Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik denk dat je mijn punt niet doorhebt.. op uw werk wordt er waarschijnlijk nog iets aan preventie gedaan...in de zorg is dat ondertussen 0.0.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat is anders niet wat je geschreven hebt. Dan is het nogal moeilijk om een punt door te hebben, maar ik begrijp wat je bedoelt.
En daar ligt dus een heel grote misvatting. Velen denken dat er sectoren zijn waar het koek en ei is maar niets is minder waar. De enige bekommernis is de continuïteit van de productie. Maar werk gerelateerd kan je stellen dat je zelfs met 'preventiemaatregelen' niet doeltreffend de gezondheid van de medewerkers kunt garanderen.

Wat denk je van deze : "Een afstand bewaren van 1,5 meter is aangewezen. Wanneer dat niet kan is een mondmasker verplicht." Komt letterlijk uit die mooie preventiemaatregelen... En dan verschieten ze er van dat de mensen nerveus beginnen te worden.
In de eerste golf werd dat nog gepikt omdat we toen weinig gevallen hadden, maar dat is nu wel iets heel anders.

Tegelijk worden de fabrieksvloeren overspoeld met contractoren om taken in te halen die gedurende de eerste golf en de verlofperiode niet konden door gaan. Dat terwijl de allerbelangrijkste regel nog altijd erin bestaat om zoveel mogelijk mensen uit elkaar te houden en de bezettingsgraad tot een absoluut minimum te beperken. Net genoeg om de fabriek draaiende te houden...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

iedereen blijft zich blindstaren op de rusthuizen want enkel daar vallen blijkbaar doden.
het probleem zijn niet de doden, het probleem is de massale uitval

onlangs las ik van een uitbraak in de kerncentrale doel
veel zieken en weinig zullen op de intensieve belanden maar ze meoten wel 14 dagen thuisblijven. Wat als de stroom uitvalt in de haven?
op een week kunt ge geen volk opleiden
Laatst gewijzigd door 1207 28 okt 2020, 18:09, in totaal 1 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

iceke schreef:Ik denk dat je mijn punt niet doorhebt.. op uw werk wordt er waarschijnlijk nog iets aan preventie gedaan...in de zorg is dat ondertussen 0.0.
Dat is dan ook HET zwakke punt van uw gehele betoog/visie.
De pool van mensen is niet onuitputbaar.
Ook een groot deel van uw veronderstelde "niet-zwakkeren" vallen uit.
De zorgsector bewijst dit.
De haperingen in de productiecapaciteit tonen dit ook aan.
De grote uitval bij leerkrachten bewijst dit.
En zo verder...

Dat er intussen duizenden mensen sterven, tienduizenden mensen ernstige lichamelijke en/of psychologische schade oplopen, zal u uiteraard ook worst wezen. Misschien kan je samen met Jambon eens gaan solliciteren bij de brandweer. :lol: :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: De regeringspartijen dekken elkaars flank
Ze dekken elkaars flank?
De N-VA maakt een zwalpende indruk. Alsof de partij het coronagevaar niet ernstig neemt. En Open VLD duwt de N-VA graag wat dieper in de gracht.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 61207.html

Ik raaad je aan om het artikel te lezen als je toegang hebt want je favoriete stokpaardje zit er weer in: Calimero. "De N-VA verwijt de media twee maten en twee gewichten te hanteren" ... "Het is copy-paste 2010, toen de regering-Di Rupo alles goed deed en wij niets goed konden doen" ... "Zo moest ook Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts al op zijn stappen terugkeren, ook al was hij vastberaden om de scholen maximaal open te houden." ...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:
ddd schreef:Trouwens, ging die barometer dat niet oplossen?
De barometer komt er voorlopig niet. De politici menen dat het beter gaat als ze zelf mogen beslissen naar goeddunken ipv een barometer criteria te laten opleggen. Met de barometer zou het huis al geblust worden voor het in brand staat.

Hetzelfde met de corona-commissaris. Met veel tamtam geïntroduceerd, sindsdien afwezig.
Dit kan ik even niet laten passeren. De corona-commissaris werkt heel hard, samen met zijn teams, in de achtergrond. Er gebeurt heel veel dat het publiek niet ziet. Het feit dat Pedro Facon niet dagelijks in de media staat, is voor mij eerder een goed teken. Dat betekent dat hij geen tijd heeft om voortdurend journalisten te woord te staan.

Hetzelfde geldt voor heel wat overheidsdiensten, zorgkoepels en andere ondersteunende diensten die allemaal ten dienste staan van de zorginstellingen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Goztow schreef: Dit kan ik even niet laten passeren. De corona-commissaris werkt heel hard, samen met zijn teams, in de achtergrond. Er gebeurt heel veel dat het publiek niet ziet. Het feit dat Pedro Facon niet dagelijks in de media staat, is voor mij eerder een goed teken. Dat betekent dat hij geen tijd heeft om voortdurend journalisten te woord te staan.
Voor mij eigenlijk niet. Zolang de politici het gezicht blijven van de aanpak van de crisis, heb ik geen enkel vertrouwen in een goede afloop. Van een corona-commissaris zou ik dan net wel verwachten dat hij persconferenties organiseert, of toch minstens een beetje zichtbaar blijft. Waarom hebben ze hem anders met zoveel poeha geïntroduceerd?

