Links rijden op de snelweg (was: Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Al een paar keer meegemaakt met links-rijders voor me: Aangezien ik niet wil gaan bumperkleven om de persoon aan te manen het rechtervak te gebruiken ga ik zelf rechts rijden, zonder de auto links in te halen en dezelfde snelheid aan te houden. Gevolg is dat ik in die persoon z'n blinde hoek zit achter de C-stijl. Links-rijder merkt dat op en wordt zenuwachtig want kan mij niet goed zien en begint wat op en af te wriemelen. Het is duidelijk dat die persoon naar rechts wilt ondertussen, maar aangezien ze geen richtingaanwijzer gebruiken (ook voer voor discussie) geef ik hen geen ruimte.
Dus gaan ze vertragen, maar aangezien ik niet rechts mag inhalen vertraag ik mee. Lekker veilige situatie dat dit creëert hé, met andere auto's achter ons beiden ondertussen die wél in ons beider 'gat' gaan hangen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik haat dat soort die ofwel in het midden blijven plakken terwijl er een halve kilometer plaats is op het 1e vak, of zij die pertinent op het 3e blijft plakken en het 2e vrij is. Meestal met de RS maak ik ze dan wel duidelijk dat ze dom bezig zijn, die heeft deftige xenon stralers waar ze niet omheen kunnen als ik m'n grootlicht opzet. Met de oude volvogaat dat lastiger. Maar typisch Fransman middenplakkers die plooien niet.

Anderzijds tijdens de spits blijven er veel op het 3e plakken omdat ze hun inhaalpositie niet willen afgeven door terug naar 2e te gaan, terwijl het 2e vrij is.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

meon schreef:... Lekker veilige situatie dat dit creëert hé, ...
Die je doelbewust hebt laten onstaan en laat doorgaan desondanks dat je doorhebt dat de rijder opzij wil gaan.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vind het sowieso erger maar voor de wet is dat dan weer geen goede redenatie om

Te blijven plakken op het 3rde dan het middenvak. Want het middenvak kan je altijd passeren maar het 3rde niet.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

MichelJ schreef:Die je doelbewust hebt laten onstaan en laat doorgaan desondanks dat je doorhebt dat de rijder opzij wil gaan.
Zodra die persoon te kennen geeft van rijvak te willen veranderen geef ik ruimschoots de ruimte zoals de wegcode aangeeft. Als ze dat niet door het gebruiken van een richtingaanwijzer doen heb ik geen rechtsgeldige manier om hun mogelijke intenties te kunnen bepalen.

Ik weet natuurlijk wat er écht aan de hand is, maar mensen die 1 regel aan hun laars lappen, lappen meerdere regels aan hun laars en daar wil ik hun gedrag niet in enablen. Zoals hierboven al meermaals is aangehaald gaat het om zowel het volgen van de regels (wegcode), maar vooral ook om defensief rijgedrag. Een politiepatrouille gaat je echt niet aan de kant zetten omdat je op een snelweg iemand tegen 130 km/uur inhaalt om vervolgens terug rechts 120 km/uur te rijden. De wegcode geeft immers aan dat inhalen in een vlotte rijbeweging moet gebeuren. Dat een flitspaal geen rekening kan houden met die nuance is een beperking van het systeem (daarom dat trajectcontrole beter werkt).
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Heerlijke discussie, de politiek ligt er wakker van.

Hoewel ik mij ook zeer erg aan links en middenvak rijders, zijn er nog veel ergere dingen zoals geen richtingaanwijzer gebruiken. Daar kan je ook zeggen ik rijd op een vak dat enkel rechts af draait, waarom moet ik dan richting aangeven ? Of waarom moet ik een gordel dragen als ik alleen in de auto zit. Wat je nu ook ziet sinds er dagrijlichten op auto's zijn is dat men soms vergeet je dimlichten aan te zetten, gevolg, geen licht achteraan.

Voor de duidelijkheid ik snap het punt op zich wel dat men niet sneller dan 120 mag rijden.

Of grote hiaten in ons Belgische wetgeving oplossen ?

Ik ben voor een betere verkeersdoorstroming dat telkens remmen en gas geven dat is een grotere ergernis en veroorzaakt file. Houd afstand bij file en rem op je motor af, anticipeer.

