Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Is het echt het personeel dat zo hard roept om terug te komen?
Ik heb eerder de indruk dat er (bij het personeel) héél veel voorstanders zijn van telewerk en maar weinig tegenstanders. Die tegenstanders zijn sterk in de minderheid, maar maken veel lawaai.
Dat gecombineerd met management dat zichzelf half overbodig voelt: niemand ziet hen driftig heen en weer lopen van meeting naar meeting.

En dus de conclusie: ondanks dat we al meer dan een jaar thuis werken, wordt vrijwel iedereen terug "naar den bureau" geroepen, om in het beste geval te telewerken vanuit het kantoor. Want niemand weet wie er op kantoor is en wie thuis, dus toch maar inbellen dan :).

Is er eigenlijk iets dat zich anders aandient "na corona" dan "voor corona"?
Ik zie overal de normale gang van zaken hernemen of plannen om dat te doen tegen dat het mag.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik moet zeggen dat eigenlijk thuiswerken andere voor en nadelen heeft dan op het kantoor maar daarvoor is de 1 niet beter of slechter dan de andere.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:Is het echt het personeel dat zo hard roept om terug te komen?
Ik heb eerder de indruk dat er (bij het personeel) héél veel voorstanders zijn van telewerk en maar weinig tegenstanders. Die tegenstanders zijn sterk in de minderheid, maar maken veel lawaai.
Dat gecombineerd met management dat zichzelf half overbodig voelt: niemand ziet hen driftig heen en weer lopen van meeting naar meeting.
Moeilijk in te schatten, maar ik denk dat er toch een deel van het personeel is dat terug wil komen. Effectief het koffiemachine/"knop omdraai" personeel, dat ook de "senioriteit" (nog zoiets, yuk) heeft om luid te roepen. Collega's die jij en ik wel kennen, maar misschien niet de meeste voeling mee hebben. Het zijn ook die mensen die misschien het meest in de posities zitten waar ze er ook over kunnen beslissen of adviseren... Als dat het geval is, zal het in de loop van de jaren wel verbeteren naarmate ze uitdoven.

Natuurlijk gaat het niet over iedereen, de hybride optie lijkt goed aan te slaan, en daarnaast zijn er ook mensen die willen thuiswerken tenzij het niet anders kan. Dus niet om naar een PowerPoint op een projectiescherm te komen kijken, steevast voorafgegaan door minstens 10 minuten met "technische problemen" en vervolgens nog enkele keren onderbroken door laatkomers.
heist_175 schreef:Is er eigenlijk iets dat zich anders aandient "na corona" dan "voor corona"?
Ik zie overal de normale gang van zaken hernemen of plannen om dat te doen tegen dat het mag.
Handen geven/kussen van niet-partner :-) Nog steeds niet gedaan sinds maart 2020, en het zou echt onwennig voelen om dat nu nog te doen. Het moet iig nooit meer terugkomen voor mij. Het is een primaire manier waarop ziektes doorgegeven worden, weliswaar niet de enige manier.

Elleboog/vuistje is een prima en veiliger substituut.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Elk systeem heeft voor- en nadelen.
Maar in telewerk kan ik veel makkelijker meer uren doen, als ik in Brussel zit moet ik om 16-17u weg zijn om de kinderen van school te halen (al kan er eentje al zelfstandig naar huis komen). Als ik telewerk, kan ik ze oppikken op school (15min weg van mijn scherm) en kan ik verder werken eens ze thuis zijn.
Dus bij Brussel-werk verliest mijn baas toch de mogelijkheid dat ik meer uren doe :).

Ah, vanuit Brussel even om een vaccin rijden doe je ook niet natuurlijk.
Of 's middags ff naar de Colruyt om de avondrush voor te zijn.
Of overdag even winterbanden laten leggen.
Of even naar het containerpark omdat die ****'s al om 16u gesloten zijn.

@anders na corona
> handjes geven/kussen
Ik geef mijn vrouw toch een andere kus dan mijn collega's, onder Franstaligen geven mannen elkaar zelfs een kus. Als Vlaming/Antwerpenaar doe ik daar niet aan mee. Een stevige handdruk volstaat wel :).
Die elleboog-move vind ik maar fake.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vind persoonlijk het not done om na de werkdag jog je mails vh werk te beantwoorden. Op die manier schep je de verwachting dat je ten alle tijde te bereiken bent, dat je altijd gaat antwoorden.