In elke andere omgeving zou het gezicht al lang vervangen zijn na zo'n geblunder en incompetentie. Het is een kwestie van vertrouwen of "verbrand" zijn.

Wat "overheidsdiensten, zorgkoepels en andere ondersteunende diensten" allemaal doen staat hier uiteraard los van. Zo kan ik het apprecieren dat Van Gucht meer zijn mond durft open te doen dan vroeger, want hij neemt het groot risico dat hij plots vervangen zal worden om ons de informatie te geven die de politici liever achterhouden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 okt 2020, 18:50, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je dat wil dan moeten de gemeenschappen en gewesten ook gewoon stoppen met aparte beslissingen te willen nemen en de federale overheid het heft in handen geven om de crisis te bestrijden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Goztow schreef:Als je dat wil dan moeten de gemeenschappen en gewesten ook gewoon stoppen met aparte beslissingen te willen nemen en de federale overheid het heft in handen geven om de crisis te bestrijden.
Dat is ook telkens de bedoeling, "we gaan dat doen", en als puntje bij paaltje komt laten ze dan toch nog toe dat het kleinste district eigen maatregelen mag opleggen. De barometer zou daar ook een rol in spelen, maar zoals u weet is die er nog niet, en mogelijks komt die zelfs nooit (of ze komt er alsnog maar ze wordt niet gerespecteerd, naar het voorbeeld van Ben Weyts).

Het kluwen aan maatregelen is een van de geidentificeerde redenen waarom mensen het moeilijk hebben om de maatregelen te volgen. Allez, eerst gaan de maatregelen vrijdag in, nu gaan ze plots vannacht in, maar in Vilvoorde zijn er grotere beperkingen op scholen, over de grens in Machelen niet maar daar geldt dan wel al een avondklok om 22u (gemeentebeslissing). Wie kan er in hemelsnaam nog volgen?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 okt 2020, 18:57, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: De regeringspartijen dekken elkaars flank
Ze dekken elkaars flank?
De N-VA maakt een zwalpende indruk. Alsof de partij het coronagevaar niet ernstig neemt. En Open VLD duwt de N-VA graag wat dieper in de gracht.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 61207.html.
Behoorlijk plattekes.
Een incompetente MP en het beste dat OVLD kan is de eigen burgemeesters de maatregelen sneller doen ingaan. Amai wat een kritiek :) :bang: .

Dus ja, ze dekken elkaars "zonden" en "misstappen" prima af, inclusief incompetentie en corruptie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: Een incompetente MP en het beste dat OVLD kan is de eigen burgemeesters de maatregelen sneller doen ingaan. Amai wat een kritiek :) :bang: .
Ik weet dat niet zo, ik vind dat ze hiermee de "ik moet mijn huis niet blussen" uitspraak politiek volledig in hun kaart uitspelen. Zoals het artikel aanhaalt, de N-VA werd vandaag echt geprofileerd als "that guy", of die partij die het nu nog steeds niet ernstig neemt (quote "This is Fine"-meme). Overigens bijna uitsluitend door de bullebak Jambon, en zijn woedeuithaal deze ochtend heeft zeker niet geholpen. Een extreem zeldzame positieve opmerking voor Ben Weyts, die tenminste nog zo erg niet is, weliswaar even incompetent.

Zoals ik zei: ik denk dat het op dit moment serieus aan het stuiven is op 't Schoon Verdiep, het schrikbeeld van de partij die het niet aankan komt weer akelig dichtbij.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Voor die beeldvorming vond ik de sneer van de SP.A krachtiger

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201028_94693598
SP.A-fractieleider Hannelore Goeman ziet één rode draad in het Vlaamse coronabeleid. ‘Steeds opnieuw is de N-VA de blokkage van een effectieve Vlaamse corona-aanpak. Het leek soms wel dat jullie trots waren op de maatregelen die jullie hadden tegengehouden. Jullie politiek spel is wat mij betreft choquerend. U negeert experts en honderdduizenden bezorgde Vlamingen om te kunnen scoren bij corona-ontkenners.’
Goeman haalde onder meer aan hoe de minister-president afgelopen weekend nog zei dat het ‘huis niet in brand staat’ en niet veel later toch strengere maatregelen aankondigde.
De NVA heeft een probleem, dat is duidelijk:
- Ben Weyts die in een droomwereld leeft
- Jambon die liegt, "vergeet" en woedend roept (da gade gij ni bepalen etc) -> hij is geen asset meer, maar een liability
- ze zitten niet aan de knoppen, ondanks hun zetelaantal, BDW was niet in staat een deal te sluiten
- BDW die als een Noord Koreaanse dictator wanhopig aan de macht moet blijven om scheuring te voorkomen: de clan Francken (zeg maar VB-light) en de clan VanPeel (zeg maar volkspartij)
- NVA kan nauwelijks oppositie voeren omdat ze zelf net federaal bestuurden (om de corruptie van Francken met visa maar in herinnering te brengen) of het wanbeleid onder Vandeputte
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef: Zoals ik zei: ik denk dat het op dit moment serieus aan het stuiven is .
ik vrees dat ze op dat verdiep echt op een andere planeet leven, maar ook gewoon bij al die partijen.
gisteren is de 1e gestorven omdat het materiaal op was.