Of bij verkeerslichten, maak die slim, waarom kan dat nog altijd niet in België ? Zet er aftellende balken bij of switch eerst terug naar oranje voor er groen is, dat helpt de doorstroming.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
SMW
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2019, 08:34

In Amerika mag men op de Freeways (autostrade) rechts een voertuig inhalen.
Daar kan je van zoal rechts als links ingehaald worden.
Daar geldt de regel blijf zoveel mogelijk in u rijstrook.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik zie ook niet wat de vergelijking met een totaaaal andere omgeving ermee te maken heeft. In Engeland rijdens ze links, wat voor invloed heeft dat op de regels hier?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Slafes schreef: Daar zijn we dus. :) Maw, de linksrijder is in fout, diegene die te snel op het linkervak rijdt ook. Vermits je niet sneller dan 120 mag, wie is er meer fout dan de andere?
In de meeste gevallen de snelheidsovertreder, want deze zal in vele gevallen rechts inhalen en hierdoor een onveilige situatie creëren. + das dan een tweede overtreding.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

euh, diegene die de snelheidsovertreding begaat en rechts in haalt... zou dus rechts inhalen door de schuld van degene die dan duidelijk onnodig links aan het rijden is....
de oorzaak van die onveilige situatie is dus eigenlijk de persoon die onnodig links aan het rijden is, en zo het ingehaald worden aan het hinderen is.
dat je al dan niet aan of over de max.snelheid zit heeft daar verder niet veel mee te zien.

overigens merk ik dat zo nu en dan ook voor prioritaire voertuigen: je bent rechts aan het rijden, ietsje voor je zit er eentje onnodig links te rijden,
maar als er dan een prioritair voertuig aankomt aarzelen ze nog om naar rechts te gaan.
het is een veralgemening, en ik heb er geen harde cijfers van, maar ik heb het gevoel dat mensen die links blijven hangen dat gewoon doen omdat ze geen inzicht hebben in het verkeer. (of, gewoon, omdat ze zich beter voelen dan de rest)

een oude kennis van me, die getrouwd was met een agent, heeft me ooit gezegd dat agenten zelf zeggen van "je kan soms beter rechts inhalen dan het verkeer ophouden, want het onnodig links rijden krijgen we niet afgeleerd".
(wat overigens niet inhield dat ze hen vervolgens niet zouden beboeten trouwens, maar kom, die jongens moeten ook wat te doen hebben)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Splitter schreef:euh, diegene die de snelheidsovertreding begaat en rechts in haalt... zou dus rechts inhalen door de schuld van degene die dan duidelijk onnodig links aan het rijden is....
Begrijpend lezen... Dat zeg ik niet, ik zeg dat hij dat in vele gevallen gaat doen, wat een extra onveilige situatie creëert die er in de eerste plaats niet had moeten zijn.
Wie er in zo een geval in fout is zal de verzekering wel uitvechten, daar ga ik nie over oordelen. Ik plak me wel defensief rechts en zolang ze mij nie mee in een accident sleuren plakken ze links wa ze willen. Voor de rest, :beerchug: beste wensen allemaal en nie zat op de baan vannacht, plak dan liever wat links :beerchug:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

MClaeys schreef:
Splitter schreef:euh, diegene die de snelheidsovertreding begaat en rechts in haalt... zou dus rechts inhalen door de schuld van degene die dan duidelijk onnodig links aan het rijden is....
Begrijpend lezen... Dat zeg ik niet, ik zeg dat hij dat in vele gevallen gaat doen, wat een extra onveilige situatie creëert die er in de eerste plaats niet had moeten zijn.
ik zeg toch (in wat veel woorden) dat ik het daarmee eens ben (met de extra onveilige situatie dat niet had moeten bestaan)? :P
ik voeg er gewoon aan toe dat die onveilige situatie dus door de linksrijder komt, want als die dus rechts reed zou de snelheidsovertreder niet rechts voorbij moeten/willen steken.


vannacht moet ik alvast niet op de baan, voordeel van het thuis-front nieuwjaarsvieren! happy 4rd of july! ... oh wacht, tis de andere :D
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Is dat de bedoeling op userbase? Iemand kaapt het topic over kilometerheffing en dan gaan we dat snel even veranderen? Links of rechts rijden op de snelweg... Komaan zeg
Mods: you s****!!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is niet gekaapt hoor
De oorspronkelijke draad gaat verder zijn eigen leven leiden
Deze nieuwe draad is de afsplitsing betreffende rechts rijden en zal een ander nieuw leven leiden

BTW welkom in 2020, laat het een gelukkig en voorspoedig jaar wezen
petrol242 schreef:Is dat de bedoeling op userbase? Iemand kaapt het topic over kilometerheffing en dan gaan we dat snel even veranderen? Links of rechts rijden op de snelweg... Komaan zeg
Mods: you s****!!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik doe nooit aan linksrijden, teveel gekken op de baan die aan 160 willen vlammen.

