Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

En dan nu het "Het rijk der vrijheid" ...

Allez, m.i. nog af te wachten: nieuwe mutaties ?, effect van het wegvallen van bijna alle maatregelen ?, ...

En finaal: "elk mes snijdt langs 2 kanten". Nu kan en mag van alles weer maar ...

Is dat "Rijk der vrijheid" er niet voor iedereen want door de uit de pan swingende energieprijzen, zijn er al heel veel gezinnen die dat etentje, die filmavond, dat optreden, die vakantie ook dichtbij, enz. enz. zich financieel al niet meer kunnen veroorloven. Voor heel velen is het nu niet het virus dat stokken in de wielen steekt maar "het budget".

Van dit laatste heeft Zijne Doorluchtige Eminentie, Dhr. De Croo ofte "Het Orakel van Brakel", zeker geen last en zijn entourage nog veel minder. Voor hem is dat "Rijk der Vrijheid" er zeker. En met zijn 100€ aan tussenkomst - want natuurlijk zal hij die ook ontvangen, niet waar - koopt hij al een nieuw paar kousen.

Bij ons voelen we de bui al hangen in het ziekenhuis: toenemend aantal patiënten met openstaande facturen, toenemende vragen naar ramingen van de kostprijs van geadviseerde behandeling, toenemende vragen naar afbetalingsplannen, massale aanvragen voor OCMW- tussenkomst in gezondheidskosten, etc. etc.

En ja, opnieuw doffe ellende. En ja, opnieuw veel tranen. Strikt medisch noodzakelijke zorg niet kunnen betalen ... het zal je maar overkomen.

Blijkt nog eens hoe ver onze politici van de dagelijkse realiteit staan; ik zou het bijna een vorm van psychose noemen waardoor het contact van onze politici met de realteit totaal verstoord is.

Helaas, zelf met verkiezingen kunnen we ze zelfs nog niet de rekening presenteren voor extreem neoliberaal beleid. En buiten PVDA, zie ik geen alternatief. Mochten ze aan de macht kunnen geraken, dan zal het establishment hen wel vlug de nek omwringen helaas ...

Besluit: "Het Rijk der Vrijheid" ... een dikke, vette leugen mijnheer De Croo, niet dat we van u en uw trawanten iets anders hadden durven verwachten ... In het bijzonder veel interesse voor de toekomst van CD&V die trouwens ook het Arcopar dossier ging regelen en daardoor alleen al veel misnnoegde kiezers heeft. Bovendien werken ze mee aan een neoliberaal beleid dat haaks op hun waarden zou moeten staan. Idem voor "Groen" en "Vooruit" wat dit betreft. Hopelijk halen de tsjeven de kiesdrempel niet meer ... En wie voor VLD of NVA kiest, die weet dat hij opnieuw voor 't zelfde kiest. H o p e l o o s.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vind het wel grappig dat al die bij hoog en bij laag aan het roepen waren over onze politiestaat, nu nergens meer te bespeuren zijn...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Pfff, zo negatief. Misschien een vakantie plannen naar Rusland?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef: Waarom lukt dat dan niet meer in Hong Kong?
Waarom blijven de besmettingen stijgen?
Waarom faalt de TOI daar ineens?
Hong Kong zit nu in golf 1, aan golf hoeveel zitten wij tegenwoordig ? tot zover TOI faalt :bang: :bang: :bang:
devilkin schreef:Ik vind het wel grappig dat al die bij hoog en bij laag aan het roepen waren over onze politiestaat, nu nergens meer te bespeuren zijn...
Stel dat covid gedaan is vanaf nu (en daar steek ik voor alle duidelijkheid mijn hand niet voor in't vuur), gaan we dan voor elke scheet terug mensen hun vrijheden gaan afnemen omdat 1 of andere sector niet mee kan ? Was dit uitzonderlijk ? Gaan we dat principe ook toepassen als de griep eens wat harder toeslaat ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

iceke schreef:
duizend schreef: Waarom lukt dat dan niet meer in Hong Kong?
Waarom blijven de besmettingen stijgen?
Waarom faalt de TOI daar ineens?
Hong Kong zit nu in golf 1, aan golf hoeveel zitten wij tegenwoordig ? tot zover TOI faalt
Tja, Hong Kong deed aan lockdown, niemand mocht binnen zonder quarantaine.
Dat is iets anders dan TOI. Maar ja, jij vergelijkt graag appelen met citroenen om een punt te maken.

