Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Persconferentie Sci en Sano

De cijfers evolueren niet in gunstige richting. We staan aan de voet van wat een nieuwe golf kan worden. Hoe steil de klim zal worden en wanneer we de top bereiken kunnen we niet voorspellen. Als we nu ingrijpen is het nog steeds mogelijk om van de golf een golfje te maken.

BESMETTINGEN

Gemiddeld 3266/dag, dat is +34% week/week
Ondanks het gestegen aantal testen, stijgt het aantal positieve testen verder tot 7%
Deze hoge cijfers hebben we niet meer gezien sinds de tweede golf
Er is een toename bij alle leeftijdsgroepen behalve 90+
De grootste toename is bij kinderen (+60%) en bij tieners (+56%)
De toename is er in het ganse land, in Vlaanderen +31%, in Wallonië +39%, in Brussel +40%
De grootste uitschieters zijn Namen, Henegouwen, Oost-Vlaanderen en het Brussels gewest
69% van de besmettingen wordt veroorzaakt door de Britse variant
Clusters: de meeste besmettingen vinden opnieuw in de scholen plaats (37%), gevolgd door de bedrijven (36%), dan de woonzorgcentra (6%).

ZIEKENHUISOPNAMES

Forse stijging, +27% op weekbasis
185 nieuwe opnames per dag, vorige week waren dat er nog 146
De laatste 3 dagen waren er telkens >200 opnames per dag
Ziekenhuisbezetting is nu 2140 patiënten, dat is +12% week/week
Bezetting IC +21% week/week, er is momenteel een verdubbeling elke 25 dagen
Met huidige cijfers bereiken we op 10 april de drempel waarop de kwaliteit van de gezondheidszorg niet meer gegarandeerd kan worden
Alle ziekenhuizen worden gevraagd om tegen maandag 22 maart op te schalen naar fase 1B.

OVERLIJDENS

-11%, deze daling wordt enkel gedreven door de dalende trend bij de rusthuizen
Bij de personen jonger dan 75 jaar zien we een toename van de overlijdens.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 maa 2021, 11:23, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Is dat een eigen samenvatting?
Knap werk. :!:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mooie samenvatting.

Gaat een moeilijk overlegcomité worden.
De kinderen zullen er dit keer de dupe van worden dat is nu wel duidelijk.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

iceke schreef:
koenraaddeconinck schreef: Spijtig genoeg, als ge "den Belg" en vele anderen in Europa wilt iets doen naleven, is de portemonnee een belangrijke motivationele factor aangezien gezond verstand, burgerzin, zelfdiscipline, logisch nadenken ... zaken zijn die al lang uit onze maatschappij verdwenen zijn.
En gelukkig maar, we zijn geen China, N Korea, Cuba of Oost-Duitsland
Jij trekt gewoon de verkeerde conclusies, alsof er geen Australiërs of Kiwi's zijn zonder gezond verstand, burgerzin, zelfdiscipline, logisch nadenken :bang:
1. Bij deze de opmerking dat Oost-Duitsland niet meer bestaat :angel:

2. In 2° instantie het advies om in een woordenboek eens het verschil op te zoeken tussen "dictatuur" en begrippen zoals "zelfregulerende gemeenschappen", "sociale verantwoordelijkheidszin", "burgerzin", ... Daar is heus een klein nuance verschil. Jij trekt dit direct door naar totalitaire regimes. Loopt de mond niet over waar het hart van vol is ... ?

3. Ook het advies om eens de huidige toestand in Australië en Nieuw-Zeeland en keer dan eens teug naar dit forum.

4. Het spijt me, maar we zijn al een jaar aan het aanmodderen en in de krant deze morgen opnieuw een stijging van besmettingen met 34%.
De toestand is eens te meer en echt opnieuw niet meer gewoon "het griepke" waar ge altijd van spreekt.
iceke schreef:Ze hebben ginder gewoon wat meer geluk gehad
Ja, en de paus dat is mijn broer zeker ??? In tegenstelling tot België en Europa hebben ze dan meer verstand dan chance :!: Los van de sociale verantwoordelijkheidszin is er daar ook meer sociale controle en bij het overtreden van de regels, wordt daar prompt gereageerd ook door politie en justitie maar dat staat voor u gelijk met dictatoriaal optreden niet waar.

Met een beetje meer geluk, krijgt ge een pandemie heus niet onder controle ... Neen, dat is het resultaat van permanent aanhoudende inspanningen van een bevolking, in combinatie met een adaquaat beleid. Wij kunnen van beiden helaas alleen maar dromen ...
iceke schreef:(het was ginder zomer, ze zijn een afgelegen eiland) & ze hebben(al decenia) een veel striktere bordersecurity.
Wat belet ons om aan een meer strikte bordersecurity te doen als dat zo heilzaam is ? En kom nu niet zeggen dat Australië en Nieuw-Zeeland kopijen zijn van China, Oost-Duitsland en Korea ...


De besmettingen waren laag en je kon de import besmettingen controleren... dan maakt het weinig uit of de bevolking de maatregelen steunt of niet steunt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

1207 schreef: om heist op te jagen.

