Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slafes schreef:
phil48 schreef:Wat zou jij dus kiezen ??
Het voorbeeld van Staf Coppens volgen en verhuizen naar Zweden. Daar spreken ze nu over versoepeling van de regels.
Ik denk dat er niet veel mensen in zijn positie zitten, daar wringt het schoentje natuurlijk.
Ik ken genoeg mensen die dat probeerden en een (paar) jaar later berooid terug in België staan.

Het was best leuk om de winkel toe te doen en elke maand XXXX€ op je bankrekening zien te verschijnen, langs de andere kant stond de telefoon helemaal niet stil natuurlijk, als je dan nee zegt tegen iedereen mag je een paar maanden later de winkel ook terug toedoen zonder dat er XXXX€ op je bankrekening gestort wordt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

ub4b schreef:'t ja duidelijk last van confirmation bias om toch maar een cognitieve dissonantie te vermijden
nu geef je duidelijk aan een reden te zoeken om niet verder te moeten lezen
Je noemt het hoe je het zelf wil noemen, ik ga mijn tijd niet verdoen met iemand die onwaarheden verkondigt (taboe op oorsprong van het virus) en papers die niet in een Journal verschenen zijn.
En zelfs dan moet je nog kritisch blijven, en dan verwijs ik graag naar de discussie om miljoenen (in VL alleen al 1,2 leerlingen) al dan niet het schoolgaan te ontzeggen op basis van een studie op 192 (mixed age 3 -22 jaar) personen.
crackjack schreef: ofwel rechtstreeks met toezicht welzijn op het werk
Geloof me, daar wordt niet mee gelachen bij TWW. 1 melding is genoeg om een controle te komen doen. Zelfs als ze op dat moment geen overtredingen kunnen vaststellen, zal de werkgever wel begrijpen dat hij maar beter de regels volgt
TWW is een lachertje.
Bij ons in de firma hebben we al een jaar of 10-12 een dispuut lopende bij de FOD, ze doen zelfs niet de moeite om te komen controleren.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

CCatalyst schreef:De beschaving van een samenleving is af te meten aan de manier waarop ze de meest kwetsbaren behandelt: ouderen, zieken, bewoners van zorginstellingen.

Sommigen zouden niets liever willen dan die kwetsbaren volledig weg te isoleren uit de maatschappij. Er niets meer mee te maken hebben, doen alsof ze niet meer bestaan, op je 70ste verjaardag val je maar beter per direct dood. Zodat het gewone leven - hun leven - maar kan verdergaan.

Gelukkig heeft de grote meerderheid vooralsnog een hart.
Zeer veel dank voor dit standpunt dat ik integraal ondersteun en onderschrijf !!! Ik heb hier ook al veel - soms meer, soms totaal geen genuanceerde - kritiek hiervoor moeten slikken.

Sommigen beseffen blijkbaar niet dat het "de oudjes" zijn die er in barre tijden mee voor gezorgd hebben dat we hier nu doorgaans een leefbaar bestaan kunnen leiden dat nu door covid weliswaar (verder) gehypothekeerd is.

Naar mijn persoonlijke mening, vind ik de discussies hier soms vrij academisch geworden. Cijfers duiden, analyseren, ... allemaal noodzakelijk maar hopelijk is men zich niet zodanig aan het verliezen in cijfers terwijl buiten de besmettingsgraad blijft stijgen. Soms lijkt het wel een beetje op de Titanic: daar bleef het orkest ook verder spelen (lees: prachtige statische en wetenschappelijke analyses maken van cijfermateriaal dat dan nog niet altijd betrouwbaar is) terwijl het schip verging (maw. de epidemie rustig verder woedt en telkens opnieuw de kop opsteekt). Dit allemaal terwijl oorzaken gekend zijn: het publiek dat door versoepeling van de maatregelen vergeet dat er nog een virus is en geen maatregelen meer volgt, sommigen die zelfs negationistische houdingen aannemen en zeggen dat het allemaal opgezet spel is, anderen die zich gewoon niets aantrekken van de gevolgen van hun gedrag en vinden dat ze hun eigen gangen moeten kunnen gaan.

OK het is allemaal niet evident maar wat voor mij duidelijk is dat menselijk gedrag hier een bepalende factor is. Sommigen zullen nooit geloven wat ik nu ga schrijven als fervent gedégouteerde van politiek: ze hebben voor éénmaal gelijk. Wanneer iedereen de spelregels volgt, dan zullen excessen zoals we die nu kennen, snel geremedieerd worden. Deze maatregelen zijn voldoende gekend en dus hoeft er geen nieuwe gezondheidsraad te komen. Eén van de virologen zei eens dat menselijk gedrag - in deze eerder wangedrag - de bepalende factor is.
En juist dit gedrag maakt dat we nu vaststellen wat we vaststellen: nl. een stijging van het aantal besmettingen en de rest is wat mij betreft nonsens.

