Burgeroorlog VS?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3933
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Het grote probleem in de US is gewoon de inkomsten-ongelijkheid.Er is teveel verschil daarin,mensen voelen zich niet eerlijk behandeld,daarbij is ook een deel v/d blanke bevolkig,want je kan op tv duidelijk zien dat het niet alleen de zwarten zijn.Voor kleurlingen is de situatie nog iets anders,men denkt daar spontaan aan een soort van moderne slavernij,dit is gegroeid generaties lang,en niet alleen met deze president.
De aanpak van Trump is volledig verkeerd,doet mij wat denken aan Assad,die zijn eigen bevolking bombadeerd,zover zou het m.i. kunnen komen,als men hem verder zijn goesting laat doen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

kaarsenbril schreef:Ik verkies het Amerikaans systeem, het is stukken eerlijker enkel die wapens liggen mij minder....
Vertel dat eens tegen de vele hardwerkende Amerikanen die in bv. horeca of supermarkten werken, soms 2 of 3 slecht betaalde jobs hebben en amper het hoofd boven water kunnen houden.

Zelfs als je redelijk gezond blijft en succesvol bent mag je in een WZC tussen de 8000 en 15000 dollar neertellen, dan zie je je "fortuin" redelijk vlug verdampen. Je mag er niet aan denken dat je plots een ernstige ziekte krijgt en het meeste of al je spaargeld en zelfs huis naar de dokters- en ziekenhuisrekeningen ziet gaan.

het US systeem is enkel goed als je (goed betaald) werk hebt en gezond bent. Eens je zonder werk valt of ziek wordt gaat het zeer snel berg af en is het zeer moeilijk om er weer bovenop te komen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Hier moet je ook wel gestudeerd hebben om echt te kunnen profiteren. Afhankelijk van bij welke minderheden/afwijkingen je hoort krijg je wel begeleiding (met voldoende bedrijven/organisaties die daar van leven)

Gewoon standaard niet werken brengt niks op en vertrouwen op de normale hulplijnen is ook gevaarlijk, niet noodzakelijk uit hun onwil maar kennen enkel hun hokjes.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Alle "problemen" van de VS zoals hierboven beschreven bestaan hier eigenlijk ook. Ook hier is armoede troef. Alleen zijn wij er veel beter in om het allemaal te verbergen, maar dat is misschien ook gemakkelijker als klein landje. En daarnaast, zoals gezegd, schuiven wij de facturen gewoon zoveel mogelijk door naar de volgende generaties, nog meer dan de VS doet. Ooit zal de rekening gemaakt worden, en het zal er niet fraai uitzien voor ons. Wij hebben niet het geluk dat onze munt dé referentiemunt is wereldwijd.

Ik ga niet ontkennen dat enkele zaken hier beter geregeld zijn dan in de VS, maar dat wordt weer grotendeels teniet gedaan door de keerzijde: het profitariaat. Waar ik absoluut van overtuigd ben: in de VS wordt inzet en hard werken veel beter beloond dan hier.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

kaarsenbril schreef:
Wij hebben het hier in ons Belgenland lang zo slecht nog niet.
Belgie is inderdaad een uitstekend land voor de profiteurs. Hoe dikkere profiteur je bent, hoe beter België is. Dat weten sommige buitenlanders
ook maar al te goed... De ultieme vraag is alleen nog: Hoelang kan, zal het nog blijven duren...

Het omgekeerde is ook waar: Werken in België loont niet. Integendeel, je wordt er hard voor gestraft, zeker als gewone werknemer.
Hoe meer je werkt, hoe harder gestraft Doe maar eens wat overuren. De overheid neemt het allemaal in beslag....

Ik verkies het Amerikaans systeem, het is stukken eerlijker enkel die wapens liggen mij minder....
@buitenlanders
Het is al meermaals, uitvoering en in verschillende studies aangetoond dat nieuwkomers meer bijdragen aan belastingen en SZ dan ze er zelf gebruik van maken. De profiteurs zitten dus eerder bij de Belgen zelf :).