Nu laat men de lockdown los en de TOI draait zoals aangekondigd in de soep.
Hoeveel besmettingen per dag zitten ze al 50.000 of zo, goe bezig die TOI :lol:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ha, dus de I in TOI telt ineens niet meer mee ?

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_ ... _Hong_Kong

leg hun timeline ff naast de onze zou ik zeggen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

devilkin schreef:Ik vind het wel grappig dat al die bij hoog en bij laag aan het roepen waren over onze politiestaat, nu nergens meer te bespeuren zijn...
Tja, ze hebben "hun vrijheid" terug, allez dat denken ze althans toch. Maar ze vragen zich ongetwijfeld niet af of het virus nog zou kunnen terugkeren.
Bij een "remonte" van het beestje, zullen ze even vlug terug herrijzen bij de minste maatregel die afgekondigd wordt.

En ik blijf erbij: de factuur voor covid moet nog gepresenteerd worden in combinatie met de gevolgen voor prijzen allerhande van de oorlog in Oekraïne.
johan.devos schreef:Pfff, zo negatief. Misschien een vakantie plannen naar Rusland?
Ja, dat vind ik ook. Ik kijk lever naar een wereld zonder oorlog, zonder covid én waarin iedereen de mogelijkheid heeft om op vakantie te gaan, zijn gezondheidszorg te betalen, eens zijn interieur te renoveren, een nieuwe wagen te kopen - elektrisch exemplaar dan wel te verstaan - en eens een terrassje te doen etc. etc. etc.

Nogmaals Johan, de dagelijkse realiteit confronteert mij met bittere toestanden waarbij steeds meer mensen afbetalingsplannen vragen voor ziekenhuiskosten, kampen met openstaande ziekenhuisfacturen, ramingen vragen van de kost van behandeling die medisch geïndiceerd / noodzakelijk is, zorg uitstellen om financiële redenen, er toenemende contacten zijn met OCMW's om mensen financieel toegang te geven tot zorg, leven in woonomstandigheden die maken dat hun gezondheid tout court gehypothekeerd is en het impact van behandelingen / zorg daardoor gehypothekeerd wordt etc. etc. etc.
Dag na dag zie je deze aantallen stijgen. Dit is de keiharde realiteit die zich voor mijn ogen afspeelt en van die van tal van collega's en medewerkers.

Is dit negatief?
Je kunt toch niet beweren dat je daar als zorgverlener happy van wordt? Je kunt toch ook niet zeggen dat er niets fundamenteel in deze samenleving fout zit als je dergelijke schrijnende fenomenen ziet escaleren? Je kunt dit alles toch ook niet gewoon negeren?
Misschien is de negativist, gewoon de realist?
Het heeft toch ook geen zin om bij verslaggeving van alles wat in onze samenleving mis loopt, te spreken over negativisme. Neen, dat is realisme.

En je kan je ogen sluiten maar op een bepaald moment moet je ze openen of je loopt ergens tegen aan ...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Er loopt natuurlijk van alles mis in onze samenleving maar als “realist” zou je moeten beseffen dat:
- je niet alle problemen kunt oplossen
- de 10% kwetsbaarste mensen in BE het nog veel beter hebben dan 75% van de wereldbevolking
- sommige mensen de problemen zelf opzoeken
- sommige mensen niet willen geholpen worden
- voor sommige mensen het gewoon nooit genoeg is
- sommige mensen gewoon in hun luie zetel profiteren van het systeem
- met erover te schrijven op UB er niets zal wijzigen.

