Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Wat verwacht je van 8 ministers voor VG die geen van allen verantwoodelijkheid nemen/dragen :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

phil48 schreef:
CCatalyst schreef:
Ordon schreef: Hopelijk heeft SARS-CoV-2 voor deze kinderen geen nare gevolgen voor hun verdere leven in petto!
Of er daar zelfs al onderzoek is naar gedaan?
Hier is voor zover ik weet nog geen onderzoek naar gedaan. De toekomst zal het moeten uitwijzen.
Is er al onderzoek gedaan naar de (lange termijn) gevolgen van de corona angstsychose (lockdown, geen normale contacten, bange ouders, mondmaskers, gesloten scholen, speeltuinen en winkels...) op kinderen in de meest kwetsbare milieus (zeg maar de "armere" bevolking) en leeftijdsgroepen ?
Ja, eveneens terechte vragen.
Het virus laten circuleren, brengt zulke vragen met zich mee hé.
Een oplossing via vaccinatie gaat sowieso nog lang duren.
Het virus buitenwerken en buiten houden wil men niet.
Dan blijft het aanmodderen met de kraan open met alle gevolgen van dien.
Niets aan te doen...
DarkV schreef:
Slafes schreef:Kinderen blijken nu toch vatbaarder te zijn voor het virus dan gedacht. :wink:
Ik heb het al meermaals geschreven... veel mensen (ongeacht hun leeftijd) langere tijd bij elkaar in een gesloten ruimte = ellende :!:
Dat stond in de sterren geschreven.
Maar sommigen (jij niet) willen graag het licht van de zon ontkennen...


=======================================
=======================================

Edit.
Sinds het begin van de coronacrisis werden in Vlaanderen al 48 quarantaine-bevelen uitgevaardigd
.
.
De politie kan vervolgens controleren of dat bevel nageleefd wordt. Overtreders riskeren een boete tot 4.000 euro en een gevangenisstraf tot 6 maanden.
Bron: Vrt Liveblog (13/11/2020 om 15:45)

Gaan ze China (deels) achterna?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

DarkV schreef:
Slafes schreef:Kinderen blijken nu toch vatbaarder te zijn voor het virus dan gedacht. :wink:
Ik heb het al meermaals geschreven... veel mensen (ongeacht hun leeftijd) langere tijd bij elkaar in een gesloten ruimte = ellende :!:
Deze viroloog zegt het nog straffer, scholen zijn de motor van het virus. -> https://www.hln.be/binnenland/viroloog- ... a397e7838/
Alle studenten mochten in september weer naar de schoolbanken, hoewel goed genoeg geweten is dat scholen de grote motor zijn van luchtweginfecties.”

“Het resultaat loog er niet om”, gaat de viroloog verder. “Op 1 september lagen er 226 patiënten met Covid-19 in het ziekenhuis, op 3 november was dat aantal gestegen tot 7.487. In maart gingen we in lockdown met een cijfer dat maar liefst vijftien keer lager lag.”
en
“Na twee maanden mag duidelijk zijn dat het besmettingsniveau in scholen alarmerend hoog ligt. En dan worden kinderen -volgens de absurde regels van Sciensano- niet eens deftig getest. Die strategie past natuurlijk in het verhaaltje dat besmettingen vooral thuis plaatsvinden en niet op school.”
Nu, het is natuurlijk afhankelijk van de inval, de waarheid? Ik zie wat ik zie en ik zie heel veel kinderen waarvan de ouders ineens besmet zijn dat is natuurlijk geen toeval. Aan de andere kant, in de vakantie zag ik ook al grote groepen kinderen samen spelen, speelpleinen bleven open, en och...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Da's juist. Kinderen speelden buiten in de zomervakantie. Maar dat is dan nog altijd een fractie van de contacten die ze hebben dan op bijvoorbeeld een speelplaats waar kinderen bij wijze van spreken van heinde en ver komen. We zien bijvoorbeeld in de scholen in de rand rond grootsteden veel kinderen opdagen uit die grootsteden. Kinderen waar geen contact mee is op de plaatselijke speeltuin tijdens de vakantie dus.

Ook die dynamiek wordt al eens vergeten. Het kruispunt voor het virus om een andere weg in te slaan dus.
Die dynamiek versterkt zich naarmate de hogere onderwijsinstellingen. Tot zeg maar de West-Vlaamse student die in Hasselt zijn opleiding volgt.

Maar het zijn dus niet alleen de scholen waar ik mij momenteel grote zorgen over maak. Dagdagelijks kom ik in een wereld waar het SARS-CoV-2 virus niet bestaat. Tot ik terug de sleutel in de voordeur steek. Op dat moment mag ik de collega die tegelijk een goede vriend is, plots niet meer ontmoeten terwijl ik er net daarvoor 8 uur mee heb mogen samenwerken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Slafes schreef:Deze viroloog zegt het nog straffer, scholen zijn de motor van het virus. -> https://www.hln.be/binnenland/viroloog- ... a397e7838/
't ja ....
scholen-op-bubbel-5.png
Horeca terug open: geen verschil in de curve
Scholen open: de hel breekt los

Oplossing: scholen open en al de rest laten opdraaien ervoor, door minder sociale contacten, winkels, horeca en evenementen dicht.

Soms vraag je je af of ze het er om doen. De idioten aan de macht die deze foute keuzes maken.