Dat gezegd, op 3baansvakken blijf ik wel langer in het midden hangen dan strict wettelijk toegelaten.
Dit voor een aantal redenen:
1) Rechts rijden tragere wagens. Oudere mensen die aan 100 willen tuffen, vrachtwagens, wagens die op- en afritten willen gebruiken en al op voorhand afremmen of nog niet op snelheid zijn bij het invoegen, ...
Daartussen zitten betekent constant moeten gaan inhalen, en dat brengt me bij

2) Ik probeer zo weinig mogelijk maneuvers uit te halen, maw niet te veel van rijvak veranderen, want dat is gevaarlijk en vereist concentratie.
Ik doe dus ook aan "kettinginhalen"; als er op het rechtervak binnen de 200-300m nog een camion of trager voertuig te zien is, ga ik niet naar rechts om daarna terug in te halen.
Ook al omdat

3) Eenmaal je rechts rijdt laat men je er vaak niet meer tussen; de persoon achter je versnelt en jij moet vertragen omdat er een auto of vrachtwagen voor je maar 90 doet. Eenmaal vertraagt is inhalen nog moeilijker vanwege het snelheidsverschil met de middenstrook.

4) Bij het inhalen en invoegen weiger ik voor een ander zijn neus in te voegen; ik probeer dus eerst een 60m afstand te maken. Dit zorgt er ook voor dat de volgende in te halen wagen al snel te dichtbij is om nog te moeite te zijn om rechts te gaan.

5) Ik rij graag op automatische piloot. Daardoor vind ik rijvak behouden en niet te gaan zigzaggen tussen trager verkeer, opkomend verkeer, etc een betere optie want dan moet ik energie opbrengen die ik gewoon vaak niet heb, of dat nu is vanwege de lengte van de autorit of vanwege het werkverkeer ('s ochtends nog veel te moe want nog niet wakker, 's avonds veel te moe van het werk om nog te denken).
Het gebeurt dus al wel ns dat ik pas na ettelijke minuten merk dat er rechts geen kat rijdt (niet dat ik helemaal niet oplet, maar obstakels vallen op, een afwezigheid van obstakels valt veel minder op).

6) Ik weiger zoiezo om tussen vrachtwagens te rijden. Als er eentje niet oplet en tegen zijn voorligger knalt en je zit ertussen, vinden ze je niet meer terug.

Ik snap ook niet waarom men het veiliger vindt om ten allen tijde te gaan zigzaggen en terug rechts in te voegen.
De enige keer dat ik pertinent rechts bleef rijden was toen ik een platte band had, en de miniband een 80/u limiet had (en ook daarmee 90 gereden want aan 80 haalden zelfs de vrachtwagens mij in).
Maar aan een constante 120 is het rechtervak een obstakelkoers.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Hoe de Belgische wetgeving exact in elkaar zit weet ik niet maar ik weet wel hoe het er in Nederland aan toe gaat, met dank aan het programma "Wegmisbruikers". Vaak gebeurt het dat iemand links rijdt of blijft rijden en dan heb je chauffeurs die rechts inhalen. Politiepatrouilles pikken er dan steevast de chauffeur uit die rechts inhaalt en bekeuren hem. Uitleg van de politie is altijd hetzelfde: links (blijven) rijden is irritant maar niet verboden terwijl rechts inhalen wél verboden is en daar krijg je dan een boete voor. Anderzijds: wie willens nillens op het middenvak blijft rijden terwijl er ruimte zat is om op het rechterbaanvak te rijden, die wordt ook aan de kant gezet en krijgt een bekeuring voor "onnodig links of middenvak rijden".
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

petrol242 schreef:Is dat de bedoeling op userbase? Iemand kaapt het topic over kilometerheffing en dan gaan we dat snel even veranderen? Links of rechts rijden op de snelweg... Komaan zeg
Mods: you s****!!
Heu wat? Ik heb dit onderwerp gewoon afgesplitst. Het oude topic bestaat toch nog steeds?

