Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

het vervelende is dat we niet weten wat en of er iets met die data gebeurt
in 1e instantie geven we die gegevens voor de contacttracing maar we weten al lang dat dit een compleet kapotgepolitiseerde lege doos is.
een partijvriendje mag baas spelen, incl. loon, en de rest amuseert zich met vergaderingen en beloftes dat het ergens tegen volgende maand inorde zal zijn :) Uiteraard een zo complex mogelijk systeem uitdenken zodat iedereen een bestaansreden heeft.

ik geef mijn gegevens dus aan een cafébaas en ik heb geen idee wat die ermee doet.
dage k liever testen wie zijn klassiekers kent als ik als adres trammezandlei en koekoeksstraat en als telefoonnummer dat van will tura doorgeef
(zelf ff vergeten)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is door mensen die handelen zoals u, denken dat de regels alleen voor een ander zijn, dat we nu zitten in de situatie waar we in zitten.
Schrijf dat maar bij op uw CV.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Joe de Mannen schreef:Het is door mensen die handelen zoals u, denken dat de regels alleen voor een ander zijn, dat we nu zitten in de situatie waar we in zitten. Schrijf dat maar bij op uw CV.
en onmiddellijk de persoonlijke aanval, 90-95% houdt zich en/of probeert het

alleen hebben we geen maatschappij voor op 1,5m afstand te leven.

mijn probleem blijft de overheid
net een hele dag vergadert en wat komt eruit? Ge moogt de ene keer 5 man zien, de andere keer 10 en geen vd 3 geïnterviewde ministers begrijpt de regel zelf.
daar loopt het keer op keer mis

zondag met veel tralala regels afkondigen die vanaf maandag ingaan. Maandag? Het zal pas voor morgen zijn want het wetgevende werk is nog niet af.
contacttrating? de app zal vanaf augustus er zijn. Corona is al sinds januari in het land hé :). Dat is 8 maanden voor de het meest essentiËle wapen tegen de verspreiding.

maar het discours vd regering/politiek begint te werken. Dat het nu achteruitgaat is volledig en zonder uitzondering enkel en alleen de schuld vd bevolking, de politiek doet alles juist en treft totaal geen schuld :)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

1207 schreef: contacttrating? de app zal vanaf augustus er zijn. Corona is al sinds januari in het land hé :). Dat is 8 maanden voor de het meest essentiËle wapen tegen de verspreiding.
Maak daar maar oktober van.
De ontwikkelaar heeft wat fake refs op zijn site staan.
Dus daar gaat nog een hele discussie komen.
In plaats van een groot softwarebedrijf erop te zetten die veel meer kunnen op kortere tijd.
Of als het toch niet veel mag kosten, koop de Duitse app en vertaal en laat em aanpassen.
Jamaar, dan begint de discussie dat de privacy-regels anders zijn.
Die app gaat niets oplossen, want dan moet 100% het installeren en we mogen al blij zijn mocht dat 50% zijn.
Je kan beter zelf opschrijven waar je geweest bent.
En als het nodig is, die mensen zelf verwittigen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

svermassen schreef:]
Die app gaat niets oplossen, .
nope
het buitenland leert dat maximaal 15% da vrijwillig installeert
wij steken dus geld in een softwarebedrijf om iets te ontwikkelen dat nooit klaar is voor september en ook door de meerderheid niet zal gebruikt worden.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Joe de Mannen schreef:Het is door mensen die handelen zoals u, denken dat de regels alleen voor een ander zijn, dat we nu zitten in de situatie waar we in zitten.
Schrijf dat maar bij op uw CV.


J.
Nee, door verkeerde regels op te stellen.
Hoe lang zijn zijn we hier nu al aan het discussiëren hoe groot je bubbel mag zijn ?
Als je nu nog niet door hebt dat dat zo weinig mogelijk is, dan heeft het weinig nut om daar nog op in te gaan.