Daarom probeer ik, niettegenstaande alle problemen in de wereld, te genieten van de kleine dingen in het leven:
- een half vol glas
- het zonnetje, zelfs als er een koude wind bij is
- de familie
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

iceke schreef:Ha, dus de I in TOI telt ineens niet meer mee ?

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_ ... _Hong_Kong

leg hun timeline ff naast de onze zou ik zeggen.

Je vergist je met de L van lockdown, ik geef toe, die lijkt sterk op de I :lol:

Kan je op onze timeline even aanduiden wanneer we al onze grenzen dicht gedaan hebben in de zin van niemand buiten en niemand binnen tenzij 14 dagen gecontroleerde quarantaine.

Hier alvast Hong Kong

Hong Kong is one of few countries and territories to pursue a "zero-COVID" elimination strategy, by essentially closing all its borders …

En CNN bericht dit:

Hong Kong (CNN)Morgues are nearly at capacity, hospitals overwhelmed and, as fears grow of a citywide lockdown, panicked shoppers have stripped supermarket shelves bare.

Hong Kong -- once lauded as a zero-Covid success story -- is now battling a deadly outbreak reminiscent of the early days of the pandemic, despite having had more than two years to prepare.
With locally transmitted cases surging past 312,000 in the city of 7.4 million in just the last two weeks, hospitals and embattled health workers have been stretched to breaking point. The numbers are likely to be far higher due to suspicions people are not reporting their positive test results for fear of being separated from families and put into government isolation facilities.


Ja dat testen en isoleren is echt de oplossing … en algemeen aanvaard :lol:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Yup, ook zij zijn vergeten om hun zorg op te krikken.
Uiteindelijk moet iedereen door die zure appel bijten.
Als je dan ff naar de cijfers kijkt = het vrij duidelijk hoe dat best lukt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

johan.devos schreef:Daarom probeer ik, niettegenstaande alle problemen in de wereld, te genieten van de kleine dingen in het leven:
- een half vol glas
- het zonnetje, zelfs als er een koude wind bij is
- de familie
Hier heb je volledig gelijk in. Men heeft niets aan negatief zijn als het enkel is om negatief te zijn. Maar positieve dingen komen er ook niet zomaar als je maar lang genoeg wacht en niets doet.
johan.devos schreef:Er loopt natuurlijk van alles mis in onze samenleving maar als “realist” zou je moeten beseffen dat:
- je niet alle problemen kunt oplossen: dooddoener van formaat, je kan problemen enkel oplossen door ze aan te pakken, niet door ze te negeren of minimaliseren
- de 10% kwetsbaarste mensen in BE het nog veel beter hebben dan 75% van de wereldbevolking: Whataboutisme, dat doet niets af van de problemen hier
- sommige mensen de problemen zelf opzoeken: Anderen dus niet

- sommige mensen niet willen geholpen worden: Anderen dus wel

- voor sommige mensen het gewoon nooit genoeg is: Voor anderen dus wel

- sommige mensen gewoon in hun luie zetel profiteren van het systeem: Anderen niet

- met erover te schrijven op UB er niets zal wijzigen: en dat is nu net wat jij doet, wat excuses en dooddoeners produceren maar zelf met uw halfvol glas in de zon zitten afgeven op anderen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

ondertussen in Hong Kong ...

Terwijl grote delen van de wereld afscheid nemen van het coronavirus, beleeft Hongkong nu pas z’n donkerste dagen van de pandemie. Het virus raast er door verzorgingshuizen en ziekenhuizen worden overweldigd met patiënten. En dat komt paradoxaal genoeg ook doordat het sinds het begin van de pandemie zo’n streng beleid voerde.

Door de hoge vaccinatiegraad en de vele besmettingen tijdens eerdere golven, bleek omikron bij ons een meevaller. In Hongkong is dat niet zo. De stad kon twee jaar lang het virus goed buiten houden met een efficiënt opsporings- en quarantainebeleid. Maar deze variant bleek daarvoor te besmettelijk. Door de beperkte immuniteit is het ook meer ziekmakend dan bij ons het geval is.


