Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Maar welk draagvlak - want die miljoenen remmers moeten betaald worden - had je in 2015 om dit in het schap te leggen?
En om de zoveel tijd te vervangen.
Nu is dat wat anders natuurlijk, draagvlak met hopen. Geen enkel land heeft iets gedaan met dat artikel in Nature (2015).

Hogere boetes, volledig akkoord.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
CCfan schreef:Ik denk dat niemand ontkent dat onderwijs toch een belangrijke factor is. Intensief contact en miljoenen extra 'bewegingen' per dag. Het gaat alleen de vraag zijn of we lage cijfers kunnen balanceren met een contactonderwijs.
Maar niemand heeft het lef de scholen enkele weken dicht te doen ? Een kleine verlenging van de kerstvakantie zou een enorme stap zijn... maar Weyts wil koste wat kost (en dat zijn mensenlevens) de scholen open houden :bang:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201218_94815298
Interessant is ook dat de onderzoekers het effect nagingen van een langere kerstvakantie. Als de scholen op 11 of 18 januari opnieuw de deuren openen, heeft dat, met de huidige veronderstellingen, nauwelijks een effect op de curve.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eén op vijf gezinnen was het cijfer hierboven, daar twijfel ik zelfs al niet meer aan dat dat cijfer gehaald zal worden. Hierdoor zullen volgens mij de cijfers zeker weer mooi de hoogte in gaan, ook begin/midden januari en gaan ze dat in de schoenen van de scholen proberen schuiven (die net open zijn gegaan).
Ik zie ook veel mensen nog na nieuwjaar samen komen (controles wat vermijden eh) wat hun cijfers nog meer zal doen samenvallen met ‘de scholen’.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

NuKeM schreef:en gaan ze dat in de schoenen van de scholen proberen schuiven (die net open zijn gegaan).
Tjah, je kan het niet in de schoenen van de horeca of de fitnessclubs schuiven denk ik. Wat anders kan het nog zijn?

- Kerken/moskee: ja, maar mogen ze niet meer aan raken na tussenkomst Raad van State
- Winkels: hebben Open VLD laten weten dat ze niet meer op hen moeten rekenen als ze nog eens gesloten worden voor een "schokeffect"
- Reizen: ja, maar kan op zich geen piek verklaren, er is daarvoor ook lokale verspreiding nodig, en dit lijkt het enige te zijn dat ze nog minder dan de scholen willen "sluiten", ze gaan zelf immers ook nog al eens graag op reis.
NuKeM schreef:Ik zie ook veel mensen nog na nieuwjaar samen komen (controles wat vermijden eh) wat hun cijfers nog meer zal doen samenvallen met ‘de scholen’.
Als je scholen sluit, is het voor velen blijkbaar plots een pak moeilijker om controles te vermijden, want de controle zit dan thuis. Dat zag je in de herfstvakantie ook. Waarmee ik niet zeg dat elke ouder-werknemer de regels omtrent telewerk negeert, maar er zijn er wel. Waarmee ik niet zeg dat sommige ouders zich nog steeds niets zullen aantrekken van de regels in dat geval, die zijn er ook.

Wat de niet-ouders betreft: als de ouders grotendeels thuisblijven vervallen heel wat van de voordelen van het kantoor voor sommigen, het "sociaal contact" en het "teamwerk", waardoor de incentive om af te komen mindert. Zij die toch nog afkomen, zullen veel minder mensen vinden die ze kunnen besmetten of waarvan ze besmet kunnen worden. Alles samen genomen kunnen de effecten van een schorsing van het fysiek contactonderwijs dus behoorlijk groot zijn, en er lijkt geen andere piste te bestaan die zo snel resultaat zou kunnen boeken. En dan heb ik het nog niet over de mobiliteit gehad.

In NL en DE hebben ze dat goed gezien. Uiteraard moet de overheid gratis opvang voorzien voor kinderen van ouders met essentiele jobs die niet kunnen thuiswerken. Maar dan ook enkel voor die kinderen - het mag geen mini-schooltje worden.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Hoezo reizen kan geen piek veroorzaken?

Niks geleerd uit de krokus besmettingen? Vooral omdat we nog steeds rekenen op burgerzin quote "vul aub eerlijk dat formuliertje in" want we controleren toch zo goed als niet :bang:

BTW waarom denk je dat lagere school gevaarlijk is, maar de gratis opvang voor wie moet werken niet? Valt er dan toch te onderhandelen met het virus ??
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

phil48 schreef:Hoezo reizen kan geen piek veroorzaken?