onze gezondheidszorg is vandaag compleet gecrasht en de discussie?
oproep om u aan regels te houden zodat het systeem neit crasht
ge wordt er echt moedeloos van, nu dus de ontkenningsfase

zolang we onder 2000 ic bedden zitten gaat alles goed zeker?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Superspreader in het basisonderwijs van Deinze: 18 leerlingen uit dezelfde klas testen positief. Het is onduidelijk hoe het zo heeft kunnen mislopen, de regels werden perfect gevolgd: de juf droeg consequent een masker, de kinderen hadden geen masker. Ook in andere scholen in Deinze liep het helemaal uit de hand, vijf van de tien basisscholen uit de katholieke scholengroep gaan daarom vanaf donderdag vervroegd dicht.

Denderleeuw en Lebbeke hebben beslist om de de maatregelen ook van toepassing te maken op -12 jaar. "Ook kinderen kunnen het virus oplopen, meebrengen naar huis of bij de grootouders die hen opvangen, en dat moeten we nu echt vermijden."
Laatst gewijzigd door CCatalyst 28 okt 2020, 20:25, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef: - NVA kan nauwelijks oppositie voeren omdat ze zelf net federaal bestuurden (om de corruptie van Francken met visa maar in herinnering te brengen) of het wanbeleid onder Vandeputte
Ze kunnen geen oppositie voeren maar door hun zelf gecreërde nauwe situatie tussen rechts en open vld zijn ze daadwerkelijk overbodig geworden. Heel raar voor zo een grote partij.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

iceke schreef:
duizend schreef:Uiteraard aanvechten die handel.
Want gelijk krijgen is veeeel belangrijker dan levens redden.
Die grondwet is geen vodje papier hé, dat is de basis van onze samenleving. (En zo opgesteld dat wanneer het fout loopt niet aan onze grondrechten geprutst kan worden)
Guess what, een griepje in het land en die grondwet is blijkbaar niks meer waard.
Dat pinguin en koenraad daar niet van wakker liggen tot daar aan toe, dat onze regering daar niet van wakker ligt is een andere zaak.
In ons land is de wet tout court een vod papier: het enige wat telt is "ons kent ons" en "les amis de vos amis sont mes amis".

In praktijk is niet alleen de grondwet maar de wet tout court niets meer waard dan en rol toiletpapier. Magistratuur is immers ook politiek benoemd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

boonpwnz schreef: Ze kunnen geen oppositie voeren maar door hun zelf gecreërde nauwe situatie tussen rechts en open vld zijn ze daadwerkelijk overbodig geworden. Heel raar voor zo een grote partij.
koppel dit wel aan de hopeloze incompetentie binnen die partij.
Zelfs d'haese uit Aalst blijft nu nog steeds partijpolitieke spelletjes spelen.

Duitsland voert nu dezelfde maatregelen als ons in om een drama te vermijden, wij doen dit op de moment dat ons gezondheidssysteem gecrasht is en eht drama zich voor onze ogen afspeelt.

Wat zou Duitsland in onze situatie doen? Toelaten dat heel Belgie volgende week op congé naar de Ardennen en center parcs mag?
Zou me heel sterk verbazen

Spanje en Italië werden koud gepakt, wij zien dit al maanden aankomen (vanaf juni, juli,..).
ziekenhuizen zijn verzopen en geheel in onze traditie zullen politici, partijen en beleidsniveaus mekaar nu de zwarte piet toe schuiven.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201028_96389722
En ook de bewegingsvrijheid van de Fransen wordt sterk aan banden gelegd. Wie zijn woning wil verlaten, zal daarvoor opnieuw een getuigschrift moeten voorleggen. Dat was al het geval bij de eerste lockdown in maart.
Macron heeft het begrepen. Nu de Belgische slappe politiek nog.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Kinderlongartsen pleiten voor mondmaskers vanaf 6 jaar.