Voor mij is er maar één oplossing: regels opvolgen en gedrag aanpassen in afwachting van een vaccin waarvan we dan weer niet weten hoe lang het zorg voor immuniteit, hoe kwetsbare groepen hier op gaan reageren, etc.

En finaal: diegenen die "oudjes laten ademen met machines" beschouwen als zorg, moeten misschien eens een cursus medische ethiek volgen. Dergelijke standpunten en visies dateren van begin vorige eeuw. Een oudje aan de machine leggen als men weet dat de outcome nul levenskwaliteit zal zijn - want dit is de cruciale factor, nl. ook de meest kwetsbare groepen behandelen met uitzicht op levenskwaliteit als determinerende norm - gebeurt niet meer. De oudjes willen dit ook zelf niet. Ik kan alleen maar vaststellen dat steeds meer mensen vragen om behandeling te stoppen als de levenskwaliteit voor hen onvoldoende is en dit geldt niet enkel voor covid !

Finaal zou ik diegenen die voor restrictieve behandeling of geen behandeling pleiten, eens aan het woord willen horen wanneer ze op IZ aan het bed staan van hun zoon (want ook bij jongeren treden soms onwaarschijnlijke verwikkelingen op) of van hun broer / zus, vriend, vader / moeder, etc.
Dan mag doorgaans blijkbaar al eens iets meer geprobeerd worden dan wanneer het over een vreemd iemand gaat.

En voor de gezondheidseconomen onder ons de vraag wat het duurst is: een jongere "er door halen" die nog 30 jaar arbeidsongeschikt is en op invaliditeit staat met navenante maatschappelijke gezondheidskosten van dien of dat oudje een kans geven waarvoor nog 4 àf 5 jaar pensioen moet betaald worden? Dergelijke discussies zijn van de pot gerukt en totaal ongenuanceerd. Onze recente geschiedenis bulkt helaas nog steeds van figuren die niets geven om een mensenleven maar daar wordt dan wel moord en brand geschreeuwd.

Nogmaals, ook in de media veel geblaat en gelul over cijfers. Die zijn wat ze zijn en ze zijn belangrijk. Doch heb ik de indruk dat er meer discussie ontstaat over de interpretatie van cijfers terwijl sensibilisatie met het oog op preventie van besmettingen, behandeling van zieken en de zoektocht naar een vaccin de echte issues zijn. De verdere evolutie kan iedereen voorspellen: maatregelen met daling, gevolgd door heropflakkering met maatregelen die dan weer voor een daling zullen zorgen en na het versoepelen ervan opnieuw een stijging tot gevolg.

De essentie van de zaak is eenvoudig:
1. maatregelen opvolgen
2. deze vergen haast onmenselijke inspanning maar ook in andere situaties - bv. personen met leukemie die tijdens behandeling regelmatig weken en maanden in afzondering moeten - doen dit met het oog op ooit eens beterschap, zo niet genezing. Dus het moet nu éénmaal hoe onaangenaam dit ook is.
3. laat ons hopen dat een vaccin de oplossing biedt, alhoewel dit er ook weer één kan zijn met de nodige haken en ogen ... Maar dit is nu éénmaal het enige wat soelaas kan brengen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Even over dat in 'leven' laten.

Mijn stiefpa is 2 jaar geleden overleden aan multiple myeloom en we waren 'blij' dat hij niet langer hoefde te lijden. Dus vind het wel belangrijk dat de kwaliteit van het leven niet onderschat wordt.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

boonpwnz schreef:Even over dat in 'leven' laten.

Mijn stiefpa is 2 jaar geleden overleden aan multiple myeloom en we waren 'blij' dat hij niet langer hoefde te lijden. Dus vind het wel belangrijk dat de kwaliteit van het leven niet onderschat wordt.
De kwaliteit is het belangrijkste, maar dat is enkel te bepalen door het individu zelf, niet door zijn/haar omgeving.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

crackjack schreef:
Dit komt van ACV, je kan met je eigen vakbond contact opnemen, [...]
Ik ben zelf delegee en hier heel hard mee bezig zowel in het CPBW als op syndicaal niveau. De inspecties zijn echter een lachertje en stellen in de groot industrie niet teveel vragen, spijtig genoeg. En op de vloer is het vechten tegen de bierkaai.