Zoals al een paar keer aangehaald: TOI faalt in de praktijk bij exponentiele groei zoals we nu zien met omikron
Blijft over (gedeeltelijke) lockdown en massale vaccinatie.

Nu is het ineens ook duidelijk dat omikron geen "zwakkere" variant is.
Enkel in landen met genoeg opgebouwde weerstand valt omikron mee
Te weinig vaccinatie = te weinig weerstand = big problems
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

johan.devos schreef:Er loopt natuurlijk van alles mis in onze samenleving maar als “realist” zou je moeten beseffen dat:
- je niet alle problemen kunt oplossen
- de 10% kwetsbaarste mensen in BE het nog veel beter hebben dan 75% van de wereldbevolking
- sommige mensen de problemen zelf opzoeken
- sommige mensen niet willen geholpen worden
- voor sommige mensen het gewoon nooit genoeg is
- sommige mensen gewoon in hun luie zetel profiteren van het systeem
- met erover te schrijven op UB er niets zal wijzigen.
Dat klopt maar dat legitimeert geen onverschilligheid tgo. bepaalde ontwikkelingen. Er zijn nu éénmaal mensen die tegenslag hebben en problemen niet zelf zoeken (au contraire), er zijn mensen die niet geholpen willen worden en dat is hun goed recht, "het voor sommigen nooit goed genoeg is" is i.m.o. "een boutade" want in bepaalde situaties is het objectuef bekeken niet genoeg door factoren die mensen zelf niet in de hand hebben.

Je verandert inderdaad niets fundamenteel door er op UB over te schrijven maar je verandert ook niets door er niet over te schrijven en de waarheid kent haar rechten. Sommigen hebben het daar heel moeilijk mee maar het is en blijft de realteit en de waarheid kent haar rechten.

Ik hoor als hulpverlener wel velen een heel andere toon aanslaan als ze zelf door tegenslagen abrupt in dergelijke precaire situatie verzeild raken.

Uw stellingen gaan op voor alle mogelijke problemen en zijn voor mij ook geen excuus om ze onder de mat te vegen of er niets aan proberen te doen.

Uw argumenten legitimeren geen maatschappelijke onverschilligheid.

Daarom probeer ik, niettegenstaande alle problemen in de wereld, te genieten van de kleine dingen in het leven:
- een half vol glas
- het zonnetje, zelfs als er een koude wind bij is
- de familie[/quote]

Da's uw volste recht en ik doe dat ook. Mocht ik dit niet kunnen en ook niet proberen alle miserie die ik op mijn professionele wegen tegen kom, ergens te plaatsen dan houd ik het geen maand uit.

Finaal, om niet volledig off topic te geraken: de corona facturen volgen nog en mijn statement is dat heel wat mensen / gezinnen die momenteel nog een behoorlijk leven kunnen leiden, binnen afzienbare tijd de eindjes zullen moeten aan mekaar knopen. Om dan nog te zwijgen over de gevolgen van de fameuze oorlog.

Je kan je ogen hiervoor niet sluiten.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

koenraaddeconinck schreef:En ik blijf erbij: de factuur voor covid moet nog gepresenteerd worden in combinatie met de gevolgen voor prijzen allerhande van de oorlog in Oekraïne.

Die factuur zal altijd op de werkende klasse worden geschoven terwijl de slippendragers zittend nog veel rijker worden. Platvloers kapitalisme noemen ze dat. Dat terwijl die werkende klasse heel de maatschappij heeft (en laat) doen draaien tijdens corona en geen schuld heeft aan het conflict in Oekraïne.
En toch blijven heel veel mensen uit die werkende klasse het socio-economische systeem toejuichen dat dit mogelijk maakt.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

petrol242 schreef:
koenraaddeconinck schreef:En ik blijf erbij: de factuur voor covid moet nog gepresenteerd worden in combinatie met de gevolgen voor prijzen allerhande van de oorlog in Oekraïne.