Niks geleerd uit de krokus besmettingen? Vooral omdat we nog steeds rekenen op burgerzin quote "vul aub eerlijk dat formuliertje in" want we controleren toch zo goed als niet :bang:
De piek van reizen heeft ook lokale verspreiding nodig om echt een piek te kunnen zijn. Als mensen het enkel binnenbrengen maar amper kunnen verspreiden zal het een lichte stijging maar geen piek zijn, wat we in de zomervakantie gezien hebben.

De schoolpiek van september/oktober werd initieel gevoed door de lichte stijging van augustus wat naar alle waarschijnlijkheid aan terugkerende reizigers lag. Het zijn de scholen, later ook de hogescholen/universiteiten, die de lokale verspreiding vervolgens in gang gezet hebben waardoor die piek naar de hoogte kon klimmen die we ondertussen kennen.

Daarbij herinner ik er graag aan dat Sciensano toen zei dat de scholen pas veilig open konden gaan als we aan minder dan 100 gevallen per dag zaten. Het waren er 400 toen Weyts met zijn gevleugelde woorden afkwam: "ze gaan open op 1 september, ik neem het risico er maar bij". We weten ondertussen hoe dat risico uitgedraaid is, en opnieuw hebben we te maken met een Weyts die niet wil horen van uitstel op 4 januari. Of hoe men niet leert en fouten gewoon opnieuw gemaakt worden.
phil48 schreef:BTW waarom denk je dat lagere school gevaarlijk is, maar de gratis opvang voor wie moet werken niet? Valt er dan toch te onderhandelen met het virus ??
Er valt niet te onderhandelen, net zoals het virus niet onderhandelt met een longarts of een verpleegkundige die niet naar het ziekenhuis kan omdat hij geen opvang vindt voor zijn kind. Ik geloof wel dat zo'n opvang - wat uiteindelijk niet over zoveel kinderen gaat gezien het gemeentelijk verspreid zal zijn en een deel ouders ook een oplossing zal vinden buiten die opvang - geen hindernis zal zijn tot een structurele afname van het aantal besmettingen waardoor de gezondheidszorg niet meer in de gevarenzone blijft hangen. Ik zeg niet dat het 0 zal worden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 21 dec 2020, 21:02, in totaal 1 gewijzigd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

en wat doe je met de ouders die niet kunnen thuis-werken maar die geen essentieel beroep uitoefenen? Iets zoals de gemiddelde fabrieksarbeider


en nogmaals hoe verklaar je dan de cijfers in Ierland? Of ga je dat blijven negeren?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

quovadis schreef:en nogmaals hoe verklaar je dan de cijfers in Ierland? Of ga je dat blijven negeren?
Vertel eens wat er, volgens jou, precies zo speciaal is aan de cijfers van Ierland?
En wat volgens jou de verklaring is van de Ierse cijfers?
quovadis schreef:en wat doe je met de ouders die niet kunnen thuis-werken maar die geen essentieel beroep uitoefenen? Iets zoals de gemiddelde fabrieksarbeider
Best eens navragen aan de mensen die er voor kiezen om met SARS-CoV-2 samen te leven. :wink:
Zal zeker wel een Task-force voor bestaan...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Ierland gaat in lockdown behalve de scholen die openblijven maar toch zakken de cijfers gigantisch. Dat zou niet mogen volgen CCatalyst zijn theorie van motor en dergelijk. Wat de motor blijft draaien en de benzine (de besmettingen zijn er) is er genoeg. En toch zakken de cijfers. En er komen de nodige versoepelingen in Ierland op 1 december => 2 weken later stagneren de cijfers en nog wat later steigen ze weer. Toch vreemd als de scholen en alles eromheen de motor zijn van de besmettingen. En vind je het bizar dat hij(CCatalyst) weigert te antwoorden hierop?.

En over de 2 quote. Als je beslist zaken te sluiten dan moet je ook oplossingen voorzien maar ook daar komt er geen antwoord op. Het is gewoon van we sluiten de scholen. Zonder ook maar om te kijken naar wat voor impact dit heeft op de zwakkere van de samenleving die geen afstandsonderwijs kunnen krijgen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Kijk quovadis.
Feitelijk steken jullie heel veel energie in het onderuithalen van andermans hypotheses.
Laat het ons maar polarisatie noemen.
En daar worden extreme standpunten bij ingenomen én koppig behouden:
  • de scholen zijn veilig, niets aan de hand
  • de scholen zijn dé motor
De slippendragers (waaronder eentje die om weet ik welke reden altijd De Standaard citeert, vaak ook nog selectief) blijven bij de oude officiële (Belgische) lezing.
De klokkenluiders overdrijven naar de andere kant.