@werken loont niet
Ik krijg elke maand mijn loon, dus mijn werk loont alvast wel.
Iedereen in BE denkt dat ie kapot belast wordt, maar vergeet de gulzige fiscale achterpoortjes, zowel voor werknemer als werkgever. De FOD Financiën zou veel duidelijker de gemiddelde aanslagvoet moeten afficheren. Nu staat die ergens in de kleine lettertjes, verstopt in de detailberekening van de terugbetaling.
Voor mij is dat bv 32,1% en ik verdien boven de mediaan. En dan zit de waarlijke kost en dus het echte ficale voordeel van de dienstencheques, kinderopvang en firmawagen er niet eens in. Mijn firmawagen kost me maar netto €300 per jaar aan belastingen, dat is niet bepaald de kost hé :), net zoals de staat voor elke €9 per dienstencheque die ik koop, er nog eens €25 bijlegt.

Het Amerikaanse systeem was "the American Dream": iedereen kan overal eindigen, maar die sociale mobiliteit is al lang verleden tijd.
Nu is het vooral een systeem dat de sociale status van de ouders bestendigd in de kinderen. Als ma/pa geen "betere verloning" hebben, zullen de kinderen niet de studies kunnen aanvatten die hen toegang verschaffen tot de jobs met betere verloning.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

on4bam schreef: Zelfs als je redelijk gezond blijft en succesvol bent mag je in een WZC tussen de 8000 en 15000 dollar neertellen, dan zie je je "fortuin" redelijk vlug verdampen. Je mag er niet aan denken dat je plots een ernstige ziekte krijgt en het meeste of al je spaargeld en zelfs huis naar de dokters- en ziekenhuisrekeningen ziet gaan.

het US systeem is enkel goed als je (goed betaald) werk hebt en gezond bent. Eens je zonder werk valt of ziek wordt gaat het zeer snel berg af en is het zeer moeilijk om er weer bovenop te komen.
Na het WZC heb je je fortuin niet echt meer nodig...
VS geeft hun geld aan verzekeringen, wij aan sociale zekerheid EN verzekeringen.
Maar idd, in de vs moet je harder pompen om niet te verzuipen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

iceke schreef:Na het WZC heb je je fortuin niet echt meer nodig...
Handig als je langer gezond blijft dan je spaargeld hebt. Reken eens uit wat je bezit en hoe lang je daarmee in een US systeem in een WZC kan verblijven. En ondertussen niet te veel ziek worden natuurlijk.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef: zoals gezegd, schuiven wij de facturen gewoon zoveel mogelijk door naar de volgende generaties,
.
zoek de schuldenberg vd Vs eens op? die zitten ook gewoon op dik 80% (2017)

allemaal minder zwart-wit bekijken
de Vs heeft niets sociaal maar ook dat verhaal van american dream is onzin. de sociale mobiliteit is 0. zijt ge daar arbeiderszoon kunt ge een carrière als advocaat vergeten wegens onbetaalbaar (met uitzondering van sport en beurs).

sociale zekerheid biedt veel aan maar enorm versplinterd en default is toch vaak dat ge eerst moet bewijzen dat ge iets mankeert.
en as ge iets mankeert? wachtlijsten van 10j en langer zijn neit abnormaal

https://www.onafhankelijkleven.be/blog/ ... htlijst-nu
allemaal mensen waarvan onze overheid zegt dat ze recht op hulp hebben, maar ze krijgen niets

je zou dat eens bij kanker moeten doen
u hebt kanker, recht op chemo maar ge krijgt ten vroegste binnen 5,6 of 7j een behandeling
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Ik wou allang niet meer reageren, want duidelijk is het gras voor enkelen heel erg groen aan de overzijde van de oceaan.
Teveel Amerikaanse films en series gezien, niet iedereen rijd daar rond in een Ferrari zoals Magnum deed.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

timmermc schreef:Teveel Amerikaanse films en series gezien, niet iedereen rijd daar rond in een Ferrari zoals Magnum deed.
Hopelijk is dat omgekeerd ook niet zo. We lopen hier ook niet allemaal met een riek achter iedereen die we niet kennen ondertussen "akkerdjie! Van mijn erf!" te roepen. :-D