Dit na een superspreader in het basisonderwijs van Deinze: 18 leerlingen uit dezelfde klas testen positief. Het is onduidelijk hoe het zo heeft kunnen mislopen, de regels werden perfect gevolgd: de juf droeg consequent een masker, de kinderen hadden geen masker. Ook in andere scholen in Deinze liep het helemaal uit de hand, vijf van de tien basisscholen uit de katholieke scholengroep gaan daarom vanaf vandaag vervroegd dicht.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Had ik al gezegd dat uw onderwijsbashen vermoeiend is? Elke strohalm grijp je met armen en voeten vast om uw hopeloze stelling toch maar ingang te doen vinden.
Zoals ik al zei: het is 1 groot complot tegen CCatalyst. Zelfs Macron wil u enkel maar pesten, wars van alle cijfers natuurlijk, door heel Frankrijk op slot te doen, behalve de scholen.

Of zijn de scholen misschien toch niet de motor en is uw anekdotiek enkel maar dat: anekdotiek?
Hoeveel bedrijven hebben er al afdeling gesloten, hoeveel supermarkten zijn er al toe (tijdelijk of semi permanent) omdat het virus "overal" zit? En jij komt af met "18 leerlingen besmet".
Kom op man, het is ronduit lachwekkend.

@HLN
Vlaamse expert pleit voor mondmaskers vanaf 6 jaar. Dit is waarom de roep steeds luider klinkt
Een kind van 11 jaar mag zonder mondmasker naar school, naar de jeugdbeweging of vrolijk gaan spelen met vriendjes. Een kind van 12 mag dat allemaal niet meer, sinds de laatste verstrenging van de coronamaatregelen. “Die leeftijd is een kunstmatige grens”, zegt kinderlongarts Marc Raes. “Terwijl er eigenlijk geen reden is om de mondmaskerplicht niét te verlagen tot 6 jaar. Dat is tenminste duidelijk.”
En de grens op 6 jaar leggen is niet arbitrair ofzo?
Beetje lastig om 1 "Vlaamse expert" te volgen, als enkele weken geleden een batterij artsen nog een oproep lanceerde (hier gepost én veelvuldig positief onthaald) dat corona maar een griepje is. Ondertussen kunnen de ziekenhuizen niet meer volgen en hoor je die eendagsvliegen niet meer natuurlijk.
“Het is gewoon oneerlijk.” Janne Stroobants (13) snapt het niet meer, en met haar waarschijnlijk een heleboel leeftijdsgenoten: waarom mag zij niet meer naar de jeugdbeweging en de vioolles, en haar zus Ninte (9) wél? Waarom moet zij sinds deze week op de speelplaats een mondmaskertje dragen, en haar zus niet? Het leidde gisterochtend in Halen al tot een stevige discussie aan de ontbijttafel, zoals op vele plaatsen in Vlaanderen, ongetwijfeld. Want er zijn een pak gezinnen waar het ene kind ouder dan 12 is, en het andere jonger.
En morgen krijg je dezelfde discussie tussen 5 en 6 jarigen. Dus intellectueel gewoon bullshit wat hier staat.

Maar als het kiezen is tussen alle scholen toe (met alle gevolgen van dien) en mondmaskers in het lager onderwijs, zie ik geen probleem om het in te voeren. Het zal eerder symboolpolitiek zijn, dan dat het echt resultaten oplevert, maar alle beetjes helpen :).
We hebben nog maar recent een set kindermondmaskers gekocht, omdat de 2 kleine maskers die we hadden, geregeld tot geruzie leidden. Beide willen graag met mondmasker oplopen tijdens het spelen thuis (bv: ze spelen schooltje en als juf moeten ze dan een mondmasker hebben :)).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ze kunnen wel aan één lijn trekken :lol:
NVA minister beslist om de regels te verstrengen maar staat te ver uit de goal. VLD ziet kans en direct gaan 'toevallig' de blauwe burgemeesters direct eigen strengere regels opleggen. (is voor de gezondheid? Rutten is nu niet het voorbeeld om coronamaatregelen te volgen maar nu ineens wel?)
Avondklok 'een federale beslissing' is dan eerst nog anders in Vlaanderen dan Bxl/Wallonie (momenteel weet ik het ook niet meer maar nu ook vlaanderen 00:00 -> 05:00)

Ik zou hier in Belgie nu ook kiezen voor Trump ipv eender wie van dat volk.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Heist

los van alles moet ge 1 ding in eht achterhoofd houden
als gij volgende dagen/weken da virus oppikt en ge hoort bij de groep die ziek zou worden (of ge besmet de bomma), de komende 2-3 maand zal de Belgische gezondheidszorg u NIET kunnen helpen.


wordt ge dus serieus ziek dan is dat een doodvonnis.
hetzelfde gaat op voor heel wat andere dingen, niet-covid gerelateerd.
er zullen kankerpatiënten onnodig sterven in het komende half jaar (te laat diagnoses, niet kunnen opereren,...)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

tien schreef:Ze kunnen wel aan één lijn trekken :lol:
NVA minister beslist om de regels te verstrengen maar staat te ver uit de goal. VLD ziet kans en direct gaan 'toevallig' de blauwe burgemeesters direct eigen strengere regels opleggen.
Avondklok 'een federale beslissing' is dan eerst nog anders in Vlaanderen dan Bxl/Wallonie (momenteel weet ik het ook niet meer maar nu ook vlaanderen 00:00 -> 05:00)

Ik zou hier in Belgie nu ook kiezen voor Trump ipv eender wie van dat volk.
in Belgie is de regel ivm avondklok 00:00 tem 05:00. Wallonië en Brussel voeren een strengere avondklok in.