De werkelijke bijdrage zal ertussenin liggen én afhankelijk zijn van de andere genomen maatregelen (cfr uw bemerking ivm de Ierse cijfers) én afhankelijk zijn van de incidentie van de besmettingen.
Alleen komen beide "partijen" niet tot dat inzicht...

Ik zou haast durven stellen dat het ten tonele gebrachte gedrag een afspiegeling is van het gedrag van onze beleidsmensen. 8)

Netto komt er dus geen consensus, geen inzicht op basis van overwogen argumenten, geen begin van een voorstel tot "oplossing"...
Zulks gedrag komt me bekend voor indien ik onze politici "bezig" zie. :wink:

Dat men dan ook niet overgaat tot het zoeken naar oplossingen voortvloeiend uit een weloverwogen consensus spreekt voor zich.
Alleen kost het in het geval van onze beleidsmensen vele mensenlevens, veel menselijke miserie, zware financiële offers (to name a few).
Op dit forum is het gelukkig slechts een "virtuele oefening". :-)
Een virtuele oefening in het vermijden van échte communicatie (ondanks de vele berichten).
Ik sluit niet uit dat er een zekere wisselwerking is tussen beleidsmensen en bevolking wat betreft dit verfoeilijke gedrag.

Intussen gaat de verwoestende strijd SARS-CoV-2 versus Homo sapiens onverminderd voort...
Zoals uit de immer toenemende wereldwijde versnelling van het aantal SARS-CoV-2 besmettingen én overlijdens blijkt, delven we nog steeds het onderspit.
knipsel10.png
:!: Ook deze wereldwijde versnelling zal een exponentieel verloop kennen. :!:
Uiteraard.
Kijk maar naar de steeds inkrimpende tijdspanne benodigd per 20 miljoen besmettingen.
Behoudens doortastende maatregelen op wereldschaal stevenen we regelrecht af op een tsunami aan besmettingen.
Mogelijks komt zelfs het grootschalige vaccinatieprogramma te laat.

Sta me toe, in dat licht, de semantische discussie of het nu een, het of de motor is, links te laten liggen. 8)

Alvast Prettige Eindejaarsfeesten!
En voor diegene die de feestelijkheden "wat groter" zien: kijk even naar de bovenstaande grafiek.
Dan kan je de evolutie van de grafiek alvast in "wat grotere" groep bespreken. :wink:
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201221_97993854

:bang: :bang: :bang: :bang:

Hoop dat alles ineens potdicht gaat en dat ze allemaal vast komen te zitten.

Mannekes, hou u vast. Ik denk dat 2020 nog maar een voorgerechtje was. 2021 wordt het echte werk.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Even een vraagje. De besmettingen lijken op een plateau beland. Het positiviteitsratio blijft elke dag, zij het miniem zakken.

Is daar een verklaring voor te vinden?

sinds 28/11 zakt het positiviteitsratio en gaan de testen de lucht in.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef:Is daar een verklaring voor te vinden?
Niet obv de gegevens die Sciensano publiceert, nee. Met de gegevens die in de "geheime" rapporten staat wellicht wel.

Mogelijke verklaringen:
- Aangepaste selectie mensen om te testen
- Examenperiodes in de middelbare scholen waardoor er minder tegelijke aanwezigheid is en men het OV ook meer gespreid gebruikt
- Schoolsluitingen nav uitbraken in december
- Traditionele afname kotfeestjes in december door "blok".
boonpwnz schreef:sinds 28/11 zakt het positiviteitsratio en gaan de testen de lucht in.
Het aantal testen is wel nog steeds een schim van het aantal op 24 oktober, de laatste dag voor de nieuwe teststrategie ingevoerd werd. Ook hier zal pas later duidelijkheid over komen. Mocht het relatief aantal gevonden besmettingen per dag niet stijgen, dan zou de positiviteitsratio ook sterker moeten dalen ifv het aantal bijkomende testen.

Desondanks is er geen reden voor "euforie," deze cijfers zijn veel te hoog met kerst en nieuw en de heropening van de scholen in het vooruitzicht, en ook omdat euforie tot minder discipline bij het volgen van de regels onder de bevolking zou leiden, want "het is toch weer onder controle" (quod non).
Laatst gewijzigd door CCatalyst 22 dec 2020, 08:51, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ordon schreef:(...)
Je maakt ervan wat je wilt.
Ik baseer me graag op cijfers, anderen graag op fantastietjes. Ieder zijn ding.