5000 besmettingen vandaag, tientallen procenten per dag erbij, en wat was er een viertal weken geleden? einde krokusvakantie of iets in die strekking?
Vier weken geleden, 2 dagen geleden, 2 weken geleden, 8 weken geleden, ... schrappen wat niet past :).
:angel:

Ik voel me niet opgejaagd :). Ik ben blij dat er geen cijferontkenners aan de knoppen zitten, zoals
- regering Wilmes (augustus + september 2020)
- NVA die pleit om horeca te heropenen met stijgende cijfers
- MR die altijd pleit om horeca te openen, ongeacht stijgende of dalende cijfers
- sommige UB'ers die hun eigen buik volgen en dan de cijfers er bij verzinnen :)

Iemand nog iets gehoord van de kappers en andere contactberoepen? Hoeveel besmettingen hebben we gekocht door iedereen terug naar de kapper te laten gaan :)?
Voor zij wiens geloof het toestaat: mijn laatste keer bij de kapper was midden september, sindsdien is het met de tondeuse (met alle gevolgen van dien :? ).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ondertussen werd volgende studie gepubliceerd...
Het wordt meer en meer duidelijk dat scholen sluiten geen oplossing is, integendeel...

Volwassenen die samenleven met kinderen lopen geen hoger risico om besmet te worden met COVID-19, zelfs niet tijdens periodes dat scholen geopend zijn en er een actieve verspreiding is van het virus in de omgeving. Dat blijkt vrijdag uit een nieuwe studie van de universiteit van Glasgow.
Het risico op een besmetting voor volwassenen is zelfs lager als ze kinderen hebben tussen de 0 en de 11 jaar, bij twee of meer kinderen jonger dan 11 jaar daalt het risico nog meer. De studie, gebaseerd op een onderzoek bij een representatief deel van de Schotse bevolking, kan mogelijk een belangrijk instrument zijn voor politieke besluitvorming rond het openhouden of sluiten van scholen wereldwijd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

duizend schreef:Ondertussen werd volgende studie gepubliceerd...
Het wordt meer en meer duidelijk dat scholen sluiten geen oplossing is, integendeel...
Deze vertaling uit het Engels is niet volledig correct. "bij twee of meer kinderen jonger dan 11 jaar daalt het risico nog meer" => in werkelijkheid staat erin: zelfs bij twee of meer kinderen jonger dan 11 jaar is het risico dat de ouder besmet raakt nog steeds lager dan bij volwassenen zonder kinderen.

Het lijkt me weliswaar onvoldoende om daar zomaar beslissingen aan vast te hangen. Deze studie is gebaseerd op data tussen maart en oktober 2020, ze eindigde dus net voor de grote tweede golf er begon (zie grafiek beneden), en ook voor de Britse variant ontstond die kinderen besmettelijker maakt en in de scholen veel harder toeslaat (dat was de derde golf ginder).

Hoe hoog was de besmettingsgraad in de scholen tijdens de periode van de studie? Misschien dat volwassenen zonder kinderen meer ontmoetingen hadden (die mogelijk waren omdat alles open was - ik weet het want ik ben er toen ook geweest) omdat ze meer tijd hadden?

Bovendien komen die data van gezinnen van zorgpersoneel, mensen die van nature voorzichtiger zijn en meer inspanningen leveren om besmettingen te vermijden dan de algemene bevolking. En het betreft tenslotte ook kinderen tot 11 jaar, gezinnen met oudere kinderen werden niet in rekening genomen.

Zeker niet zomaar 1:1 van toepassing dus hier, onze situatie is redelijk verschillend van die van het VK van vorig jaar. Gezien de ontmoetingsplaatsen bij ons niet open zijn, kan je niet meer zomaar afleiden dat er minder besmettingen bij ouders dan bij niet-ouders zijn. Verder onderzoek is nodig, zoals het artikel zelf aangeeft - "Verification of this finding is warranted in other populations and settings" - en zoals experts ook aangeven. En tenslotte: "This article reports new medical research that has yet to be evaluated and so should not be used to guide clinical practice."

Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

En dat er niet beweerd wordt dat het risico niet bestaat. Kinderen besmetten wel degelijk volwassenen. Als een volwassene dan toch besmet geraakt door een kind wordt het virus alsnog doorgegeven. Het is maar een schakel in het groter geheel.

Wanneer men ervan uitgaat dat het risico minder is wordt weeral een consensus gemaakt en dat kunnen we ons niet permitteren. Elke besmetting is er één teveel.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Omgekeerd besmetten volwassenen ook kinderen natuurlijk. Waarop die kinderen dat meenemen naar school, de jeugdbeweging, de muziekles...

Vraag is dan of je de school als motor mag noemen. Want 35 procent van de besmettingen gebeuren thuis.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Niet moeilijk dat ouders met jonge kinderen minder risico lopen. Ik heb twee kleuters, ik heb geen tijd om nog andere mensen te zien :lol:
Hopelijk neemt men een verstandige beslissing en laat men de scholen zoveel mogelijk open. Er is niets mis met het goed opvolgen en waar nodig quarantaines en sluitingen te doen, maar men moet niet blind alle scholen sluiten. Onze kleuters zitten op een boerendorp schooltje met 30 kinderen, nog geen impact gehad, waarom zou dat dan toe moeten (ok, er is een groep die samen komt, dat is altijd een risico, maar de bubbel is veel kleiner dan op grote scholen).
Ik vrees wel dat we de paasvakantie 'kampjes' van onze kinderen zullen zien geannuleerd worden, helaas... dat wordt verlof opnemen en mogelijk een brok geld 'kwijt' :| (en nee, wij kunnen niet rekenen op grootouders en zouden dat nu ook niet willen doen).

