft zich begin deze week (moeten) laten testen. De test is geregistreerd met de Coronalert identifier, en ook in de app staat duidelijk dat de test geregistreerd is en dat er nog resultaat moet komen.

Ondertussen zijn we eind vd week, weet ze via Cozo en de huisarts dat de test negatief is, maar in de app... staat er nog altijd hetzelfde - wachten op resultaat test.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wij hebben binnen ons gezin aan de lijven ondervonden dat het niet werkt. Een actieve besmetting in huis, en de alle schermpjes bleven mooi groen, omdat net juist de actieve besmetting in afzondering zat.
De vraag is ook wat er gebeurt als er toch een melding komt, meestal spijtig genoeg niets.

Stel, je krijgt een rood scherm dat aangeeft dat je met een positief geval in contact geweest bent. Ga je je laten testen? Want het mag niet als er (nog) geen symptomen zijn. Ga je jezelf in quarantaine zetten? De meesten gaan dat niet doen.

Als iemand besmet is en dat op zijn app heeft staan, is de kans ook heel klein dat die zich in het publiek begeeft.

Zo'n app kan alleen maar goed werken als een toegeving gedaan wordt op de privacy door met whereabouts te werken, en dat gaat anoniem niet. De beperking die is ingevoerd door met bluetooth te werken met privacy in het achterhoofd is een grote beperkende factor. Om er dan toch maar een draagvlak voor te creëren heeft men een halfbakken app uitgebraakt en dan denk ik dat je dat beter achterwege laat. Om het met de woorden van ex-minister van volksgezondheid te zeggen : "Het is wat het is." Een scheet in een fles dus.

Als je de privacy belangrijk vindt heeft een app weinig zin en kan je beter inzetten op een echte lokale doelgerichte contact tracing. Maar dat hebben tot nu toe nog altijd spijtig genoeg niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

FlashBlue schreef:Volgens dat ding heb ik een (1) "low risk" contact gehad. Maar doordat dat alle info is die je krijgt, ben je dus beperkt tot "je hebt ergens de afgelopen 14 dagen contact gehad met iemand die intussen positief getest heeft".
Doordat ze op vlak van privacy zo idioot ver zijn doorgeschoten, is dat dus totaal irrelevantie info geworden.
Ik begrijp dat meer info handiger is maar op deze manier weet je toch dat je best (nog) wat voorzichtiger bent om het risico te beperken.
petrol242 schreef:Ga je je laten testen? Want het mag niet als er (nog) geen symptomen zijn.
Dat bepaal jij toch zelf... als je zegt dat je moe bent, moet niezen en hoofdpijn hebt... dan wordt je meteen getest :roll:
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

DarkV schreef: Ik begrijp dat meer info handiger is maar op deze manier weet je toch dat je best (nog) wat voorzichtiger bent om het risico te beperken.
Nog voorzichtiger zijn zou willen zeggen "permanente opsluiting en zelfs niet meer naar bakker of slager gaan".
Want dat is het hem net, ik hou bij waar ik geweest ben, en er is geen mogelijkheid dat ik zoals men aangeeft "langer dan 15m voor een afstand van minder dan 1,5 meter" bij iemand in de buurt ben geweest.

Dus het feit dat men niet meer info geeft zoals dag (tijdstip hoeft voor mij zelf nog niet), maakt de app in mijn ogen onbetrouwbaar, want ik kan hetgeen de app zegt niet bevestigen met mijn eigen informatie, sterker nog, het spreekt elkaar grondig tegen.

Wat is het punt dan nog?

(En ja, tem vrijdag zal het hier delivery zijn ipv naar de winkel, want ook al "voel ik me geweldig" en vind ik de melding van de app "niet gefundeerd" omdat er geen exacte gegevens uitkomen, toch speel ik het safe, voor de anderen.)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

DarkV schreef: Dat bepaal jij toch zelf... als je zegt dat je moe bent, moet niezen en hoofdpijn hebt... dan wordt je meteen getest :roll:
Dat is er inderdaad verleden week gebeurd met mijn gezin. Vooraleer we uit quarantaine gingen stond mijn dokteres er op dat we allemaal een tweede keer getest zouden worden. Sommige dokters in de labo's beginne stelselmatig stalen te weigeren als er geen symptomen worden meegegeven. Dus plots had mijn dochter hoofd- en spierpijn... Erg dat het zo moet gaan om toch maar de juiste beslissingen te kunnen nemen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