Ik zie nergens een reden om 1,2miljoen kinderen hun recht op degelijk onderwijs te ontnemen. Nergens. De cijfers tonen ook aan dat de scholen NIET de motor zijn, ik heb het gevoel dat sommigen hier hardhorig zijn.
Wat sommigen dan wel willen lezen, maar wat nooit beweerd werd, is dat scholen een vrijhaven zouden zijn voor het virus. Dat is natuurlijk ook onzin. Er zijn natuurlijk wel degelijk besmettingen in scholen, maar niets van die aard - blijkt tot hiertoe uit de cijfers - dat een massale schoolsluiting zou rechtvaardigen.

Wat is dan wel de reden dat we op een plateau belanden en belangrijker nog: wat kunnen we eraan doen?
- OV zonder restricties (overvolle bussen zijn niet het beste idee)
>> verplichte afstand zou ook op OV moeten gelden (trein, tram, bus) en op vliegtuigen
- terugkeerders uit rode zones moeten niet in quarantaine (wat nu totaal niet gebeurt), dat heeft ons een gigantisch probleem opgeleverd in maart en augustus/september
- shopping is een lachertje
> > shopping moet écht met het bewaren van afstand, als je nu beelden ziet van "maximum capaciteit bereikt" straten of zones, dan ziet dat er voor mij uit als "maximum capaciteit al héél lang voordien bereikt"
- zorgpersoneel is besmet en toch aan de slag
>> zorgpersoneel mag niet aan de shift beginnen of ze zijn eerst getest (een sneltest detecteert wel goed besmettelijkheid, niet besmetting en het is de besmettelijkheid die je wil weren) -> dat is dus én ziekenhuizen, én poliklinieken, én WZC, én ...

Mij lijkt het Belgische beleid vooral niet willen, ipv niet kunnen.
Bij bovenstaande regels heb je overigens geen drones nodig die tot in de (spreekwoordelijke) badkamer komen hé.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

@Ordon: uw eerste aanname is al mis. Niemand die zegt dat er in scholen geen besmettingen zijn. Alle cijfers wijzen aan de er besmettingen zijn maar dat het beperkt is vergeleken met de rest van de samenleving. 4% van de besmettingen op 18 december komen van kinderen 0-9 jaar. Dat zijn er idd 4% teveel. Maar is het dan zo raar dat we beter focussen op die 96% van de gevallen zodat die kinderen wel nog deftige onderwijs kunnen krijgen?

Verdere cijfers uit andere landen tonen ook aan dat de plaats waar er besmettingen opgelopen worden niet de scholen zijn maar het werk, thuis,... en dan op plaats 5/6 pas de scholen. Jammer genoeg weigeren er hier een paar mensen die cijfers te bekijken omdat het niet in hun kraam past.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:- OV zonder restricties (overvolle bussen zijn niet het beste idee)
Overvolle bussen zie je doorgaans 2 keer op een dag. Op de woensdag valt dat tweede moment vroeger.

Toen de cijfers nog veel lager waren is er voorgesteld om geschrankte schooluren in te voeren. Dat werd door de verantwoordelijke minister meteen afgedaan als "allerhande ideetjes". Vandaag zijn de cijfers te hoog daarvoor.
heist_175 schreef:terugkeerders uit rode zones moeten niet in quarantaine (wat nu totaal niet gebeurt), dat heeft ons een gigantisch probleem opgeleverd in maart en augustus/september
Hoe stel je concreet voor om dat te organiseren? Als we de media mogen geloven was het weer behoorlijk druk op de luchthavens de voorbije dagen, maar het waren vooral zelfverklaarde "zakenreizigers" die allemaal toevallig hun partner en kleine meehadden naar Spanje. Blijkbaar moeten Alicante en Tenerife echt grote zakencentra zijn! We hebben het hier dus over mensen die het al niet te nauw nemen met de regels en smoesjes/excuses verzinnen ook, en die zouden een quarantaine respecteren?
heist_175 schreef:- shopping is een lachertje
> > shopping moet écht met het bewaren van afstand, als je nu beelden ziet van "maximum capaciteit bereikt" straten of zones, dan ziet dat er voor mij uit als "maximum capaciteit al héél lang voordien bereikt"r
De niet-essentiele winkels zijn nu drie weken terug open, er zijn koopzaterdagen en -zondagen gepasseerd, en we zien sinds vorige week geen noemenswaardige stijging. Na 1 september moesten we geen 3 weken wachten, en de vrij abrupte stagnering van de daling van de cijfers begon 10 dagen nadat de scholen heropend werden, en na 13 dagen zat de eerste stijging er in die groter was dan de foutenmarge. Textbook causaliteit dus. Van open winkels was er toen nog geen sprake.
heist_175 schreef:- zorgpersoneel is besmet en toch aan de slag
>> zorgpersoneel mag niet aan de shift beginnen of ze zijn eerst getest (een sneltest detecteert wel goed besmettelijkheid, niet besmetting en het is de besmettelijkheid die je wil weren) -> dat is dus én ziekenhuizen, én poliklinieken, én WZC, én ...
Vraagje, als de machine eerst een positief resultaat aflevert, waarna de verantwoordelijke van het ziekenhuis verzoekt om een nieuwe test af te leggen ("want de machine heeft soms kuren"), en die test is negatief, mag het personeelslid dan aan de slag? Indien uw antwoord nee is, wat dan met de hypothetische verpleegkundige die eerst negatief test, maar had die een minuut later opnieuw getest (quod non, hij gaat door naar de kleedkamer) een positief resultaat zou afleggen?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