Voor mij is het simpel, ik spreek niet af met vrienden of familieleden en als dat uitzonderlijk toch gebeurt is het hooguit een half uurtje outdoor. (Die keren kan ik dit jaar nog altijd op 1 hand tellen)
Je mag me gerust onverantwoordelijk noemen hoor, omdat ik in volle crisis ga picnicken op een bankje,alleen ga fietsen, of het helemaal niet zie zitten om mijn gegevens achter te laten op't terras.Ik heb een dik vel, daar kan ik nog wel tegen, ik vind het alleen een beetje hypocriet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

svermassen schreef: Of als het toch niet veel mag kosten, koop de Duitse app en vertaal en laat em aanpassen.
Euhm...
Dat is dus de opdracht dat die gasten gekregen hebben he.
De duitse app is open source.

Ivm met het aantal personen dat dit gaat installeren.
Zelfs al zou ik willen, die komt er niet op. Mijn gsm is te oud en traag. Ik zal daar zeker niet uniek in zijn.
Tel daarbij de mensen die afhaken als ze merken dat hun batterij sneller achteruit gaat.
Ik zie het nooit deftig werken in een land als België.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Oei, dan heb ik dat stuk gemist.
Dacht dat ze iets van scratch moesten maken.
My mistake :bang:

Ja, dat komt hier ook niet op.
Want uiteindelijk vreet dat ook weer wat van de batterij.
Plaatsbepaling moet voldoende nauwkeurig zijn, anders heeft het geen zin.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

De app maker met zen fake refs ging voor de ontwikkeling zorgen.
Een ander Belgisch bedrijf Ixor ging kijken voor de back-end.

Het nieuws over DevSide bleek uiteindelijk onvolledig, want zoals wel vaak in IT-(overheids)contracten is er sprake van een consortium met meerdere partijen. In dit geval is DevSide de hoofdaannemer die achterliggend het Mechelse Ixor inschakelt voor projectbeheer en ontwikkeling: een al beter bekende partij die met een omzet van afgerond 7 miljoen euro en naar eigen zeggen 70 medewerkers ook wat meer gewicht in de schaal legt. ULB & VUB staan als onderaannemers in voor de nodige audits, begeleiding (consulting) en ook een stuk ontwikkeling. Efluenz zal communicatie en het community-luik verzorgen. Er is ook nog een tweede lot rond security en testing . Daar is het NVISO die de opdracht gegund kreeg en het haalde van een andere partij.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

svermassen schreef: Plaatsbepaling moet voldoende nauwkeurig zijn, anders heeft het geen zin.
Volgens mij gaat het via Bluetooth, want de Duitse app gebruikt de Exposure API van Apple & Google.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/07/24 ... -gemeente/

Eén grote cluster en een aantal kleintjes! Dat lijkt helemaal niet op een golf, mijn gedacht :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik zie dat de kust nu nog gespaard bleef maar ik hoorde dat ze de 2de verblijvers die aan de kust besmet geraken ook als een inwoner daar zullen beschouwen die besmet is.

Martens benadrukt dat wie zich ziek voelt, absoluut thuis moet blijven. De West-Vlaamse gouverneur kaartte eerder deze week aan dat tweedeverblijvers die besmet raken aan zee, niet geregistreerd worden onder de cijfers aan de kust. Voorlopig zijn het Agentschap Zorg en Gezondheid en minister Philippe De Backer (Open Vld) nog volop bezig met een aanpassing in die regeling.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boonpwnz schreef:Ik zie dat de kust nu nog gespaard bleef maar ik hoorde dat ze de 2de verblijvers die aan de kust besmet geraken ook als een inwoner daar zullen beschouwen die besmet is.

Martens benadrukt dat wie zich ziek voelt, absoluut thuis moet blijven. De West-Vlaamse gouverneur kaartte eerder deze week aan dat tweedeverblijvers die besmet raken aan zee, niet geregistreerd worden onder de cijfers aan de kust. Voorlopig zijn het Agentschap Zorg en Gezondheid en minister Philippe De Backer (Open Vld) nog volop bezig met een aanpassing in die regeling.
2e verblijvers aan de kust?
bij zorg en gezondheid komen ze spontaan klaar als ze een nieuw papiertje/invuldocumentje mogen uitvinden en nog wa meer mogen vergaderen :)
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