FlashBlue schreef:(En ja, tem vrijdag zal het hier delivery zijn ipv naar de winkel, want ook al "voel ik me geweldig" en vind ik de melding van de app "niet gefundeerd" omdat er geen exacte gegevens uitkomen, toch speel ik het safe, voor de anderen.)
Soms moet je gewoon niet teveel vragen stellen... dat doet het virus ook niet.

Mooi dus dat je hier je verantwoordelijkheid neemt, moest iedereen dat doen zouden we niet in de huidige situatie zitten.

Feit is dat veel mensen nog altijd blijven discussieren over het nut van mondmaskers, de nachtklok vergelijken met toestanden uit de bezetting, ... om toch maar hun verantwoordelijkheid niet te moeten nemen :bang:
Stroper schreef:Voor de mensen die interesse hebben in de blootstellingsdata op hun telefoon:
https://covid.aaltra.eu/nl/
Iemand deze data al eens bekeken... gisteren data gedownload van mijn telefoon en m'n vrouw, en de data vergeleken van de dagen dat we beiden gewoon thuis waren zonder verder contact, en toch waren de cijfers totaal verschillend (beide een iPhone) :?
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/eu ... 85861.html

De coronalert app zou nu ook samenwerken met andere Europese landen. Echter sinds de update lijkt deze niet meer up te daten. Versie 1.11.1 zou dit moeten oplossen, maar niettegenstaande die versie al 2 dagen geïnstalleerd is, doet de app geen updates meer.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Door een Corona test bij de huisarts rond kerstmis heb ik de app even geïnstalleerd omdat je dan het resultaat sneller hebt zei men. Een dag later stond het resultaat op CoZo, maar de app geeft zelfs vandaag nog aan dat het resultaat nog niet gekend is. Goed bezig dus.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

De coronalert app, de zoveelste (vermoedelijk 10duizenden euro's kostende) farce van onze 'leiders'. Werkt voor geen meter, helaas.

Legio voorbeeldjes: de griepvaccinaties die ineens gefaseerd moesten verlopen. Dankzij de absolute prior groepen, de prior, de verlating van de datum dat 'iedereen' kon gevaccineerd worden, etc: we hebben er bij mijn werkgever alleen al nog 17500 liggen, die we aan de straatstenen niet meer kwijtraken... En zo liggen er naar schatting in heel België nog een 2.000.000 vaccins (jaja, 2 MILJOEN!) in de koelkasten die niemand nog wil, en die de producent niet terugneemt (itt vorige jaren). Je kan roekeloos zijn, voorzichtig zijn, en op zijn belgisch. Ja, met kleine b.

Binnenkort beginnen we bij mijn werkgever met Covid vaccinaties. Ben benieuwd... :angel:
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

KRL100 schreef:En zo liggen er naar schatting in heel België nog een 2.000.000 vaccins (jaja, 2 MILJOEN!) in de koelkasten die niemand nog wil
De ideale periode voor het toedienen van het seizoensgriepvaccin is dan ook al bijna een maand voorbij.

Soit, de bedenker voor dit vaccinbeleid is het FAGG, de verantwoordelijke minister voor deze farce is bijgevolg Frank Vandenbroucke (SP.A).
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 184
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 1 keer

Coronalert verslikt zich in Europese update

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210111_94171028

Maar sinds die update van vorige week hapert Coronalert: op Android-telefoons checkt de app niet langer of iemand een risicovol contact heeft gehad en zich dus moet laten testen.
Er waren ook problemen met de versie van Coronalert voor Apple-telefoons, maar die zijn intussen opgelost.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

CCatalyst schreef:
KRL100 schreef:En zo liggen er naar schatting in heel België nog een 2.000.000 vaccins (jaja, 2 MILJOEN!) in de koelkasten die niemand nog wil
De ideale periode voor het toedienen van het seizoensgriepvaccin is dan ook al bijna een maand voorbij.