CCatalyst schreef:[We hebben het hier dus over mensen die het al niet te nauw nemen met de regels en smoesjes/excuses verzinnen ook, en die zouden een quarantaine respecteren??
Ze houden zich nochtans perfect aan de opgelegde maatregelen. Waarom beschuldig je hen valselijk of suggereer je dat ze zich bij terugkomst niet aan de quarantaineregels zouden houden?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Pengu schreef:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201221_97993854

:bang: :bang: :bang: :bang:

Hoop dat alles ineens potdicht gaat en dat ze allemaal vast komen te zitten.

Mannekes, hou u vast. Ik denk dat 2020 nog maar een voorgerechtje was. 2021 wordt het echte werk.
Nogmaals, gezond verstand ... No way. Maar enfin, ieder dier zijn plezier.

Maar wacht al volgend jaar de rekening zal gepresenteerd worden ... Dan geween en tandengeknars want die corona vaccins zijn gratis, er wordt - heel terecht overigens - ook in een compensatie voorzien voor zelfstandigen die hun activiteiten moeten staken, er zijn extra kosten voor de gezondheidszorg, men geeft de gezondheidswerkers ook een bonus ...
En dit alles zonder enig gevolg voor de begrotingen van de komende jaren. Ik wil wel geloven dat de paus mijn broer is maar dat kost nu éénmaal zeer veel moeite. Neen, betalen zullen we allemaal. Ook diegenen die permanent het spel correct gespeeld hebben en dit ja, voor het asociaal gedrag van een hoop onbenullen.

Chapeau voor de grouverneur van West-Vlaanderen, eens te meer !, die met de feestdagen forse controles aankondigt met boetes die mij al eens zouden doen nadenken. Maar nogmaals, iemand met een beetje gezond verstand houdt zich aan de regels of minstens de geest ervan.

En nog dégoutanter, in dezelfde krant, speler van Cercle Brugge gepakt tijdens lockdown-feest. Deze heren maken inderdaad gewoon misbruik van het feit dat ze dagelijks op corona getest worden.
Als de Belgische Voetbalbond ook maar één greintje verstand heeft - ze hebben dat enkel als het om the big money gaat - en nog enigszins een beetje au serieux willen genomen worden, degraderen ze deze bende naar 1° Provinciale. Misschien dat ze dan voetbal als sport terug wat geloofwaardigheid geven want momenteel ... ja ook hier, zijn de euro's de essentie.
De maatschappij steekt al zoveel geld in deze schertsvertoningen door bewaking voor, tijdens en na de matchen en nu ook nog eens maken dat de heren die de regels overtreden, hun heiligen status blijven behouden.

Is in dit land nu echt alles nog rotter dan de rotste vijg?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

1207 schreef: Ze houden zich nochtans perfect aan de opgelegde maatregelen. Waarom beschuldig je hen valselijk of suggereer je dat ze zich bij terugkomst niet aan de quarantaineregels zouden houden?
heist_175 zei dat ("terugkeerders uit rode zones moeten niet in quarantaine (wat nu totaal niet gebeurt), dat heeft ons een gigantisch probleem opgeleverd in maart en augustus/september")

Btw, ik zie nog steeds geen effect van "Wintergloed", hoewel die 2 weken ook voorbij zijn. Zoals ik zei: buiten is geen probleem, het is binnen dat superspreading gebeurt, en vooral in slecht verluchte ruimtes.
koenraaddeconinck schreef: Chapeau voor de grouverneur van West-Vlaanderen, eens te meer !, die met de feestdagen forse controles aankondigt met boetes die mij al eens zouden doen nadenken.
Het is niet aan een gouverneur om te bepalen hoe hoog/laag een boete mag zijn.
koenraaddeconinck schreef: Als de Belgische Voetbalbond ook maar één greintje verstand heeft - ze hebben dat enkel als het om the big money gaat - en nog enigszins een beetje au serieux willen genomen worden, degraderen ze deze bende naar 1° Provinciale.
Zal niet gebeuren. Voetbal staat boven de wet, geen boetes voor die helden, hoogstens eens een "niet meer doen he!". Beste wat je kan doen is stemmen met je portemonnee: geen abo/tickets kopen, geen TV pakket kopen, als je een krantenabonnee bent de krant verzoeken om het aanbod voetbal af te bouwen, sponsors van voetbal laten weten dat je hun producten niet meer gaat kopen, en anderen aansporen hetzelfde te doen. De enige manier waarop die bond opgekuist zal worden is als het geld stopt.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1818
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 25 keer

Die voetballers zijn een voorbode van de twee klassen die je gaat hebben eens 10 of meer procent van de bevolking gevaccineerd gaat zijn.