Add: Ondertussen wordt mijn vrouw subtiel door de leiding verder gepusht om terug naar het werk te komen. Er wordt ook al een feestje georganiseerd voor iemand die op pensioen gaat etc. En dat zijn dus vele collega's die daarin meegaan eh, mensen met een universitair diploma (niet dat dat duidelijk veel uitmaakt). Walgelijk, er zijn dus echt wappies die het niet door hebben.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

NuKeM schreef: Ik vrees wel dat we de paasvakantie 'kampjes' van onze kinderen zullen zien geannuleerd worden, helaas... dat wordt verlof opnemen en mogelijk een brok geld 'kwijt' :| (en nee, wij kunnen niet rekenen op grootouders en zouden dat nu ook niet willen doen).
Wij hadden net een paar dagen geleden ingeschreven, maar ik wacht nog ff met betalen :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Belgische e-commerce is vorig jaar met 10% gedaald.

Reden voor dit op het eerste zicht ongeloofwaardige bericht: de Belgische e-commerce is veel afhankelijker van de dienstensector (tickets, reizen, evenementen) dan die van de buurlanden waar vooral retail en logistiek de e-commerce bepalen. Er was vorig jaar weliswaar een boost voor de e-commerce van de Belgische retail, maar die was flink onvoldoende om het verlies van de dienstensector te compenseren.

Ook het gemiddelde bedrag dat uitgegeven werd is gezakt, maar dat ligt opnieuw aan de ineenstorting van de dienstensector: een reis kost doorgaans wat meer dan de aankoop van een monitor of USB-hub.

Ik moet er geen tekeningetje bij maken dat er wel heel veel geld vanuit België naar de buurlanden gestroomd is waar ze historisch hun e-commerce op orde hebben gezet, een boot die wij gemist hebben.

Positiever nieuws: 200k landgenoten hebben nog voor het eerst een bestelling online geplaatst vorig jaar.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 maa 2021, 16:13, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@phil48 : Uiteraard gebeuren er veel besmettingen thuis omdat men dicht op elkaar zit. Ik heb het hier nog niet lang geleden geschreven dat een virus niet in één richting besmet. Sommigen denken dat wel maar soit. Vraag is hoe het trojaans paard is binnen geslopen. Iemand brengt het in familiale kring en dan ben je vertrokken. Ook hier heeft het weinig zin om een stukje te gaan afbakenen en zeggen daar zijn zoveel % besmettingen.

De dynamiek van de pandemie spreidt zich over de volledige maatschappij en bevolking uit en besmettingen gebeuren overal. Dat opdelen heeft natuurlijk zijn rede om bepaalde maatregelen in een bepaald segment van de maatschappij te gaan toepassen. Maar dat is nutteloos. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om mensen in hun privé maatregelen te gaan opleggen als die niet consequent overal toegepast worden. Die meervoudige moraliteit is de rede waarom het virus vrij spel heeft en ook waarom de mensen het kotsbeu zijn.

@NuKeM : Ik hoop dat er snel overal een slot op gaat. Zoals we nu bezig zijn is het vechten tegen de bierkaai. De horeca heeft voor nuldebotte maandenlang de deuren dicht gehouden, om maar een voorbeeld te noemen, voor niks omdat we denken dat we de maatschappij verder op een normale manier kunnen laten draaien.
Kort en krachtig doorbijten zoals we in het voorjaar van vorig jaar gedaan hebben. Ik kan het niet blijven herhalen, mensen uit elkaar houden is de enige manier om momenteel dit virus tegen te houden.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

petrol242 schreef:Kort en krachtig doorbijten zoals we in het voorjaar van vorig jaar gedaan hebben. Ik kan het niet blijven herhalen, mensen uit elkaar houden is de enige manier om momenteel dit virus tegen te houden.
Zo'n tweede periode overleeft mijn gezin niet! We zijn er nog niet eens van hersteld en ze willen ons weer die psychologische en fysieke zwarte put in gooien.

De functie van de horeca is secundair en zelfs niet eens dat, het is vermaak en nutteloos risico (ik ben vaak genoeg langs terrasjes gepasseerd die enkel maar een schijn gaven van aanpak maar eigenlijk het virus vrij spel gaven). Een (groot) deel van de horeca kan mogelijk wel wat op poten zetten dat 'veiliger' is, maar dan nog is het een onnodig risico. Daarom mag de horeca voor mij gesloten blijven en zou het bij de laatste zaken moeten zijn die terug open gaan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

NuKeM schreef:De functie van de horeca is secundair en zelfs niet eens dat, het is vermaak en nutteloos risico (ik ben vaak genoeg langs terrasjes gepasseerd die enkel maar een schijn gaven van aanpak maar eigenlijk het virus vrij spel gaven). Daarom mag de horeca voor mij gesloten blijven en zou het bij de laatste zaken moeten zijn die terug open gaan.
Dit is blijft toch een merkwaardige uiting van gebrek aan empathie voor mensen die nu al 5 maanden (vandaag is het zover) thuis moeten zitten aan een percentage van hun loon. Dit terwijl het ook al 4 maanden duidelijk is dat dat thuiszitten de cijfers niet verbetert, de cijfers blijven nog altijd veel te hoog.