En verder zie je dat andere landen zwaardere beslissingen nemen al staan hun huizen minder in brand als die van ons. Hopelijk hebben ze bij NVA nu hun lesje geleerd en zullen ze er geen communautaire kwestie meer van maken (al is dit ijdele hoop :()
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het gezin, waar de nauwste contacten zijn, is een kruispunt van alle transportketens binnen onze samenleving wat het virus betreft.

"Motor dit, motor dat", klagen over de slappe politiek terwijl we hier juist hetzelfde doen, een ander is de oorzaak en "ik weet het beter". We zijn allemaal een onderdeeltje van het probleem, van jong tot oud, al dan niet moedwillig/onwetend/je best gedaan/niet je best gedaan/...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

MichelJ schreef: We zijn allemaal een onderdeeltje van het probleem, van jong tot oud, al dan niet moedwillig/onwetend/je best gedaan/niet je best gedaan/...
ik ken ondertussen genoeg mensen die sinds maart niemand hebben aangeraakt of vastgepakt. Geen 3,4, 5, 15 of 40 man ergens op een begrafenis. geen nauwe contacten of knuffelcontacten (of andere mooie pr-woordjes)
waarom moeten die zich aangesproken voelen?

de cijfers zullen de komende weken dalen dus is de bevolking opnieuw mee (zoals altijd).
genoeg mensen die vandaag niet naar den bureau willen/hoeven maar wegens gebrek wettelijk kader moeten ze als hun baas dat eist.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef:Heist

los van alles moet ge 1 ding in eht achterhoofd houden
als gij volgende dagen/weken da virus oppikt en ge hoort bij de groep die ziek zou worden (of ge besmet de bomma), de komende 2-3 maand zal de Belgische gezondheidszorg u NIET kunnen helpen.


wordt ge dus serieus ziek dan is dat een doodvonnis.
hetzelfde gaat op voor heel wat andere dingen, niet-covid gerelateerd.
er zullen kankerpatiënten onnodig sterven in het komende half jaar (te laat diagnoses, niet kunnen opereren,...)
Je hebt overschot van gelijk, dat schreef DeStandaard dus al in maart/april. En toch zijn er mensen die - tot enkele dagen geleden nog - pleit(t)en tegen strenge maatregelen.
Om dat te vermijden, of niet nog erger te maken, zullen we de huidige regels alvast moeten volhouden tot in januari.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik had het plan om me uit de scholen discussie te houden, maar het werd me teveel 8)
heist_175 schreef:Zelfs Macron wil u enkel maar pesten, wars van alle cijfers natuurlijk, door heel Frankrijk op slot te doen, behalve de scholen.
Niet vergeten dat Macron, zoals vele Europese politici, een neoliberaal is. In Frankrijk wordt de werkplek als tweede belangrijkste besmettingsplek aangeduid, en toch blijven de bedrijven open. Als hij consequent is wordt dat bedrijfsleven tot het absoluut essentiële beperkt. Dus heel Frankrijk plat behalve de scholen is een beetje kort door de bocht en maskeert de echte reden.

De enige reden waarom de scholen, ook bij ons, open blijven is omdat de ouders aan de slag moeten blijven. Ik hoor Jan Jambon dat nog van de daken schreeuwen tijdens de eerste golf.
Er zijn goede argumenten om de scholen open te houden zoals leerachterstand en psychisch welzijn. Echter door verschillende lobbygroepen worden ze gebruikt om toch die conensus te maken met een virus. Als men daar echt mee inzat, had men lang voor corona al iets gedaan aan de kinderen uit achtergestelde milieus die daar al jaren mee te maken krijgen. Die argumenten wegen dus niet op tegen de argumenten om de scholen wel te sluiten.

Een school is meer dan alleen een verzameling kinderen die volgens sommigen geen Sars-CoV-2 kunnen overdragen. Er is echter nooit echt objectief onderzoek naar gedaan en als er al eens een poging gedaan wordt, zal er plots wel een ander onderzoek het tegendeel bewijzen. Feit is wel dat ook kinderen opgenomen worden in het ziekenhuis, dus ze kunnen wel degelijk het virus overdragen. En er lopen dus niet alleen kinderen rond op een school. Maar 1 besmet kind is genoeg om een heel gezin en bij uitbreiding dan een ganse familie te besmetten.