Vandaag begint er een shutdown bij een collega bedrijf op de Scheldelaan waarbij 800 contractoren van allerlei slag op de site komt. Uiteraard zijn dat ook collega's, maar je kan je de problematiek al voorstellen? De enige maatregel die de werkgever dan stelt is deze mensen gescheiden te houden van het eigen personeel, wat in de praktijk dus een onbegonnen zaak is. Met de contractoren zit men helemaal niet in en het eigen personeel moet gezond blijven om de productiviteit niet in het gevaar te brengen. Zulke dingen zie je natuurlijk niet in de pers verschijnen maar het staat in schril contrast met de persoonlijke bubbel van vijf en dan is men verwonderd dat mensen de maatregelen niet meer serieus nemen.

Bedankt trouwens CCatalyst en koenraaddeconinck voor jullie bijdrage over (medische) ethiek.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boonpwnz schreef: Het is een heel moeilijk onderwerp maar terecht zouden we dit in vraag moeten stellen.
heel ons zijn, zelfs evolutionair, is uitgericht op overleven. Zelfs dusdanig dat velen zich wijsmaken dat ze na hun dood gewoon verder leven.
Daar als maatschappij de klick maken is heel moeilijk
hoe moeten de beleidsmensen, die nu russen de 40 en 50 zijn, zich inleven in eht leven van een 80jarige (met alle miserie die erbij hoort)

ge meot het maar eens voor hebben dat ge eind februari uw ma naar een rusthuis hebt gebracht heb en dat 2 weken later alles dicht ging. Die moeder zat dus direct een half jaar pgelstoen en nu mag ze, meot ze zelfs blij mee zijn, 1 familielid per week zien.
Ik blijf dat redelijk onmenselijk vinden

Wat Corona betreft is Beke nog eens opgedoken
Iemand in 1 de talloze taskforces en stuurgroepen had kritiek op Beke en de mutualiteit. een week later vloog 'm buiten maaR Beke weet gelukkig van niets .
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

boonpwnz schreef:Even over dat in 'leven' laten.

Mijn stiefpa is 2 jaar geleden overleden aan multiple myeloom en we waren 'blij' dat hij niet langer hoefde te lijden. Dus vind het wel belangrijk dat de kwaliteit van het leven niet onderschat wordt.
Dat kan ik me goed voorstellen en dergelijk uitzichtloos lijden hoeft niet langer "gerekt" te worden. Er zal in die situatie geen enkel perspectief meer geweest zijn, hoe zeer dit ook te betreuren valt. Men hoeft geen mensen te behandelen in de wetenschap dat de levenskwaliteit nadien verwaarloosbaar is.

Hier meen ik evenwel stemmen te ontwaren die in het kader van covid-19 en de bescherming van kwetsbare groepen tegen het virus - o.m. ook de oudjes - zeggen dat het allemaal niet meer uitmaakt gezien de tijd die ze nog maar te gaan hebben. Ik ken mensen van 80 en 90 legio die nog een heel kwalitatief leven lijden. Vraag is dan of we dit op de helling mogen zetten en met hen geen rekening moeten houden in het kader van covid maatregelen.

Dit vind ik tout court niet meer kort door de bocht maar zelfs over de bocht.

En de vraag is ook wie het recht heeft om uit te maken wat levenskwaliteit is voor iemand anders? Ik ken zelfs rolstoelgebonden patiënten met tracheotomie die zelf nog veel vreugde beleefden aan de beperkte activiteiten die ze nog met hulp van anderen, konden uitvoeren. Aan mij zelf zou dit niet besteed zijn want dan zou het voor mij echt mogen stoppen.

Gevaarlijk om hier ongenuanceerd over te denken en trouwens nogmaals, dit is niet meer de medische ethiek van het jaar 2020 ...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Waar ik schrik van heb is over het gemak waarmee er over levens geoordeeld wordt, ook hier. Het is zoals al gezegd de persoon in kwestie die uitmaakt of zijn of haar leven nog kwaliteitsvol is of niet. Alsof het ene leven "meer waard is" dan een ander. Die ideologie hebben we al eens sterk zien floreren in de vorige eeuw en daar passen we toch wel voor hoop ik.