Na een 35-tal staten te hebben bezocht en met nogal wat Amerikanen gesproken te hebben (en nee, niet een "casual" gesprekje van een paar minuten) weet ik wel zeker dat ik er nooit zou willen wonen.
Als ik zie dat iemand in Alaska die als technicus opdrachten doet voor de overheid en waarvan de vrouw voor de Alaska Pipeline werkt en naar onze normen zeer goed boert, de vrouw toch gaat werken met een zware griep (niet werken, geen loon) stel ik mij daar toch vragen bij. Ondertussen de collega's aansteken is dan geen probleem of bezorgdheid.
Poolse immigrant (met ouders gevlucht uit Polen wegens WW2) die zijn hele leven in de Amerikaanse mijn gewerkt heeft in Wisconsin, zowel hij als zijn vrouw hadden een wankele gezondheid en woonden in iets waarvan we hier zouden zeggen dat het een vakantiechaletje was. Dringende medische hulp kon enkel via de "nabije" brandweerambulance die er 45min over deed om tot bij hen te geraken.

Het zijn niet de beelden die we gewoon zijn van op tv waar mensen in "the burbs" wonen met 2 auto's op de oprit. Vooral in de bible belt waan je je 100 jaar in het verleden en het is vooral daar dat Trump zijn "vergeten" burgers heeft gewonnen. In Kentucky hebben we ooit een gesprek gehad met een vader (70+) + zoon, de vader was nooit buiten zijn streek geweest en leek zo weggelopen uit de Discovery reeks Moonshiners. Geen idee waar "Belgium" dan ook ligt, een echte hillbillly.

Naast het deel "first world" is er in de US een groot deel "third world" en vet verschil tussen die twee werelden is veel groter dan hier door ons systeem van sociale zekerheid.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...Zoek de schuldenberg vd Vs eens op? die zitten ook gewoon op dik 80% (2017)...

Ach, Guy Mathot wist ons al gerust te stellen: zoiets komt vanzelf, en verdwijnt dus ook weer vanzelf :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

wied schreef:...Zoek de schuldenberg vd Vs eens op? die zitten ook gewoon op dik 80% (2017)...
Ach, Guy Mathot wist ons al gerust te stellen: zoiets komt vanzelf, en verdwijnt dus ook weer vanzelf :-D
de jappen zitten al sinds wo2 aan 200% bbp staatsschuld, waar doen wij eignelijk moeilijk over :)

En waar slaat de vraag op wie dat moet terugbetalen? alsof ik het ooit in mijn leven meemaak dat Belgie, of eender welk ander land, op 0% staatsschuld zal afklokken (met uitzondering van oliestaten die wel in die buurt afklokken)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Getuigenissen lijken mij veel betrouwbaarder dan meningen:

https://www.bvn.tv/programma/de-slag-om ... N_1303890/
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

In de US is het vangnet nul komma nul.

En die profiteurs hier, dat is grotendeels illusie en populistenpraat.

In de UK heeft men ns een onderzoek gedaan naar het verschil tussen de werkelijke hoeveelheid "profiteurs" in de sociale zekerheid, en de publieke perceptie daarvan.
Resultaat:
De cijfers van profiteurs lagen rond de 0.7% (van mensen in de sociale zekerheid, voor alle duidelijkheid, niet van de totale bevolking).
De publieke perceptie cijfers van het aantal profiteurs lagen eerder rond de 27%.
Om maar te zeggen dat wat "de burger aanvoelt" totaal geen aansluiting met de realiteit vertoont.