Scholen zijn misschien geen zichtbare broeihaarden, net zoals de werkplek, maar beiden zijn wel het doorgeefluik van het virus tussen gezinnen en families waar het dan lekker zijn gang kan gaan. Men moet toch echt geen epidemiologie gestudeerd hebben om die dynamiek te snappen?

Ik begrijp heel goed dat men niet staat te springen om de scholen te sluiten. Ik ben zelf ouder, dus besef ik dat maar al te goed. Kinderen in huis houden en telewerken of erger buitenshuis moeten gaan werken is niet evident maar ik vrees dat we er wel aan zullen moeten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Goztow schreef:Als je dat wil dan moeten de gemeenschappen en gewesten ook gewoon stoppen met aparte beslissingen te willen nemen en de federale overheid het heft in handen geven om de crisis te bestrijden.
De kern van de zaak. Als de crisis één ding duidelijk gemaakt heeft dan is het wel dat ons model niet werkt. Er is eenheid van commando nodig om eenduidige maatregelen te nemen en niet 7 commandanten met elk hun eigen mening en agenda.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Eens Dizzy... ik ben al zo ver dat het me al niet meer uitmaakt.. onafhankelijk Vlaanderen, Vlaanderen bij Nederland, of terug één België.
Maar dit werkt niet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: @HLN
“Terwijl er eigenlijk geen reden is om de mondmaskerplicht niét te verlagen tot 6 jaar. Dat is tenminste duidelijk.”
Ik verslikte me ook in mijn koffie vanmorgen. Dus een mondmaskerplicht vanaf 12 jaar is niet duidelijk, maar vanaf 6 jaar wel ? Huh ?

Ivm extra dagen herfstvakantie wordt er ook nogal ongelukkig gecommuniceerd. Gisterenochtend nog iemand op het radio-nieuws die zei dat dit goed was en dat de leerkrachten die paar extra verlofdagen goed kunnen gebruiken om terug de batterijen op te laden, en dat ze het verdienen. Huh? Ze hebben al een week verlof he! Ik hoor ook van mensen uit de zorgsector dat dergelijke uitspraken serieus in het verkeerde keelgat schieten daar, want zij hebben helemaal niet de luxe om eens 2 extra vakantie-dagen te krijgen, en die verdienen het nog veel meer dan de leerkrachten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Tomby schreef: Ik verslikte me ook in mijn koffie vanmorgen. Dus een mondmaskerplicht vanaf 12 jaar is niet duidelijk, maar vanaf 6 jaar wel ? Huh ?
Het voornaamste argument is dat 5-6 jaar het begin is van de leerplicht, en het begin van buitenschoolse activiteiten zoals voetbal en muziek, en dus ook de leeftijd waarop een kind zijn eerste echte sociaal netwerk bouwt. Onder die leeftijd zijn sociale contacten buiten de eigen familie vrij beperkt.

Daarnaast kan je aan een kind van 5-6 jaar ook op een begrijpbare manier uitleggen hoe hij moet dragen, waarom hij het moet dragen en waarom hij er niet bang van hoeft te zijn. Op jongere leeftijd kan dat problematischer zijn, een peuter zie ik vanalles doen met zo'n mondmasker behalve het correct dragen.

Zoals in het artikel staat, Janne (13) begrijpt niet waarom haar zus Ninte (11) nergens een mondmasker moet dragen en zij wel, en toch mag Ninte nog naar de jeugdbeweging en zij niet. Janne vindt het onrechtvaardig dat de grens zo arbitrair is, en het heeft net als in veel andere Vlaamse huizen al tot een emotioneel moment geleid aan de ontbijttafel. Wat is jouw uitleg voor Janne?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Als je 52 rijdt in de bebouwde kom is dat te hard, en 49 niet.
Wij hebben ook eentje van 9 en een van 12. Als je dat als ouder niet uitgelegd krijgt aan uw kinderen... :eek:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

petrol242 schreef:Ik had het plan om me uit de scholen discussie te houden, maar het werd me teveel 8)
heist_175 schreef:Zelfs Macron wil u enkel maar pesten, wars van alle cijfers natuurlijk, door heel Frankrijk op slot te doen, behalve de scholen.
De enige reden waarom de scholen, ook bij ons, open blijven is omdat de ouders aan de slag moeten blijven. Ik hoor Jan Jambon dat nog van de daken schreeuwen tijdens de eerste golf.
Er zijn goede argumenten om de scholen open te houden zoals leerachterstand en psychisch welzijn. Echter door verschillende lobbygroepen worden ze gebruikt om toch die conensus te maken met een virus. Als men daar echt mee inzat, had men lang voor corona al iets gedaan aan de kinderen uit achtergestelde milieus die daar al jaren mee te maken krijgen. Die argumenten wegen dus niet op tegen de argumenten om de scholen wel te sluiten.
Je ziet hopelijk toch wel het verschil tussen leerachterstand bij enkelen, graag genegeerd door veel politici
en leerachterstand bij 1,2miljoen kinderen?
Een school is meer dan alleen een verzameling kinderen die volgens sommigen geen Sars-CoV-2 kunnen overdragen. Er is echter nooit echt objectief onderzoek naar gedaan en als er al eens een poging gedaan wordt, zal er plots wel een ander onderzoek het tegendeel bewijzen. Feit is wel dat ook kinderen opgenomen worden in het ziekenhuis, dus ze kunnen wel degelijk het virus overdragen. En er lopen dus niet alleen kinderen rond op een school. Maar 1 besmet kind is genoeg om een heel gezin en bij uitbreiding dan een ganse familie te besmetten.
Niemand heeft ooit beweerd dat kinderen niet besmet kunnen worden of zelf de besmetting kunnen overdragen, wel dat het risico daarop heel klein is.
Dat blijkt ook uit het aantal besmettingen, toen nog àlle nauwe contacten getest moesten worden.