Dit is niet normaal, er zijn echt niet veel landen die deze piste gekozen hebben, landen die betere cijfers voorleggen dan wij hebben dat overigens ook niet gedaan. Bovendien heeft de horeca dankzij inspanningen maandenlang zonder noemenswaardige problemen gewerkt, de problemen zijn pas ontstaan toen de scholen weer open gingen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 maa 2021, 16:31, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik begrijp absoluut wat een impact van zulke maatregel is. Maar wat we nu al maandenlang meemaken is veel erger en blijkt achteraf gezien een maat voor niks.
Maar ik moet CCatalyst wel bijtreden over de horeca. We willen alles laten draaien, industrie, winkels, diensten, scholen, zelfs kappers en contactberoepen, maar de horeca moet gesloten blijven?
Let wel, ik pleit niet voor heropening van de horeca, maar we moeten dan wel consequent zijn en heel het boeltje dicht gooien.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

De horeca (en hun toiletten) en entertainment industrie zullen naast hun individuele risico ook als een katalysator werken die de mensen samen brengt. Zonder horeca aan de kust etc. blijft het bv. bij wandelen, in je verblijf afgezonderd zitten en af en toe eens een winkel bezoeken voor eten (of meer onnodige zaken helaas). Dat zal helemaal veranderen als de horeca open gaat. Mensen zullen het normaal terug dichter zien komen, kunnen weer lekker een hele dag bv. aan de kust rondhangen (eten, drinken en vooral naar het toilet gaan), grenzen gaan weer vervagen, onnodige contacten worden gemaakt, het wordt drukker, controle wordt moeilijker, de gevolgen zullen duidelijk zijn imo.
Het deel van de horeca dat heeft ingezet op afhaal/besteldiensten zal wel iets of wat omzet kunnen draaien. De cafés, ja, die zullen het inderdaad moeilijk hebben, net als zaalpersoneel.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

petrol242 schreef:ik pleit niet voor heropening van de horeca, maar we moeten dan wel consequent zijn en heel het boeltje dicht gooien.
het is jammer voor die mensen

na de 1e harde lockdown konden ze gecontroleerd open, het was nog steeds eerder eend druppel maar toch

het laatste half jaar is voor iedereen zinloos geweest
een vis noch vlees lockdown die iedereen frustreert, cijfers te hoog houdt en eigenlijk niets oplevert.
het 1e klein beetje versoepelen en in no time zit ge terug in de shit zoals ge nu ziet.

Nu is het zelfs een catch 22 want quasi alle beloftes rond versoepelingen kunnen de vuilbak in terwijl die amper 14 dagen geleden gemaakt werden
echt terug streng worden, gelijkmaart, kunt ge ni meer hard maken.
een nachtklok bij vriestemperatuur is ok, een nachtklok in maart april als het beter weer wordt? vorig jaar was een avondklok neit nodig
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

NuKeM schreef:Het deel van de horeca dat heeft ingezet op afhaal/besteldiensten zal wel iets of wat omzet kunnen draaien. De cafés, ja, die zullen het inderdaad moeilijk hebben, net als zaalpersoneel.
Ik denk niet dat de horeca veel heeft aan deze boodschap. Die mensen snappen echt niet waarom ze thuis moeten zitten, en waarom zij gestraft worden voor een plateauflinke stijging waar zij wel heel duidelijk geen aandeel in hebben.

In other news, de EU heeft België opnieuw laten weten dat bepaalde van onze maatregelen in strijd zijn met het EU-verdrag inzake het vrij verkeer en adviseert nu dringend om het reisverbod te vervangen door minder restrictieve maatregelen (tests+quarantaine). Straks dus gewoon weer in NL op terras of restaurant, mogelijks op 1 april een geleidelijke heropening daar dacht ik.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@NuKeM
Ik denk dat mijn boodschap niet volledig is over gekomen. Maar al de dingen die je opnoemt over de horeca, met focus op de WC's, gebeurt in andere sectoren ook en die kunnen wel open blijven?
Ik pleit niet voor opening van de horeca. Ik pleit er voor om alles dicht te gooien. En dan mag iedereen nog roepen hoe moeilijk dat dat is, dat het onmogelijk is, wat ik betwijfel, enzovoort.
Ik ben niet de enige die dat zegt hoor. Is het nu nog altijd niet duidelijk dat een evenwicht proberen te vinden niet werkt? Ofwel klop je die epidemie plat, ofwel neem je het risico om in een rollercoaster terecht te komen. Alleen stopt deze niet om uit te stappen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Op basis van wat er gelekt wordt lijken er relatief weinig verstrengingen te komen, en de verstrengingen die er wel komen zijn er vooral op gericht om de outdoor ontspanning voor volwassenen aan banden te leggen. De scholen lijken volledig vrijuit te gaan, ook de jeugdkampen mogen gewoon doorgaan. Een grote morele overwinning voor de ouders dus, die zoals steeds alles krijgen wat ze vragen.

Men heeft "als duidelijk signaal naar de bevolking toe" opnieuw enkele economische sectoren uitgekozen om af te straffen voor de toestand in de scholen. Pretparken mogen het ontgelden, mogelijks komen er ook beperkingen specifiek voor de kust tijdens de paasvakantie. Ook alle outdoor culturele activiteiten lijken er een kruis over te mogen gaan trekken. Er zou bij de burgers immers een groot draagvlak zijn om door te blijven werken tijdens de paasvakantie en geen uitstapjes te doen, ongeacht het weer.