Soit, de bedenker voor dit vaccinbeleid is het FAGG, de verantwoordelijke minister voor deze farce is bijgevolg Frank Vandenbroucke (SP.A).

Niet de eerste keer dat er 'iets' misloopt als FVDB ermee te maken heeft he. Geld dat plots in brand schiet, miljoenen die verdwijnen, totaal verkeerd beleid... En dat is dat eerste minister, zonder ook maar één stem! Hoedje af!!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

FVDB is volgens mijn nog altijd geen 1ste minister :wink:
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Geen idee wat FVDB te maken heeft met coronalert.
De app werd zelfs gelanceerd voor het aantreden van de federale regering.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

FVDB is hier offtopic of zeg maar een "fait divers" :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Raketisch schreef:Geen idee wat FVDB te maken heeft met coronalert.
De app werd zelfs gelanceerd voor het aantreden van de federale regering.
VDB kwam ter sprake inzake de strategie omtrent het seizoensgroepvirus.

Maar terug naar Corona Alert, dat valt rechtstreeks onder de bevoegdheid van Sciensano, en dus in die zin ook onder de politieke bevoegdheid van VDB want Sciensano rapporteert aan hem. Tenzij je meent dat Corona Alert onder de dierenvirussen valt, in dat geval moet je de andere bevoegde minister van Sciensano aanschrijven, een of andere David Clarinval (landbouw).

Als er met Corona Alert iets misgaat, en dat lijkt momenteel toch het geval en dat in een periode dat VDB net aandringt op meer testen, mag je de politieke verantwoordelijkheid dus in de schoenen van VDB schuiven. Dat de app werd gelanceerd door zijn voorganger verandert daar niets aan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gaat het trouwens in al die andere landen ook fout met de app ?

Uiteindelijk is onze app maar een kopie van de Duitse.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

Mijn app (android) heeft vannacht de gegevens bijgewerkt, ik vermoed dus dat de problemen opgelost zijn?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef:Ik kan dat alleen maar beamen. Hier een groen scherm terwijl madamme al even geleden positief getest is... Eigenlijk is het een farce.
Heeft ze dat wel aangegeven dan in de app?
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 10 keer

1207 schreef:
Vaganzza schreef: hoeveel tienduizenden euro's heeft da gekost?
Laatste info..

“Hoeveel kost de app?
Volgens onze informatie zal de app tussen de 750.000 euro en 1 miljoen euro gaan kosten. “
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Gisteren update doorgevoerd. Vandaag nog steeds op 5 januari. Onbegrijpelijk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Matomatisch schreef:Mijn app (android) heeft vannacht de gegevens bijgewerkt, ik vermoed dus dat de problemen opgelost zijn?
Er zijn 2 soorten gegevens die dagelijks bijgewerkt worden :
1) de wekelijkse gemiddelden
2) het blootstellingsrisico

Hier versie Android 1.11.2 = up tot date?
1) de wekelijkse gemiddelden worden dagelijks correct bijgewerkt.
2) het blootstellingsrisico staat nog altijd op 5 januari :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Had de app van in het begin geïnstalleerd in tegenstelling tot veel van mijn kennissen die hier wat argwanend tegenover stonden. Met de ingesteldheid baat het niet dan schaadt het niet. Leuk experiment maar blijkbaar toch moeilijk in de praktijk te brengen. Allicht zal onze privacy toch niet geschonden zijn.. Langs de andere kant voor degenen die het groen (laag risico) van de app geloven kan het wel een risico vormen indien zij wel met besmette mensen in contact gekomen zijn (ookal was de app bij hun ook geïnstalleerd). Op die manier kan het wel een vals gevoel van veiligheid geven dus misschien is het beter de mensen aan te raden de app te verwijderen, aangezien deze foutieve informatie geeft?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ja, want als je de app verwijdert, dan krijg je zeker nooit een rood scherm te zien. Dan ben je veiliger?? :roll:

Ik laat de app geïnstalleerd en zie wel. De bewuste contacten die ik heb, weet ik dat die 99% veilig zijn. Het zijn vooral de contacten voor mijn werk die mij zorgen baten en dan komt zo'n app wel handig uit als iedereen dat gebruikt!
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”