Waar ligt die discrepantie dan?
Mogelijk in de randgroep, die van vele mensen die omwille van fysieke of mentale handicaps, verwondingen, of andere beperkingen geen job kunnen vinden en dus ook na controle in de werkloosheidsvergoedingen of leeflonen blijven steken, maar waarvan de (vooral rechtse) medeburger vindt dat ze wel kunnen werken.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9744
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Alé, het aantal halve en hele discriminatieve benamingen vliegen weer welig rond :roll:

Volgens sommigen is de immigratie een "overspoeling van werkschuwen" MAAR hoe rijm je dat aan een steeds dalende werkloosheid? Er komen steeds meer nieuwkomers bij en toch daalde de werkloosheid gedurende jaren. Dat kan enkel als velen van deze mensen ook werken. De waarheid is dat ze vaak in veel slechtere omstandigheden en tegen veel slechtere voorwaarden en loon werken. Het werk dat velen die deze beschuldigingen uiten, zelf niet willen doen. Zorg is maar één actueel voorbeeld. Het zal leuk zijn als ze hun pamper door Fatima aangemeten krijgen.

Nog eens punt, de minderheden maken procentueel minder gebruik van voorzieningen. De beschuldigingen van profiteurs is dus ook nog eens fout. Het is wel zo dat mensen die de voordelen beter kennen ze soms overmatig gebruiken. Dit zijn echter eerder hogergeschoolden.

Dan het gekap op de overheid. Ja, er gaan veel dingen fout maar zoals hier al aangehaald, trek maar naar the land of the free en ontdek dat free eigenlijk enkel staat voor superrijk. Als jij dat niet bent, is het veel en veel slechter dan hier. Begin als kleuter maar al te sparen voor uw vals gebit want hopelijk heb je tegen dan een berg geld om dat te betalen.

Word je gedumpt door je werkgever dan zal je ontdekken dat de vakbonden er minder sterk staan en jij niet veel te zeggen hebt. Je zal snel op straat staan met de prijzen van ginder. Je kan dan in de unieke daklozensteden gaan wonen, hoe prachtig.

Men vergeet ook dat de overheid nu de trotse bedrijven kan ondersteunen net zoals ze de banken hebben moeten redden. De zorg in de federale ziekenhuizen was voldoende maar in de wat we zelf doen, doen we beter WZC was het schaamtelijk. Wie heeft die nergens ter wereld bestaande belachelijk opdeling gewild? -tig regeringen maar geen beleid. Een vermenigvuldiging van kosten maar te laag rendement. Het is enkel dat wij het zo goed hebben dat wij dergelijke fantasmes kunnen betalen... hoe lang nog?

En dan dat gedoe van links/rechts. Het punt van deze situatie is dat men mensen als mens moet beschouwen ongeacht uw kleur of politieke voorkeur. Ik voel me niet links of rechts maar een menselijk individu. Ik behandel en beschouw anderen zo ook. Vooroordelen zijn menselijk maar wees bewust dat het ook maar foute ideeën zijn of overdrijvingen van uitspattingen. We zijn niet ineens allemaal nazi's net zomin als we ineens allemaal hippies zouden zijn. Waarom zou ik een Waal moeten haten? Of een anders geaarde? Of iemand met een ander geloof/kleur?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Met profiteurs bedoelen we onze (ontelbare) directeurs van centrum voor dit, centrum voor dat, enz... En poltici die zichzelf bedienen middels het in stand houden van 6 regeringen bijvoorbeeld. Dat zijn (zichtbare) feiten die niets te maken hebben met populisme!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Dizzy schreef:Alé, het aantal halve en hele discriminatieve benamingen vliegen weer welig rond :roll:
en alles op een hoop gooien ook :)

bij immigratie hebt ge bv dingen al gezinshereniging. kunt ge uw 70j ma en pa naar hier brengen die dan uiteraard plots ook over het hele setje rechten beschikken, of uw importbruid. die hun economische bijrage is doorgaans niet zo groot als die 30j madame ongeletterd is en nooit Nederlands al leren omdat het iet hoeft. Sommige noemen da profiteren, ik noem dat een serieus gat in onze wetgeving

probleem is hoe je profiteur definieert. Voor veel mensen is dat iedereen waar ge op het 1e zicht niet aan ziet dat er iets aan de hand is. Iemand in een rolstoel zal niemand rap een profiteur noemen denk ik toch

Je snijdt overheden aan die bedrijven redden. Heb je de memes al zien passeren waarin pakweg lufthansa 9 miljard/KLM 4 of 5 miljard krijgt en de verpleegster het maar met applaus meot doen? Klopt dat volgens u? Die hebben mensen hebben zodanig veel plichtsbesef dat ze zelfs gratis zouden gaan rwerken en hun hun leven riskeren. Er is op die manier toch nog veel ruimte om in dei sector te besparen straks.