Simpel: na de werkuren ga ik enkel van bepaalde mensen berichten en/of telefoons beantwoorden. En die mensen weten ook dat dat enkel voor belangrijke zaken kan.

Ik lees overal dat mensen geen scheiding kunnen maken tussen werk en privé... Wel, zelf stellen wat kan en niet kan is daar een begin van. Later ga je je het anders beklagen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

iceke schreef:[youtube]6m4UT8j2Bns[/youtube]
Stukje gekeken, komt flink binnen, ook zoveel reacties op YT zelf.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

devilkin schreef: Ik lees overal dat mensen geen scheiding kunnen maken tussen werk en privé... Wel, zelf stellen wat kan en niet kan is daar een begin van. Later ga je je het anders beklagen.
Ik snap deze niet.

De scheiding werk/prive is voor mij eenvoudig: als ik bezig ben met het werk, ben ik bezig met het werk en denk ik niet aan privé. Als ik bezig ben met privé, ben ik bezig met privé en denk ik niet aan het werk. Ik maak daarbij volledig abstractie van de tijd of omgeving. Ik kan om 11u op kantoor (als ik daar nog eens kom) bezig zijn met iets privé, ik kan om 20u thuis bezig zijn met iets van het werk. Dat betekent dat er dus meerdere "switches" zijn per dag van het ene naar het andere, het is niet alsof ik een ritueel heb (zoals een file of een treinrit) waarbij ik de knop "omdraai". Ik denk daar ook niet bij na eigenlijk, die omschakeling gaat vanzelf en gebeurt direct.

Ik snap niet goed wat de betekenis is van "je gaat het je beklagen". Ik voel me goed bij dit systeem. Het belangrijkste is dat er ik er controle over heb. Waar ik me slecht zou bij voelen, is om in een 9-5 geforceerd te worden waarbij ik in files moet gaan staan (te vermijden door mee te verhuizen) maar dan bv na het werk me moet haasten om nog voor 18u in een winkel te zijn oid waar je dan ook weer in de file staat want dan gaat iedereen (terwijl er om 14u bv veel minder volk is). Ik zou me enorm ergeren aan het tijdsverlies dat zo onnodig is. Allez je moet dan al dingen op zaterdag/zondag gaan plannen gewoon omdat je er niet toe komt om ze tijdens de week nog te doen door de malle sluitingsuren. Ik heb dan ook al een jobaanbod geweigerd puur op basis van het feit dat het een 9-5 kantoorjob was (pre-corona wel).
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zolang er duidelijke afspraken zijn, dan werkt het inderdaad goed.

Het enige wat ik aangeeft is dat er dikwijls geen afspraken rond zijn, en er verwachtingen worden geschept die dan later problematisch worden.

Vorige werkgever heeft een lijn serieus overschreden, waardoor ik hier heel strict in ben geworden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb het in het begin van Coronacrisis al eens gezegd: "De mens is een sociaal dier" en het post-corona tijdperk zal niet (veel) verschillen van het pre-corona tijdperk.
De meeste mensen vinden het fijn om elkaar in het echt te zien ipv. Zoom en consoorten.
Dus alle dagen thuiswerk zal niet gebeuren, 2 a 3 dagen thuiswerken zal wel veel meer voorkomen(maar bij sommige werknemers was dit pre-corona ook al het geval).
Handen geven (en kussen) als begroeting komen terug(kijk naar de ontmoeting tussen de presidenten Biden & Putin onlangs, die gaven elkaar duidelijk een hand).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Stroper schreef: Handen geven (en kussen) als begroeting komen terug(kijk naar de ontmoeting tussen de presidenten Biden & Putin onlangs, die gaven elkaar duidelijk een hand).
Zit natuurlijk ook wel meer betekenis achter dan gebruikelijk + beiden gevaccineerd (en getest?). Alhoewel Biden best oppast dat er niet een of ander radioactief gif op z'n hand zit want je weet nooit met die Poetin.