Maar blijkbaar zijn alle middelen goed om de 'actieve' bevolking haar gang te kunnen laten gaan. Het staat nu al in de sterren geschreven dat dit faliekant gaat aflopen en we weten ook waar de meeste slachtoffers gaan vallen. Ik dacht dat we met z'n allen toch wel iets wijzer waren geworden maar als verschillende autoriteiten, zoals werkgevers of 'openbriefschrijvende experten' of zelfs de overheid er een dubbele moraliteit op nahouden kan men toch ook niet verwachten om een draagvlak van consequente toepassing van de maatregelen van de bevolking te verwachten.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Amper besmettingen vastgesteld in scholen sinds de start van het nieuwe schooljaar
Twee weken na de heropening van de scholen is er bij 0,05 % van de leerlingen en 0,05 % van de personeelsleden een positieve COVID19-test afgenomen. 0,36 % van de leerlingen en 0,22% van de personeelsleden zijn in quarantaine geplaatst. Dat blijkt uit gegevens van de CLB's die openbaar ter beschikking gesteld zullen worden op onderwijs.vlaanderen.be en daar ook elke 2 weken geactualiseerd worden.

Bron: hln.be
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Slafes schreef:Dat blijkt uit gegevens van de CLB's die openbaar ter beschikking gesteld zullen worden op onderwijs.vlaanderen.be en daar ook elke 2 weken geactualiseerd worden.
Alvorens te kunnen vergelijken met de cijfers van Sciensano, sta me toe:

* Hoeveel testen zijn er gebeurd bij de leerlingen?
* Die 0.05% is het percentage tov de totale leerlingenpopulatie, inclusief de grote meerderheid die nooit getest werd. Wat is de positieve testratio?
* Waarom neemt het CLB enkel indexpatienten op in de statistieken, en wat is de gehanteerde definitie van een indexpatiënt?
* Wat is de methodologie van deze testen? Hoe werd selection bias uitgesloten?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Bedoel je dit? : https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/upda ... uarantaine en volgend rekenblad :
CLB_data_16092020_v3.xlsx
(11.78 KiB) 5 keer gedownload
We kennen inderdaad niet de ratio van getesten/#besmettingen op de totale polulatie omdat niet iedereen getest is, want dan krijgen we natuurlijk een heel ander beeld. Stel dat ze maar 10 testen, dan liggen die getallen in percentage uiteraard nog een pak lager.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

petrol242 schreef: We kennen inderdaad niet de ratio van getesten/#besmettingen op de totale polulatie omdat niet iedereen getest is, want dan krijgen we natuurlijk een heel ander beeld. Stel dat ze maar 10 testen, dan liggen die getallen in percentage uiteraard nog een pak lager.
Inderdaad, maar om dan te concluderen "Wij willen openheid. Nuance is op zijn plaats, er zijn maar 0.05% van de leerlingen en 0.05% van de leerkrachten besmet, dat moet in perspectief geplaatst worden." (dixit Ben Weyts zonder mondmasker) :???:

Nee, dat zijn enkel maar de gevallen die gevonden zijn na 10 werkdagen met een onbekend aantal testen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 16 sep 2020, 18:31, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef: Nee, dat zijn enkel maar de gevallen die gevonden zijn na 10 werkdagen met een onbekend aantal testen.
maar de gevolgen zijn altijd hetzelfde
besmette leerlingen is 1 ding, hoeveel kinderen kunnen nu al neit meer naar school door bv quarantaine?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

1207 schreef: maar de gevolgen zijn altijd hetzelfde
De gevolgen zijn natuurlijk hetzelfde, maar je moet het beleid wel correct kunnen instellen, en dan heb ik het vooral over de scholen zelf die beslissingen moeten nemen los van wat Weyts elke dag weer allemaal beweert (want als het misgaat is het niet Weyts' schuld, wel die van de school).

Als de ouders dan die 0.05% te horen krijgen - zonder dat uitgelegd wordt hoe men aan dat cijfer geraakt is - maakt dat het voor de scholen weer zoveel moeilijker om geloofwaardig een beslissing te verdedigen, als die zich zou voordoen. En het helpt ook niet als Weyts dan ook nog eens "betreurt" dat een school in oranje gaat of sluit in uitvoering van de richtlijnen van het departement, alsof het de verkeerde beslissing was om de richtlijnen van zijn eigen departement te volgen.

De scholen hebben best recht op wat meer steun van hun Minister van Onderwijs, in tegenstelling tot de ene backstabbing na de andere die ze nu krijgen, en de tegenstrijdige berichten van de Minister enerzijds en het Departement van Onderwijs anderzijds.
1207 schreef:hoeveel kinderen kunnen nu al neit meer naar school door bv quarantaine?
Meer dan 4.000 al na amper 10 schooldagen. Neemt ook exponentieel toe.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef:
De gevolgen zijn natuurlijk hetzelfde, maar je moet het beleid wel correct kunnen instellen, en dan heb ik het vooral over de scholen zelf die beslissingen moeten nemen los van wat Weyts elke dag weer allemaal beweert (want als het misgaat is het niet Weyts' schuld, wel die van de school). .
jij gaat perfect mee in het discours dat politiek al wekenlang afsteekt. maatregelen zijn goed, het is allemaal de schuld vd burger.