Over een vervroeging van de avondklok is er vooralsnog niets gelekt.

De huidige evolutie van de cijfers is de schuld van de burgers. Hopelijk zullen het afnemen van enkele cadeautjes en een dode paasvakantie volstaan opdat de burgers in de toekomst weer twee keer zullen nadenken voor ze opnieuw de maatregelen overtreden.

Straks persconferentie, dan krijgen we zekerheid.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 maa 2021, 18:27, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef: De huidige evolutie van de cijfers is volledig de schuld van de burgers.
fundamenteel oneens,
alle lockdownfeestjes zijn begonnen op 13/3/2020. Volgens jou, en veel anderen, beginnen ze blijkbaar altijd en enkel dan als de cijfers verslechteren.
Verbeteren de cijfers zijn er blijkbaar nooit geen feestjes of overtredingen allerhande. Dat is natuurlijk volstrekte onzin.

het setje maatregelen dat men gekozen heeft zorgt voor 2000 besmettingen per dag. als je daarop versoepelt, meot niet veel zijn als het startcijfer zo hoog ligt, dan zal het heel snel ontaarden (en dat zien we nu). amper een maand geleden waren uwe de besten, een voorbeeld, ... en werden er allerlei versoepelingen beloofd.

nu moeten men die beloftes terug inslikken en nogmaals bewijst belgie hoe je een pandemie NIET aanpakt.

zelfs na een jaar redeneert men vooral vanuit eens schuldlogica.
niemand mag gestraft worden, we straffen doelbewust mensen en overal wordt alles veilig georganiseerd. zelfs de contacttracing mag niet zeggen wie in uw omgeving besmet was want ge zou die blijkbaar anders levenslang gaan negeren/straffen of zoiets zou zijn eer krenken
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

1207 schreef:amper een maand geleden waren uwe de besten, een voorbeeld
Dat klopt uiteraard niet, dat zijn we nooit meer geweest na de eerste golf. We maakten dat wel onszelf wijs, door slechte cijfers te normaliseren als wenselijk, iets wat Erika Vlieghe bedacht heeft "om de moed erin te houden". Maar de realiteit spreekt het flink tegen.

Vorig jaar, bij de aanpak de eerste golf, waren we wel de beste en een voorbeeld.

Persconferentie is begonnen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef: Vorig jaar, bij de aanpak de eerste golf, waren we wel de beste en een voorbeeld.
.
ook oneens

het stukje lockdown deden we niet slecht, of we het zoveel beter als de buurlanden deden?
maar de maskersaga of het begin vd versoepelingen waren toen al complete een ramp.
wat we nu zien is toch september
eerst versoepelingen + beloftes en nog geen 2 weken later al terug verstrengen. Zullen de kappers terug dicht moeten?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Het is zoals gelekt. Men zet in op een shockeffect maar amper verstrengingen. Versoepelingen paasvakantie wel geannuleerd, op de jeugdkampen na. Geen nieuwe maatregelen voor de scholen/bedrijven. Geen wijziging avondklok, geen beperkingen voor de kust.

PERSCONFERENTIE OVERLEGCOMITE

De Croo: We staan voor belangrijke weken, de cijfers stijgen. De verhoging is ook sneller dan de modellen hadden voorspeld. Het virus is ondertussen besmettelijker geworden, dat is de eerste reden. De andere reden is jullie gedrag, jullie ontmoeten elkaar vaker, er zijn meer verplaatsingen ook naar het werk, dus jullie besmetten elkaar meer.

We moeten het aantal contacten terug zoveel mogelijk beperken. Dat is het enige dat werkt. Als je iemand ontmoet, doe dat dan buiten, dat is een stuk veiliger. Ook als je geen symptomen hebt. Je kan iemand besmetten zonder dat je denkt dat je drager bent.

In de contactanalyses zien we dat de scholen een belangrijke plaats zijn waar besmettingen veel plaats vinden. Kinderen en jongeren pikken het op in de school en brengen het naar huis waar ze hun ouders heel snel besmetten, en als die dan niet telewerken steken ze collega's aan en heb je snel een grote nieuwe keten. Onze contacttracing is vandaag heel accuraat geworden, we weten dat de besmettingen vooral in de scholen en de bedrijven gebeuren.

Op 19 april gooien we de scholen volledig open, iedereen wilt dat, maar daarvoor moeten de cijfers beter zijn, en dat is dus het huiswerk voor de burgers de komende maand. Jullie moeten de komende maand jullie contacten zoveel mogelijk beperken, zodat we de scholen helemaal en zonder beperkingen kunnen opengooien op 19 april.

Hier zijn onze beslissingen. En ik hoop dat het nu de laatste keer is dat ik dit moet doen.

MAATREGELEN

* Het buitenplan wordt voor onbepaalde duur opgeschort, op de jeugdactiviteiten na die verder mogen doorgaan (25 personen => 10 personen). Het buitenplan voorzag de volgende versoepelingen op 1 april om wat zuurstof te geven aan de mensen:
=> De georganiseerde buitenactiviteiten voor iedereen (van sport- en andere verenigingen, inclusief sporttrainingen): max 10 personen
=> Cultuur, evenementen en erediensten buiten: max. 50 personen
=> De heropening van de pretparken
* Scholen: de ministers van onderwijs worden gevraagd om wat maatregelen te nemen om onveilige situaties in de scholen te vermijden.
* Bedrijven: telewerk is een verplichting, jullie moeten het beter respecteren. We zullen sneltesten invoeren op werkplaatsen waar mensen niet kunnen telewerken.
* Alle andere maatregelen die momenteel van kracht zijn worden verlengd tot na de paasvakantie.