CLB cijfers tot en met gisteren: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/coronacijfers-clb
Afbeelding
CCatalyst schreef: Het voornaamste argument is dat 5-6 jaar het begin is van de leerplicht, en het begin van buitenschoolse activiteiten zoals voetbal en muziek, en dus ook de leeftijd waarop een kind zijn eerste echte sociaal netwerk bouwt. Onder die leeftijd zijn sociale contacten buiten de eigen familie vrij beperkt.
Inderdaad, kleuters/peuters gaan niet naar de creche, zitten niet op school en doen nog een sportactiviteiten?!
In welke wereld leef jij? Hoeveel sportclubs bieden al activiteiten aan vanaf 3 jaar?
Hoeveel kinderen gaan naar de creche of kleuterklas?
Tomby schreef: Ivm extra dagen herfstvakantie wordt er ook nogal ongelukkig gecommuniceerd. Gisterenochtend nog iemand op het radio-nieuws die zei dat dit goed was en dat de leerkrachten die paar extra verlofdagen goed kunnen gebruiken om terug de batterijen op te laden, en dat ze het verdienen. Huh? Ze hebben al een week verlof he! Ik hoor ook van mensen uit de zorgsector dat dergelijke uitspraken serieus in het verkeerde keelgat schieten daar, want zij hebben helemaal niet de luxe om eens 2 extra vakantie-dagen te krijgen, en die verdienen het nog veel meer dan de leerkrachten.
Dat zal toch afhangen van wat je wil horen. Bij sommigen is het bon ton om leerkrachten weg te zetten als conservatief, lui en verwend met een onnoemelijke hoeveelheid verlofdagen. Ik kan u garanderen - als partner van een leerkracht secundair - dat de realiteit véél minder rooskleurig is.
De verlenging van de verlofperiode is er niet gekomen om leerkrachten ter wille te zijn, maar wel om de uitslaande brand die er nu overal woedt, alvast in het onderwijs terug wat te laten bekoelen. Er is ondertussen overal massaal veel uitval (ziek en/of quarantaine) en in het onderwijs is het enige plan C: iedereen in de studiezaal zetten. Dat is - met covid - nu niet bepaald het beste idee :).
Geloof maar niet dat een NVA minister zich ook maar iets aantrekt van het personeel of dat het personeel zelf vragende partij is voor die 2 dagen extra verlof (die opgaan aan overleg, draaiboeken, ...).
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Heb getwijfeld in de topickeuze, hier of bij het "positieve ervaring" topic.
Het is niet scherp af te lijnen en kan bij allebei, maar uiteindelijk deze keuze gemaakt.

Vandaag in dS https://www.standaard.be/cnt/dmf20201028_98201473, zit wel achter de betaalmuur, helaas.


Patrick Lacor (62) is diensthoofd infectiologie aan het UZ Brussel en leidt er de covid-afdeling. Op dinsdag, donderdag en zaterdag deelt hij zijn ervaringen en gedachten.
Kerngedachte vandaag:

"Het virus drijft ons uiteen. Het maakt mensen ziek en dood, het zet opinies tegen elkaar op. Er is veel verbinding nodig om ertegen te strijden"
...
"Als je het mij vraagt, bestaat er geen magische formule. Maar als ik een toverdrank zou kunnen maken, zou ik daar drie ingre­diënten instoppen: inzet, solidariteit en kalmte."

Zijn dagboek maakt me gelukkig door de hoopgevende en van een diep inzicht getuigende gedachte die er achter steekt.

