Actualiteit - Politie optreden

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

phil48 schreef: Fact 3. Waarom dit zo nu plots wereldnieuws is? In elk land ter wereld gebeurt wel eens zo'n incident, waarbij agenten in de fout gaan. Alleen halen die nooit de internationale wereldpers. Hebben we na de negatieve publiciteit die corona ons land (door eigen schuld dan nog) bezorgde nog niet genoeg? Moet de wereld België echt zien als een schurkenstaat ?
Dacht alleen hot in België en Slovakije?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Begin 2018: strafbare feiten op video te zien
Najaar 2020: geen veroordeling

Dat is het probleem. Geen rechtspraak in een eenvoudig dossier na 2,5 jaar.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

phil48 schreef:Waarom dit zo nu plots wereldnieuws is? In elk land ter wereld gebeurt wel eens zo'n incident, waarbij agenten in de fout gaan

(...)maar intussen werken de media duchtig mee om ons land ook als een hellhole af te schrikken, want (...) de politie is er al even erg als in de US (corrupt/racistisch).

Licht overdreven, niet ?
Hoeveel West Europese landen zijn zo corrupt als België, waar iedereen de andere "indekt" en dus niemand verantwoordelijk is?
Dat zoiets in de Filipijnen gebeurt (Duterte), Turkije (Erdogan), Rusland (Poetin) of zelfs Malta, dat verbaast niemand.
Maar in één van de founding fathers van de EU? Dat is toch wel andere koek, nee?

En uw voostel is dat de media dan maar meewerken aan zo'n doofpotoperatie, zodat de stront kan blijven stromen en er ten gronde niets aangepast wordt?
Ik vind de reacties nog behoorlijk beschaafd, om eerlijk te zijn. We worden belogen en bedrogen, door politie, medische interventie (ambulanciers), politietoezicht, justitie, politiek, ... Wat schiet er nog over dan? In welke instituten mogen we als burger nog vertrouwen hebben?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

mailracer schreef: wat de vooroordelen betreft heeft bijna iedereen jambon in gedacht,
niermand beweert dat hij die slowaak vermoord heeft hé
maar hij is wel degelijk politiek verantwoordelijk. Heel zijn argumentatie wijst er op dat hij verdomd goed op de hoogte was.
mailracer schreef:ALs je naar boven schrolt zijn er ook al twee hypothesen van doodsoorzaak die ofwel de schuld kan leggen bij de borstcompressie in de cel, maar ook het bonken van het hoofd op de muren..
ik wil meegaan in je redenering dat het hoofdbonken de doodsoorzaak is. louter als hypothese waar ik neit mee akkoord ga.

Ook dan is er nog steeds een dik probleem
rond de pv's, rond de medische interventie, het falen vh parket, de schriftvervalsing, de hitlergroet,...
en dat al die dingen niet ergens binnen de hiërarchie van de overheid worden opgepikt, incl. de sancties.
dat we meoten wachten tot het slachtoffer die beelden naar de gazetten en de vrt stuurt vooraleer er iets gebeurt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

bollegijs schreef:
phil48 schreef: Fact 3. Waarom dit zo nu plots wereldnieuws is? In elk land ter wereld gebeurt wel eens zo'n incident, waarbij agenten in de fout gaan. Alleen halen die nooit de internationale wereldpers. Hebben we na de negatieve publiciteit die corona ons land (door eigen schuld dan nog) bezorgde nog niet genoeg? Moet de wereld België echt zien als een schurkenstaat ?
Dacht alleen hot in België en Slovakije?
https://www.nytimes.com/search?dropmab= ... ort=newest
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Spijtig dat het uitgerekend een waalse liberaal is die enigszins logisch probeert te denken! Maar hij vergeet dat een vlaamse stem in ons staatsbestel niet noodzakelijk gelijk is aan een waalse stem. "Minderheden" in bescherming nemen op belgische maniet is democratisch unfair...
Een nieuw, unitair landje is dus niet voor morgen, vrees ik :-(
Laatst gewijzigd door wied 03 sep 2020, 12:12, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

heist_175 schreef: En uw voostel is dat de media dan maar meewerken aan zo'n doofpotoperatie.
Natuurlijk niet, maar dit wordt buiten proportie opgeblazen.

Wil je dat de hele wereld denkt dat "onze politie" even racistisch is als de Amerikaanse ?

Overal vind je rotte appels, maar de meeste zijn echt wel anders en dus hebben ze dit niet verdiend.

Helaas, misschien kunnen ze voortaan ook beter even knielen als Brusselse straatjochies ergens een auto in brand steken of een winkel plunderen.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

phil48 schreef: Helaas, misschien kunnen ze voortaan ook beter even knielen als Brusselse straatjochies ergens een auto in brand steken of een winkel plunderen.
Deze vergelijking is even absurd als die van de bende van nijvel :bang:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Uiteraard, maar niet meer absurd dan het imago dat ze nu creëren van onze agenten als één racistische corrupte bende.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

phil48 schreef:Uiteraard, maar niet meer absurd dan het imago dat ze nu creëren van onze agenten als één racistische corrupte bende.
Het is net omdat politie en politiek nagelaten hebben om er sterk op te reageren - hoewel het dan toch ook maar "praat voor de vaak is",
dat het imago (racistisch & corrupt) weelderig kan woekeren.
Een bedrijf waarvan een personeelslid zich misdraagt en de persoon kan gelinkt worden (feiten gebeurden terwijl het personeelslid op het werk was, met een beschilderde auto rondrijdt, ...), distantiëren zich meestal héél snel van zijn of haar uitlatingen, net om aan te geven dat het bedrijf zich niet identificeert met dat soort gedrag of uitlatingen.
Mocht ik bij de politie werken, ik zou dubbel kwaad zijn op Jambon en de politietop
- als burger ben ik woest over de doofpotoperatie
- als politie-agent zou ik bijkomend woest zijn dat ze mijn job niet verdedigen