Ik snap echt niet waarom dit moet terugkomen (partners buiten beschouwing gelaten). Het is een manier waarop ziektes overgedragen worden van mens op mens, zeker niet de enige, maar wel een belangrijke, dus op zijn eentje verantwoordelijk voor talloze uren aan verloren productiviteit. We geven de eer graag aan de mondmaskers, maar het gebrek aan handen schudden heeft m.i. zeker ook bijgedragen aan de bijna griep/verkoudheidsloze winter. Er zijn voldoende surrogaten die wel hygiënisch zijn en even sympathiek, er zijn ook culturen waar handen schudden nooit gedaan werd en daar gaat het ook.

Gaan we echt niet in staat zijn om dat te vervangen door iets dat even vriendelijk maar des te hygiënischer is en onhein bespaart, gewoon omdat we niet meer kunnen veranderen en tradities nooit in vraag kunnen stellen?

Ik zeg het, voor mij voelt het zeer onwennig aan en ik beantwoord vooralsnog geen uitgestoken hand, alhoewel ik er ook nog geen gekregen heb. Ja, kijk dan maar raar. Het is niet persoonlijk, het is ook 50% de bedoeling om U niet ziek te maken door mij, want dat kan natuurlijk ook gebeuren.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef: Het is een manier waarop ziektes overgedragen worden van mens op mens,
Gaan we dan allemaal smetvrees moeten krijgen misschien ?
Ik heb het vooral daar moeilijk mee hoor, dat afstand bewaren (was uw handen regelmatig, dan hoef je daar geen schrik voor te hebben)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Voor de fantasten die denken dat het onderwijs niet geleden heeft, zelfs bij het (in meerdere of mindere mate) geopende scholen:
https://www.standaard.be/plus/tag/coron ... -onderwijs

Laat staan wat de ravage zou zijn mochten de scholen wél voor langere tijd gesloten geweest zijn.

Er zijn 14 landen (170miljoen kinderen) waar scholen langer dan 1 jaar gesloten zijn.
Die ravage gaan ze daar een generatie lang heel hard voelen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: Er zijn 14 landen (170miljoen kinderen) waar scholen langer dan 1 jaar gesloten zijn.
Die ravage gaan ze daar een generatie lang heel hard voelen.
Je hebt ook de categorie, en dat is de grootste denk ik, waar het onderwijs langer dicht was dan hier maar ook weer geen jaar. En met "dicht" bedoel ik fysiek dicht, ik spreek me niet uit over afstandsonderwijs dat dan wel of niet nog doorgaat. Het zijn de landen bij wie de economische recovery veel verder staat dan bij ons (bv de VS) omdat de cijfers er sneller en eerder omlaag gingen. Ik vermoed zelfs dat het over het merendeel van de landen in de first world gaat dan, behalve Aziatische landen (totaal andere disciplinegeest) en Frankrijk en België.

Ook bv de landen die hogere onderwijskwaliteit aftekenen dan wij hebben dat gedaan, niet de VS maar wel Finland of Duitsland bijvoorbeeld. Ben benieuwd of Frankrijk/België nu weer de top van de EU gaan worden inzake kwaliteit (top van de wereld zou naïef zijn). Heb zo'n gevoel dat dat allemaal niet veel zal veranderen, en dat de trends ook niet gaan veranderen, waardoor België verder zakt. Want de reden voor onze degradatie heeft niets met COVID te maken en gaat niet weg. Uiteindelijk, op lange termijn, waren schoolsluitingen slechts een "blip" en dus niet iets wat een hele generatie lang zal voelen. Wie sterke onderwijskwaliteit in huis heeft, is in staat om zoiets op te vangen.

