Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

1207 schreef: heel de testing is nodig voor niet-gevaccineerden als ik het goed begrijp
zouden er in LVaanderne echt geen 66000 mensen te vinden zijn die voor 1/8/21 zijn 2 prikken gekregen heeft en naar pukkelpop wil?
* Ik weet niet hoe wettelijk het is om een festival te organiseren en strenger te zijn dan de overheid door enkel gevaccineerden toe te laten.
* Bij de leeftijd 16-20 zijn er nog genoeg die geen 2 spuitjes gekregen zullen hebben. Alcatraz heeft hier bv. Minder last van omdat de gemiddelde metal-fan een stuk ouder is.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Stroper schreef: * Ik weet niet hoe wettelijk het is om een festival te organiseren en strenger te zijn dan de overheid door enkel gevaccineerden toe te laten.
* Bij de leeftijd 16-20 zijn er nog genoeg die geen 2 spuitjes gekregen zullen hebben. Alcatraz heeft hier bv. Minder last van omdat de gemiddelde metal-fan een stuk ouder is.
Ik weet ook niet hoe legaal en haalbaar het is maar het zou wel een statement zijn. Dan kan het doorgaan, optredens,...
pukkelpop kan wel uitrekenen hoeveel jongeren ze volgens de nieuwe regels kunnen testen en enkel dat aantal toelaten
geldt ook voor andere festivals natuurlijk

ik vraag me het gewoon af
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Evenementen-bazen willen winst maken, geen statements...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

wied schreef:Evenementen-bazen willen winst maken, geen statements...
doen ze ook als ze nu enkel 66 000 volledig gevaccineerden toelaten, zijn er 66 000 meer als dat er nu zullen komen
het zou wel vervelend zijn voor overheden die ondertussen miljoenen ondersteuning hebben gegeven aan evenementen. Geen idee of een regering zomaar per direct neen zegt
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

wied schreef:Evenementen-bazen willen winst maken, geen statements...
Het een sluit het ander niet uit.

Het is veel goedkoper om mensen enkel bij de ingang te controleren om te kijken of hun vaccinatie OK is. Als je elke niet-gevaccineerde elke 24h moet opsporen en opnieuw testen, dan zit met een logistieke nachtmerrie die vrij kostelijk is.
Maar ik vermoed dat de politiek dan zal komen zeggen dat zoiets niet legaal is, en je een pasjesmaatschappij creëert.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Feit dat alles afgeblazen wordt bewijst dat zij, zonder subsidies, geen eigen koers durven/kunnen varen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

wied schreef:Feit dat alles afgeblazen wordt bewijst dat zij, zonder subsidies, geen eigen koers durven/kunnen varen...
het grootste testcentrum draait 5000 testen per dag en zij zouden 20 000 testen per dag meoten draaien
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

iceke schreef:
heist_175 schreef: Wat een toogpraat :).
Toogpraat ?
Ik heb in heel mijn leven nog nergens moeten aantonen dat ik "besmet" of " niet besmet" was...waarom zou ik dat nu ineens wel moeten doen aan iemand die daar helemaal geen zaken mee heeft ?
Mogelijks, maar waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk heb je wél al moeten aantonen of je gevaccineerd was of niet: polio.

Maar nu "moet" je dat ook niet. Wil je dat niet aantonen, wat uw recht is, dan ga je niet naar Pukkelpop.
Net zoals een vliegtuigmaatschappij u pas zal toelaten op het vliegtuig naar "de brousse" als je over de nodige vaccinaties beschikt.
Dus wat is er nu zo speciaal anders aan?
Lijkt me fair, nee?
ALs je met 60K in elkaars gezicht wil gaan hoesten en tegen elkaar aan wil schurken: bewijzen dat je geen gevaar bent voor de andere 59.999
Nee, helemaal niet...die andere zijn mischien wel een "gevaar"voor mij, maar laat me dat vooral voor mezelf uitmaken.
Ow, hier botst uw individuele vrijheid met mijn vrijheid.
Waarom zou ik moeten betalen voor de medische kosten gekoppeld aan uw onverantwoord gedrag :)?
En natuurlijk ben jij ook een gevaar voor die 59.999 anderen, in het geval je besmet bent (maar het niet weet). Weet je nog: daarom is een recente PCR test ook goed, om te bewijzen dat je NIET besmettelijk bent. En dus ook daar botst uw individuele vrijheid (ik mag toch wel besmetten wie ik wil zeker) met "mijn" vrijheid: waarom zou ik (mee) de medische kosten moeten betalen veroorzaakt door iemand die zelfs de meest evidente veiligheidsmaatregelen aan zijn gat wil vegen?