UITERAARD ZIJN DE SCHOLEN DE BACKBONE
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

petrol242 schreef:Da's juist. Kinderen speelden buiten in de zomervakantie.
Ik heb het over de huidige vakantieperiode... Zie al sinds het begin van de vakantie groepen jongeren die met elkaar optrekken, uit het zicht natuurlijk, want er is een samenscholingsverbod. Mijn vriendin woont aan een 'toegangspoort' van een bos, hallucinant hoeveel volk daar passeert en in grote groepen, precies Rock Werchter. In file met de auto, her en der op privé geparkeerd... Gemeentebesturen die speelpleinen en tochtjes organiseren en met de leiding een etentje organiseert...

Mijn vader (risico patiënt) offert zich nog steeds op voor de kinderen van mijn broer. Ha, ja, zelfstandige en moeder in de zorg maar wie vangt de kinderen op? Vanaf maandag mag hij ze ook weer van school halen en eten voor maken. Zal ik maar braaf thuis zitten en me opsluiten om mijn vader zeker niet te besmetten en ondertussen zijn er ouders die er zich allemaal geen bal van aantrekken of gewoon niet anders kunnen.

Wederom... och ja... Ondertussen staat Trump zichzelf op de borst te kloppen met zijn operatie Warp Speed waar ze eind 2020/begin 2021 iedereen gaan vaccineren van ouderen en risico patiënten.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

petrol242 schreef: Tot ik terug de sleutel in de voordeur steek. Op dat moment mag ik de collega die tegelijk een goede vriend is, plots niet meer ontmoeten terwijl ik er net daarvoor 8 uur mee heb mogen samenwerken.
je mag die wel otnmoeten, zelfs thuis, alleen heb ej die regeltjes van wat afstand houden en dat soort dingen.
Beschouwd ge hem als knuffelcontact moogt ge er zelfs meer mee doen

opnieuw, voor de zoveelste maal, moet je gewoon heel eventjes over de grens piepen.
Frankrijk ging een weekje voor ons op congé en loopt 1 à 2 weken voor
resultaat
school terug open en na een weekje? cijfers zijn al terug stijgende
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

1207 schreef:opnieuw, voor de zoveelste maal, moet je gewoon heel eventjes over de grens piepen.
Frankrijk ging een weekje voor ons op congé en loopt 1 à 2 weken voor
resultaat
school terug open en na een weekje? cijfers zijn al terug stijgende
Net niet, terwijl de scholen dicht waren (19-10 tot 30-10) is het hard blijven stijgen, en ook nog even terwijl de scholen terug open waren, met een piek 8 november.
Afbeelding

Maar de laatste week al terug dalende lijn, terwijl scholen open zijn.
Ook, sinds 30-10 is er weer een verstrengde lockdown, maar scholen bleven open.
Men neemt natuurlijk nog andere maatregelen, dus stijging/daling is moeilijk aan 1 maatregel te koppelen.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

We zullen het zien over twee, drie weken. Als de cijfers gaan ontploffen is Weyts schuldig aan vrijwillige doodslag. En het ergste van allemaal is dat we het niet meer kunnen tegenhouden. Die man is een gevaar voor een heel pak mensen. Een gevaar voor onze welvaart.

Als Weyts morgen een kogel in zijn kopke krijgt door een risicopatiënt die de angst niet meer aankan heeft hij het zelf gezocht en zou ik het zelf onder de noemer van wettige zelfverdediging plaatsen. Door egoïsme en dommigheid van een ander zou ik mijn leven niet willen verliezen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@1207 : Je weet goed genoeg wat ik bedoel. En neen, ik mag hem dus niet uitnodigen thuis. Jij kent mijn boebel niet.

De enige echte werkende maatregel waar we 100% zeker van zijn is mensen zo ver mogelijk uit elkaar houden. Maar dan ook overal en altijd. Dat is niet simpel en dat is een keiharde maatregel. Dat weet ik. Maar het wordt niet consequent, erger nog zelfs bewust, niet toegepast.

In mijn private sfeer wordt (terecht!) mijn sociaal weefsel tot een absoluut minimum beperkt. Tot het plots professioneel wordt waar heel de reutepeteut niet meer van tel is. En dan krijg je mensen die zeggen dat je op het werk in een beveiligde omgeving weinig kans hebt om besmet te geraken. De realiteit spreekt dat echter flagrant tegen. Ik maak het dagelijks mee. Of kijk naar de inspectieverslagen die serieus de pan uit swingen. En dat begint heel veel mensen danig op de zenuwen te werken.

De enige maatregel die de overheden opleggen die werk gerelateerd is, is het verplichten en maximaliseren van telewerk. En ook dat is met een hele dikke korrel zout te nemen. Veel telewerkers komen nog steeds op de werkvloer, omdat hun job op dat moment dat noodzakelijk zou maken. Maar niemand die die job an sich in vraag stelt, of die wel zo noodzakelijk is voor de continuïteit van het bedrijf.

Maar het aantal werknemers dat kan telewerken gezien de aard van hun job is nog altijd een pak in de minderheid en dat zal ook zo blijven.
Het overgrote deel van de werknemers wordt dus stevig in de kou gelaten. Er is geen enkele maatregel van enige overheid dan ook die die mensen beschermt door ze zoveel mogelijk van de werkvloer weg te houden zoals men met telewerk wel kan doen. Door enkel mensen toe te laten op de werkvloer voor de essentiële continuïteit van het bedrijf te waarborgen bijvoorbeeld.