Om maar te zeggen: de gebrekkige leerplannen die nu, op dit eigenste moment, ingevoerd worden gaan door generaties veel harder gevoeld worden dan het voorbije jaar-en-half (en let op: ik maak ook geen garanties voor schooljaar 2021-2022, want de geest is uit de fles). We hebben vooral gegarandeerd dat onze kinderen verder onderwijs van mindere kwaliteit hebben kunnen blijven krijgen, het is niet alsof Ben Weyts door het openhouden van de scholen de kwaliteit omhoog geholpen heeft. Het gebrek aan leerkrachten (uitval door COVID-19) zal ook niet geholpen hebben. Ik zou zelfs durven stellen dat we gegarandeerd hebben dat de kinderen onderwijs van nog lagere kwaliteit dan anders hebben kunnen krijgen, mogelijks zelfs zodanig laag dat ze beter nooit gegeven had worden. Maar het was het waard opdat mama/papa naar kantoor konden gaan, tegen de regels in.

Het gaat al 30 jaar mis met ons onderwijs, en dat raakt maar niet opgelost door de opeenvolgende Ministers van OnkundeOnderwijs. Spreek over iets wat een generatie heel hard zal voelen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Over de lange termijn tendens en de negatieve invloed van de Vlaamse politiek erop zijn we het alvast eens dan.
Maar de vraag is of je dan maar de handdoek in de ring had moeten gooien bij zoiets als covid, of toch keihard moet proberen erger te voorkomen.
In alle onkunde en prietpraat van Ben Weyts in zowat alles waar hij nu en vroeger minister van is/was, is zijn pleidooi voor het openhouden van scholen tijdens covid het enige lichtpuntje.
Want voordien en nadien trekt hij zich van onderwijskwaliteit niets aan. Het is dus goed mogelijk dat hij het enkel deed om mama/papa te ontzien, maar het (mogelijks onverhoopte) effect is wel dat heel veel kinderen tóch les hebben gekregen en niet achteruit geboerd zijn. Iets wat zeker wel gaat gebeuren in de komende 9 weken vakantie. Ook daar zijn de Walen ons weer voor: zij korten de zomervakantie in en spreiden de inkorting over de andere vakanties doorheen het jaar. Dubbele winst: minder achteruitgang tijdens de zomervakantie én langere rustpunten doorheen het jaar.

Ondertussen rukt de Deltavariant overal op
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210625_93750356
Zo snel kan het gaan door deltavariant: deel Portugal moet in lockdown
De situatie in Portugal gaat weer de verkeerde kant uit. De besmettelijkere deltavariant van het coronavirus verspreidt zich razendsnel, waardoor het aantal besmettingen spectaculair toeneemt. Lissabon en de toeristische trekpleister in de Algarve gaan daarom dit weekend in gedeeltelijke lockdown. Europa kijkt angstvallig toe.
De gevreesde 4de golf (met piek begin juli) lijkt er in BE niet te komen, maar misshien is het uitstel :)?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210625_93236241
Aandeel van deltavariant zal volgende week boven de 20 procent zijn
De deltavariant is steeds prominenter aanwezig onder de Belgische bevolking. Dat blijkt uit de cijfers van Sciensano. De (Britse) alphavariant is momententeel met 71 procent nog steeds de dominante variant, maar is wel duidelijk op z’n retour. De (Indiase) deltavariant is duidelijk aan een opmars bezig. Vorige week ging het om 6,1 procent van de besmettingen, deze week is dat gestegen tot 15,7 procent van alle besmettingen.
En in India spreken ze - voorlopig zonder echt sterke data - van een Delta+ variant.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:In alle onkunde en prietpraat van Ben Weyts in zowat alles waar hij nu en vroeger minister van is/was, is zijn pleidooi voor het openhouden van scholen tijdens covid het enige lichtpuntje.
Ja, maar zoals Van Damme zegt: we hebben geen deftig afstandsonderwijs in dit land (SmartSchool-debacle + gebrek laptops kansarme leerlingen), daarom is het goed dat Weyts de scholen open gehouden heeft zodat het onderwijs kon verdergaan. Er zit dus nog een steeds een enorme steek in naar de toestand van het onderwijs in ons land. Zoals je zelf al zei: kenniseconomie. Inderdaad, maar het onderwijs is nog altijd niet in staat om met IT om te gaan, laat staan te garanderen dat elke leerling die het nodig heeft over een laptop beschikt... Het artikel ga ik niet zoeken maar het gaat *opnieuw* terug op de slechte reglementering vanuit het departement van Weyts en voorgangers waardoor men IT-coordinatoren als leerkrachten moet inhuren om ze toch maar te kunnen betalen, en da's niet altijd mogelijk.