Ik begrijp je probleem zo niet om eerlijk te zijn.
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

meon schreef:Een politiepatrouille gaat je echt niet aan de kant zetten omdat je op een snelweg iemand tegen 130 km/uur inhaalt om vervolgens terug rechts 120 km/uur te rijden. De wegcode geeft immers aan dat inhalen in een vlotte rijbeweging moet gebeuren. Dat een flitspaal geen rekening kan houden met die nuance is een beperking van het systeem (daarom dat trajectcontrole beter werkt).
En welk stukje in de wet ontheft jou net van het respecteren van de maximum toegelaten snelheid als je wil inhalen? :roll: Dat de politie zich niet actief bezig houdt met zo'n zaken is geen vrijgeleide, je mag de maximum toegelaten snelheid niet overschrijden, ook niet om in te halen. Das zo'n leuke mythe. Met trajectcontrole hang je er trouwens ook aan, of ge je dan nadien te traag rijden?

Als je jouw redenering in het absurde doortrekt, kan je op drukke momenten continu 130-140 km/u (of meer) rijden... "Ahja meneer den inspecteur, ik was constant aan het inhalen, dan mag dat" :roll:
Jack Daniels schreef:Hoe de Belgische wetgeving exact in elkaar zit weet ik niet maar ik weet wel hoe het er in Nederland aan toe gaat, met dank aan het programma "Wegmisbruikers". Vaak gebeurt het dat iemand links rijdt of blijft rijden en dan heb je chauffeurs die rechts inhalen. Politiepatrouilles pikken er dan steevast de chauffeur uit die rechts inhaalt en bekeuren hem.
Art 9.3.1 in België :wink:

Edit 11u11: verduidelijking toegevoegd: stuk extra quote geplaatst (cursief).
Laatst gewijzigd door Rverm 01 jan 2020, 11:13, in totaal 2 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Rverm schreef:En welk stukje in de wet ontheft jou net van het respecteren van de maximum toegelaten snelheid als je wil inhalen? :roll: Dat de politie zich niet actief bezig houdt met zo'n zaken is geen vrijgeleide, je mag de maximum toegelaten snelheid niet overschrijden, ook niet om in te halen.
Dat is dan het grote verschil met Nederland (ook weer dankzij Wegmisbruikers): als de politie jou volgt voor te hoge snelheid, dan moet dat minimaal over een afstand van 1600 meter gebeuren. Het is geen moment opname zoals hier in België. Als je in Nederland te hard rijdt over een paar honderd meter (om iemand in te halen bv.) en nadien verlaag je je snelheid, dan gaan de agenten van de video surveillance je geen boete (kunnen) geven omdat de afstand niet lang genoeg was. Hier wordt er met foto's gewerkt (momentopname) en niet met video. Trouwens: anonieme voertuigen van de Belgische politie hebben geen flits installatie aan boord. Ik ben zelf al 2 keer aan de kant gezet omdat ik veel te hard reed en een anonieme auto van de politie deed mij stoppen. Ze konden mij niks maken omdat er geen foto of bewijsmateriaal was van mijn snelheidsovertreding.
De Nederlandse situatie vind ik zelf een pak beter dan de Belgische. Het is niet omdat je 140 rijdt om iemand in te halen dat je effectief 140 blijft rijden maar die paar seconden tegen 140 per uur hier te lande zijn wel voldoende om je een boete aan te smeren (als er toevallig een flitscamera langs de kant staat).
Rverm schreef: Art 9.3.1 in België
Als je goed leest ga je begrijpen dat ik het niet over België had.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:Ze konden mij niks maken omdat er geen foto of bewijsmateriaal was van mijn snelheidsovertreding.
Hoeft niet altijd, artikel 10 geeft ook mogelijkheden. Mogelijk ook niet in jouw geval, maar het is dus echt niet zo dat je enkel een boete kan krijgen met bewijsmateriaal.
Jack Daniels schreef:Als je goed leest ga je begrijpen dat ik het niet over België had.
Als je dan nog goed herinnert wat je eerder schreef, was mijn reactie op jouw bericht:
Jack Daniels schreef:Hoe de Belgische wetgeving exact in elkaar zit weet ik niet maar ik weet wel hoe het er in Nederland aan toe gaat
Ik gaf enkel aan hoe het wél in België zit, nadat jij letterlijk zegt dat je dat niet weet. Daarom expliciet de "... in België". Maar ik zal beter lezen :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dan kan je misschien je antwoorden duidelijker maken...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Rverm schreef: Hoeft niet altijd, artikel 10 geeft ook mogelijkheden. Mogelijk ook niet in jouw geval, maar het is dus echt niet zo dat je enkel een boete kan krijgen met bewijsmateriaal.
Toch wel. Hoe ga je de hoogte van een boete bepalen zonder bewijsmateriaal? Spreken we over 5km te hard of 50km te hard? Geen foto met aanduiding van de gereden snelheid is geen veroordeling/boete.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:
Rverm schreef: Hoeft niet altijd, artikel 10 geeft ook mogelijkheden. Mogelijk ook niet in jouw geval, maar het is dus echt niet zo dat je enkel een boete kan krijgen met bewijsmateriaal.
Toch wel. Hoe ga je de hoogte van een boete bepalen zonder bewijsmateriaal? Spreken we over 5km te hard of 50km te hard? Geen foto met aanduiding van de gereden snelheid is geen veroordeling/boete.
In steden wordt art10 nu al gebruikt, zonder flitscamera of andere apparatuur.
Art10.1 stelt dat uw snelheid aangepast moet zijn aan de situatie. Zelfs als je de maximale snelheid niet overschrijdt, kan uw snelheid gevaarlijk zijn. Art10 geeft de politie de mogelijkheid daartegen op te treden.