@gezeur over testen etc
Er zijn andere festivals die de handdoek NIET in de ring gooien en alle testmaatregelen wél geïmplementeerd krijgen.
Als het niet lukt met 1 testdorp, dan zet je er 2 op hé. Ik hoor de eventsector al maandenlang toeteren dat dit een "kolfje naar hun hand" is, wel laat het dan eens zien?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: Dus wat is er nu zo speciaal anders aan?
Als je niet door hebt wat daar nu zo speciaal anders aan is zijn we uitgepraat, niet ?
heist_175 schreef: Waarom zou ik moeten betalen voor de medische kosten gekoppeld aan uw onverantwoord gedrag :)?
Dat doe je al heel je leven...je gaat bv. meer uitgeven aan diabetes dan aan covid
heist_175 schreef: Er zijn andere festivals die de handdoek NIET in de ring gooien en alle testmaatregelen wél geïmplementeerd krijgen.
Als het niet lukt met 1 testdorp, dan zet je er 2 op hé. Ik hoor de eventsector al maandenlang toeteren dat dit een "kolfje naar hun hand" is, wel laat het dan eens zien?
Niet als ze een week voor de opstart ineens de spelregels veranderen, niet op zo'n schaal & al zeker niet voor een festival waar de gemiddelde leeftijd <20 is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

iceke schreef:
heist_175 schreef: Er zijn andere festivals die de handdoek NIET in de ring gooien en alle testmaatregelen wél geïmplementeerd krijgen.
Als het niet lukt met 1 testdorp, dan zet je er 2 op hé. Ik hoor de eventsector al maandenlang toeteren dat dit een "kolfje naar hun hand" is, wel laat het dan eens zien?
Niet als ze een week voor de opstart ineens de spelregels veranderen, niet op zo'n schaal & al zeker niet voor een festival waar de gemiddelde leeftijd <20 is.
Pukkelpop is op 19/08
Geen "week", maar een "maand".
Niet onbelangrijk.

Paradise City is zelfs nog een week vroeger
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210723_95599518
Festivals Horst en Paradise City gaan wel door: ‘Organisatie haalbaar ondanks nieuwe regels’
De festivals Paradise City en Horst gaan voorlopig gewoon door.
iceke schreef:tot je moet gaan bewijzen dat je ziek geweest bent om op een wei een pint te gaan pakken :bang:
Dat is dus toogpraat, want je kan ook op andere manieren bewijzen dat je safe bent: dubbele vaccinatie én PCR.
En dat is idd niet heel anders dan met allerhande vaccins voor je op het vliegtuig mag naar "de brousse": jezelf beschermen en anderen beschermen. Omdat als je dat niet doet, er een heel grote kans op miserie is.
Sommige mensen moet je tegen zichzelf beschermen :lol: .
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Stroper schreef: Zolang dat die dan (bijna) niet in het ziekenhuis belanden of sterven lijkt mij dat nu ook weer niet zo een probleem.
En dat is dus een cruciale denkfout die door veel mensen gemaakt wordt. En ik kan het ze ook niet kwalijk nemen omdat het doel van de overheid nooit het beperken van de pandemie was maar het ontzien van de zorg. "Flatten the curve", weet je nog? Ik huiver van de manier waarop we nu met de pandemie om gaan. Ik betrap er mezelf ook op dat de waakzaamheid serieus aan het verslappen is.

Zolang je besmettingen toelaat en niet ernstig neemt speel je Russische roulette. We hebben nog geen flauw benul wat de gevolgen op lange termijn zijn bij een besmetting van SARS-CoV-2. Zelfs niet bij lichte of geen symptomen.
En zoals ik eerder al schreef, hoe meer besmettingen hoe meer mutaties en dat moet je bekijken op wereldvlak voor alle duidelijkheid. Als we weten dat er amper 10% van de wereldbevolking volledig gevaccineerd is...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef: En dat is dus een cruciale denkfout die door veel mensen gemaakt wordt. En ik kan het ze ook niet kwalijk nemen omdat het doel van de overheid nooit het beperken van de pandemie was maar het ontzien van de zorg. "Flatten the curve", weet je nog? Ik huiver van de manier waarop we nu met de pandemie om gaan. Ik betrap er mezelf ook op dat de waakzaamheid serieus aan het verslappen is.