Overigens blijf ik ervan overtuigd dat de pauspaze (en nadien, de vaccinaties) het begin van de beterschap was waar we nu de vruchten van plukken, maar ik ga die discussie niet eindeloos voeren. De pauspaze heeft misschien niet de verhoopte (onrealistische) snelheid geleverd, maar wel de verhoopte resultaten.
heist_175 schreef:Want voordien en nadien trekt hij zich van onderwijskwaliteit niets aan. Het is dus goed mogelijk dat hij het enkel deed om mama/papa te ontzien, maar het (mogelijks onverhoopte) effect is wel dat heel veel kinderen tóch les hebben gekregen en niet achteruit geboerd zijn.
Goed dan.
heist_175 schreef:De gevreesde 4de golf (met piek begin juli) lijkt er in BE niet te komen, maar misshien is het uitstel :)?
Delta variant die ons weer later treft dan het VK en andere landen waardoor we eraan ontglipt zijn voor de vakantie, vergelijk met de import van vorig jaar, die kwam ook te laat om in juni nog gevolg te hebben. In grote lijnen volgen we dit jaar eigenlijk de evolutie van vorig jaar. Ik zou dus zeggen: wacht tot september, als we dan volop Delta in de bevolking hebben is het weer prijs. Da's dan misschien het voordeel van 8 weken vakantie ipv 6 :???:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef: Overigens blijf ik ervan overtuigd dat de pauspaze (en nadien, de vaccinaties) het begin van de beterschap was waar we nu de vruchten van plukken, maar ik ga die discussie niet eindeloos voeren. De pauspaze heeft misschien niet de verhoopte (onrealistische) snelheid geleverd, maar wel de verhoopte resultaten.
Alle dalingen waren al ingezet voor de paaspauze effect kon hebben.
Dikwijls genoeg onomstotelijk aangetoond.
Op het einde van de paaspauze zelfs stijging bij de schoolgaande jeugd …

Stop met zeveren :roll:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

CCatalyst schreef:...vergelijk met de import van vorig jaar, die kwam ook te laat om in juni nog gevolg te hebben. In grote lijnen volgen we dit jaar eigenlijk de evolutie van vorig jaar. Ik zou dus zeggen: wacht tot september, als we dan volop Delta in de bevolking hebben is het weer prijs...
En dan is het spreekwoord "een ezel stoot..."

De Belgische overheid zal het presteren om drie keer op rij dezelfde fout te maken. Eerst de krokusimport, daarna de import van de stroom vakantiegangers vorige zomer en dit jaar idem dito.

Maar ze (Jambon, Decroo...) staan nu wel op de eerste rij om te stoefen dat "zij" de versoepelingen hebben mogelijk gemaakt. Hopelijk betalen ze in september hier ook de bijpassende prijs voor.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Gewoon enkele feiten op een rij:
- R- waarde is terug aan het stijgen
- in Portugal wordt men geconfronteerd met een nieuwe besmettingsgolf. De rode duivels hebben alvast een goed uniform "rood", correleert met de keleur die het gebied heeft. Ge moet goed zot zijn om in zo een gebied te gaan spelen maar ja, de geldmachine niet waar die blijkbaar omgekeerd evenredig is met het gezond verstand waarvan gebleken is dat dit laatste een mythe is (zeker en / of ook in België).
- De overlijdens ingevolge de delta-variant in het RVT eerder deze week ...
- Finse supporters die uit Rusland terug gekeerd zijn en iets meer bij hadden bi terugkeer dan bij vertrek: ja, het virus
- bescherming van de huidige vaccins tegen de delta-variant is .... een vraagteken. Bovendien is nog bijlange niet iedereen gevaccneerd
- gelukkig nog burgemeesters toch met gezond verstand die ondanks druk van viroloog Zeer weledelgeleerde Prof. Dr. J. Jambon gesteund door de nog meer van eruditie getuigende Zeer weledelgeleerd Prof. Dr. Bart Somers, het festival niet laten doorgaan. Er is dus toch nog een beetje hoop.