svermassen schreef: koop de Duitse app en vertaal en laat em aanpassen.
Neen verdikke, laat de EU een deftige app ontwikkelen voor alle 27 landen, eenvormigheid troef. Dan doen ze tenminste nog iets voor de goudmunten die we aan hen betalen.
Nu hoor je niks van dat globalistenclubje of 't is als het om miljarden gaat dat ze niet hebben.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

boonpwnz schreef:Ik zie dat de kust nu nog gespaard bleef maar ik hoorde dat ze de 2de verblijvers die aan de kust besmet geraken ook als een inwoner daar zullen beschouwen die besmet is.
Het is een beetje dubbelzinnig. Als je besmet bent dan tel je aan de kust mee als een besmet persoon. Dus in de statistiek. Als je daarentegen ziek wordt, ga je wellicht liever naar je eigen huisarts/ziekenhuis in het binnenland, toch?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

phil48 schreef:
boonpwnz schreef:Ik zie dat de kust nu nog gespaard bleef maar ik hoorde dat ze de 2de verblijvers die aan de kust besmet geraken ook als een inwoner daar zullen beschouwen die besmet is.
Het is een beetje dubbelzinnig. Als je besmet bent dan tel je aan de kust mee als een besmet persoon. Dus in de statistiek. Als je daarentegen ziek wordt, ga je wellicht liever naar je eigen huisarts/ziekenhuis in het binnenland, toch?
Dat is allemaal zo troubel...
Zo kan je in Oostende geen 2de verblijf kopen. Je kan er (kon?) enkel kopen als je er effectief gaat wonen. Of juister: als je er je domicilie zet. Dus zijn er genoeg mensen die daar een klein appartement hebben waar ze zogezegd wonen en in het binnenland een groot 2de verblijf. Idem in Knokke, maar dan is het voor de lage stadsbelasting.
Er zijn er ook genoeg die meer verblijven in hun 2de verblijf aan de kust dan in hun hoofdverblijf in het binnenland, dus die liever daar uitzieken dan elders.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

phil48 schreef: Het is een beetje dubbelzinnig.
serieus?
een bubbel van 5 maar ge moogt maximaal met 4 gaan eten

ach ja, waarschijnlijk weer een koehandel tussen partijen en bepaalde standpunten
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Één bubbel van 5 alleenstaande ouders met elke 2 - 12 jarige kinderen. Sta je met 15 man op de stoep van het restaurant. :lol:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

dragonflo schreef:Één bubbel van 5 alleenstaande ouders met elke 2 - 12 jarige kinderen. Sta je met 15 man op de stoep van het restaurant. :lol:
klopt
en je kunt nog een dozijn andere combinaties verzinnen. als je een combinatie toelaat om dan nadien met zoiets af te komen?
geef dan aan dat ge met grotere groepen, uiteraard een getal op plakken, vroeg genoeg meot reserveren.
kan het restaurant inspelen op bv kinderfeestjes


Ondertussen boetes tot 1600? Probleem zal de handhaving zijn
Ik wil de A'pse politie wel eens doortastend zien doorgrijpen in 2 zwaarst getroffen districten en bijhorende parken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

In Nederland komen officiële instanties nu tot de conclusie dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de mondkapjes:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... pjesplicht

Spijtig dat ze in België op de meest krankzinnige plaatsen worden afgedwongen, je moet maar eens gaan fietsen rond het Donkmeer. Ik heb dus zo'n amper werkend onding in m'n rugzak mee, om toch maar geen aandacht te trekken van oom agent als ik daar passeer. Gelukkig is het maar een 500-tal meter.

Ik zet in op sport, gezondheid en natuurlijke immuniteit. Vandaag 50km gaan MTB'en, gisteren een dikke 40. 't Gaat vooruit zo.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

I give up. Kunnen we deze thread naar het maatschappelijk debat ding verhuizen zodat ik die gewoon knal kan negeren?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

En intussen is de wissel hier goed bezig aan zee. De Opa's en Oma's met de kleinkinderen zijn gearriveerd.
En ja, veel uit het Antwerpse... We gaan nog leuke tijden tegemoet. :cry:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ub4b schreef:In Nederland komen officiële instanties nu tot de conclusie dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de mondkapjes:
Wat is wetenschappelijk bewijs... dat het 100% werkt... nee dat doet het niet (dan moet je een plastic zak over je hoofd trekken).