Waarom meot ik aannemen, lijkt bijna een dogma te zijn, dat de 10 miljoen Belgen het nu veel slechter doen als in de periode maart-mei.
Ik geloof dat niet om eerlijk te zijn. de stijging bewijst mi dat de maatregelen neit kloppen.
strenger, zachter, eenvoudiger, gezagsdragers die af en teo het goede voorbeeld mogen stellen (Michel gisteren op lesbos was dat niet)

De Block op de vrt was net weer een excusemachine
het is de schuld vd bevolking, experten komen neit overeen, er is nog geen regering en ik doe alles goed :)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Edit : never mind
Laatst gewijzigd door iceke 16 sep 2020, 20:14, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

1207 schreef:Michel gisteren op lesbos was dat niet
De maatregelen gelden toch niet voor de politici?

Weyts moet, in tegenstelling tot de collega op de achtergrond, bijvoorbeeld ook geen mondmasker dragen in deze ruimte die, voor wie er al eens geweest is, onmiskenbaar het typische interieurdesign van het Ministerie van Onderwijs showcaset. Een openbaar gebouw waar het MB een mondmasker altijd verplicht (maar niet voor politici).

Afbeelding
1207 schreef:De Block op de vrt was net weer een excusemachine
het is de schuld vd bevolking, experten komen neit overeen, er is nog geen regering en ik doe alles goed :)
Ik kijk niet naar de lineaire programmering van de VRT.

Ik dacht nochtans dat ze aan jouw zijde stond. Is ze gestopt met haar "nieuwe maatregelen zijn disproportioneel"-discours dan?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef: De maatregelen gelden toch niet voor de politici?
en voor journalisten overduidelijk ook neit

Ikzou graag de Duitse aanpak benaderen
dus maatregelen niet eerst aftoetsen aan allerlei ideologisch, politieke en lobbybelangen om ze daarna door de molen vd onduidelijkheid te draaien.
Laatst gewijzigd door 1207 17 sep 2020, 08:00, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

1207 schreef:jij gaat perfect mee in het discours dat politiek al wekenlang afsteekt. maatregelen zijn goed, het is allemaal de schuld vd burger.

Waarom meot ik aannemen, lijkt bijna een dogma te zijn, dat de 10 miljoen Belgen het nu veel slechter doen als in de periode maart-mei.
Ik geloof dat niet om eerlijk te zijn. de stijging bewijst mi dat de maatregelen neit kloppen.
Het is idd. deels de schuld van de burger. Steeds meer mensen geven zelf toe de maatregelen niet (meer) te volgen. Afstand, handhygiëne, mondmasker waar nodig en beperkt aantal mensen zien werkt maar vooral die "bubbel" van 5, nee 10, nee toch 5 en elke week andere of toch niet was blijkbaar voor velen moeilijk.
Wat niet werkt is die zo eenvoudige regeltjes dikwijls veranderen. Dat elke gemeente aparte regels invoerde was ook een misser. Maakte je als wandelaar of fietser een langere tocht wist je niet eens wat je moest doen, enkel in de winkelstraat, hele grondgebied, niet/wel op de fiets niet/wel tijdens het sporten en je moest weten in welke gemeente je was.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wat mij vooral opvalt bij bvb De Ideale Wereld... Als Luk Haekens een interview afneemt trekt die altijd zijn mondmasker naar beneden. Dat is nu toch net hoe het absoluut niet moet? :|

om een voorbeeldje te nemen... het gaat dan ook nog over een Coronahond. :)

Zie het op straat soms ook gebeuren. Mensen verstaan elkaar niet goed en trekken dat ding naar beneden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

on4bam schreef:Afstand, handhygiëne, mondmasker waar nodig en beperkt aantal mensen zien werkt maar vooral die "bubbel" van 5, nee 10, nee toch 5 en elke week andere of toch niet was blijkbaar voor velen moeilijk.
Te moeilijk, nee. Wat dat verstaat iedereen op het moment dat het gezegd wordt.
Gewoon doen.
Heel simpel.
Maar de mensen moeten willen!!
on4bam schreef:Wat niet werkt is die zo eenvoudige regeltjes dikwijls veranderen. Dat elke gemeente aparte regels invoerde was ook een misser. Maakte je als wandelaar of fietser een langere tocht wist je niet eens wat je moest doen, enkel in de winkelstraat, hele grondgebied, niet/wel op de fiets niet/wel tijdens het sporten en je moest weten in welke gemeente je was.
Dat is helemaal geen misser. Allemaal heel logisch.
Maar men moet het willen volgen. En ja, dat vraagt meer planning.
Men kan niet doen alsof het virus niet bestaat, dus aanpassen is de boodschap.
Gewoon doen.
Heel simpel.