Dus be prepeared: de strijd tege dit virus is nog bijlange niet voorbij. En er komen ongetwijfeld nog varianten ...

In september weekje aan onze Belgische kust geboekt in "het hinterland". Hopelijk kan ik nog ergens van een terrasje genieten ...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

koenraaddeconinck schreef: Dus be prepeared: de strijd tege dit virus is nog bijlange niet voorbij. En er komen ongetwijfeld nog varianten ...
Inderdaad en het is al aan de gang. Reeds in het begin van dit topic is er al gezegd dat vaccinatie een tijdelijk lapmiddel is. Ondertussen is de effectiviteit van Pfizer-BioNTech voor de delta variant gezakt naar 73% tegenover 92% voor de alfa variant. Oxford–AstraZeneca doet het nog slechter met respectievelijk 95% versus 60% volgens een Schots onderzoek gepubliceerd in The Lancet : https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 1/fulltext

Het aantal mutaties zal wel wat zakken, maar verdwijnen doen ze niet. Zeker niet als de pandemie wereldwijd niet gaat temperen en we met z'n allen weer de aardbol afschuimen.
Laatst gewijzigd door petrol242 26 jun 2021, 14:55, in totaal 1 gewijzigd.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Hier nog zo'n leuke: Ik werk op een 24/07 klantondersteuning. Collega die al 15 maanden thuis werkt wordt gevraagd om 1 (één) dag niet van thuis te werken maar fysiek langs te komen en... Ziek. Gevolg een collega in verlof mag de permanentie waarnemen.

Dat is als collega en als diensthoofd om uw laatste haren bij uit te trekken.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Murphy langs geweest?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

koenraaddeconinck schreef: - in Portugal wordt men geconfronteerd met een nieuwe besmettingsgolf. De rode duivels hebben alvast een goed uniform "rood", correleert met de keleur die het gebied heeft. Ge moet goed zot zijn om in zo een gebied te gaan spelen maar ja, de geldmachine niet waar die blijkbaar omgekeerd evenredig is met het gezond verstand waarvan gebleken is dat dit laatste een mythe is (zeker en / of ook in België).
Even verduidelijken dat België wel tegen Portugal speelt maar deze match gaat niet door in Portugal
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

petrol242 schreef:Murphy langs geweest?
Eerder: geen zin.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

quovadis schreef: Even verduidelijken dat België wel tegen Portugal speelt maar deze match gaat niet door in Portugal
Denk dat hij dat wel weet. Virus zit mogelijk flink onder de supporters in Rusland te razen. Gevaar van voetbalmatchen is gekend (veel mensen op kleine oppervlakte - roepen/zingen/etc). En die gaan nadien weer allemaal naar eigen land terug...
Finse supporters die uit Rusland terug gekeerd zijn en iets meer bij hadden bi terugkeer dan bij vertrek: ja, het virus
Dat gezegd zijnde, met gesloten scholen en bedrijfsleven op 50% is het echt niet moeilijk om lokale uitbraken snel in te dijken, zie Antwerpse aanpak vorig jaar. Hangt puur af van of men bereid is tijdig in te grijpen of niet: je krijgt maar 1 kans om het goed te doen, dan is het al te laat.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk niet dat de mind setting van de mensen nu geschikt is om zelf lokale uitbraken in te perken. De valiezen zijn gepakt en de pintjes staan fris op het terras.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

SPR schreef: Eerder: geen zin.
of geen zin om het virus op te pikken

ondanks alles is amper 30% vd Belgen volledig gevaccineerd,
nu wil iedereen op café en op congé. ken maar volk da naar portugal wil de komende maand
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ondertussen is er ook al super-delta variant blijkbaar gedetecteerd ...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Deze gaat blijkbaar goed rond in Spanje nadat een aantal eindejaars studenten een reis georganiseerd hadden.