Het enige dat dan telt is de goodwill van de werkgever en de verantwoordelijkheid van de individuele werknemer. En we weten dus allemaal wat de inspectiediensten dan tegen komen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

,

feit blijft dat we overmorgen massaal gaan versoepelen terwijl we op ca 10 000 besmettingen en honderden doden per dag zitten.
ik ben een beetje bevreesd
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Pengu schreef:We zullen het zien over twee, drie weken. Als de cijfers gaan ontploffen is Weyts schuldig aan vrijwillige doodslag. En het ergste van allemaal is dat we het niet meer kunnen tegenhouden. Die man is een gevaar voor een heel pak mensen. Een gevaar voor onze welvaart.

Als Weyts morgen een kogel in zijn kopke krijgt door een risicopatiënt die de angst niet meer aankan heeft hij het zelf gezocht en zou ik het zelf onder de noemer van wettige zelfverdediging plaatsen. Door egoïsme en dommigheid van een ander zou ik mijn leven niet willen verliezen.
Weyts doet het prima en heeft begrepen wat er belangrijk is. Kinderen thuis houden en ouders/kinderen over de afgrond duwen dat gaat ook doden, langdurig zieken en langdurige kosten opleveren. Het is een afweging waarin hij imo de goede beslissingen neemt. Alles heeft een effect/prijs, belangrijk is een goed evenwicht te vinden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

ddd schreef: Maar de laatste week al terug dalende lijn, terwijl scholen open zijn.
En zou dat zijn omdat het niet aan de scholen ligt, of omdat er minder getest wordt?

Afbeelding

Een week waarin 11 november pal in het midden valt, is ook niet bevordelijk voor het aantal testen per dag.
NuKeM schreef: Weyts doet het prima en heeft begrepen wat er belangrijk is.
Hij doet wat voor jou belangrijk is, en je werkgever is blij dat het economische het haalt boven het menselijke, want in veel andere ontwikkelde landen is dat niet het geval. Of het een goede beslissing is als de cijfers weer beginnen te pieken, durf ik wel in vraag te stellen. Op basis van hoe de maatschappij reageerde op de evolutie voor de herfstvakantie, meen ik eerder van niet.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 14 nov 2020, 11:38, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wat mag je nu nog van corona testen geloven? Elon Musk, op 1 dag 4 keer getest. Zelfde machine, zelfde verpleegster, zelfde test. 2 keer positief en 2 keer negatief. Ja man...
https://www.hln.be/buitenland/tesla-opr ... ~a17d4fa2/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Jack Daniels schreef:Wat mag je nu nog van corona testen geloven? Elon Musk, op 1 dag 4 keer getest. Zelfde machine, zelfde verpleegster, zelfde test. 2 keer positief en 2 keer negatief. Ja man...
https://www.hln.be/buitenland/tesla-opr ... ~a17d4fa2/
Het was een sneltest. De sensitiviteit daarvan is 34% tot 80%. Zijn resultaten zijn dus perfect te verklaren, want de sneltest zit er in de helft van de gevallen naast.

De sneltesten zijn brol. Maar werkgevers, luchtvaartmaatschappijen, scholen, overheden, zijn er verzot op omdat het snel een papiertje aflevert (in 15 minuten ipv 24 uur) met een "resultaat", zodat de paraplu open getrokken kan worden en men de verantwoordelijkheid kan afschuiven. Dat de kans dat het resultaat correct is ongeveer 1 op 2 is, doet er niet toe: het gaat over het afschuiven van hun verantwoordelijkheid, niet over het beschermen van werknemers. De makers van de sneltesten hebben goed ingezien dat er met zoiets veel geld te verdienen valt.

In sommige bedrijven gaat het zelfs zo: werknemer test positief, werkgever zegt "doe de test nog eens", werknemer test negatief, werkgever zegt "kom maar binnen" :eek:. Het eerste blaadje met het positieve resultaat gaat in de versnipperaar, het tweede blaadje gaat in het dossier, de werkgever zegt dat hij zijn verantwoordelijkheid opgenomen heeft en niet aansprakelijk gesteld kan worden (lawsuit) voor besmettingen in zijn bedrijf.

Het is een goede zaak dat Musk eindelijk de aandacht richt op dit soort bedrog. Veel bedrijven in de VS die niet van telewerk moeten weten gaan het hem echter niet in dank afnemen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

CCatalyst schreef:
ddd schreef: Maar de laatste week al terug dalende lijn, terwijl scholen open zijn.
En zou dat zijn omdat het niet aan de scholen ligt, of omdat er minder getest wordt?

Afbeelding

Een week waarin 11 november pal in het midden valt, is ook niet bevordelijk voor het aantal testen per dag.

.
mssn wordt er ook gewoon minder getest omdat er minder cases zijn om te testen. Ik heb werkelijk geen idee wat de aanleiding is in Frankrijk.

Ook gaat de grafiek van de dagelijkse testen maar tem 9 november dan zitten we nog maar net onder de piek van 8 november (van het dagelijks aantal besmettingen). Dus nog even afwachten ivm de cijfers. Maar als blijkt dat de cijfers idd daadwerkelijk omhoog schieten door de scholen dan moeten er maatregelen getroffen (dat lijkt me duidelijk)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef:
ddd schreef: en je werkgever is blij dat het economische het haalt boven het menselijke, .
het probleem is nu eenmaal dat onze aanpak die vd zachte heelmeester is, die maakt nu eenmaal stinkende wondes


vergelijk Belgie maar eens met bib duitsland. Duitsland is veel strenger en kordater ind e aanpak vh virus en hun economisch verlies is een pak kleiner
Wij hebben dus de ideale aanpak gevonden om zowel op gezondheidszorg als op economie de schade te maximaliseren
dat gaat trouwens ook op voor de jeugd die nu ook blijven hangen in een toestand die perfect vermijdbaar was of veel korter had kunnen zijn
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

quovadis schreef:mssn wordt er ook gewoon minder getest omdat er minder cases zijn om te testen
Het zou vrij onwaarschijnlijk zijn dat er in de dagen die volgen op een nieuw record van besmettingen minder cases zijn om te testen.
quovadis schreef:Dus nog even afwachten ivm de cijfers.
^ dit.