Die factuur zal altijd op de werkende klasse worden geschoven terwijl de slippendragers zittend nog veel rijker worden. Platvloers kapitalisme noemen ze dat. Dat terwijl die werkende klasse heel de maatschappij heeft (en laat) doen draaien tijdens corona en geen schuld heeft aan het conflict in Oekraïne.
En toch blijven heel veel mensen uit die werkende klasse het socio-economische systeem toejuichen dat dit mogelijk maakt.
En wat is daar nieuw aan? Wij zullen altijd de rekening betalen en rijken zullen altijd wel een manier vinden om zoveel mogelijk te ontsnappen. Er is nu eenmaal een verschil in standen en het is logisch dat zij die macht hebben deze ook gebruiken, uiteraard eerst voor hun eigen belangen. Dat ligt niet aan het systeem maar aan het feit dat we allemaal mensen zijn. Vergeet niet dat veel rijken van nu vroeger ook niet rijk waren. Het is makkelijk te roepen om verdeling als jij degene bent aan wie er verdeelt moet worden en niet degene die moet delen.

Begrijp me niet verkeerd. Er zijn teveel uitwassen en ja daar moet wat aan gedaan worden zodat de verschillen klein blijven en er een middenklasse mogelijk blijft MAAR dat zie ik niet gebeuren in een ander systeem. Welk ander systeem dan? Toch niet de commi-systemen die allemaal gefaald hebben en nog veel meer miserie hebben opgeleverd. Het is een uitwas van dat systeem waar mensen van wegvluchten en waar ze door aangevallen worden. Daar is trouwens het verschil tussen de have's en have not's nog vele malen groter.

Waarom mensen ons systeem toejuichen? Misschien omdat ze beseffen dat het van alle imperfecte systemen waarschijnlijk nog het beste is. Na een rondreis over deze bol ben ik overtuigd dat wij absoluut niet moeten klagen over ons systeem en dat betekent allesbehalve dat het perfect is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

ach, ach, wie betaald de rekening vind ik zo erg nog niet... wie bepaald wat wij moeten doen of laten vind ik veel erger....

De ivermectine saga is nog steeds niet afgelopen blijkbaar :
[youtube]rfyOihhAD4A[/youtube]
hoe we ons best hadden beschermd ook nog niet
[youtube]unaG99XbsKk[/youtube]

en dan hebben we het nog niet gehad over die Pfizer studie
https://www.fdanews.com/articles/206113 ... ccine-data

of kijk ik dan weer door een te nauwe bril ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

En het reproductiegetal zit terug boven 1, enkele dagen na "het rijk der vrijheid".

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220308_92122050
De meeste coronacijfers gaan nog steeds omlaag, maar het reproductiegetal staat voor het eerst in meer dan een maand weer op 1. Boven die drempel wint de epidemie aan kracht.
Dagelijks werden gemiddeld 32.600 testen afgenomen, waarvan 20,5 procent op een coronabesmetting wees.
Ik zou de mondmaskers nog niet weggooien :).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Was ergens te verwachten. Al sinds begin februari is er een afbuiging in de relatieve verandering van het aantal gevallen en eind februari begon een plateauscenario zich af te tekenen. Ook de hospitalisaties zijn sinds begin maart blijven steken in hun daling.
Vooral bij de 'actieve bevolking' zien we een kentering, zeg maar van 20 tot 60 jaar.

Ik vrees een beetje dat de corona barometer met te weinig gegevens rekening houdt en vooral naar de gevolgen kijkt en niet naar de oorzaak, het aantal besmettingen, omdat je op die manier een paar weken achter de feiten aanholt en daar gaan we weer eens een prijs voor betalen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat klopt, sinds 5/2 mindert de daling van het aantal besmettingen.
Het zijn de ziekenhuizen die leidend zijn (lijdend), daar zit nu een bultje in, maar dat hoeft niet problematisch te zijn. Recent zagen we nog zo'n bultjes gedurende enkele dagen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat qua bijwerkingen er al wel een consensus bestaat, hoewel factor tijd nog zijn zegje zal hebben.

Wat veel minder geweten is, is het effect van massale vaccinatie op het mutatiegedrag en dominantie van varianten van SARS-CoV-2.