In Duitsland was men daar erg snel mee om dit te onderkennen: zowel de beleidslieden als het volk.
Het is niet omdat er een uitbraak is in het noorden van Duitsland dan men in het zuiden van Duitsland ook maatregelen moet treffen (lees dezelfde regels volgen). Dat spreekt voor zich, voor de goede verstaander tenminste.
En ja dat principe kan men verfijnen: naar gemeenten, zelfs districten of wijken.
Maar de mensen moeten willen!!

Indien mensen niets willen plannen, nergens rekening willen mee houden, geen regels willen volgen dan is het kalf verdronken natuurlijk.
Ook simpel. :wink:

Ik ben wel van mening dat onze overheden die communicatie heel eenvoudig raadpleegbaar moet maken.
Opdat mensen hun planning op een zo snel mogelijke wijze kunnen maken.
Daar schiet onze overheid mijn inziens zwaar te kort.
Het is niet omdat Sophie Wilmès haar gezicht op TV laat zien met de boodschap dat mensen "de regels" moeten volgen dat de mensen ook precies weten welke regels ze best dienen te volgen én waar deze precies van toepassing zijn...
Nu blijft onze premier bij: "Allemaal ons best doen om hardere maatregelen te voorkomen."
Ja, dat is Latijn voor de meeste mensen.
Dan weet men niet precies wat te doen op welke plaats... en dan treedt er mentale vermoeidheid op. Men zou voor minder.

Voor diegene met een smartphone zou men dat zelfs live kunnen laten volgen op een kaart.
Waze, maar dan voor het coronavirus. :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

@modmaskers
Als de mensen u niet verstaan, én je kan afstand houden: is het dan niet logisch dat je een mondmasker afdoet?

Gisteren was ik een winkel, ik moest uitleggen wat ik nodig had en de verkoper verstond me niet. De verkoper zat achter plexiglas en ik had een masker op. Masker af, uitleg gedaan en dan terug masker op. Wat staan roepen tegen elkaar, in een luidruchtige omgeving, is ook niet top natuurlijk.
Een paar dagen geleden bij een betoncentrale geweest, niemand had daar mondmaskers op en ook niemand hield afstand: allemaal samen op minder dan 1m² een koffietje drinken. Als er daar 1 personeelslid Covid heeft, heeft de rest het ook vlaggen. Miosschien moeten we nog blij zijn dat ze niet uit elkaars beker dronken :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Al die zever over niet willen, niet kunnen, geen gezond verstand, blablabla... De mens is gewoon van mening: mij kan het niet/nooit overkomen en zolang ik niet ziek ben doe ik gewoon verder wat ik al jaren gewend ben van te doen. Waarom zou ik al die regeltjes volgen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ordon schreef: Dat is helemaal geen misser. Allemaal heel logisch.
Maar men moet het willen volgen. En ja, dat vraagt meer planning.
Men kan niet doen alsof het virus niet bestaat, dus aanpassen is de boodschap.
OK, ik geef je even het hele voorbeeld. Kortrijk had op een zeker moment mondmaskerplicht op het hele grondgebied "vanaf men zijn deur buiten stapt". Los van het feit dat ik daar geen deur heb is dat helemaal niet logisch. We hadden een wandeling op het grondgebied van Kortrijk aan de grens met grondgebied Menen. Geen mensen te zien, enkel koeien. Gelukkig werd een of twee dagen voor we gingen de mondmaskerplicht aangepast naar het centrum van Kortrijk.
We liepen dus door de velden, waarbij in Menen geen masker verplicht was, in Kortrijk wel maar zonder enige aanduiding op wiens grondgebied we op dat ogenblik waren.
Het vinden van de juiste info was ook al niet eenvoudig voor sommige gemeenten en de pagina op vrtnws.be bevatte al achterhaalde info.

BTW, de reden dat wij op dat soort plaatsen wandelen of fietsen (eigenlijk geocaching) is net wegens het virus (afstand, weet je wel).