Dus binnenkort ook bij ons, dankzij het EK? :)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

devilkin schreef:Deze gaat blijkbaar goed rond in Spanje nadat een aantal eindejaars studenten een reis georganiseerd hadden.
Dus binnenkort ook bij ons, dankzij het EK? :)
of het slim is om tijdens corona een EK te organiseren in ene dozijn verschillende landen?
los daarvan zal die variant hier wel terecht komen.

wat nu? wij versoepelen terwijl zelfs Australië en nieuwzeeland drastisch verscherpen, ISrael mondmaskjerplicht terug invoert en het Uk ook al versoepelingen uitstelt.

om het met een boutade te stellen.
Voor wie hebben de duitsers morgen schrik? Kane of Delta?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

1207 schreef:of het slim is om tijdens corona een EK te organiseren in ene dozijn verschillende landen?
Ze hebben het al een jaar uitgesteld, in een zeldzame vertoning waarbij voetbal niet boven de wet stond (UEFA ging niet akkoord). UEFA heeft daarna duidelijk gemaakt dat voetbal wel boven de wet staat en dat het in 2021 sowieso ging gespeeld worden, ongeacht besmettingen. Supporters die het virus mee naar huis nemen zijn een probleem van hun land en niet van UEFA.
1207 schreef:wij versoepelen terwijl zelfs Australië en nieuwzeeland drastisch verscherpen, ISrael mondmaskjerplicht terug invoert en het Uk ook al versoepelingen uitstelt.
Het zal wel komen, wij lopen veel achter, zie ook met de Britse variant hoelang dat geduurd heeft tov andere landen. Bovendien valt alles hier nu min of meer plat voor 2 maanden - en bijna helemaal plat tussen 15 juli en 15 augustus - zodat besmettingen in die periode niet meteen grote gevolgen gaan hebben en snel lokaal ingedijkt kunnen worden (mits tijdig ingrijpen).

Hou de grote verontrustheid maar voor post-1 september...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef: Hou de grote verontrustheid maar voor post-1 september...
Of voor post-20 augustus, zoals vorig jaar :).
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

1207 schreef:
SPR schreef: Eerder: geen zin.
of geen zin om het virus op te pikken
Daar heeft niemand van de collega's zin in maar wij mogen wel opdraven.

Zou je dat ook zeggen als het gaat over brandweer, politie, verpleegkundigen en dokters of afval ophalers, winkelbedienden etc?

Ik ga al 15 maanden werken, lockdown of niet. Het gaat niet anders. Nu er zieken zijn en verloven en er wordt verwacht dat iemand zijn steentje bij draagt wordt een ziektebriefje tevoorschijn getoverd. Best wel zuur. Ondertussen 2 maand verlengd. Hopelijk niets ernstig maar toch wreed ambetant.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Waaraan we ons deze zomer ook hier kunnen verwachten, als al die "feestende studenten" weer naar huis komen

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210701_95011916

Feestende tieners op Mallorca zorgen voor grote corona-uitbraak: 5.000 mensen in quarantaine

Bijna 5.000 mensen zitten in quarantaine nadat scholieren van een middelbare school op vakantie een grote COVID-19-uitbraak hebben veroorzaakt op het mediterrane eiland Mallorca. Er zijn volgens Associated Press al bijna 1.200 besmettingen gemeld.

De feestende tieners die vorige week het einde van hun toelatingsexamens voor de universiteit vierden, creëerden een “perfecte voedingsbodem” voor het virus terwijl ze zich vermengden met anderen uit heel Spanje en het buitenland, vertelde de Spaanse noodhulpcoördinator Fernando Simón op een persconferentie.

De gezondheidsautoriteiten van Mallorca voerden massale tests uit op honderden studenten nadat duidelijk werd dat het om een massale uitbraak ging. Er wordt aangenomen dat het zich heeft verspreid toen honderden feestende studenten zich verzamelden bij een concert en straatfeesten.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

[youtube]a32n1405[/youtube]
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

phil48 schreef:Waaraan we ons deze zomer ook hier kunnen verwachten, als al die "feestende studenten" weer naar huis komen

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210701_95011916

Feestende tieners op Mallorca zorgen voor grote corona-uitbraak: 5.000 mensen in quarantaine

Bijna 5.000 mensen zitten in quarantaine nadat scholieren van een middelbare school op vakantie een grote COVID-19-uitbraak hebben veroorzaakt op het mediterrane eiland Mallorca. Er zijn volgens Associated Press al bijna 1.200 besmettingen gemeld.