Misschien, en meer waarschijnlijk mogen we ons pollen kussen dat omicron zo'n sterk ontwijkend vermogen heeft om dominantie af te dwingen en tegelijk minder morbide te zijn.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef: Misschien, en meer waarschijnlijk mogen we ons pollen kussen dat omicron zo'n sterk ontwijkend vermogen heeft om dominantie af te dwingen en tegelijk minder morbide te zijn.
Minder morbide als het vaccinatie % hoog genoeg is…
Anders niet …
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hoe verklaar je dan het verschil met delta met een quasi zelfde vaccinatiegraad?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef:Hoe verklaar je dan het verschil met delta met een quasi zelfde vaccinatiegraad?
Aantal spuiten tellen…
Veel meer spuiten met omikron dan met delta.
Vaccin werking moest geboosterd worden
Zeker az en j
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Tiens das raar. Rond de jaarwissel is omicron dominant geworden en is er quasi niet veel veranderd van vaccinatiegraad, maar wel een drastisch verschil in verhouding van mensen in het hospitaal en in IC en besmettingen. Oh, het zullen de niet gevaccineerden zijn.

Hoe verklaar je de resultaten van de serologische onderzoeken naar de morbiditeit van omicron die dus volledig losstaan van vaccinatie? Tot 69% minder morbide zoals het Noorse FHI meldt?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik zeg toch spuiten tellen :angel:
rond de jaarwisseling per dag veel vingerkes nodig om te tellen

dat is iets anders dan vaccinatiegraad
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Je kan beter doden tellen

30.000 doden tijdens de pandemie in België
15.000 daarvan 85+
12.500 daarvan 65+
2500 uitzonderingen onder de 65
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Robrecht schreef:Je kan beter doden tellen
Je verwart morbiditeit met mortaliteit...
duizend schreef:ik zeg toch spuiten tellen :angel:
Je antwoordt naast de kwestie. Volgens jou is dus een lagere morbiditeit van omicron tegenover pakweg delta het gevolg van vaccinatie? Morbiditeit is echter een virale eigenschap die daar los van staat en los daar van onderzocht is.
Dus nogmaals de vraag, hoe verklaar je de resultaten van de onderzoeken naar de morbiditeit van omicron die aantonen dat die een pak lager is dan zijn voorgangers? Je weet toch over welke onderzoeken het gaat? En hoe verklaar je de plotse verandering in verhouding van aantal besmettingen tegenover ernstige klinische gevolgen toen omicron dominant is geworden? Of ontken je dat? Het aantal spuiten is niet zo drastisch en kortstondig toegenomen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Omdat je appelen met citroenen vergelijkt.
Er zit er nog zo ene die daar specialist in is. :lol:

Delta dominant = periode met 2x vaccin, waarvan deels minder goed werkende az en jansen.
Waarvan de effectiviteit van de vaccins na 6 maand toch wat afgenomen is.
Omikron dominant = periode met 3x vaccin waarbij de booster rma vaccin is voor iedereen en het vaccin pas geboosterd is en optimaal zijn werk doet

Rara in welke periode zijn er het meeste klinische gevolgen
Moeilijk zulle
Tel de spuiten … :lol:

Had delta dominant gebleven had je qua klinische gevolgen bijna knak hetzelfde gezien… inderdaad bijna omdat omikron iets milder is … voor een gevaccinneerde
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Komt nog bij dat de ziekte blijkbaar ook een negatieve invloed heeft op de hersenen en dat dan overmatig bij mensen die al geloofden in alle onzin die op youtube te vinden is :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Robrecht schreef:Je kan beter doden tellen