Dus logisch, nee. Logisch wil zeggen in winkelstraten e.d. niet midden in de velden of bossen zoals die "op het hele grondgebied" regels (die gelukkig niet zo veel voor komen).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Jack Daniels schreef: Waarom zou ik al die regeltjes volgen?
waarom deden we dat dan massaal in de periode maart tem mei?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

1207 schreef:
Jack Daniels schreef: Waarom zou ik al die regeltjes volgen?
waarom deden we dat dan massaal in de periode maart tem mei?
Op welke planeet heb jij de afgelopen maanden geleefd? altijd en overal heeft de bevolking geprobeerd om de regeltjes te omzeilen, op allerlei manieren. Iedereen had wel een uitleg waarom hij of zij die regeltjes niet moest/wou volgen. Want iedereen vond dat de regels op iedereen van toepassing waren behalve op zichzelf.
BTW: die "ik" in mijn bericht was niet op mij persoonlijk maar eerder verwijzend naar eigenlijk iedereen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit probleem heeft met regeltjes te maken.
Sociale bubbels van 5 werkt niet.
De meeste families zijn groter dan 5.
Zelf kan ik mijn ouders nog moeilijk zien.
Die passen op de kinderen van mijn 2 zussen en 1 broer.
Dus zitten daar al 5 volwassenen in de bubbel.
Wij hebben dus gewoon pech nu?
Maar toch houden wij ons eraan...
Lang houdbaar is dit niet meer voor ons.

Zie de vakantie van de "jongeren".
Oh,sommigen zijn in andere appartementen en zo geweest. :bang:
Dus lappen de regels aan hun voeten.
Gewoon omdat ze op dat moment eens willen genieten van de vakantie na zolang thuiszitten.
En op de beelden van het nachtleven zag ik er weinig met mondmasker.
En dan moeten ze niet afkomen dat iedereen zich aan de maatregelen gehouden heeft.
Dat werkt ook gewoon niet meer.

Nu lijkt het wel dat een deel van die jongeren het verstand heeft van testen en in quarantine te gaan.
En dan ook, hopelijk, geen familiebezoeken en dergelijke.

Sinds 1 augustus moet zo een formulier ingevuld worden.
Wat was het weer, 60% deed het?

En sinds begin deze maand zijn er pas controles op, op de luchthavens.
Maar die die met de auto/autocars terugkomen???

Als dat vakantiegedoe achter de rug is, gaan we de komende weken nog een serieuze piek zien.
En waarschijnlijk zal het, hopelijk, na een week of 4 terug afnemen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Jack Daniels schreef:[ altijd en overal heeft de bevolking geprobeerd om de regeltjes te omzeilen,
en toch zijn in periode maart-mei de cijfers drastisch gedaald.
Dit zonder dat de bevolking zich blijkbaar aan wat dan ook hield?

pas vanaf de versoepelingen ging het mis en dat ligt voor het grootste stuk aan de overheid.
de overheid laat reizen toe, dus mag je burgers neit verwijten als ze op congé gaan.
jij verlangt dat burgers strenger zijn dan het wettelijke kader. Zo werkt het niet

Ik kijk naar de overheid
nu willen ze de bubbels veranderen door een contactbudget. Twijfelt er nu iemand aan dat dit geen compleet hopeloze soep zal worden gelijk al de rest?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ging het mis ? Men is gvd gewoon breder beginnen testen.
De maatregelen in maart waren toch om de curve te flattenen, niet ? Wel, die curve is al maanden zo plat als een pannenkoek.
Gaan we die zo plat houden ? Nee.
Gaat dat komen omdat we ons niet aan de maatregelen houden ? Ook niet.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

iceke schreef:Ging het mis ? Men is gvd gewoon breder beginnen testen.
Er zijn meer ziekenhuisopnames en ook het aantal patiënten in IC gaat omhoog. Dat heeft niets te maken met meer testen. Dat die ziekenhuisopnames zo stijgen niettegenstaande de nieuwe besmettingen vooral bij jongere mensen optreden die meestal thuis kunnen uitzieken is zorgwekkend.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Daar is niks zorgwekkends aan, weekje of 2 uitzieken en klaar.

Trouwens, die ziekenhuisopnames zitten nog steeds op hetzelfde niveau als in juli...zo plat als een pannenkoek dus.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

on4bam schreef: Er zijn meer ziekenhuisopnames en ook het aantal patiënten in IC gaat omhoog.
Dat eerste klopt niet en dat tweede is met mondjesmaat.

Wat leren ons de cijfers, stond er een dag of 3 geleden in HNB. Van de nieuwe corona patienten in het ziekenhuis zijn maar 1 op 3 opnames vanwege corona.

De rest is daar voor iets anders en blijkt ook positief getest, zonder symptomen.