EDIT: Er is blijkbaar ook nog iets beslist inzake een beperking van de passagiers op de treinen, maar daar werd niets over gezegd.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik begin het stilaan wraakroepend te vinden ... het is altijd de fout van de burgers ... dat hun gefaald kafkaiaans beleid meer op een slapstick begint te lijken kunnen ze gewoon niet toegeven.

Dat ze wederom geen harde maatregelen durven nemen is een schoolvoorbeeld van incompetentie, ze zijn het label politicus nog geeneens waard. Dit zijn uitgebluste mid-level managers die halsstarrig de kerk in het midden willen houden omdat ze een confrontatie niet aankunnen.

BLEGH :bang:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wanneer gaan we eindelijk eens op tafel beginnen slaan? Wanneer gaan we eens wakker worden? Gaan we echt wachten tot het allemaal kapot is door die prutsers in Brussel? Het zijn mietjes zonder ballen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eerste reactie van onze vakantiekampjes is al binnen, ze zeggen nog geen nee, maar je voelt het al hangen. Dit is voor hun organisatorisch haast niet haalbaar (aparte ingangen, indeling, meer materiaal nodig en natuurlijk ook lesgevers). Als zowat alle kampjes niet door kunnen gaan, waar gaan die kinderen dan naartoe? De meesten zullen wel geen verlof nemen zoals ons... weeral een top beslissing van onze politiekers dus

Dat men wat meer inzet op vaccinatie, dat zal hopelijk meer doen dan verstrengen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik snap niet hoe we met deze maatregelen lagere cijfers gaan krijgen. Ik denk dat Frank Vandenbroucke deze keer zijn mond moest dichthouden over verstrengingen. Pas op ik ben geen voorvechter van hem maar hij is wel van heel de regering 1 van de strengste.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

NuKeM schreef:Als zowat alle kampjes niet door kunnen gaan, waar gaan die kinderen dan naartoe? De meesten zullen wel geen verlof nemen zoals ons... weeral een top beslissing van onze politiekers dus
Een faits-divers lijkt me, je ziet geen evenement in het water vallen waarvoor je al kosten gemaakt hebt en nu de tickets mag gaan terugbetalen met geld dat je niet hebt, je ziet geen verdere onzekerheid of je nu nog langer thuis gaat moeten zitten aan een % van je loon.

Die kampen zullen wel doorgaan, al is het voor een kleine meerkost om het extra personeel te compenseren (al kan dat ook een vestzak/broekzak worden door het afschaffen van verblijf). Als er al kinderen uit de boot gaan vallen gaan het de arme kinderen zijn.
boonpwnz schreef:Ik snap niet hoe we met deze maatregelen lagere cijfers gaan krijgen.
Kijk het is heel duidelijk, je voelt dat De Croo en VDB de scholen dicht willen gooien (dat zal hen ook geadviseerd zijn), maar ze durven niet. Dus wat doe je dan? Je schuift de hete appel dan door. In casu naar die grote roeper, Ben Weyts, die nu kleur gaat moeten bekennen.

Als Weyts just niks doet - en dat mogen we wel verwachten denk ik - EN de cijfers blijven verslechteren (wat geen zekerheid is!), kunnen ze het eind volgende week op Weyts steken die niets gedaan heeft en dan alsnog overgaan tot een sluiting, maar het is dan tenminste niet hun schuld. Ze hebben dus vooral weer een week uitstel gekocht, in de hoop dat die stijging vanzelf weer stopt.

Dit is nog het ergste voor de leerkrachten eigenlijk. Wat ze in minder dan 24u te horen gekregen hebben: +98% besmettingen bij leerkrachten, geen extra maatregelen in de scholen, en ook geen prioritaire vaccinering. De opgestoken middelvinger kan niet groter zijn.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kom kom, Weyts doet dat goed imo. Hoog tijd dat men zijn pijlen ergens anders op richt dan op de scholen. De mobiliteit (naar het werk) neemt toe, misschien moet men het daar o.a. eens gaan zoeken, of in de algehele f*** it houding van een groot deel van de bevolking, benieuwd welke maatregel ze daarvoor gaan uitvinden...

Ik begin meer en meer te vinden dat men (serieus) moet inzetten op vaccinaties en dan stilletjes versoepelen (voor iedereen, ook niet gevaccineerd) met ‘aanvaardbare’ cijfers aan de andere kant van de balans. Nul doden etc. is een utopie.

Nu scholen dicht of alles dicht, waar gaat dat ons brengen... en wat daarna? Ik zie een jojo, een heel vervelende.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef:[
Als Weyts just niks doet - en dat mogen we wel verwachten denk ik - EN de cijfers blijven verslechteren (wat geen zekerheid is!),
waarom is dat geen zekerheid?
nog 2 weken zullen ze verslechteren voor de huidige maatregelen zouden grijpen. Aangezien men nu eigenlijk enkel beloofde dingen on hold zet zie ik geen reden wat er positief zou veranderen

voro de rest?
eigenlijk schuift men enkel de hete patat door naar de deelstaten en het onderwijs
qua reizen verstopt men zich achter europa die geen grenzen wil sluiten
Laatst gewijzigd door 1207 19 maa 2021, 21:08, in totaal 1 gewijzigd.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Er is enkel beslist dat er niet verder versoepeld wordt. Als er echt een derde golf in de maak is, zullen de "nieuwe maatregelen" niets uitmaken.