Wij zijn nu "veilig" dus kunnen wij al ons oude leventje weer opnemen. Voetballers: we worden toch constant getest, dus moeten we ons geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je dwaalt tussen droom en realiteit :).

De reizigers overtreden nu geen enkele regel, en dat is net het probleem.
Na de krokusvakantie hebben we ons laten verrassen, nadien is het gewoon schuldig verzuim vanuit de overheid.

Ik beschuldig dus niemand, ik deed enkel suggesties hoe we kunnen zorgen dat het plateau toch nog naar beneden gaat.

Dit zijn de data
Afbeelding

Ik beroep me niet op complottheorieën en "geheime" rapporten :).
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Er waren 22 mensen op dat lockdownfeestje. 3 waren profvoetballer en 19 niet. Lijkt me dat die profvoetballers dan niet het grootste probleem zijn. Of zijn die lockdownfeestjes uitsluitende georganiseerd door profvoetballers?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef:De reizigers overtreden nu geen enkele regel, en dat is net het probleem.
Dus als ze niet in quarantaine gaan na terugkomst van een trip >48h overtreden ze geen regel?
heist_175 schreef:Afbeelding
Idd duidelijke stijgingen te zien na zowel 1 september als 16 november. 4 januari zal niet anders zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

quovadis schreef:Verdere cijfers uit andere landen tonen ook aan dat de plaats waar er besmettingen opgelopen worden niet de scholen zijn maar het werk, thuis,... en dan op plaats 5/6 pas de scholen.
Die vind ik altijd grappig... besmetting loop je thuis op alsof je het krijgt van je kerstboom :bang:

Besmettingen worden thuis doorgegeven... da's iets helemaal anderrs ! De besmettingen worden het gezin binnen gebracht via zowel volwassenen (op hun werk), kinderen (op en onderweg naar school), ...

De scholen zijn ondertussen dicht (en de laatste week was het er al rustig) en de curve begint al te stabiliseren... ook al blijven mensen die ontkennen :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:De reizigers overtreden nu geen enkele regel, en dat is net het probleem.
Dus als ze niet in quarantaine gaan na terugkomst van een trip >48h overtreden ze geen regel?
1) Oordeel zelf maar
https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/#id_1
Afbeelding

https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/
Afbeelding

Zoals ik al zei: manifeste onwil om het goed te regelen.
Maar reizen zijn niet het enige probleem.

2) Er is geen enkele controle op, je kan zelf wel inschatten hoe veel mensen zich dàn aan de regels houden :)?
heist_175 schreef:Afbeelding
Idd duidelijke stijgingen te zien na zowel 1 september als 16 november. 4 januari zal niet anders zijn.
De incubatietijd is geen harmonica hé :). Soms fantaseer je de incubatietijd op 3 dagen, soms op 2 weken, wat is het nu eigenlijk :)?

Ik wil nog wel eens een poging doen :)
Op 16/07 gaat het aantal besmettingen omhoog, ruim nà de schoolsluiting omdat de grote vakantie begint. Of is hier de incubatietijd plots 3-4 weken ofzo?
Op 01/08 is een kentering in het aantal besmettingen, die kentering loopt door tot 21/08.
Op 22/08 is de versnelling in de daling van het aantal gevallen gestopt en dat gaat zo door tot 20/09.
21/09 begint er een tijdelijke vertraging in het aantal nieuwe gevallen, om ergens begin oktober terug te versnellen.
Op 17/10 is de versnelling gestopt en krijg je terug een daling van die versnelling, een tendens die stopt op 15/11.

@stabiliserende curve
De cijfers tonen nog steeds een stijging (cijfers tot en met 19/12).
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

DarkV schreef:
quovadis schreef:Verdere cijfers uit andere landen tonen ook aan dat de plaats waar er besmettingen opgelopen worden niet de scholen zijn maar het werk, thuis,... en dan op plaats 5/6 pas de scholen.
Die vind ik altijd grappig... besmetting loop je thuis op alsof je het krijgt van je kerstboom :bang:

Besmettingen worden thuis doorgegeven... da's iets helemaal anderrs ! De besmettingen worden het gezin binnen gebracht via zowel volwassenen (op hun werk), kinderen (op en onderweg naar school), ...