Zolang je besmettingen toelaat en niet ernstig neemt speel je Russische roulette.
Wat je nu doet is het virus antropomorfiseren, het virus is geen oorlog tegen ons begonnen om de mensheid uit te roeien of ziek te maken.
Het wil maar een ding, zichzelf voortplanten en verspreiden, of en hoe ziek iemand daarvan wordt is voor het virus irrelevant.

Vroeg of laat verdwijnt het vanzelf omdat er genoeg immuniteit onder de bevolking is, net zoals dat gebeurd is bij de Spaanse Griep, Aziatische griep, Russische griep(volgens de symptomen was dit mogelijk geen griep, maar ook een Sars-achtige ziekte die gemuteerd is naar een onschuldig verkoudheidsvirus), met vaccins kunnen we die immuniteit wel versnellen.

0 besmettingen is niet realistisch aangezien je met zowel dierlijke reservoirs zit(komt van vleermuizen en verschillende huisdieren zijn al besmet geraakt) als met asymptomatische besmettingen(mensen die niet ziek worden na een besmettingen, maar wel andere besmetten).

Het heeft bovendien enkel zin als andere landen ook streven naar 0 besmettingen.
Maar buiten Australië & China doet geen enkel land dat. China kan dat als dictatuur maar bij Australië vraag ik mij af hoe lang de bevolking de constante lockdowns daar nog zal pikken.

Uiteindelijk zullen we toch moeten leven met het virus net zoals we dat ook doen met de griep, verkoudheid en zovele anderen.
Dankzij de vaccins zal dit kunnen.
En ja virussen muteren, maar net zoals er elk jaar een aangepast griepvaccin is, zullen er ook aangepaste Covid-vaccins zijn. Bovendien heeft een virus evenveel kans om te muteren tot een minder gevaarlijke variant als tot een meer gevaarlijke variant. Over die mutanten maak ik mij dan ook geen zorgen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een virus doet wat het moet doen. Er een zeker bewustzijn aan toeschrijven is belachelijk en heb ik ook nooit gedaan. Het is de werking van moeder Natuur, niet meer niet minder.
Verdwijnen gaat het niet. Laat dat duidelijk zijn. Ik vraag mij trouwens af, als het dan toch zou verdwijnen, waarom we er mee moeten leren leven zoals je nadien stelt.
Ik ben het over het laatste trouwens eens, maar ik vrees dat het minstens een decennium zal duren vooraleer we in een endemische situatie gaan komen.

De vergelijking met de vaccinaties bij griep gaan ook niet op. Die horen we dikwijls, maar je mag niet vergeten dat het jaarlijks griepvaccin een cocktail is van zo'n 5000 virusstammen en altijd nattevingerwerk is met een efficiëntie rond de 30%. Bij SARS-CoV-2 hebben we nog altijd te maken met één virusstam met hoop en al een aantal significante mutaties.
Edit : En SARS-CoV-2 is nog steeds niet seizoensgebonden (hangt samen met het endemisch karakter) dus begin maar met die vaccincocktail... Misschien, binnen 10 jaar.

De kans is inderdaad zeer klein dat een mutatie tot een sterker virus zou leiden. Gelukkig maar, want er zijn ondertussen al miljoenen varianten op SARS-CoV-2 bekend. Alleen gaan de sterke mutaties wél significant zijn en dat zien we onder onze neus gebeuren. Over die mutanten moet je je dus wel zorgen maken want ze gaan uiteindelijk ook leiden tot nieuwe virusstammen. M.a.w. SARS-CoV-3 staat al aan de voordeur.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dan is er de vraag of we daar echt wakker van moeten liggen ?
In de zin van, heeft het nut om heel de bevolking te gaan inenten voor een virus dat constant gaat muteren, waar <1% "last" van heeft en dat je toch niet gaat kunnen uitroeien ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Het heeft zeker zin in de ogen van de beleidsmakers: digitalizering is hiervoor hun motto...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:
Paradise City is zelfs nog een week vroeger
De festivals Paradise City en Horst gaan voorlopig gewoon door.
Paradise City geeft zelf in een verklaring toe dat ze dat kunnen dankzij hun veel kleinere schaal.