Een belangrijke nuance.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

iceke schreef:Daar is niks zorgwekkends aan, weekje of 2 uitzieken en klaar.
Het Journaal deze middag gezien? Of ook op vrtnws.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dit is al maanden bekend... voor de buitenlandse pers, alvast....
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

on4bam schreef:
iceke schreef:Daar is niks zorgwekkends aan, weekje of 2 uitzieken en klaar.
Het Journaal deze middag gezien? Of ook op vrtnws.
Ja, maar wat ga je daar aan doen ? Niks hé.. er is niks aan te doen.

Trouwens, die symptomen heb ik ook als ik mijn mondmasker opzet, nog iemand die daar last van heeft?
Ik ben de laatste maanden al verschillende keren niet uit mijn woorden geraakt (bij een uitleg die ik 4 keer op een dag moet doen), ff gaan drinken en mondmasker afzetten helpt.
Hetzelfde met zere longen, heb ik de laatste maanden ook wel al een paar keer voor gehad.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

iceke schreef:Ja, maar wat ga je daar aan doen ? Niks hé.. er is niks aan te doen.
Toch wel, zorgen dat minder mensen besmet geraken.
iceke schreef:Trouwens, die symptomen heb ik ook als ik mijn mondmasker opzet, nog iemand die daar last van heeft?
Nee, geen last van.
En gelukkig de mensen in de zorgsector ook net. Zij dragen de hele werkdag hun maskers en al langer dan dat het van ons gevraagd wordt.

Ik betwijfel of je de ernst van die klachten beseft tegenover het ongemak dat je zelf ervaart. :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Jack Daniels schreef:Al die zever over niet willen, niet kunnen, geen gezond verstand, blablabla... De mens is gewoon van mening: mij kan het niet/nooit overkomen en zolang ik niet ziek ben doe ik gewoon verder wat ik al jaren gewend ben van te doen. Waarom zou ik al die regeltjes volgen?
Om van IZ weg te blijven en niet aan de beademingsmachine te moeten met het risico op een embool dat kan maken dat ledematen moeten geamputeerd worden, dat ik een hersenletsel oploop en voor de rest van mijn leven afhankelijk ben van hulp en zorg ...

Verder kun je die regeltjes ook volgen om anderen niet te besmetten.

Om de economische ramp waarvan we begin volgend jaar de ware omvangen zullen beginnen ontdekken nog een klein beetje te redden waar mogelijk?

Misschien zijn dit voldoende redenen.

En als je het mij vraagt, zullen ze na de veiligheidsraad van woensdag a.s. terug wat verstrakt worden ...
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

on4bam schreef:Toch wel, zorgen dat minder mensen besmet geraken.
Absoluut, eerste actieplan.
En als je toch ziek wordt, dan is deze spotgoedkope therapie (zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 72#p841472) beschikbaar, maar daar is niks aan te verdienen, dus wordt maximaal doodgezwegen.
Of nog beter, de farma maffia die een firma als Surgisphere inschakelt om een fake anti-hydroxychloroquine studie in The Lancet te krijgen (en uiteindelijk teruggetrokken moest worden https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 6/fulltext )
on4bam schreef:En gelukkig de mensen in de zorgsector ook net. Zij dragen de hele werkdag hun maskers en al langer dan dat het van ons gevraagd wordt.
Ik betwijfel of je de ernst van die klachten beseft tegenover het ongemak dat je zelf ervaart. :roll:
+1 (of eigenlijk +100)
Goztow schreef:
DIBO schreef:
Over de mensen die COVID-19 overleven, maar blijvend lichamelijke schade hebben opgelopen, wordt gezwegen.
En waarover er ook een oorverdovende stilte is, hydroxychloroquine.
Zoals ook te lezen is in de studie van Sciensano, zijn het vooral de ontstekingsremmende mechanismen van hydroxychloroquine die lijken een positieve invloed gehad te hebben. Er bestaan tal van andere ontstekingsremmers.
En welke ontstekingsremmers worden dan wel als primaire Covid-19 therapie ingeschakeld?? Bovendien, het ontstekingsremmend aspect van hydroxychloroquine (HCQ) is eigenlijk naast de kwestie, en dus deze studie (bewust??) naast de kwestie is.
The gun and the bullet (HCQ + Zink), dat was hetgene wat moest onderzocht worden. Het ene zonder het andere is niet relevant om te onderzoeken. HCQ ("the gun") is noodzakelijk om zink ionen ("the bullet") in het virus te krijgen en het RNA replicatie mechanisme kapot te maken.

Maar ja, laat (een beperkt percentage) van de populatie maar langdurige/blijvende schade oplopen of beter nog, laat ze maar creperen tot de miljarden business er kan op losgelaten worden (zoals Remdesivir nu, en vaccins in de toekomst).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”