Wat we wel weten, is dat die surge van 8 november volgde na de eerste week van de heropening van de scholen, en dat is zorgwekkend want er is eigenlijk geen andere mogelijke verklaring in Frankrijk, tenzij een aberratie met de testen. Of die evolutie zich ook doorzet, is momenteel nog onzeker.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

@1207, wel correct quoten, dat komt niet van mij.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef: Het enige dat dan telt is de goodwill van de werkgever en de verantwoordelijkheid van de individuele werknemer. En we weten dus allemaal wat de inspectiediensten dan tegen komen.
Tja diezelfde verantwoordelijke individuele werknemer doet privé dus alles correcter maar zondigt massaal op het werk...
Stop met mensen die willen werken telkens een schuldgevoel aan te praten. :bang: :bang:

Dat is het enige wat de vakbond kan, we leggen het plat ...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

CCatalyst schreef:
Wat we wel weten, is dat die surge van 8 november volgde na de eerste week van de heropening van de scholen, en dat is zorgwekkend want er is eigenlijk geen andere mogelijke verklaring in Frankrijk, tenzij een aberratie met de testen. Of die evolutie zich ook doorzet, is momenteel nog onzeker.
vakantieperiode gedaan, lockdown nog maar net begonnen. Kan dus nog aan andere zaken liggen.

En ivm België afwachten en indien nodig kort op de bal spelen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

1207 schrijft: ...Duitsland is veel strenger en kordater ind e aanpak vh virus en hun economisch verlies is een pak kleiner...

Alsook hun dodencijfer vooral!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Ondertussen, de Belgen nog steeds "en masse" in Luxemburg. Wat baat het dat je hier strenge maatregelen neemt, als je de Vlaming/Waal intussen massaal over de grens (Zeeland, Luxemburg...) zijn ding laat doen ?

Luxemburg staat al sinds ruim een week helemaal bovenaan de ranglijst van Europese landen met de hoogste incidentie (meer dan 1.400 besmettingen per 100.000 inwoners), maar in een uitgaansbuurt net over de grens valt daar weinig van te merken. “Het lijkt hier wel een mierennest”, aldus onze reporter ter plaatse, die vanop een afstand toekeek. “Ook is het niet verplicht om een mondmasker te dragen in de winkelstraat.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

duizend schreef:Dat is het enige wat de vakbond kan, we leggen het plat ...
@Duizend : als je met iets meer begrip mijn bijdrage zou lezen zou je gezien hebben dat hier niemand oproept om den boel plat te leggen. Integendeel zelfs, eerder alles in het werk stellen om de continuïteit te waarborgen. Maar dat woord zal je uiteraard niet gelezen hebben? Er zijn ondertussen al fabrieken stil gelegd omdat het aantal besmettingen uit de pan swingt. Is dat dan beter? Is dat waar je naartoe wil? Als je een activiteit niet veilig kan uitvoeren moet je daar mee stoppen of zorgen dat het wél veilig kan, voor iedereen.

Ik wil geen enkele werkmens trouwens een schuldgevoel aanpraten. Hoe kom je daar nu bij? Ik behoor er zelf bij. Alsof we mensen van de horeca ook een schuldgevoel zouden aanpraten?
Mensen die andere mensen op gevaar van besmetting laten werken, daar zit het probleem. Toch niet die sukkelaar op de werkvloer? Als de werkende klasse morgen stopt met werken, dan heb je grote shit en er is niemand die daarvoor oproept.

Maar de belangrijkste regel die aan iedereen wordt opgelegd wordt in de professionele wereld constant met de voeten getreden en geen kat die daar blijkbaar van wakker ligt. Economische activiteiten kunnen doorgaan zolang je de mensen zo ver mogelijk uit elkaar houdt. En dat gebeurt nauwelijks.
Met vakbondsbashing ga je er ook niet komen want daar wordt een pak werk verricht waar je blijkbaar geen flauw benul van hebt.


Ik heb ook helemaal niet gezegd dat de werknemers massaal in de fout gaan, wel dat de verantwoordelijkheid naar beneden wordt gestampt. Je leest wat je denkt te lezen en braakt dan maar een gedacht uit en legt mensen woorden in de mond.

Kom eens op een echte fabrieksvloer en dan kunnen we nog eens klappen.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat vinden jullie hiervan ziekenhuis personeel krijgt weer extra premie door de schuld van onze debiele ministers die te laat in actie zijn geschoten om eerder strengere maatregelen te nemen. Vind dat de ministers die hier ins ons land toch al genoeg verdien maar voor deze kosten moeten opdraaien want door hun beleid liggen onze ziekenhuizen weer overvol. Dit is toch om gefrustreerd van te worden van dit beleid.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Data technicus schreef:Wat vinden jullie hiervan ziekenhuis personeel krijgt weer extra premie.
alsof ze nu al hopeloos overbetaald zijn


denk eraan
dit geldt enkel voor de federale ziekenhuizen
alles wat vlaams is zoals rusthuizen en revalidatiecentra,... kunnen een premie op hun buik schrijven

de premie is uiteraard bruto dus nu maar te hopen dat ge niet in hogere belastingsschijven terecht komt
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