Ook daar zullen een aantal festivalgangers opnieuw getest moeten worden met een rapid antigen op de laatste dag van het festival, maar het gaat hier over een voldoende laag aantal dat dat on-site allemaal nog kan gebeuren zonder dat de deelnemers veel van het programma van die dag moeten missen. Hoe het zit met de kosten enzo, dat weet ik niet. Uiteindelijk zal de eindprijs voor deelnemers die de volle 3 dagen blijven toch heel wat hoger zijn, vooral voor de jongste deelnemers dan.

De reden dat Pukkelpop niet doorgaat is IMHO eerder de veel te trage vaccinatiecampagne in ons land waardoor de jongsten pas in augustus hun tweede vaccin krijgen. En als we het over de jongsten hebben, dan hebben we het nog steeds over meerderjarigen. Zeker voor Pukkelpop is dat problematisch gezien zij zich ook op dat publiek richten. Als je dat vergelijkt met een groot land als de VS of sommige andere ontwikkelde landen, daar heeft iemand op die leeftijd al veel eerder kansen gekregen om zich te laten vaccineren.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

iceke schreef:Dan is er de vraag of we daar echt wakker van moeten liggen ?
In de zin van, heeft het nut om heel de bevolking te gaan inenten voor een virus dat constant gaat muteren, waar <1% "last" van heeft en dat je toch niet gaat kunnen uitroeien ?
Inderdaad, wat is 78 miljoen doden? Dat is toch een peulschil, dat is slechts 7 keer België een vroege dood tegemoet. Peanuts!

/s (want dat is nodig de laatste tijd blijkbaar)
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

CCatalyst schreef: De reden dat Pukkelpop niet doorgaat is IMHO eerder de veel te trage vaccinatiecampagne in ons land waardoor de jongsten pas in augustus hun tweede vaccin krijgen. En als we het over de jongsten hebben, dan hebben we het nog steeds over meerderjarigen. Zeker voor Pukkelpop is dat problematisch gezien zij zich ook op dat publiek richten. Als je dat vergelijkt met een groot land als de VS of sommige andere ontwikkelde landen, daar heeft iemand op die leeftijd al veel eerder kansen gekregen om zich te laten vaccineren.
We staan 3des in Europa kwa vaccinatie... Hoe hadden we volgens u nog VEEL sneller kunnen zijn?
In de VS is de vaccinatiebereidheid ook lager. Dan zit je logischerwijs sneller aan de lagere leeftijden... Simpele logica.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef: Zeker voor Pukkelpop is dat problematisch gezien zij zich ook op dat publiek richten.
toch blijf ik met dezelfde vraag zitten

5 miljoen belgen hebben hun 2 vaccins nu al gekregen, tegen midden augustus zullen ca 5,5 à 6 miljoen belgen voldoen aan de criteria vd 14 dagen na hun spuit
Er zullen toch echt wel 66 000 vlamingen te vinden zijn, tussen pakweg 30 en 50 die wel zin hebben in een dagje of 2 pukkelpop.

neen, het is niet leuk voor de -30 jarigen nu maar ik denk eerder aan de het nieuwe financiële drama.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

De vraag is waarom ze in een corona jaar perse de max capaciteit van 66 000 toeschouwers moesten hebben? Een iets mindere (= goedkopere) affiche had toch ook nog rendabel geweest? Dan kwam je toe met misschien 35 000 bezoekers?

En waarom moest dat perse 4 dagen. Konden toch ook opsplitsen in 2x twee dagen?

Nu was het alles of niks. Maar in andere sectoren zijn er toch ook beperkingen op aantal bezoekers (pretparken e.d.)
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Kijk maar naar Werchter Parklife...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat het persé een full-blown optie moest zijn is voor mij ook een totaal vraagteken.