Als we de volgende 6 weken elke week 200 000 mensen hun eerste dosis kunnen geven dan is dit genoeg om alle 75+ jarigen hun eerste dosis te geven tegen 1 mei. De horeca open op 1 mei? We zullen zien, maar vrij onrealistisch als de bewering klopt dat de mensen die nu in het ziekenhuis en op intisieve belanden veel jonger zouden zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

NuKeM schreef:Kom kom, Weyts doet dat goed imo. Hoog tijd dat men zijn pijlen ergens anders op richt dan op de scholen.
Ja, dat zal wel.

Hopelijk besef je dat ouders in andere EU-landen, landen die nu ook betere cijfers voorleggen dan wij, bijlange niet van die luxepositie genoten hebben die jij al maanden krijgt. Noch is het zo dat regering in de meeste andere landen het perfect normaal vinden dat bepaalde groepen volop moeten plooien voor de ouders, zonder perspectief, en zonder duidelijk einde. De lasten worden bijzonder ongelijk verdeeld in ons land, iets wat op lange termijn nog wel zal terugbijten. Mochten de cijfers nu goed zijn, en na 5 maanden mag dat wel eens, zou je er nog vrede kunnen mee nemen. Maar dat is dus ook niet het geval.

Dat tot daar, it is what it is. Maar hoe je je dan hierboven opstelt tov mensen die al maandenlang inspanningen leveren is bijzonder teleurstellend. Geen enkele waardering/erkenning, het is "normaal" dat mensen maanden thuis zitten aan een percentage van hun loon zodat ik geen inspanningen moet leveren, en het mag allemaal best nog wat langer duren ook. Hetzelfde tov de organisatoren van jeugdkampen. Die demonstratie van entitlement is toch wel bijzonder onterecht. Ploeg van 11 miljoen?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zie nergens waar ik dat gezegd of beweerd zou hebben. Het klinkt zelfs alsof je zegt dat ‘ik’ of mensen zoals ik geen last hebben gehad, nee, een luxe leven hebben gehad zelf. Ik kan u verzekeren dat dat niet het geval was, in tegendeel, ik was maar wat graag in de plaats geweest van iemand die maar een deel van zijn loon of leefloon kreeg, maar dan wel rustig thuis kon zitten (lees zonder kinderen die zot komen tussen 4 muren en een werkgever die ook nog wil dat je werkt).
Ik denk dat je de lasten van anderen erg moeilijk kan inschatten, dat is ook relatief. Voor de ene vergaat de wereld als zijn appelmerk is uitverkocht, voor de ander als de chemokuur van de laatste kans niet heeft geholpen... Je mag jezelf niet als het grote slachtoffer gaan zien, ik probeer dat ook niet te doen, al is dat soms niet makkelijk.

Ook dat ik de mensen uit de horeca of eenieder die in de (financiële) problemen kwam door corona als normaal offervee zie voor ‘mijn’ open scholen heb ik nergens gezegd. Wel dat het spijtig is, ik weet ook niet hoe dat anders zou moeten. Een ‘oorlog’ maakt slachtoffers, kinderen proberen we gelukkig steeds te sparen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

@ ccatalyst

Heb je een verklaring waarom de cijfers in al die landen (Nederland etc) waar de scholen WEL maanden dicht waren niet beter zijn dan de onze ???

En kom niet af met een winterprik in Duitsland, die hadden wij en Nederland enz ook.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

koenraaddeconinck schreef: 2. In 2° instantie het advies om in een woordenboek eens het verschil op te zoeken tussen "dictatuur" en begrippen zoals "zelfregulerende gemeenschappen", "sociale verantwoordelijkheidszin", "burgerzin", ... Daar is heus een klein nuance verschil. Jij trekt dit direct door naar totalitaire regimes. Loopt de mond niet over waar het hart van vol is ... ?
Ik pleit niet voor een strengere aanpak van "dissidenten" dat ben jij altijd die daar grote voorstander voor is.
Het feit dat Australië en Nieuw-Zeeland het beter doen heeft niks maar dan ook niks met zelfregulerende gemeenschappen", "sociale verantwoordelijkheidszin", "burgerzin" te maken, dat heeft te maken met "geluk", "zomer", "eiland" en " border control"
koenraaddeconinck schreef: 4. Het spijt me, maar we zijn al een jaar aan het aanmodderen en in de krant deze morgen opnieuw een stijging van besmettingen met 34%.
De toestand is eens te meer en echt opnieuw niet meer gewoon "het griepke" waar ge altijd van spreekt.
Tja, verkeerde maatregelen = hogere kans op meer besmettingen... meer verkeerde maatregelen gaan die kansen echt niet omlaag helpen.