De scholen zijn ondertussen dicht (en de laatste week was het er al rustig) en de curve begint al te stabiliseren... ook al blijven mensen die ontkennen :roll:
Idd die moeten van ergens komen en dus begin je er maar op los te speculeren. Laat de thuiscontext en weg en nog steeds komt de school op plaats 4/5.

En de cijfers zijn al sinds 16 november aan het stabiliseren/licht aan het stijgen.
Aantal besmettingen:
Week 48: 16207
Week 49: 15250
Week 50: 16693
Week 51: 17046

Dus waar jij nu al de resultaten van de sluiting van de scholen ziet?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

'De cijfers' helpen ons om de pandemie in kaart te brengen, maar zegt niks over de dynamiek er van.
4% besmette kindjes betekent niet dat dat 4% van ons probleem uitmaakt. Was het maar zo simpel...

@Heist_175 : je kan nog zoveel pogingen ondernemen om het stijgen en het dalen van de cijfers aan het openen en het sluiten van de scholen te koppelen. Dat heeft totaal geen zin. Er zijn zoveel factoren die meetellen waardoor dit onbegonnen werk is.

Wat ik wel weet is dat kinderen het virus wel degelijk overdragen en meenemen naar huis.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

petrol242 schreef:'De cijfers' helpen ons om de pandemie in kaart te brengen, maar zegt niks over de dynamiek er van.
4% besmette kindjes betekent niet dat dat 4% van ons probleem uitmaakt. Was het maar zo simpel...

@Heist_175 : je kan nog zoveel pogingen ondernemen om het stijgen en het dalen van de cijfers aan het openen en het sluiten van de scholen te koppelen. Dat heeft totaal geen zin. Er zijn zoveel factoren die meetellen waardoor dit onbegonnen werk is.

Wat ik wel weet is dat kinderen het virus wel degelijk overdragen en meenemen naar huis.
tuurlijk is het niet zo simpel. Maar 4% blijft maar 4%. Die 96% kan het virus ook doorgeven en dat is nog altijd een groter probleem dan die 4%, hoe je het draait of keert
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@quovadis : dat is dus de redeneerfout die gemaakt wordt zonder rekening te houden met de dynamiek achter de verspreiding. 4% onder de kinderen is mee een deel van de oorzaak van die 96% en omgekeerd. Nogmaals, 4% van de besmettingen betekent niet dat het 'maar' 4% van het probleem vormt.

1 besmet kind in huis kan een hele familie aansteken inclusief meme en pepe en... Ik zeg niet dat het de hoofdoorzaak is, maar er moet wel degelijk rekening mee gehouden worden. Een pandemie kan je niet indelen in zoveel % hier en zoveel % daar. Zo werkt dat niet.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Scholen zijn essentieel... essentieler dan reizen, speelgoedwinkels, .... en zelfs bouwbedrijven

Zolang die niet gesloten/gestopt worden, is het bespreken van scholen sluiten niet aan de order, toch?
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad. De enige manier om iets of wat vooruitgang te maken is mensen zoveel mogelijk uit elkaar houden tot een niveau dat we elke haard consequent kunnen aanpakken. Ongeacht waar en hoe. Ook hier worden twee debatten gevoerd. Het maatschappelijke en het epidemiologische. En dat botst.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik mag mijn alleenstaande vader en schoonmoeder niet samen uitnodigen voor Kerst. Mijn vader heb ik al sinds februari niet meer gezien en is herstellende van darm- en prostaatkanker, mijn vrouw is het knuffelcontact van mijn schoonmoeder.

Ik zelf heb buiten mijn job 3 maal iemand gezien toen het weer mocht, en dat was dan nog op verplaatsing, restaurant/café met mondmaskers.

Maar en paar uur aanschuiven met een mondmasker in de vertrekhal is dan wel toegestaan om dan nadien in de vlieger te stappen voor een paar uur, net als feestende voetballers die gewoon veel getest worden en dat dan toegestaan is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

petrol242 schreef:1 besmet kind in huis kan een hele familie aansteken inclusief meme en pepe en... Ik zeg niet dat het de hoofdoorzaak is, maar er moet wel degelijk rekening mee gehouden worden. Een pandemie kan je niet indelen in zoveel % hier en zoveel % daar. Zo werkt dat niet.
You made my point... trouwens gezien kinderen niet altijd symptomen hebben is die 4% een totaal irrelevant cijfer (en ligt het vermoedelijk heel wat hoger).
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

we zijn al een maand gestopt met enkel mensen te testen die symptomen vertonen, maar testen nu iedereen die een hoog risico contact heeft gehad dus oa ook kinderen.