In een smalle dorpsstraat (bv Nijlen centrum) waar er oudjaar-zangertjes zijn, is 50km/h compleet geschift bv.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:Art10.1 stelt dat uw snelheid aangepast moet zijn aan de situatie. Zelfs als je de maximale snelheid niet overschrijdt, kan uw snelheid gevaarlijk zijn.
Zoals ik zelf schreef en jij nu ook bevestigt: dit is GEEN boete voor te hoge snelheid. Een te hoge snelheid is namelijk niet hetzelfde als een gevaarlijke snelheid. En ik heb hier telkens geschreven over te hoge snelheid, niet over gevaarlijke snelheden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Jack, misschien eens kijken naar Alloo bij de wegpolitie. Ook hier kan men zonder echt bewijs je aan de kant zetten voor te snel te rijden. Ook hier kan men je volgen over een langere afstand. Die van de wegpolitie hebben dus, volgens wat ik weet/ze zelf zeggen, geijkte meters. Uw boete wordt dan ook vastgelegd voor de snelheid en niet voor gevaarlijk rijgedrag.

Aan de andere kant, ook in Nederland flits men gewoon met vaste en mobiele camera's, ook in Nederland heeft men trajectcontroles...

Ik zie eigenlijk zo goed als geen enkel verschil hoe de politie hier beboet en hoe ze dat in Nederland doen.

Wel grappig dat de Nederlandse situatie "beter" zou zijn dan de Belgische. In Nederland is de correctie een pakje strenger dan bij ons! (BE: 6 per uur onder de 100 en 6% boven de 100 per uur. NL: 3 per uur onder de 100 en 3% boven de 100 per uur. Onder de 100 zit er wel nog iets van ondergrens voor bekeuren bij van 4 per uur) Ik rij nog zelden in NL de laatste jaren, maar vroeger kon ik in principe in België gerust vertrekken van Leuven naar Breda tegen 160 zonder geflitst te worden tot aan de Belgische grens. Over de grens echter meer dan eens snelheidscontroles gezien. Niet zoals in België, gewoon kleine camera in de kant, bestelwagen verderop. Of via flitsbakken die vast gemonteerd zijn achter verkeersborden op de (snel)weg. Ik weet niet of het Nederlandse flitssysteem "beter" is dan de Belgische. Je zou in al die andere gevallen ook gewoon beboet worden als je te hard rijdt omdat je iemand voorbij steekt. In alle geval, veel Nederlanders vonden het in België veel leuker omdat ze eens over de grens hun zware voet mochten loslaten. Eigenlijk nog steeds, want in België spreekt men van "monsterboetes", maar in realiteit zijn die van Nederland echt nog een HEEL stuk hoger!
Rverm
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 aug 2014, 13:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:Toch wel. Hoe ga je de hoogte van een boete bepalen zonder bewijsmateriaal? Spreken we over 5km te hard of 50km te hard? Geen foto met aanduiding van de gereden snelheid is geen veroordeling/boete.
De boete is een vast tarief (2de graad). Een mogelijkheid is omdat je volgens de inspecteur belachelijk traag reed, of veel te snel - al dan niet boven de maximum toegelaten snelheid blijft hetzelfde tarief. Art 10 is ruim, de inspecteur bepaalt dit naar goed vermogen.