Wat vinden jullie hiervan ziekenhuis personeel krijgt weer extra premie...
Ziekenhuizen staan weeral veel meer 'in the picture', maar hier een voorbeeld vanuit RVT - bejaardenzorg: daar zijn er nu ook mensen die soms 8 uur aan een stuk hebben moeten werken zonder eten, zonder drinken en zonder toilet of andere pauze. 8 uur volledig ingepakt in beschermkledij waar ge u kapot in zweet. Onwettig maar noodgedwongen door de harde realiteit. En nee, ni van 'horen zeggen'.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Wie dacht dat groepsimmuniteit redding zal bieden :cry:

Belgische zorgverleenster herbesmet: antilichamen kunnen relatief snel verdwijnen
Een jonge, gezonde vrouw die tijdens de eerste golf Covid-19 kreeg en er antilichamen tegen opbouwde, raakte in september toch opnieuw besmet. Dat schrijft De Standaard. Kevin Ariën van het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) stelt dat de casestudie mogelijk uitwijst dat het aantal antilichamen relatief snel wegzakt na een besmetting.

Volgens de professor virologie gaat het allicht om het eerste beschreven geval wereldwijd waarbij bij de besmette persoon een intact immuunsysteem werd vastgesteld én er een goede immuunrespons was na de eerste besmetting. "Bij eerdere gevallen van herbesmetting was de immuunrespons niet gemeten of werkte die niet optimaal", zegt hij. "Dit geval doet in ieder geval denken aan andere coronavirussen, zoals SARS of MERS. Ook daar zagen we de immuniteit snel wegzakken onder een zogenaamde 'kritische drempel'."

De zorgverleenster in een Belgisch ziekenhuis had nog antilichamen toen ze voor de tweede keer besmet raakte, maar dat was klaarblijkelijk onvoldoende. "Ofwel was het hebben van antilichamen niet voldoende ofwel was het aantal onder die kritische drempel gezakt", zegt Ariën.

De casestudie kan van groot belang blijken. Enerzijds kan het opnieuw een argument tegen het verkrijgen van groepsimmuniteit zijn, anderzijds moet er mogelijk rekening mee worden gehouden bij vaccinonderzoek. Zo zou het kunnen dat een vaccin dat op korte termijn een erg goede bescherming biedt tegen Covid-19 niet erg lang blijft doorwerken.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

1207 schreef:
Data technicus schreef:Wat vinden jullie hiervan ziekenhuis personeel krijgt weer extra premie.
alsof ze nu al hopeloos overbetaald zijn


denk eraan
dit geldt enkel voor de federale ziekenhuizen
alles wat vlaams is zoals rusthuizen en revalidatiecentra,... kunnen een premie op hun buik schrijven

de premie is uiteraard bruto dus nu maar te hopen dat ge niet in hogere belastingsschijven terecht komt
Er is ook tot een structurele herwaardering beslist door de 100 % invoering van http://www.if-ic.org .

Dat dit niet op de rusthuizen en revalidatieziekenhuizen van toepassing is, daar mag je het vlinderakkoord uit 2014 voor danken, die deze bevoegdheden naar de deelstaten heeft overgebracht. Dat is ook deels zo voor de ziekenhuizen, wat niet echt hun "goedkeuring" wegdraagt:

https://trends.knack.be/economie/bedrij ... 1605372500
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Pengu schreef:Ahja, we zijn het al gewoon dat ze hier alles verkloten. Het zijn daar gewoon een bende debielen in Brussel en wij zijn nog grotere debielen dat we hun gezeik en geblunder maar blijven slikken.

Ik zie de komende feestdagen echt als een probleem waar we een oplossing voor moeten vinden. Er wordt nu hoop gegeven voor de bevolking door uitspraken van bepaalde politici. Denken dat ze daarmee de sympathie van het volk gaan opwekken en zichzelf wat populair gaan maken is gewoon wederom egoïstisch en populistisch. Ga f*** rond de tafel zitten en bespreek dit onder elkaar en kom daarna naar buiten met uitspraken. Maar stop met het volk zo te polariseren.
Eens te meer wijze woorden Pengu. Wij zitten op dezelfde golflengte.

De feestdagen zijn een enorm probleem m.i. want:

1. artsen en verpleging zeggen: als men niet de discipline kan opbrengen om de feestdagen door te brengen met een minimum aan risico's (lees: liefst in eigen gezin / bubbel) dan geven wij er de brui aan. Ik steun deze visie ten volle want voor velen van hen zullen het al geen feestdagen worden met de cijfers die we nu nog hebben qua opnames en bezetting van IZ. Velen van hen zien zelfs de dagen in bubbel aan hun neus voorbij gaan wegens noodzakelijke extra-bezetting. Niet dat dit hun motivatie is om op den duur "foert" te zeggen maar je zelf uit de naad werken omwille van het onverantwoord gedrag van een bende onbenullen, heeft natuurlijk geen zin en werkt totaal demotiverend. Dus ze hebben mijn volle steun.

En onbenullen zijn er met hopen in dit land. Dit hebben de beelden en taferelen aan zee deze zomer uitgebreid geïllustreerd, de beelden van kooplustigen in Antwerpen en Gent recent, bevestigen het voorgaande alleen maar en de applaus stondes tijdens de vorige lockdown die echte buurtfeesten werden op bepaalde plaatsen confirmeren nogmaals. Dan heb ik het nog niet gehad over de beelden van feestende studenten etc. etc. etc.