Iedereen zag toch van ver afkomen dat dit langs alle kanten wringt? In je eigen tuin moet je nog beperken wie er komt, maar op een wei zou plots 66.000 zatte pubers geen probleem zijn? :roll:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Subsidiestromen benutten om winst te maximaliseren, het is weinigen gegeven om daarmee niet gulzig om te springen... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

wied schreef:Dat is slechts collateral damage natuurlijk, want via covidsafe/itsme app kunnen banken en telco's ons in heel Europa blijvend in de gaten houden.
Ik wens ze veel succes om mijn geprinte PDF te tracken :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

GSM/smartphone en bankkaarten blijven dus ook wijselijk thuis, veronderstel ik... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Off topic maar smartphone heb ik niet en mijn tablet gaat via VPN van mijn FB op het net. Ik blijf digitaal dus thuis.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

on4bam schreef:Off topic maar smartphone heb ik niet en mijn tablet gaat via VPN van mijn FB op het net. Ik blijf digitaal dus thuis.
Haha dat heb ik ook al vaak gedacht... en achteraf alle reclame in de taal van de reisbestemming als je terugkomt.
Da's een illusie dat je digitaal thuis blijft (of heeft dat enkel te maken met GPS locatie, instellingen, ...)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Nogmaals OT. Ik heb nog geen reclame gezien op mijn tablet. GPS/BT e.d. staat trouwens af wanneer die niet nodig zijn. Online en GPS is uitzondering (Waze).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

wied schreef:GSM/smartphone en bankkaarten blijven dus ook wijselijk thuis, veronderstel ik... :-D
Het wordt waardevol voor trackers als ze zoveel mogelijk verschillende data stromen hebben.
Elke stroom die je kan tegenhouden is winst. Uiteraard is het onmogelijk om niet gevolgd te worden, tenzij je terug keert naar de jaren '50, maar dat wilt voor mij niet zeggen dat je dan maar volledig de handdoek in de ring moet gooien.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat een mislukking is die contacttracing een jaar later nog steeds.

Situatie: 2 van mijn kids gaan op chirokamp. Op maandagochtend testen er leden positief via een zelftest, waarna de leiding onmiddellijk besluit dat de kids onmiddellijk opgehaald moeten worden en in quarantaine moeten.

Op dinsdagochtend wordt er door de chiro en stad een collectieve PCR-test georganiseerd in de chirolokalen (gespreid over de hele dag uiteraard waarbij er amper contact tussen de leden mogelijk is).

Op woensdagochtend sijpelen de resultaten binnen. De meeste zijn er echter al rond 8u. Wij zien dan op COZO dat onze kids negatief testen. We krijgen via de whatsapp-groep van de ouders ook heel wat berichten van kids die positief testen. Onze kids gaan op advies van stad en chiro in quarantaine, wat logisch is.

Op vrijdagnamiddag (meer dan 48u later!) krijgen we telefoon dat onze kids in quarantaine moeten. Dit was uiteraard al zo, maar waarom duurt het nog 48u tussen dat het resultaat bekend is en er pas met de hoogrisico-contacten contact wordt opgenomen?

Vanmiddag (zondag) nog eenzelfde telefoon gehad. Eén van de leden heeft blijkbaar op dinsdag negatief getest, maar op donderdagochtend na symptomen nog een PCR-test laten afnemen die positief bleek. Resultaat was donderdag kort namiddag bekend. Nu krijgen we (weer 48u nadat het resultaat bekend is) weer een telefoon om te melden dat onze kids in quarantaine moeten.

Houden die mensen daar geen dossier bij? Kunnen die echt niet rapper als binnen 48u reageren? Ik begrijp nu waarom corona niet onder controle geraakt. Op 48u kan je het immens veel doorgeven ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ondertussen stijgen de ziekenhuiscijfers terug.
Sinds +/- 15/07 gaan de cijfers eerder omhoog dan dat ze vlak blijven.
We zitten vandaag op hetzelfde niveau als eind juni (300+ "total in hospital).

Dus meer besmettingen => meer hospitalisaties, alleen is de "conversiefactor" lager door de massale vaccinaties.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

De scholen zijn nu 4 weken aan elkaar gesloten. We mogen ons dus nu verwachten aan een forse daling van het aantal besmettingen.