@Joe De Mannen: bedankt voor de suggestie, ik zal er proberen rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

TL;DR

Rij waar je wilt aan de snelheid die je wilt. Als ik sneller wil rijden geraak ik er wel omheen, no worries.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:3) Eenmaal je rechts rijdt laat men je er vaak niet meer tussen; de persoon achter je versnelt en jij moet vertragen omdat er een auto of vrachtwagen voor je maar 90 doet. Eenmaal vertraagt is inhalen nog moeilijker vanwege het snelheidsverschil met de middenstrook.
Eigenlijk eens met de gehele post van ITnetadmin. Ik rijd tegenwoordig ook max. 127 (gebruik bijna altijd mijn limiter) en ga zeker ook niet constant weer naar rechts gaan als dat niet echt nodig is, of als je al weet dat je vrij snel weer naar links zult moeten gaan en dat daar ook nog eens moeilijk zou kunnen gaan omdat er ondertussen een hele sliert auto's komen die het terug invoegen lastig maken.

Links blijven rijden en achterliggers bewust ophouden omdat jij al de maximum toegelaten snelheid rijdt, vind ik wel egoïsme ten top eigenlijk. Dat proberen goed te praten is gewoon tenenkrullend, en dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het dus ook nog eens in strijd is met de wegcode. Ik ga wellicht ook per eerste paragraaf soms te lang op het linkervak blijven rijden, maar gebruik wel constant mijn spiegels en als ik een auto zie naderen, ga ik wel een vak naar rechts opschuiven van zodra dat veilig kan. Het is niet omdat de andere zich niet aan de regels houdt, dat je je hoffelijkheid ineens overboord moet gooien. Dat is dan gelijk iemand die aan een oprit komt doelbewust niet tussenlaten omdat hij zijn pinkers niet gebruikt terwijl het nogal evident is dat hij zal invoegen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De regel van 10, kan ik binnen de 10 seconden voorbij het volgende voertuig voeg ik niet opnieuw in naar rechts. Anders gewoonlijk wel, al snap ik de argumenten zeker van zo min mogelijk maneuvers proberen maken en niet tussen vrachtwagens willen rijden. Dat had ik beter ook niet gedaan dan had er geen vrachtwagen tegen men wagen gezeten.
Splitter schreef: ik zeg toch (in wat veel woorden) dat ik het daarmee eens ben (met de extra onveilige situatie dat niet had moeten bestaan)? :P
ik voeg er gewoon aan toe dat die onveilige situatie dus door de linksrijder komt, want als die dus rechts reed zou de snelheidsovertreder niet rechts voorbij moeten/willen steken.
Mijn excuses, ik was blijkbaar niet goed wakker, ik had het als rant gelezen als de linksrijder is de enige in fout of zoiets :-)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

MClaeys schreef:De regel van 10, kan ik binnen de 10 seconden voorbij het volgende voertuig voeg ik niet opnieuw in naar rechts. Anders gewoonlijk wel
precies dat!
MClaeys schreef:Mijn excuses, ik was blijkbaar niet goed wakker, ik had het als rant gelezen als de linksrijder is de enige in fout of zoiets :-)
goeiemorgen :P
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Tomby schreef:Links blijven rijden en achterliggers bewust ophouden omdat jij al de maximum toegelaten snelheid rijdt, vind ik wel egoïsme ten top eigenlijk.
Sneller rijden dan de maximum toegelaten snelheid vind ik dan weer egoïsme ten top. Het is een enorm dikke middenvinger uitsteken naar iedereen die zich wel kan beheersen op de baan.

Daar ging heel de bewuste vraag van Joe de mannen eigenlijk over. Toch vreemd dat te hard rijden hier geen enkel probleem lijkt te zijn voor velen. Nee, we storen ons aan iemand die de toegelaten snelheid rijdt op het linkse vak en daarmee een dikke egoïst is.

In de USA doen ze daar bvb niet moeilijk over, daar kies je zelf je rijstrook. Ook binnen onze bebouwde kom op meervaksbanen wordt er niet moeilijk over gedaan. Tenzij door diegenen die de regels niet kennen. Of hoe één regel toch niet overal hetzelfde is en plots uitmaakt of je een egoïst bent of niet. :|
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Toch ene die het begrijpt :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 124
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

In theorie kan je perfect gelijk hebben dat het weinig nut heeft om aan 120 altijd naar rechts te gaan. Echter vind ik het wel ook egoïstisch om te zeggen tegen dat iemand die trager rijdt wel netjes naar rechts moet... Waar leggen we dan de grens? Je kan moeilijk ontkennen dat iemand die trager links blijft rijden de anderen niet hindert.

