Links rijden op de snelweg (was: Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

duizend schreef:Waar lees je dat ik hard wil kunnen rijden op het linkervak
Als het je stoort dat iemand 118 km/u voor je rijdt en dit niet snel genoeg is is dat de enige mogelijke conclusie.
duizend schreef:Als jij 110 of 118 rijdt op het linkervak terwijl er plaats genoeg is op het middenvak of het rechtervak wil ik inderdaad dat je opzij gaat zodat ik je niet rechts moet inhalen.
Ik ga er nog steeds vanuit dat mensen die links rijden dat aan de maximale snelheid doen, anders ga je naar rechts (wat met drie rijvakken geen probleem is, dan is er nog steeds het middenste rijvak zonder dat je tussen de vrachtwagens moet hangen). Probleem is dat de mensen die hiervan een probleem maken de eerste zijn die een zware snelheidsovertreding maken door te snel te rijden (maar wel zeuren over iemand die niet tussen de vrachtwagens gaat hangen... egoisme troef !)
duizend schreef:Is dat dan beter en veiliger rechts inhalen???
Niemand verplicht je van in te halen of 120 km/u en meer te rijden.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

@DarkV: Wat met drie wagens die naast elkaar blijven rijden aan 80 per uur? Dat mag als de regel van rechts aanhouden wegvalt. Hoe is dat niet volkomen asociaal en een pak asocialer dan mensen die graag de maximumsnelheid rijden als daarvoor capaciteit is?

Wist je trouwens dat de wet van rechts aanhouden toelaat enkele voorbijsteekmanoevres aan elkaar te breien als die elkaar snel opvolgen en dat het niet de bedoeling is letterlijk te slalommen? De wet biedt de kans om de gulden middenweg te vinden tussen rechts aanhouden en het aantal manoevres beperken.

De wet is niet expliciet in het aanduiden wat de grens is tussen de middenweg vinden en de wet overtreden, maar zegt wel dat het mag. Ik gebruik persoonlijk de regel van 10 seconden: als ik in minder dan tien seconden weer moet uitvoegen omdat ik het volgende obstakel nader, dan sla ik het rechts invoegen over en blijf ik op mijn huidig vak rijden. Maar er zijn mensen die van die tien seconden eerder ettelijke minuten of kwartieren maken. Da's echt niet nodig, da's gewoon de luizak uithangen en 2/3de van de capaciteit van de autostrade opeisen voor je egoïstische zelf omdat niemand jou van rechts mag voorbijsteken, waardoor iedereen van vak 1 naar 3 moet gaan en terug naar 1 om jou voorbij te steken. Van asocialiteit gesproken.

Wat legaal is, is het uitvoeren van "idiootcirkels" rond de middenvakrijder: voorbijsteken, rechts aanhouden, vertragen en achterop geraken, terug naar links en voorbijsteken, spoelen en herhalen tot de middenvakbewoner het doorheeft en oprot naar het rechtse vak. Want als die persoon correct reed, was dat niet eens mogelijk, toch? :twisted:
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik wens DarkV nog vele veilige kilometers op de middenstrook. Ik hoop alleen dat je niet vergeet tijdig naar rechts te gaan om je afrit te nemen. Iets wat ik middenvakrijders maar al te vaak zie doen. Zich als gek tussen 2 vrachtwagens naar de afrit begeven terwijl erachter genoeg ruimte is.

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Die reed toch uiterst links?
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Raketisch schreef:...Zich als gek tussen 2 vrachtwagens naar de afrit begeven terwijl erachter genoeg ruimte is...
Dat is niet voorbehouden voor middenvakrijders, de snelle linksrijders geraken meestal gefrustreerd omdat die middenvakrijder dat gaatje benut en ze er zelf niet kunnen invlammen :)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Of men nu 118, 120 of 130 op het linker rijvak blijft rijden terwijl in het midden of rechts niemand rijdt, kan me eigenlijk geen bal schelen. Het is en blijft tot nader order verboden.Tot die tijd dat ze de regels veranderen, moet je naar rechts.