30.000 doden tijdens de pandemie in België
15.000 daarvan 85+
12.500 daarvan 65+
2500 uitzonderingen onder de 65
Pas daar maar mee op Robrecht, straks gaat er nog iemand kijken naar de oversterfte van 2021 :angel:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier zijn we al met de appelen en de citroenen. :lol:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

duizend schreef: Omikron dominant = periode met 3x vaccin waarbij de booster rma vaccin is voor iedereen en het vaccin pas geboosterd is en optimaal zijn werk doet
Een booster is geen vaccinatie, mocht je dat nog niet weten... en zelfs dan zitten we daar maar op, hoeveel? 61%?
Maar gij moogt gerust blijven geloven dat de morbiditeit van een virus afhankelijk is van externe factoren zoals vaccinatie want dat is appelen met citroenen vergelijken. Beiden hebben niks met elkaar te maken.
Je mag ook de resultaten van klinische onderzoeken naar de verminderde transmembrane transmissie (wat dat is heb ik hoger al eens uitgelegd) en de nieuwe uitbraken met broertje BA.2 naast je neerleggen want dat staat in schril contrast met wat je beweert over morbiditeit en vaccinatie.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals altijd een hoop theoretisch geleuter om de puntjes op de I te zetten.
Ik kijk naar de praktijk.

Als je niet gevaccineerd bent ga je even vlot dood van omikron als van delta.
In Hong Kong weten ze het, iceke heeft dit zelfs aangehaald als reden van de sterfte daar …
In de USA weten ze het.
De booster verricht wonderen!

Maar alle om u een plezier te doen louter theoretisch heb je gelijk.
Omikron is iets minder morbide dan Delta, iets minder …, in theorie …

In praktijk: zonder vaccins zaten we met omikron nu ofwel terug in volledige lockdown, of in de gekende “doodgaan op de ziekenhuisparking” taferelen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef: In Hong Kong weten ze het, iceke heeft dit zelfs aangehaald als reden van de sterfte daar …
Nee, nee, nee Duizend... de reden dat ze daar nu met golf 1 te kampen hebben = omdat Omikron veel meer mensen besmet dan de vorige varianten.
Je redt mensen vooral door besmettingen te bepreken, niet door 100% vaccinatie... MAAR als je uw ouderen en zwakkeren niet vaccineert omdat je 100% inzet op zero-covid kom je in de problemen, net zoals je in de problemen komt als je 100% inzet op vaccinatie en niet op TOI.
En nu is mijn vraag aan u, welke landen hebben het minste covid doden, diegene die inzetten op TOI of diegene die inzetten op vaccinatie ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

duizend schreef: Als je niet gevaccineerd bent ga je even vlot dood van omikron als van delta.
Neen, dat is niet waar. Die kans is tig kleiner, alsook de scenario's die je brengt over omicron zonder vaccinatie.

Het broertje (of zusje) van omicron is anders aan een opmars begonnen. Maar het kan allemaal geen kwaad, we moeten allen maar wat voorzichtig zijn...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

petrol242 schreef:
...we moeten allen maar wat voorzichtig zijn...
Dat laatste is helaas overboord gegooid. Net in de supermarkt geweest. Mensen wriemelen weer over elkaar als in pre corona tijden.

Geen afstand meer, dus.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Contact beperken is dan ook een theorie die in de praktijk niet haalbaar/realistisch is op langere termijn vandaar dat elk land vaccinatie gebruikt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Alleen dat dat laatste niet veel helpt tegen de verspreiding van omicron.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik snap het niet. Code geel = mondmasker aanbevolen. In de praktijk betekent dat blijkbaar hetzelfde als bij telewerk aanbevolen: bijna niemand doet het. Een bekende evenementszaal "viert" code geel - wat nochtans niets is om te vieren - door deze week elke avond een groot concert te organiseren... Dat is waar al meermaals voor gewaarschuwd werd, dat "overcompenseren" bij de minste versoepelingen.

We zijn vandaag 11 maart, exact 2 jaar nadat corona een big issue werd. En ik zie dat de cijfers zowel in Belgie en de wereld terug beginnen stijgen...

Waren de versoepelingen weer te vroeg? Heeft de regering zich voor voor de zoveelste keer aan dezelfde steen gestoten? Of is het maar een tijdelijke stijging tot het beter/warmer weer ons komt redden tot oktober?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CCatalyst 11 maa 2022, 15:00, in totaal 3 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”