Ofwel stappen we dan gewoon af van het principe van rechts rijden, maar dan moeten we uiteraard rechts inhalen ook als normaal beschouwen.
Mocht is effectief veiliger zijn van het huidige systeem steun ik dit 100%, alles voor 0 gewonden/doden op onze wegen nietwaar?

Mij persoonlijk kan het weinig schelen als je aan 120 links blijft rijden, ik rij toch niet te snel. Maar je moet uiteraard ook niet klagen als je er ooit voor beboet wordt. Daarnaast sluit ik me aan bij de '10 seconden regel' voor het invoegen naar rechts. Eigenlijk kan je naar mijn gedacht op een werkdag overdag praktisch niet onnodig middenvak rijden, omdat er toch zoveel vrachtwagens zijn. Maar in vakanties of weekend is het gewoon een regelrechte ramp.

Nog een interessant artikel gevonden over "left lane hogging" in de US: https://www.digitaltrends.com/cars/left ... iscipline/
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Slafes schreef:Jack, misschien eens kijken naar Alloo bij de wegpolitie. Ook hier kan men zonder echt bewijs je aan de kant zetten voor te snel te rijden. Ook hier kan men je volgen over een langere afstand. Die van de wegpolitie hebben dus, volgens wat ik weet/ze zelf zeggen, geijkte meters.
Yup.
Die hebben geijkte meters, dus mogen u beboeten op basis van visuele vaststelling van de snelheid op hun teller wanneer ze u volgen.
Vergeet niet dat dat beedigde ambtenaars zijn, die vaststellingen mogen doen zonder dat daar fysiek bewijs zoals een foto of camerabeeldmateriaal bij nodig is.
Er zijn een paar vaststellingen die ze overigens niet doen als dat niet "live" kan (maw aan de kant zetten), zoals gsm'en en (iirc) gordel, maar da's een richtlijn vanuit het korps, geen wetgeving.
In Alloo bij de wegpolitie wordt zo een ijking overigens getoond.
Men zet de auto op (geijkte) rollen, hangt hem vast met twee zware spankabels aan zijn achterste trekhaak, en gas geven maar.
Dan wordt de geijkte snelheid genoteerd naast de snelheid op de teller, et voila.
MClaeys schreef:De regel van 10, kan ik binnen de 10 seconden voorbij het volgende voertuig voeg ik niet opnieuw in naar rechts. Anders gewoonlijk wel
Ik heb ook zo'n regel, maar bij mij is dat wel (+-) de regel van 60.
Heb ik 60 sec na een auto in te halen de volgende nog niet ingehaald, en verwacht ik ook niet dat dat binnen de volgende 60sec gaat gebeuren, dan voeg ik in.
Naast die 200-300m regel dus, om te vermijden dat je eeuwig aan het inhalen bent.
En ondergeschikt aan andere regels zoals "niet tussen vrachtwagens" en "niet wanneer er genoeg achterliggers zijn om u 'in te boxen' ".
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik erger mij ook aan linksrijders :x

In Belgie moet je links inhalen, en is het verboden om rechts in te halen.

Maar als je op een half lege of lege autostrade rijdt met cruisecontrol op 125 op het rechtse rijvak, en je hebt een middenvakrijder die 120 rijdt mag je die gewoon rechts voorbijrijden want je maakt geen "inhaalbeweging". Dat mag echter niet als je onmiddellijk daarna terug naar het middenvak moet (=inhaalbeweging).
zjazjoe
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2011, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef: Ik heb ook zo'n regel, maar bij mij is dat wel (+-) de regel van 60.
Heb ik 60 sec na een auto in te halen de volgende nog niet ingehaald, en verwacht ik ook niet dat dat binnen de volgende 60sec gaat gebeuren, dan voeg ik in.
Naast die 200-300m regel dus, om te vermijden dat je eeuwig aan het inhalen bent.
En ondergeschikt aan andere regels zoals "niet tussen vrachtwagens" en "niet wanneer er genoeg achterliggers zijn om u 'in te boxen' ".
60 seconden is extreem lang. In feite verspil je zeker 40 seconden aan extra ruimte dat je rechts hebt. En in 40 seconden kunnen er al stuk of 6 auto's je gepasseerd hebben.