En voor de rest zou de positiviteitsratio bij die kinderen dan veel hoger moeten liggen maar dat is het geval niet
Maar min-10-jarigen krijgen niet bovengemiddeld vaak een positief resultaat. In die groep ligt de positiviteitsratio lager dan in alle andere leeftijdsgroepen. Een hogere positiviteitsratio zou betekenen dat bovengemiddeld veel infecties niet gedetecteerd worden. De cijfers wijzen er dus niet op dat bij kinderen meer besmettingen worden gemist dan in de rest van de bevolking, ­integendeel. Dat is al de hele herfst zo.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

En wat wil je daar nu mee bewijzen? We weten dat de positiviteitsratio ongeveer 1/3 is van die van volwassenen. Maar kinderen vormen wel een onderdeel van de maatschappij met de nodige contacten.

De werking van de pandemie staat los van die gegevens. Ik weet dat die connectie heel moeilijk te maken is. Het zou bijvoorbeeld al heel wat interessanter zijn mochten we een specifieke R-waarde kennen bij kinderen. Maar dat is zo goed als onmogelijk om daar een getal op te kleven omdat er geen grondige TOI gebeurt, en al zeker niet bij kinderen.

Uiteindelijk zijn het oeverloze discussies over die groep van mensen, of die idioten of die en die en die.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat we beter kijken naar de kwaliteit waar het kind best zich kan in vinden ivm leren.
Want nu gaan we ofwel alle scholen dicht ofwel alle scholen open en eigenlijk is dat denk ik niet de beste oplossing.

Ik denk een combinatie van contactonderwijs met afstandsonderwijs in veel gevallen ook moet overwogen worden individueel per kind rekening houdende met de epidemiologische situatie.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

@petrol

Dat de uitleg van DarkV gewoon niet klopt.

En ivm 1/3: Blijkbaar zijn er veel mensen die dit niet weten zoals je wel zult gelezen hebben in dit topic
Nogmaals we moeten idd ook de kinderen in rekening brengen ivm de pandemie. Niemand die dit zal tegenspreken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Amerikaanse studente krijgt 4 maanden cel op Kaaimaneilanden voor overtreden Corona maatregelen
Bron
https://www.hln.be/buitenland/amerikaan ... ~adf80617/
En wie in quarantaine gaat daar, die krijgt een polsband om zodat hij/zij gemonitored kan worden. Dat ze hier in België daar nog niet op gekomen zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boonpwnz schreef: Ik denk een combinatie van contactonderwijs met afstandsonderwijs in veel gevallen ook moet overwogen worden individueel per kind rekening houdende met de epidemiologische situatie.
Als je de cijfers klein wil krijgen, moet je het fysiek contactonderwijs even schorsen. Er is geen andere keus, al de rest hebben we al geprobeerd zonder bevredigend resultaat. Uiteraard is er nu, op dit eigenste ogenblik, een schorsing, maar gezien de reizen en de bestellingen voor 30 man bij de traiteurs - wat je in de herfstvakantie niet zag - zal dit deze keer niet volstaan en moet er ook na 4 januari nog even geschorst worden.

Maar daarna lijkt je voorstel inderdaad de gulden middenweg te zijn die geambieerd moet worden voor het onderwijs de komende maanden, en ook daarna. In het middelbaar is de appetijt bij de leerlingen voor afstandsonderwijs niet klein, wat niet wil zeggen dat elke leerling dat verkiest, maar het gaat over veel grotere aantallen dan een Weyts denkt. Het zal m.i. zeker niet in het minst te maken hebben met het feit dat ze niet meer doodmoe in de klas zitten elke dag, een gevolg van de bewezen verschuiving van de biologische klok vanaf 14 jaar, de laatste jaren versterkt door sociale media edm.

We moeten inderdaad af van die eenheidsworst met voor iedereen hetzelfde, iedereen op dezelfde uren, iedereen in dezelfde bussen, iedereen in dezelfde klas en... iedereen ook dezelfde ziektes. Anno 2020 hoeft dat ook niet meer. Als we onderwijs meer op invididuele maat kunnen maken, zal dat m.i. ook positief zijn voor de kwaliteit.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

geheel in de lijn der verwachting gaat ook de vaccinatiecampagne de mist in en is 't al zever
Eerst rusthuizen beloven dat ze mogen inenten om dan een half uur later , na gezaag van andere rusthuizen, da plan overboord te gooien.

Is er nog iemand verbaasd?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”