2. anderzijds is er het menselijk aspect. Diegenen die wel het spel correct gespeeld hebben sedert maart, zijn nu de dupe van deze zwij*** hun onverantwoord gedrag waaronder mensen ook in WZC, ziekenhuizen, bejaarden thuis, ... voor wie de feestdagen nog wat extra eenzaamheidsgevoel zullen induceren. Eerder vermelde bende zal daar natuurlijk niet van wakker liggen want het motto "ik heb mijn plezier toch gehad". Dit zijn i.m.o. psychopathe egoïsten erboven op.

3. slachtoffers zijn eveneens de winkels en horeca (die deels ook mee schuldig mogen tekenen voor de huidige situatie) maar ook hier weel: diegenen die het spel correct of zo correct mogelijk gespeeld hebben, moeten boeten voor diegenen die zwaar over de schreef gegaan zijn. En economisch geldt alleen maar: "the worst is yet to come". Faillissementen en menselijke drama's zullen helaas schering en inslag worden en ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit moge voorbij gaan zonder (al te veel) onherstelbaar leed (lees: zelfmoorddrama's).

Besluit: hadden we de voorbije maanden het kleine dat we hadden dankbaar gekoesterd en had iedereen "gezond verstand" gebruikt, dan zaten we niet waar we nu zaten. En om dezelfde reden zou het nu niet wijs zijn om met de feestdagen in het vooruitzicht, al te veel toegevingen te doen want als men een vinger geeft, zijn de meesten al weg met 2 armen en 2 benen.

Een Engels spreekwoord zet: you can't have them all. En da's het fundamenteel probleem van deze maatschappij en de huidige cultuur: men kan niet meer kiezen tussen a en een "of" tot en met x, y en z. Neen, het moet altijd allemaal én zijn van a tot z. Dit is niet mogelijk. Hetzelfde met de kinderen en school. Men wil én kinderen die goed studeren én uitstekende muzikanten zijn én die niet te veel aandacht vragen want mama en papa moeten met beiden gaan werken want ze willen een villa én een dikke voituur én 3 tot 4 x op reis gaan én gaan tennissen in het weekend én met de vrienden op stap gaan én ... En dan die school die geen opvang voorziet. Tja, da's natuurlijk nen dikke stok in het spreekwoordelijke wiel.
Helaas, kinderen op de wereld zetten impliceert ook verantwoordelijkheid nemen in de fase na de wieg ... Ook dit is blijkbaar geen evidentie meer.

Dus hetgeen zich nu herhaalt met covid is hetzelfde: ik wel én de feestdagen vieren, hoeveel doden dit ook moge kosten én ik wel gezellig gaan eindejaars inkopen doen én ik wel in februari én met pasen terug gaan skieën én én én ... Die elastiek is al ver over zijn maximale rek capaciteit. Corona legt dit nu pijnlijk bloot en het ergst van al ... weerom worden er geen lessen uit getrokken, noch door politici (maar die benden is voor mij al lang het laagste van het laagste), noch door een significant deel van de bevolking ... Dit verklaart dan weer waarom perverse politici telkens toch weer verkozen worden. In het land der blinden zal éénoog immers altijd koning blijven.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 14 nov 2020, 18:15, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

boonpwnz schreef:Wie dacht dat groepsimmuniteit redding zal bieden :cry:
Ik denk dat die casestudie aantoont wat hier al een paar keer herhaald werd. Vergeet groepsimmuniteit en ook een effectief werkend vaccin op langere termijn. Het is niet alleen het korte termijn geheugen van onze afweer, maar ook het steeds wisselend karakter van de vijand dat het ons heel moeilijk maakt.
Een gemakkelijke, goedkope en snelle opsporing van besmetting en dan medicatie die Covid-xx geneest kan ons al een stuk verder op weg helpen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

boonpwnz schreef: Zo zou het kunnen dat een vaccin dat op korte termijn een erg goede bescherming biedt tegen Covid-19 niet erg lang blijft doorwerken.
Het is toch al genoeg geweten dat een 1X-ige inenting onvoldoende zekerheid zal bieden ... Voor sommigen weer wel. Voor andere weer niet.
Hoe komt het dat sommigen covid doormaken zonder symptomen en dat anderen er het leven bij inschieten ... ?

Genetische factoren die de werking van het immuunsysteem mediëren? Who knows ...

Dus over vaccins hoeven we niet zo euforisch te zijn. In het voorjaar zullen ze gelanceerd worden maar ten koste van wat ...? Een vals gevoel van veiligheid, wat met nevenwerkingen op langere termijn, zijn ze geschikt voor precaire doelgroepen met onderliggende aandoeningen en bejaarden, etc. etc.

Ik heb alvast al tal van apothekers horen zeggen: "vooral ik mezelf en mijn omgeving laat vaccineren wil ik wel weten welke stoffen de vaccins bevatten ..."
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Na een goede 250 dagen: SARS-CoV-2 versus Homo sapiens
Het grotere plaatje lijkt me voor eenieder erg duidelijk te zijn. Toch?

knipsel3.png
knipsel4.png
knipsel5.png
knipsel6.png

Van enige vertraging is er duidelijk geen sprake...