...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Misschien beter on-topic blijven aub, het gaat hier over de US en "het recht van de sterkste/rijkste"!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9744
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Racisme en ongelijkheid hebben sterke verbanden dus dat is niet zomaar alles op een hoop gooien. Veel problemen zijn erg complex en daarom ben ik net tegen zomaar alles op een hoop gooien en te sterk veralgemenen.

Gezinshereniging is geen probleem maar het misbruik van uithuwelijken is inderdaad fout. Ik zou daar zelf veel harder tegen optreden. Gezinshereniging moet beperkt blijven tot waarvoor het dient, bestaande partners/gezinsleden herenigen.

Ik ken anders genoeg absolute klootzakken in een rolstoel. Het is niet omdat je een handicap hebt dat je ineens verandert in een leuke mens. Sommige mensen veranderen na een ongeval in goede zin en anderen verbitteren nog verder. Ik heb zelfs op dit forum al mensen met een grote zorgnood weten afgeven op de zorg terwijl deze bijna nergens ter wereld beter is.

Ondanks dat zorg enorm belangrijk is en nu nog aan belang gewonnen heeft, is het maar enkele maanden geleden dat sommige partijen streven om zwaar in te hakken op de sociale zekerheid waar zorg een belangrijk onderdeel van is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Dizzy schrijft: ...afgeven op de zorg terwijl deze bijna nergens ter wereld beter is...

Met bijna 10.000 corona doden!? Ernstig blijven aub :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

wied schreef:Met bijna 10.000 corona doden!? Ernstig blijven aub :-(
Ga je nu echt zeggen dat dat getal (want ja, wat zegt het eigenlijk juist?) van bijna 10.000 te wijten is aan gebrekkige zorg hier ? :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Tomby schreef:Ga je nu echt zeggen dat dat getal (want ja, wat zegt het eigenlijk juist?) van bijna 10.000 te wijten is aan gebrekkige zorg hier ? :bang:
ga eens straks een weekje vrijwillig meedraaien in een WZC. gij gaat u een ongeluk verschieten vrees ik
uiteraard zijn er gestorven door gebrekkige zorg (te weinig personeel, te weinig materiaal,...)

in volle coronacrisis wil de Vlaamse regering trouwens verder besparen in de zorg.
https://www.hetacv.be/het-acv/sectoren/ ... zorgcentra
let op spoedadvies. men jaagt het er dus door terwijl de sector met corona bezig is

en uiteraard wil de NVa in de federale gezondheidszorg snijden maar tegenwoordige heet dat, mooi eufemisme, een efficientiebesparing/oefening.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Daarnet de persbijeenkomst gevolgd door Kayleigh McEnany (witte huis pers attachee). Mooi om te horen hoe ze Trumpocalyps en de ontruiming voor zijn bijbel presentatie aan het kerkje verdedigde tegenover de pers, terwijl haar borst voortdurend zichtbaar gejaagd op en neer ging van inwendige stress.

Het was helemaal geen ontruiming van demonstranten door ordediensten, het was een vreedzaam bevel aan demonstranten om de demonstratie een blokje verder achteruit te houden volgens haar. Tot demonstranten vervolgens op de politie met flessen diepgevroren water begonnen te gooien en er zodoende zware schermutselingen ontstonden, waar zelfs een Australische TV-ploeg ook meedeelde in de klappen door politie.
Geen nadere commentaar hierover, omgekeerd zou dit wel een kleine diplomatieke rel geweest zijn bij Amerikanen.