Wel denk ik dat het kleinste kind weet dat wat je ook voor je mond houdt (of het nu je zakdoek is, je hand me zelfs je vingers open, een chirurgisch masker, ...) het minstens een "deel" van het virus zal tegenhouden als je hoest en daar gaat het uiteindelijk toch om, de infectie graad van zieke mensen beperken.

Nogmaals gaat het dat 100% doen... NEE, maar moeten we daarom dan geen maskers dragen :bang:
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer



Schoon voorbeeld, zij het wat in het idiote getrokken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

boonpwnz schreef:Ik zie dat de kust nu nog gespaard bleef maar ik hoorde dat ze de 2de verblijvers die aan de kust besmet geraken ook als een inwoner daar zullen beschouwen die besmet is.
Waar komt dit vandaan?
Je wordt toch niet geteld in de gemeente waar je je laat testen, maar op jouw officiële woonplaats? of niet?
Het labo kan toch alleen weten waar je woont (RR), en niet waar je verblijft?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:
boonpwnz schreef:Ik zie dat de kust nu nog gespaard bleef maar ik hoorde dat ze de 2de verblijvers die aan de kust besmet geraken ook als een inwoner daar zullen beschouwen die besmet is.
Waar komt dit vandaan?
Je wordt toch niet geteld in de gemeente waar je je laat testen, maar op jouw officiële woonplaats? of niet?
Het labo kan toch alleen weten waar je woont (RR), en niet waar je verblijft?
Maakt dat dan uit ? Erger nog, het gaat niet over positieve personen maar over positieve tests, als je om welke reden dan ook bv. 3 keer getest wordt kom je ook 3 keer in die statistieken te staan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

DarkV schreef: Wat is wetenschappelijk bewijs...:
Bewijs geleverd door de wetenschap of door wetenschappers. Pfff, als ze hier zelfs al deze betekenis niet meer kennen.
En ik die altijd in de veronderstelling was dat zo een mondmasker er voor zorgde dat je het virus niet in ademde. Iedereen komt hier toch altijd vertellen dat een mondmasker dient om anderen te beschermen, dus bij uitademing door de persoon die zo een masker draagt. Maar ik zal het wel weer verkeerd zien.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Jack Daniels schreef:En ik die altijd in de veronderstelling was dat zo een mondmasker er voor zorgde dat je het virus niet in ademde.
Er is altijd gezegd (voor zover ik mij herinner) dat het is om anderen te beschermen, je krijgt het virus niet enkel van inademen maar ook van besmette oppervlakken aanraken en in je gezicht wrijven bvb aan uw ogen. Een masker (of eender wat voor uw mond) zorgt dat als je zelf besmet bent (al dan niet asymptomisch), dat het virus dus niet vrij rondvliegt door uw adem/kuchje/nies etc... maar de perimeter veel beperkter is.
Bon, zo heb ik het altijd opgevat. Kvind het allemaal veel gezaag (in t algemeen) over een maskerke da ge hier en daar moe dragen.
Wel dwaas dat burgemeesters nu lokale regels kunnen bepalen. Hopelijk goeie signalisatie dan, want ik zie niet iedereen alles opzoeken van elke gemeente.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

philippe_d schreef: Waar komt dit vandaan?
J
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/go ... ~a56f3a03/

De gouverneur wil dat weten omdat ze anders een veel lager cijfer hebben dan misschien effectief zo is.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boonpwnz schreef:
philippe_d schreef: De gouverneur wil dat weten omdat ze anders een veel lager cijfer hebben dan misschien effectief zo is.
deze gouverneur wil dus een spelletje statistiek splen om achteraf op te scheppen dat zij minder besmettingen als gemiddeld in haar provincie had? gezellig op de eigen borst kloppen hoe goed ze het gedaan heeft
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Juist omgekeerd hé.