19 maart 2020, Steven Van Gucht: "We hebben het coronavirus bij het nekvel, maar moeten blijven volhouden", inclusief het filmpje van de dagelijkse update (een aanrader!).
“We hebben dit virus bij het nekvel gegrepen”, aldus Van Gucht. “Het spartelt nog heel hard tegen maar het is belangrijk dat we onze grip niet loslaten. We moeten goed volhouden, dan kunnen we dit controleren.”
.
.
De dodental van het coronavirus in België lag woensdagavond op 21. Dat zijn er zeven meer dan dinsdagavond.
.
.
In de ziekenhuizen zijn 187 extra besmette patiënten opgenomen, wat hun totaal op 634 brengt. 130 van hen liggen op intensieve zorgen en 88 mensen worden beademd. Sinds 13 maart hebben 155 patiënten hebben het ziekenhuis verlaten.
Sure, ik geloof u onmiddellijk. :lol: :lol:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

boonpwnz schreef:De casestudie kan van groot belang blijken. Enerzijds kan het opnieuw een argument tegen het verkrijgen van groepsimmuniteit zijn, anderzijds moet er mogelijk rekening mee worden gehouden bij vaccinonderzoek. Zo zou het kunnen dat een vaccin dat op korte termijn een erg goede bescherming biedt tegen Covid-19 niet erg lang blijft doorwerken.
't ja kritisch denken, maanden geleden poste ik al op mijn FB een commentaar op een MSM artikel waarin ze schreven dat antilichaampjes slechts beperkt meegaan (gezien immuniteit na een eerste doormaak van de ziekte verdwijnt), dus als dit het geval is, waarom zou een vaccin dan anders zijn?

En dat is nu de clue: je moet die rommel meermaals inspuiten, en je weet niet wat de lange termijn gevolgen gaan zijn, en je weet ook niet wat voor rotzooi er allemaal werd toegevoegd aan het vaccin.

Hebben ze nu al corona volledig kunnen isoleren? Zoniet, hoe kunnen ze dan een GMO vaccin ontwikkelen? Want zo'n RNA vaccin is een kunstmatig vaccin wat genetisch gemanipuleerd is / sequenced is.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

ub4b schreef:Hebben ze nu al corona volledig kunnen isoleren? Zoniet, hoe kunnen ze dan een GMO vaccin ontwikkelen? Want zo'n RNA vaccin is een kunstmatig vaccin wat genetisch gemanipuleerd is / sequenced is.
Altijd amusant om lezen hoe mensen die zelfs een fundamentele vraag niet kunnen beantwoorden plots in een grabbelton van wetenschappelijke bewoordingen er random wat uitpikken om vervolgens zinnen gaan te formuleren. :lol: :lol:
Jij kan dat écht goed moet ik toegeven. Chapeau!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

1207 schreef:vergelijk Belgie maar eens met bib duitsland. Duitsland is veel strenger en kordater ind e aanpak vh virus en hun economisch verlies is een pak kleiner
Tenzij de statistieken geen likes-with-likes vergelijking is, vind ik het frappanste verschil tussen België en Duitsland de "recovery rate vs death rate":
Covid outcome BE.png
Covid outcome DE.png
Kan dat zo'n groot verschil?
Ook de dagelijkse overlijdens is in Duitsland lager dan in België, en niet in verhouding tot de bevolking ...
Andere gezondheidszorg? Andere metingen? Verschillend punt in de curve ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:...
Die grafiek op de website klopt niet. Om de een of andere reden hebben zij het overgrootste deel van de Belgische 'cases' als 'active' staan en niet als 'recovered', ondanks dat een groot deel ervan waarschijnlijk . Het sterftecijfer (+- 14000) afgezet tegen het totaal aantal gevallen (+- 525000) geeft ongeveer 2.6-2.7% mortaliteit bij de Belgische 'cases' totnogtoe.

En dat zijn natuurlijk alleen de bevestigde gevallen. Het reële aantal besmettingen zal eerder tussen de 1-2 miljoen liggen ondertussen, als we de experts mogen geloven, en dan is de mortaliteit bijgevolg ook enkele keren kleiner dan hierboven berekend.