Ik heb weer wat geleerd, als demonstrant heb je nu eenmaal altijd een mobiele diepvries bij tot de rand gevuld gevuld met diepgevroren flessen. Een must!
Moest er wel om lachen, wat een zwak verhaal van haar. :beerchug:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

De broer van het slachtoffer stelde het correct: ipv te protesteren (al dan niet met geweld), ga verd***mme stemmen en denk na voor je uw stem uitbrengt.
Als je het verschil niet ziet in hoe Obama dan wel Trump reageerden op de rellen, mankeert er iets aan uw verstand en/of uw ogen :).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

heist_175 schreef:De broer van het slachtoffer stelde het correct: ipv te protesteren (al dan niet met geweld), ga verd***mme stemmen en denk na voor je uw stem uitbrengt..
het systeem zit zo in mekaar dat miljoenen simpelweg niet kunnen stemmen, zelfs al zouden ze willen.

pak maar eens congé om u als stemmer te laten registreren, pak nog maar eens een dag congé om te stemmen
stel dan vast dat er geen openbaar vervoer naar uw stemlokaal is
Laatst gewijzigd door 1207 04 jun 2020, 11:43, in totaal 1 gewijzigd.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

In de Verenigde Staten heb je daar bovenop geen wettelijk recht op betaalde vakantie. Dus een dag verlof nemen is voor veel mensen financieel zwaar. Verkiezingen geven je ook geen recht op verlof en om verkiezingen volledig toegangkelijk te maken voor iedereen houden ze die op een dinsdag. :lol:
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:De broer van het slachtoffer stelde het correct: ipv te protesteren (al dan niet met geweld), ga verd***mme stemmen en denk na voor je uw stem uitbrengt.
Als je het verschil niet ziet in hoe Obama dan wel Trump reageerden op de rellen, mankeert er iets aan uw verstand en/of uw ogen :).
Trump is alleen maar bezig met politiek en zijn achterban en doet niet wat goed is voor de VS. Hij denkt dat zijn achterban sterke taal wil horen, maar de rellen worden hierdoor alleen maar erger.

Zelfs hoge personen binnen de politie zeiden dat hij zijn bek moest houden als hij niks interessants te zeggen had (letterlijk, if you don't have anything interesting to say, please shut the f*** up).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

marzman schreef: Zelfs hoge personen binnen de politie
die zouden best zwijgen en hun korps hervormen want zij zijn mee de oorzaak van al het politiegeweld en dat dit ginder blijkbaar allemaal kan.

4 agenten laten ene stikken en pas na een week protesteren komen ze op het idee om de moordenaar te arresteren, nog eens een weke later komen ze dan tot inzicht de andere 3 ook maar op te pakken.
maar het zit nog dieper want ge weet nu al dat die 4 zullen vrijgesproken worden omwille van 1 of andere kutreden en er binnen een half jaar de volgende wordt afgeschoten om ... (de meest debiel denkbare reden)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Veel heeft te maken met de "thin blue line". Geen enkele flik gaat een andere aangeven.

Ik vrees echter dat net zoals na de zoveelste mass shooting en daar op volgende "thoughts and prayers" er ook na deze protesten en rellen er niets gaat veranderen.
Racisme zit ingebakken in de Amerikaanse cultuur, slaven "masters" staan nog steeds op de dollar briefjes, later was er rassenscheiding en er lopen nog veel rednecks rond. Dat en het steeds conservatiever worden (men wil adoptie door homo koppels weer afschaffen, abortus weer verbieden, enz) plus de retoriek van de idiot in charge zal het niet gauw beter maken.

Ik hoor hier in mijn omgeving trouwens ook steeds meer zaken die niet door de beugel kunnen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

1207 schreef: allemaal minder zwart-wit bekijken
de Vs heeft niets sociaal maar ook dat verhaal van american dream is onzin. de sociale mobiliteit is 0. zijt ge daar arbeiderszoon kunt ge een carrière als advocaat vergeten wegens onbetaalbaar (met uitzondering van sport en beurs).
Dat lijkt zo als je niet echt wil. Mijn schoonbroer is drie jaar geleden van Vietnam naar de VS verhuisd (met niks) en studeerd op een univeriteit in Boston. Zijn vader is tegelijkertijd daar gaan wonen en werkt in een fabriek. Ze hebben daar overigens ook verzekeringen (via het werk) en vakantie (wel weinig).