De feestende tieners die vorige week het einde van hun toelatingsexamens voor de universiteit vierden, creëerden een “perfecte voedingsbodem” voor het virus terwijl ze zich vermengden met anderen uit heel Spanje en het buitenland, vertelde de Spaanse noodhulpcoördinator Fernando Simón op een persconferentie.

De gezondheidsautoriteiten van Mallorca voerden massale tests uit op honderden studenten nadat duidelijk werd dat het om een massale uitbraak ging. Er wordt aangenomen dat het zich heeft verspreid toen honderden feestende studenten zich verzamelden bij een concert en straatfeesten.
Tja, de situatie in Portugal en Spanje evoleert weer in de problematische richting. Het gaat blijkbaar te goed en de vaccinaties resulteren in een vals veiligheidsgevoel.

Nogmaals, we zitten nog altijd in een gevarenzone ook al beweert het EMEA dat de huidige vaccins goed beschermen tegen de delta-variant. Ik zal dit pas evenwel geloven nadat ik heb gezien ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

koenraaddeconinck schreef: Nogmaals, we zitten nog altijd in een gevarenzone ook al beweert het EMEA dat de huidige vaccins goed beschermen tegen de delta-variant. Ik zal dit pas evenwel geloven nadat ik heb gezien ...
als je kijkt naar leeftijden klopt dit eigenlijk ook.
amper nog rusthuisbewoners die de kliniek in moeten

het probleem is weer die politiek en media
al maanden maken ze ons wijs hoe goed de vaccinatie opschiet en scheppen landen tegne mekaar op over de hoogste vacinatiegraad. We zijn goed bezig en iedereen met 1 spuit voelt zich veilig, die 2e is gewoon PR vd fabrikanten om extra geld te verdienen (zo lijkt het)
we zijn veilig dus gaan we op reis.

de realiteit?
in Belgie is hooguit 30% echt gevaccineerd en honderdduizenden uit de risicogroepen wachten nog op hun 2e spuit (12 weken AZ).
Alles samen (Wachtenden op AZ en gewone populatie) zijn dus de facto miljoenen nog niet volledig gevaccineerd.

vandaag nieuws gezien?
reizigers uit Europa worden enkel steekproefsgewijs getest op de luchthavens en wie niet inorde is riskeert een boete.
da zal helpen :)

Belgie op zijn best
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Zeker, België zoals altijd op zijn best ... Idem voor Europa.

't Zal weer blussen worden als 't kot al is afgebrand ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

koenraaddeconinck schreef: 't Zal weer blussen worden als 't kot al is afgebrand ...
om bossen in de fik te steken hebben we ons leger hé
je kunt ze ook gebruiken om met f16's de hangar in te rijden

gelukkig zal het parket nauwgezet onderzoeken wat er gebeurd is
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

1207 schreef:
koenraaddeconinck schreef: 't Zal weer blussen worden als 't kot al is afgebrand ...
om bossen in de fik te steken hebben we ons leger hé
je kunt ze ook gebruiken om met f16's de hangar in te rijden

gelukkig zal het parket nauwgezet onderzoeken wat er gebeurd is
En dit alles onder het motto: "L'Union fait la farce zeker? :-D :beerchug:

Verder gewoon dit uit een artikel in "Het Nieuwsblad":

In Indonesië werken de grafdelvers tot diep in de nacht en in Bangladesh ontvluchten de textielarbeiders de stad voor de naderende lockdown. Grote delen van zuidelijk Afrika worden voor het eerst zwaar getroffen. Het contrast met ons land is groot. Vrijdagavond komt heel het land bij elkaar in woonkamers en voor grote schermen om de Rode Duivels vooruit te schreeuwen. Het coronavirus is hier voor even old news. Op wereldvlak is dat absoluut niet het geval.


Besluit zoals Molenbeghs zegt: momenteel leven we op tè grote voet ...

Eigenlijk is er nog niet zoveel verandert: brood, geld en spelen ...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Korrektie: brood en spelen, het (grote) geld gaat immers naar de anderen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”