Ik moet plots terugdenken aan het artikel van vandaag over de luchthaven van Brussels south.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

sky schreef:... Het is en blijft tot nader order verboden.Tot die tijd dat ze de regels veranderen, moet je naar rechts.

...
Inderdaad, maar nog steeds geen excuus om op een metertje in iemand z'n gat te hangen of langs rechts voorbij te steken ;)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

MichelJ schreef:
sky schreef:... Het is en blijft tot nader order verboden.Tot die tijd dat ze de regels veranderen, moet je naar rechts.

...
Inderdaad, maar nog steeds geen excuus om op een metertje in iemand z'n gat te hangen of langs rechts voorbij te steken ;)
Als die naar rechts gaat voor ik eraan kom, is dat niet nodig. :lol: :angel: :wink:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

sky schreef:Als die naar rechts gaat voor ik eraan kom, is dat niet nodig. :lol: :angel: :wink:
En anders steek je wel tegen 140km/u langs rechts voorbij zeker... vloekend dat de andere een overtreding begaat :bang:
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

DarkV schreef:
sky schreef:Als die naar rechts gaat voor ik eraan kom, is dat niet nodig. :lol: :angel: :wink:
En anders steek je wel tegen 140km/u langs rechts voorbij zeker... vloekend dat de andere een overtreding begaat :bang:
Of ik links of rechts passeer weet ik niet dadelijk, maar dan kan gebeuren aan een snelheid van max 160km/u


Ik ga nl met de trein naar mijn werk. :lol: :lol: :lol:

Ik dacht trouwens dat de :angel: en :wink: wel voldoende waren om te geven dat het grappig bedoel was.

Maar het is en blijft verboden om links te blijven rijden.
Daar kan geen discussie over bestaan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

sky schreef:Ik dacht trouwens dat de :angel: en :wink: wel voldoende waren om te geven dat het grappig bedoel was.
Ik weet dat het grappig is maar ook wat ik regelmatig zie op de autostrade (en nee dat heeft geen betrekking op mij).
sky schreef:Maar het is en blijft verboden om links te blijven rijden. Daar kan geen discussie over bestaan.
Er zijn zoveel dingen verboden die ik dagelijks zie gebeuren in het verkeer.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Kunnen de voorstanders van het 'rijstrook kiezen' eens uitleggen hoe ze het verkeer dat geregeld zien op de snelweg?
-Iedereen mag rijstrook kiezen?
-Afschaffen zoveel mogelijk rechts rijden
-Afschaffen verbod rechts inhalen?
-Of uitzonderingsregel voor mensen die max. snelheid rijden?

Telkens zichzelf proberen goedpraten maar nooit een deftige uitleg hoe het zou moeten. Typisch.
Laatst gewijzigd door Raketisch 23 dec 2020, 12:31, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

DarkV schreef:
sky schreef:Maar het is en blijft verboden om links te blijven rijden. Daar kan geen discussie over bestaan.
Er zijn zoveel dingen verboden die ik dagelijks zie gebeuren in het verkeer.
Er zijn zoveel excuses die we dagelijks zien om verboden zaken goed te praten :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kunnen de snelheidsovertredende rechtsvoorbijstekende egoisten die vinden dat ze rechter moeten spelen en wagens de pas afsnijden dat dan ook eens doen ? Altijd grappig te lezen hoe heilig sommigen zich wel wanen... iets van pot en ketel ?

Op een drievaksbaan zal ik steeds het middenste rijvak gebruiken aan maximale snelheid. Ik beperk daarmee m'n maneuvers (ik ga niet tussen vrachtwagens slingeren) en ik hinder niemand (voor de associale snelheidsmaniakken is er nog steeds het linkse vak)... het zal me verder worst wezen wat de hierboven beschreven categorie daarvan vindt.

Case closed.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik ga niet voor rechter spelen, dat doet de wegpolitie wel.
Daarnaast ben ik inderdaad zo'n snelheidsovertrende zot die in heel zijn carrieren nog maar 0 (NUL!) verkeersboets heeft verzameld. :-D
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

DarkV schreef:En anders steek je wel tegen 140km/u langs rechts voorbij zeker... vloekend dat de andere een overtreding begaat :bang:
Net als omgekeerd. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”