Ja het is duur, ook wonen (in Boston, het kan ook heel goedkoop zijn afhankelijk van waar je woont). Maar je hebt het ook zo bij elkaar gespaard omdat de lonen hoger liggen.

Dus veel vooroordelen kloppen niet, al ben ik zelf meer een voorstander van het Europese systeem. Het heeft nadelen (sommige mensen worden er luier van), maar gezinnen hoeven hier niet op straat te leven (daar zitten geen verslaafden in de opvang en bibliotheken die ook als opvang gebruikt worden , maar gezinnen meet tegenslag)
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Jij spreekt hier natuurlijk over een bolleboos en een vader die een stielman is.
Om te kunnen studeren in de Verenigde Staten moet je verschillende aanbevelingen kunnen voorleggen, goede school resultaten hebben of al een master of bachelor diploma hebben, een tofl toets afleggen. Intake gesprek of background check doorstaan. Het is niet dat je zo maar het vliegtuig kunt instappen en daar kan studeren. Je moet toch al wat moeite doen en geluk hebben om toegelaten te worden en een visa te krijgen.

Net het zelfde om daar te gaan werken. Het bedrijf moet je helpen met je visa te bemachtigen. Het verschillende zaken aantonen. Om simpel werk te gaan doen zal je geen visa krijgen.

Jan met de pet zal het niet zo maar lukken.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Ach je weet maar nooit, ze hebben nog wel wat goed te maken met Vietnam...
Zo rooskleurig is het zeker niet en ik ben volledig akkoord met wat Dragonflo zegt, zomaar effe afstappen en miljonair daar worden gaat niet. Je moet echt iets te bieden hebben dat ze in dat bezet Indianenland daar niet hebben of missen.
Bovendien zijn de meesten werknemers ontslagen met deze Corona crisis en verliezen zodoende de verzekeringen die werkgevers hen geven, of moeten deze nu uit eigen zak verder betalen.
@marzman Dat het Europees en zeker Belgisch systeem beter is, maar dat we daardoor luier worden... :eek:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

marzman schreef: Dus veel vooroordelen kloppen niet,)
studies zijn er nochtans in overvloed
een arme migrant in de walen kan, dankzij overheidssteun, afstuderen en eht desnoods tot premier schoppen (cfr Di Rupo)
een arme neger in New york? Als die niet goed kan basketten/golfen/... kan die een beurs voor een universiteit vergeten en die zijn leven ligt al voor 90% vast (gebrek sociale mobiliteit).

maar nu zult ge met obama komen
omwille van zijn huidskleur moet dat in zijn jeugd uiteraard een arme sukkelaar geweest zijn die toch kansen kreeg.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

dragonflo schreef:Jij spreekt hier natuurlijk over een bolleboos en een vader die een stielman is.
Om te kunnen studeren in de Verenigde Staten moet je verschillende aanbevelingen kunnen voorleggen, goede school resultaten hebben of al een master of bachelor diploma hebben, een tofl toets afleggen. Intake gesprek of background check doorstaan. Het is niet dat je zo maar het vliegtuig kunt instappen en daar kan studeren. Je moet toch al wat moeite doen en geluk hebben om toegelaten te worden en een visa te krijgen.

Net het zelfde om daar te gaan werken. Het bedrijf moet je helpen met je visa te bemachtigen. Het verschillende zaken aantonen. Om simpel werk te gaan doen zal je geen visa krijgen.

Jan met de pet zal het niet zo maar lukken.
Mijn droom... Veel beter dan een vodje gaan afhalen aan't klein kasteeltje en dan 1500€ in de maand trekken om de familie over te vliegen...
Met wat moeite doen is niks mis, integendeel zelfs.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

timmermc schreef:Ach je weet maar nooit, ze hebben nog wel wat goed te maken met Vietnam...