Persoonlijk rij ik slechts 110 op de autostrade. En ik hanteer de 10-15 seconden regel. En ik heb geen moeite met in en uit te voegen als je goed voordien pinkt en misschien een beetje gas geeft voor in te voegen, is dit zeker te doen. 60 seconden lijkt me gewoon overdreven.

Nu afhankelijk van de drukte mag je zelfs heel de tijd links plakken. als er niemand op de baan is stoor je ook niemand als je in het midden rijdt. Hoe drukker hoe meer je uw best moet doen om toch zo veel mogelijk rechts te rijden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gray schreef:Maar als je op een half lege of lege autostrade rijdt met cruisecontrol op 125 op het rechtse rijvak, en je hebt een middenvakrijder die 120 rijdt mag je die gewoon rechts voorbijrijden want je maakt geen "inhaalbeweging". Dat mag echter niet als je onmiddellijk daarna terug naar het middenvak moet (=inhaalbeweging).
Dit is pertinent onwaar, maar veel Belgen geloven dit.
Dit is absoluut *wel* rechts inhalen en dus beboetbaar.
Je *moet* vertragen of langs links passeren, behalve bij filevorming.
De enige uitzondering daarop is bij voorsorteervakken, bv bij een splitsing van de snelweg in twee richtingen (of bij de op/afritconnectors in het Leuvense); als je dan passeert langs rechts is het geen inhalen, zolang je niet in hun voorsorteervak komt achteraf.
60 seconden is extreem lang. In feite verspil je zeker 40 seconden aan extra ruimte dat je rechts hebt. En in 40 seconden kunnen er al stuk of 6 auto's je gepasseerd hebben.
Voor de duidelijkheid: middenvak, niet linkervak.
En ik probeer net te veel lane changes te vermijden wegens gevaarlijke maneuvers.

PS: we kunnen nog altijd niet quoten in een edit; zonder te kunnen dubbelposten is dat echt wel miserie.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

ITnetadmin schreef:
Gray schreef:Maar als je op een half lege of lege autostrade rijdt met cruisecontrol op 125 op het rechtse rijvak, en je hebt een middenvakrijder die 120 rijdt mag je die gewoon rechts voorbijrijden want je maakt geen "inhaalbeweging". Dat mag echter niet als je onmiddellijk daarna terug naar het middenvak moet (=inhaalbeweging).
Dit is pertinent onwaar, maar veel Belgen geloven dit.
Dit is absoluut *wel* rechts inhalen en dus beboetbaar.
Je *moet* vertragen of langs links passeren, behalve bij filevorming.
De enige uitzondering daarop is bij voorsorteervakken, bv bij een splitsing van de snelweg in twee richtingen (of bij de op/afritconnectors in het Leuvense); als je dan passeert langs rechts is het geen inhalen, zolang je niet in hun voorsorteervak komt achteraf.
Bij "Luk Aloo en de wegpolitie" heb ik nochtans duidelijk verstaan dat mijn beschreven situatie geen inhalen was maar voorbijrijden en dus mag of toch niet beboet wordt. En dat zijn mensen met kennis van zaken en wegverkeer elke dag beboeten denk ik dan.

Enfin, grijze zone of niet, ik ga mijn gedrag niet veranderen.
Laatst gewijzigd door Gray 02 jan 2020, 07:35, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb dezelfde conversatie al meerdere keren gehad met agenten, oa van de wegpolitie, die duidelijk stellen dat snelheid houden en "passeren" gelijkgesteld is met rechts inhalen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Slafes schreef:
petrol242 schreef:Is dat de bedoeling op userbase? Iemand kaapt het topic over kilometerheffing en dan gaan we dat snel even veranderen? Links of rechts rijden op de snelweg... Komaan zeg
Mods: you s****!!
Heu wat? Ik heb dit onderwerp gewoon afgesplitst. Het oude topic bestaat toch nog steeds?

Ik begrijp je probleem zo niet om eerlijk te zijn.
Misschien was mijn reactie wat te hard, maar voor het afsplitsen van een topic, kan ik nog inkomen om het off-topic aan te pakken. Maar verwijs dan op zijn minst naar het oude topic. In de berichtenlijst bijvoorbeeld kom je gegarandeerd op het nieuwe topic uit en is het actief zoeken naar het oude. Dat is omgekeerde wereld. Ik heb zo een hekel aan dat opsplitsen... De draad gaat heel dikwijls verloren en het duurt ettelijke posts vooraleer er terug wat logica in terug komt.

Pak het off-topic gaan wat harder aan, dan is een opsplitsing niet nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”