Nu zijn er kustburgemeesters die zich op de borst kloppen omdat ze - ondanks de massa toeristen - amper besmettingen hebben.

Niet moeilijk, als positief geteste bezoekers op hun vast adres geregistreerd worden als besmet, terwijl ze in realiteit aan zee zitten.

Bovendien geeft het een vals gevoel aan veiligheid. De burger denkt "daar zijn amper besmettingen, het is er dus veiliger dan thuis". Niet dus.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

phil48 schreef:Juist omgekeerd hé.

Nu zijn er kustburgemeesters die zich op de borst kloppen omdat ze - ondanks de massa toeristen - amper besmettingen hebben.
Niet moeilijk, als positief geteste bezoekers op hun vast adres geregistreerd worden als besmet, terwijl ze in realiteit aan zee zitten.
Bovendien geeft het een vals gevoel aan veiligheid. De burger denkt "daar zijn amper besmettingen, het is er dus veiliger dan thuis". Niet dus.
Wat ik al een hele tijd denk, maar het niet durf te uitspreken (de bagger hè)

Beter iedereen naar huis sturen, gisteren zijn er in mijn dichte omgeving nog tweede verblijvers uit Borgerhout aangekomen. Hoe onverantwoord van hen, maar wat doe je ertegen.
Ik had liever die gouverneur van Antwerpe hier, die heeft tenminste wat ballen.

Straks zitten we overal met een avondklok. Niks erg toch zeggen sommigen. Oh nee?
Een avondklok is geleden van WWII en is echt een serieuze beperking op de vrijheid van het individu. Iets wat enkel kan in dictatoriale bestuurde landjes, iets wat je niet meer voor mogelijk hield in onze tegenwoordige conflict vrije democratie.
Vermoedelijk draaien mijn ouders die WWII hebben ondergaan en al wie gevochten heeft voor onze vrijheid zich nu om in hun graf.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Gisteren op tv: "vooral niet de randjes proberen er af te rijden"...

Wij hebben een vakantiehuis geboekt met de hele familie, onder het motto: blijf in Belgie. Onze bubbelgrootte wordt hierdoor overschreden en we kunnen dus eigenlijk niet gaan. Het boekingskantoor weigert te annuleren omdat ze het verblijf zien als een samenkomst/event van 10 personen. We moeten dus IN ons vakantiehuis 1,5m afstand houden van elkaar en een mondmasker dragen. Dat is geen familievakantie meer volgens ons, maar als klant sta je dus in de kou. Wie rijdt er dan de randjes af?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

timmermc schreef: Straks zitten we overal met een avondklok. Niks erg toch zeggen sommigen. Oh nee?
Een avondklok is geleden van WWII en is echt een serieuze beperking op de vrijheid van het individu.
Het alternatief was een lokale lockdown, zoals ze wel "durven" in o.m. Spanje (Barcelona), Engeland (Leicester) en Duitsland. Alleen mogen we vanwege de "politieke correctheid" bepaalde bevolkingsgroepen niet viseren, dus in België kan je zoiets nooit verkocht krijgen.

Resultaat - wéér zo'n typisch Belgische oplossing die niemand tevreden stelt en (erger nog) niet veel zal helpen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

wimpie3 schreef:Wie rijdt er dan de randjes af?
yep, het is natuurlijk niet aan de verhuurder om te bepalen welke status welke groep heeft maar uiteraard ging dit gebeuren.

met dank aan de nationale veiligheidsraad
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9745
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

phil48 schreef:Het alternatief was een lokale lockdown, zoals ze wel "durven" in o.m. Spanje (Barcelona), Engeland (Leicester) en Duitsland. Alleen mogen we vanwege de "politieke correctheid" bepaalde bevolkingsgroepen niet viseren, dus in België kan je zoiets nooit verkocht krijgen.
Ja, die tweedeverblijvers zijn uiteraard allemaal terug te brengen tot bepaalde bevolkingsgroepen :roll:

Nogmaals een voorbeeld van het is iedereen behalve wij.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Over de kustbesmettingen: Ik weet van huisartsen aan de kust die de laatste week veel hogere positieve testen afgenomen hebben, veel hoger dan de officiële statistieken weergeven. En dat komt uiteraard omdat het domicilie en de verblijfplaats niet overeenkomt.
En omdat de statistieken op dit moment de basis vormen voor het beleid is het toch normaal dat men probeert de statistieken zo dicht mogelijk bij de realiteit te krijgen (zowel in tijd als in plaats).