koenraaddeconinck schreef: Ja, en de paus dat is mijn broer zeker ??? In tegenstelling tot België en Europa hebben ze dan meer verstand dan chance :!: Los van de sociale verantwoordelijkheidszin is er daar ook meer sociale controle en bij het overtreden van de regels, wordt daar prompt gereageerd ook door politie en justitie maar dat staat voor u gelijk met dictatoriaal optreden niet waar.
Nee, jij draait het om, hun cijfers zijn heus niet lager omdat "de politie strenger optreed", hun cijfers zijn lager omdat ze behapbaar zijn door streng op te treden...drie dagen lockdown van een stad om 3 besmettingen te quarantainen...das een lang weekend -> een jaar lockdown om 5000 besmettingen per dag op te lossen heeft geen nut, das dweilen met de kraan open.
koenraaddeconinck schreef: Met een beetje meer geluk, krijgt ge een pandemie heus niet onder controle ... Neen, dat is het resultaat van permanent aanhoudende inspanningen van een bevolking, in combinatie met een adaquaat beleid. Wij kunnen van beiden helaas alleen maar dromen ...
idd
koenraaddeconinck schreef:
Wat belet ons om aan een meer strikte bordersecurity te doen als dat zo heilzaam is ? En kom nu niet zeggen dat Australië en Nieuw-Zeeland kopijen zijn van China, Oost-Duitsland en Korea ...
Europa...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

iceke schreef:Het feit dat Australië en Nieuw-Zeeland het beter doen heeft niks maar dan ook niks met zelfregulerende gemeenschappen", "sociale verantwoordelijkheidszin", "burgerzin" te maken, dat heeft te maken met "geluk", "zomer", "eiland" en " border control"
zomer is geen argument, eiland eigenlijk ook (uk), border control is beleid (dat wij neit hebben),...
je zoekt excuses want geluk heeft er niets mee te maken
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Toch nog een word of caution voor de aanhangers van Team-Weyts.

De ambitie van Ben is duidelijk: het is nu even woelig vaarwater, maar we moeten het nog 2 weken uithouden op dit schip en vooral niet toegeven. Dan komt de vakantie als reddingsboei, en zakken de cijfers weer, problem solved. En dat klopt, de cijfers zullen zakken. Maar is het problem solved?

ALS de cijfers blijven evolueren zoals vandaag tot aan de paasvakantie - en ik zeg niet dat dat ook zal gebeuren - dan zullen ze bijzonder hoog zijn aan het begin van de paasvakantie. De daling in de vakantie zal nog altijd ingezet worden, maar 2 weken later zullen de cijfers nog steeds hoog zijn. Hoe hoger je vertrekt, hoe langer het duurt om ze naar beneden te krijgen - en 4 weken is het minimum om de cijfers écht klein te krijgen (als in: aanzienlijk lager dan het plateau van destijds).

Desondanks zullen de scholen toch opengegooid worden op 19 april, de daling in de paasvakantie zal de regering geen keuze laten, wat ze vandaag ook allemaal mogen beweerd hebben, het is niet alsof "ons gedrag" daar iets aan zal veranderen. Dat wil zeggen dat de scholen na de vakantie open zullen gaan met 1) cijfers die hoger gaan liggen dan na de kerstvakantie 2) een variant die veel besmettelijker is dan in januari 3) in tegenstelling tot januari: grotendeels zonder maatregelen. Het enige lichtpuntje: meer mensen zullen gevaccineerd zijn. Hoeveel, dat weet niemand.

Dat kan the nail in the coffin worden voor de heropening van de horeca alsook voor andere sectoren. Ik weet het: dat is niet het probleem van Team-Weyts. Maar wat de maatschappelijke weerslag daarvan zal zijn kan ik niet voorspellen. Tenslotte is Sci en Sano ook niet langer de trouwe bondgenoot van vroeger die altijd bereid was om de rol van de scholen te minimaliseren. Ze zullen de scholen opnieuw als schuldigen aanwijzen zoals ze nu doen, en er staat in mei geen vakantie op de kalender, na de paasvakantie ligt er geen reddingsboei klaar.

Als een sluiting in mei of juni absoluut niet wenselijk is, lijkt een vervroeging/verlenging van de paasvakantie geen onredelijk plan. 2 weken sluiting afschuiven op de paasvakantie is tenminste 2 weken geen extra "leerachterstand".
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja scholen zijn nakomers, ze volgen de evolutie, ze zijn de motor niet, we weten dit al heel lang.
Steeds meer studies tonen dit duidelijk aan.
Het merendeel van de besmettingen bij leerlingen en leraars vindt plaats BUITEN de school.
Landen die de scholen een hele tijd gesloten hebben zijn niet beter af dan België

Scholen sluiten brengt niets op, tenzij je ALLES terug dichtdoet ...

Uit een onderzoek van Sciensano blijkt dat besmettingen in scholen de evolutie van de epidemie in de algemene bevolking volgen. Het totaal aantal gevallen in scholen stijgt nadat het aantal gevallen in de bevolking begint te stijgen. ‘Er bestaat niet zoiets als een typische schoolcurve’, besloot Van Gucht. Leerkrachten en ander schoolpersoneel worden vooral door collega’s besmet, minder door leerlingen. Minder dan één vijfde van de gerapporteerde besmettingen bij leerlingen en personeel vond plaats op school, het merendeel van de besmettingen vond dus plaats buiten de school, in het gezin of tijdens buitenschoolse activiteiten. ‘Dit onderzoekt bevestigt dat scholen geen voorlopers zijn van de epidemie, maar eerder nakomers.’
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”