@marzman Dat het Europees en zeker Belgisch systeem beter is, maar dat we daardoor luier worden... :eek:
Niet iedereen natuurlijk, in bepaalde situaties en sommige mensen.

Je ziet nu toch ook berichten dat mensen die tijdelijk werkloos zijn door Corona meer overhouden dan toen ze werkten. Dat systeem werkt natuurlijk niet op iedereen even motiverend. Maar zonder Corona heb je die situaties ook. Ik ken wel meer mensen die af en toe werken omdat hun uitkering te veel omlaag is gegaan zodat die daarna weer omhoog gaat. Dat is in de VS ondenkbaar. Dat bedoel ik met luier worden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Luier worden, of gebruik/misbruik maken van het systeem!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

marzman schreef: Je ziet nu toch ook berichten dat mensen die tijdelijk werkloos zijn door Corona meer overhouden dan toen ze werkten.
en nu meot men natuurlijk de indruk wekken, jaloerse Belg zijnde, dat dit van toepassing is op een absolute meerderheid.

de groep mensen is maximaal een promille en zelfs dan nog. de forfait nu is 70% netto maar op de belastingbrief volgend jaar zal men alles herberekenen.

de meeste mensen zijn gewoon een serieuze hap kwijt, denk er ook aan dat uitkeringen op brutto berekend worden. veel extra's nu vallen ook weg zonder compensatie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Misbruik is minimaal, daar is genoeg controle op.
In de US daarentegen ben je quasi verplicht je te laten uitbuiten, want geen job = nul inkomen, en in vele staten mag men je van de ene minuut op de andere ontslaan.
(Bv: Iemand getuigde dat een collega gevraagd werd om nog "snel" een verslag te maken 5 min voor einde werktijd. Die moest zijn kind in de creche afhalen, maar dat verslag zou een uur duren, dus stelde die voor dat de volgende dag te doen. Persoon moest van de baas de volgende dag niet meer terugkomen als dat verslag niet af was. En dat is dus perfect legaal daar.)
Tja, als je die weerbaarheid tegen willekeur die hier bestaat "lui" noemt...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9744
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Dat is de klassieke tweetrapsraket, eerst moet men dingen veralgemenen en daarna kan men meedogenloos inhakken. Individuen en zelfs uitzonderingen worden tot de regel herleid en dan kan men de maatregelen nemen die men voor ogen had. We zien dat in zoveel zaken terug. Scherm met kinderporno of terrorisme en je kan er bijna alles mee goedpraten. Nadien worden die zaken voor veel gebruikt maar weinig tegen kinderporno of terrorisme.

Een andere techniek is het opzetten van groepen tegen elkaar. Dit is al iets uit de tijd van de Romeinen, verdeel en heers. Dit is ook één van de redenen van fake news. Zorg dat groepen elkaar rauw lusten en voer daarna gewoon uw agenda uit door misbruik te maken van de verdeeldheid.

Het is de schuld van...
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

marzman schreef:Dat lijkt zo als je niet echt wil.
Dat is een slag in het gezicht van vele miljoenen Amerikanen zo'n uitspraak hoor. The American Dream is dood, sociale mobiliteit is inderdaad zo goed als 0 tegenwoordig en de sociale ongelijkheid is absurd groot. We klagen soms over sociale ongelijkheid hier maar dat is compleet onvergelijkbaar met wat er zich daar afspeelt (mede dankzij absurditeiten zoals ziekteverzekering gekoppeld aan het werk en at will employment). Buiten de 2 kusten is het gewoon een derde wereld land. En zelfs aan de kusten begint het af te brokkelen en moeilijker en moeilijker te worden voor mensen met een normaal tot goed inkomen.
Ik kom er vaak voor werk en zie de laatste tijd het echt zwaar bergaf gaan daar, op alle gebied. Zeer spijtig want het kan echt een geweldig land zijn. Ik kus in ieder geval m'n beide pollekes dat ik hier leef hoor en zeker in deze tijden.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”