Een gemiste kans, weer eens.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

phil48 schreef: Natuurlijk niet, maar dit wordt buiten proportie opgeblazen.
ik zie persoonlijk geen verschil met floyd buiten de huidskleur

buitensporig racistisch politieoptreden, dood tot gevolg en een overheid die heel haar arsenaal opentrekt om alles te verdoezelen, goed te praten en te minimaliseren.

bij floyd kwam het direct in de media en heir duurde het jammer genoeg 2,5jaar
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

1207 schreef:
phil48 schreef: Natuurlijk niet, maar dit wordt buiten proportie opgeblazen.
ik zie persoonlijk geen verschil met floyd buiten de huidskleur

buitensporig racistisch politieoptreden, dood tot gevolg en een overheid die heel haar arsenaal opentrekt om alles te verdoezelen, goed te praten en te minimaliseren.

bij floyd kwam het direct in de media en heir duurde het jammer genoeg 2,5jaar
Het gaat over het bredere kader.

In Amerika zijn dit soort incidenten blijkbaar schering en inslag. Bij mijn weten is de zaak Chovanec het eerste geval dat hier aan de oppervlakte komt. Eerdere zaken verdwenen blijkbaar niet in de doofpot en werden dus naargelang bestraft.

En natuurlijk - had Chovanec gewoon zijn ticket getoond bij het instappen van dat vliegtuig, was er nooit een politie interventie geweest en hadden die racistische agenten nooit het onheil kunnen aanrichten dat ze nu hebben aangericht.

Waarom de brave man (1) zijn ticket niet wilde tonen en (2) zich fysiek zo verzette toen hij werd weggeleid (vandaar dat extra politie werd opgeroepen) en (3) het nodig vond om zijn hoofd herhaaldelijk tegen de muur te kloppen in zijn cel, zullen we wellicht nooit weten - maar heeft mee tot dit alles geleid.

Wat het racistisch optreden (en de Hitler groet) natuurijk NIET goedpraat, zoals ik eerder al zei moeten alle betrokkenen zwaar bestraft worden.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

phil48 schreef: (3) het nodig vond om zijn hoofd herhaaldelijk tegen de muur te kloppen in zijn cel, zullen we wellicht nooit weten - maar heeft mee tot dit alles geleid.
Raar om te zeggen, maar ook hier is er een blaam voor ons land. Terwijl onze buurlanden al lang een draaiboek voor psychoses heeft, hebben ze dit in België nog steeds niet, en dat na jaren dat dit gevraagd wordt en onze buurlanden dit wel heeft. Voor een Westers land is dit ook een tekortkoming.

De fouten/traagheid/amateurisme van de werking van dit land stapelen en stapelen zich op.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

phil48 schreef: Het gaat over het bredere kader.
In Amerika zijn dit soort incidenten blijkbaar schering en inslag. Bij mijn weten is de zaak Chovanec het eerste geval dat hier aan de oppervlakte komt. Eerdere zaken verdwenen blijkbaar niet in de doofpot en werden dus naargelang bestraft.
Dat het neit vaak gebeurd is neit echt een argument, ken trouwens geen gelijkaardige gevallen die helder en transparant werden afgehandeld
En natuurlijk - had Chovanec gewoon zijn ticket getoond bij het instappen van dat vliegtuig,
blaming the victim dus
phil48 schreef:Wat het racistisch optreden (en de Hitler groet) natuurijk NIET goedpraat, zoals ik eerder al zei moeten alle betrokkenen zwaar bestraft worden.
ook de politiek verantwoordelijken en directe oversten tem de top? Of volstaat voor hen de slogan:"wir haben es nicht gewusst"
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:
phil48 schreef: In Amerika zijn dit soort incidenten blijkbaar schering en inslag. Bij mijn weten is de zaak Chovanec het eerste geval dat hier aan de oppervlakte komt. Eerdere zaken verdwenen blijkbaar niet in de doofpot en werden dus naargelang bestraft.
Dat het neit vaak gebeurd is neit echt een argument
Alle camera's verwijderen uit de cellen en geen bodycams invoeren. Probleem opgelost want het kán dan niet meer aan de oppervlakte komen.
Dat heet dan "thinking outside the box", zodat alles "in the box" blijft.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Er zit toch wel heel wat scheef als zelfs als er iemand met hun meeloopt ze weinig respect kunnen opbrengen voor de burgers; http://www.ja.be/actualiteit/opmerkelij ... ologe.html

In ieder geval had Jozef Chovanec hulp nodig die hem niet werd geboden en waarna hij overleed.
Als er een probleem is lijkt het mij wel dat er aan zulke zaken geen aandacht wordt besteed door de betrokken diensten, er lijkt niemand in dit land voor ook maar iets verantwoordelijk te zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”