Allé, ik heb me dat toch laten wijsmaken. :wink:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

boran_blok schreef:
iceke schreef:heeft het nut om heel de bevolking te gaan inenten voor een virus dat constant gaat muteren, waar <1% "last" van heeft en dat je toch niet gaat kunnen uitroeien ?
Inderdaad, wat is 78 miljoen doden? Dat is toch een peulschil, dat is slechts 7 keer België een vroege dood tegemoet. Peanuts!
Dat is naast de kwestie, de vraag was of het nuttig is om heel de bevolking te gaan vaccineren, ook zij die er geen last van hebben.
heist_175 schreef: Dus meer besmettingen => meer hospitalisaties, alleen is de "conversiefactor" lager door de massale vaccinaties.
Te kort door de bocht.
Je zit met een hele hoop factoren waar je geen zicht op hebt.
1. Pcr testen die niet meer betrouwbaar zijn met de lage positieve cijfers die men nu vindt.
2. Mutaties waarvan men niet weet of ze meer of minder problemen veroorzaken
3. Men test veel meer volk die men vroeger niet testte, 't is niet omdat men meer volk test dat meer volk besmet of besmettelijk is.
4. De doeltreffendheid van de vaccins, helpen ze ? Worden mensen nog besmet ? Zijn gevaccineerden nog besmettelijk ? Belanden ze nog in het AZ ? Geen kat die het weet.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Na pukkelpop nu ook hetzelfde scenario in Nederland! Toeval, of volgen zij hetzelfde draaiboek?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

iceke schreef:Dat is naast de kwestie, de vraag was of het nuttig is om heel de bevolking te gaan vaccineren, ook zij die er geen last van hebben..
je weet niet wie er last van zal hebben, da is het probleem.
vandaag kijken we nog steeds enkel naar ic en doden maar hoeveel mensen zijn sinds maart 2020 op bv ziekenkas gevallen door bv hun longen en andere chronische aandoeningen als gevolg van covid?
da is veel volk vrees ik en als je die dingen kunt vermijden door een vaccin?

pukkelpop, al die dingen, is een probleem waar je stilaan meot over nadenken.
wat doe je met vaccinweigeraars straks?
voor die groep zulk slopende procedures verzinnen zoals dagelijks testen?

zelfs met vaccinatie ga je mensen met covid vinden, wat doe je daarmee? als je alles loslaat zul je heel veel gevaccineerden met covid vinden, lijkt me onvermijdelijk
wat doe je als in het najaar uw ic onder druk komt te staan en 99% van hen zijn mensen zonder vaccin? kankerbenadelingen ed dergelijk blijven uitstellen of die nietgevaccineerde covidpatienten nu on hold zetten qua behandeling omdat kankers voorrang krijgen?
ik heb geen idee maar er zal over gezeverd worden.

organisatoren zullen de optie van verplichte vaccinatie overwegen, al was het maar voor het eigen gemak (kosten/organisatorisch) en de zever rond lastminute alles afblazen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

iceke schreef:Pcr testen die niet meer betrouwbaar zijn met de lage positieve cijfers die men nu vindt.
Ik snap niet goed wat je daarmee bedoelt.
Over de betrouwbaarheid van de PCR test hebben we trouwens al eens een discussie gevoerd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Wildeweg testen leidt tot "nattevingerwerk", en heeft niets te zien met de betrouwbaarheid van de test zelf...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

petrol242 schreef:
iceke schreef:Pcr testen die niet meer betrouwbaar zijn met de lage positieve cijfers die men nu vindt.
Ik snap niet goed wat je daarmee bedoelt.
Over de betrouwbaarheid van de PCR test hebben we trouwens al eens een discussie gevoerd.
En die discussie is nog altijd dezelfde als vorig jaar...
Je zit met een marge van 3 tot 4 % vals positieve...als je maar 1 tot 2% positieven vind zijn die resultaten dus niet meer betrouwbaar.
Die pcr test is uitermate geschikt om uit te maken of mensen met symptomen al dan niet een besmetting hebben opgelopen..de pcr test is helemaal niet geschikt om die 1 op 100 uit de vakantiegangers te halen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tijd om uw cursus statistiek nog eens af te stoffen, me dunkt :).
Als 1-2% van de geteste sammples positief is, en je weet dat je 4% false positives hebt, dan moet je die 4% toepassen op de 1-2%.

Code: Selecteer alles

     ruw   netto
     1%    0,96%
     2%    1,92%
Afgerond dus 1-2% :bdaysmile:
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

En ter aanvulling en correctie : het is niet de PCR test op zich die onbetrouwbaar is.
De staalname daarentegen is een ander verhaal.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”