Wat mij nog meer zorgen baart: er zijn nu (gas)boetes voor al wie zich niet aan de maskerplicht of de avondklok houdt. Dus ook onbesmette personen wat begrijpelijk is maar niet te verantwoorden in combinatie met volgende realiteit:
Welke controle bestaat er op de mensen die in quarantaine moeten (of zouden moeten want die verplichting is blijkbaar niet zo waterdicht als de maskerplicht)? Blijkbaar is er op dit moment geen enkele controle op positief geteste mensen, mensen die uit rode of oranje gebieden komen, mensen in afwachting van een test of uitslag van een test. Men gaat er van uit dat besmette personen te ziek zijn om buiten te komen, maar dat is slecht een minderheid. Er zijn er veel meer met lichte of geen symptomen. Voor hen is de verleiding meer dan groot om hun leven gewoon verder te zetten met een mondmasker als excuus.
Er wordt vandaag voorzichtig gesproken over de eventuele mogelijkheid om misschien het OCMW in te schakelen voor zeer zachte controles. Too little too late vrees ik.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

R2D2 schreef: Er wordt vandaag voorzichtig gesproken over de eventuele mogelijkheid om misschien het OCMW in te schakelen voor zeer zachte controles. Too little too late vrees ik.
De Vlaamse overheid besteed echt alles uit hé

contacttracing is voor de huisartsen
controle is voor het ocmw
gebrek aan materiaal is per definitie de schuld vd federale
..

de Vlaamse overheid
briljant in eht verzinnen van papieren, liefst zo ingewikkeld mogelijke procedures, uitvluchten en nieuwe functies zoals field manager, case manager etc
wat die meoten doen weet geen mens
ze verzinnen bv procedures voor de horeca en als die zich binnen de 24u aanpassen meot de overheid voor de zoveelste keer passen. Met die informatie doet men voorlopig niets. waarschijnlijk werd men door het coronavirus koud gepakt en een ambtenarenapparaat heeft minstens 1 jaar nodig voor de allerkleinste aanpassing
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

devilkin schreef:Schoon voorbeeld, zij het wat in het idiote getrokken.
Hij spuit ether richting een vlam, das nog iets anders dan microdruppeltjes.

https://www.meehanmd.com/blog/2020-07-2 ... wear-them/

en dan vandaag zien passeren, iemand die meer kwalificaties heeft dan velen hier incl mezelf
Onderwerp: MEE TE NEMEN VOOR DE VEILIGHEIDSRAAD VAN MAANDAG AS. EXPERTS EN CORONAMAATEGELEN : ZIN EN ONZIN VAN MONDMASKERS EN ANDERE ADVIEZEN DIE ONZE ECONOMIE RUINEREN!

Geachte mijnheer Minister-President Jan Jambon,
...

Alleen de FFP2 maskers zijn beschermend in twee richtingen voor de (micro)druppels, waarbij de besmette patiënt ze moet dragen om anderen niet te besmetten en waarbij de zorgverleners, artsen, verpleegkundigen, die rechtstreeks in contact komen met zo'n besmette patiënt zichzelf moeten beschermen. Om die reden moesten deze zorgverleners ook de speciale pakken dragen, daar vermoed werd dat het virusmateriaal nog enkele uren overdrachtelijk kon zijn.
..
Wat ze ook even vergeten waren, was het feit dat al de hierboven vernoemde mondmaskers NIET beschermen tegen deze microdruppels. Alleen de zg. FFP2 mondmaskers doen dit (cfr. supra wat betreft hun toepassing). Kan iemand mij dan eens uitleggen waarom ze dan gedragen moeten worden?
Frank van Tussenbroek
...
Afd Hoofd Angio & NeuroInterventionele Radiologie
UZ Brussel
[email protected]
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”