M.b.t. de relatieve mortaliteit per x aantal inwoners, doet Duitsland het wel stukken beter. Het virus is niet dodelijker als je Belg bent, het is gewoon veel meer verspreid waardoor er relatief gezien veel meer Belgen sterven. En die verspreiding hebben we juist zelf in de hand.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck schreef:
Het is toch al genoeg geweten dat een 1X-ige inenting onvoldoende zekerheid zal bieden ... Voor sommigen weer wel. Voor andere weer niet.
Hoe komt het dat sommigen covid doormaken zonder symptomen en dat anderen er het leven bij inschieten ... ?
Genetische factoren die de werking van het immuunsysteem mediëren? Who knows ...
Dat zien we bij de griep toch ook ? Alleen is het daar minder duidelijk omdat velen elk jaar een grieppriek krijgen.
Hoe dat komt ? omdat velen een zwak immuun systeem hebben ? Soit, een werkend vaccin gaat ons (lees maar u)tijdelijk van veel miserie verlossen, net zoals het griepvaccin dat elk jaar doet.
koenraaddeconinck schreef: Dus over vaccins hoeven we niet zo euforisch te zijn. In het voorjaar zullen ze gelanceerd worden maar ten koste van wat ...? Een vals gevoel van veiligheid, wat met nevenwerkingen op langere termijn, zijn ze geschikt voor precaire doelgroepen met onderliggende aandoeningen en bejaarden, etc. etc.
Bij het griepvaccin staan we daar toch ook niet meer bij stil ? Voel jij je veiliger met griepprik ? Ik in ieder geval wel, niet zozeer om dood te vallen, wel om niet elk jaar een week in bed te steken met de griep (Vroeger liet ik me nooit vaccineren tegen de griep, tot ik eens een week in bed stak op de drukste periode van het jaar.. sindsdien laat ik me in ieder geval mooi een spuit in mijn arm steken, tot nu toe ben ik nooit meer zo ziek geweest als die ene keer. Lig ik wakker van de nevenwerkingen van dat vaccin ? begot nee, ik ben blij dat ik kan doorwerken, net zoals ik nu blij ben dat ik kan doorwerken)
koenraaddeconinck schreef: Ik heb alvast al tal van apothekers horen zeggen: "vooral ik mezelf en mijn omgeving laat vaccineren wil ik wel weten welke stoffen de vaccins bevatten ..."
Dat zullen dan waarschijnlijk diezelfde apothekers zijn waar de helft van hun winkel volstaat met homeopathische zalfjes en kruidenthee's.. ik zie dat verschijnsel hier nu ook in mijn apotheek...de mensen zijn bang en de apotheek is precies een halve kwakzalverij geworden :angel:
Elke anderhalve meter een wachtvakje op de vloer, net naast de eilandjes met kwakzalvers producten natuurlijk :angel: een goudmijn is het geworden mijnheer, heel dat covid gedrocht, angst doet kopen en geloven .
En voor alle duidelijkheid, ik laat me daar ook aan vangen hoor... ik moet hier van mijn madam ook elke ochtend een shotje vitamine braaksel innemen, schaad het niet dan baat het niet :beerchug: 't geld dat naar de cafebaas ging gaat nu naar den Apotheker blijkbaar :angel: (ik voelde me veel gelukkiger toen het andersom was, but hey, nu voel ik me veel gezonder, depressief, maar véééél gezonder)
CCfan schreef: M.b.t. de relatieve mortaliteit per x aantal inwoners, doet Duitsland het wel stukken beter. Het virus is niet dodelijker als je Belg bent, het is gewoon veel meer verspreid waardoor er relatief gezien veel meer Belgen sterven. En die verspreiding hebben we juist zelf in de hand.
Denk je ? We leven gewoon met teveel op een hoop, daar kan je imho weinig aan doen, tenzij je STAFCOPPENSfan bent natuurlijk, dan verhuis je gewoon naar Zweden :angel:
Wat we vooral wel kunnen doen is zorgen dat we minder vatbaar zijn, en dat begint vooral bij een stukje gezonder te gaan leven, zowel fysiek als mentaal.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

CCfan schreef:
philippe_d schreef:...
Die grafiek op de website klopt niet. Om de een of andere reden hebben zij het overgrootste deel van de Belgische 'cases' als 'active' staan en niet als 'recovered', ondanks dat een groot deel ervan waarschijnlijk . Het sterftecijfer (+- 14000) afgezet tegen het totaal aantal gevallen (+- 525000) geeft ongeveer 2.6-2.7% mortaliteit bij de Belgische 'cases' totnogtoe.

En dat zijn natuurlijk alleen de bevestigde gevallen. Het reële aantal besmettingen zal eerder tussen de 1-2 miljoen liggen ondertussen, als we de experts mogen geloven, en dan is de mortaliteit bijgevolg ook enkele keren kleiner dan hierboven berekend.

M.b.t. de relatieve mortaliteit per x aantal inwoners, doet Duitsland het wel stukken beter. Het virus is niet dodelijker als je Belg bent, het is gewoon veel meer verspreid waardoor er relatief gezien veel meer Belgen sterven. En die verspreiding hebben we juist zelf in de hand.
De grafiek voor België klopt inderdaad niet.
Duitsland rapporteert transparanter en grondiger dan België. 't Ja, hoe zou dat nu weer komen... :think:

Duitsland rapporteert het totaal aantal besmettingen, het aantal nieuwe besmettingen, het aantal overlijdens maar ook het aantal nog actieve gevallen. Die laatste categorie is afwezig bij Sciensano en aldus blijft de Belgische grafiek van "active cases" stijgen...

Zo is er nog een categorie die ik niet teruggevonden heb bij Sciensano: het aantal vastgestelde besmettingen in woonZORGcentra (en andere gesloten centra).
Het overgrote deel van Covid-19 overlijdens vindt plaats in ziekenhuizen en WZC.
Het heeft in België nochtans heel wat voeten in de aarde gehad alvorens de overlijdens in woonZORGcentra apart gerapporteerd werden...
Dat er in WZC heel wat mensen overleden zijn aan Covid-19 is intussen duidelijk.
Dat vele van deze aan Covid-19 lijdende mensen niet naar één van onze ziekenhuizen vervoerd werden, is ook duidelijk.
De mensonterende omstandigheden in dewelke sommige "bewoners" van WZC overleden zijn, werden in een aantal media belicht.
Transparante cijfers openbaar maken, lijkt erg moeilijk te liggen...

Feit is dat er heel wat beschermende personen (bij vonnis!) verblijven in WZC en andere gesloten centra...
Men zou denken dat indien mensen bij wet beschermd worden, dit ook gebeurd. Niet?
De "bewoners" in WZC hebben vaak vele rechten verloren door een rechterlijke beslissing (zie ook Burgerlijk Wetboek, Titel XI Meerderjarigheid en beschermde personen)!
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ordon schreef:
ub4b schreef:Hebben ze nu al corona volledig kunnen isoleren? Zoniet, hoe kunnen ze dan een GMO vaccin ontwikkelen? Want zo'n RNA vaccin is een kunstmatig vaccin wat genetisch gemanipuleerd is / sequenced is.
Altijd amusant om lezen hoe mensen die zelfs een fundamentele vraag niet kunnen beantwoorden plots in een grabbelton van wetenschappelijke bewoordingen er random wat uitpikken om vervolgens zinnen gaan te formuleren. :lol: :lol:
Jij kan dat écht goed moet ik toegeven. Chapeau!
lol, inderdaad ... dit is er echt wel over ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”