Er zijn dus wel degelijk nog mensen met een boodschap in deze wereld.
Met hun inzicht en inzet gaan we overwinnen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het is makkelijk om zomaar de leerkrachten te viseren.$

Sommigen hebben helemaal geen vakantie hoor zoals jullie het voorstellen
Ik weet dat toen ik nog les volgde in een qua theorie niet zware school er de eerste weken van de grote vakantie nog van alles moest geregeld worden en dat hun laatste 3 weken in teken stonden van het terug openen van de school. + je mag echt niet het vele thuiswerk vergeten: Taken, toetsen, examens voorbereiden etc... Dat zijn allemaal buiten hun uren op school want dan hebben ze geen tijd om dit te doen. Ik weet dat er zelfs leerkrachten de administratieve rompslomp van de regering beu waren.
+ vastbenoemd is al bijna onmogelijk geworden en de lonen liggen nu ook niet spectucalair hoog.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Kreeg hier net toch iets verontrustend te horen van een leerkracht. Door de gewijzigde teststrategie zitten er in haar klas (-12 jarigen) dus 2 leerlingen waarvan de ouders positief zijn maar vermits niet iedereen meer getest wordt, mogen deze kinderen gezellig naar school.

Gisteren was er bij haar op school ook een kind dat getest positief was. Moeder was echter apothekeres en had geen opvang dus kind werd aan de schoolpoort gedropt en na een hoop harde woorden ook op school achter gelaten. Dat zelfs zo iemand niet beseft waar ze mee bezig is spreekt boekdelen.

Blijkbaar is de school wel degelijk de brandstof voor de motor van het virus. Net zoals werk en wat sluiten ze nu net niet? School en werk. De cijfertjes gaan met alle goede bedoelingen niet zo hard zakken als in de eerste helft van het jaar en dan mogen we nog zo ons best doen en dreigen met overtreders de zorg af te nemen zoals sommigen hier prediken.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Een ding begint me nu toch wel danig te ergeren, dus bij deze.

Kinderen hebben is in de meeste gevallen een keuze geweest, een bewuste keuze.(OF om ze te krijgen, OF om ze te houden indien niet gepland)
Diezelfde mensen die voor kinderen hebben gekozen (*), lopen nu te whinen en te zagen dat hun kinderen naar school moèten, want thuis zijn ze onhandelbaar, een ongemak, niet gewenst.
*: er zijn natuurlijk ook mensen die wel gewoon doen wat hun taak is, en hun kinderen ter harte nemen.

Voor corona was het "wij moeten kunnen thuiswerken want wij hebben kinderen, jullie als kinderlozen hebt dat niet nodig". De eerste weken van de eerste lockdown was het hetzelfde liedje "gij kunt toch naar kantoor gaan, wij niet, wij moeten thuiswerken voor onze kinderen!!!!"
Dan was het "waarom kunnen onze kinderen niet naar school, we kunnen ze niet meer aan *cry cry*" en nu is het "neee, scholen open , wij willen onze kinderen niet meer thuis".

Wel s**** it up buttercup, capiche?
Uw kinderen, deal with them, ge moet mijn gezondheid en die van anderen niet in gevaar brengen omdat ge uw eigen addergebroed niet in huis wilt hebben he.

Dat gezegd zijnde. Lockdown, Sofort!, inclusief scholen. Minstens tot 01/01/2021.
Laatst gewijzigd door FlashBlue 29 okt 2020, 10:49, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Ahja, want iedereen kan thuiswerken... ?
En thuis werken met een kleine van 4 en 5 jaar, succes tijdens de meeting.

(ik kan wel thuis werken, en op zich ging dat prima met kinderen van 8 en 11 in huis tijdens de eerste golf)
Laatst gewijzigd door ddd 29 okt 2020, 10:49, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

https://www.info-coronavirus.be/nl/testen/
Kwam je in contact met iemand die corona heeft? Heb je geen symptomen en ben je geen zorgverlener ? Dan moet je je niet laten testen, maar wel in quarantaine.
Dus die kinderen moeten in quarantaine thuis en horen niet op school.

Het heeft geen zin om nu scholen met de vinger te wijzen, als heel België "in de fik" staat.
Dat scholen niét de motor zijn, blijkt uit alle statistieken.

Het lijkt een beetje op een gebuisde masterthesis.
Je poneert een stelling en dan ga je die toetsen met data uit de realiteit. Als de data uw stelling tegenspreken, dan is de stelling niet waar.
Wat hier keer op keer verschijnt zijn stellingen die niet gestaafd worden met data om dan toch - tegen alle logica in - de stelling als "waar" te beschouwen. Bij Knack bezondigen ze zich daaraan, maar we gaan dat toch niet uitbreiden hé :)?

@cry cry kinderen
Ach, er zijn altijd mensen die niet kunnen/willen leven met de gemaakte keuzes.
Geen reden om dat te veralgemenen :).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

heist_175 schreef: @cry cry kinderen
Ach, er zijn altijd mensen die niet kunnen/willen leven met de gemaakte keuzes.
Geen reden om dat te veralgemenen :).
Correct! Dat was tè algemeen vanuit mijn frustratie over bepaalde mensen! Kleine nuance toegevoegd dat er idd ook mensen zijn die hun kinderen wel ter harte nemen en hun gekozen "taak" correct opnemen!
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”